قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل السابع والعشرون

و اول ما ليث و حياة وقفوا و جايين يخرجوا سمعوا صوت ضرب نار.
البنات كلها صرخت...
ليث بحركة سريعة حاوط حياة بايده و خباها في حضنه، و الكل مسك في بعضه خوف.
حياة(بخفوت): حصل ايه؟
ليث(بهمس): محصلش حاجة و متخافيش طول ما انا جمبك...
حياة(بهمس): توعدني انك تحميني؟
ليث دفن رأسه في رقبة حياة و هو حاضنها.
ليث(بهمس): روحي فداكي حياتي.
حارس: يا بيه دي رصاصة طايشة.
ليث(بحدة): مين الزفت اللي عمل كدة؟

محمد: و الله حرام عليه.
حارس: ناس جديدة في الفيلا اللي قدام القصر...
فهد: خلاص حصل خير يا جماعة. المهم اننا كويسين.
ادم: حضنها حلو اوي كدة؟
ليث بص لادم و بعدين بص لحياة و بعدها عنه بسرعة.
ليث: يلا نروح للدكتورة. و كل واحد يأخد باله من نفسه.
فهد: هسبقك انا للشركة.
ليث: طيب.
محمد: خدني في طريقك عربيتي بتتصلح.
فهد: في مية عربية اشمعنا انا.
محمد: خدني معاك و انت ساكت.

نعمان: عن اذنكوا هطلع البس علشان ورايا دروس النهاردة.
ليث مسك ايد حياة و خرجوا ركبها عربيته و هو اللي ساق.
صفاء: يلا يا نازلي جامعتك و انتي يا تالا اطلعي مع فردوس اتكلموا و شوفوا اي حاجة اعملوها.
صفاء: ادم و ادهم خدوا حور و اطلعوا في الجنينة.
صفاء: دادة نور تعالي معايا.
في عربية ليث و حياة.
حياة كانت باصة في الشباك بتاعها و بتبتسم كل شوية و ليث لاحظ كدة.
ليث: مالك بتضحكي ليه؟
حياة: ها لا مفيش مفيش حاجة.

حياة(و هي بتحرك شفايفها بصمت و ابتسامة): روحي فداكي حياتي.
حياة: احم احم.
ليث: عايزة ايه؟
حياة: انا مفطرتش عايزة اكل.
ليث: طيب بعد المستشفي نروح نفطر.
حياة: تمام.
و بعد فترة وصلوا للمستشفي...
حياة(بفرحة): احمد عامل ايه؟
احمد: بخير الحمد لله و انتي؟
حياة: تمام.
احمد: ازيك يا ليث.
ليث: تمام.
حياة: في عريس ينزل الشغل كدة ليلة الفرح.
احمد: انا بعشق الشغل.
حياة: اصدقك في اي حاجة الا دي.

احمد: الزفت مرزوق قالي لا و هو اجازة اربع ايام بس.
حياة: يا عيني صعبت عليا. هتقعد مع عروستك اربع ايام بس. يعني مش خمسة و لا اسبوع.
احمد: اخرسي متفكرنيش بالواقع المرير...
ليث: طب يلا فين دكتورة نهلة؟
حياة: اشمعنا نهلة؟
احمد: احم اصل نهلة هي اللي دخلت معاكي اوضة العمليات.
حياة(بصوت عالي نسبيا): نعم يا اخويا!
ليث: في ايه؟
حياة: ملقتوش غير الزفتة دي، دي هتلاقيها مسكهالي ذلة دلوقتي.

ليث: مش فاضي للكلام ده، يلا.
ليث: عن اذنك يا احمد.
ليث مشي و حياة مدت وراه.
ليث: اقعدي هنا دقيقة و جايلك.
حياة: طيب ماشي.
و بعد فترة صغيرة ليث جه.
ليث: يلا.
نهلة(بفرحة): اهلا اهلا ليث بيه اتفضل اتفضل.
حياة: حضرتك عميتي مثلا؟
نهلة: اوووه سوري يا حياة مشوفتكيش.
حياة: طبعا ما انتي مبتشوفيش اللي ارفع منك.
نهلة: افندم!
حياة(بضحكة صفراء): بهزر معاكي.
ليث: خلاص، دلوقتي عايزين نفك الجبس ينفع دلوقتي.

حياة(لنفسها): عايزة اعيط، هتأخدها حجة ليها و هتسبني كدة، عااااااااا.
حياة: اعتقد يا نهلة اني كدة تمام و انا بحرك صوابعي و ايدي و انا بخير الحمد لله. يبقي نفك الجبس...
نهلة: لا يا حياة علشان نحافظ علي ايدك برضو.
ليث: تمام شكرا تعباناكي. يلا يا حياة.
حياة: بليز عايزة افك الجبس.
ليث(بحدة): يلا يا حياة.
حياة قامت و قعدت تدبدب في الارض.
ليث: يلا يا حياة.

حياة: لا بقي سيبني هنا و امشي. و هفك الجبس بس كدة دي بتكرهني علشان كدة عملت كدة.
ليث(بحدة): انتي ليه ليكي عداوة مع كل اللي حواليكي، شايفة الكل بيكرهك...
حياة: و انا بكرهك انت و نهلة بس كدة.
-حياة قعدت علي ارضية المستشفي و ربعت رجليها و ربعت ايديها و بصت قدامها.
ليث: بت قدامي يلا.
حياة,لا رد...
احمد(بفرحة): حياة.
احمد: ايه ده مالك في ايه؟

حياة(بدموع): نهلة بتكرهني و استغلت فكرة اني مش طايقة الجبس و قالت خليكي شوية كمان.
احمد: طب روحي لدكتور معتصم.
حياة: ايوه يلا و النبي.
احمد: شكرا يا ليث علي اللي انت عملته.
حياة: هو ده بيعمل حاجة؟
احمد: حرام عليكي يا بت انتي. ده خلي دكتور مرزوق اخد اجازة لمدة شهر مع صرف مرتبي عادي.
حياة: طيب شكرا. حد يقومني.
حياة قامت و راحت هي و ليث و احمد لدكتور معتصم و ليث كان ساكت طول الوقت.
حياة: دكتور معتصم.

معتصم: اهلا يا حياة عاملة ايه.
حياة: الحمد لله. و النبي خليني افك الجبس و النبي و النبي.
معتصم: لسة طفلة زي ما انتي يا بت اكبري.
حياة: طيب يا عمو معتصم و النبي بقي شوف الجبس و انا بثق فيك.
معتصم: طيب.
معتصم: بصي انا ممكن افكه ليكي تمام. بس محتاج كل شوية تدريبات و متضغطيش عليها جامد. يعني راحة تامة.
حياة: معنديش مانع...
-و بدأوا يفكوا الجبس لحياة و عملت ليها كذا تدريب. و حياة ملاحظة صمت ليث.

حياة: شوفت بقي. نهلة مبتفهمش حاجة...
ليث: يلا بينا.
ليث و حياة مشيوا و حياة قربت من ليث و باسته من خده.
حياة(بخفوت): اسفة لو زعلتك و انا مش قصدي.
ليث اتصدم منها و بعدين مسك ايديها و ركبها العربية.

-في مكان تاني.
في قصر ليث.
فردوس: البس ده و لا ده؟
تالا: امممم لا الصراحة الاتنين مش عاجبني.
فردوس: اصل احمد في مقام اخونا فاهمة.
تالا: اه فاهمة طب وريني عندك ايه تاني.
فردوس: بصي ده. ده لبسته مرة قبل كدة بس.
تالا(بصدمة): واو! انتي ازاي عندك الفستان ده؟
فردوس: ايه ماله؟
تالا: الفستان ده شركة وحيدة اللي عملت تصميمه و كله اتباع بره مصر.
فردوس(بتوتر): احم ده ده مش اصلي.
تالا: ازاي بس يا بنتي!
حور: فردوس.

فردوس: نعم يا حبيبتي.
حور: ماما صفاء عايزاكي.
فردوس: عن اذنك تالا.
تالا: روحي. ازيك يا حور.
حور: الحمد لله و انتي؟
تالا: كويسة الحمد لله. ناوية تروحي المدرسة امتي؟
حور: حياة قالت كمان كام شهر و هدخل اولي ابتدائي.
تالا: يااااه انتي لسة صغيرة.
حور: لا انا كبيرة عقلي كبير.
تالا: اكيد اكيد...
عند فردوس.
فردوس: حضرتك طلبتيني يا طنط؟
صفاء: اه يا فردوس تعالي اقعدي.
-فردوس راحت قعدت علي الكنبة.

صفاء: بصي يا فردوس عارفة انك رفضتي عرض جواز فهد.
صفاء: بس عايزة اقولك انه و الله العظيم بيحبك و كمان يتمني رضاكي.
فردوس: يا طنط.
صفاء: اسمعيني بس. فهد لسة عند كلمته و طالب ايدك خدي وقتك و فكري بهدوء و اعرفي انه مهما كان قرارك هنحترمه و مفيش اي حاجة هتتغير. لانه في الاول و الاخر نصيب.
فردوس: تمام عن اذنك يا طنط.
صفاء: براحتك يا حبيبتي.
ادم: حد شاف حور؟
فردوس: مع تالا فوق يا ادم.
ادم: تمام.

ادم كان طالع لحور بس لقي ادهم نازل.
ادهم: شايفك مهتم بحور زيادة عن اللزوم و انت اساسا بتكره الاطفال.
ادم(ببرود): ابعد عني يا ادهم.
ادهم: انا بعدت بس شوف تصرفاتك و احكم.
ادهم كمل نزول و خرج قعد في الجنينة. ادم طلع قعد مع حور و تالا.

-في مكان تاني.
في شركة ليث.
حياة: يا لي.
ليث: مش شيفاني مشغول.
فريد و فهد بصوا لبعض و ضحكوا بصمت.
حياة: اوف ينعل ابو كدة.
ليث: الشتايم ممنوعة...
حياة: انا شتمت الله.
حياة(لنفسها): شخص استغلالي. انا مالي انا جابني الشركة و خلاص اسكتي متتكلميش بشتغل ما يسبني اغور.
تليفون حياة رن. الخط اتفتح...
حياة: حاتم بيه بنفسه بيكلمني. يا تري ليه؟
حاتم: فاضية تيجي تختاري البدلة بتاعتي.

حياة: علشان ذوقي طبعا احسن من اي حد.
حاتم: ماشي يا ستي، هتيجي؟
حياة: هسأل ليث واقولك.
حاتم: طيب مستني ردك.
حياة: ليث.
ليث: لا.
حياة: اوف هو انت تحكمات و خلاص. انا هروح مع حاتم هختار البدلة معاه فيها ايه دي.
ليث: قولت لا. و مفيش خروج من الشركة الا معايا.
ليث: و مش عايز اسمع صوتك علشان بشتغل.
حياة قامت بسرعة و دخلت الحمام و قفلت الباب بغضب.
حياة: ربنا يعكنن عليك يا ليث.

حياة اتصلت بحاتم و قالتله ان ليث تعب و مش هتقدر تسيبه و هو كان متفهم للموضوع.
و بعدين لقت حد بيخبط عليها.
ليث: ناوية تباتي جوا.
حياة: ما تبعد عني بقي اوف.
ليث: اخرجي يلا.
حياة خرجت لقت في اكل.
ليث: يلا اقعدي كلي.
حياة: لا.
ليث: عنك ما كلتي. انا ورايا اجتماع لو لقيتك مشيتي هتزعلي مني جامد.
حياة: بلا بلا بلا بلا.

ليث سابها و خرج يحضر الاجتماع بتاعه، حياة قعدت علي تليفونها و كان كل شوية حاتم يبعت ليها صورة بدلة و هي تقول رأيها.

-في مكان تاني.
عند جامعة محمد.
محمد: اوف اخيرا خلصت محاضرات.
محمد: ايه ده؟ هي دي!
محمد جري و عدي الشارع لقي بنت واقفة بتعيط.
محمد: مالك؟
بنت: انت مين؟
محمد: اعتبريني فاعل خير شخص هسمعك و مش هتشوفيه تاني. بس هتكوني ارتاحتي.
بنت: لو سمحت سيبني في حالي بقي.
محمد: اتكلمي و اوعدك هساعدك.

بنت(بعياط): ماما تعبانة و محتاجة عملية في القلب و عايزين فلوس كتيرة. و انا مرتب شغلي بيكفيني انا و امي بالعافية و دورت علي شغل تاني بس ملقتش.
محمد: انتي خريجة ايه و لا اتعلمتي و لا لا؟
بنت: انا كنت هدخل طب بس مش معايا فلوس.
محمد: تسمحيلي اساعدك؟
بنت: لا شكرا مش محتاجة شفقة. و اتفضل امشي بقي.
محمد: انا اسمي محمد و مش بعاملك شفقة و هتعرفي ده قريب. بس انا هساعدك سواء رضيتي و لا لا.

محمد: عن اذنك هجيلك تاني.
محمد سابها و ركب عربيته و راح علي القصر...

-في مكان تاني.
عند فتون.
فتون: يا بابا.
مأمون: خير؟
فتون: يا بابا.
مأمون: ايه يا بت انتي؟
فتون: بحبك.
مأمون: عايزة كام يا فتون؟
فتون: شوفت دايما ظالمني لا كنت بقولك حياة و جوزها و عائلتهم هيحضروا الفرح...
مأمون: طيب يا فتون اعمل ايه؟
فتون: احم و فريد كمان جاي.
مأمون: طيب.
مامت فتون: هي عايزة تقول اتفقوا بقي علي كل حاجة يعني...
مأمون: بتلفي و تدوري ليه يا قطة؟
فتون: اوف بقي علي الاحراج...

فتون: انا راحة انام...
مامت فتون: مش وراكي غير النوم.
فتون: ايوه بااااااي.

-في مكان تاني.
عند حياة.
حياة كانت قاعدة لقت حد بيفتح الباب و بيدخل.
حياة اتصدمت لما شافت عاصم قدامها بس حاولت تخفي صدمتها.
حياة(بتوتر): احم حضرتك ايه اللي دخلك هنا؟
عاصم: حياة مش فكراني.
حياة(لنفسها): يا الله عايزة اموت حالا.
حياة: مين حضرتك؟ هو انت تعرفني؟
حياة: هو حضرتك اكيد جاي ل ليث صح؟
عاصم: لا انا جايلك استأذنت من ليث ادخل الحمام بس جيتلك.
حياة(بتوتر): اشمعنا يعني و ليه بتكدب؟

-عاصم قرب من حياة و نزل علي ركبه و مسك ايد حياة و هي قاعدة علي الكنبة.
عاصم: تعرفي يا حياة انا و انتي كنا بنحب بعض زمان...
حياة(بصدمة): ايه؟!
عاصم: ايوه انتي حبيبتي و دورت عليكي كتير بس ملقتكيش.
حياة(لنفسها): يا كداب يا ابن الكدابين.
عاصم: حبيبتي حصلك ايه احكيلي؟
حياة: انت مجنون انا معرفكش اسااسا.
حياة مسكت شنطتها و سابته و خرجت من المكتب.
حياة: اوف يا الله الموت اهون من اني اتكلم معاه.

عاصم: علفكرة انتي ملكي انا و بس. عن اذنك...
حياة(لنفسها): حياة حياة اهدي انتي بتحبي ليث. انتي مش بتحبي عاصم فاهمة...
عاصم(لنفسه): فرصتي يا حياة انك فاقدة ذاكرتك هخليكي ترجعي ليا.
ليث: شايف انك اتأخرت.
عاصم: اسف توهت.
فهد: طب نكمل شغل.
و بدأوا يشتغلوا و يتفقوا علي كل حاجة.
نعيم: لو زي ما انت قولت ان مدام حياة معاك ايه رأيك تيجوا معانا...
ليث: مرة تانية.
عاصم: ليه بس قولها بس...
فريد: براحتك يا ليث.

ليث: طيب موافق.
فهد: هشتغل انا و فريد.
ليث: طيب.
ليث: هروح اقول لحياة.
نعيم: طيب.
ليث راح لمكتبه و قبل ما يدخله لقي حياة قاعدة بره المكتب.
ليث: حياة.
-حياة جريت عليه و حضنته و دفنت وشها في رقبته، ليث شالها من وسطها و دخل المكتب و نزلها.
ليث: مالك حصل ايه؟
حياة: عاصم جه هنا.
ليث(بغضب مكتوم): كملي.
-حياة حكت كل اللي عاصم قاله و ليث كل شوية يتعصب اكتر.
ليث: لسة بتحبيه؟

حياة: لا، انا مش بحبه و مش هحبه ابدا. و مش هقبل اكون معاه ده خاين و قاتل و مخادع...
ليث: خلاص اهدي يا حياة انا جمبك.
حياة: شكرا. انا عايزة اروح.
ليث: للاسف نعيم الكلب مسك فيا اني اجيبك و نروح معاهم.
حياة: بس.
ليث: هكون معاكي و مش هسيبك لحظة. و كمان انتي كدة بتثبتي لعاصم انك اساسا محطتيش كلامه في دماغك.
حياة: طيب...
ليث: يلا.
و خرجوا هما الاتنين و راحوا لاوضة الاجتماعات...
ليث: يلا بينا...
عاصم(بخبث): طيب.

و الكل نزل و ركبوا العربية...
عاصم: نتمني نقضي وقت جميل مع بعض.
نعيم: المدام هتفرح لما تشوفك و الله يا ليث بيه.
ليث: تمام...
ليث(بهمس): اياكي تشربي اي حاجة فاهمة.
حياة(بهمس): حاضر. طب و بالنسبة للاكل؟
ليث بصلها بنظرة تحذير حياة فهمتها. و بعد فترة وصلوا للفيلا و حياة كانت مصدومة.
ليث(بهمس): مالك؟
حياة(بصدمة و همس): ليث دي الفيلا اللي كنا هنتجوز فيها بابا كان جايبها ليا هدية و كانت مكتوبة باسمي.

ليث: اتعاملي عادي.
حياة: هحاول.
و نزلوا و دخلوا و قعدوا في الصالون.
سهر: اهلا اهلا و سهلا.
سهر(لنفسها): انا مكنتش مصدقة انك لسة عايشة يا حياة كنت ما صدقت خلصت منك انتي و امك...
سهر: اهلا يا ليث بيه.
ليث: اهلا مدام سهر...
سهر: انتي مراته؟
حياة: اه.
سهر: جميلة. اختارت صح يا ليث بيه.
ليث: شكرا ليكي.
سهر: طب اتفضلوا اشربوا من العصير.
حياة: ميرسي مش عايزة.
ليث: احنا جينا علشان منزعلش نعيم بيه و عاصم.

عاصم: ازاي بس لازم تشربوا.
ليث: اعتقد قولت كلمتي يا عاصم.
عاصم: طب براحتكوا.
سهر: طب نتغدي؟
ليث: لا اتفضلوا انتوا اتغدوا احنا اتغدينا مع بعض.
حياة(بهمس): كداب.
ليث(بابتسامة جانبية و همس): بس قمر.
حياة و ليث بصوا لبعض و ضحكوا بخفوت...
عدت فترة و هما بيتكلموا في مواضيع مختلفة...
ليث: طب نستأذن احنا.
عاصم: لسة بدري.
ليث: لا الوقت اتأخر عن اذنكوا...
ليث: يلا حياتي.
حياة: تمام. عن اذنكوا...

ليث مشي هو و حياة و ركبوا العربية و رجعوا للقصر.
محمد(بسرعة): حياة عايزك في موضوع مهم.
حياة(بخضة): اهدي يا ابني حصل ايه؟
محمد: في واحدة محتاجة عملية بس معهاش فلوس تقدري تنفذيها.
حياة: ايوه بس انا مش معايا فلوس ادفع.
محمد: مش مشكلة انا هدفع.
ليث: في ايه؟
محمد: هبقي اكلمك يا ليث و احكيلك.
ليث: تمام.
ليث: يلا نتعشي.
حياة: لا انا مش جعانة عن اذنكوا.
حياة مدت بسرعة و طلعت لاوضتها.
و الكل قعد و بدأ يأكل و يتكلم.

ليث: عملت ايه في الزفت شريف يا فهد؟
فهد: انا كلمت فريد و هو جاي و هنتكلم ف اوضة المكتب.
ليث: تمام.
تالا: ليث.
ليث: خير؟
تالا: هو احنا مش هنطلع اجازة زي المرة اللي فاتت؟
ليث: مش دلوقتي يا تالا. لسة خطوبة نازلي و فريد.
تالا: طيب.
ليث: و الدواء اللي بقيتي مهملة فيه يا امي.
صفاء: ها لا لا انا بأخده.
ليث: انا مش طفل علشان تضحكي عليا تمام.
صفاء: هو نسيت يوم.
ليث: نسيتي برضو؟
صفاء: خلاص حاضر.

فردوس: هو احنا هنروح الفرح امتي؟
ليث: علي الساعة ستة كدة.
فردوس: طيب.
ليث: عن اذنكوا. هطلع اغير يا فهد و نازل تاني.
فهد: تمام و انا كمان.
ليث طلع اوضته و ملقاش حياة دخل اوضة الملابس.
ليث(باستغراب): بتعملي ايه؟
حياة: استني بقي.
ليث: حاطة كل الهدوم في الارض ليه؟
حياة: لسة مختارتش هلبس ايه؟ و الفرح بكرة.
حياة: بقول ده بس لقيته شفاف اوي و كدة يعني...
حياة: شوفت ده لقيته مفتوح اوي من قدام و شفاف.

حياة: طب ده قصير اوي ده مش مغطي اول رجلي حتي.
حياة: طب ده بس ده لونه ابيض و انا مش عايزة ابيض...
حياة: اوف يا رب ساعدني.
ليث قرب من حياة. حياة كانت قاعدة في الارض و جمبها هدوم كتير اوي حواليها.
ليث وطي و مسك في ايده فستان.
ليث: شوفي ده.
حياة: وريني.
حياة(بانبهار): واو جبته ازاي ده.
حياة(بقرف): لا معجبنيش.
ليث اتصدم من تغيرها المفاجئ و السريع.
ليث: براحتك.
ليث بدأ يقلع هدومه و مش معبر حياة.

حياة(بصدمة): بتعمل ايه؟
ليث(ببرود): نظرك اختفي فجأة مش شيفاني بغير و لا ايه...
حياة: طب استني اخرج.
حياة قامت بسرعة و طلعت بره و ليث ابتسم علي احراجها و كمل لبس و غير هدومه و لبس هدوم بيتي...
ليث(ببرود): اطلع الاقي الاوضة زي الفل. غير كدة هتتحاسبي...
حياة(لنفسها): غور يا شيخ.
ليث نزل. صفاء طلعت لحياة.
حياة: اتفضلي يا طنط في ايه؟
صفاء: خدي يا حبيبتي.
حياة: ايه ده يا طنط؟

صفاء: ده فستان انا عملته ليكي خصوصي كهدية.
حياة: تسلمي يا طنط. بس بمناسبة ايه؟
صفاء: بمناسبة انك بنتي. فيها حاجة دي.
حياة(بدموع): تسلمي يا طنط.
حياة حضنت صفاء و قعدت في حضنها فترة طويلة.
عند ليث.
ليث: ايه الاخبار؟
فهد: كاميليا بتشتغل مع شريف.
فريد: اخت شريف معاهم...
ليث: بمعني؟ و كاميليا ايه اللي خلاها تشتغل مع شريف؟
فهد: شريف هو اللي عايز اوراقك يا ليث.
ليث(بحدة): دول اتجننوا دول...

فريد: اهدي يا ليث، خلينا نفكر في حل.
فهد: انت بطلت علشان خاطر حياة.
ليث: محدش يجيب السيرة دي تاني و الورق هيتحرق بس كدة.
فريد: طيب براحتك متضايقش.
فهد: هنعمل ايه يعني؟
ليث: اوف زهقت كل حاجة في وقت واحد.
فريد: اهدي بس و هنحلها.

ليث: هنحل ايه و لا ايه؟ حياة و لا عم حياة و لا ادم و ادهم و لا امي و لا تالا و لا جواز نازلي و لا جواز فردوس و لا دراسة حور و لا كلية محمد و مشاكله و لا كاميليا و لا شريف و لا مين بالظبط.
فهد: اهدي اهدي بس. كله هيتحل.
فريد: انا شايف اكتر حمل عليك هو حمل حياة. اعترفلها و هي هتساعدك و هتشيل عنك.

ليث: مش قادر انا مش قادر لما بحط عيني في عنيها مبقدرش اتكلم بفضل سرحان في ام عيونها. و لما بتكلم معاها مبقدرش اقولها اني.
فهد: انك؟
فريد: انطقها بقي.
ليث: سيبوني لوحدي.
فهد: الصبر.
فريد: يلا يا ابني هيجيلي شلل.
فريد خرج و راح علي بيته و طلع تليفونه و اتصل علي فتون...
الخط اتفتح.
فتون: الو...
فريد: وحشتيني.
فتون: شكرا...
فريد: يا بت خليكي رومانسية شوية.
فتون: طيب عامل ايه؟
فريد: بخير بيكي.

فتون: شكرا و بطل احراج.
فريد: هموت. تصبحي علي خير.
فتون: و انت من اهله...
فريد: بحبك.
فتون(باحراج و سرعة): و انا كمان.
فتون قفلت في وش فريد.
فريد(بضحك): يا بت المجنونة.
في القصر.
ليث طلع الدور بتاعه و طلع للروف بتاعه و كان الهواء حلو و قعد علي الكنبة اللي فوق و رجع رأسها لورا و غمض عيونه و من غير ما يحس نزلت دموعه...
ليث(بدموع): يا رب...
-ليث غصب عنه نام من غير ما يحس بس صحي لما حس حد قعد علي رجله.

حياة حاوطت رقبة ليث بايديها و قعدت علي رجله.
حياة: مالك؟
ليث: ايه اللي جابك؟
حياة: هعيد سؤالي تاني. مالك؟
-ليث شال شعر حياة بعيد عنها. و حياة بأيديها مسحت الدموع اللي كانت متعلقة برموشه.
حياة: انا مش غبية علشان مميزش انك بتعيط. و علفكرة مش عيب انك تعيط عادي.
حياة: بس العيب انك تكون موجوع و متشاركش همومك لحد و بالذات لشخص.
ليث: لشخص؟
حياة: لشخص امرك يهمه. خليك قوي يا ليث.
حياة: انا جمبك.

-حياة رجعت جسم ليث علي الكنبه و سندت برأسها علي صدره و حاوطته بأيديها.
ليث: مالك منمتيش ليه؟
حياة: انت زعلان احكيلي مالك.
ليث: مفيش شوية مشاكل في الشغل...

حياة: ليث بجد لو مش عايز تنتقم من عمي و ابن عمي و الله مش هزعل و الله انا خايفة عليك انا لغاية دلوقتي معرفش ايه خطتك بس واثقة فيك. بس مش واثقة فيهم ده اخ قتل اخوه علشان ورثه و ده واحد خدع بنت علشان الفلوس و عشمها في الجواز و خدعها و هي لابسة فستانها الابيض و قتل ابوها و امها قدام عيونها.
حياة: بابا و ماما انا خسرتهم بس مش هقدر علي خسارة اخواتي و خسارتك.
ليث: حياة انا.
حياة(بأمل): ايه؟

ليث: انا هنتقملك من عمك و ابنه و اوعدك هرجعلك حقك انتي و اخواتك.
حياة(بخيبة امل): طيب.
ليث: يلا ننام.
حياة: لا الجو هنا حلو خلينا هنا شوية...
ليث(بخبث): و انتي علي رجلي مرتاحة يعني؟
حياة(بلا وعي): اه، سيبني في حضنك شوية.
ليث: طيب.
-ليث حاوط حياة اكتر بأيده و حياة انكمشت علي نفسها و هي في حضنه...
ادهم(بهمس): شكلهم حلو.
ادم(بهمس): ايوه حلوين اوي.
ادهم(بهمس): بس فكرتك كانت جامدة.
ادم(بهمس): عيب عليك.

ادهم(بهمس): بلاش فخر عملت ايه يعني روحت قولت لحياة الروف فوق حلو اوي تحبي تجربيه...
ادم(بهمس): هضربك...
ادهم(بهمس): تقدر؟
حور(بهمس): مش يلا عايزة انام.
ادم: تعالي يلا.
و كل واحد راح لاوضته. و ليث و حياة ناموا في الروف...

-في الصباح الباكر...
في بيت احمد...
الباب بيخبط جامد.
احمد(بقلق): طيب طيب، مين؟
حاتم: انا يا عريس.
احمد: الله يخرب بيتك ايه اللي جابك؟
حاتم: نسيت انك عريس يا عم و لا ايه؟
احمد: طيب و بتخبط كدة ليه؟
حاتم: بعملك هيصه يا عم.
احمد: اتزفت و ادخل...
حاتم: داخل غصب عنك.
حاتم: هي هي دي شقتك اللي هتتجوز فيها؟
احمد: اه.
حاتم: طب يا ابني شوية زينة و بلالين هكذا.
احمد: ان شاء الله.
حاتم: هخلي حياة و فتون يعملوا كدة.

احمد: طيب. يلا هغير هدومي و نروح للحلاق.
حاتم: مروحتش من امبارح ليه؟
احمد: اه عندك مانع؟
حاتم: مالك يا ابني؟
احمد: كنت هصحي براحتي انت جاي من الصبح ليه...
حاتم: اخرس ياض و يلا قدامي.
احمد: طيب.
احمد غير هدومه و نزل هو و حاتم حلقوا و بدأوا يلبسوا هدومهم...

-في مكان تاني.
في القصر.
صفاء: الوقت اتأخر يا جماعة. هو ليث و حياة منزلوش ليه؟
ادم: هينزلوا براحتهم.
صفاء: طيب.
نازلي: هاي يا جماعة. فين الاكل بقي؟
فردوس: هو فين حياة حاتم عايزها هي و فتون يروحوا ينفخوا بلالين...
فهد: ليث معتقدش هيوافق.
نازلي: تقوله لو موافقش انا او فردوس نروح...
صفاء: طيب يلا كله حضر هدومه؟
الكل: اه.
صفاء: نفطر و ننقوم نجهز كل حاجة تاني و بعدين نبدأ نلبس.

و الكل بدأ يأكل. و هو بيهزر و يضحك.
عند ليث.
حياة(بنوم): ليث قوم غير لبنتك.
حياة(بنوم): ليث جويرية عايزة تأكل خدلك اجازة و اقعد معانا بقي.
ليث: بت حياة انتي يا بت. يا حياة.
حياة(بفزع): ايه؟
ليث: انتي اللي ايه؟
حياة: حصل ايه؟
ليث: لا مفيش جنابك كنتي بتحلمي.
حياة(بابتسامة): اه كان حلم جميل. حلمت اني خلفت بنت جميلة قمر اوي و شبهي.
ليث: و ابوها كان مين؟
حياة: انت.
ليث: و يا تري حلمتي جبناها ازاي؟

حياة(بصدمة): يا سافل يا قليل الادب.
ليث: ايه بس؟
-حياة قامت بسرعة من علي رجل ليث و ضربته في صدره.
حياة: شخص منحرف و تفكيرك منحرف زيك.
-حياة سابته و نزلت و ليث قعد يضحك بصوت عالي و هو شايف خدودها الحمراء و عصبيتها.
ليث نزل وراها و لقاها داخلة الحمام.
ليث: حياة.
حياة(بعصبية): انجز.
ليث: اختارتي فستانك.
حياة: طنط جابتلي واحد.
ليث: تمام.
حياة سابته و دخلت الحمام خدت دوش طويل و خرجت لقت ليث دخل وراها و اتزحلق.

حياة(بخضة): ليث.
حياة جريت بسرعة علي ليث في الارض و بصتله بندم.
حياة: آسفة غصب عني نسيت.
ليث: يعني لو كنت اتكسرت كنتي هترتاحي.
حياة: انت كويس؟
ليث: اه.
حياة: طيب ما ربنا بيخلص منك ذنوب ده انت عامل ذنوب لا ليها اول و لا اخر.
ليث: و الله...
ليث زق حياة علي الارض و بقي فوقها.
حياة(بصوت عالي): عاااااااااااا غرقتلي هدومي و انا لسة مستحميه حرام عليك.
حياة ضربت ليث علي صدره كتير.
ليث: اهدي اهدي.

حياة: عيل رزل. بكرهك. عاااااااا.
ليث: عادي غيري غيرها...
ليث قام و حياة خرجت من الحمام بغضب.
حياة(بغضب مكتوم): ربنا يعكنن عليك بس كدة. آه يا ضهري.
-حياة لبست و ليث خرج لبس و نزلوا الكل قعد يتكلم و يهزر و يضحك لغاية ما جه ميعاد اللبس...
ليث: يلا اطلعوا.
حياة: هو مين نفخ البلالين يا فردوس.
فردوس: فتون و مامتها و حاتم...
حياة: طيب كويس. و نعمان راحلهم ماشي كويس...
و الكل طلع بدأ يلبس هدومه...

حياة: اخرج بقي بما انك لبست.
ليث(برفعة حاجب): اشمعنا؟
حياة: انجز انزل...
ليث نزل لقي كل الرجالة جاهزة و لابسة.
فهد: اوف ايه ده الستات دي بتحب تتأخر اوي.
ادم: كلهم كدة...
ادهم: بس بيبقوا في الاخر قمرات.
و الكل لبس هدومه و بدأ ينزل.
محمد: ايه يا صفصف الجمال ده؟
صفاء: اخرس يا محمد.
صفاء كانت لابسة فستان مناسب سنها و طويل للاخر و و بكم و واسع باللون البني و لبست جذمة سوداء...
و بعد فترة نزلت حور و فردوس.

فهد(لنفسه): ايه الجمال ده؟
حور كانت لابسة فستان سماوي في ابيض قصير لغاية الركبة و منفوش و لبست صندل باللون الابيض و سرحت شعرها ورا ضهرها و حطت توكة علي شعرها علي شكل قطة.
فردوس كانت لابسة فستان باللون الاسود طويل لبعد الركبة بشوية صغيرة و كان سادة و لبست صندل دهبي بيلمع و رفعت معظم شعرها لفوق و نزلت الباقي ورا ضهرها.
نازلي: انا جييييت...

نازلي كانت لابسة فستان باللون الاحمر و ضيق مجسمها و بكم و واصل لغاية الركبة و لبست صندل اسود بكعب و حطت روچ احمر فاتح و سيبت شعرها.
و بعد فترة نزلت تالا.
ليث: هي حياة دي ايه؟ اوف.
محمد: يا جمالو يا جمالو معانا مزز كتير.
تالا كانت لابسة فستان كحلي طويل ضيق و منفوش من تحت بس و كان بحمالة رفيعة و لبست صندل اسود و رفعت شعرها لفوق.
نازلي: الوقت اتأخر حد يطلع ينادي حياة.

-ليث كان طالع و باصص في الارض بس وقف اول ما سمع صوت خطوات جاية.
ليث فتح عيونه من الصدمة و من كمية الجمال اللي قدامه.
ليث(لنفسه): قولت هتطلعي حلوة في الفستان لكن مش للدرجة دي.
ليث(لنفسه): انا غلطان اني اختارت الفستان ده.
حياة: ايه رأيكوا؟
-الكل مدح في حياة جدا. و ليث واقف ثابت.

حياة كانت لابسة فستان اسود طويل واسع من بعد الخصر و فيه زي اوراق شجر باللون الفضي اللي بيلمع و كان ب ¾ كم و كان كتفها باين و لبست صندل باللون الفضي اللي بيلمع و حطت روچ باللون الاحمر الغامق و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها.
حياة نزلت و ليث مد ايده ليها...
ليث: حياة انا بحبك...
حياة فتحت عنيها علي آخرهم و بصتله بصدمة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة