قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السادس عشر

نازلي شدت حياة من ليث و حياة بصت ل ليث بانتصار و طلعتله لسانها. ليث بصلها بحدة.
نازلي: اقدملكوا اختي الكبيرة حياة...
ناني: انتي بقي حياة اللي نازلي بتتكلم عنها.
حياة: ايوه.
ليث: مساء الخير.
ناني(بصدمة): انت!
ليث(باستغراب): افندم؟
ناني(بفرحة): انت ليث بيه؟
ناني جريت علي ليث و حضنته تحت نظرات الكل.
ليث: مين؟
ناني: انا اخت رجل الاعمال شريف صاحبك مش فاكره، كان نفسي كتير اقابلك بس مجتش فرصة.
ليث: طيب اهلا.

حياة: تحبي تقعدي هنا و لا ابعتك لمكان تقعدي فيه لمدة لا تنتهي يا روحي.
ناني: قصدك ايه؟
حياة: ررحي اقعدي يا روحي و لا حضنه ده المكان اللي هتقعدي فيه و انا مش عارفة.
ناني: و انتي مين؟
حياة: للاسف الشديد يا روحي. انا مراته.
ناني(بصدمة): انت متجوز؟
حياة: شوفتي.
كريم: احم ناني اعتقد اننا جايين علشان نازلي.
ناني: طيب.
ناني(لنفسها): انا لازم اقول ل شريف.
ليث(بهمس): ممكن افهم ايه ده؟

حياة بصت فوق تحت يمين شمال و هي بتهرب من نظرات ليث.
ليث(بهمس): متعمليش فيها مش فاهمة.
حياة(باستغراب): ايه ده هو انت بتكلمني؟ عايز ايه؟
فتون: يلا غداء.
شيري: غداء ايه كدة لا احنا هنطمن علي نازلي بس.
نازلي: لا مينفعش انا و فردوس تعبنا فيه.
نعمان: يلا بقي...
ماهر: خلاص بقي يا شيري.
حياة: يلا يا بنات نجهز الاكل، يلا.
الستات كلها راحت للمطبخ.
ناني: مطبخكوا صغير اوي.
حياة: الحمد لله.

ناني: و يا تري ليث اتجوزك ازاي؟
حياة: اعتقد شئ خاص بيا.
نازلي: خلاص بقي.
نهي: بس الاكل طعمه تحفة يا بت يا نازلي.
نازلي: حشي حشي ده انتي مخلصة علي اكل كل الناس.
نهي: حرام عليكي.
شيري: يا حرام ظلمناها يا نازلي.
حياة: خدي يا فردوس طلعي.
فردوس: طيب.
فردوس بدأت تطلع هي و فتون و حور.
حياة: هشوف ناقص ايه بره.
حياة خرجت و بدأت تظبط الاكل علي السفرة و في معلقة وقعت و وطت تجيبها.
ليث(ببرود): نزل عينك علشان متوحشكش.

ماهر نزل عينه بسرعة و هو بص غصب عنه.
نعمان: معلش بقي جوزها و بيغير.
كريم: لا و لا يهمكوا.
كريم: احم كنت عايز اتكلم في موضوع.
ليث: اتفضل.
كريم: هو انا لو عايز اطلب ايد نازلي اطلبها من مين؟
نعمان: طبعا ليث ده اخونا الكبير.
ليث اتصدم في بداية الامر و بعدين فرح من جواه.
ليث: اكيد بس الاول رأي نازلي.
كريم: خدوا وقتكوا، انا بحبها و الله من ساعة ما دخلت الجامعة و كنت بحاول اقولها بس معرفتش.

ليث: و لا يهمك. سيب رقم تليفونك و هنرد عليك في اقرب وقت.
حياة: نعمان جيبهم و تعالي يلا.
نعمان: طيب.
و الرجالة راحت علي مكان السفرة و قعدوا.
ناني: السفرة صغيرة اوي يا نازلي.
فتون(لنفسها): الصبر.
نازلي(لنفسها): انا قولت دي متجيش.
فردوس(لنفسها): هو ايه الغرور ده؟
حياة: صغيرة بس الحمد لله واخدانا و اهم حاجة الحب المتبادل ما بينا.
حياة قعدت جمب ليث و الكل بدأ يأكل.
حياة(بهمس و حدة): ليث بطل.

ليث(بعدم فهم): ابطل ايه؟
حياة(بهمس): مش انت بتلعب في رجلي؟
ليث(باستغراب): انا.
و بعدين حياة و ليث لاحظوا نظرات ناني ل ليث.
ليث(بضحك و همس): دي فكراكي انا...
حياة(بهمس): دي متربتش اساسا.
الباب خبط.
حور: حد هيقوم و لا زي كل مرة انا اللي بقوم.
فردوس: يلا يا لمضة.
حور: طيب.
حور فتحت الباب.
حور: احمد.
احمد: ازيك يا حوريتي.
حور: الحمد لله. و انت؟
احمد: احمد و انت يعني احترميني ده حتى انا اكبر من اختك.

حور: تعالي تعالي.
حياة(بفرحة): احمد بقالي كتير مشوفتكش.
احمد: شكل حماتي بتحبني.
نازلي: ازيك يا ابو حميد.
احمد: بس يا بت يا رخمة انتي سيبيني اكل.
نعمان: يا مفجوع.
احمد: طيب طيب.
فردوس: هقوم اغرفلك.
احمد: خدي قلبي يا فردوس.
فردوس: بطل طريقة حياة دي.
حياة: مالها طريقتي يا ابلة فردوس.
شيري(بضحك): انتوا عائلة مسخرة.
نهي: عندك حق و الله.
احمد: مين القمرات يعني؟
حياة: بره يا احمد...
احمد: ايتا انا بطرد.

نهي: انت مسخرة اوي انت كمان.
احمد: اصلي من العائلة.
حياة: طب اترزع سيبنا نأكل.
احمد: ازيك يا ليث.
ليث: تمام، اخبارك؟
احمد: بخير الحمد لله...
ناني: ما تبطلوا شوية...
حياة(لنفسها): حد يسبني عليها بس اقطف شعرها شعراية شعراية زي الملوخية...
ليث: طيب الحمد لله. حياة هروح الشغل و اجي اخدك بليل.
حياة: طيب.
ليث: فين الحمام؟
حياة: ثاانية تعالي معايا.
حياة ودت ليث الحمام و غسل ايده و هو خارج نشف في هدوم حياة.

حياة(بعصبية): ايه اللي انت عملته ده؟
ليث(بصدمة مصطنعة): ايه ده هو مش دي الفوطة؟
حياة: بره يا ليث بره.
ليث: ما انا خارج يا اختي.
ليث خد حاجاته و لسة هيخرج من باب البيت.
ليث: حياة.
حياة: خير انجز عايزة اقفل الباب.
ليث قرب منها بسرعة(ولخيالكوا).
ليث سابها و نزل علي السلالم جري. حياة كانت لسة في مرحلة الصدمة.
حياة: الواطي.
ماهر: مدام حياة بتكلمي نفسك.
حياة: ها لا خالص. اتفضل تحب تشرب ايه؟

ماهر: اي حاجة علي مزاجك.
حياة: تمام...
ناني: و انتي اتجوزتي ازاي ب ليث بيه يا حياة.
حياة(لنفسها): اهدي حياة، اكتر من كدة هروح اخنقها.
حياة: هي الناس بتتجوز ازاي؟
و الكل قعد يتكلم و عدي فترة كبيرة و مشيوا...
و بعد فترة الباب خبط.
حور: اهلا...
ليث: ازيك يا نعمان
نعمان: كويس.
ليث دخل و قعد علي الكنبة.
ليث: فين حياة؟ اتصلت بيها كتير.
نعمان: اه حياة نامت.
ليث(لنفسه): ماشي يا حياة.
ليث: طيب يعني طب صحيها او ايه...

نعمان: ما هي قالت لو ليث جه قوله يروح و بكرة يجي يأخدني.
ليث(بحدة): انا مش همشي الا و هي معايا يا نعمان.
نعمان: طب ما تروح تنام جمبها.
ليث كان هيعترض بس وافق.
ليث: فين اوضتها؟
نعمان: هناك اهي. باي هنام انا.
ليث دخل الاوضة لقي حياة نايمة و جمبها حور. قرب منها زق حياة شوية و نام جمبها بعد ما قلع جذمته و جاكت البدلة و القميص...

-في الصباح الباكر.
في بيت حياة.
فردوس: نعمان هي حياة روحت امبارح و لا؟
نعمان: لا ليث دخل نام معاها.
فردوس: اه طيب. نجهز فطار حلو بقي.
نعمان: براحتك انا مستني حنين هتيجي علشان اشرح ليها حاجة.
فردوس: طيب و بالمرة تفطر معانا.
نازلي(بنوم): صباح الخير.
فردوس و نعمان: صباح النور.
نازلي: هخش الحمام و اجي.
حور(بضحك): الحقوا...
نعمان: في ايه؟
حور: عمو ليث حاضن حياة جامد و هي حاطة رأسها في رقبته.

فردوس: اسكتي يا لمضة. متقوليش كدة لحد.
حور: طيب.
نازلي: في ايه؟
حور: مفيش، عايزة اكل.
فردوس: هحضر اهو.
عند حياة.
حياة كانت حاسة بانزعاج من الانفاس اللي قريبة منها.
حياة(بنوم): حور من امتي و انتي بتتنفسي بالطريقة دي؟ ابعدي عن رقبتي...
حياة(بضحك و نوم): يا بنتي بغير ابعدي عني.
ليث(بهمس): مبدأيا انا ليث. ثانيا حسابك في بيتنا يا آنسة حياة...
حياة فتحت عنيها علي اخرهم.
حياة: هو مش انا في بيتي؟
ليث: اه.

حياة: طب انت بتعمل ايه هنا؟
ليث: نايم مع مراتي. بس شكل امك معلمتكيش ان الست مينفعش تبعد عن جوزها و لو لحظة...
حياة: طب وسع بقي كدة.
حياة قامت من جمبه و ظبطت هدومها، و ليث لبس هدومه و خرجوا.
فردوس: تعالوا افطروا...
حياة لقت ليث راح قعد و بدأ يأكل و هي مصدومة منه، و بدأوا كلهم يأكلوا.
ليث: نازلي.
نازلي: نعم.
ليث: في حد متقدملك.
نازلي(بصدمة): انا.
حياة(باستغراب): مين؟
ليث: كريم صاحبك.

نازلي: كريم اللي جه امبارح؟
ليث: اه يا بنتي، فكري و ابقي قولي رأيك لنعمان و ليا.
فردوس: شكرا يا ليث بنتعبك معانا.
ليث: علي ايه انتوا اخواتي؟
حياة ضحكت جامد. و الكل بصلها باستغراب.
حياة: لا لا مفيش. مش يلا يا جوزي.
حياة قامت و مسكت شنطتها و ليث قام.
ليث: باي يا جماعة.
حياة: هتوحشوني.
حياة و ليث نزلوا و ركبوا عربيتهم. حياة طول الطريق ساكتة و ليث باصص ليها.
تليفون ليث رن، الخط اتفتح.
فريد: فهد فاق يا ليث.

ليث: اقفل جاي.
ليث: اطلع علي المستشفي.
و بعد فترة حياة و ليث وصلوا للمستشفي و وصلوا لاوضة اخوه...
فريد: فهد فاق الحمد لله.
ليث: خليكي هنا.
حياة: انا دكتورة و ممكن افحصه يعني.
حياة و ليث و فريد دخلوا.
ليث: فهد انت كويس؟
فهد(بخفوت): الحمد لله.
حياة: حمد لله بالسلامة.
الدكتور: الحمد لله فهد بيه بقي احسن و مفيش اي مضاعفات.
ليث: تمام اطلع بره.
ليث: مين عمل كدة يا فهد؟

فهد: كانوا مختفين يا ليث. مقدرتش احدد شريف و لا التاني.
ليث: فاهم فاهم، حاليا لازم نعمل حفلة رجوع.
فهد: بمعني؟
فريد: قصده هتبقي جس نبض يا فهد. شغل دماغك.
فهد: طيب. امتي؟
ليث: بكرة. يعني انت هترجع بكرة فاهمني.
فهد: ايوه.
حياة: ممكن افهم؟
ليث: لا. خلي بالك من نفسك يا بطل.
ليث خد حياة و رجعوا للبيث.
صفاء: جيتوا متأخر.
ليث: معلش، هطلع اغير هدومي و انزل هروح الشركة.
ليث طلع لاوضته.
ادهم: حياة.
حياة: نعم يا ادهم...

ادهم: احنا اتفقنا رايحين النادي النهاردة.
ادم: و الكل رايح الا ليث...
محمد: ايه رأيك؟
تالا: بليز مترفضيش.
حياة: طيب. قولوا ل ليث.
صفاء: سايبنها عليكي.
حياة: ابدا. خلوا كاميليا هي هتعرف تدلع عليه انا مالي.
تالا: بليز.
كاميليا: انتي اساسا مش واثقة في قدارتك.
حياة: ايوه انا مش هعرف اقنعه روحي انتي.
كاميليا: ماشي. و لو وافق.
حياة: انتي بتسعدي كام شخص مش انا بس، يلا.
كاميليا طلع ل ليث و حاولت تقنعه بشتي الطرق.

كاميليا(بانتصار): وافق.
الكل فرح.
ليث: انا ماشي، متتأخروش في النادي.
ليث خرج و راح علي شركته، و الكل راح يلبس...
حياة لبست شورت تلجي قصير و تي شيرت اسود ب ¾ كم و لبست كوتشي ابيض عالي نوعا ما و سيبت شعرها ورا ضهرها و حطت روچ هادئ و خدت شنطة ضهر اسود في ابيض.
حياة نزلت لقت الكل جاهز...
تالا: يا جمالو يا جمالو.
حياة: تسلمي يا روحي.
محمد: يلا يا بنات.
صفاء: يلا اخيرا.

-و ركبوا العربية محمد و ادم قدام و ادهم و صفاءو كاميليا ورا و راهم حياة و تالا...
و بعد فترة وصلوا للنادي.
محمد: تعالوا نقعد هنا...
و اختاروا ترابيزة و قعدوا عليها...
الجرسون: تشربوا ايه يا فندم؟
محمد: انا عايز قهوة مظبوط.
كاميليا: و انا عصير ليمون.
ادم: عصير جوافة.
ادهم: و انا زي ادم عصير جوافة.
تالا: هتشربي ايه يا ماما و انتي يا حياة؟
حياة: ممكن عصير فراولة.
صفاء: و انا فراولة.
تالا: و انا.

الجرسون: تمام يا فندم.
تالا: هنعمل ايه بقي؟
حياة: انا عايزة اروح اركب خيل...
محمد: بتعرفي؟
حياة: نجرب.
ادم: و انا هركب.
ادهم: و انا.
حياة: يلا بينا.
كاميليا: ادهم ادم اقعدوا هنا.
ادم: احنا كبار و مش صغيرين علشان تتحكمي فينا.
حياة: معايا تليفوني لو حصلت حاجة اتصلوا.
حياة و ادم و ادهم راحوا لمكان الخيول.
حياة: هركب الخيل الاسود ده.
ادم: انا هركب ده.
ادهم: و انا هركب ده.

و بدأوا يركبوا و ادم و ادهم اتصدموا من مهارة حياة من ركوب الخيل.
حياة: مالكوا؟
ادهم: انتي ازاي كدة؟
حياة: ازاي ايه؟
ادم: كنتي خايفة من الحسد و لا ايه؟
حياة: لا و الله. يعني هو كدة يعني...
و بدأوا هما التلاتة يتحركوا بالخيل.
ادم: كدة اتأخرنا يلا بينا نروح هناك.
و التلاتة نزلوا و رجعوا اماكنهم، و هما ماشين حياة خبطت في واحد.
حياة: آسفة.
شخص(بزعيق): انتي عامية؟
ادم(ببرود): متنساش نفسك و لف وشك و غور.

شخص(بزعيق): طبعا ما هي واحدة زيك هتجيب عيال ايه يعني؟
حياة(بعصبية): انت يا بني ادم انت عايز تتخانق و خلاص. ما حصل خير.
حياة: يلا يا ادهم يلا يا ادم.
كانوا هيمشوا بس الشخص مسك ايد حياة جامد.
ادهم: ابعد ايدك عنها انت مجنون.
حياة(بحدة): شيل ايدك الزبالة دي.
شخص: لما تعتذر الاول.
حياة لسة هتتكلم بس لقت الشخص ده مرمي علي الارض...
ادم: كويس انك جيت.
ليث(بحدة): مش مراتي اللي حد يلمسها فاهم.

شخص(بدموع): ح حا ضضر يا ببي ه(حاضر يا بيه).
ليث مسك ايد حياة جامد و رجع للترابيزة.
ليث(بعصبية): يعني لو مكنتش جيت هنا في اجتماع مكنتش هعرف انك هنا...
حياة: ما انا هنا معاهم.
ليث(بعصبية): هو مش انا قولت انتي متروحيش.
تالا(بهمس): في ايه يا ادم؟
ادم: واحد اعترض طريقنا.
حياة: مين قال كدة؟
ليث(بعصبية): هو مش انتي قولتيلها يا كاميليا؟
كاميليا(بتوتر): اه يا حبيبي و هي قالتلي سيبك منه.

صفاء: ايه الكدب ده انتي مقولتيش حاجة لحياة.
كاميليا: لا قولت.
محمد: طب حصل ايه؟
ليث(بعصبية): الهانم خرجت و جت معاكوا و انا قولت متروحش معاكوا. و لولا اني جيت هنا مع عميل كان زماني مكنتش اعرف انها جت.
ليث: ايه ده ايه ده.
حياة(بتوتر): ايه؟
ليث(بغضب): انتي كمان يا هانم لبسالي قصير.
حياة(بتوتر): ممم ما ما.
ليث(بغضب): ما ايه انجزي.
حياة(بتوتر): بص حواليك هتلاقي الكل لابس كدة.

ليث(بغضب): انا مالي هو انا متجوزهم هما.
محمد: احم احم ليث الناس بدأت تتلم علينا.
ليث(بعصبية): انت يا زفت.
حارس: نعم يا بيه.
ليث: روحي العربية و جيب الجاكت بتاعي.
حارس: حاضر.
ليث: دي اخر مرة هتخرجي فيها من البيت يا حياة.
كاميليا(لنفسها): احسن.
الكل التزم بالصمت. و حياة باصة ل ليث.
حارس: اتفضل يا بيه.
ليث مسك حياة و قربها منه و بدأ يلبسها الجاكت بغضب...
و الكل ضحك عليها.
تالا(بضحك): مش قادرة.

محمد(بضحك): منظرك فظيع لازم تشوفي نفسك.
صفاء(بضحك): حرام عليك يا ليث.
حياة بصتلهم بغيظ و بصت ل ليث بغضب.
حياة(بعصبية): الجاكت طويل واصل لرجلي و واسع اوي.
ليث(بعصبية): مش احسن من المحزق والملزق بتاعك يا هانم...
ليث مسك شنطة حياة و مسك حياة و شدها وراه.
حياة: مش ماسك حمارة انت.
ليث: بالعكس اكون ظلمت الحمارة لما اوصفها بيكي.

صفاء(بحدة): بصي يا كاميليا انا لما بسكتلك بسكت علشان ادم و ادهم، لكن المرة الجاية لو عملتي لحياة حاجة هتزعلي، فاهمة.
تالا: حرام عليكي البت عملت ايه.
ادم: يلا نروح...
و الكل ركب عربياته و مشي...
في عربية حياة و ليث.
ليث هو اللي ساق و كان ماشي بسرعة فظيعة.
حياة: اهدي شوية الله.
ليث(بغضب): و لا كلمة.
حياة: ده مش طريق البيت يا ليث.
ليث(بغضب): مش قولتلك و لا كلمة.
و عدي وقت و ليث سايق بسرعة كبيرة.

حياة(بصدمة): ليث.
ليث حاول يفرمل بس ملحقش العربية وقعت في الماية...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة