قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والأخير

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والأخير

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والأخير

ليث شد حياة لحضنه و مسك التليفون و فتحه و فتح الاسبيكر.
ليث: خير يا اللي بتتصل؟
حاتم(بحزن): ليث الحق اتوبيس مدرسة العيال عمل حادثة.
حياة(بصدمة): ولادي؟!
ليث(بصدمة): انت بتتكلم جد يا حاتم؟
حاتم(بحزن): ايوه يا ليث.
حياة: حاتم في حد حصله حاجة؟
حاتم(بحزن): احنا في الطريق مستنينكم في مستشفي().
حياة قامت بسرعة و لبست هدومها و ليث لبس هدومه و خد حياة و نزلوا بسرعة.
حياة(بدموع): بسرعة يا ليث.

ليث: متخافيش المستشفي قريبة مننا.
وبعد فترة بسيطة ليث و حياة وصلوا الاول.
ليث: لو سمحت كانت في حادثة مدرسة.
ممرضة: ايوه جتلنا.
ليث: طيب ولادنا يعني عايزين نشوفهم.
ممرضة: مشرفة الباص يعني كانت سليمة نوعا ما تقدروا تروحوا تسألوها.
حياة قعدت تجري و هي بتدور علي ليلي و عز.
حياة(بعياط): ولادي يا ليث. ولادي.
ليث: اهدي يا حبيبتي. مش دي المشرفة صح؟
حياة: ايوه هي.
حياة جريت علي المشرفة.

حياة(بعياط): مدام اعتماد ارجوكي فين ولادي و ماهر و شهد و سيف.
اعتماد(بدموع): مدام حياة الحمد لله كله كويس بس.
ليث: انطقي.
اعتماد(بدموع): ليلي دخلت غيبوبة و في العناية المركزة.
حياة(بصدمة): بتهزري صح؟ بتكدبي عليا صح قولي قولي انك بتكدبي و انا هصدقك.
ليث: خلاص يا حبيبتي قضاء و قدر. اهدي.
حياة(بصريخ): اهدي ازاي رد عليا، بنتي في العناية.
-ليث خد حياة في حضنه و حياة كانت بتعيط و بتقاومه.

حياة(بعياط): ابعد عني عايزة اشوف بنتي.
تالا: حياة! حصل ايه ولادي بخير؟
فردوس(بعياط): ماهر يا مدام اعتماد؟
اعتماد: الكل كويس مجرد خدوش بسيطة.
حاتم: بتعيطي ليه يا حياة خلاص هما كويسين.
اعتماد: اصل ليلي دخلت غيبوبة و في العناية المركزة...
فهد: معلش يا حياة معلش يا ليث. خير ان شاء الله.
ليث: خلاص يا حياة بطلي.
حياة(بعياط): ابعد عني عايزة اشوف ولادي.
ليث: مش هوريكي عز و لا ليلي الا لما تهدي.

حياة(بعياط): انا هادية اهو بس ارجوك خليني اشوفهم.
ادم: خلاص يا حياة اهدي، خير.
شمس: ان شاء الله كلهم هيقوموا بالسلامة.
تالا: طب هما فين يا مدام اعتماد.
اعتماد: تعالوا معايا.
اعتماد: اوضة الولاد كلهم.
ليث: عز انت كويس؟
عز: ايوه يا بابا بس ليلي فين؟
عز: متخافيش يا ماما انا كويس.
سيف: خلاص يا جماعة بطلوا عياط.
عز: يا امي بطلي عياط.
شهد: ماما هو انا هفضل كدة كتير.
تالا: لا يا حبيبتي كلها يومين...

حياة: عايزة اشوف ليلي يا ليث.
ليث: حاضر اهدي شوية بس...
ماهر: مليش اهل يسألوا عليا و لا ايه؟
فردوس(بدموع): ازاي بس يا حبيبي انت ابني و حبيبي و كل حاجة.
فهد: هحاول اهدي بس.
ماهر: لسة فيك حيل راعي اني تعبان.
فهد: عيل واطي صحيح. ما انت زي القرد اهو.
حياة قربت من عز و حضنته و باسته.
حياة: انت كويس حاسس بأي وجع؟
عز: طول ما انتي كويسة انا كويس بس انا مش شايفك كويسة.

حياة(بابتسامة باهتة): لا يا حبيبي انا كويسة. اهم حاجة تبقي كويس يا حبيبي.
ليث: انت راجل صح يا عز.
عز: ايوه يا بابا بس للاسف مقدرتش انقذ ليلي، هي كويسة صح؟
حياة: ايوه يا حبيبي متقلقش هي كويسة.
حاتم: حمد لله بالسلامة يا ابطال. خدوا يلا اشربوا عصير و هيصوا.
ماهر: يعني مش 100 الف كدة.
حاتم: ابن مين ده؟ عيش عيشة ابوك...
فهد: ماله ابوه؟
حاتم: ايه ده هو انت يقطعني.
الكل ضحك علي جملة حاتم.
ليث: تعالي يا حياة.

حياة: طيب.
حياة: خلوا بالكوا من عز يا جماعة.
تالا: في عينينا.
ليث: هوديكي ل ليلي بس لو عيطتي او عملتي اي حاجة هزعل منك.
حياة(بدموع): حاضر مش هعيط بس ارجوك عايزة اشوف ليلي.
ليث: خدي البسي الهدوم المعقمة دي.
حياة: طيب.
حياة لبست لبس معقم و دخلت ل ليلي. و قربت من سريرها.

حياة(بدموع): انا و الله بحبك اوي و انا اسفة اني مكنتش جمبك الصبح و اسفة ان مش انا اللي صحيتك انا اسفة يا ليلي بس و النبي قومي علشان خاطري وعلشان خاطر بابا و علشان خاطر عز كلنا مستنينك تقومي. عائلتنا مش هتكمل الا بيكي عالمنا الخاص و عالم ليث و عائلته مش هيكمل. ارجوك يا ليلي قومي علشان خاطري انا طيب انا امك صح و انتي بتحبيني قومي علشان خاطري.
ليث: حياة خلاص يلا.

حياة(بدموع): و الله اهو معيطتش سيبني مع بنتي.
ليث: متنسيش انها بنتي انا كمان يا حياة هنسيبها ترتاح و انتي دكتورة و عارفة يلا يا حبيبتي.
حياة: حاضر.
ليث خد حياة و الكل خد ولاده و رجعوا البيت.
حاتم و تالا و سيف و شهد ل بيتهم و الباقي للقصر.
حياة: يلا يا حبيبي نام شوية و هصحيك تأكل.
عز: ماما هو انا هفك الجبس ده امتي؟
حياة: كمان يومين كدة متخافش يا حبيبي.
عز: كان نفسي اتفسح.

حياة: لما تخف و ليلي تخف بابا هيأخدنا و نخرج.
عز: طيب يا ماما.
حياة: يلا يا حبيبي خد الدواء ده.
عز: انا بحبك اوي.
حياة: و انا يا حبيبي.
حياة راحت اوضتها لقت ليث غير هدومه و قعد. حياة قربت منه و باست رأسه.
حياة: اسفة.
ليث: و لا يهمك يا حبيبتي.
حياة: بصيت علي قمر و بدر؟
ليث: اه.
حياة: طيب. هو انت مينفعش تجيب ليلي هنا زي ما عملت معايا.
ليث: هشوف حاضر يا حبيبتي. يلا قومي غيري.
حياة: طيب. كلت؟

ليث: لو هتأكلي هأكل معاكي.
حياة: لا هعملك تأكل انا مليش نفس.
ليث: و لا انا ورايا شغل باي.
حياة: خلاص هغير هدومي و هروح المطبخ اللي في الدور هنا.
ليث: طيب يلا مستنيكي.
عند فردوس.
فردوس: كنت خايفة علي ماهر اوي يا فهد.
فهد: يا حبيبتي متخافيش الحمد لله ربنا ستر.
فردوس: الحمد لله. الحمد لله.
فردوس: بحبك يا فهد ربنا يخليك ليا.
فهد: حياتي انتي.
فردوس: حبيبي. هروح اطمن علي ماهر.

فهد: ما انتي لسة جاية من عنده غيري هدومك الاول.
فردوس: اه صح.
تحت.
نعمان(بقلق): ادم هو صح ان العيال عملوا حادثة؟
ادم: للاسف اه.
نعمان: طب حد حصله حاجة؟
ادم: لا الحمد لله كويسين بس ليلي في غيبوبة.
نعمان(بحزن): طيب ربنا يقومها بالسلامة.
نعمان: هبقي اكلم ليث و يأجل الفرح.
ادهم: ايوه نأجل الفرح يستحسن.
ادم: ان شاء الله لما بس ليلي تفوق.
نعمان: طيب هبقي اكلم مامت حنين.
ادم: عن اذنكوا.

ادم طلع لاوضة حور و قعد معاها شوية.

-تسريع احداث بسيط.
عدي شهر و ليلي مكنتش فاقت و عز فك الجبس هو و سيف و ماهر و شهد بقت كويسة الكل مبسوط بس حياة تعبانة شوية علشان ليلي.
ليث: حياة حياة.
حياة: ها؟!
ليث: ها ايه بس؟! انا بناديكي من سنة.
حياة: آسفة انت عامل ايه؟
ليث(برفعة حاجب): نعم انتي يا بت مجنونة ما انا عايش معاكي ليل نهار.
حياة: معلش يا ليث تعبانة شوية انت عارف ليلي بقي و وحشاني.

ليث: طيب يا حبيبتي براحتك بس انا واثق انها هتبقي بخير ان شاء الله دي بنتي برضو يا حياة.
حياة: معلش يا حبيبي. بحبك.
ليث: يلا نأكل.
نزلوا و لقوا الكل متجمع علي السفرة...
ليث: صباح الخير.
كاميليا: هاي يا حبيبي.
حياة(لنفسها): يا الله بقالها اسبوع مش هتمشي بقي.
الكل بدأ يأكل و الكل راح لشغله و الاطفال بدأوا يلعبوا.
حياة: معلش يا شمس اجلنا الفرح شوية.
شمس: لا خالص براحتكوا و ده هيوديني وقت برضو.

فردوس: ربنا يطمنك عليها يا حبيبتي.
حياة: تسلمي.
جميلة: انتي خسيتي اوي علفكرة.
حياة: و دي حاجة حلوة.
فردوس: قصدها بقيتي يصاروخ يا هبلة.
حياة: اتلهي منك ليها.
شمس: لا انتي كفاية ملامحك جميلة جدا.
كاميليا: ايه يا حياة شكلك مهملة في ليث اوي.
حياة: جوزي و عاجبه انتي مالك.
كاميليا: جوزي انا كمان.
حياة(بعصبية): انتي نسيتي نفسك يا بت انتي. انا اللي قايلة ل ليث يخليكي علي ذمته علشان خاطر حبي لادم و ادهم.

كاميليا: و انتي بقيتي مهملة في نفسك و في ليث و الراجل مبيحبش الست دي حتى لو كان بيحبها.
حياة خدت نفس عميق و طلعته.
حياة: كاميليا ليث بيحبني انا و جوزي انا و ابو عيالي و حبيبي و مش هتيجي واحدة زيك علي اخر الزمن تأخده مني.
كاميليا: و متنسيش انه ابو عيالي انا كمان و كان جوزي قابلك بس انتي خطفتيه.
حياة: مفيش راجل بيتخطف من ست انتي اللي مقدرتيش تحافظي عليه علشان كدة باعك.
كاميليا: انتي واحدة مش محترمة.

حياة(بزعيق): انا ممكن اقولك بره البيت دلوقتي و غصب عنك هتخرجي بس انا عاملة حساب لغياب جوزي و لادم و ادهم.
كاميليا: انتي.
ادم(بصوت عالي): بسسسسسسسس. و لا كلمة.
جميلة: يا ادم دي كاميليا هي اللي جت الاول.
ادم(بحدة): قسما بربي لو قولتي كلمة تانية ليها لاخلي ليث يطلقك و يرميكي في الشارع و اياكي انك توجهي كلمة تانية ناحية امي.
الكل اتصدم لما ادم دافع عن كاميليا...
ادم(بحدة): فاهمة يا ست كاميليا.

و كانت الصدمة الاكبر ل كاميليا لما ادم قال علي حياة امه.
ادم: هي دي الانسانة اللي عرفتني الصح هي دي اللي جت في وقت ما كنت محتاج حضن ام و انتي كنتي بتلعبي و تضحكي علي الرجالة بره مصر، انتي متستحقيش حد يعبرك انتي كلبة. فاهمة.
كاميليا: ادم انا.
ادم(بحدة): فهمتي كلامي يا ست كاميليا؟
كاميليا(بغضب): اه فهمت.
كاميليا سابتهم و طلع علي اوضتها و هي في قمة غضبها...

-في مكان تاني.
عند ليث.
ليث: كدة اتفقنا يا فهد. انت بنفسك تستلم العمارة.
فهد: تمام.
ليث: فريد اخبار ورد و فتون ايه؟
فريد: الحمد لله بخير.
ليث: الحمد لله.
ليث: تقدروا تروحوا علي شغلكم.
ليث قام و قعد علي مكتبه و بص علي صورة حياة.

ليث: نفسي ترجعي زي زمان تضحكي و تهزري و اشوف عيونك منورين، انا فاهم انك ام و اكيد وحشاكي بنتك بس هي بنتي انا كمان يا حياة و خايف عليها و الله انا مش ببين علشان اقدر اقف جمبك. كنت اتمني يحصل زي كل يوم و تتصلي بيا و تكلميني بفرحة و تحكيلي تفاصيل يومك.
و فجأة ليث لقي تليفونه بيرن.
ليث(بصدمة): حياة!
ليث فتح الخط بسرعة.
ليث(بقلق): حياة انتي كويسة؟
حياة: الو يا حبيبي.

ليث شال التليفون يتأكد من الرقم و استغرب.
حياة: ليث فينك؟
ليث: اه انا معاكي يا حبيبتي.
حياة(بفرحة): ليلي فاقت يا ليث.
ليث(بفرحة): بتتكلمي جد صح؟
حياة: ايوه انا مبسوطة اوي و انا جمبها في المستشفي يلا تعالي مستنياك.
ليث: ماشي يا حبيبتي. جاي.
ليث خد جاكت البدلة و حاجته و نزل ركب عربيته و راح للمستشفي.
ليث: بخ.
ليلي(بفرحة): بابا.
ليث: حبيبة بابا شوفي بابا جايبلك ايه.
ليلي: ايه؟
ليث: صندوق مليان شيكولاتة كتير.

ليلي: الله. بحبك اوي وحشتني.
ليث: دي امك طلعت عيني...
حياة: لا و هطلع عينك اكتر لو مودتنيش من الشيكولاتة دي.
عز: ليلي تعبانة هل انتي تعبانة لا يبقي حلي عننا.
ادم(بضحك): الواد ده بيقول كلام زي الفل.
حياة: يا واطيين.
ادهم: لا طبعا يا حياة انا معاكي.
حياة: قلبي.
ادهم(بضحك): او معاهم.
ليث: يلا يا حبيبتي اجهزي علشان نمشي.
حياة: كلمت الدكتور؟
ليث: اه.
حياة: طيب هلبسها و نخرج.

حياة بدأت تلبس ليلي هدومها و ليث شال ليلي و خرج.
حياة(بهمس): متتعودش علي كدة.
ليث(برفعة حاجب): بتغيري من بنتك يا حياة هي مش دي حياتك و كل عالمك و اهم مني شخصيا.
حياة(بهمس): قلبك كبير يا معلم.
ادهم: اركبي.
حياة: ميرسي كلك ذوق.
ليث: اركبي يا اختي اركبي هوريكي الذوق انا.
الكل ركب العربية و وصلوا للقصر و الكل كان فرحان.
ليث: فرح نعمان و حنين و ادهم و شمس بعد بكرة.
كاميليا(بصدمة): ابني هيتجوز و انا معرفش.

ليث: ايوه عايزة تحضري احضري مش عايزة متحضريش.
و الكل كان مبسوط الا كاميليا و بدأوا يجهزوا للفرح.
يوم الفرح.
حياة: قمر يا اخواتي.
نازلي: آآه يا حياة اسنديني والنبي.
فرودس: لو ولدتي في الفرح ادهم و نعمان هيعملوا منك كفتة.
نازلي: هو بمزاجي يعني.
جميلة: دول ممكن يقتلوكي.
نازلي: ليه يا حبيبتي مليش راجل يعني.
فتون: يا عيني يا عيني يا عم كريم.
حنين: انا خايفة.

حياة: متخافيش نعمان وعد ليث و مامتك مش هيقربلك الا لما تخلصوا جامعة.
شمس: طب و انا؟
حياة: لا دي معرفهاش.
شمس كانت لابسة فستان ابيض طويل واسع من تحت و ضيق من فوق و الاكمام كانت شفافة و كانت رافعة شعرها لفوق و حاطة تاج جميل و لبست جذمة من غير كعب و كانت حاطة روچ احمر غامق. كانت قمر اوي.

حنين كانت لابسة فستان تيبست ضيق من فوق و نازل بضيق بس اخر الفستان منفوش و كان ب ¾ كم و حطت روچ هادئ و سيبت شعرها و لبست تاج بسيط و لبست صندل بكعب.
الباب خبط.
حياة: ادخل.
ليث: مساء الخير يا بنات.
الكل: مساء النور.
ليث: يلا يا شمس يلا يا حنين.
شمس(بدموع): بجد شكرا ليك جدا.
حنين(بدموع): كان نفسي بابا او اخ ليا يكون معايا تسلم.
ليث: يا هبل انا اخوكم الكبير، يلا تعالوا.

ليث نزل ب شمس و حنين و نزل علي السلالم و كان ادهم و نعمان واقفين منتظرينهم.
ليث: ادهم انت ابني بس شمس اهم منك.
ادهم: دي اهم من نفسي انا شخصيا يا بابا. تسلم.
ادهم وطي وباس ايد ليث و ليث اتصدم من ردة فعله.
ادهم: البركة في مراتك يا عم. هات عروستي بقي...
نعمان: انا الكبير ها الكبير.
ليث: خد. حنين لو زعلت في يوم هزعلك اضعاف فاهم.
نعمان: في عيوني يا كبير.
و كل واحد خد حبيبته و راح قعد مكانه.

و كل شاب خد مراته و راحوا لترابيزة العائلة.
ليث(بهمس): بحبك يا حياتي.
حياة: انا كمان يا حبيبي.
كتبوا الكتاب و خلوا عم شمس يمضي و مشوه.
ليث: تيجي نرقص؟
حياة: طيب يا حبيبي.
حياة لسة هتقوم و كان الكل بيرقص.
نازلي(بصريخ): الحقووووووني.
نعمان: مش وقتك خالص.
ادهم: ملقتيش غير يوم فرحي.
نازلي(بصريخ): الحقني يا كريم بولد.
كريم(بتوتر): يعني اعمل ايه؟
حياة: هننقلها المستشفي بسرعة.
حاتم(بضحك): مش مكتبهالكوا يا شباب.

فريد: ناس فقرية. يلا علي المستشفي.
و الكل راح المستشفي و نازلي دخلت العمليات.
فتون(بضحك): مش قادرة بموت منظرهم فظيع جدا.
فردوس(بضحك): مبوزين.
تالا: دول مكشرين تكشيرة ابليس يا بنتي.
حياة: معلش يا شباب نعوضها في يوم تاني.
ادهم: مش هستني انا. يلا يا بنتي قدامي.
شمس(بصدمة): ادهم.
ادهم: عن اذنكوا.
ادهم وطي و شال شمس و خرج من المستشفي و ركب شمس العربية و مشي بالعربية.
فهد: طالع لابوه اكيد يعني.

حياة: ايه يا حور شكلك نسيتينا كلنا و مش بتفتكري غير ادم.
ادم(بغرور مصطنع): هو انا اي حد و لا ايه؟
محمد: اهدوا كريم متوتر...
ليث: يا ابني ساعة ما حياة ولدت كنت قاعد هادئ جدا.
حياة: علشانك واطي بس مش اكتر...
ليث(بحدة): حياة.
حياة: طيب.
و بعد فترة نازلي خرجت جابت زياد.
كريم: قمر زي ابوه.
نازلي(بابتسامة و تعب): ودهولي يا حبيبي.
كريم: خدي يا حبيبتي.

تسريع احداث بسيط.
عدي سنتين.
-تالا خلفت بنت كمان اسمها سهر.
-جميلة خلفت ولد اسمه سامر.
-شمس خلفت تؤام فارس و فراس...
-و الاطفال كبروا شوية.
حياة(بصريخ): حالا يا ليث تطلقني.
ليث: طب انا مالي يا حياة مش ذنبي.
حياة(بصريخ): طلقني و الا و ربي لاقتلك في ايدي.
جميلة: اهدوا بس يا جماعة.
فهد: يا حياة اهدي حصل خير.
شمس: يعني قدر ربنا عايز كدة.
ليلي: عادي يعني يا ماما.
عز: ده بدل ما تفرحي.

حياة(بصريخ): هو البيه متجوز ارنبة...
ليث(بخفوت): الارنبة احلي.
حياة قربت من ليث و مسكته من هدومه.
حياة: ابقي قابلني و لو سبتك تقرب مني تاني.
محمد: معلش معلش هرمونات الحمل يا ليث.
حياة(بصريخ): عاااااااااااااااااااا محدش يفكرني...
ليث: سيبي التي شيرت يا حياة.
حياة: خايف علي التي شيرت اوي.
قمر: بابا.
ليث: ايه يا ست قمر انتي كمان؟
قمر: ب حب ك(بحبك).
حياة: حبك برص يا شيخة.

ليث: خلاص يا جدعان. تعالي يا حياة نحل الموضوع بهدوء.
حياة: ابدا. و من النهاردة مش هنام معاك هنام في اي اوضة تانية.
ليث: دي اتجننت دي.
حور: يا ادم مش صغيرة انا، انا كبرت.
ادم: هتكبري لما نكتب الكتاب...
ادم: مالكوا متجمعين ليه؟
ادم نزل حور في الارض و وقفها جمبه.
فردوس: حياة حامل...
ادم قعد يضحك كتير لغاية ما عيون دمعت.
حياة: قابل تريقة.
ادم(بضحك): معجزتش يا ليث.
ليث: اخرس ياض.

حياة: انا بتكلم في ايه و انتوا بتقولوا ايه؟
ليث: معلش يا حياة اخر مرة.
حياة: انا ليه اخلف ست عيال انا، انا ارنبة و انا معرفش، طلقني.
فهد: هو شكل كلمة طلقني لبانة في بوقها.
ليث: بقالنا مع بعض 9 سنين اطلقك ليه ما كنت طلقتك من اول يوم جواز...
حياة: يا واطي عايز تطلقني.
ادهم: اوف يا الله. شمس هاتي فارس و فراس يلا هنخرج.
شمس: حاضر يلا.
شمس و ادم و الاولاد خرجوا...
ادم: انا طالع انام يلا باي.
حور: خدني معاك.

فردوس: يلا يا فهد ماهر وراه تدريب.
فهد: طيب عن اذنك يا ليث.
جميلة: محمد شيل سامر و انا هكمل نوم تصبح علي خير.
جميلة طلعت اوضتها...
محمد: لا لا استني لا.
محمد: اعمل فيك ايه يا مصيبة انت.
ليلي: يلا يا عز يلا يا قمر تعالي يا بدر.
الاطفال طلعوا. و كل واحد مشي متبقاش غير ليث و حياة...
ليث: عجبك إلى انتي عملتيه ده؟

حياة: ما الصراحة لا كدة كتير انا مش ارنبة يا ليث اخلف ليه ستة انا و كمان ادم و ادهم بعتبروهم ولادي بعد ما كاميليا عملت حادثة و ماتت...
ليث: يا حبيبتي ممكن يبقوا خمسة بس.
حياة(برفعة حاجب): فرقت ها هي فرقت، عيل رزل.
ليث قرب من حياة و حاوط وشها بين ايديه و قرب منها و باس رأسها و حضنها...
ليث: خلاص معلش يا حبيبتي. اسف ليكي.
حياة: خلاص طيب بحبك.
ليث: طب كان ايه لازمته الشويتين دول.
حياة: لا كنت منفعلة، سوري.

ليث: حبيبتي خليكي عارفة اني بحبك و اكيد دي شئ مش بإرادتنا بإرادة ربنا، يلا بقي اضحكي.
حياة(بابتسامة): طيب. تعالي اكلني ايس كريم.
ليث: كان نفسي بس ورايا شغل مهم.
ليث كان هيمشي حياة مسكته من قفاه...
حياة: تعالي هنا يا حبيبي تعالي قدامي يا بابا رايحين نأكل ايس كريم يلا.
ليث: مفيش اختيارات؟
حياة: لا في تعالي هنا بس.
ليث: لا يا شيخة بتعملي زي ما ماما كانت بتعملي.
حياة: هي كانت بتعمل ازاي اه افتكرت.

حياة مسكت ودان ليث...
ليث: خلاص اسف.
حياة: حبيبي انت يلا بينا.
و الكل بدأ يشوف حياته و مبسوط بس برضو كانت بتبقي في مشاكل في الشغل و مشاكل بسبب الغيرة و مشاكل البيت المعتادة.
عدي تلت سنين.
النهاردة فرح ادم و حور.
حور: انا متوترة.
حياة: متخافيش يا حبيبتي.
فردوس: خير.
جميلة: يا مزة يوم و هيعدي.
نازلي: ايوه فعلا. استمتعي بالفرح و الاكل و التورتة.
شمس: حامل و احنا منعرفش.
حنين: حد جاب سيرتي؟

فتون: اقعدي يا اختي في جمب. في تلت سنين خلفتي مرتين رقم قياسي.
حنين: ايه ده انا بتكسف.
حور: انسوني انسوني.
حياة: اخيرا اتجوزتي يا بهيمة.
حور: ادم لو سمعك هيعلقك.
حياة: ليث لو شافه هيعقله بسيطة.
الكل قعد يضحك و يهزر...
حور كانت لابسة فستان طويل ضيق من فوق و واسع من تحت و فيه نقوش بسيطة و رقيقة و جذمة مطرزة بكعب بسيط و لبست طرحة الفستان و تاج شيك اوي. و حطت مكياج خفيف جدا.
الباب خبط.
فتون: ادخل.

نعمان: جاهزة يا عروسة.
حور: بحاول.
نعمان: اضربت بوكس بسببك يا مصيبة.
حياة: اكيد ادم.
نعمان: اكيد. قال بفضل امدح في حور راح ضربني.
نعمان: بس الصراحة هو حذرني بس انا سوقت فيها.
حنين: تستاهل.
نعمان: واطية. يلا يا اختي.
نعمان مسك ايد حور و كل البنات وراه و بدأ ينزل لغاية ما وصل لادم...
نعمان: ادم.
ادم(قطع كلامه): دي في عيوني و في قلبي ده انا مستنيها بقالي 12 سنة.
نعمان: تسلم يا ادم، خد عروستك.

ادم مسك حور و باس رأسها و ايديها. و بدأ يمشي لغاية ما وصلوا لمكانهم.
نازلي: شكلهم حلو اوي.
كريم: اوي يا حبيبتي، و انتي احلي.
نازلي: بحبك.
كريم: زياد تعالي هنا.
زياد: نعم يا بابا.
كريم: تعالي نتصور.
كريم حاوط نازلي بايده و قدامهم زياد.
نازلي الدكتورة قالت في مشاكل و مش هينفع تخلف تاني...

تالا: انا مبسوطة اوي يا حاتم.
حاتم: وجودك جمبي شئ يبسطني من اي حاجة يا روحي.
تالا: بحبك اوي و بشكر ربنا انك معايا...
حاتم: طب يرضيكي الواد الاهبل ده يتصور و احنا لا.
تالا: بحبك. يلا بينا نتصور.
تالا: سيف شهد سهر تعالوا
وقفوا جمب بعض من الاكبر للاصغر و فرحانين.

فريد: حبيبتي.
فتون: نعم.
فريد: بحبك اوي اوي.
فتون: و انا اكتر يا حبيبي.
فريد: نادي ورد بدل ما هي بتلعب مع الواد عز ده.
فتون(بضحك): بتغير علي بنتك؟
فريد: لا عز مش سهل طالع لابوه مش واثق فيه...
فتون(بضحك): عندك حق.
فريد: هنتصور زيهم يلا...
فريد و فتون وقفوا و جمبهم ورد...
فتون و فريد اتفقوا مش هيخلفوا تاني.

فردوس: الكل بيتصور اشمعنا احنا.
فهد: و لا يهمك نتصور يا روحي...
فردوس: هنادي ماهر، ماهر يا واد يا ماهر.
ماهر: نعم يا امي.
فهد: تعالي يا حبيبي امك عايزة تتصور.
ماهر: انا مالي.
فردوس: بطل لماضة. يلا تعالي.
و بدأوا هما التلاتة يتصوروا و مبوسطين...
فردوس محملتش تاني بعد ماهر.

جميلة: فين سامر؟
محمد: طب مينفعش محمد.
جميلة: حبيبي انت، لا كنت هناديك بس علشان نتصور.
سامر: بخ انا اهو.
جميلة: حبيب ماما.
محمد: اقف اتصور زي الرجالة يا واد انت.
سامر: عيوني يا بابا.
و قفوا اتصوروا هما التلاتة و ابتسموا.
جميلة كانت حامل في بنت و قررت تسميها اسيل.

نعمان: حبيبتي في حد ضايقك؟
حنين: لا يا حبيبي.
نعمان: فين سلا و اسلام؟
حنين: اهم يا حبيبي جمبي.
نعمان: طيب معلش قلقت عليهم شوية.
حنين: نعمان الكل بيتصور تعالي نتصور ذكري.
نعمان: تؤمري يا حياتي.
نعمان و حنين وقفوا اتصوروا و سلا و اسلام وقفوا قدامهم...
نعمان بقي دكتور و بيشتغل مع محمد و حياة.

ادهم: فراس فارس.
فراس و فارس: نعم يا بابا.
ادهم: فين امكوا؟
فراس: اهي.
ادهم: طيب نادوها.
فارس: هواء...
شمس: في ايه؟
فراس: بابا عايزك ضروري اوي و متعصب و متنرفز.
شمس راحت لادهم بسرعة.
شمس: مالك يا حبيبي؟
فارس(بضحك): و ضحكنا عليكي.
شمس: شايف ولادك يا ادهم؟
ادهم: وقت المشاكل ولادك يا ادهم، لكن وقت الحنية ولادي انا انا اللي تعبت فيهم.
شمس: كنت عايز ايه؟
ادهم: تعالي نتصور ذكري.
شمس: الله يلا.

و الاربعة بدأوا يتصوروا و هما مبسوطين...

ليث: حياتي.
حياة: عيوني.
حياة(بضحك): حسيت اننا فيلم هندي.
ليث: الولاد فين؟
حياة: و انا ايش دراني؟ (انا ايه اللي عرفني؟ )
ليث(بصدمة): و انا ايش دراني!
حياة: عيالك كتير اوي روح دور عليهم...
ليث: جايبهم لوحدي انا.
حياة: لا طبعا الارنبة اللي قدامك جابتهم.
حياة: يا مفتري مخلف تمانية انت اتجننت هو ده الرقي.
ليث: طب ايه ذنبي يعني انهم تؤام علطول و كمان انا مالي.

حياة: يا حرام الواد مظلوم، الحق علي الارنبة اللي واقفة قدامك.
ليث: متقوليش كدة يا حبيبتي ارنبة ايه بس.
حياة: و النبي.
ليث: طب يلا شوفيهم فين يا حبيبتي.
حياة: سارة لمي العيال.
سارة(بضحك): حاضر يا ست هانم...
ليث: ارنبة.
حياة(بعصبية): ليث.
ليث: مش انتي اللي بتقولي كدة.
حياة: انا اقول انت متقولش.
ليث: طيب يا ست البنات.
حياة: بحبك.
ليث: اخيرا نطقتي كلمة عدلة...
عز و ليلي و قمر و بدر: نعم يا ماما.

سارة: نور و فريدة اهم.
حياة: ابوكوا عايزكوا.
ليث: تعالوا اتصورا...
حياة: الله ماشي.
ليث: كلمتك انتي.
حياة: يا رزل يلا.
ليث وقف و حياة جمبه هو شال نور و هي شالت فريدة و قدامهم قمر و بدر و قدام قمر و بدر عز و ليلي...
فهد: ليث يلا نتصور مع العريس.
و الكل راح وقف و بدأوا يتصوروا.

ليث و حياة واقفين في النص و جمبهم ادم و حور و شمس و ادهم و بعديها كل ثنائي حاتم و تالا و فريد و فتون و فهد و فردوس و نازلي و كريم و قدامهم جميلة و محمد. و بعديها صف كامل للاطفال...
بعد الصور كان ليث عيونه دمعت و خرج بره القاعة و حياة جريت وراه.
حياة: مالك يا حبيبي؟

ليث(بدموع): تعرفي يا حياة. كل يوم و كل ساعة و كل دقيقة بشكر ربنا انه بعتك ليا، بسببك قدرت اكون عائلة بسببك قدرت اكون ابن لامي و بسببك قدرت اكون اخ لاخواتي و بسببك بقيت اب لابنائي و بسببك قدرت اكون زوچ، بسببك جرح قلبي زال يا حياة.
ليث(بدموع): انتي كنتي الدواء يا حياة.
ليث(بدموع): مكنتش اعتقد في يوم اني هكون عائلة بالشكل ده و بالحب ده. وجودك في حياتي اكبر نعمة.

ليث(بدموع): هفضل اشكر ربنا علي وجودك في حياتي يا حياتي انتي.
ليث(بدموع): عايز اقولك اني بحبك جدا.
ليث حضن حياة اللي كانت بتعيط و متأثرة بكلامه و باس رأسه.
ليث(بهمس و دموع): انتي السبب في علاج قلبي يا طبيبتي...

النهاية؟
-ممكن نتعلم حاجات بسيطة؟
( الحب مش بيعرف سن يعني الحب الحقيقي مش بيعترف بسن و لا بشكل و لا بلون و لا باي حاجة هو بيكون اتحاد قلبين ).
( في ناس معتقدة ان في حب من اول نظرة. انا مش معتقدة بوجهة النظر دي ممكن يكون مجرد اعجاب و مع توالي الصدف بيبدأ الاعجاب يتحول لحب ).
( الحب الحقيقي بيفضل حتى الممات؟ ).

تمت
نهاية الرواية
أرجوا أن تكون نالت إعجابكم
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة