قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

رواية طبيبة قلبي الجزء الثاني للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الأول

في قصر ليث.
حياة: انت يا زفت. يا زفت.
حياة(بصوت عالي): أدم.
ادم: ايه ايه؟
حياة: الحقني يا ادم حاسة اني هولد.
ادم: و فين جوزك؟
حياة: يا حيوان بقولك حاسة إني هولد و تقولي فين جوزك.
ادم: يا الله استني هلبس هدومي.
حياة: غور في داهية مش عايزة حاجة منك.
حياة مشيت و هي بتتسند علي الحيطة بس لقت ادم سندها...
ادم: هاجي معاكي بالبيجامة بقي و ربنا معايا.
حياة: الله يسامحك يا ليث حد قالك تسافر. عااااا.
ادم: خلاص يلا.

حياة و ادم نزلوا لقوا الدنيا ضلمة. و فجأة النور اشتغل.
الكل: كل سنة و انت طيب يا دومي.
ادم(بعصبية): مكنش ليه لزوم يا حياة الشغل ده.
ليث: ولد بتزعق لمراتي و لا ايه؟
ادم: اسف مكنش قصدي.
حياة(بضحك): جبت ورا يعني.
ادم: طبعا مش ابويا.
كاميليا: كل سنة و انت طيب يا حبيبي.
ادم: و انتي طيبة.
نعمان: خلاص بقي عندك عشرين سنة رسمي.
ادم: اومال فين ادهم؟
حور: ادهم حاولنا نصحيه بكل الطرق بس مقامش.

ادم: و انا مش هحضر من غيره.
فردوس: يا واد يا وطني.
فهد: حبيبتي حد قالك انك هبلة. ايه دخل الوطن دلوقتي.
ادم لسة هيمشي لقي حد نط عليه.
ادهم: حد قالك اني ممكن محضرش عيد ميلادك و لا عيد ميلادي يا حمار انت...
ادم: طب يلا.
ماهر: استنوا نصور.
فردوس: ابني بقي مصور العائلة.
ليث: هو البطختين اللي جوا ناوين ينزلوا امتي؟
حياة(بغضب): يا حيوان بتقول علي ولادي بطختين.
حاتم: نفسي اعرف يا ليث ليه كل خلفتك تؤام.

ادم: طب مش هنقطع و لا ايه؟
نازلي: يا كلاب نستوني.
حياة: حد قالك سافري فين فتون و الباقي.
نازلي: جايين.
فتون: احنا جينا.
فريد: ورد فين وحشتني.
ليث(بسخرية): هي لو كانت وحشتك كنت قعدت شهر من غيرها.
ليلي: يعني يا بابا انت متقدرش تقعد من غيري.
ليث: طبعا يا حبيبة بابا.
حياة: غوري يا بت العبي بعيد.
عز: بتغيري علي جوزك من بنتك يا حياة.
حياة: ياض هضربك.
ورد: بابا.
فريد: حبيبة بابا.
ادهم: عايز اقطع صورة ادم انجزوا.

ادم: عادي و انا هقطع صورتك.
و بدأوا يقطعوا التورتة و الكل يأكل التاني.
حياة(بهمس و غضب): و الله يا ليث لو كلت من ايديها لانفخك...
كاميليا: اتفضل يا ليث. مش احنا نسينا اللي فات.
ليث: احم هو...
حياة: هو محدش قالك انه مش بيأكل غير من ايدي انا. روحي اكلي ادم و ادهم.
ليث: ايه بتبصيلي كدة ليه؟
حياة(بغضب): مفيش جنابك بلسم.
نعمان: فين حور؟
حاتم: حينما يتواجد ادم.
الكل ضحك علي مقولة حاتم.
عند ادم و حور.

ادم: مش قولتلك متكلميش الواد ده تاني.
حور: ما انا كان ممكن مقولش ليك علفكرة.
ادم: مالك يا بت بقيتي كبيرة كدة امتي و ازاي؟
حور: طول عمري بس انت مش واخد بالك.
ادم: طب حسك عينك اشوفك ماشية مع ولد تاني.
حور: ادم انت في عيد ميلادك فكك مني.
ادم شال حور من هدومها و مشي.
حور(بصريخ): نزلني، عاااااا.
الكل خرج علي صوت حور و شافوا ادم و حور.
ادم نط في حمام السباحة و هو شايل حور.
حور(بغضب طفولي): يا غبي.
ادم: بتشتمي؟

حور(بتوتر): خلاص اسفة.
ليث(بضحك): فكرتيني لما اختك كانت بتخاف مني.
حياة: كان زمان يا بابا.
ليث(بنظرة حدة): و دلوقتي.
حياة(بخوف): و الله حامل متقربش مني.
الكل ضحك عليهم هما الاتنين.
ادهم: طب و انا؟ مش هرتبط.
نعمان: انت ملكش نصيب يا ابني.
فريد: انت محدش بيعملك حساب.
نازلي: انا عايزة انام.
كريم: معرفش الحمل ايه علاقته بالنوم.
فتون: هتعرف يعني اكتر مننا.
حاتم: لم نفسك في حرب ستات هتقوم دلوقتي.

كريم: عندك حق يلا يا نازلي.
كريم مسك ايد نازلي و راح ركب عربيته و روح علي بيته.
فريد: يلا يا حبيبتي هاتي ورد.
فتون: حاضر.
تالا: طب انا عايزة ابات هنا.
حاتم: لا بيتنا اولي.
تالا: يا ليث.
ليث: خلاص يا حاتم وكمان الاطفال يقعدوا مع بعض.
حياة: ليث و النبي شيل ليلي طلعها اوضتها.
ليث: طيب و انتي جيبي عز و تعالي ورايا...
حياة: حاضر.
ليث شال ليلي و طلع علي اوضتها اللي في دور ليث.
فهد: جنابك مش ناوي تنام.

ماهر: انا لسة صاحي.
ادم: سيبه يا فهد. هقعد انا و هو و سيف و ادهم و نعمان.
حور: و انا.
ادم: عندك حق.
ادم شال حور و طلع لاوضة حور.
ادم: جاي يا رجالة.
ادم: يلا خشي غيري.
حور: اوف لا مش جايلي نوم.
ادم: هتنامي و لا؟
حور: خلاص خلاص.
حور دخلت غيرت هدومها و خرجت.
ادم: يلا علي سريرك.
حور: بس.
ادم: يلا.
حور: حاضر حاضر.
حور نامت في السرير و ادم قرب منها و باس رأسها و طفي النور خلي ضوء بسيط.
تحت.

حياة: يلا يا عز علشان المدرسة الصبح...
عز: طب ما سيف صاحي اهو و ماهر.
حياة: سيف تعبان و ماهر انا هطلعه يلا اطلع معايا حرام عليك تعبانة.
ادهم: خلاص سيبيه انا هطلعه.
حياة: طيب و طلع ماهر علشان مدرسته.
ادهم: عيوني.
ليث(بصوت عالي من فوق): حياة.
حياة: حاضر جاية جاية.
حياة: يلا يا عز ابوس ايدك. ابوك هينزل ينفخنا انا و انت...
ادم(بحدة): عز.
عز: نعم.
ادم: يلا اسمع كلام حياة و اطلع معاها.

عز: حاضر بس توعدني تقعد معايا بكرة...
ادم: اوعدك يلا.
عز: يلا يا امي.
حياة: ابن ليث اكيد هيسمع كلامه يا الله...
ادم(بضحك): يلا قبل ما يغير رأيه.
ادهم: يلا يا ماهر مع حياة.
ماهر: طيب.
نعمان: تصبحوا علي خير.
ادم و ادهم و نعمان و سيف قعدوا يتكلموا مع بعض.
عز: ايه يا امي تعبتي و لا ايه؟
حياة(و هي بتأخد نفسها بصعوبة): عز اطلع نادي ابوك.
عز: طيب.
عز طلع جري ل ليث.
عز: بابا الحق ماما.
ليث(بقلق): مالها؟

ليث نزل مع عز ل حياة. ماهر واقف بيطبطب علي حياة.
حياة: متخافش انا كويسة.
ماهر(بدموع): بجد؟
حياة: اكيد يا حبيبي.
ليث(بقلق): مالك يا حياة؟
حياة: مش قادرة اخد نفسي و كمان السلم متعب.
ليث: عز ماهر يلا علي اوضتكم.
عز: حاضر.
ماهر: طنط حياة كويسة.
ليث: ايوه.
حياة: اسندني بقي مش قادرة اقوم.
ليث: تعرفي عني كدة.
ليث شال حياة بين ايديه وطلع لاوضتهم.
حياة: انت يا ابني مش هتكبر و لا ايه النظام؟

ليث: انا لسة حديد يا بت انتي...
حياة: نينيننينينينينينيني...
حياة: انا كان مالي انا بالجواز اهو بقي عندك ست عيال. ده منظور راجل راقي.
ليث(بغمزة): مجبتهمش لوحدي علفكرة.
حياة: يا الله كبرت و لسة منحرف.
ليث: حديد يا بنتي حديد.
حياة: يلا نزلني.
ليث نيم حياة علي السرير و قلع ليها الجذمة.
ليث(بضحك): دي رجل دي و لا رجل جمل او جاموسة...

حياة(بعصبية): وسع ياض حيوان. هو مش بسببك انا حامل علشان كدة رجلي كبيرة او بمعني اصح عريضة و بس. و هخس زي ما خسيت بعد ليلي و عز...
ليث: طب نامي نامي.

-في الصباح الباكر.
حياة قامت و خدت دوش و خرجت غيرت هدومها.
حياة: لا اسيبه شوية.
حياة راحت لاوضة عيالها.
حياة: ليلي يلا قومي.
حياة: يا ليلي هموت يا بت منك. طلعالي ليه في النوم يعني.
ليلي: عايزة ايه يا ماما؟
حياة: قومي يلا علشان المدرسة.
ليلي: انا لابسة اسااسا.
حياة(بصدمة): ازاي؟
عز: و انا كمان يا مزة.
حياة: انتوا مش ولادي لا.
ليلي: بابا جه صحانا و خلانا نلبس.
عز: و قالنا لازم نسمع كلامك.

حياة: ابوكوا ده قلبي و الله.
حياة: يلا انزلوا.
حياة: صباح الخير.
فهد: صباح النور. بقولك يا حياة صحي ليث علشان ورانا اجتماع مهم.
حياة فتحت عينيها علي آخرهم و بصت لفوق.
فد: مالك بتبصي علي ايه؟
حياة: انت مفكر اني ممكن اطلع تلت ادوار تاني علطول كدة. ده انا هأخد نفسي و افطر و ابقي اطلع.
حاتم: بتقولي ايه يا بطيخة؟
حياة: ياض هخلي ليث يضربك.
تالا: انت ليه مخليني اشيل شهد انت اب انت.

حياة: فين فردوس و فين ماهر علشان باص ليلي و عز جه.
ماهر: انا اهو.
حياة: طيب يلا اوصلكوا.
حياة: ازيك يا عم صبري.
صبري(السواق): الحمد لله.
حياة: يلا اطلعوا.
حياة: فين بوسه مامي؟
عز و ليلي باسوا حياة. وحياة باست ماهر.
حياة: يلا باي.
حياة بصت في ساعتها و اتصدمت.
حياة: ادهم عنده محاضرة مهمة.
حياة مدت بسرعة و طلعت لاوضة ادهم.
حياة: ادهم يا ادهم يلا قوم.
ادهم(بنوم): ايه؟
حياة: نسيت انك عليك محاضرة يلا.

ادهم(بخضة): الساعة كام؟
حياة: 8: 30.
ادهم نط من السرير و دخل الحمام و خرج في ثواني و حياة واقفة مصدومة.
ادهم: خليهم يحضروا فطار يا حياة بسرعة.
حياة خرجت و طلعت اوضة ليث.
حياة: ليث.
حياة: جنابك بتعملي ايه هنا؟
كاميليا: لقيتك نسيتي جوزك قولت هو لسة برضو جوزي قولت اهتم بيه.
ليث: خلاص يا كاميليا اطلعي مراتي جت. و انسي بأنك تكوني زيها.
كاميليا: ماشي.
حياة: و النبي جاي تطردها دلوقتي. و من بدري فين؟

ليث: حياة انا لسة صاحي من النوم مش فايق.
حياة: غور انت و هي في داهية.
ليث: استني بس استني.
حياة: عايز ايه؟
ليث: ممكن تطلعيلي هدومي؟
حياة: لا.
ليث: طيب هنادي كاميليا.
حياةاستني هنا يا حيوان انت.
ليث: قولنا ايه بخصوص الشتايم؟
حياة: اوف اسفة.
حياة دخلت طلعت ل ليث بدلة و رمتها علي السرير.
ليث: شكرا يا محترمة يا بتاعت الاصول.
حياة: لو مش عجبك طلقني.
ليث: بحبك.
حياة: يا ربي علي الاحراج.

عند فروس و فهد.
فردوس: يعني ايه كدة كفاية عليا؟
فهد: يعني بصي لبيتك زي حياة يا فردوس.
فردوس: طب و انا عايزة اكمل شغل.
فهد: يا فردوس اسمعي كلامي و اهتمي بماهر.
فردوس: فهد ابدا هشتغل يعني هشتغل و لو مش معاك في غيرك و اكتر من شركة.
ادم كان ماشي و سمع حوارهم.
ادم: اسف علي التدخل. بس ليه متقولش ليه علي الحقيقة.
فهد(بصدمة): حقيقة!
فردوس(باستغراب): حقيقة ايه؟

ادم: انه غيران عليكي مثلا. انه مش عايز اي حد غريب يشوفك.
فهد(لنفسه): ابن ليث يا واد يا ادم.
فهد: خلاص سيبها براحتها.
ادم: عن اذنكوا.
فردوس: بجد يا فهد دي وجهة نظرك.
فهد: انتي فاكرة ايه؟
فردوس: بحبك.
فهد: و انا كمان. عايزة حاجة؟
فردوس: لا.
فهد: طيب يا حبيبتي.
فهد نزل و حضن ادم و ركب عربيته و مشي.
ادم: حور راحة فين؟
حور: اوف. عايز مني ايه بقي؟
ادم: شايف انك بقيتي طويلة اللسان...
حور: ابعد عني.

ادم: ماشي ليكي يوم كلها خمس سنين...
حور: اصبر انت بقي.
ادهم: يا خلق حد عملي فطار و لا هروح متأخر و كمان من غير اكل.
ادم: حد قالك تسهر.
كايليا: مالك عايز ايه؟
ادهم: انا قولت لحياة.
حياة: يا ابني خش المطبخ في اكل ليك.
ادهم: قلبي انتي.
ليث: و لما هي تكون قلبك. انا ايه بقي؟
ادهم(بغمزة): طبيبتك. نسيت كلامك و لا ايه؟
حياة(بوجع): آآآه.
ليث: في ايه انتي كويسة؟
حياة: عيالك بيضربوني.
ليث: اضربوا اكتر يا ولاد.

حياة: يا حيوان.
ليث: يلا باي.

-في مكان تاني.
عند محمد و جميلة.
جميلة: يا محمد هنرجع امتي؟
محمد: يا بنتي احنا لسة جايين من اسبوعين لحقتي تزهقي.
جميلة: مفيش حد هنا اتعرف عليه و كمان مش بعرف اتكلم انجليزي.
محمد: و لا يهمك يا حبيبتي و انا بحبك كدة.
محمد: و كمان انا مش كفاية و لا ايه؟
جميلة: ازاي بقي اكيد كفاية.
محمد: تعالي.
جميلة راحت لمحمد و قعدت جمبه علي الكنبة و حضنته...

-في مكان تاني.
عند ادهم.
ادهم كان سايق بسرعة كبيرة و من غير ما يأخد باله خبط شخص.
ادهم(بصدمة): يا نهار اسود!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة