قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

حياة لقت عربيات محاوطاهم من كل ناحية و عربية خبطتهم من ورا. و عم محسن وقف بسرعة و مات.
حياة كانت شبه فاقدة الوعي.
شخص1: يلا بسرعة خدوهم.
حياة حست بحد بيفتح الباب و بيشد ليلي من حياة بس حياة حاولت تقاوم و مقدرتش. ولقت حد تاني بيأخد عز و برضو مقدرتش تقاوم.
شخص2: دي هنجيبها ازاي؟
شخص1: تعالي هنا.
شخص3: نعم.
شخص1: شيلها يلا و تعالي ورانا.
شخص3: حاضر.

الشخص راح لحياة و شالها كان ضخم و ركبها العربية جمب ليلي و عز، ليلي كانت خايفة و عز كان مغمي عليه...
و العربيات مشيت و راحت اتجاهها.

-في مكان تاني.
في القصر.
ادهم: سارة سارة.
سارة: نعم يا بيه.
ادهم: هطلع اخد دوش افوق انزل الاقي اكل علشان جعان.
سارة: حاضر.
ادهم كان طالع بسرعة و خبط في شمس.
شمس: انت اعمي اياك.
ادهم(باستغراب): اياك؟!
شمس: انت مبحلق فيا كدة ليه؟
ادهم: لا مفيش مفيش. انتي صعيدية؟
شمس: ايوه بس لا...
ادهم: يعني ايوه و لا لا؟
شمس: لاحظ انك كترت حديد معايا(كلام او حديث).
ادهم: انتي يا بت مصرية و لا صعيدية و لا ايه بالظبط.

فردوس: مالكوا واقفين كدة ليه؟
ادهم: مفيش يا فردوس عن اذنك.
ادهم طلع و دخل اوضته خد دوش وغير هدومه.
فردوس: هدوم حياة علي مقاسك بالظبط.
شمس: و الله بجد بجد بشكركوا جدا.
فردوس: يا بنتي متقوليش كدة انتي زي اختنا...
ماهر: ماما.
فردوس: حبيبي اخيرا رجعت.
ماهر: ايوه.
فردوس: يلا اطلع غير هدومك و تعالي نعمل ال Homework.
ماهر: حاضر.
شمس: بسم الله ما شاء الله عسل.
فردوس: تسلمي يا حبيبتي.
ادم(بزعيق): خشي يا اختي.

حور: بطل تتحكم فيا و في حياتي زهقت بقي.
فردوس: في ايه يا ادم؟
ادم: قال الواد صاحبها باسها من خدها علشان هي اللي قفلت في الامتحان و كدة يعني بيشجعها.
حور: صاحبي و انا حرة.
ادم(يغضب): يا بت اظبطي عايز اضربك. اللي مانعني عنك انك لسة صغيرة...
حور: اديك قولتها لسة صغيرة. يعني براحتي.
حور سابتهم و طلعت جري علي اوضتها.
فردوس: اهدي بس يا ادم.
ادم: خليها تغور في داهية.
فردوس: الصبر...

-في مكان تاني.
عند نعمان.
نعمان(بصوت عالي): انجزي.
حنين(من فوق): يا رب مش بيصبر ده ايه ده؟
حنين(بصوت عالي نسبيا): حاضر جاية اهو.
حنين ربطت الكوتشي بسرعة.
حنين: باي يا ماما.
حنين نزلت جري ل نعمان.
نعمان: سنة يا ست هانم.
حنين: آسفة.
نعمان: طيب. يلا هنبدأ السهرة من بدري.
حنين: هنروح فين قولي النظام.

نعمان: يا ستي هنروح الملاهي لانك طفلة و بتحبي الملاهي و بعدها هنتغدي و بعدها هنطلع علي السينما و بعدها ارجعك بيتك حاجة تاني.
حنين: بحبك اوي.
حنين باست نعمان علي خده و حضنته.
نعمان: مش عارف اسوق يا بت.
حنين: حيوان.
نعمان: بحبك اكتر.
و راحوا قضوا اليوم بتاعهم في سعادة...

-في مكان تاني.
عند ليث في الشركة.
ليث: زي ما فهمتكوا الصفقة دي مش هتضيف لينا حاجة يعني مش هنخسر لو مكسبنهاش هما اللي محتاجنا، يعني نشرط براحتنا...
فريد: تمام يا ليث. هتبدأ انت المشروع الجديد امتي.
تليفون ليث رن بس مردش.
فهد: هتبدأ بعد بكرة و لا بكرة.
ليث: من بكرة تبدأوا.
ليث فتح الخط.
ليث: الو مين معايا؟
شخص: حضرتك زوج مدام حياة.
ليث(بقلق): ايوه حياة مالها و هي فين و انت مين ما تتكلم يا زفت.

شخص: احنا لقينا عربية بسواق السواق مات و مفيش حد تاني موجود و شنط مدرسة و شنطة واحدة ست موجودين.
ليث(بحدة): فين المكان ده انطق؟
شخص: في ().
ليث قام خد حاجته و نزل جري.
فريد: يا ابني استني مالك حصل ايه؟
فريد: خليك هنا يا فهد.
فهد: طيب طمني.
فريد نزل جري ورا ليث و ركب عربيته لانه ملحقش ليث.
و بعد فترة ليث وصل لمكان العربية لقي الاسعاف و الشرطة و ناس ملمومة.
ليث(بزعيق): فين مراتي؟
ظابط: حضرتك زوج مدام حياة.

ليث(بزعيق): اكيد يعني ما تنطقوا قولوا ليا فين مراتي.
ظابط: حضرتك عندك ولاد؟
ليث مسك الظابط من لبسه.
ليث(بغضب): قسما بربي لو مقولتليش فين مراتي لاكون دافنك مكانك.
فريد: اهدي يا ليث اهدي. احنا اسفين يا باشا.
فريد: هو حصل ايه؟
ظابط: الاول بس الاستاذ ليه ولاد؟
فريد: ايوه.
ظابط: الام و الاطفال مختفين. لان هنا في شنط مدارس و شنطة مدام حياة و لما فتحناها قدرنا نعرف هي مين و فتحنا موبايلها و جبنا رقم حضرتك.

ليث(بعصبية): و دلوقتي انا عايز مراتي و ولادي.
فريد: اهدي بس يا ليث اهدي.
ليث: اهدي ازاي يا زفت انت. حياة و عز و ليلي و غير ولادي اللي لسة مجوش مختفين.
ظابط: هي المدام كانت حامل؟
فريد: اه.
ظابط: كدة لازم حضرتك تيجي معانا هنعمل محضر.
فريد: يلا يا ليث يلا.
فريد و ليث راحوا مع الظابط و راحوا لقسم الشرطة.
الظابط: حضرتك بتشك في حد؟
ليث: لا.
الظابط: بس حضرتك راجل اعمال اكيد ليك اعداء من مصلحتهم يحرقوا قلبك.

فريد: مفيش داعي للكلام ده. احنا بس كل للي عايزينه مراته و عياله.
الظابط: هنعمل محضر و لو في جديد هبلغكوا.
ليث(بغضب)يعني ايه انا مش هروح الا و مراتي معايا...
فريد(بهمس): اهدي يا ليث. هما هيشوفوا شغلهم و احنا هنشوف شغلنا.
فريد: متشكرين يا باشا. يلا يا ليث.
الظابط: حاجات المدام و الاولاد، اتفضلوا.
ليث خد الحاجة من الظابط و فريد خد ليث و رجعوا علي البيت.
ليث: ممكن تكون جت علي هنا صح؟
ليث نزل جري و دخل القصر.

ليث(بصوت عالي): حياة حياة.
فردوس: ازيك يا ليث. احم هي حياة مش هنا.
ليث: اومال فين يا فردوس ارجوكي اتكلمي.
فردوس: هي قالت هتأخد الاولاد و تيجي عندك الشركة تعملك مفأجاة.
فردوس شافت فريد دخل بصتله بمعني هو حصل ايه.
فردوس: هي مجتش.
فريد: للأسف العربية اللي كانت راكباها عملت حادثة و حياة و الاولاد مفقودين.
فردوس(بصدمة): انت بتقول ايه انت مجنون. حياة اكيد كويسة، ما تتكلم يا ليث.

ليث مسك حاجات حياة و عز و ليلي و طلع علي اوضته و قعد يعيط.
تحت.
فردوس: انت بتهزر يا فريد صح انتوا عاملين فيلم.
فريد: لا اكيد يا فردوس اهدي بس.
شمس: احم هو في حاجة؟
فريد: انتي شمس؟
شمس(بأحراج): ايوه.
ادم: مساء الخير. في ايه؟ مالكوا؟
فريد: للأسف حياة و عز و ليلي مفقودين.
ادم(بعصبية): انت بتقول اي كلام يا زفت انت.
فريد: هكدب ليه بس؟
ادم: طب و ليث عمل ايه؟
فريد: للأسف مش مصدق و مصدوم.
ادهم: مين ده؟

فردوس(بعياط): حياة يا ادهم مخطوفة هي و عز و ليلي.
ادهم(بصدمة): بتهزروا صح؟ و كمان يعني مين اللي هيعملها لا لا بلاش هزار من النوع ده.
ادهم(بصدمة): و كمان حياة حامل يعني هتولد قريب لا لا، ده كدب.
فريد: يا جماعة لازم كلنا نهدأ العصبية و ده مش هيجيب حل.
الكل لقي ادهم خرج بسرعة من القصر شمس خرجت وراه لقته هيركب عربيته.
شمس(لنفسها): اروح و لا؟
شمس(لنفسها): لا هو ساعدني مرة قبل كدة.

شمس جريت و ركبت جمب ادهم في العربية.
ادهم(بغضب): انزلي.
شمس: اهدي بس مينفعش اساسا تسوق و انت متعصب كدة...
ادهم ساق العربية بأقصي سرعة و شمس كانت خايفة.
في القصر.
فردوس: اتصلوا بنازلي و بالكل لازم كلنا نبقي موجودين.
فريد: طيب اهدي اهدي.
فريد طلع تليفونه و اتصل بالكل و قالهم لازم يجوا ضروري.
الكل جه و فردوس قالت ليهم اللي حصل و الكل قاعد مصدوم.
كريم: اهدي يا نازلي متنسيش انك حامل.

نازلي(بعياط): حياة يا كريم و كمان حامل هي كمان.
كريم: طيب يا حبيبتي اكيد هنلاقيها هي و عز و ليلي.
فتون: طب ما تتصرف يا فهد انت او فريد ما تتصرفوا هنفضل قاعدين كدة.
تالا: ازاي بس و مين ليه يد انه يعمل كدة؟
ادم: قسما بربي مهما كان مين لاندمه.
حاتم: اهدوا نفكر بالعقل لغاية ما ليث ينزل.
عند ليث.
ليث من كتر عياطه نام مكانه علي الارض بس صحي علي ايد علي وشه.
ليث(بلهفة): حياة.
ليث: مين جابكوا هنا؟

ماهر: عمو ليث احنا عرفنا كل حاجة.
ورد: ايوه و عايزين نقولك ان اكيد طنط حياة و عز و ليلي كويسين.
حور: مش انت دايما بتقول ان حياة قوية. و انا علطول بشوف حياة قوية هي اكيد هتكون بخير.
سيف: طنط حياة هترجع و هنعيش في سعادة اكيد.
شهد: متزعلش كلنا معاك. و كمان انت اللي هتنقذ طنط حياة من الاشرار صح.
ليث ابتسم علي جملة شهد و افتكر حياة...
Flash back.
حياة في بداية حملها بعد عز و ليلي.
حياة: ليث.

ليث: خير مش فاضيلك.
حياة: يا واطي انا غلطانة كنت هتكلم معاك. ليك في الشغل غور انت و هو.
ليث: اهون عليكي.
حياة: لا لا بتكسف.
ليث ضحك علي حياة و قام و شالها و حطها علي السرير.
ليث: جنابك مش عايزة تنامي ليه؟
حياة: انا عايزة انام بس هما مش جايلهم نوم.
ليث: مين؟
حياة: اصل هما بيفكروا.
ليث: مين دول؟
حياة: ولادنا.
ليث: عز و ليلي نايمين.
حياة: هو احنا معندناش غير عز و ليلي؟
ليث(بصدمة): قصدك انك حامل؟

حياة: ايوه عندك مانع.
ليث(بصدمة): و في تؤام كمان. لا لا كفاية عليا عز و ليلي.
حياة: هو بمزاجك يا واطي.
ليث(بفرحة): بس حقيقي انا فرحان.
حياة: و انا كمان انا في الشهر الرابع و احتمال كبير انهم تؤام.
حياة: هات ايدك.
ليث ودي حياة ايده و حياة حطتها علي بطنها.
حياة: حاسس بالنبض.
ليث(بفرحة): بجد يا حياة انتي نعمة من ربنا و انا بحبك جدا. و الله بعشقك مش بحبك بس.
حياة: تعرف.
ليث: ايه؟

حياة: لسة متفرجة علي فيلم كانت البطلة فيه مخطوفة و البطل راح انقذها من الاشرار.
ليث: فيها ايه بقي؟
حياة: امممم نفسي اتخطف علشان اعرف غلاوتي عندك و تيجي تضرب كل اللي قرب مني او اللي ضربني او اللي عملي اي حاجة.
ليث: بتتفرجي علي افلام كتير.
حياة: ياض هضربك. هتيجي تنقذني من الاشرار.
ليث(بضحك): نامي يا حياة نامي.
حياة: عيل فصيل كنت بحلم و انت جاي كدة و تضرب واحد يمين واحد شمال و برجلك تطير خمسة ستة.

ليث(بضحك): كدة انا هبقي ليث الخارق، او الاوفر علي الاغلب.
Back.
ليث: طيب يا حبايبي يلا انزلوا و انا جاي وراكوا.
الاطفال: حاضر.

-في مكان تاني.
عند ادهم و شمس.
شمس(بصريخ): الله يخرب بيتك. اقف اقف بسرعة.
ادهم(ببرود): محدش قالك تيجي.
شمس(بصريخ): خلاص انا آسفة بس لاما تبطئ السرعة لاما وقف العربية.
ادهم كمل سواقة و بنفس سرعته و راح لمكان هادئ و وقف العربية و نزل منها.
شمس: الله يسامحك هرجع.
شمس نزلت ببطئ و هي دايخة و راحت ناحيته. و اول ما حطت ايديها علي كتف ادهم.
شمس لقت نفسها في حضنه. ادهم حضن شمس جامد.

ادهم(بدموع): كنت بعتبرها امي التانية و مش بعيد كانت الاولي غلاوتها كانت كبيرة اوي.
شمس(باحراج و توتر): اه اكيد. هي اكيد ان شاء الله هترجع ليكوا متخافوش.

-في مكان تاني.
في مكان شبه خالي في مصنع قديم.
المكان كله ضلمة الا ضوء بسيط جدا.
حياة كانت مرمية علي الارض و جمبها عز و ليلي.
و فجأة الباب اتفتح و دخل منه اشخاص ملثمين لابسين اقنعة...
و بدأوا يفوقوا حياة و عز و ليلي.
عز و ليلي فاقوا الاول و كانوا دايخين و خايفين.
ليلي: ماما ماما يا ماما قومي.
عز: امي يا حياة قومي احنا خايفين ارجوكي...

حياة بدأت تفوق و حاولت تقوم معرفتش عز و ليلي ساعدوها، حياة قعدت نص قاعدة...
دخل شاب حياة شافته و مكنتش الرؤية واضحة اوي.
حياة مشكت في عز و ليلي جامد و قربتهم منها.
حياة: انت مين؟
شخص: ممكن تكوني نسيتي بس ليه مفكركيش.
الشخص قرب من حياة اوي و حياة بصت في ملامحه و لما عرفت هو مين اتصدمت.
حياة(بصدمة): مستحيل!
السؤال: مين الشخص ده؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة