قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

أن ادهم كان سايق بسرعة كبيرة و من غير ما يأخد باله خبط شخص.
ادهم(بصدمة): يا نهار اسود!
ادهم نزل بسرعة من العربية و راح ناحية الشخص اللي خبطه.
ادهم: يا استاذ. يا استاذ.
ادهم لقي شخص لابس لبس صعيدي و مغطي وشه بالشال بتاعهم. ادهم شال الشال اتصدم لما لقي بنت قدامه.
ادهم شال البنت بسرعة و ركبها عربيته و رجع البيت...
ادهم دخل القصر شايل البنت في ايده.
سيف: ماما ماما...
حياة(بصدمة): ايه اللي حصل يا ادهم؟

ادم(بحدة): عملت ايه يا زفت و مين ده و لا دي؟
ادهم: شوفيها الاول يا حياة.
حياة: طيب تعالي في اوضة الضيوف.
ادهم: ها يا حياة؟
حياة: اصبر كنت كشفت عليها.
تالا: مين دي يا ادهم؟ اتكلم.
ادهم: خبطتها بالعربية.
ادم: يا حيوان مبتعرفش تسوق مثلا.
حياة: النفس طبيعي الحمد لله. و مفيش اي اثار اصطدام.
ادهم: بجد يعني متكسرتش و لا اي حاجة.
حياة: الحمد لله.
حياة: نسيبها ترتاح.
الكل كان لسة بيخرج من الاوضة.

حياة: يا زبالة منك ليه انا مش قادرة اقوم.
ادهم: تعالي.
ادهم قوم حياة من علي السرير.
السرير كان ارتفاعه منخفض نوعا ما.
حياة: امتي بقي اخلص منهم.
تالا: انا قولت ل حاتم اخرنا سيف و شهد.
حياة: ربنا معاكي. اما انا خلاص زهقت اوف.
كاميليا: في ايه يا ادهم. سيف بيقول انك جيت و شايل بنت.
ادهم: احم هو يعني انا خبطتها.
كاميليا: يا نهار. لازم تقول ل ليث و يديها اي مبلغ و تسكت.
حياة: طب مش لما تفوق و ممكن تطلع محترمة.

ادم: وجهة نظر حياة صح.
حياة: اطلع غير هدومك يا ادهم.
ادهم: عن اذنكوا.
تالا: تعالي يا حياة نقعد نتكلم.
حياة: طيب. بس هو فردوس هنا و لا راحت الشغل.
حياة: يا سارة سارة.
سارة: نعم يا هانم.
حياة: اطلعي شوفي فردوس فين.
سارة: حاضر.
تالا: ناويتي تسمي ايه؟
حياة: و الله معرفش. قولت هسيبها ل ليث.
تالا: امممم طب ايه رأيك في قمر و ممكن بدر.
حياة: الله فكرة حلوة البنت قمر و الولد بدر.
تالا: علشان تعرفي بس.

حياة: هقول ل ليث ممكن يرفض متتغريش اوي كدة.
حور: حياة حياة.
حياة: نعم يا حور.
حور: خدي ذاكريلي ده.
حياة(بخبث): ادم فاضي.
ادم(بلامبالاة): عادي.
حياة: طيب ذاكر لحور. روحي يا حور...
تالا بصت لحياة و حياة بصت ليها و ضحكوا بخفوت.
حور: لا مليش فيه ذاكريلي انتي. هو مش بيذاكر.
حياة(بأستغراب): اومال؟
ادم(بتوتر): احم قصدها اني بذاكر ليها بطريقة غير تقليدية، تعالي يا حور.
ادم شال حور و طلع علي اوضته...

ادم(بحدة): يا غبية مش قولتلك اي حاجة تحصل بينا متقوليش لحد...
حور: بس انا عايزة اذاكر بقي.
ادم: مجتهدة اوي حضرتك. اقعدي.
حور: خد اشرحلي ده.
ادم بدأ يذاكر ل حور و كل شوية يضايقها.
فردوس: اهلا بيكوا متجمعين علي خير.
حياة(بتنهيدة): طول ما انا حامل مش هيبقي خير ابدا، و قال انا اللي كنت عايزة اخلف قال كنت غبية.
حياة: هخلف علشان اتعب تاني مش كفاية ليلي و عز.
فردوس: انا كفاية عليا ماهر...

حياة: ايوه بس طفل واحد برضو مش كفاية يعني. و الواد فهد قرب يكبر...
فردوس: هفكر.
سيف: ماما.
تالا: نعم يا حبيبي.
سيف: جعان.
حياة: تعالي.
حياة مسكت ايد سيف و راحت للمطبخ.
تالا: معلش هتعبك يا حياة.
حياة: و لا يهمك.
فردوس: انا مبسوطة اوي لانها هي هنا ست البيت.
تالا: و انا، ماما كان اختيارها صح.
فردوس: ايوه طنط صفاء هي اللي قالت كدة. قالت الكبير هنا ليث و ست البيت المسئولة عن كل حاجة حياة.
تالا: ربنا معاها...

فردوس: اومال فين حاتم؟
تالا: في شغله يا بنتي، انا بحمد ربنا انه فتح شغله الخاص بيه و خلانا ننقل في شقة واسعة و كبيرة في مكان راقي علشان العيال.
فردوس: اه.
حياة: سيف.
سيف: نعم.
حياة: هسألك سؤال لو كدبت هزعل منك.
سيف: حاضر قولي.
حياة: انت كنت بتستعبط علشان متروحش المدرسة.
سيف(بتوتر): لا انا تعبان.
حياة: بتكدب طيب انا زعلانة منك.
سيف: لا خلاص بس توعديني مش هتقولي لحد.
حياة: اوعدك.

سيف: في ميس في المدرسة بتفضل ترخم عليا كل شوية و انا مش بحب اروح للمدرسة علشان كدة.
حياة: اسمها ايه الميس دي؟
سيف: ميس رحمة.
حياة: طيب يا حبيبي متشلش هم هتصرف. و كمان مش لازم نكدب علشان نهرب. واجه و كنت تيجي تقول لمامتك او باباك و المدرسة حاجة جميلة و حلوة لازم نحبها.
سيف: حاضر.
حياة: من بكرة هتروح المدرسة.
سيف: حاضر بحبك جدا.
حياة: و انا اكتر يا حبيبي، يلا نأكل انا و انت...

حياة و سيف قعدوا يأكلوا كتير...

-في مكان تاني.
عند فتون في المستشفي.
فتون: انت ياض ابعد عن بنتي...
ولد: سيبيني يا طنط.
فتون: اسيبك ايه يا حيوان. و الله لاقول لابوك.
فتون: احمد يا احمد. احمد.
احمد: في ايه يا بت؟
فتون: ابعد ابنك عن بنتي.
احمد: باسم ده بلسم يا اختي بلسم.
فتون: بلسم اه. خليه يبعد عن بنتي.
فتون: تعالي يا ورد.
احمد: روح ياض بوسها براحتك.
فريد: يبوس مين بقي؟
احمد(بتوتر مصطنع): احم احم مين قال كدة.

باسم: بابا جاب ورا. تعالي يا ورد نلعب في جنينة المستشفي.
ورد: طيب يا باسم يلا.
باسم و ورد خرجوا يلعبوا في الجنينة.
فريد: لم ابنك ياض، و غور من هنا عايز استفرد بمراتي.
احمد: انا بطرد. احم عن اذنكوا...
فريد: وحشتيني.
فتون: و انت كمان...
فريد قرب من فتون و حاوطها بأيده.
فريد: اممم بقالنا كتير مخرجناش.
فتون(بصدمة): نعم هو مش احنا روحنا شهر كامل بريك.
فريد: ايوه بس برضو اي مكان انتي بتبقي فيه بيبقي جنة.

فتون: بحبك يا فريد اوي...
فريد: و انا اكتر يا حبيبتي.

-في مكان تاني.
في بيت كريم.
مامت كريم: حافظي علي الواد يا نازلي انتي سقطي قبل كدة مرتين.
نازلي(باحراج ودموع): حاضر يا طنط. عن اذنك...
نازلي قامت و طلعت علي اوضتها بسرعة.
كريم: مساء الخير.
مامت كريم: مساء النور يا حبيبي.
كريم: نازلي هنا؟
مامت كريم: ايوه.
كريم: عن اذنك.
كريم راح لاوضته و فتح الباب.
كريم(بقلق): نازلي مالك؟
نازلي مسحت دموعها بسرعة و بصتله.
كريم: حصل ايه؟
نازلي: مفيش يا حبيبي انا كويسة...

كريم: مش عليا يا نازلي، مالك؟
نازلي: خايفة لاسقط زي المرة اللي فاتت.
كريم: متخافيش يا حبيبتي انا معاكي. و حتى لو مش هنخلف خالص المهم انك معايا انتي الحاجة الوحيدة اللي كنت بتمناها في الدنيا و اكيد مش هسيبك.
نازلي: بحبك اوي.
كريم: و انا بعشقك يا ست البنات كلهم و سيبك من امي. المهم عندي هو انتي.
نازلي: طب يلا قوم غير هدومك علشان نتغدي.
كريم: عيوني يا ست البنات.

في قصر ليث.
عدي وقت كبير و جم ليلي و عز و ماهر.
حياة كانت مستنياهم علي بوابة القصر و حضنتهم...
حياة: يلا خشوا بسرعة يلا يلا.
دخلوا و قعدوا علطول.
حياة: يلا علي فوق خدوا دش الاول.
حياة: فردوس خدي ابنك يلا حميه.
فردوس: ياه هو انتي كنتي بتعملي ده كله.
حياة: شوفتي.
ادهم: احم هي البنت دي لسة مفاقتش.
عز: بنت مين يا ادهم؟
ادهم: ملكش فيه...
ليلي: ياض متزعلش اخويا.
حياة: ليلي عيب ده اخوكي الكبير.

ليلي: لا ده مش اخونا ده ابن طنط كاميليا.
حياة(بحدة): ليلي علي فوق بسرعة.
ليلي(بغضب): اوف طيب.
ليلي طلعت اوضتها و رمت شنطة المدرسة بغضب.
عز: اسف بالنيابة عنها.
ادهم(بابتسامة باهتة): و لا يهمك.
حياة: ادهم انا اسفة جدا و الله ليلي صغيرة و مش فاهمة حاجة، ارجوك متزعلش.
ادهم: عن اذنك يا حياة.
ادهم طلع جري علي اوضته و حياة طلعت بس براحة لانها كانت تعبانة.
حاتم: مساء الخير.
تالا: مساء النور يا حبيبي...

حاتم: طب يلا علشان نروح.
تالا: استني نتغدي كلنا مع بعض.
حاتم: بس.
تالا: بليز بليز بليز.
حاتم: طيب يا حبيبتي.
تالا: تعالي غير هدومك.
حاتم: اومال فين سيف و شهد.
تالا: شهد نامت. و سيف قاعد مع حور و ادم.
حاتم: طيب.
و بعد فترة ليث و فهد جم.
فهد: حبيبتي وحشتيني.
فردوس: و انت اكتر. عامل ايه؟
فهد: الحمدلله.
فهد: ماهر فين؟
فردوس: لما رجع خليته يأخد دوش و خليته يعمل ال Homework. و سيبته شوية ترفيه.

فهد: حبيبتي انتي. يلا تعالي هطلع اغير هدومي.
فردوس: طيب.
فوق.
حياة(بحدة): قسما بربي يا ليلي لو عملتي كدة تاني لاضربك.
ليلي: ده مش انتي اللي مخلفاه يبقي مش اخويا.
حياة: بس ليث خلفه يبقي ابنه و متقوليش انه مش اخوكي تاني و الا هخلي ليث يتعامل معاكي بتصرف تاني.
ليلي: ان شاء الله.
عز: ليلي عيب اللي انتي عملتيه تحت ده.
ليلي: طبعا ما هو بيجبلك اللي انت عايزه.

حياة: و الله لو حد فيكوا قال لادهم و ادم انهم مش اخواته مش هيعرف هعمل فيه ايه.
حياة سابتهم و راحت اوضة ادهم و خبطت الباب.
ادهم: ادخل.
حياة: ينفع ادخل.
ادهم: اكيد يا حياة.
حياة: عامل ايه؟
ادهم: كويس.
حياة: ادهم انا آسفة و الله.
ادهم: هششش اهدي مفيش حاجة هتعيطي ليه بس يا حياة. انا بعتبرك امي.
حياة: اختك الصغيرة ياض.
ادهم(بضحك): طبعا طبعا.
حياة: و الله انا بحبك جدا انت و ادهم و يمكن اكتر من ليلي و عز...

ادهم: بحبك جدا.
حياة: و انا كمان بس بليز متزعلش.
حياة: هات حضن بقي.
ادهم(بضحك): بالبطختين.
حياة: يا واطي.
ادهم حضن حياة جامد.
ليث: يا خيانين.
حياة: اوف خضتني يا حيوان.
ليث: بتعمل ايه ياض مع مراتي؟
ادهم(بغمزة): نفس اللي انت بتعمله لما تكون خايفة.
حياة: هتوقع ايه من ابن منحرف.
حياة قامت و سابتهم.
ليث: عامل ايه يا بطل؟
ادهم: عامل حادثة.
ليث: غور ياض...
ليث ساب ادهم و راح ورا حياة.

حياة: بص يا ليث لاما تخلي ليلي تحترم اخوها ادهم و لاما و الله هضربها.
ليث قرب من حياة و (لخيالكوا).
ليث: بصي يا حياة لاما تسكتي شوية و تتكلمي بهدوء لاما هعمل حاجة هتندمي عليها، بس.
حياة: يا واطي بطل تقلدني.
ليث قرب من بطن حياة و باسها.
ليث: حبايب بابا.
حياة: وسع ياض خش غير هدومك و اغسل ايدك مليان جراثيم.
ليث: يا بت هضربك.
حياة: لو عرفت تمسكني.
حياة بعدت عن ليث و ليث بيحاول يمسكها.
حياة: لا انا تعبت.

ليث: علشانك شايلة بطختين.
حياة: يا واطي متقولش علي عيالي انهم بطيخ.
ليث: طيب تعالي معايا.
ليث شال حياة و دخل الحمام و بدأ يغسل ايده.
ليث: ها الجراثيم اختفت.
حياة(بضحك): استحمي باي...
ليث: تعالي هنا يا بت.
بعد الفترة الكل اتجمع علي السفرة و كانوا بيأكلوا.
الكل سمع صوت بنت بتصرخ و خرجت قدامهم.
حياة(لنفسها): النهاردة موتي.
ليث(باستغراب): مين دي؟
حياة(بتوتر): ددي ددي دي. (دي دي).
بنت: انتوا مين؟ و انا فين؟

حياة: ااان تي فف ي. (انتي في).
ليث(بزعيق): ما تتكلمي عدل يا حياة.
حياة(بخوف): خلاص حاضر حاضر.
حياة: احم يعني هو ادهم النهاردة خبط في البنت دي و البنت دي اغمي عليها فهو جابها لهنا بس.
بنت: يعني انا مش في بيت عمي.
ادهم: احنا منعرفش انتي مين اسااسا.
ليث: حسابك بعدين يا حياة.
ادهم: يا ليث.
ليث: اخرس انت.
بنت(بدموع): آسفة لو عملت ليكوا ازعاج و شكرا لانكم انقذتوني.

فردوس: لا لا اقعدي هنا. متخافيش خدي نفسك بس و لما تبقي كويسة روحي.
بنت: بس...
ادهم: خلاص.
ليث: و جنابك خدت القرار نيابة عني مثلا.
حياة حطت ايديها في ايد ليث و بصتله برجاء.
ليث: هتقعدي هنا لغاية ما تبقي كويسة و بعدين هتحكي حكايتك...
بنت: بس.
ليث(بحدة): مفهوم.
حياة: يا ربي عليك لما بتقلب.
حياة قامت و قربت من البنت و حضنتها.
حياة: انتي اسمك ايه يا حبيبتي متخافيش.
بنت: شمس.
حياة: اسمك جميل يا حبيبتي.
شمس: شكرا.

حياة: حبيبتي. اقعدي كلي.
شمس: لا شكرا.
حياة: ابدا و الله ازعل منك، يلا بقي.
شمس: شكرا.
و الكل كمل اكله و لاحظوا ان شمس بتأكل كتير و كأنها مأكلتش بقالها كتير.
ادم(بهمس): دي مفجوعة...
ادهم(بهمس): حرام عليك شكلها متبهدلة.
ادم(بهمس): وقعت.
ادهم(بهمس): مش كدة.
ليث(بحدة): مفيش كلام علي الاكل.
ليث: حياة ا.
الكل: مفيش كلام علي الاكل.
ليث(بحدة): الا انا.
حياة: كلنا سواسية.
ليلي: بابا.
ليث: نعم يا حبيبتي.

ليلي: يرضيك ماما متخلنيش اكل.
ليث(برفعة حاجب): مأكلتهاش ليه يا حياة؟
حياة: لانها غلطت لازم تعرف حجم غلطها.
ليلي: لا مغلطتش.
حياة: غلطتي.
ليث: بسسسسسسسسسسسسس، متجوز طفلة و مخلف طفلة.
حاتم: بترجع في البيعة و لا ايه؟
حياة: سيبهولي.
حياة مسكت ليث من التي الشيرت بتاعه.

حياة: لا بص يا حبيبي اتجوزنا الاول بكتب كتاب و قولت ماشي. عشت في مأساة و قولت ماشي. حبينا بعض و قولت ماشي كنت كل يوم بتتجوز واحدة و وقولت ماشي. عصبي و قولت ماشي بارد و قولت ماشي شخص مبيعرفش يعبر عن احاسيسه قولت ماشي. خلتني احمل و جالي تسمم حمل و قولت ماشي بعد الخلفة كنت تخينة و قولت ماشي خسيت بعد ما اخس خلتني احمل تاني و اتخن تاني و قولت ماشي لكن انا طفلة و مش عاجبك لا يا حبيبي انسي. و كمان عايز ترجع في البيعة.

ليث: ربنا يأخدك يا حاتم.
الكل ضحك علي كلام ليث و حياة. و ادهم سرح في ضحكة شمس.
عدي اليوم بدون احاديث مهمة...
-في الصباح الباكر.
الكل راح علي شغله و الاطفال في المدرسة و البنات قعدوا اتكلموا مع شمس. و ادم و ادهم في جامعتهم.
حياة: هقوم البس علشان هطلع اجيب العيال و اعمل مفأجاة ل ليث.
فردوس: ماشي يا عم.
حياة: باي.
حياة طلعت خدت دوش و خرجت.

حياة لبست فستان واسع باللون الاسود و قصير لغاية الركبة و بأكمام واسعة و مفتوحة من الجمب. و لبست صندل عريض باللون الابيض، سيبت شعرها و حطت روچ هادئ و خدت شنطتها و نزلت.
شمس: بسم الله ما شاء الله قمر...
حياة: ميرسي يا حبيبتي...
فردوس: ربنا معاكي.
حياة: طيب. تحبي اخد معايا ماهر و لا.
فردوس: لا خليه يرجع هنا.
حياة: طيب.
حياة ركبت عربية بسواق و وراحت للمدرسة و خدت عز و ليلي.
عز: ليه كدة؟

حياة: هنعمل مفأجاة لابوكوا.
ليلي: الله طيب.
حياة: اركبوا يلا.
حياة: يلا يا عم محسن.
السواق بدأ يمشي ناحية الشركة، و بعد فترة.
حياة: في ايه يا عم محسن؟
محسن: مش عارف يا ست هانم حاسس بحركة غريبة.
حياة: يا رب يا رب. يا رب ارجوك احميني انا و ولادي.
ليلي: ماما هو في ايه؟
حياة: مفيش يا حبيبتي.
عز: اومال انتي مالك شكلك خايفة؟
حياة: لا مفيش متخافوش.
حياة حضنت عز و ليلي.
حياة(بصريخ): عاااااااااااااااااا.

حياة لقت عربيات محاوطاهم من كل ناحية و عربية خبطتهم من ورا. و عم محسن وقف بسرعة و مات.

يا تري هيحصل ايه؟ خمنوا؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة