قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن

ان في حالة حالتها حرجة جت في المستشفي...
فتون: اتصلوا بحياة...
احمد طلع تليفونه و قعد يتصل بحياة كتير.
عند حياة.
محمد: تليفونك بيرن يا حياة.
حياة: مين؟
محمد: حبيبي اتنين.
حياة: هات.
كان الكل قاعد علي السفرة و محمد نازل من اوضته.
الخط اتفتح.
حياة: اخبارك يا عريس؟
احمد(بتوتر): محتاجينك ضروري يا حياة.
حياة(بقلق): حد حصله حاجة؟

احمد: في حالة خطيرة سيخ جمب القلب مش عايزين نشيله ممكن نغرسه في القلب. و كمان النبض مش مظبوط شوية عالي و شوية بطئ...
حياة: انا جاية حالا. جهزوا اوضة العملية و اياكوا تحركوا السيخ فاهمين.
حياة قامت بسرعة و هي بتكلم احمد و كانت بتحط حاجتها في الشنطة.
حياة: اي خبطة غلط يا احمد فيها موت. جاية فورا متخافش.
حياة: عن اذنك مدام صفاء بس في حالة مستعجلة في المستشفي. عن اذنك.
محمد: هوصلك.
حياة: لا.
محمد: لا جاي.

محمد و حياة طلعوا بسرعة و حياة ركبت عربية محمد و وصفتله الطريق.
صفاء: خير يا رب؟
تالا: شكل مهنة الطب صعبة. ربنا معاها.
و بعد فترة حياة وصلت المستشفي.
حياة دخلت جري علي احمد.
حياة: جهزتوا اوضة العمليات؟
فتون: اه اه.
مرزوق: بسرعة يا حياة.
حياة دخلت جهزت نفسها و دخلت اوضة العمليات و معاها احمد و بدأوا يجروا العملية.
محمد كان واقف بره مع فتون و مرزوق و اهل المريض.
فتون: يا رب يا رب تنجح.

محمد: ان شاء الله خير متقلقيش.
فتون: مين حضرتك؟
محمد: انا ابن مدام صفاء اللي حياة بتابعها.
فتون: اه تمام.
و عدي وقت كبير علي حياة و احمد في اوضة العمليات. و بعد فترة حياة خرجت و قعدت علي اول كرسي لقته.
فتون: عملتي ايه؟
حياة(بتعب): الحمد لله.
احمد(بفرحة): انقذنا المريض.
فتون(بفرحة): الله الله.
فتون نزلت في حياة احضان و بوس.
حياة(بتعب): يا بت ابعدي مش ناقصة هي.
مرزوق: انا فخور بيكوا.

احمد: حياة هي الاولي في كل شئ.
حياة: يااااه علي الافورة. انا قايمة اغير.
حياة: معلش تعبتك معايا يا محمد.
محمد: لا و لا يهمك انا انبسطت جدا انك نجحتي.
حياة: شكرا.
محمد: هتروحي علي البيت اوصلك.
حياة: لا معرفش و احتمال فتون تيجي معايا.
محمد: هوصلكوا عادي.
مرزوق: مرتباتكوا هتزيد يا حياة انتي و احمد.
حياة(بفرحة): اخيرااااااا.
احمد(بفرحة و ضحك): حس اني هتجوز قريب.
فتون: طب و انا؟
مرزوق: ايه انتي عملتي ايه؟

فتون: مش انا اللي قولت اتصلوا بحياة و لا هو ايه بالظبط.
احمد و حياة ضحكوا عليها.
حياة: خلاص معلش يا دكتور مرزوق.
مرزوق: ربنا يسهل.
مرزوق سابهم و مشي.
فتون: عيال واطية.
احمد: نعملك ايه؟
حياة راحت غيرت هدومها و خرجت محمد وصلها هي و فتون لبيتها.
حياة: شكرا يا محمد تعبتك معاايا اسفة.
محمد: انتي اختي.
حياة: ميرسي.
فتون: يلا يا اختي. ما تروحي تبوسيه احسن...
حياة: ايه السفالة دي؟
فتون: انا مروحة.

حياة: لا استني عايزاكي.
فتون: خير؟
حياة: لا اطلعي موضوع مهم.
حياة و فتون طلعوا البيت.
حور(بفرحة): حياااااة.
حياة: قلب حياة و عقل حياة.
حياة باست حور و حضنتها.
نعمان: اخيرا جيتي وحشتيني.
حياة: مالك بترتعش ليه؟
نعمان: لا مفيش مفيش. ازيك يا فتون.
فتون: ازيك انت يا بطل.
نازلي: هاي. ايه اللي جابك؟
فتون: انتي طالعة لمين مش بتفهمي في الذوق يا بت.
فردوس: شكل حياة عايزة تقول حاجة؟
حياة: ايه ده؟ هو باين اوي كدة؟

فردوس: بتفركي في ايديك يا بيضة و كمان عيونك بتتكلم.
حياة: ايه الاحراج ده؟
حياة: طيب اقعدوا يلا...
-و الكل قعد و حياة وقفت قصادهم و غمضت عنيها و خدت نفس عميق و طلعته براحة و فتحت عنيها.
حياة: اللي هقوله مهم يعني اتمني تتقبلوا الموضوع.
نعمان: شوقتينا.
حياة(بارتباك): كتب كتابي بكرة.
الكل بصولها بصدمة و هما مش مستوعبين.
فتون(بضحك): البت دي بتعرف تقول نكت بايخة حلو اوي.
حياة(بيأس): للاسف مش نكتة حقيقة.

فتون ابتسامتها بدأت تختفي تدريجيا.
فردوس: حياة انتي تعبانة فيكي حاجة؟
نعمان: فهمينا يا حياة.
حياة(لنفسها): سامحني يا رب. هكدب.
حياة: انا بحب واحد الواحد ده ليث ابن الست اللي انا براعيها. معرفش امتي و فين حبيته بس طلع هو كمان بيحبني و هو اللي طلعك من القسم. يعني و هو مستعجل فهنعمل كتب كتاب بكرة و مش عايزة اعمل فرح يعني لكذا سبب.
نازلي: غني اكيد يا حياة.
حياة(بتنهيدة): اه يا نازلي.

نازلي(بفرحة): الف مبروك يا روحي...
حور(بعياط): يعني انتي هتسبيني و تمشي. انتي مش بتحبيني.
حور جريت علي اوضتها و قعدت تعيط.
حياة: حاولوا استوعبوا لغاية ما اروح اقنع البت دي.
حياة راحت لاوضة حور و فتحت الباب...
حور(بعياط): اطلعي بره.
حياة حضنت حور جامد و عيطت معاها...
حياة(بعياط): الموضوع صعب عليا انا كمان يا حور و الله. انا مش عايزة اسيبكوا بس ده نصيب.

حياة(بعياط): مصيري اتجوز و مصير نازلي و فردوس و انتي برضو هتتجوزي.
حياة(بعياط): انا مش هسيبك هأجي اشوفك كل فترة اوعدك. و مش هسيبك و هدخلك احسن مدارس يا روحي. اوعدك.
حور(بعياط): انتي مش هتنسيني صح؟
حياة: يا عبيطة انسي روحي ازاي بس، انا هكلمك علطول من تليفون فردوس و هأجي هنا و هبقي ابات معاكي.
حور: وعد؟
حياة: وعد.
حياة فضلت حاضنة حور لغاية ما حور نامت.
نعمان: حد مصدق؟
فتون: اختك اتهبلت يا نعمان.

فردوس: ايه يا جماعة ما احنا كنا بنتحايل عليها تتجوز من زمان و جه الوقت اهو.
نازلي: و كمان الراجل غني و محترم و طلع نعمان من القسم اهو...
نعمان: طيب، طالما حياة شيفاه مناسب يبقي خلاص.
حياة: ها موافقين صح؟
نعمان قام و حضنها.
نعمان: المهم سعادتك.
نازلي: مبروك يا احلي اخت.
فردوس: مبروك.
فتون: مبروك بس ابقي ظبطيلي اخوه.
حياة(بضحك): واطية طب و اللي سهرك ليالي.
فتون: شكله نسي...
و قعدوا يباركوا لحياة.

نعمان: اسيب بقي كلام الستات و رايح انام.
حياة: مالكوا اتلميتوا عليا ليه؟
حياة: تصبحوا علي خير.
حياة لسة هتجري نازلي مسكتها و فردوس و فتون قعدوها علي الكنبة.
فتون: امممممم. شوية في الوش.
حياة: ماله وشي؟
فردوس: شعرها.
حياة: شعري حصله ايه؟
نازلي: لازم نعملها اعادة تدوير كدة.
حياة: انتوا اتهبلتوا، سيبوكوا من الكلام ده. انا راحة انام...
فتون: امشي يا بت، متخافيش هروح اجيب هدومي و اجي ابات هنا يا اختي.

فتون: باي مش هتأخر عليكوا.
نازلي و فردوس قعدوا مع حياة و حياة مستغربة من تصرفهم و هما بيتكلموا.
فردوس: طب الفستان.
نازلي: هو مش هيجبلك فستان؟
حياة: انا قولت لا هلبس فستان من اللي عندي.
فردوس: طيب.
نازلي: نختار اشيك فستان عند البت دي.
و عدي فترة و لقوا الباب بيخبط.
نعمان(بخضة): في ايه مين اللي بيخبط كدة؟
حياة: معرفش.
فتون: افتحي يا بت.
حياة فتحت الباب لقت احمد و فتون.
حياة: يا نهارك اسود.

احمد: ايه كنتي ناوية تتجوزي من غير ما اعرف، واطية.
فردوس: ايه الشنطة اللي في ايدك دي؟
احمد: اخو العروسة عندكوا مانع.
احمد: فين اوضتك يا نعمان؟
نعمان: حبيبي.
حياة: يا ولاد المجانين.
فتون: وسعي يا اختاه. انا جيبالك ايه بقي شوية حاجات كدة ماما كانت جيباهم ليا علشان العريس يدلع.
نازلي: تعالي وريني...
احمد: لا دي حاجات ستات ملناش دعوة بيها يلا يا ابني...
حياة: استنوا هنااااا، مبدأيا هو كتب كتاب بس و هروح معاه.

نازلي: ودوني علي بيت حبيبي نعيش مع بعض فيه.
حياة: انتوا اتجننتوا؟
احمد: مع ان فتون حكت ليا بالمختصر بس يلا مش مشكلة هتنازل، عايز اشوف اللي وقع حياة.
نازلي: ده ليث بيه صاحب اكبر شركات في العالم كله.
حياة كانت بتتسحب علشان تخش اوضتها.
فتون مسكتها من هدومها.
فتون: عندك. محاولة هرب.
حياة: انتوا ليه مكبرين الموضوع ده هو كتب كتاب.
نعمان: و دخلة، يلا بقي يا احمد.
فردوس: الواد احرجك.
نعمان و احمد دخلوا اوضة نعمان.

و البنات قعدت ترقص و تهيص و حور قامت و بدأت ترقص معاهم.
فتون: و الله لتقومي.
حياة قامت غصب عنها و بدأت ترقص معاهم.
نازلي: والعة يا عم.
و حياة اندمجت معاهم و نسيت انها هتتجوز.
حور: اختي هتبقي عرووووووووسة.
حياة(لنفسها): فكرتيني ليه يا بت انتي؟
حياة(بتعب): لا تعبت. هخش انام...
فتون: طيب.

-في مكان تاني.
في بيت ليث.
كان الكل قاعد علي السفرة.
ليث: حياة مش جاية بكرة.
تالا: ليه؟
صفاء: بس هي مقالتش ليا.
محمد: هتلاقيها تعبت لانها خرجت النهاردة من اوضة العمليات اترمت علي اول كرسي قابلها.
فهد: ربنا معاها.
ليث: فهد و فريد عايزكوا بعد العشاء.
ليث: مستنيكوا في اوضة المكتب.
ليث قام و سابهم.
فريد: ماله ابنك ده يا صفصف؟
صفاء: و الله ما اعرف.
محمد: انتوا مستنين انه يأكلكوا.

فهد و فريد قاموا بسرعة وراحوا ل ليث في مكتبه.
فهد: خير؟
فريد: قلقتنا.
ليث(ببرود): بكرة الساعة 9 جهزوا نفسكوا هتجوز.
فريد(بهمس): ما تقول حاجة جديدة.
فهد: طب فيها ايه ما انت علطول بتتجوز.
ليث: انتوا اللي هتشهدوا علي عقد الجواز.
فريد: طيب.
فهد: حاجة تاني؟
ليث: لا. تقدروا تروحوا.
ليث(ببرود): محدش يطلع لسانه بره و يقول كلمة. لانه عارف غضبي فبلاش اغضب عليكوا.
فريد: طيب طيب.
فهد: يلا يا ابني ده هيقتلنا.

فهد و فريد خرجوا لقوا تالا و صفاء و محمد مستنيهم.
صفاء: ها؟
فهد: عايزينا نموت...
فهد طلع جري علي اوضته.
فريد: حذرنا اننا منقولش لحد.
تالا: عادي هنعرف اكيد.
فريد: هتعرفوا بكرة يلا باي.
فريد مشي و راح علي بيته.

-في الصباح الباكر.
حياة كانت نايمة و حست بحركة حواليها فتحت عنيها بسرعة.
حياة: انتوا بتعملوا ايه هنا؟
نازلي: بنجهز هدومك.
فتون: ايوه حطي الاسود ده.
حياة(باحراج): يا نهارك اسود انتي و هي. انتوا مجانين ايه القرف ده اللي انتوا بتحطوه.
فتون: مش عروسة انتي و لا مش عروسة.
حباة: بت منك ليها انا مش هلبس من ده ريحوا نفسكوا.
فردوس: ها يا بنات ده و لا ده؟
فتون: نخليها تقيس ده.
حياة: ايه ده؟
نازلي: فستان الفرح.

حياة: اختاروا الفستان الاسود و خلاص.
فردوس: مينفعش انتي عروسة و لازم تلبسي ابيض.
حياة: يا ستي انا راضية.
نازلي: فكك منها. حطيه مع باقي الفساتين علشان تقيس.
حياة: مين مشغل الاغاني دي؟
فردوس: احمد و نعمان مبسوطين و مشغلين اغاني.
حياة مشيت و هي بتكلم نفسها.
حياة: ايه ده هما اتجننوا؟
حياة دخلت الحمام و غسلت وشها و لسة هتخرج لقت البنات في وشها.
حياة: خير؟
فردوس: النهاردة الفرح.
حياة: مفهمتش.

نازلي: يعني خشي خدي دوش لمدة ساعة ساعتين يا روحي كدة متخرجيش من البانيو فاهمة.
حياة: ايه القرف ده؟
فتون: انتي بتحبي الماية يلا...
فتون زقت حياة و قفلت الباب.
حياة: ربنا يأخدك يا ليث.
حياة: استغفر الله العظيم مينفعش كدة.
حياة: لا بسم الله ما شاء الله بتكلم كدة في الحمام.
حياة: ايه ده ايه ده انا اتهبلت.
حياة دخلت ملت البانيو و حطت شامبو و قعدت تستجم.
حياة: و الله الماية مريحة اهدي نفسي بقي.

حياة غمضت عنيها و رجعت رأسها ورا.
و بعد فترة سمعت صوت خبط علي الباب.
حياة: امممممم خير؟
فتون: هتباتي يا بت في الحمام بقالك 3 ساعات.
حياة: اوف طيب قايمة.
حياة لبست اي حاجة بسرعة و خرجت جري علي اوضتها...
حياة بدأت تنشف جسمها و لبست بنطلون و تي شيرت بيتي و خرجت للباقي بره.
نازلي: نعم يا اختي.
حياة(بفزع): ايه الله يخرب بيتك...
فردوس: ايه يا حياة انتي كدة هتتأخري؟
حياة: في ايه ها في ايه؟ ما لسة فاضل 3 ساعات.

احمد(بضحك): ياااه لو تلبسي كدة قدام المأذون هيقول طفلة بتتجوز.
حياة: اخرس يا لطيف.
فتون: تعالي قيسي الفساتين.
حياة بدأت تقيس الفساتين.
نازلي: لفي كدة.
حياة(بملل): اهوو.
فتون: لا لا. جربي ده.
حياة(بزهق): الصبر يا رب.
حياة لبست و هي بتحاولي تداري جسمها.
حياة: لا طبعا مستحيل البس ده.
نازلي: ليه بس ما حلو و جميل. و ياما لبستي زي ده.
حياة: و النهاردة بالذات مش هلبس ده...
فتون: يا بت وسعي ايدك نقييم.

حياة: علي جثتي ليث يشوفني لابسة الفستان ده.
فردوس: ايه المشكلة في ليث ما انتي لبستي زي ده قبل كدة.
حياة: ابدا اتصرفوا...
فتون: مفيش غير ده بس كدة.
فردوس: ايوه مفيش فساتين تاني.
حياة: ما اهو جمبكم في فساتين انا لسة مجربتهاش.
نازلي: لا مفيش هو ده و دخل دماغنا و هتلبسيه.
حياة: ده عريان يا نازلي.
فتون: ما طويل اهو و محترم.
حياة: ده محترم يا شيخة اتقي الله...
حياة: بصوا انا هتحجب. يلا انا ماشية.

نازلي: تعالي بس يا جميل.
فتون: يا حبيبتي ده هيبقي جوزك يعني عادي يعني.
حياة: طب طب ما المأذون مش جوزي ها يعني مش لازم البس كدة قدامه يعني مش عادي. انسوا.
فردوس: حياة انتي مشكلتك ليث. مش مشكلتك الباقي انتي بس بتتكسفي منه و هتتعودي متخافيش. و كمان انتي لبستي فستان زي ده قبل كدة يعني عادي.
فتون: امتي ده؟
حياة: هو ده وقته.
نازلي: ده جميل اوي.
فردوس: هنسيب شعرها.
فتون: الصندل و لا الجذمة.

نازلي: لا هي طويلة بلاش كعب عالي خليها تلبس كعب واطي بس صندل.
فتون: اه عندك حق.
فردوس: و جهزنا هدومها. كدة فاضل بقي نظبطها للعريس.
حياة: طب هنام ساعتين طب.
نازلي: لا طبعا يلا.
-و البنات بدأت تجهز حياة تحت ملل و زهق حياة من الموضوع...

-في مكان تاني...
عند ليث.
ليث: هروح الشقة هلبس.
فريد(برفعة حاجب): طيب.
ليث(ببرود): متبصليش.
ليث ساب فريد و راح علي شقته.
فريد جري راح علي فهد.
فهد: في ايه يا ابني؟
فريد: شفت ليث قبل كدة بيظبط نفسه قبل ما يتجوز؟
فهد: لا.
فريد: البيه رايح الشقة يلبس.
فهد: و النبي، هتلاقيه مثلا بيغير من الروتين يعني.
فريد: طب يلا نلبس و نروح ليه.
فهد: هظبط الحراسة الاول.
فريد: طيب. يلا.
عند ليث.

ليث وصل لعمارته و طلع لشقته دخل اوضته و دخل الحمام قعد استحمي في البانيو و ريح اعصابه شوية. و بعدها قام و بدأ يلبس بدلته...
ليث لبس بدلة باللون الاسود اغلي ماركة و لبس قميص باللون الابيض و حزام جلد باللون الاسود. و بدأ يلبس جذمته اللي بتلمع و لبس ساعته و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه.
ليث بص لنفسه في المراية و وقف بغرور.
ليث نزل لقي فريد و فهد مستنينه كانوا لابسين شيك.
فريد: تحب تركب عربية لوحدك و لا؟

ليث: و انا راجع.
فريد: تمام اتفضل.
ليث و فهد ركبوا في العربية من ورا و فريد و السواق قدام.
فهد: ايه سر الشياكة؟
ليث(ببرود): من امتي و انا مش شيك يا فهد؟
فريد: مغرور و بارد.
ليث: بتقول حاجة يا فريد؟
فريد: لا طبعا انا اقدر.
و بعد فترة لقوا السواق وقف.
فريد: جاي هنا ليه؟
ليث: انزل جيب بوكيه باسمي.
فهد و فريد بصوا لبعض بصدمة.
ليث: يلا.
فريد نزل بسرعة و جاب بوكيه ورد شيك جدا باللون الابيض...
فريد: خد.

و فريد ركب و بعد فترة لقوا السواق وقف تاني.
فهد: خير؟
ليث: انزل جيب شيكولاتة موصي عليها.
فريد: هي مين العروسة؟
ليث: قربنا نوصل يا فريد.
فهد: انجز.
فريد نزل و جاب علبة شيكولاتة و وداها ل ليث.
و بعد فترة وقفوا العربية.
فريد: الصبر ايه تاني؟
ليث: الدبل.
فهد(فرحة): انت قررت خلاص تتجوز و تستقر؟
ليث(ببرود): ابدا. انجز يا فريد.
فريد بصله بخيبة امل و راح جاب الدبل و وداها ل ليث، و ركب و السواق كمل مشي.

و بعد فترة وصلوا لبيت حياة.
فريد: حاسس اني اعرف البيت ده.
ليث: يلا...
ليث حط الدبل في جيب الجاكت. و مسك بوكيه الورد و في ايديه الشيكولاته...
ليث طلع بكل وقار و هدوء، و فهد و فريد وراه مش فاهمين اي حاجة.
عند الباقي فوق.
ليث رن الجرس و لقي بنت صغيرة هي اللي فتحت.
فريد(بهمس و ضحك): هي دي العروسة؟
حور: افندم؟
احمد: عيب تتعاملي كدة يا حور.
احمد: شكلك انت العريس؟
ليث(بابتسامة مصطنعة): اه.

حور(بغضب): ده اللي هيأخد مني حياة.
فهد(لنفسه): لا لا اكيد مش حياة اللي جت في بالك يا فهد...
احمد: اتفضل اتفضل.
ليث و فريد و فهد دخلوا و قعدوا علي الكنبة.
فتون: مين يا احمد؟
احمد: ليث بيه.
فريد(بصدمة لنفسه): العب...
فتون كانت شايفة فريد بس.
فتون(بصدمة): هو ده يا احمد؟
فريد(بسرعة): لا لا مش انا ده صاحبي. العريس اسمه ليث انا فريد.
فتون شافت ليث و فهد.
فتون: تمام اهلا و سهلا.
حياة(بصريخ): فتوووووون تعالي هنا.

فتون: البت اتجننت.
نعمان: في ايه؟
فتون(بضحك): بنعذبها.
نعمان: اه يا فتون انتي مشكلة.
فتون: لو مش عجبك طلقني طلقني.
احمد: امشي يا بايرة...
فتون: لينا بيت يلمنا يا فوزي.
نعمان: اهلا اهلا، مين فيكوا ليث؟
نعمان: اكيد انت انا شوفتك.
ليث: اه.
نعمان: اهلا و سهلا.
كان الكل سامع صوت حياة.
حياة: احلمي يا ماما انا مش هلبس انا القرف ده.
حياة: انتوا اتجننتوا يععععععععع...
و البنات كانوا بيضحكوا علي حياة.
فتون: العريس بره.

نازلي: بجد يعني اطلع اشوف.
احمد: فردوس تعالي.
فردوس: مبحبش الصوت عالي يا زفت انت.
فهد: احم هو انت ايه موقعك من العائلة.
نعمان: ده اخونا الكبير...
احمد: صاحبي يا صاحبي.
نعمان: يا سيد الناس.
فريد بص لفهد و هما فاهمين نظرات بعض. انها ممكن تكون حياة.
نازلي: يلا يا عروسة.
حياة: طب ما جيبوا المأذون و امضي و يأخد بعضه و يمشي.
نازلي: يا بت يا هبلة.
بره.
فردوس: اتفضلوا.
فهد لمس ايد فردوس غصب عنه.

فردوس(بعصبية): انت اتجننت.
نعمان: خلاص يا فردوس الراجل مكنش يقصد.
فردوس حطت ايديها علي ودانها تحت نظر الكل.
احمد: تعالي معايا.
نعمان: عن اذنكوا اسفين.
احمد: هشششش اهدي غصب عنه اهدي.
فردوس(بدموع): انا مكنش قصدي.
احمد: خلاص اهدي مكنش قصده و لا انتي كان قصدك.
فردوس: طيب.
فتون: جاهزين؟
الكل بص لفتون باهتمام.
نازلي: تعالي.
حياة دخلت و هي موطية رأسها و قلقانة و خايفة و متوترة و محرجة.

ليث غصب عنه اتكتم انفاسه بس اتعصب من اللي حياة لابساه.

حياة كانت لابسة فستان باللون الابيض طويل بحمالة متوسطة العرض علي الكتف و نازل بعلامة سبعة و مبين بياض جمسها و مبين بطنها و الضهر برضو كان نفس العلامة برقم سبعة و ضهرها باين. و من اول الخصر نازل بوسع بسيط جميل و عليه فراشات صغيرة باللون الاسود و لبست صندل اسود بكعب بسيط. و لبست سلسلة رقيقة و صغيرة في رقبتها حلقين جمال و لمت شعرها لفوق بشكل جميل و منزلة كام خصلة من شعرها و حاطة روچ باللون الاحمر الغامق و كحل محدد عنيها.

-بصوا كانت قمررررررر????...
نازلي(بفرحة): اتفضل يا عريس...
فهد(بصدمة لنفسه): دي هي.
فريد(لنفسها و بصدمة): ملقتش غير دي يا ليث. اه يا رزل. حرام عليك.
-ليث مسك ايد حياة و داس عليها جامد حياة رفعت رأسها و اتقابلت عيون بعض و بدأ يقلل من قوة مسكته تدريجيا.
احمد: اتفضلوا اقعدوا.
حياة قعدت جمب ليث.
ليث: اتفضلي.
حياة(بخفوت): شكرا.
حياة مسكت بوكيه الورد و قعدت تبص فيه و باصه للارض.

نعمان: في ايه يا بنتي هتموتي من كتر الاحراج.
حياة(لنفسها): مش وقتك يا زفت يا نعمان.
حياة(بتوتر): ها؟
فتون(بضحك): الف مبروك يا اختي.
فردوس: مبروك يا حياة...
نازلي: مبروك يا عروستنا الحلوة.
حور: مبروك يا حياة...
فريد: مبروك.
فهد: مبروك.
حياة(بخجل و احراج): الله يبارك فيكوا...
احمد: ايه ده حياة طلعت بتتحرج زي الناس.
حياة: ليه حد قالك معنديش دم و لا معنديش دم.
احمد: شوفتي انا الوحيد اللي بطلعك من مود الاحراج.

حياة: متشكرين يا معلم.
ليث حاوط خصر حياة بايده و ضغط عليه جامد. و حياة بصتله بغضب.
ليث: طيب المأذون شوفه فين يا فريد.
فريد: طيب.
نعمان: بس انتوا ازاي حبيتوا بعض بسرعة كدة؟
-ليث بصله بعدم فهد و بعدين فهم ان حياة قالتلهم انهم بيحبوا بعض. و بص لحياة لقاها بتبصله برجاء.
ليث: قدر.
فريد: تحت البيت.
فهد: طب خليه يطلع.
فريد: خلاص طلع.
الباب خبط. نعمان فتح الباب.
نعمان: اتفضل...
المأذون: بسم الله. السلام عليكم.

الكل: و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته.
المأذون: اين العريس؟
ليث(ببرود): انا.
المأذون: و العروسة؟
حياة(بتوتر): انا.
المأذون: وكيل العروسة؟
احمد: حياة والدهاوو والدتها ميتين.
المأذون: عمها خالها اي حد من عائلتها.
نعمان: انا اخوها بس عندي 16 سنك ينفع اكون وكيلها...
المأذون: لا.
ليث: يبقي احمد يعتبر اخوها ينفع يكون وكيلها.
المأذون: وريني بطاقتك.
احمد طلع بطاقته و وداها للمأذون.
المأذون: طيب ينفع.

المأذون: الشهود.
فريد و فهد: احنا.
المأذون: فلنتوكل علي الله.
المأذون بدأ يكتب البيانات.
المأذون: امضي يا عريس.
ليث مسك الدفتر و مضي و ودي الدفتر ل حياة.
حياة بصت كتير لايده الممدودة للدفتر و للدفتر ومسكته بتردد و بدأت تمضي.
المأذون: بارك الله لكما و بارك عليكما و جمع بينكم في خير.
فتون حاولت تزغرط لكن معرفتش.
نعمان: الف مبروك يا عرسان.
و الكل قعد يبارك ل حياة و ل ليث...
فريد: الدبل.

-ليث طلع علبة الدبل و فتحها و مسك ايد حياة و بدأ يلبسها دبلته. و حياة مسكت الدبلة الفضي و لبستها ل ليث.
ليث(بهمس): لبسك ده هتتعاقبي عليه.
حياة(بهمس): بس.
و لسة هتكمل كلامها لقت حور جت قعدت بينها و بين ليث.
فتون: تعالي هنا يا حور.
حور: مرتاحة هنا.
حياة(بضحك): سيبيها سيبيها.
حور: عمو عمو.
ليث: خير؟
حور: وطي شوية هقولك حاجة.
ليث قرب من حور.
حور(بهمس): لو زعلت ابلة حياة انا هزعلك.
ليث ابتسم علي برائة حور.

ليث: طيب...
حياة(بهمس): كنتي بتقولي ايه؟
حور: كلام كبار ملكيش فيه.
حور سابت حياة بصالها بصدمة و قامت وقفت جمب الباقي.
حياة: يا واطية.
ليث: شنط حياة فين؟
فتون: جوا.
ليث: طيب فريد خلي الحراس يأخدوها...
حياة(بتوتر): هو احنا هنمشي دلوقتي.
ليث: كمان ربع ساعة كدة.
حياة(بتوتر): طيب.
فريد(بهمس): اخبارك؟
فتون: الحمد لله. اخبار جرح ايدك؟
فريد: الحمد لله بخير بسببك.
فتون: عملت واجبي.
فريد: تسلمي.
فهد: اسف انسة فردوس.

فردوس: تمام و لا يهمك...
فردوس سابته و وقفت بعيد.
و بدأت شنط حياة تنزل للعربية...
نعمان: البيب هيبقي فيه فراغ.
ليث: يلا.
حياة: طيب هسلم عليهم.
ليث: مستني.
احمد: خلي بالك من نفسك.
حياة: حاضر.
احمد باس رأس حياة. حياة راحت حضنت نازلي.
نازلي: هتوحشيني اوي.
حياة: و انتي كمان خلي بالك من نفسك، و متتبرتيش علي النعمة فاهمة.
نازلي: حاضر.
حياة: خلي بالك علي نعمان و حور و فردوس.
نازلي: حاضر حاضر.
حياة راحت حضنت فردوس.

فردوس: هتوحشينا اوي. البيب هيفضي بجد...
حياة: هبقي اجي ابات يا اختي هنا. هتوحشيني اكتر.
حياة: خلي بالك من نفسك.
فردوس: حاضر.
حياة راحت حضنت نعمان.
حياة: نعمان اوعدني انك مش هتبقي مدمن تاني و هتركز في دروسك.
نعمان: حاضر. اوعدك
حياة: بحبك. خلي بالك من نفسك و من اخواتك.
نعمان: و انتي كمان.
حياة حضنت حور جامد و باستها.
حياة: خلي بالك من نفسك و متبقيش شقية.
حور: حاضر.
حياة: و نامي جمب فردوس.
حور: حاضر.

حياة: و متنزليش الشارع كتير...
حور: حاضر.
فتون(بدموع): هتوحشيني يا بت.
حياة حضنت فتون و فتون قعدت تبوس فيها.
حياة: يا بت اتعدلي.
فتون: بحبك.
حياة: و انا كمان. خلي بالك من نفسك و سلميلي علي مامتك وباباكي لما يرجعوا...
فتون: حاضر.
ليث: يلا.
حياة: هتوحشوني. باي.
فريد فتح الباب و شاور لفتون بمعني باي. فريد و فهد اول ناس نزلوا.
ليث: خليكوا مش لازم تتعبوا.
حياة لسة هتمشي لقت ليث شالها بين ايديه بسرعة.

حياة(بصدمة): ايه ده؟
ليث: ايه يا حبيبتي؟
حياة لاحظت وجود اخواتها فسكتت و حاوطت رقبة ليث بأيديها...
ليث نزل بيها كام سلمة و قال.
ليث(ببرود): اهلا بيكي في الجحيم يا حياة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة