قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

ان ليث كان بيتمشي في الجنينة و حس بحركة غريبة ليث فجأة لقي حد حضنه من ضهره...
كاميليا: وحشتني يا حبيبي...
ليث: ابعدي عني يا زفتة انتي.
كاميليا: مالك بس مش انت لسة جوزي و كمان حياة مشغولة بالعيال و لسة والدة ملكش دعوة بيها.
ليث قرب من كاميليا و مسك رقبتها و زقها علي الحيطة...
ليث(بحدة): افهمي اني متجوز حياة بس و كوني لسة مخليكي علي ذمتي علشان خاطر ادم و ادهم و حياة. فاهمة.

ليث ساب كامليا و طلع لاوضته.
حياة: مالك يا حبيبي؟
ليث(بضيق): مفيش.
ليث لقي العيال نامو طفي كل الانوار و راح نام علي السرير و شوية و حس بحياة بتنام جمبه و تحضنه من ضهره...
حياة: حبيبي زعلان ليه؟ حصلت حاجة تحت؟
ليث لف و حضن حياة اكتر ليه و دفن وشه في رقبتها.
حياة: خلاص نام يا عم. ده كله علشان تنام في حضني طب ما انا عارفة ان حضني حلو.
حياة(بضحك): مغرورة اوي انا.
ليث: اسكتي شوية و نامي.

حياة: لم ايدك علشان بغير و نام.
ليث: مالي اهو انا نايم مؤدب.
حياة: يا عيني ظلماك.
ليث: طول عمرك.
حياة(بضحك): يا واد يا برئ...

-في الصباح الباكر.
في اوضة ليث و حياة.
ليث و حياة كانوا نايمين في حضن بعض و حسوا بحاجة حواليهم.
حياة(بنوم): ليث قوم صحي العيال. علشان تعبانة.
ليث شد علي حياة في حضنه و كمل نوم.
ليلي و عز(بصوت عالي): ماماااااااااا باباااااااااااا.
حياة و ليث(بفزع): في ايه؟
ليلي: سوري صحناكم.
ليث(بغضب): و ربي اقوم اقتلكوا.
حياة: خلاص يا حبيبي حصل خير...
عر: الله لبسك حلو يا ماما.

حياة غطت جسمها بالبطانية و ليث بصلهم بغضب.
ليث: يلا علي اوضتكم امكم هتيجي وراكوا.
ليلي: اساسا النهاردة اجازة.
حياة: طيب يلا يا ولاد عيب كدة يلا.
عز: علشان خاطرك بس يا قمر...
ليث(بحدة): عز علي اوضتك.
حياة(بضحك): غيران من ابنك.
ليث: اومال يشوفك كدة يعني.
حياة: خلاص خلاص. عيل سئيل و محرج.
ليث: شكرا حياتي.
حياة دخلت خدت دوش و خرجت غيرت هدومها و نزلت. ليث لبس هدومه و نزل وراها.
حياة(بقلق): سارة فين بدر و قمر؟

سارة: ليث بيه وداهم ليا امبارح الصبح.
حياة(بغيظ): طيب يا سارة روحي انتي.
حياة: عيل رزل بتبعد ولادي عني.
فردوس: بخ.
حياة: حبيبتي عاملة ايه؟
فردوس: مبقناش نشوف بعض خالص.
حياة: للأسف.
شمس(باحراج): صباح الخير.
حياة: صباح النور يا حبيبتي.
ليث: شمس كنت عايزك في مكتبي.
شمس: حاضر.
ليث كان هيمشي بس حياة شدته من دراعه ليه.
حياة(بهمس): هتعمل ايه معاها؟
ليث(باستفزاز): لما تكبري هبقي اقولك.

ليث ساب حياة و مشي هو شمس لاوضة المكتب.
جميلة: مالك يا حياة بتطلعي نار من كل حتة كدة ليه؟
فردوس: في ايه يا بنتي؟
حياة: مفيش حاجة.
حياة كانت ماشية خبطت في ادم.
حياة: معلش.
ادم: و لا يهمك مالك قالبة وشك ليه؟
حياة: مفيش. اه صحيح هو فين نعمان مبقتش اشوفه؟
ادم(بضحك): اصله مشغول بكل تفاصيل الفرح.
حياة: قصدك ايه؟
ادم: بيشرف علي كل حاجة بنفسه.
حياة: اممم ربنا معاه انه الحب.
ادهم: صباح الخير.

ادم: صباح النور مقولتش ليا ليه كنت طلعتلك.
ادهم: لا كدة احسن.
ادهم(باحراج): اومال فين الاولاد؟
سارة كانت ماشية و بتتكلم كلام مش مفهوم.
حياة: مالك يا بنتي؟
سارة: مفيش يا حياة هاتم.
حياة: راحة لفين؟
سارة: راحة لكاميليا هانم.
حياة: اه طيب معلش.
جميلة(بهمس): بتصعب عليا اوي اول ما كاميليا بتيجي سارة بتبقي زي النحلة.
فردوس(بهمس): ليث و حياة مستحملينها علشان خاطر ادم و ادهم بس.
فهد(بسرعة): حياة فين جوزك؟

حياة: في اوضة مكتبه.
فهد: طيب.
عند ليث.
ليث: شمس اهلك تحت ايدي و ممكن اسجنهم ممكن ادخلهم السجن بس مش هعمل كدة.
ليث: و كنت عايز اكلم في حاجة تانية.
شمس: اتفضل حضرتك...
ليث: تقبلي تجوزي ابني ادهم؟
شمس اتكسفت و حطت وشها في الارض و قعدت تفرك ايديها بتوتر.
ليث: بيقولوا السكوت علامة الرضا و لا ايه؟
شمس: يعني هو.
ليث: بصي انتي زي بنتي و زي دهم و ادم بالظبط فاتكلمي براحتك.
شمس: بس هو هيرضي يأخدني.

ليث: متخافيش هو اللي طالب...
شمس: هفكر طيب.
ليث: معاكي وقتك يا شمس.
شمس: تمام شكرا.
ليث: هأخد منك رأيك بكرة اتفضلي.
شمس لسة بتخرج من الباب لقت فهد بيدخل.
فهد: هاي شمس.
شمس: اهلا. عن اذنك...
ليث: يلا يا فهد علي الشغل.
فهد: طيب يلا كنت جاي اناديك علشان كدة. نفطر و نروح الشركة علطول.
ليث: طيب.
الكل راح قعد علي السفرة و بدأ يأكل.
حياة(بهمس): بطل.
ليث معبرش حياة و كمل اكله.
كاميليا: في حاجة يا حياة؟
حياة: لا مفيش.

حياة(نفسها): ربنا يأخدك يا ليث.
ادم: يلا يا حور تعالي كلي.
حور: لا كلت سندوتشات.
حياة: ليلي عز كلتوا؟
ليلي: اه يا ماما كلنا مع ماهر و حور.
حياة: ليث.
ليث: نعم.
حياة: كنت بفكر نعزم الكل و نتجمع.
ليث: بمعني؟
حياة: يعني تالا و حاتم نازلي و كريم عائلة حاتم و فتون و فريد و حنين و مامتها.
ليث: فكرة حلوة و ممكن نعمل حفلة شواء.
فردوس: امتي؟
ليث: شوفوا قرروا انتوا يلا يا فهد.
محمد: استنوا جاي معاكوا اروح المستشفي.

ليث: طيب.
ليث و فهد و محمد مشيوا.
حياة: ادهم اطلع نام او ارتاح. و انت يا ادم كليتك يلا، و ابقي كلم نعمان اطمن عليه.
ادم: اجازة.
حياة: ادم.
كاميليا: بتتحكمي كدة ليه في ابني؟
ادم(ببرود): و ليه متقوليش بتعمل اللي انتي مش بتعمليه ولا هتعمليه.
ادم: يلا باي يا حياة. باي يا جماعة.
حياة: ليلي عز ماهر اطلعوا ذاكروا يلا.
ماهر: خالتو كل يوم مذاكرة مذاكرة.
حياة: المذاكرة مبتخلصش.
ليلي: هكمل ال Game ده.

حياة: هاتي يا بت التليفون ده.
ليلي: لا.
حياة قامت تجري ورا ليلي و عز و ماهر...
كاميليا: و انتي بقي هتأخدي تعويض كام.
فردوس: مش هتأخد يا كاميليا و حلي عننا. تعالي يا شمس تعالي يا جميلة نشوف حياة بره...
جميلة(بهمس): هي متعرفش ان ادهم اتصاب؟
فردوس: لا.
حياة: مسكتك.
جميلة: حياة حياة.
حياة: ايه؟
فردوس: النهاردة عيد الحب يا اختي.
حياة: اه عارفة هو بقي يتصرف و يفاجئني...
جميلة: هما فيهم دماغ اصلا علشان يفتكروا.

حياة: و ربي لو ما افتكر لاخليه يطلقني بس كدة.
فردوس: دماغك صغيرة.
حياة: برضو.
ليلي: ماما هو عيد الحب ده بيحصل فيه ايه؟
جميلة: و الله يا اخت ليلي قبل الجواز بيبقي شئ عظيم بعد الجواز سنة و سنة و بيقولوا كل عيد حب و انتي معايا بس...
ليلي: يعني برضو بيحصل في ايه؟
فردوس: انتي لما تكبري و تحبي هتجيبي هدية لجوزك و هو يجبلك بس.
حياة(بسخرية): ليث جوزي اوي.
فردوس و جميلة ضحكوا علي جملة حياة.

حياة: مالك يا بنتي واقفة ليه اقعدي اقعدي.
شمس: حاضر.
و قعدوا يتكلموا و قاموا يطبخوا...
و بعد فترة كبيرة الشباب رجعت من الشغل.
حياة(بابتسامة): حمد لله بالسلامة.
ليث: مالك يا بنتي هو انا اول يوم اروح الشغل مالك كدة.
حياة(لنفسها): ممكن تحس علي دمك يا شيخ.
حياة(بدلع): عادي حبيبي هو لازم يبقي في حاجة.
ليث: حياة انتي كويسة؟
حياة: طبعا يا حبيبي يلا اطلع غير هدومك الاكل هيبقي جاهز.
ليث(باستغراب): طيب.

ليث طلع لاوضته و بدأ يغير هدومه.
شمس: ايه الاخبار؟
حياة(بغيظ): مفتكرش حاجة.
عند فهد و فردوس.
فهد: اول مرة تيجي تساعديني كدة.
فردوس: طبعا يا حبيبي مش جوزي.
فهد: امممممم مش مرتاحلك.
فردوس: انا يا حبيبي و كمان حقك اني اعملك كدة و اريحك.
فهد: طيب يا حبيبتي هأخد دوش انزلي حضري الغداء معاهم.
فردوس: احم هو مفيش اي حاجة.
فهد(باستغراب): حاجة زي ايه؟
فردوس: لا خش استحمي خش يلا.

فردوس نزلت و لقت حياة و شمس قاعدين علي الكنبة راحت اترمت جمبهم...
شمس: ايه انتي كمان؟
فردوس: كلب مش بيحس.
حياة: حرام عليكي الكلاب بيحسوا اكتر منهم.
عند محمد و جميلة.
جميلة: تعرف النهاردة ايه؟
محمد: ايه يا حبيبتي؟
جميلة: انت مش عارف؟
محمد: هعرف منين بس يا حبيبتي. انا كويس اني فاكر ايام الاسبوع الشغل مرهق اوي.
جميلة(لنفسها): مرهق اوي طب و ربي لاربيك.
جميلة: انا نازلة احضر الغداء.
محمد: ماشي يا حبيبتي.

جميلة نزلت بتدبدب في الارض و راحت قعدت جمبهم...
فردوس: خير؟
جميلة: محسش الرجالة معندهاش دم. حد في التانين افتكر.
حياة لسة هتتكلم لقت ليث بيبوس كتفها.
حياة بصتله بفرحة و بصت للبنات.
حياة(بابتسامة): ايه يا حبيبي؟
ليث: يلا يا حياة قومي حضري الاكل جعان اوي يلا.
حياة(بتكشيرة): يعني جنابك جاي علشان تأكل؟
ليث: ايوه و انا و فهد ورانا مشوار مهم بليل يلا بس.
فردوس: نعم هو انتوا ناوين تخرجوا بليل.

ليث: في ايه يا بنات؟ يلا يا حياة جعان.
حياة: سارة حطي الاكل.
و الكل نزل و بدأ يأكل و ادهم كمان نزل و كل شوية يبص ل شمس.
فهد: مش بتأكلوا ليه يا بنات؟
حياة: هو حد يشوف ليث و نفسه تبقي حلوة.
فهد: ايه يا بنتي مش بتردي ليه؟
حياة: ها لا معاك، حاسة بتعب بسيط معلش.
ليث: كويسة؟
حياة(بسخرية): لا فيك الخير اوي...
حياة: اه اه انا كويسة كويسة اوي.
ليث: فين الاولاد هقعد معاهم شوية؟
فهد: الواد ماهر وحشني اوي هو فين؟

فردوس: في اوضته.
ليث: عن اذنكوا.
فهد: الساعة 9 كدة هكون جاهز.
ليث: و انا كمان.
محمد: رايحين فين؟
فهد: ورانا صفقة مهمة لازم نتممها.
محمد(بضحك): تصدق و انا كمان ورايا عملية مهمة بليل الساعة 8: 30...
جميلة(بغيظ): اه يا حبيبي الشغل مهم روح روح.
ليث طلع يلعب مع ليلي و عز و بيهزر مع بدر و قمر.
فهد طلع يلعب مع ماهر و راح قعد مع ليث.
في الجنينة.
ادهم: شمس ممكن لحظة بس.
شمس(باحراج): نعم.

ادهم: انا آسف جدا علي اللي حصل امبارح.
شمس: عن اذنك.
ادهم مسك ايديها و قربها منه.
ادهم: اتفضلي.
شمس: ايه ده؟
ادهم: خدي و انتي هتعرفي. عن اذنك يا شمسي...
ادهم مشي و ساب شمس. شمس لقت علبة متوسطة الحجم و ملفوفة باللون الاحمر و بدأت تفك الرباط و فتحت العلبة.
شمس(بانبهار): الله ايه الجمال ده؟
شمس لقت تاج مطرز حلو اوي و فيه فصوص من الماس، و لقت علبة صغيرة فيها خاتم شيك و ورقة.

مضمونها تقبلي تتجوزيني؟ لو موافقة هستناكي النهاردة الساعة 11 ورا القصر في فستان في انتظارك في اوضتك يا نوري.
شمس عيونها دمعت من الفرحة و طلعت جري لاوضتها و لقت فستان جميل جدا علي سريرها و قعدت تفكر هتعمل ايه.
كان الوقت بدأ يليل.
-عند نازلي و كريم...
نازلي كانت قاعدة في اوضتها و لقت الباب بيخبط.
نازلي: ادخل.
بنت: نازلي هانم الفستان ده لحضرتك.
نازلي(باستغراب): فستان! من مين؟!

بنت: من كريم بيه. و بيقولك مستنيكي في الروف.
نازلي: تمام. شكرا ليكي...
نازلي(بهمس): بقولك طنط هنا؟
بنت: لا سافرت.
نازلي: طيب شكرا.
نازلي قامت و بدأت تلبس الفستان و تظبط نفسها.
نازلي لبست فستان باللون الاحمر بحمالة رفيعة و قصير لغاية الركبة شفاف و كانت بطنها ظاهرة. و حطت روچ بنفس لون الفستان و لبست صندل بكعب باللون البيج و سيبت شعرها.
نازلي: حبيب ماما مينفعش تختفي شوية. ما هو كدة مينفعش.

نازلي: خش لجوا شوية يلا.
نازلي: ايه الهبل ده؟ يلا.
نازلي مشيت و طلعت الروف اول ما نازلي طلعت اتصدمت و بعديها فرحت...
كريم: بحبك...
نازلي: حبيبي...
نازلي جريت علي كريم و حضنته.
كريم(بقلق): براحة يا بنتي انتي حامل.
نازلي: اسفة نسيت.
كريم: بس ايه الجمال ده؟
نازلي(بخجل): شكرا ليك اوي. انا بحبك.
كريم: انا بعشقك يا ست...
نازلي: تعرف و الله كنت ناسية لاني مشغولة اعرف كل حاجة عن البيبي.

كريم: و لا يهمك بحبك اوي يا نازلي.
نازلي(بدموع): بجد بشكر ربنا انك في حياتي.
كريم: قلبي انتي بموت فيكي. تعالي نقعد.
نازلي: حاضر...
كريم: لا مش متعود علي نازلي دي. و الله هصدق نفسي.
نازلي بصتله بابتسامة هادية.
كريم: قوليلي رأيك في الاكل.
نازلي: حلو اوي يا حبيبي.
كريم: بحبك.
نازلي: و انا كمان.
كريم: خدي هديتك.
نازلي: حبيبي.
نازلي فتحت العلبة و اتصدمت...
كريم: ايه معجبتكيش؟
نازلي قامت و قعدت علي رجله و حضنته.

نازلي: بحبك اوي. تعرف مكنتش جبت اي حاجة للبيبي لغاية دلوقتي.
كريم: و دي هديتي ليكي و لابني حبيبي.
نازلي: بحبك اوي اوي و بموت فيك.
كريم: قولتلك مية مرة اني بحبك اكتر.

-في مكان تاني...
عند فتون و فريد.
فتون: مع اني لسة مستغربة انك رجعت بدري من الشغل.
فريد: يا حبيبتي قولتلك عادي.
فتون: طيب هطلع ورد اوضتها و اجي اقعد معاك.
فريد: ماشي يا حبيبتي.
فتون: يلا يا حبيبة ماما ودي بابا بوسة.
ورد: بحبك يا بابا.
فريد: حبيبة بابا.
فتون طلعت ورد اوضتها و نيمتها و نزلت.
فريد: الباب بيخبط يا فتون افتحي...
فتون: هلبس بس حاجة.
فريد: لا افتحي.
فتون: طيب مع انك مغرتش يعني.

فتون راحت فتحت الباب لقت قدامها صندوق كبير اوي باللون الاحمر و بلالين.
فتون لقت فريد بيحضنها من ورا.
فريد: لا انا بغير عليكي علفكرة بس انا وديت اوامر للحراس يخرجوا بره الفيلا. بحبك.
فتون(بدموع): انا بحبك اكتر.
فريد: طب افتحي يا حبيبتي...
فتون فتحت العلبة لقت جواها فستان.
فتون(بصدمة): الفستان فيه فصوص من الماس.
فريد: ايوه يا حبيبتي.
فتون: بس ليه التكلفة دي؟

فريد: قولت اجيب ايه اجيب ايه فقولت لا مش هجبلها حاجة تقليدية وصيت مصمم مشهور يعمله ليكي.
فريد: بس ده يتلبس ليا انا و بس فاهمة.
فتون: بحبك اوي...
فريد: لا انا عديت مراحل الحب بكتير.
فريد شال فتون.
فتون: الفستان...
فريد: مش هيطير.
فتون: بحبك...
فريد: بعشقك.

-في مكان تاني...
عند حاتم و تالا.
تالا: شهد سيف يلا ناموا بقوا علشان بكرة الرحلة يلا.
شهد: حاضر.
سيف: حاضر.
تالا: يلا يا حبايبي.
حاتم: تعالي هنا يا قمر...
تالا: نعم.
حاتم شد تالا ناحيته و قعدها علي رجله.
حاتم: كل عيد حب و انتي معايا يا روحي.
تالا: حبيبي بحبك جدا.
حاتم: اتفضلي.
تالا: تسلم يا حبيبي.
حاتم: مش هتفتحيها؟
تالا: هقولك هديتي الاول.
حاتم: قولي يا حبيبتي.
تالا: انا.
حاتم: ايه؟
تالا: انا حامل...

حاتم(بفرحة): بجد يا حبيبتي بحبك جدا.
تالا: و انا كمان يا حبيبي.
حاتم: هجبلك خدامة تقعد معاكي ترتاحي.
تالا: لا ملهوش لزوم.
حاتم: لا طبعا.
حاتم: دي احلي هدية بحبك جدا اوي اوي بعشقك.
تالا: و انا كمان يا روحي.

-في مكان تاني...
في القصر.
ليث: حياة طلعيلي بدلة يلا.
حياة: طلعها لنفسك.
ليث: بطلي نكد يا حياة يلا.
ليث: حياة يلا ورايا اجتماع مهم...
حياة(بعصبية): مش انت وراك اجتماع روح انت و اجتماعك للجحيم انا مالي. و لا اقولك روح قضي كام ساعة مع بنات يغيروا مزاجك ما انا بقيت نكدية...
ليث(ببرود): لو خلصتي ادخلي طلعيلي بدلة البسها.

-ليث ساب حياة و دخل الحمام و حياة مسكت حاجة ازاز و رمتها في الارض بعصبية و راحت اختارت بدلة ليه و رمتها علي السرير.
ليث خرج و بدأ يلبس بدلة غير اللي حياة اختارتها و سلم علي اولاده و باسهم.
تحت.
فردوس: و النبي لو في مزز هناك ابقي جيبهم و انت جاي.
فهد: عيوني...
فردوس(بغيظ): و لا اقولك مترجعش.
-جميلة و حياة كانوا بيحاولوا يكتموا ضحكهم.
فهد: عيوني انتي تؤمري. خلي بالك من ماهر.
ليث: يلا يا فهد.

فهد: يلا يا ليث.
حياة شافت ليث و اتصدمت و ليث و فهد خرجوا من القصر. حياة مسكت كل حاجة ازاز قدامها و رمتها مكان ما هما خرجوا.
ادم: يا نهار اسود يا بنت المجنونة...
ادم: انا شوفت ازاز كدة طاير حرام عليكي.
حياة(بغضب): ابوك عايز الحرق نسي عيد الحب و قولنا ماشي لا و خرج و رايح اجتماع و هيبقي فيه ستات و قالي اختاري بدلة اختارت واحدة لبس غيرها.
ادم: و انتي ايه اللي عرفك ان الاجتماع فيه ستات؟

فردوس: فهد كان بيتكلم في التليفون و فهمت من كلامه ان في ستات في الاجتماع.
ادم: طب اهدوا عادي نسي الراجل بعد الجواز بينسي.
جميلة: اه ما هو برضو محمد خرج من شوية قال ايه وراه عملية مهمة...
ادم: انتوا حقيقي ستات نكدية...
ادم: عن اذنكوا...
ادم كان هيطلع بس لقي قدامه حياة و فردوس و جميلة.
ادم: خير؟
فردوس: ايه اللي في ايدك ده؟
ادم: شنطة.
فردوس: شنطة هدايا.
ادم: ايوه و ابعدوا عني...

حياة: هو ليه ابوك مش زيك حرام عدي يا ابني عدي.
ادم طلع لاوضة حور و خبط الباب...
حور: اتفضل.
ادم: عاملة ايه؟
حور: الحمد لله وحشتني.
حور جريت علي ادم حضنته ادم شالها...
ادم: فين البوسة يلا.
حور باست ادم علي خده.
حور: جبتلي ايه معاك؟
ادم: انتي عايزة ايه؟
حور: ايس كريم.
ادم: بس جبتلك حاجة احلي.
حور: ايه؟
ادم: خدي و افتحي.
حور خدت الشنطة و طلعت اللي فيها.
حور(بفرحة): الشنطة اللي كان نفسي فيها.

حور نطت علي ادم و حضنته و باسته...
ادم: اهم حاجة تكوني مبسوطة.
ادم شال شعر حور من علي وشها و قرب منها و (لخيالكوا)...
حور: انا زهقت من المذاكرة يا ادم...
ادم: خلاص خدي بريك.
حور: بحبك اوي...
ادم: و انا اكتر. تعالي.
ادم طفي النور و خد حور في حضنه.
ادم: يلا نامي دلوقتي بكرة ابقي اتفرجي علي الشنطة براحتك.
حور: حاضر.
ادم باس رأس حور و حور نامت و هو كمان.

تحت عند البنات.
حياة: يلا ننفذ اللي اتفقنا عليه.
حياة: ما تيجي معانا يا شمس؟
شمس: لا هقعد هنا.
فردوس: سيبيها براحتها.
جميلة: هطلع البس يلا.
الكل طلع لبس هدومه...
فردوس لبست فستان باللون الاحمر طويل و واسع نوعا ما من تحت و كان كب و رفعت شعرها علي شكل كحكة و نزلت كام خصلة من شعرها و حطت روچ باللون الاحمر الفاتح و كحل حدد عينيها و لبست صندل احمر بكعب.

جميلة لبست فستان باللون الاحمر بكم و قصير لغاية الركبة و فيه حزام في النص باللون الدهبي و لبست صندل باللون الدهبي و حطت روچ احمر هادئ و رفعت شعرها علي شكل ديل حصان.
فردوس: هي حياة اتأخرت ليه؟
جميلة: معرفش.
عند حياة.
لبست هدومها و خرجت باست ولادها و حضنتهم.
حياة: سارة الولاد في ايدك ارجوكي بثق فيكي.
سارة: حاضر يا هانم.
حياة: اه بكرة عندهم رحلة.
سارة: عارفة يا هانم...

حياة: هتصحيهم الساعة 6 الصبح و شنطهم اهي و الاكل انتي هتعمليه و قمر و بدر انا اكيد هرجع فهبقي اصحي الصبح.
سارة: حضرتك راجعة النهاردة؟
حياة: اه بس هرجع متأخر فهكون عايزة انام اوي و مش هعرف اصحي الصبح.
سارة: طب و ليث بيه لو جه و سألني عليكي.
حياة: قوليله كانت لابسة شيك اوي و خرجت و معرفش راحت فين.
سارة: حاضر.
حياة: ايه رأيك فيا؟
سارة: قمر اوي بسم الله ما شاء الله.

حياة: تسلمي و ماهر ابقي بصي عليه كل شوية و اه فردوس جهزتله شنطته...
سارة: تمام يا هانم.
حياة نزلت جري للبنات و شافتهم.
حياة: ايه الجمال ده؟
فردوس: انتي اجمل يلا.
حياة: طيب. باي يا شمس.
جميلة: البسي يا بنتي الشال الجو تلج و انتي لابسة كب.
حياة: خليه معاها احتياطي و لما تبقي سقعانة تلبسه.
فردوس: طيب.
التلت بنات ركبوا العربية و خلوا السواق يتحرك.
عند شمس.
شمس طلعت تغير هدومها.

شمس لبست فستان باللون الازرق الهادئ السماوي يعني. كان قصير لغاية الركبة و منفوش و الاكمام مايلة علي الكتف. لبست قعد شيك علي رقبتها و لبست صندل بكعب بسيط باللون الابيض و حطت روچ هادئ و لبست التاج اللي ادهم جابه و خدت علبة الخاتم في ايديها...
-شمس نزلت و راحت ورا القصر لقت ادهم لابس بدلة سوداء شيك جدا واقف كالامير و لقت ترابيزة و كرسين و لقت اضواء زينة حلوة اوي.
ادهم: اتفضلي.

شمس قربت منه و مسكت ايده الممدودة.
ادهم: انا بشكرك انك قبلتي دعوتي.
شمس(بابتسامة): بتتكلم زي الامراء.
ادهم(بابتسامة): ابتسامتك قمر. اتفضلي اقعدي.
ادهم: وجودك هنا يبقي انتي قبلتي طلبي صح؟
شمس(بخجل): الصراحة اه بس انا يعني.
ادهم(بضحك): فاهم فاهم بس متتكسفيش اوي كدة.
ادهم: بصي يا ستي احنا هنتجوز تمام و هنأخد فترة نتعرف فيها علي بعض و بعدها هنكمل حياتنا عادي.
شمس: تمام.
-ادهم و شمس قعدوا يتكلموا كتير.

-في مكان تاني...
عند نعمان.
نعمان عزم حنين في مكان راقي و شيك.
حنين كانت لابسة فستان احمر هادئ طويل ب نص كم و فيه حزام باللون الاسود و لبست صندل اسود بكعب و سيبت شعرها...
نعمان: مكنتش اعرف انك قمر كدة.
حنين: و الله.
نعمان(بضحك): بهزر بهزر. بحبك يا قمري...
حنين: ميرسي...
نعمان: كلها كام يوم و تبقي في بيتي يا ست هانم.
حنين: ان شاء الله...
نعمان: خدي.
حنين: امممم ايه دي؟
نعمان: شوفي.

حنين: هشوفها في البيت...
نعمان: طيب.
-قعدوا يتكلموا كتير.

-في مكان تاني.
عند حياة.
حياة: ايوه هنا شكرا.
فردوس: امشي انت بقي.
جميلة: هو مش حياة بتقول اننا هنروح متأخر ممكن منلقيش عربيات.
فردوس: نبقي نطلب اوبر.
حياة: متأكدة؟
فردوس: ايوه.
حياة: خلاص امشي انت.
و البنات نزلوا و فضلوا واقفين قدام المكان اللي راحوه.
جميلة: حياة بقول نرجع...
حياة: بقول كدة. يلا بينا...
فردوس: تعالوا هنا و الله لاخليه يموت نفسه لانه نسي عيد الحب.
حياة: و انا بقول كدة.

جميلة: يا جماعة شايفين الواد بيعمل ايه في البت علي الحيطة و القرف ده اكيد جوا علي وسع و اكبر و ممكن يحصلنا حاجة.
حياة: انا بقول كدة.
فردوس: و انا بقول كدة.
حياة: يلا بينا.
جميلة: و لا نخش و نتصور و نخرج بسرعة.
فردوس: يا نهار اسود هو احنا مترددين ليه.
حياة: لا يا ستي انا عندي ولاد، و لا نخش؟
جميلة: نخش؟
فردوس: و لا لا؟
حياة: و لا نخش؟
شاب: في ايه يا مزة مترددين ليه؟
البنات مسكوا في بعض و انكمشوا علي نفسهم.

جميلة: انا قولت نمشي.
حياة: و الله و انا...
فردوس: دلوقتي انا اللي غلطانة.
جميلة: و حياة...
شاب2: مالكوا ما تتكلموا...
حياة(بتوتر): احم يا استاذ.
شاب1: محسوبك مسعود.
حياة(بتوتر): يا استاذ مسعود احنا ايه اللي هو.
فردوس: ايوه كدة بالظبط.
جميلة: هي كانت قالت حاجة الله يخرب بيتكوا.
حياة: اجروا.
التلاتة قعدوا يجروا و ماسكين في ايد بعض. و فجأة من غير ما يحسوا كل واحدة لقت حد بيشلها.
فردوس(بصريخ): الحقوووووووونا.

جميلة(بصريخ): يا حياة منك لله.
حياة(بزعيق): نزل ايدك عني ملكش حق تلمسني.
ليث: و ربي لاربيكي من اول و جديد...
حياة(بصدمة): ليث؟!
حياة لقت ليث ركبها عربية و قفل الباب و لف و ركب جمبها و ساق بسرعة...
فردوس: حياة.
فهد: حياة مين دلوقتي؟
فردوس(لنفسها): يا نهار اسود ده هيقتلني.
فهد رمي فردوس في العربية و ركب جمبها و ساق.
جميلة: بليز معملتش حاجة سيبني.
محمد: عيوني.
محمد ركبها العربية و جميلة لسة مش مستوعبة.

جميلة: مش انت كان وراك عملية؟
محمد: الصبر يا مش عايز اشتم الصراحة.
في عربية ليث.
حياة(بتوتر): براحة.
ليث(بعصبية): تخرسي خالص.
حياة(لنفسها): الدلع الدلع.
حياة قامت من الكرسي بتاعها و قعدت علي رجل ليث.
ليث: دلوقتي المفروض اتصالح يعني.
حياة: ليث النهاردة عيد الحب خلينا كويسين مع بعض بليز.
ليث: ماشي يا حياة.
عند فهد و فردوس.
فردوس: هو احنا رايحين فين؟
فهد: ملكيش فيه.
فردوس: خلاص يا فهد اسفة.
فهد: و بالنسبة ل لبسك.

فردوس: ما انت اللي خلتني اغير و اشك فيك.
فهد: طيب يا فردوس.
و بعد فترة فردوس لقت فهد وقف قدام فندق كبير و وراه محمد و جميلة.
فهد نزل و فتح الباب ل فردوس بكل رقي.
فردوس: شكرا.
محمد نزل و فتح ل جميلة بكل رقي.
جميلة: شكرا ليك.
جميلة: فين حياة؟
فهد: ليث لازم دايما يبقي مختلف راح فندق غير ده.
محمد: سيبه براحته. يلا بينا.
كل ثنائي طلع جناح خاص بيه.
في اوضة محمد و جميلة.
محمد: كل سنة و انتي معايا.

جميلة: الله الجناح حلو اوي، بس مش شايف انه اوفر كل حاجة باللون الاحمر.
محمد: مش عاجبك غوري يا بت.
جميلة: خلاص اسفة يا حبيبي.
محمد: هديتك اهي يا روحي.
جميلة: شكرا ليك.
جميلة راحت فتحت العلبة لقت معلقة.
جميلة(بصدمة): نعم! جايب معلقة.
محمد: في حاجة جنابك متعرفهاش.
جميلة: ايه بقي؟
محمد: علفكرة دي مش اي معلقة.
جميلة: و النبي.
محمد: فاكرة لما روحنا نكشف لانك كنتي تعبانة شوية و الدكتورة قالت انك عندك دور برد.

جميلة: ايوه.
محمد: علشان انا بحبك طبعا روحت وديت التحاليل بتاعتك لحد تاني واكتشفنا انك حامل بس جنابك مكنتيش تعرفي...
جميلة(بفرحة): يعني انا حامل؟!
محمد: ايوه يا روحي.
جميلة حضنت محمد جامد و باسته من خده.
جميلة: مش غريبة ان الراجل يعرف قبل الست.
محمد(بضحك): انا و انتي واحد يا روحي.

عند فهد و فردوس.
فهد: اممم لابسة فستان مفتوح يا تري عقابك ايه؟
فردوس: هتفرج علي الاوضة.
فهد: طيب اتفرجي براحتك.
فردوس: حلو اوي اوي اوي.
فهد: اوي كمان مرة...
فردوس: يا رزل.
فهد: بحبك يا ست البنات.
فردوس: و انا كمان يا حبيبي.
فهد: تعالي.
فردوس: نعم يا حبيبي.
فهد: اقعدي هنا و غمضي عينك.
فردوس: حاضر.
فردوس: افتح.
فهد: لا لحظة.
فهد: فتحي.
فردوس: الله الله، جيتار.
فردوس: بعشقك بعشقك والله.
فهد: بموت فيكي.

فردوس: مين قالك اني بحبه؟
فهد: مش لازم حد.
فردوس: حبيبي.
فهد حضن فردوس و باس رأسها و هي حاوطته بايديها.

-في مكان تاني...
عند ليث و حياة.
ليث: وصلنا يا سمو الاميرة.
حياة: قلبي.
ليث مسك حياة من خصرها و نزلها من العربية و نزل هو كمان و قفل العربية.
ليث: تسمحيلي؟
حياة: اكيد...
ليث: اول مرة اشوف حد في عيد الحب لابس اسود.
حياة: مش لابسة اسود الجاكت هو اللي اسود.
ليث: لما نطلع فوق هنشوف لابسة ايه تحت الجاكت يا سمو الاميرة.
ليث و حياة ركبوا الاسانسير و خرجوا و وصلوا قدام جناحهم.

ليث وطي و شال حياة و فتح الباب و قفله برجله.
حياة(بانبهار): واو الجناح حلو اوي.
ليث نزل حياة و حياة بدأت تتجول في الجناح.

حياة لقت الجناح كله مليانة بلالين في الارض و معلقين و مسكت بلونة لقت صورتها و اتصدمت و بعديها اختارت بلونة تانية لقت صورتها هي و ليلي و اختارت واحدة تالتة لقتها ليها هي و ليث و اختارت واحدة كمان لقت هي و عز و اختارت اخر واحدة لقت صورتها هي و ليث و ليلي و عز و قمر و بدر. و كانت مبسوطة اوي و لقت صور ليها كتير متعلقة علي الحيطة و صور و هي حامل و لما خلفت و لما كانت صغيرة و يوم كتب الكتاب. و لقت الاوضة متزينة و مليانة اضواء زينة حلوة.

ليث: عجبتك؟
حياة: دي خيال و وهم...
حياة جريت علي ليث و حضنته و هو حضنها و باس رقبتها.
ليث فك ل حياة الجاكت بتاعها و رماه علي الارض.
ليث: تعرفي لو كنتي قلعتي الجاكت كنت قتلتك...
حياة: مكنتش هعمل كدة. و مكنتش ناوية.

حياة كانت لابسة فستان قصير جدا قبل الركبة بكتير و فستان ضيق جدا لغاية الخصر و كان من النوع الدانتيل و مخرم ب ¾ كم و بعديها بوسع بسيط و كان لون الفستان بلون دم الغزال النبيتي و حطت روچ نفس لون الفستان و غامق و كحل حدد عينيها و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها و كانت لابسة حلقين شيك بيلمعوا و كانت لابسة صندل بكعب باللون النبيتي و كان فوقه جاكت اسود قصير لغاية الفستان و ب ¾ كم و كانت قافلاه.

ليث: طب ما احنا عندنا لبس اهو اومال مش بتلبسي ليه؟
حياة: احم كنت بتكسف. و اساسا مكنتش هلبسه.
ليث: و الله اومال لبستيه ليه؟
حياة: انت استفزتني النهاردة اختارت فستان شيك و قصير بس لما بصيت في المرايا اتكسفت فلبست الجاكت.
ليث(بخبث): يعني دلوقتي مش مكسوفة؟
حياة(باحراج): تعرف انك رخم و محرج و رزل.
ليث(بضحك): خلاص خلاص.
ليث: تعالي.
ليث مسك ايد حياة و قعد علي الكرسي و قعدها علي رجله و بدأ يأكلها و يأكل.

حياة: اوف ليلي و عز...
ليث: مالهم؟
حياة: وحشوني اوي لا لا مش هقدر اعيش من غير ولادي لا ليث خلينا نروح.
ليث(بضيق): اسكتي يا فصيلة.
ليث: احنا جايين نقضي مع بعض وقت اخرسي.
حياة: بس...
ليث قرب من حياة و (لخيالكوا)...
ليث: استني شوفي هديتك.
ليث طلع من جيب الجاكت بتاعه علبة و وداها لحياة.
حياة: اكيد هتبقي حلوة.
حياة فتحت العلبة لقت سلسلة من الماس...
حياة: ميرسي يا حبيبي.
ليث: مش هتفتحي؟
حياة: افتح ايه؟

ليث مسك منها السلسلة و فتحها حياة لقت فيها صور.
حياة: الله...
-حياة لقت صورتها و صورة ليث و صورة عز و ليلي و صورة ليها هي و ليث و صورة ليهم هما الاربعة.
حياة: يا حبيبي، بحبك جدا جدا.
ليث: انا اكتر يا حياتي.
ليث شال حياة و راح للاوضة اللي في الجناح و...

-في الصباح الباكر...
في جناح حياة و ليث.
حياة و ليث كانوا نايمين و حاضنين بعض و صحيوا علي صوت تليفون.
حياة: ليث رد ممكن حاجة مهمة اتصلوا كتير.
ليث شد حياة لحضنه و مسك التليفون و فتحه و فتح الاسبيكر.
ليث: خير يا اللي بتتصل؟
حاتم(بحزن): ليث الحق اتوبيس مدرسة العيال عمل حادثة.
حياة(بصدمة): ولادي؟!
السؤال: يا تري هيحصل ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة