قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

الشخص قرب من حياة اوي و حياة بصت في ملامحه و لما عرفت هو مين اتصدمت.
حياة(بصدمة): مستحيل!
عز(بخوف): مين ده يا ماما؟
شخص: مش هتقوليلهم انا مين؟
شخص: ازيك انا عمو شريف صاحب بابا و ماما.
ليلي: اومال ليه خطفونا؟
شريف: بنلعب مع بابا شوية صح يا حياة.
حياة(بحدة): ابعد عننا يا شريف احنا كنا مسحناك من حياتنا.
شريف: تؤ تؤ اومال انا ليه معملتش كدة يا حياة.
ليلي: ماما انتي بتكرهي عمو شريف.

شريف: يرضيكي يا ليلي يا حبيبة بابا انتي.
حياة: كلامك معايا انا ملكش دعوة بولادي.
شريف حط ايد علي بطن حياة.
شريف: طب دول.
حياة(بنفور): ابعد ايدك شخص زبالة.
حياة شالت ايد شريف بكل غضب و بعدت شوية.
شريف: تتخيلي هعمل ايه بعيالك يا حياة؟
حياة(بغضب): قسما بربي تقرب من ولادي لاكون قتلاك فاهم.
شريف: لا تصدقي خوفت.
شخص: يلا يا شريف.
شريف: طيب يا Boss.
شريف خرج من مكان حياة و حياة حضنت اكتر عز و ليلي و حاولت متعيطش.

حياة(لنفسها): ليث انا محتجاك.
جون: هتصل بيه دلوقتي.
شريف: لا استني شوية نحرق قلبه اكتر.
جون: العملية بكرة و لازم يكون موجود. يلا.

-في مكان تاني.
عند ادهم.
ادهم(بتوتر): اسف انفعلت.
شمس(باحراج): تمام.
ادهم: يلا نروح.
ادهم و شمس ركبوا العربية و رجعوا القصر.
ادهم: وصلتوا لحاجة؟
فردوس: لا انا خايفة عليها اوي.
تالا: اهدوا بس يا جماعة. يا نازلي لازم تأكلي حاجة علشان اللي في بطنك.
نازلي(بدموع): وحشتني.
كريم(بهمس): اومال ليث يعمل ايه؟ اهدي و راعي ظروفه.
ليث: اهدوا ان شاء الله حياة هترجع في اسرع وقت.
و بعدين ليث لقي تليفونه رن.

ليث: رقم غريب.
فريد: استني.
فريد جاب اللاب بتاعه و قعد و شاور ل ليث بمعني يفتح التليفون و يفتح الاسبيكر.
الخط اتفتح...
ليث: الو مين معايا؟
جون: مش فاكرني يا ليث؟
ليث: مين؟
جون: انا جون.
ليث: مش فايق ليك.
جون: بتدور علي مراتك؟
ليث(بعصبية): هي عندك؟
جون: اعرف طريقها بس ليا مقابل.
ليث: ايه؟
جون: محتاجك في عملية صغيرة و اعتقد انك قدها.

ليث: انا بطلت من زمان اوي. و انت عارف انا معنديش استعداد ارجع تاني. و قولي فين مراتي و ولادي.
جون(باستفزاز): معرفش ممكن شريف مع مراتك...
ليث(بغضب): يا ابن ال، لو مراتي و ولادي حصلهم حاجة لاقتلكوا.
جون: موافق؟ العملية بكرة و هيكون معانا مراتك و ولادك.
ليث: موافق. بس عايز اكلم حياة.
جون: صعب اصل شريف.
ليث(بغضب): قسما بربي لو شريف قرب من حياة بس و ربي لاكون دافنه بأيدي.
جون: شريف ودي التليفون للمدام.

شريف: عيوني يا باشا.
شريف: مش هتعرف تحدد مكانا يا ليث متحاولش.
الكل بص ل فريد اللي بصلهم بأن كلامه صح.
شريف: خدي يا سنيورة جوزك عايزك...
حياة مسكت التليفون بسرعة و كلمت ليث و بدأت تعيط.
ليث: اهدي يا حياة انتي كويسة؟
حياة(بعياط): ايوه.
ليث: و عز و ليلي؟
حياة(بعياط): كويسين بس محتاجينك اوي.
ليث: اوعدك هرجعك يا حياة.
حياة(بعياط): انت عملت ايه علشان يخلوني اكلمك.
ليث: بعدين يا حياة.

حياة(بحدة و عياط): و الله يا ليث لو رجعت تاني ليهم انسي انك عندك زوجة او ولاد...
ليث: حياة اسمعيني. الو الو...
حياة: خد التليفون ده مش عايزة حاجة.
شريف: ليه بس يا قطة ده بيعمل كدة علشانك.
حياة: ملكش دعوة بيا يا شريف و غور.
شريف: طيب.
شريف خرج و حياة بدأت تعيط و هي حاضنة ليلي و عز.
ليلي: ماما انا جعانة.
عز: و انا كمان.
و بعد فترة حياة لقت الباب بيتفتح و صينية اكل بتتحط قدامهم.
جون: كلي انتي و عيالك.

حياة: و انا ايه اللي يثبتلي ان الاكل مش فيه حاجة.
جون: هقولك حاجة. انا مش عايز أذي ليث.
حياة(بسخرية): واضح...
جون: انا مكنتش هرجع تاني. بس اللي اكبر مني طلبوا ليث بالاسم و ده غصب عني.
جون: اول ما ليث يعمل العملية هيأخدك انتي و ولادك و هترجعوا القصر و احنا هنرجع بلادنا.
حياة: و لو ليث عمل كدة هيكون خسرني و خسر ولاده...
جون: بلاش عنادك اللي انتي معروفة بيه.
حياة: انا عنيدة في الصح.

ليلي: ماما انا جعانة اوي ينفع نأكل.
جون: كلي يا حبيبتي كل يا حبيبي.
جون: عندي سارة علفكرة. عن اذنك...
جون ساب حياة و ليلي و عز. و الاطفال بدأوا يأكلوا.

-في مكان تاني...
في القصر.
ليث: غبية.
شمس: احم ممكن حضرتك تبلغ البوليس و هو يتصرف.
ادهم: البوليس مش بيعمل حاجة.
فريد(بسرعة): لا ممكن يعمل.
ليث: ازاي؟
فريد: لما تتبعت المكالمة و المكان كنت بسجل كمان.
نازلي(بفرحة): يعني ممكن نلاقيهم.
كريم(بغمزة): ايوه صح يا فريد.
فريد: ايوه.
كريم: يلا بقي يا حبيبتي كلي يلا.
فردوس: يلا يا نازلي اسمعي الكلام.
سارة: العشاء جاهز.
كريم: تمام...

-كريم و نازلي قاموا و كريم كان بيأكل نازلي بأيده.
ليث: كلامك مظبوط يا فريد.
فتون: طب مستنين ايه يلا بينا.
فريد: مش بسهولة استنوا. هيأخد وقت كبير.
فهد: طيب مستنين يا فريد. ابدأ.
فريد: ممكن بس كوباية نسكافية علشان اركز.
تالا: هعمل انا كدة.
نعمان وصل حنين لبيتها و رجع القصر لقي الكل قاعد حوالين فريد...
نعمان: في ايه؟
ادم: مفيش اطلع غير هدومك و بعدين انزل.
نعمان: متأكدين انه مفيش حاجة.
ادم: ايوه.

نعمان: طيب. تصبحوا علي خير.
ادهم: يلا كل البنات تطلع لاوضتها.
فردوس: لا هقعد هنا.
ادهم: فهد خلي فردوس تطلع. و انتي يا شمس يلا يا كريم خلي نازلي تطلع ترتاح. يلا يا تالا.
ليث(بحدة): يلا الكل يسمع الكلام...
-كريم طلع نازلي اوضتها ترتاح.
-فردوس طلعت خدت ماهر في حضنها و نامت.
-شمس طلعت اوضتها و حاولت تنام.
-تالا شالت شهد و خلت حاتم يشيل سيف و طلعوا ناموا في اوضتهم...
ليث: ها يا فريد؟
فريد: لسة.

ادم: طيب و هيأخد وقت قد ايه؟
فريد: معرفش اصبروا.
ادهم: طيب يا فريد لما نشوف اخرتك...
فهد: اهدوا يا جماعة سيبوه يركز...
عدت فترة كبيرة و فريد بيحاول يجيب المكالمة.
فريد: للأسف معرفتش.
ليث بصله بحزن و سابهم و طلع اوضته. اتوضئ و قعد يصلي لغاية ما نام.
فهد(بعصبية): تصدق ياض انت عايز ضرب الجذمة.
فتون: انا هقتله.
ادهم: مش عارف صممتي ليه تقعدي معانا يعني كنتي عايزة تشوفيه و احنا بنقتله...

فريد: فشلت بس انا حاولت كتير...
ادم: خلاص بكرة يوم طويل ناموا.

-في الصباح الباكر...
ليث صحي من بدري و دخل غير هدومه و نزل.
ماهر: عمو ليث انت صاحي بدري.
ليث(بابتسامة خفيفة): ايوه يا حبيبي.
ماهر: طيب.
شهد: يا ماهر يلا علشان المدرسة.
سيف: هتنسوني يعني.
ليث افتكر ليلي و عز و عيونه دمعت. و لقي حد حضنه.
حور: حياة هترجع و ليلي و عز كمان...
ليث وطي شال حور و باس خدها.
ليث: حبيبتي انتي. يلا روحي المدرسة و لما ترجعي ان شاء الله حياة و ليلي و عز هيكونوا رجعوا.

حور: بحبك اوي يا عمو ليث و حياة بتحبك اوووي.
ليث: و انا بحب حياة اوي يا حبيبتي، يلا علشان متتأخريش.
حور: هعمل حاجة بسرعة و اجي.
حور طلعت جري لاوضة ادم و دخلت الاوضة.
ادم: جاية ليه؟
حور: وطي.
ادم وطي رأسه و قرب من حور. حور باسته علي خده.
ادم: امممممم شكل حد هنا لسة فاكر قوانيني.
حور: بحبك يا دومي، يلا باي.
حور نزلت جري و ركبت الباص و كل الاطفال راحوا للمدرسة...
فردوس: ليث مش هتأكل.
ليث: لا شكرا.

شمس: بس حضرتك النهاردة رايح تجيب حياة هانم لازم تأكل و تتغذي كويس.
ادهم(بهمس): الله يخرب بيتك بتكلمي ليث عيني عينك كدة.
شمس(بتوتر من كلام ادهم): هو انا قولت حاجة غلط...
ليث: مش عايز، عن اذنكوا.
فريد: احنا جايين معاك.
ليث(ببرود): انا اللي هرجع مراتي.
ليث سابهم و مشي و ركب عربيته و وراه حراس.
حاتم: ربنا معاه.
كريم: هو احنا هنقعد كدة من غير ما نعمل اي حاجة.
فردوس: هنعمل ايه؟
ادهم: انا رايح وراه.
ادم: و انا.

ادم: خليك هنا يا فهد. و احنا ان شاء الله هنرجع حياة و عز و ليلي...
عند ليث.
ليث كان في عربيته و فتح الرسائل لقي عنوان.
ليث اتجه ناحية العنوان و بعد فترة وصل و لقي جون.
ليث: فين مراتي و ولادي؟
جون: متقلقش جاين بعد ما تقنع الراجل.
ليث: طيب.
جون: قرأت الورق اللي بعتهولك علي الموبايل.
ليث: ايوه.
جون: ليث أنا آسف و لكن هددوني ب بنتي.
ليث: و شريف؟
جون: لا شريف معاهم.
ليث: طيب، لكن لو مراتي حصلها حاجة.

جون: متقلقش، خد.
ليث خد الورق من جون و قرأه و اتصدم.
جون: لا تقلق يا عزيزي.
و بعد فترة في شخص غريب جه و نزل و بدأوا يتكلموا، و ادم و ادهم واقفين من بعيد...
ليث: كدة اتفقنا...
شخص: اكيد يا ليث بيه هو في اكتر حد مقنع زيك.
جون: هل انت راضي؟
شخص: اكيد.
و بعد فترة لقوا عربيات سوداء جاية من بعيد. و شريف نزل.
ليث قرب من شريف و كان غضبان.
ليث: فين مراتي؟
شريف(بابتسامة صفراء): الراجل لو حس بحاجة انسي مراتك و ولادك.

شريف و ليث رجعوا للترابيزة تاني. و فجأة لقوا شريف موجه مسدس ناحية جون...
شريف: الخاين بيموت يا جون.
شخص: ايه اللي بيحصل؟
حصل ضرب نار و ادم و ادهم اتدخلوا.
في العربية.
ليلي(بخوف): ماما في ايه؟
حياة(بقلق): معرفش يا حبيبتي اهدي، بابا جاي دلوقتي.
عز(بخوف): و ايه ضرب النار ده؟
حياة: هنعرف بس انتوا وطوا رأسكوا يلا.

ليلي و عز وطوا رأسهم و حياة بتحاول تشوف اي حاجة بس الازاز مش شفاف و في صوت ضرب كتير، و فجأة لقت حد بيفتح الباب...
ادهم: انتوا كويسين؟
ادهم حضن ليلي و ليلي مسكت فيه جامد...
ادم: تعالي يا بطل.
عز: وحشتني اوي.
ادم: و انت يا حبيبي...
حياة: ليث فين؟ و ايه صوت ضرب النار ده؟
ادهم: تعالي بس لازم نخرجك الاول.
حياة(بعصبية): مش همشي من غير ليث.
ادم(بحدة): حياة فكري في ولادك اللي في بطنك الاول يلا بسرعة.

ادم شايل عز و ادهم شايل ليلي و سندوا حياة، حياة لمحت ليث.
حياة: اهو ليث لا مش هسيبه انتوا امشوا بسرعة.
ادهم: بطلي جنون.
حياة سابتهم و راحت ل ليث بسرعة.
ليث(بغضب): ايه اللي جابك؟
ليث مسك حياة بسرعة و استخبي ورا شجرة...
ليث: الله يخرب بيتك هحميكي ازاي و هخلص منهم ازاي، مامشتيش معاهم ليه؟
حياة حضنت ليث جامد و ليث بادلها الحضن و باس رأسها.
حياة: وحشتني اوي.
ليث: حد عملك حاجة؟
حياة: آآه...

ليث(بغضب): مين؟ شريف صح؟
حياة: آآه.
ليث(بغضب): و الله لاروح اقتله.
حياة(بصريخ): ربنا يأخدك بولد، آآآآآه. الحقوني.
ليث(بصدمة): نعم يا اختي؟! جاية تولدي هنا و دلوقتي.
حياة(بصريخ): انجز اتصرف مش مراتك انا و لا مش مراتك، الحقووووووووووووووني...
جون: ليث في عربية ورا البيت ده خد حياة و وديها المستشفي بسرعة.
ليث: شريف عايزه حي.
جون: طيب.
ليث سند حياة و مشي بيها.
حياة(بصريخ): لا مش قادرة.

ليث: اهدي هيسمعوا صوتنا و مش هنلحق ننقذك.
حياة(بصريخ): ربنا يأخدك انت السبب، لو مكنتش موجود كان زماني مبقتش حامل في بطختين.
ليث: كويس انك عارفة انك حامل في بطختين...
حياة(بعصبية): هات ايدك.
ليث: ليه؟
حياة: انجز يا حبيبي و النبي.
ليث: خدي بس مدي.
ليث(بصوت عالي): يا بنت المجنونة.
حياة كانت بتأخد نفسها بصعوبة و حاسة بوجع فظيع. و عضت ليث جامد و بوجع.
حياة: وطي صوتك هيسمعونا.
ليث: حتى و انتي تعبانة بتعملي كدة.

حياة(بصريخ): لا مش قادرة يا ليث.
ليث: هانت كلها كام خطوة.
شاب: هناك اهم يلا قبل ما يهربوا.
ليث: حياة حاولي توصلي للعربية بسرعة.
حياة حاولت تمشي و راحت العربية. ليث لقي تلت شباب قدامه و بدأ يضربهم و راح لحياة و ساق بسرعة كبيرة للمستشفي.
و كان ليث سايق بسرعة و حياة مش قادرة تستحمل الوجع.
حياة(بصريخ): يا نهار اسود هو يوم اسود.
ليث(بصدمة): و انا هنقذك ازاي؟
السؤال: يا تري هيحصل ايه؟ خمنوا؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة