قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع

ان نعمان اتصل بحياة و قال ليها.
نعمان(بعياط): الحقيني يا حياة انا في القسم...
حياة(بصدمة): قسم ايه؟ و ليه؟ انت بتهزر صح؟
نعمان(بعياط): لا يا حياة تعالي بسرعة علي قسم()متتأخريش و النبي.
حياة: جاية جاية.
حياة دخلت مكان الخطوبة و خدت الجاكت و شنطتها.
حياة: فتون خلي احمد يروحك انا مش قادرة اكمل الخطوبة الدوشة صدعتني.
حياة سابت فتون و طلعت جري.
فتون: بس استني.
فتون: اوف مشيت يلا مش مشكلة.

حياة طلعت تجري و ركبت تاكسي.
حياة(بتوتر): ارجوك بسرعة.
السواق: حاضر حاضر.
و بعد فترة حياة وصلت للقسم و دخلت بسرعة.
اول ما حياة دخلت لقي نعمان و شوية شباب قاعدين مع بعض.
نعمان(بعياط): حياة.
نعمان جري علي حياة حضنها و هو بيعيط.
حياة: اهدي اهدي يا حبيبي.
حياة: حصل ايه؟
نعمان كل اللي عمله بص لحياة و هو حزين و بيعيط.
حياة: طيب خليك انا هتصرف هشوف.
حياة: لو سمحت عايزة اقابل الظابط هنا و لا اللي قبض عليهم ده.

شخص: طيب.
و بعد فترة حياة متوترة و مش عارفة تعمل ايه.
شخص: اتفضلي.
حياة دخلت اوضة الظابط.
حياة: اهلا.
الظابط: اتفضلي اقعدي.
حياة: لو سمحت هما الشباب اللي بره دول عملوا ايه؟
الظابط: هو انتي تبع الشمامين اللي بره. قومي يا بت.
حياة قامت بسرعة و بفزع.
حياة: شمامين ايه؟
الظابط: شمامين يعني بيشموا يا اختي. دول مدمنين مخدرات.
حياة بصتله بصدمة و هي مش مستوعبة الموضوع.
حياة: في سوء تفاهم بس حضرتك.

الظابط: ماسكينهم متلبسين تحت الكوبري يا اختي.
حياة: طب و ايه اللي هيحصل دلوقتي؟
الظابط: السجن طبعا و يتعرضوا علي النيابة. بس شكلك بنت ناس بلبسك ده.
حياة: انا و اخويا و الله محترمين مش كدة.
الظابط: انتي كنتي في بيت دعارة يا بت؟
حياة: ابدا و الله.
الظابط: ارزعها بره.
العسكري: حاضر.
العسكري مسك حياة و خرجها بره.
نعمان: انا آسف يا حياة.
حياة(بحدة): انت تخرس خالص فاهم...
العسكري: هاتي حاجتك يا بنتي.

حياة: طب طب بص ممكن اعمل مكالمة ارجوك.
العسكري: بس بسرعة الظابط حسام مش بيتهاون يا بنتي.
حياة(بدموع): شكرا شكرا ليك اوي.
-حياة مسكت تليفونها و هي مش عارفة مين ممكن يساعدها في الموقف ده.
حياة(لنفسها): مين ممكن ينقذني من الموقف ده غير الزفت ليث؟
حياة(لنفسها): حياة حياة اتنازلي المرة دي.
حياة(لنفسها): اتنازل عن كبريائي.
حياة(لنفسها): للاسف مستقبل اخوكي اهم يلا. انتي شجاعة...
حياة جابت رقم ليث و اتصلت بيه...

بعد فترة الخط اتفتح.
ليث: خير؟
حياة(بتوتر): ممكن اتكلم معاك لحظة؟
ليث: ليه؟
حياة: بص ممكن تيجي علي قسم()...
الظابط(بصوت عالي): مخدتش ليه منها التليفون؟
الظابط شد من حياة التليفون.
الظابط: ايه كنتي بتتكلمي مع زبون و لا ايه؟
حياة(بدموع): بليز ممكن تتكلم باحترام شوية.
الظابط: دي تترزع هنا جمب العيال الشمامين دول و لما اقولك جيبهم جيبهم.
عسكري: حاضر يا بيه.
نعمان(بعياط): اسف و الله يا حياة.

حياة(بصريخ و دموع): اخرس اخرس خالص ابعد عني.
حياة وقفت في جمب لوحدها و هي بتعيط.
عسكري: معلش يا بنتي. خير خير.
شخص1: هي دي اختك يا واد يا نعمان.
نعمان: اخرسوا بقي.
و بعد فترة.
ليث دخل بكل برود و وراه حراسة.
ليث دخل و بص بعيونه علي حياة لغاية ما لقاها قرب منها بهدوء و وقف قصادها.
ليث: حياة.
حياة(بدموع): عارفة انك هتفتكر اني رخيصة بس و الله العظيم انا معرفش ايه اللي حصل.
حياة(بدموع): انا.
ليث: اسكتي.

ليث: دخلني للظابط اللي جوا.
عسكري: حاضر يا بيه، ثانية.
العسكري دخل قال للظابط و خرج.
شخص: اتفضل يا بيه.
ليث مسك ايد حياة و دخل بيها للظابط تحت نظر نعمان.
حسام: اهلا اهلا ليث بيه ده القسم نور.
ليث(ببرود): اخرس.
حسام: مين اللي جاب البت دي؟
ليث: دي معايا.
حسام: اسف اسف يا باشا اتفضلوا.
ليث: اقعدي علي الكنبة.
حياة: طيب.
ليث قعد و حط رجل علي رجل.
ليث: ايه الحكاية؟

حسام: في شوية شباب لقيناهم بيشموا بودرة و مدمنين الانسة و اشك في ده جت هنا و عايزة تخرج اخوها المرمي بره و انا شاكك فيها انها شغالة في الدعارة فخليتها بره لغاية ما نتحقق من ملفها.
-ليث طلع شيك من جيبه و قلم و كتب شيك و رماه علي مكتب الظابط.
ليث(ببرود): طب و كدة.
حسام: بس كدة كتير.
ليث(ببرود): اخلص.
حسام: نلغي المحضر علشان جنابك يا بااشا.
ليث: اطلع بره.
حسام: تؤمر يا باشا.

حسام خرج و ساب ليث و حياة في اوضة مكتبه.
ليث قام بكل هدوء من مكانه و حط ايديه في جيبه و قرب من حياة و بص ليها ببرود.
حياة: شكرا.
حياة قامت وقفت و بقت قصاد ليث.
ليث(ببرود): تتخيلي المقابل هيبقي ايه؟
حياة بصتله و هي مصدومة.
حياة: هدفعلك الفلوس اللي حضرتك دفعتها للظابط بس اصبر عليا.
ليث(بسخرية): اشك انك هتقدري.
حياة: اومال؟
ليث قرب من حياة و شال شعرها من علي كتفها و قرب من ودانها.

ليث(بكل برود و بطئ): تتجوزيني.
حياة بعدت عن ليث و هي متوترة و محتارة.
حياة: اولا انت عملت ليا خدمة المفروض تبقي خدمة انسانية. ثانيا الاخلاق انك متستغلش حد محتاجك و تستخدمه علشان تنفذ حاجة انت عايزاها.
حياة: لو سمحت يا ليث بيه بلاش تعمل كدة. انا حرفيا مش قادرة استحمل...
ليث(ببرود): دي مشكلتك مش مشكلتي يا انسة حياة...
ليث: هسيبك النهاردة بكرة تقوليلي قرارك ايه.
ليث كان هيمشي بس رجع تاني.

ليث: اه هو اخوكي كان اسمه ايه؟ اصل نسيت.
ليث سابها و مشي. و حياة فهمت انه بيهددها بأخوها.
حياة خرجت و خدت حاجتها و مسكت نعمان من دراعه و خرجت بعصبية.
حياة(بعصبية): تاكسي.
نعمان: حياة.
حياة(بعصبية): و لا كلمة اخرس.
حياة ركبت نعمان التاكسي و ركبت هي كمان.
نعمان: انا انا آسف.
حياة: قسما بربي يا نعمان لو سمعت منك كلمة طول الطريق يبقي انسي انك عندك اخت اسمها حياة.

-نعمان فضل طول الطريق ساكت و حياة بتفكر المفروض تعمل ايه...
السواق: وصلنا.
حياة: شكرا.
حياة دفعت الفلوس للسواق و طلعت و نعمان وراها.
و فتحت الباب و زقت نعمان بعنف.
فردوس: اخيرا رجعتوا كنا خايفين عليكوا.
نازلي: ايه اللي اخركوا.
حور: وحشتيني اوي يا حياة.
فردوس: مالكوا؟ مالك يا نعمان عيونك حمراء ليه؟

حياة(بعصبية): البيه الراجل بتعنا طلع شمام طلع مدمن و انا لسة جيباه من القسم. اللي هيذاكر و اللي هيجتهد و اللي هيطلع الاول مش كدة.
نعمان(بعياط): حياة انا و الله.
حياة(بعصبية): اخرس. اخرس يا زفت اخرس، انا زهقت بقي حرام عليكوا حرام.

حياة(بعصبية): انا بعمل كل حاجة علشان مخلكوش محتاجين حاجة. لبس و بتلبسوا احسن لبس و انتوا عارفين ده كويس. جامعة و دخلتك يا نازلي مقولتش ليكي كفاية عليكي كدة مقولتش ليكي انا مش معايا فلوس و مش هتكملي تعليمك. و انت خليتك تطلع الاول في الاعدادية رغم اننا كنا في اسوء ظروفنا. و انا روحت اشتغلت في محل ملابس كنت بنظفه و بمسحه و استحملت إهانات علشان اعرف ارجع بأكل، بشتغل علشان منطردش من البيت ده بشتغل علشان ادفع الايجار، بشتغل علشان اجيبلك كتبك اللي جنابك تذاكر فيها بس حضرتك لا طلعت مدمن.

حياة(بعصبية): ارحموني شوية. عمري ما اشتكيت بس لغاية هنا و كفاية عملت ليك ايه علشان تروح تشرب مخدرات و تهمل دروسك.
حياة(بعصبية): ابعدوا عني حرام عليكوا.
حياة اول ما خلصت كلامها مسكت قلبها.
فردوس(بخضة): حياة حياة.
حياة(بتعب و دموع): نفسي اموت و ارتاح.
و بعدها حياة اغمي عليها و وقعت في الارض.
فردوس(بعياط): حياة حياة.
فردوس(بصريخ): اتصل بفتون بسرعة...
حور(بعياط): حياة مش انتي بتحبيني قومي.
نازلي: هجيب ماية.

و نازلي جابت ماية وحاولت تفوقها بس حياة مفاقتش.
نعمان طلع تليفونه و اتصل بفتون.
الخط اتفتح.
نعمان(بدموع): فتون فتون تعالي و النبي بسرعة علي بيتنا...
فتون(بقلق): في ايه؟
نعمان: حياة اغمي عليها ارجوكي تعالي.
فتون(بخوف و قلق): طيب جاية.
و الاربع اخوات كانوا حوالين حياة بيحاولوا يفوقوها...
بعد فترة الباب خبط. و نعمان فتح بسرعة.
فتون(بقلق): حصل ايه؟
فردوس: و النبي يا فتون شوفي مالها...

فتون قربت من حياة و شافت النبض لقته بطئ.
فتون: ساعدوني ندخلها اوضتها.
و الكل ساعد فتون دخلوها اوضتها و نيموها علي السرير.
فتون: حصل ايه؟
نازلي: كانت متعصبة و بتتكلم بانهيار.
فتون(بعصبية): حصل ايه يعني؟
حور(بعياط): نعمان ططلع مدمن.
فتون(بصدمة): انت حيوان؟!
نعمان(بعياط): ارجوكي حاولي تفوقيها.
فتون جابت برفيوم و بدأت تشممه لحياة. و حياة بدأت تفتح عنيها براحة و هي تعبانة...
فتون: حياة سمعاني.

حياة(بتعب): سيبوني هنام و هبقي كويسة. اخرجوا بره.
نعمان(بعياط): حياة.
حياة(بتعب): الكل يخرج.
فردوس: يلا يلا. تعالي يا حور نامي معايا.
حور مسكت ايد حياة و هي بتعيط.
حياة(بتعب): سيبيها. و اخرجوا.
حور طلعت نامت في حضن حياة و هي بتعيط.
حياة(بخفوت): متعيطيش انا كويسة. هنام و هبقي كويسة...
عند الباقي.
نازلي: انت ايه اللي عملته ده؟
فتون: يعني بعد كل اللي هي بتعمله ايه معندكش ذرة دم.

فردوس: ازاي قلبك طاوعك؟ انت نسيت اصلك و نسيت تربيتك...
نعمان(بعياط): و الله غصب عني. واحد خلاني اجرب مرة و من ساعتها بقيت بشرب حشيش و بودرة...
فردوس: ازاي اساسا كنت بتجيب فلوس القرف ده؟
نعمان(بحرج): كنت كنت بأخد فلوس الدروس. و كنت بزوغ من الدروس.
فتون: انت حيوان ها رد. دي بتتعب علشان انتوا تقعدوا مرتاحين تقوم تعمل كدة حرام عليك.
نازلي: طب دلوقتي هي هتعمل ايه؟
فردوس: معرفش. معرفش.

فتون: انا هبات هنا علي الكنبة لغاية ما تفوق.
فردوس: لا خشي نامي علي سريري...
نازلي: انا داخلة انام.
نعمان(بحزن): عن اذنكوا.
فردوس: انا مش هنام.
فتون: و لا انا...

-في الصباح الباكر.
حياة فاقت من نومها و قامت قعدت علي السرير.
حياة(بدموع): يا رب انا معملتش حاجة علشان يحصل ده كله ليا.
حياة: الحمد لله. بس ارجوك عدلها من عندك.
حياة قامت و دخلت الحمام و هي راحة الحمام لقت فتون و فردوس قاعدين علي الكنبة و نايمين.
حياة دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت صحتهم.
حياة: فتون فتون.
فتون: ها؟ حياة انتي كويسة؟
حياة: الحمد لله. قومي يا فردوس. فردوس.
فردوس: نعم يا حبيبتي عايزة حاجة؟

حياة: لا قومي نامي جوا.
فردوس: بس...
حياة: يلا لسة بدري خشي نامي.
فردوس: طب لو عوزتي حاجة قوليلي.
حياة: طيب.
فردوس دخلت نامت او بمعني اصح حاولت تنام.
فتون: ايه يا بنتي اللي حصلك؟
حياة اترمت جمبها علي الكنبة.
حياة(بسخرية): قولي ايه اللي محصلش.
فتون: طيب يا حبيبتي اهدي و احكي حصل ايه؟
حياة: مفيش مفيش.
فتون: هساعدك.
حياة: لا انا هروح الشغل.
فتون: لا انتي تعبانة.
حياة: و يا تري مين هيأكلنا؟ انا راحة البس.

حياة: روحي البسي. يلا.
فتون: طيب خلي بالك من نفسك باي.
فتون نزلت راحت بيتها علشان تلبس.
حياة دخلت لبست اسدالها و بدأت تصلي و تعيط.
و حياة خلصت صلاة و قامت بدأت تطلع هدومها.
حياة لبست بنطلون اسود و تي شيرت ابيض طويل لقبل الركبة و مفتوح من الجنبين مبين جزء بسيط من البطن. و كوتشي ابيض و لمت شعرها كحكة
حياة خرجت و راحت للمطبخ و بتشرب.
نعمان: حياة.
حياة اتجاهلته و راحت تحاول تعمل فطار ليها...

نعمان حضنها من ورا.
نعمان: ارجوكي متزعليش مني انتي امي و اهلي و الله العظيم مقدرش اشوفك زعلانة مني.
حياة زقته بعيد عنها. و بدأت تجهز ليها فطار و عملت حاجات بسيطة و قعدت تأكل...
نعمان: طب مش هتقوليلي تعالي اقعد يا حبيبي...
نعمان: اينعم يوم واحد بس اللي عدي بس لانك زعلانة فيه حاسه سنة.
نعمان(بدموع): ارجوكي متزعليش مني و كلميني.
حياة قامت من مكانها و حاوطت وش نعمان بأيديها.
حياة: سبب واحد يخليك تعمل كدة.

حياة: انا مربتكش علي كدة يا نعمان...
حياة: لولا اني اعرف الشخص اللي خرجك، كان زمان مستقبلك ضاع عارف يعني ايه ضاع يعني لما تيجي تتجوز و تخلف عيالك هيكونوا مذلولين بين اصحابهم بسبب غلطة ابوهم عملها...
نعمان: اسف و الله ما هعمل كدة تاني. و هذاكر و هطلع الاول.
حياة: هجربك يا نعمان. بس لو عملت حاجة غير كدة تصرفي مش هيعجبك.
نعمان حضن حياة و حاول يشيلها.
حياة: يا مجنون نزلني.
حياة: فاكر نفسك يعني تقدر تشلني.

نعمان: لا انا قوي و اعجبك.
حياة: غور، يلا تعالي افطر.
نازلي: صباح الخير.
حياة و نعمان: صباح النور.
حياة: اخبار الجامعة؟
نازلي: كويسة.
حياة: طيب. افطري يلا...
حياة: فلوسك علي الترابيزة يا نازلي...
نازلي: طيب شكرا.
حياة: فلوسك علي اللاب.
نعمان: طيب. تسلمي يا احسن اخت في الدنيا.
حياة: يلا باي فتون زمانها لبست و جت.
حياة: خلوا بالكوا من نفسكوا.
حياة: نعمان انت نازل امتي؟
نعمان: النهاردة اجازة و الله.

حياة: طيب قول لفردوس تنزل تجيب اللي البيت محتاجه و تخلي بالها من نفسها. و متسبش حور لوحدها يا نعمان فاهم...
نعمان: حاضر. يلا باي.
حياة نزلت و لقت عربية ليث بالسواق تحت. و بعد تفكير راحت ركبت و راحت علي بيت فتون و راحوا هما الاتنين علي المستشفي...
فتون: عملتي ايه؟
حياة: الحمد لله.
فتون: بطلي تكتمي في نفسك يا بت...
حياة: حاضر يا قمر.
حياة و فتون نزلوا و بدأوا يشتغلوا و حياة بالها مشغول...

-في مكان تاني...
في بيت ليث.
الكل قاعد علي السفرة.
تالا: ليث.
ليث: قولي.
تالا: في في واحد متقدملي.
ليث: مين؟
تالا: زميل ليا في الكلية و اتعرفت عليه في النادي يعني.
ليث: لا...
صفاء: ليه بس يا ليث؟ مصيرها تتجوز.
ليث: اعتقد قولت كلمة.
فهد: طيب و انا هسافر بعد بكرة.
ليث: طيب.
فريد: اخباركوا؟
محمد: كويسين من غيرك.
فريد ضربه قلم علي قفاه.
فريد: بتقول حاجة؟
محمد: انا اقدر. ابعد عني.
ليث: مش يلا.

فهد: طيب هأكل اخر حاجة.
ليث(بحدة): يلا.
فهد: عني ما كلتها يا عم مالك قفوش ليه.
محمد و تالا و صفاء و فريد ضحكوا عليه.
ليث و فهد و فريد مشيوا راحوا لشركتهم، و محمد راح علي جامعته...
بعد فترة حياة جت علي القصر...
صفاء: اهلا يا حبيبتي اخبارك؟
حياة: الحمد لله.
تالا: ايه في عريس جديد و لا ايه؟
حياة: ليه؟
تالا: اصل اللي يشوفك امبارح المفروض يطير عقله و يجي علطول يطلبك...
حياة(بابتسامة بسيطة): تسلمي يا روحي.

صفاء: طب ايه اخبار الخطوبة امبارح كانت عاملة ازاي؟
حياة: اهو كويسة. العروسة حلوة و اهله ناس حلوة الحمد لله. احمد محظوظ.
صفاء: عقبالك.
حياة: تسلمي يا مدام صفاء.
صفاء: بصي يا بنتي انتي بقالك هنا معايا يعتبر مدة اسمي صفصف.
حياة: ما انا مش متعودة.
صفاء: طيب قولي اي حاجة غير مدام صفاء.
تالا: انسة مثلا.
صفاء: الشبشب وحشك.
تالا استخبت في ضهر حياة.
تالا: انا في حماية.
صفاء: طيب يا تالا.
حياة: يلا ميعاد دؤاء حضرتك.

صفاء: مفيش فايدة. هموت.
حياة(بابتسامة): لما اتعود بقي.
حياة ودت لصفاء الدؤاء و قعدوا هما التلاتة يتكلموا و حياة برضو دماغها مشغولة...

-في مكان تاني...
عند نازلي في الجامعة.
نازلي راحت الجامعة و ملقتش ايهاب و قعدت زعلانة و محضرتش ولا محاضرة و اتصلت بيه.
الخط اتفتح...
نازلي: فينك يا ايهاب؟
ايهاب: معلش يا حبيبتي تعبان شوية.
نازلي: طب اجيلك؟
ايهاب: لا لا، مش عايز حد يتكلم عليكي كلمة وحشة.
نازلي: طب انت كويس طيب؟
ايهاب: اه يا روحي. المهم انتي خلي بالك من نفسك و متكلميش ولاد فاهمة.
نازلي(بحب): حاضر يا حبيبي. بحبك.

ايهاب: طيب. ابقي طمنيني لما توصلي.
نازلي: تمام يا حبيبي انا هروح علطول اساسا اليوم من غيرك ملهوش لازمة...
ايهاب: طيب يا حبي. بحبك.
نازلي: و انا كمان...
نازلي رجعت تاني البيت...

عند حياة.
ليث رجع من غير فهد و لا فريد.
صفاء: اومال فين فهد يا ليث؟
ليث: لا قررت اجي اتغدي معاكوا النهاردة في البيت.
تالا: طيب.
ليث: طب يلا جهزوا السفرة.
حياة: عن اذنك مدام صفاء هطلع اعمل مكالمة...
حياة طلعت اوضة مدام صفاء و طلعت تليفونها و اتصلت بفردوس.
الخط اتفتح.
حياة: ازيك؟
فردوس: الحمد لله.
حياة: بقولك انا نسيت اوديكي الفلوس تمام. خليكي بقي النهاردة.
فردوس: انا اساسا مش قادرة انزل.

حياة(بقلق): انتي كويسة؟
فردوس: اه يا روحي بس علشان منمتش.
حياة: طيب. نازلي رجعت؟
فردوس: اه و بتأخد دوش و بتغني.
حياة: غبية.
حياة: طب و نعمان.
فردوس: حابس نفسه في اوضته...
حياة: طيب. خلي بالك منه. خلوا بالكوا من بعض.
حياة: متخليش حور تنزل.
فردوس: حااااااضر، خلي انتي بالك بقي من نفسك.
حياة: طيب. باي.
حياة لسة هتلف لقت ليث وراها بالظبط.
حياة اتخضت و شهقت.
ليث كان واقف و حاطط ايديه في جيبه و باصص لحياة.

ليث(ببرود): احب اسمع ردك.
حياة كان هتسيبه و تمشي بس ليث مسك دراعها و رجعها بحيث تكون واقفة جمبه بالظبط...
حياة: سيب ايدي.
ليث: ردك؟
حياة: لسة مفكرتش.
ليث: اممممم تصدقي صعبتي عليا.
ليث(بحدة): انطقي.
حياة: قولتلك لسة مفكرتش يعني لسة مخدتش قرار.
ليث: و انا مش هصبر، بس تصدقي بيقولوا السجن للرجالة برضو.
ليث: خلاص روحي.
حياة: هتعمل ايه؟
ليث: فلوسي الصراحة كدة راحت علي الفاضي. يرضيكي؟
ليث طلع تليفونه و لسة بيفتحه.

حياة: موافقة.
ليث(ببرود و استهبال): موافقة ايه؟
حياة: موافقة علي اللي انت عرضته عليا.
ليث: اللي هو؟
حياة غمضت عنيها و فتحتهم و خدت نفس عميق و طلعته براحة و بصت ل ليث...
حياة(هدوء): موافقة اتجوزك.
ليث: بكرة كتب الكتاب.
حياة: بدري اوي.
ليث: بكرة كتب الكتاب، هأجي بكرة انا و المأذون و الشهود تكوني مجهزة شنطتك و قايلة لاخواتك...
حياة: طيب بس عندي شروط.
ليث: مبحبش الشروط اسمها طلب.
حياة: عندي كام طلب.

ليث: احب اسمعهم.
حياة: بعد ما تطلقني انا مش هشتغل عندك تاني فبالتالي مش هكون مضطرة ادفع المليون جنيه، و طول فترة جوازي منك سواء يوم او عشرة تتكفل بكل مصاريف اخواتي، و تخلي بالك منهم. و تسيبني ازورهم. و ايا كانت الفترة اللي هقضيها هنا هروح شغلي.
ليث: مبدأيا انا هأخد منك حاجة و هطلقك يعني متفتكريش انك هطولي.
ليث ساب حياة و مشي. و حياة مش قادرة تفكر حتي. و كانت متعصبة من كلامه.
حياة نزلت و خبطت في تالا.

حياة: آسفة.
تالا: و لا يهمك يا روحي.
صفاء: تعالي يا بنتي. اقعدي
حياة: تمام.

-في مكان تاني...
في الشركة.
فريد: هو في ايه؟
فهد: معرفش. ليث بيخطط لحاجة.
فريد: معرفش. بس تفكيره دلوقتي ايه؟
فهد: ما انا معرفش الله.
فريد: طيب متزعقش.
فهد: ربنا يهديه.
فريد: انا ماشي.
فهد: رايح فين؟
فريد: اخوك قالي اعدي عليه ورق الشغل.
فهد: طيب. باي.
فريد: باي.

-في مكان تاني.
عند فتون.
فتون: اخبارك يا عريس؟
احمد: انا لسة اتجوزت.
فتون: طيب. اخبار الشغل ايه؟
احمد: وحش من غير حياة.
فتون: معلش معلش. هي برضو محتاجة كل قرش زيادة. ربنا معاها.
احمد: يا رب.
ممرضة(بزعيق): الحقونا، في حالة خطيرة جاية.
احمد: في ايه؟
مرزوق: ايه الصوت ده؟
فتون: السيخ قريب جدا من القلب...
احمد(بتوتر): هنعمل ايه؟
مرزوق(بزعيق): اتصرفوا انتوا مش دكاترة جراحة.
فتون: اتصلوا بحياة فورا.

شخص: احنا لسة هنستني ده زمانه مات.
مرزوق: اتصلوا بحياة. انجزوا.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة