قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس

كان ليث سايق بسرعة و حياة مش قادرة تستحمل الوجع.
حياة(بصريخ): يا نهار اسود هو يوم اسود.
ليث(بصدمة): و انا هنقذك ازاي؟
ليث: العربية عطلت يا حياة.
حياة(بصريخ): طلقني طلقني بسببك انا في الموقف ده. انا ليه اتجوزتك يعني ليه علشان اتعب.
ليث: بصي يا حياة خدي نفس عميق هو اكيد هنلاقي حل.
حياة(بصريخ): يا حيوان بقولك بولد بوووووولد و هنا صحراء صحراء.
ليث(بعصبية): يعني اعمل ايه؟

حياة(بوجع و صريخ): انت بتزعقلي حرام عليك.
حياة بدأت تأخد شهيق و زفير كتير.
حياة(بدموع): ليث و الله مش قادرة استحمل، هولد هنا مش هقدر، الحقني ارجوك.
ليث: بتعرفي تولدي؟
حياة(بوجع): ازاي مش هعرف اولد نفسي.
ليث: انا هولدك بس قوليلي ازاي.
حياة(بصريخ من الوجع): هتعرف؟
ليث: هحاول.
حياة(بوجع): طيب طيب.
ليث نزل و قوم حياة و ركبها في الكرسي اللي ورا.
ليث: اعمل ايه بقي؟

حياة شرحت ل ليث يعمل ايه بالظبط و ليث حاول كتير يولد حياة.
و حياة سمعت صوت صريخ طفل و ارتاحت نوعا ما.
ليث(بفرحة): مبروك.
حياة(بصريخ): لا مش قادرة.
ليث: طيب طيب.
ليث طلع الطفل التاني و حياة كانت عرقانة بطريقة فظيعة و كانت تعبانة و مرهقة، غمضت عينيها من التعب.
ليث فتح شنطة العربية و طلع شنطة النادي طلع منها فوطتين و لف بيهم الاطفال. و حاول يصلح العربية لغاية ما اتصلحت.

ليث ركب العربية و راح لاقرب مستشفي. نزل من مكانه و شال حياة بين ايديه و دخل المستشفي.
ليث: لو سمحت عايز دكتور او دكتورة.
ممرضة: مالها يا فندم؟
ليث: و احنا علي الطريق كانت بتولد و انا ولدتها عايز اطمن عليها.
ممرضة: طب تعالي معايا يا فندم.
ليث: طب و ولادي.
ممرضة(بابتسامة بشوشة): هجيبهم لحضرتك. هما في العربية صح؟
ليث: اه شكرا لحضرتك.

جابوا دكتور و دخلوا حياة اوضة العمليات. و جابوا الاطفال و بدأوا يطمنوا عليهم.

-في مكان تاني.
في القصر.
فردوس(بفرحة): حبيبتي.
فهد: اخيرا رجعت يا بطل.
ادهم: هما لسة مرجعوش.
نازلي: لا فين حياة؟
ادم: اصرت تروح ل ليث...
فتون: غبية متعرفش انها حامل مثلا مخافتش علي ولادها.
شمس: او ممكن هي واثقة في جوزها و واثقة انه هيحميها هي و ولادها...
الكل بص ل شمس و استغرب من تفكيرها.
حاتم: عندك كام سنة؟
شمس: 19 سنة.
محمد(بصوت عالي): يا اهل البيت احنا رجعنا.
محمد: اهلا بيكوا.
الكل: اهلا.
جميلة: مالكوا؟

حكوا كل اللي حصل ل محمد و جميلة.
محمد: انتوا كويسين.
ليلي و عز: اه.
ليلي: شكرا يا ادهم.
ادهم: يا هبلة انتي اختي.
فتون: طب تعالوا تستحموا و تأكلوا و تناموا.
ليلي: طيب.
فتون و فردوس طلعوا مع ليلي و عز.
محمد: هتصل ب ليث.
محمد طلع تليفونه و اتصل ب ليث.
الخط اتفتح.
ليث(بتعب): الو يا محمد.
محمد: ازيك يا ليث، فينك انت و حياة؟
ليث(بتعب): انتوا رجعتوا؟
محمد: ايوه و مال صوتك حصل ايه؟

ليث: حياة ولدت علي الطريق و انا ولدتها. و هي دلوقتي في العمليات و الولاد بيطمنوا عليهم. اهم حاجة ليلي و عز و ادهم و ادم جم؟
محمد: ايوه. طيب قول في مستشفي ايه علشان اكيد هتحتاج لبس و كدة.
ليث: مستشفي().
محمد: طيب يا حبيبي. باي.
نازلي: ايه؟
محمد: حياة ولدت علي الطريق و ليث هو اللي ولدها.
فريد: اوف.
تالا: طب انا هطلع اجهز ليها هدوم...
حاتم: طيب يا حبيبتي.
تالا طلعت جهزت هدوم ل حياة و للاولاد.
تالا: مين هيروح؟

شمس: ممكن انا اروح لو عايزين...
محمد(بهمس): مين القمر دي؟
ادهم(بهمس): ملكش فيه و بص لمراتك.
محمد(بأستغراب): ولد؟!
ادم(بضحك): افهم يا معلم.
محمد: ااااااااه فهمت يا خلاثي انت.
ادهم(بحدة): اخرسوا.
فردوس: هي حياة فعلا ولدت؟
فريد: ايوه. مش عايزين نروح كلنا جزء هنا و جزء هناك.
فردوس: خلاص فهد و جميلة و تالا و شمس و ادهم و محمد يروحوا.
الكل: طيب.
و ركبوا العربيات و راحوا للمستشفي و دخلوا.

فهد: لو سمحت في حالة لسة جاية من شوية والدة.
بنت: مدام حياة في غرفة 206.
جميلة: شكرا.
و راحوا لاوضة حياة و خبطوا الباب.
ليث: ادخل.
ادهم: مبروك يا عم.
ليث: الله يبارك فيك.
جميلة: فاقت؟
ليث: لا.
ليث: حمد لله بالسلامة يا محمد.
محمد: الله يسلمك يا حبيبي.
فهد: مكناش نعرف انك بتعرف تولد يا عم.
ليث: العربية عطلت و مكنش في وقت و حياة كانت بتصرخ جمب وداني.
فهد: عملتها ازاي؟
ادهم: هو انت غبي و لا ايه؟

ليث: ادهم عيب ده عمك.
ادهم: ما حياة دكتورة اكيد قالتله.
فهد: ماشي يا عم الفيلسوف.
شمس(بخفوت): مبروك حضرتك.
ليث: الله يبارك فيكي.
جميلة: الله جمال اوي.
ليث: يا بنتي إنتاجنا من بره.
حياة(بين الوعي و اللاوعي): ل لي ثث. (ليث).
ليث: نعم يا حبيبتي.
حياة: وو لاا دنا. (ولادنا).
ليث: كويسين يا حبيبتي.
حياة: سميتهم ايه؟
ليث: كنت مستنيكي تفوقي.
حياة: قمر و بدر.
ليث: علشان عيونك قمر و بدر.
حياة: بحبك اوي.

ليث: و انا بموت فيكي.
محمد: احم احم نحن هنا.
جميلة: يا ريت نراعي.
حياة: عايزة ولادي.
ليث: طيب بس الدكتور قال لما تفوقي لازم تتمشي شوية.
حياة: طيب.
حياة اتمشت شوية و بعدها بكام ساعة رجعوا البيت و سلموا علي حياة و ليث و حضنوهم.
ليث: اطلعي انتي ارتاحي.
حياة: يا عديم الاحساس هطلع لوحدي.
ليث: طيب فردوس اتولي بقمر و بدر. يلا يا حياة.
حياة طلعت و نامت علطول...
تسريع احداث بسيط.

الكل اتعود علي وجود شمس و عدي اربعين يوم و حياة بدأت تمشي و تتحرك.
حياة: ليث حبيبي يلا قوم.
ليث(بنوم): سيبيني يا حياة و النبي.
حياة: يلا بس يا حبيبي قوم يلا علشان خاطري.
ليث: ليه طيب؟
حياة: انت نسيت اننا معزومين عند مامت حنين. و هنتفق علي ميعاد الفرح...
ليث: حاضر بس تعالي.
حياة: نعم.
ليث حضن حياة جامد و نيمها جمبه.
ليث: عايزة تقولي ايه بس مترددة؟
حياة: قفشتني طيب يا سيدي. عايزة اعرف جون حصله ايه و شريف؟

ليث: جون في العناية المركزة. شريف زمانه اتقبض عليه هو و باقي العصابة.
حياة: طب ممكن اطلب طلب؟
ليث: قولي.
حياة: جون كان عنده بنت اسمها سارة علي ما اعتقد. خليها تيجي تعيش معانا بدل ما هي لوحدها كدة.
ليث(باستغراب): مين قالك؟
حياة: جون. و كمان هو مكنش هيأذيك و هو عمل كدة علشان بنته...
ليث: هشوف يا حياة. يلا قومي.
الكل قام و لبس و جهز و نزل لتحت...
ادهم: ملبستيش ليه؟
شمس: لا كدة كفاية عليكوا همشي بقي.

ادهم(بحدة): نعم تمشي تروحي فين؟
فهد: في ايه يا ادهم؟
ادهم: الهانم عايزة تمشي.
فهد: ليه بس يا حبيبتي؟
شمس: كدة انا طولت كتير و لو قعدت اكتر من كدة هبقي ضيف تقيل وي...
فردوس: يا بنتي ده انتي منورانا.
حياة: في ايه؟
فردوس: شمس عايزة تمشي...
حياة: و النبي اومال مين هيحضر فرح نعمان لا لا يا ستي هتقعدي معانا.
نعمان(بصوت عالي): يلا بقي ابوس ايديكوا عايز اتجوز.

ليث: مستعجل اوي خدنا ايه من الجواز غير بامبرز و صريخ و ولادة و مصاريف و وحم.
فهد: عندك حق و الله.
فردوس: قول كدة سمعني تاني.
حياة: لا حرام يا فردوس عندهم حق، اصلهم اللي ولدوا و هما اللي كانوا حامل 9 شهور و هما اللي كانوا بيصرخوا من الالم و هما اللي كان صوتهم بيروح من كتر الصريخ اللي بسبب الآلم لا صعبوا عليا اوي و هما اللي بيغيروا للعيال و هما اللي بيصحوا بدري يخلوا العيال تلبس و تروح المدرسة.

ادم: قصف جبهة.
ليث: انا حسيت اني في مكان ضلمة و مكان غير المكان و الله.
فردوس: ايه يا حبيبتي الدراما دي؟
عز: لتكوني حامل يا حياة.
حياة(مسكت قلبها): قلبي! حامل تاني؟! ابدا علي جثتي.
ليث: كفاية ستة الصراحة.
حياة: لا و جنابك بتخلف تؤام بس هيبقوا تمانية. و الله علي جثتي.
فهد: عندك حق انا تعبتلك.
ماهر: مش يلا يا بابا و لا ايه؟
محمد: استنوا جميلة بتلبس الجذمة و نازلة.

نعمان: ليث ابوس ايدك تخلي الفرح كمان اسبوع...
ليث: عيوني حاضر. بس هتتجوز و انت بتدرس.
نعمان: ملكش دعوة بس جوزني و النبي.
حياة: همووووووووت. يلا.
جميلة: انا جيت اهو.
فهد: طب يلا.
ليث: شمس تعالي معايا انا و حياة.
شمس: تمام.
عز و ليلي: و احنا.
حياة: لا هنأخد قمر و بدر. روحوا مع ادم و ادهم يلا.
و الكل ركب عربياته و اتحركوا.

حياة: احم يا شمس كنا بس عايزين نعرف حكايتك اتمني متنزعجيش احنا بس علشان لو في حاجة نقدر نساعدك...
شمس: فاهمة فاهمة.
شمس: انا من الصعيد بس كنت عايشة في القاهرة مع ماما لما ماما توفت اهلي جم و خلوني ارجع معاهم و اشتروا الشقة بتاعتنا من الراجل علشان معرفش اجي هنا و مكنش عندي صحاب خالص و كانوا عايزين يجبروني اتجوز ابن عمي اللي اكبر مني بكتير بس انا رفضت و قبل فرحي بيوم هربت.

ليث: تمام، انتي من النهاردة واحدة مننا.
شمس: شكرا ليكوا جدا و الله، بس لا مش هتقل عليكوا...
حياة: انتي يا بت اختي متقوليش كدة...
ليث: اوف عيل فصيل.
حياة: متقولش علي البدر بتاعي كدة.
ليث: اومال بيعيط ليه اكل و كل رضاعة و رضع تغير و غير.
حياة: عايز حضن امه.
حياة: هاتي يا شمس بعد اذنك...
شمس: اتفضلي...
و بعد فترة وصلوا ل بيت مامت حنين و حنين استقبلتهم.
فردوس: مساء الخير.
حنين: مساء النور اتفضلوا في الصالون.

و الكل راح قعد و بدأوا يتكلموا.
مامت حنين: اهلا اهلا و سهلا نورتونا.
ليث: بنورك.
مامت حنين: الباقي فين؟
حياة: اصل تالا و حاتم خرجوا يتفسحوا. و فريد في الشغل مكان فهد و ليث. و فتون بقي منشغلة ب ورد لانها عندها دور برد. نازلي تعبت شوية و راحت للدكتور و معاها كريم معلش بقي.
مامت حنين: لا و لا يهمك.
نعمان: نتفق بقي.
مامت حنين: يا ابني اصبر تأكلوا الاول.
ليث: انا.

نعمان: ملهوش لزوم نأكل بعد ما نتفق و تبقي حلاوة الاتفاق.
الكل ضحك علي تسرع نعمان...
مامت حنين: لا تأكلوا الاول. يلا يا حنين نجهز السفرة.
فردوس: انا جاية مع حضرتك.
حياة: و انا كمان.
ادهم: طب هاتي قمر.
حياة: خد.
ليث: يا ليلي ابعدي عني شوية مش تلزقيلي كدة.
حياة: خدي راحتك يا حبيبتي. الزقي لابوكي.
فهد(بضحك): بتحبك اوي.
ليث: هتقولي.
شمس: خلاص روحي انتي و انا ههتم ب بدر.
حياة: طيب...
جميلة: اجي معاكي.

حياة: لا خليكي يا بنتي. اتكلمي مع ادم.
محمد: مش مالي عينك انا و لا ايه؟
ليث: بتزعق لمراتي ياض.
محمد(بخوف مصطنع): انا ابدا و الله.
جميلة(بضحك): جاب ورا.
محمد: دزمة قديمة.
جميلة: لو مش عجبك طلقني.
ادم: خلاص يخرب بيت ادم. متتكلميش معايا.
ادم: تعالي يا حور نقف في البلكونة.
حور: حاضر.
نعمان: حاضر دي مش بنسمعها الا مع ادم و بس.
ادم: طبعا يا ابني هو انا اي حد.
ماهر و عز: و احنا.
ادم: قدامي منك ليه.
في المطبخ.

مامت حنين: اخبار قمر و بدر ايه؟
حياة: الحمد لله يا طنط بخير الحمد لله.
مامت حنين: حنين حكتلي ان ليث هو اللي ولدك.
حياة(بأحراج): اه هو علشان العربية بس عطلت للأسف و كنا في مكان مقطوع.
فردوس: نطلع كل واحد طبقه و لا كل صنف في طبق.
حنين: شوفوا انتوا بتأكلوا ازاي؟
حياة: اي حاجة. براحتكوا...
حطوا الأكل وبدأوا يأكلوا.
حياة: جيب خيار مخلل.
ليث: خدي.
حياة: لا هات كتير.
ليث: حياة متخلنيش اشك انك حامل تاني.

حياة: ابدا روح احلم...
-بعد الاكل.
ليث: احم احنا كنا عايزين بقي نتفق علي ميعاد الفرح...
مامت حنين: يا ابني انت عارف انها لسة صغيرة و مخلصتش تعليم و لو اتجوزوا ممكن يحصل حمل و ساعتها مستقلبها هيبقي مهدد.
نعمان: صغيرة مين دي عندها 23 سنة زيي. و كمان يا ستي اوعدك مستقبلها مش هيحصله حاجة هي مستقبلي اساسا. ابوس ايدك عايز اتجوزها.
محمد(بهمس): مبتعرفش التقل.
جميلة(برفعة حاجب): افندم؟!

محمد: ايه يا حبيبتي انتي حالة خاصة.
حنين: بليز يا ماما.
مامت حنين: يا ليث انت اكيد فاهمني.
ليث: انا فاهم بس نعمان انا واثق فيه و مش هيقرب منها الا بعد ما يخلصوا جامعة. اوعدك.
نعمان: اه و الله. اوعدك صح يا حنين.
حنين(باحراج): اه.
مامت حنين: طيب يا نعمان.
نعمان: طيب الفرح و كتب الكتاب الخميس الجاي و هنروح شهر العسل نرجع نخلص الجامعة و بعدها بقي نبقي نتجوز براحتنا.
ادهم: الواد مستعجل يا طنط يلا عقبالي بقي.

ادم: علي اسااس انت مش مستعجل.
فهد: خلاص بقي.
حياة: عز لا.
حياة(باحراج): انا آسفة جدا جدا انه كسر البرواز ده آسفة.
ليث(بغضب): عز تعالي هنا.
عز(بخوف): نعم يا بابا...
ليث قرب من عز و ضربه قلم، و عز بدأ يعيط.
حياة(بعصبية): انت غبي؟
ليث(بغضب): كلمة و كمان و اكون ضاربك.
فهد: خلاص يا ليث اهدي.
حياة خدت شنطتها و شالت بدر و قمر.
حياة: يلا يا ليلي يلا يا عز.
ليث: راحة فين؟

حياة: لما تعرف تتعامل مع مراتك كويس ازاي ابقي تعالي كلمني...
حياة نزلت و وقفت تاكسي.
حياة: اركبوا يا حبايبي.
حياة: معلش يا عز بابا ميقصدش هو بس اضايق لانك في بيت الناس معلش يا حبيبي.
عز(بعياط): غصب عني كنت بشيلها علشان اشوفها.
حياة: و لا يهمك يا حبيبي. يلا الرجالة مبيعيطوش.
عز: انا بحبك اكتر من بابا. بابا مش بيحبني.
حياة: لا يا حبيبي بابا بيحبنا جدا بس هو اتعصب شوية، متقولش كدة تاني.

ليلي: ماما هو بابا ممكن يضربني انا كمان.
حياة: لا يا حبيبتي محصلش حاجة خلاص.
عند الباقي.
مامت حنين: ليه يا ابني كدة؟
ليث: انا آسف حقيقي آسف، مكنش قصدي انا اتعصبت فجأة.
محمد: خلاص حصل خير. يلا بينا.
فهد: ايوه يلا.
الكل نزل و بدأ يركب العربيات.
فهد: ليث انت مش زي ابوك.
محمد: خليك حنين متسبش ابوك يسيطر عليك حتى و هو ميت...
فهد: ما صدقنا انك اتغيرت.
ليث(بابتسامة باهتة): و لا يهمكوا.

الكل ركب العربيات و وصل للقصر...
فردوس: حياة حياة.
حياة: انا في المطبخ...
فردوس: ايه يا مزة بتعملي ايه؟
حياة: بعمل اكل ل عز و ليلي.
جميلة: هما مش كلوا هناك؟
حياة: عارفة ولادي بيأكلوا ايه و ازاي. هما مأكلوش كويس هناك.
حياة: سارة لما الاكل يستوي طلعيه ليا فوق.
ادم(بهمس): يلا روح اعتذر.
ادهم(بهمس): يلا مفيش وقت.
ليث: بس...
فهد: انت لسة هتتكلم...
فهد زق ليث ناحية المطبخ. ليث وقف و سند علي باب المطبخ...

حياة: هطلع انا...
حياة لفت لقت ليث اتجاهلته و طلعت اوضتها.
محمد: الصراحة تستاهل...
فوق.
حياة: كويس انكم غيرتوا هدومكم، شوية و الاكل هيجي...
ليث: ممكن ادخل؟
ليلي و عز: لاااااااااااا
حياة(بحدة): ليلي عز ده ابوكوا...
عز: بس ضربني...
ليلي: و ممكن يضربني انا كمان.

ليث: انا آسف. بس لما انت يا عز عملت كدة انا للاسف عملت نفس اللي عمله ابويا معايا زمان لما كنا في بيت حد و غصب عني كسرت حاجة في اليوم ده اضربت قدام الناس و اضربت لما رجعت البيت و للأسف اتصرفت معاك بغباء، اسف و اوعدكوا اني مش هضربكوا تاني خالص.
ليلي و عز بصوا لحياة و حياة بصتلهم بابتسامة...
ليلي و عز حضنوا ليث جامد.
عز: خلاص يا بابا و لا يهمك...
ليلي: انا بحبك.
عز: و انا كمان.
ليث: و انا بموت فيكوا...

ليث: حياة انا.
ليث لقي حياة مشيت و بص بحزن.
ليث: هروح اصالح ماما و اجي.
ليلي و عز: باي...
عند حياة.
ليث: حياة انا آسف.
حياة: مش فاضية.
ليث مسكها و زقها علي الحيطة.
ليث: بت انتي متكشريش. عارفة اني بحبك و مكنتش همد ايدي عليكي.
حياة(بسخرية): واضح يا ليث بيه.

ليث: و الله انا في اللحظة دي اتحولت معرفش ازاي و ليه. لما راجعت نفسي حسيت اني كنت ابويا حتى لما ماما جت تدافع عني بابا قالها اسكتي احسن اضربك. انا آسف آسف جدا انتي و الله مفيش زيك بس انا اللي غبي.
حياة: اممممم و هتجبلي هدية ايه؟
ليث: اي حاجة.
حياة: بكرة يكون في هدية فاهم.
ليث: بحبك.
و فجأة سمعوا صوت ضرب نار و صريخ...
السؤال: مين اللي ضرب النار؟ خمنوا هيحصل ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة