قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل العاشر

حياة بدأت تعيط و هي في حضن ليث...
ليث: خلاص اهدي.
حياة(بعياط): هنعمل ايه؟ هنخرج ازاي؟
ليث(ببرود): هنخرج...
ليث قام و قوم معاه حياة.
حياة: هنعمل ايه؟
ليث بدأ يخبط بايديه علي الاسانسير من فوق و فتح غطاء السقف من فوق.
حياة(بصدمة): ازاي عملت كدة؟
ليث(ببرود): وقته ده يعني؟
حارس1: طب احنا هنستني هنا و لا ايه؟
ليث(ببرود): اه عقاب ليكوا لاختياركوا مستشفي زبالة زيكوا...
حياة: حرام عليك.

ليث(بحدة): هطلع و همدلك ايدي.
ليث طلع من الفتحة اللي في الاسانسير و مد ايده لحياة. حياة مسكت في ايده جامد و ليث بدأ يشدها و مسكها من خصرها.
حياة(بدموع): انا خايفة.
ليث: متخافيش انا معاكي. يلا انجزي.
ليث شد حياة اكتر لغاية ما طلعت.
حياة: و بعدين؟
ليث بص لتحت و بص لحياة.
ليث: امسكي شنطتك كويس.
حياة: ليه؟
و فجأة لقت ليث ماسكها من خصرها و مسك بايديه التانيه حبل و رمي نفسه.

حياة(بصريخ): عااااااااااااااااااااااااااااااا.
و ليث و حياة وقعوا في الارض حياة فوق ليث و ماسكة فيه جامد و مغمضة عنيها.
ليث: حصلك حاجة؟
حياة(و هي مغمضة عنيها): هو انا عايشة؟
حياة فتحت عنيها و بصت ل ليث و بعدت عنه بسرعة و قامت وقفت.
حياة(بعصبية خفيفة): و لو كنت اتكسرت مثلا كنت هرتاح.
ليث(بحدة): صوتك.
حياة: رزل و سئيل.
ليث: طيب يلا لينا.
ليث مسك ايد حياة و جرها وراه و خرجوا من الباب الخلفي للمستشفي.

حياة(لنفسها): هي ايده متكسرتش؟ لا و كمان جسمه متأثرش بسم الله ما شاء الله...
ليث: بطلي تفكري فيا...
-ليث بص لحياة بابتسامة جانبية و غمز ليها. حياة وطت رأسها في الارض و اتوترت و اتحرجت.
ليث وصل لمكان حراسه و ركب العربية و حياة ركبت جمبه...
ليث: اطلع علي البيت.

-في مكان تاني.
في بيت حياة.
نعمان(بصوت عالي): انا نازل يا فردوس. عايزة حاجة؟
فردوس: لا. خلي بالك من نفسك.
نعمان نزل و راح لمكان الدرس.
بنت: لو سمحت.
نعمان: انتي؟
بنت: هو انت؟ ازيك؟
نعمان: الحمد لله. و انتي بتعملي ايه هنا يا حنين؟
حنين: انا بدور علي درس مستر الكيمياء تعرفه؟
نعمان: اه انا رايحله.
حنين: طيب ممكن توديني معاك؟
نعمان: تمام اتفضلي.
نعمان مشي جمب حنين و راحوا الدرس.
نعمان: هو ده.

حنين: شكرا جدا يا نعمان. ممكن بس تساعدني اني اعرف شوية هنا عن الدروس و كدة؟
نعمان: اكيد بس انتي في سنة كام؟
حنين: اولي ثانوي.
نعمان: تمام. تعالي حاليا نحضر الدرس.
حنين: تمام شكرا ليك.

-في مكان تاني.
عند فتون.
ممرضة: دكتورة فتون.
فتون: نعم؟
ممرضة: في حالة مستعجلة محتاجة حضرتك في مكتبك.
فتون: تمام جاية...
فتون راحت لمكتبها.
فتون: اهلا. انت!
فريد: معرفتش اتكلم معاكي امبارح قولت اجي اتكلم معاكي.
فتون: تقوم تدفع فلوس كتير كدة...
فريد: مش مهم.
فتون: طيب يا سيدي جاي ليه؟
فريد: اتكلم معاكي.
فتون: خير؟
فريد: لا مفيش حاجة. افتحي موضوع و نتكلم فيه.
فتون(برفعة حاجب): و الله.
فريد: اه.

فتون: اطلع بره يا فريد.
فريد قام من علي الكرسي بتاعه و قرب لفتون.
فتون: ايه؟
فريد: عايزاني امشي؟
فتون: ايوه.
فريد: طيب. ربنا يسامحك.
فتون: ايه لعب العيال ده؟
فريد: علفكرة انا تعبان.
فتون: من ايه؟
فريد: قلبي بيوجعني و ضربات قلبي زايدة.
فتون(بعملية): يبقي ممكن كلت اكلات بتزيد من معدل ضربات القلب.
فريد(بقرف): طيب. انا ماشي يا فتون.
فريد ساب فتون و خرج.
فتون(باستغراب): في ايه؟
فتون: هو مجنون اساسا...

-في مكان تاني.
في بيت ليث.
ليث و حياة وصلوا للقصر.
ليث: انزلي.
ليث و حياة نزلوا و دخلوا القصر.
صفاء(بخضة): ابني.
ليث: انا بخير.
تالا: انا كنت خايفة ل ليث يرجع قبل ما تيجي. طلعتي جاية معاه، مالك يا ليث؟
ليث: مفيش حاجة بسيطة. عن اذنكوا هطلع اخد شاور...
ليث: ورايا يا حياة.
حياة(بغباء): ليه؟
ليث: هأخد شاور. ايه؟
صفاء: روحي يا بنتي مع جوزك.
حياة: طيب.
حياة طلعت مع ليث لاوضته.
تالا: لايقين علي بعض اوي يا ماما.

صفاء: اه يا روحي. عقبالك انتي و اخواتك كلهم.
تالا: يا رب.
صفاء: شكلك مستعجلة.
تالا: هو احنا لقينا رجالة و قولنا لا.
صفاء: امشي يا بت من قدامي.
تالا(بضحك): طيب طيب...
تالا و هي ماشية خبطت في محمد...
محمد: حاسبي يا جذمة.
تالا: غور ايه ده؟
محمد: تصدقي متربتيش.
تالا: ما هي نفس تربيتك يا حبيبي.
صفاء(بحدة): تالا محمد كل واحد يشوف رايح فين.
محمد: انا طالع انام.
تالا: خارجة اعوم.

محمد(بسخرية): علي اساس بتعرفي ده انتي بتقفي مكانك.
تالا: اخرس بقي.
تالا سابتهم و مشيت. و محمد طلع علي اوضته ينام.
صفاء حست بتعب طلعت اوضتها...
عند ليث و حياة.
ليث: طلعيلي حاجة البسها.
حياة: طيب.
ليث سابها و دخل الحمام خد دوش و خرج لقاها في اوضة الملابس.
حياة كانت بطلع لبس ليها. بس لقت حد بيحاوطها من خصرها و حاطط دقنه علي كتف حياة.
حياة(بتوتر): ايه؟
ليث: مفيش.

حياة(بتوتر): طب ايه مش تبعد؟ يعني هدومك هناك اهي. انا هروح البس بقي.
حياة لقت ليث باس رقبتها و اتصدمت...
حياة(بتوتر): ليث بليز ابعد.
بس ليث فضل يبوس رقبة حياة. حياة زقته بكوعها.
حياة مسكت هدومها و جريت علي الحمام، و قفلت الباب.
حياة(و هي بتأخد نفسها): يا شيخ روح في اي حتة تهدك ايه ده.
حياة(بوجع): رقبتي وجعتني حرام عليك.
حياة نزلت قعدت في البانيو تهدئ اعصابها.

اما ليث اول ما حياة ضربته اتصدم و استدرك اللي حصل...
-ليث بدأ يلبس اللي حياة طلعته و راح فرد جسمه علي السرير، و بعد فترة حياة طلعت و راحت علي اوضة الملابس قعدت تجفف شعرها و لمت شعرها لكحكة عالية.
حياة قربت من السرير بصت علي ليث لقته نايم. قفلت النور و راحت نامت علي الكنبة.
ليث كان صاحي بس سابها براحتها.

عدي اليوم بدون احداث تُذكر...
-في الصباح الباكر.
في بيت حياة.
فردوس: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
حور: انا عايزة اشوف حياة.
فردوس: قريب يا روحي هي بس لسة عروسة بكرة هنخليكي تكلميها.
نازلي: انا نازلة.
فردوس: خدي فلوسك اهي.
نازلي: تسلمي يلا باي.
نازلي نزلت و طلعت علي اول الشارع لقت ايهاب مستنيها.
ايهاب: يلا يا حبيبتي.
نازلي: حاضر هنحضر المحاضرة الاولي بس.
ايهاب: طيب...

ايهاب و نازلي راحوا للجامعة علشان يحضروا المحاضرة الاولي.

-في مكان تاني.
في بيت ليث.
محمد(بفرحة): اجازة...
تالا: طب ما تقعد معايا بقي.
محمد: انا اقعد معاكي. انتي مين انتي؟
تالا: يا رزل.
محمد: خلاص يا ستي اسف.
فهد: انا واخد اجازة طول اليوم هسافر بليل.
محمد: هنصيع...
فهد: دماغك منحرفة...
محمد: ماشي يا محترم.
تالا: هنعمل ايه؟
صفاء: متجمعين علي خير ان شاء الله.
تالا: كله اجازة لكن معرفش ليث ايه نظامه...

فهد: اجازة لسبب مجهول. فريد هو اللي هيشتغل لانه خد اجازة امبارح.
محمد: طب و حياة كمان مش بتشغل. نقعد نتكلم نلعب نهزر...
صفاء: ربنا يسعدكم. طيب.
تالا(بفرحة): اخيرا هقعد معاكم...
فهد: يا عيني صعبتي عليا.
محمد: احنا رجالة هنفهم بعض روحي العبي انتي اي لعبة يا بطة...
تالا: الله هتلعبوا مصارعة.
فهد: ليه لا؟
محمد: و نقول ل ليث.
فهد: لاااااااا وشي لا انا رايح اعمل صفقة مهمة...
تالا(بضحك): ليث دايما بيكسبكوا.

محمد: اخرسي يا بت.
صفاء: هو ليث و حياة لسة مصحيوش ليه؟
تالا: مش ليث جه امبارح ايده مربوطة بشاش هتلاقيه تعبان.
فهد: ليه حصله ايه؟
تالا: هو اخوك بتاع كلام.
محمد: عندك حق.
عند حياة.
حياة قامت من علي الكنبة...
حياة(بوجع): آآآه يا ضهري. منك لله يا ليث.
حياة: استغفر الله العظيم.
حياة قامت و ضهرها واجعها دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت راحت علي اوضة الملابس.

حياة لبست بنطلون اسود ضيق و تي شيرت اصفر طويل بس مفتوح من الجمبين و مبين جسمها. و لمت شعرها كحكة و لبست كوتشي ابيض.
حياة نزلت من الدور التالت لقت الكل متجمع تحت.
حياة: صباح الخير.
الكل: صباح النور...
صفاء: تعالي اقعدي.
حياة: اخباركوا؟
تالا: بصي النهاردة اجازة للكل في رأيك نعمل ايه.
حياة: ممكن حفلة شواء. او تخرجوا تتفسحوا.
فهد: شواء لا و فسحة لا.
حياة: ليه؟
فهد: لا بقولك اللي ليث هيقوله.

محمد: محطم آمالنا دايما.
صفاء: معلش ما علطول بتعملوا كدة.
تالا: بس المرة دي مختلفة معانا حياة.
حياة: يا قلبي تسلمي بس اللي انتوا هتعملوه انا معاكوا فيه.
محمد: يا سلام، نعوم؟
تالا: يا زبالة عارف اني مش بعرف اعوم.
حياة: مبتعرفيش؟
تالا: اه. انتي بتعرفي؟
حياة: لا.
فهد: برضو هنعمل ايه؟
حياة: نروح ننتحر.
و بعدين سمعوا صوت عالي في الجنينة.
الكل خرج يشوف.
شخص(بزعيق): انتوا متعرفوش احنا مين؟ حسابك كبير.

شخص2(بزعيق): فكونا فورا.
-كان في طيارة و نزل منها شخصين مربوطين و في حاجة سوداء علي عنيهم. و ناس موجهة سلاح ناحيتها...
حياة(بعصبية): انتوا اتجننتوا ازاي تعملوا كدة.
حارس: دي اوامر الليث.
حياة: فكوهم فورا انتوا اتجننتوا هتقتلوا عيال صغيرة.
شخص1: مش عيال.
ليث(ببرود): طب ما تفكوا نفسكوا يا رجالة...
شخص2: انت ليه مش عايز تفهم ما تفكنا.
ليث: مش انتوا رجالة فكوا نفسكوا.
صفاء: يا ليث.

ليث(بحدة): و لا كلمة. حياة تعالي هنا.
حياة(بعصبية): انت اتجننت ازاي تعمل كدة؟ انا مش هسمح بكدة.
ليث: و يا تري بقي هتعملي ايه؟
حياة: انت مجنون فك العيال دول.
محمد(بهمس): هما عملوا ايه؟
فهد(بهمس): معرفش، بس اكيد عملوا مصيبة.
تالا(بهمس): ربنا يستر. علشان كدة ليث خد اجازة.
حياة قربت من حارس و مسكت منه مسدسه و وجهته ناحية ليث.
حياة(بحدة): ليث فكهم.
ليث(باستهزاء): بتعرفي تضربي نار؟
حياة: بلاش نجرب فكهم.

ليث قرب من حياة و كل ما هو يقرب حياة تخاف اكتر، لغاية ما ليث وقف قصاد حياة بالظبط و مسك المسدس و وجهة ناحيته.
ليث: اضربي.
حياة: بلاش لعب عيال.
ليث: اضربي لو عندك الشجاعة، يلا.
حياة: ابعد يا ليث.
ليث بعد عن حياة و حياة رمت المسدس.
ليث(ببرود): فكوهم.
الحراس فكوا الشخصين اللي كانوا واقفين.
ليث: الكل يروح علي شغله...
كل الحراس مشيت...
فهد(بهمس): عملتوا ايه يا مصايب؟
شخص1(بهمس): هو وصله ايه؟

ليث(بحدة): فهد ابعد. تعالي يا ادم تعالي يا ادهم.
ادم(بلامبالاة): خير؟
ليث(بحدة): لو تربيتك بتاعة بره علمتك تكلم ابوك كدة يبقي مفيش سفر تاني.
حياة(لنفسها): لا ثانية بس افهم. محكمش غلط لا لا. ليكون حقيقي.
ادهم(ببرود): يا تري ايه اللي جابنا هنا؟
ليث(بعصبية): و بالنسبة للي عملتوه انتوا الاتنين هناك.
ادم: حدد.
محمد: ادم ادهم اكلموا عدل ما ابوكوا.
حياة(لنفسها): ابوهم. لا كدة كتير. بس ازاي؟ و ليه؟

حياة(لنفسها): انا مش فاهمة حاجة...
صفاء: عملوا ايه يا ليث بس؟
ليث(بحدة): البيه هو و اخوه خطفوا واحدة و اغتصبوها...
الكل اتصدم و بالذات حياة.
حياة(بصدمة و تلعثم): ه ه مما دد و ل اغتتص ب وا بب نت! (هما دول اغتصبوا بنت! )
ادم(بخبث): و مش اي بنت كانت من اوكرانيا.
حياة(لنفسها): لا لا حياة اظبطي انتي سمعتي غلط.
تالا: ايه اللي انتوا عملتوه ده؟
ادهم(بسخرية): حاجة بسيطة يا عمتو.
ليث(بحدة): مفيش سفر تاني. فاهمين؟

ادم: هنحاول نسمعه.
ليث(بعصبية): اكتر من كدة هرميكوا في الشارع.
ادهم: هنستمتع مع بنات الليل.
حياة سابتهم و مشيت.
حياة(بصدمة): لا لا لا لا لا لا لا لا لا لا، لا يمكن.
-حياة طلعت علي اوضتها و هي مش مصدقة اللي سمعته و ازاي و فين و ليه، كانت متلغبطة.
ليث: كل واحد علي اوضته.
ليث سابهم و راح علي اوضة المكتب.
ادهم: فهد.
فهد: ايه يا زفت؟
ادهم: مين المزة الحلوة اللي كانت هنا دي؟
صفاء(بحدة): دي مرات ابوكوا.

ادم: هو مش هيتهد بقي...
محمد: فهمونا علمتوا كدة ازاي؟
ادهم: عادي البت دخلت دماغنا خدناها علي الفندق و اتصرفنا...
تالا: يا رب الصبر من عندك.
فهد: طب اطلعوا غيروا هدومكوا و خدوا دوش. يلا.
ادم: مبحبش حد يؤمرني...
ادهم: باي.
ادم و ادهم طلعوا و كل واحد راح لاوضته...
تالا: مين دول؟
محمد: ولاد ليث مين يعني؟
صفاء: صعبان عليا حياة.
فهد(بضحك): شوفتوها لما و هي ماشية قعدت تقول لا كتير.

تالا: لا انا كنت هموت و اضحك الصراحة.
محمد: بس البت اتصدمت.
صفاء: طب يلا احنا مكلناش، يلا.
و بدأوا يقعدوا علي السفرة و ليث قعد و ملقاش حياة.
ليث: دادة نور.
نور: نعم يا ليث بيه.
ليث: اندهي لحياة.
نور: حاضر.
نور طلعت لحياة و خبط الباب.
حياة: اتفضل.
نور: ليث بيه بيقولك انزلي للاكل.
حياة: تمام جاية.
حياة نزلت و مشيت بخطوات بطئية و قعدت جمب ليث.
ادم: اخبارك يا مزة؟
ليث(بعصبية): ادم كلمة كمان و تطلع علي اوضتك.

ادهم: طب لو انا قولت انها جميلة جدا هتعمل ايه يا ليث؟
ليث(بعصبية): قسما بربي غلطة كمان و هنسي انكم ولادي فاهمين.
ادم(بسخرية): ما انت ناسي اصلا.
ادهم(ببرود): من زمان.
حياة(بهدوء): شكرا علي ذوقكم.
و الكل كمل اكل بصمت.
دادة نور: ليث بيه في شخص عايز حضرتك بره ضروري.
ليث(ببرود): دخليه.
في شخص دخل بسرعة و ماسك في ايده تابلت و وراه ل ليث.
ليث اول ما شافه بص لحياة.
ليث(بحدة): حياة قومي بسرعة.
حياة(بخضة): في ايه؟

ادم(بسخرية): لحقت تخونك.
ليث مسك ايد حياة و مشي بسرعة خرج بره القصر.
حياة(بقلق): في ايه يا ليث؟
ليث: اصبري.
و حياة و ليث ركبوا العربية.
ليث: بسرعة.

-في مكان تاني.
عند نعمان.
نعمان: تحبي تشربي حاجة عقبال ما المستر يجي؟
حنين: لا بلاش اتعبك.
نعمان: عادي استني هنا لحظة.
نعمان مشي يشتري يجيب حاجات ليه هو و حنين.
نعمان رجع لقي في شباب بضايق في حنين.
نعمان: عمر عمر ابعد عنها.
عمر: في ايه يا نعمان؟ بنتعرف...
نعمان: طيب دلوقتي المستر قرب يجي.
خالد: ما تسيبنا نتعرف علي القمر.
حنين استخبت ورا نعمان...
نعمان: امشوا دلوقتي.
المستر: مش يلا و لا ايه؟

نعمان مسك ايد حنين و دخلوا للسنتر...
حنين(بخفوت): شكرا.
نعمان: و لا يهمك. المهم انهم معملوش ليكي حاجة.
حنين: تسلم.
نعمان و حنين بدأوا يركزوا في الحصة و الشباب باصة ليه هو و حنين. و في بنات باصة ليهم برضو.

-في مكان تاني.
عند حياة و ليث.
حياة(بقلق): يا ليث هنروح فين؟
حياة: انا عملت حاجة؟ طب طب حصل ايه؟
حياة لقت ليث حط ايده علي شفايفها.
ليث: اهدي، خلي عندك ثقة في نفسك.
ليث: انا جايبك معايا لان الموضوع يخصك. و لانك واحدة ست.
حياة بصت لايده و ليه. و هو شال ايده.
حياة: بمعني؟
ليث: وصلنا يا حياة. انزلي بسرعة.
ليث وصل لعمارة و طلع يجري و وراه حياة.
ليث: هنا؟
حارس: اه يا فندم؟
ليث: اكسروا الباب.

الحراس كسروا الباب. و ليث دخل و وراه حياة.
حياة اول ما دخلت اتصدمت.
حياة(بصدمة): مستحيل!
السؤال: ايه اللي حياة شافته؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة