قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والعشرون

حياة نزلت و ليث مد ايده ليها...
ليث: حياة انا بحبك...
حياة فتحت عنيها علي آخرهم و بصتله بصدمة.
ليث: حياة حياة.
حياة(بشرود): ها؟
ليث: مالك يا بنتي سرحتي في ايه؟ يلا علشان منتأخرش.
حياة(بخيبة امل): طيب.
حياة(لنفسها): آه يا قلبي بقيت حتى احلم و انا صاحية هموووووت. انت السبب يا ليث.
صفاء: زي القمر يا حبيبتي.
حياة: تسلمي يا طنط.
و الكل خرج و لقوا العربيات واقفة صفوف.
كريم: هاي.
الكل: هاي.

كريم: يلا يا نازلي هنركب في عربيتي.
نازلي: طيب، باي يا جماعة.
كريم مسك ايد نازلي و ركب عربيته.
كريم(بحدة): ملقتيش غير الزفت ده و تلبسيه يا نازلي.
نازلي: يا كريم ده فرح اخويا بلاش والنبي تضايق.
كريم: هحاول. بس اوعدك لما نتجوز هخليكي تلبسي اللي علي مزاجي.
نازلي: طيب.
عند الباقي.
ليث: اركبي.
حياة: شكرا.
حياة ركبت العربية و دخلت فستانها في العربية.

ليث: محمد و ماما و تالا في عربية. ليث و فردوس في عربية ادم و ادهم و حور في عربية.
-ليث لف و راح ركب جمب حياة.
ليث: اطلع يا ابني.
السواق: حاضر يا بيه.
في عربية فهد و فردوس.
فهد: انسة فردوس تسمحيلي اتكلم دقيقة مع حضرتك.
فردوس: اتفضل.
فهد: ممكن اعرف سبب رفضك ليا؟
فردوس: ممكن اعرف ليه طلبتني للجواز؟
فهد: لاني حبيتك...
فردوس(باحراج): متأكد؟
فهد: ايوه، انا بطلب من حضرتك فرصة تانية.

فردوس: هحاول. بس بكرة هحكيلك حاجة و انت قرر هتكون لسة عايز تتجوزني و لا لا.
فهد: مش محتاج اسمعها لان مفيش اي حاجة هتغير حبي.
فردوس: هنشوف. بس تأكد في حالة رفضك مش هزعل...
في عربية محمد.
صفاء: خشي حبة كدة يا بت.
تالا: يا ماما في ايه الفستان واخد راحته.
محمد: هو الفستان يأخد راحته و احنا نتزنق يعني.
تالا: ايوه كفاية انا و ماما قاعدين مرتاحين.
محمد: يا ريتني كنت روحت بعربيتي و بس.

-و بعد فترة وصلوا للقاعة لقوا فتون و حنين واقفين.
حياة(بفرحة): فتون.
فتون: حبيبة قلبي.
حياة حضنت فتون جامد و بعدين حضنت حنين.
حياة(بغمزة): انتي بقي اللي بيحبك اخويا؟
حنين(بخجل): هو قالك ايه؟
حياة: لا بلاش اقول.
ليث: فين فريد يا فتون؟
فتون: وصلني انا و حنين و قالي هيعمل حاجة فش الشركة ضروري و يجي.
ليث: طيب يلا ندخل.
الكل دخل و بدأوا يدوروا علي ترابيزة ليهم.
فتون: حياة ماما و بابا اهم يلا نروحلهم.

حياة: طيب. تعالوا.
و راحوا و قعدوا في ترابيزة والد فتون...
حياة: قلبي.
مأمون: روحي يا روح قلبي.
حياة حضنت مأمون و باسته من خده.
حياة: لسة بتغيري يا بطة؟
مامت فتون: اخرسي يا بت.
نازلي: طب و انا فين حضني؟
حياة: امشي يا بت عمو بيحبني انا و بس صح يا عمو سيبك من مراتك و اتجوزني انا.
مأمون(بضحك): ياااااه لو هند تسمعك.
نازلي: هند هنود...
مامت فتون(هند): ايه؟
نازلي: حياة بتقول ل عمو سيبك من مراتي و اتجوزني انا.

هند: اه يا بنت ال.
حياة: دي فتانة انا قولت كدة ده انا برئية يا سيادة القاضي...
فتون: كدابة يا هند.
هند: شايفة انكم خدتوا عليا اوي.
حياة(بشهقة): انتي لسة واخدة بالك دلوقتي؟
مأمون: خلاص بقي يا حياة اصل هند بتزعل.
حياة: طيب.
محمد: انتوا ناس مسخرة.
حياة: انت لسة شوفت حاجة.
فردوس: اتكلمي يا حنين مالك خجولة ليه؟
حياة(بضحك): هي بتعرف تتكلم مع نعمان بس.
حنين(بخجل): لا لا مش كدة.
لمياء: دكتورة حياة.

حياة: لمياء اخبارك فين مريم و دكتور معتصم و الباقي...
لمياء: انتي اللي اخبارك ايه؟ و مبروك علي الجبس.
حياة: الله يبارك فيكي.
لمياء(بضحك): نهلة بتحاول تشقط عريس غني.
حياة: طماعة.
صفاء: تشرفت بيكي و الله يا مدام هند.
هند: و انا اكتر و الله.
حياة: هو الزفت اتأخر ليه؟
فتون: بتصل بحاتم مش بيرد.
حياة طلعت تليفونها و اتصلت بحاتم. الخط اتفتح.
حياة: الو يا زفت انتوا فين؟
فتون(بصدمة): ده رد عليكي.

حياة: طبعا يا ابنتي هو انا اي حد.
حياة: اتأخرتوا ليه طيب؟
حاتم: العربية عطلت يا اختي.
حياة(بضحك): طول عمره منحوس.
احمد: فكك مني بقي يا حياة بعد اذنك.
حياة: طب استنوا لحظة.
حياة قربت من ليث.
حياة: ممكن ثانية؟
ليث قام مع حياة و بعدوا عن الناس.
حياة: عربيتهم عطلت ممكن تبعت عربية تجبهم؟
ليث: طيب. روحي انتي و انا هتصرف.
حياة: ميرسي.
حياة سابته و قفلت مع حاتم، و كان الكل قاعد مبسوط و بيهزر و بيضحك...

فتون: تعالوا نتصور هناك.
حياة: فكرة حلوة يلا.
-و كل البنات قاموا و بدأوا يتصوروا في مكان العريس و العروسة.
فتون: يلا يا حياة.
-حياة قعدت علي الكرسي و فرشت فستانها علي الكرسي و خدت وضعية جميلة.
شاب: مين دي؟
شاب2: لا معرفش بس دي شكلها صاروخ.
ليث بص ناحية حياة لقاها بتتصور و سمع كلام الشباب.
ليث(لنفسه): يا الله ايه الجمال ده.
ليث(لنفسه): ايه اللي بقوله ده؟ هي ازاي كدة.
ليث(بحدة): حياة.
حياة: نعم.
ليث: تعالي.

حياة قامت و راحت ناحيته.
ليث: طول الفرح متقوميش غير معايا و تقعدي في الكرسي متتحركيش منه، فاهمة؟
حياة(بحدة): خلاص بقي زهقت منك ده ناقص تقولي متتنفسيش. ابعد عني و ده فرح اخويا يعني مستحيل اقعد في الكرسي و متحركش.
حياة(بدموع): انت للدرجة دي بتكرهني و بتقيد حريتي. انا بكرهك.
-حياة سابت ليث و مشيت و سابت القاعة خرجت بره القاعة بالكامل و وقفت في الجنينة اللي قدام القاعة...

حياة(بعصبية): بس بقي زهقت عمره ما هيتكلم شخص جبان.
حياة هدت نفسها و دخلت للقاعة تاني.
فردوس: كنتي فين؟
حياة: اتخنقت فجأة قومت وقفت في الهواء شوية.
صفاء: مالك يا حبيبي طب حاسة بدوخة او حاسة ان نفسك غامة عليكي كدة.
هند: لتكوني حامل يا ابنتي.
حياة(بصدمة): ايه ايه انتوا بتقولوا ايه؟ انا مش حامل انا كويسة. ده ايه ده!
حياة سابتهم و راحت وقفت مع باقي الدكاترة.
نهلة: حد يسيب ليث بيه و يجي يقعد معانا.

حياة(ببرود): شيفاكي مركزة مع جوزي اوي يا نهلة. ابعدي عنه فاهمة.
معتصم: العريس جه.
حياة راحت ناحية الباقي و كانت بتبص علي احمد و ياسمين و بتبتسم.
ليث(بخفوت): انا مكنش قصدي اتحكم فيكي. كان في ناس.
حياة(قطعت كلامه): مش محتاج تبرر يا ليث. و كمان انا في فرح اخويا يعني مش عايزة انكد علي نفسي.
ليث(بضيق): طيب.
-ليث بعد عن الكل و راح اختار ترابيزة لوحده و قعد عليها.
حياة(بفرحة): مبروك يا ابو حميد.

احمد(و هو بيحضنها): الله يبارك فيكي و شكرا لانك بعتي حد يجبنا بعربية مزينة.
حياة: و لا يهمك يا حبيبي.
حياة(بفرحة): مبرووووك يا احلي عروسة زي القمر.
ياسمين: شكرا ليكي اوي يا حياة.
حياة: يا بت مفيش شكر بينا.
فتون: مبروك لاحلي عروسين.
احمد: الله يبارك فيكي يا زفتة.
فتون: واطييييييي.
حياة: ازيك يا حاتم.
حاتم: كويس يا حبيبتي.
نعمان: حياة اعتنيتوا بحنين كويس.
حياة: غور ياض من وشي.

نعمان: ماشي ماشي و ربي ما هعديها لو لقيتها مضايقة او حصلها حاجة بس.
حاتم: يلا نروح نقعد.
و راحوا للترابيزة و بدأوا يقعدوا.
تالا(بصدمة): انت!
حاتم(بابتسامة): عفوا اعرف حضرتك؟
تالا(بغيظ مكتوم): لا. عن اذنكوا.
تالا قامت و خرجت لبره.
تالا: هو هو ده اللي ركب معايا العربية. ده انا لسة مضايقة منه اساسا.
تالا: هو مين ده اسااسا؟
تالا: احرجني قدام الناس اساسا.
تالا: حيوان.
حاتم: افندم؟!

تالا(بعصبية): عايز ايه و ايه اللي جابك ورايا؟
حاتم: انا حاتم يا تالا.
تالا(بعصبية): ياض انت متقولش اسمي تاني فاهم.
حاتم: ليه اسم الملكة يعني. طب تالا تالا تالا تالا.
تالا(بعصبية): ياض هضربك.
حاتم: بموت في الضرب.
تالا ضربته في صدره و كملت مشيها.
حاتم(بضحك): اموت انا يا جميل.
نازلي: شكلهم حلو اوي.
كريم: عقبالنا يا روحي.
نازلي(بخجل): ان شاء الله.
كريم: بحبك.
نازلي: بطل بقي.
كريم: عيوني يا عيوني.
نازلي: يا ربي.

كريم(بضحك): خلاص خلاص.
نازلي: طيب.
ادم: عايزة تأكلي؟
حور: لا شكرا.
ادم: طيب. ادهم قوم في واحدة هناك اهي لو عايز تشقطها...
ادهم: خليك في اللي جمبك و سبني انا في حالي.
ادم: براحتك.
ادهم(بضحك): ياض هضربك.
ادم(بضحك): معنديش مانع بس لو تقدر.
نعمان: حد ضايقك؟
حنين: لا كلهم لطاف اوي و كيوت...
نعمان: ده انتي اللي كيوت...
حنين(بخجل): ميرسي.
نعمان: اهم حاجة تكوني مبسوطة.
حنين: شكرا ليك يا نعمان.
نعمان: يا ايه؟

حنين(بخجل): خلاص يا حبيبي.
نعمان: ايوة كدة اظبطي.
هند: بس كل ثنائي لايق علي بعضه اوي.
صفاء: اه و بالذات ليث و حياة. و فريد و فتون و نازلي و كريم و فهد و فردوس.
هند: ربنا يتمم علي خير ليهم.
صفاء: يا رب. و يعديها علي خير.
هند: يا رب، بس اهم حاجة بينهم التفاهم و الحب.
مأمون: فريد.
فريد: نعم يا عمي...
مأمون: كدة زي ما اتفقت مع ليث الخطوبة كمان اسبوع.
فريد: ان شاء الله.
مأمون: مش هقولك فتون في عينك يا فريد.

فريد: فتون في قلبي يا عمي.
مأمون: تسلم يا حبيبي...
فهد(بهمس): الحق يا فريد شريف...
فريد: عن اذنك يا عمي.
فريد و فهد قاموا و راحوا ل ليث.
شريف: اهلا ب فريد و فهد.
ليث(ببرود): شايف ان ده مش مكان نتكلم فيه.
شريف: لا ما انا جيت هنا بالذات لاني بحب اتكلم في الافراح...
فريد: هروح انا علشان محدش يحس بحاجة...
فهد: طيب.
شريف: مالك بس يا ليث مش طايقني ليه؟
ليث: انجز عايز ايه؟
شريف: الصراحة محتاجك المرة الجاية.
ليث: لا.

شريف: المرة دي بس و نبقي مع بعض.
فهد: مش قالك لا يبقي خلاص.
شريف: معاك فرصة يا ليث. اتمني مترفضش عن اذنك.
شريف قام و خرج.
حياة: يا بنتي بطلي توتر خشي يلا الكل مستنيكي.
فردوس: يا حياة يعني اوافق.
حياة: طبعا يلا بقي.
فردوس: طب هحكيله الاول.
حياة: علفكرة مش هيرفضك بس ماشي.
فردوس: بحبك.
حياة: روحي قوليله بقي. يلا باي.
فردوس دخلت للقاعة. و حياة كانت هتمشي.
شريف: حضرتك مدام حياة؟
حياة: مين حضرتك؟
شريف: انا صاحب ليث.

حياة: طيب عن اذنك.
شريف: لحظة في موضوع.
حياة: ايه؟
شريف: في موضوع يخص ليث.
حياة(بقلق): ليث حصله حاجة؟
شريف: لا لا متقلقيش. كنت هحكيلك حاجة بخصوصه يعني.
حياة: ايه قلقتني.
شريف: بس مش هينفع هنا. ممكن تيجي معايا؟
حياة: بس.
شريف: عشر دقايق بس.
حياة: طيب.
حياة راحت مع شريف.
حياة: ليه العربية؟
شريف: مش هينفع هنا خالص لو ليث شافنا هيزعق.
حياة(لنفسها): حياة بلاش تخاطري. بس علشان ليث.
حياة(لنفسها): يا رب ساعدني.

حياة ركبت جمب شريف في العربية و لقته مشي بيها.
حياة: اتفضل قول ماله ليث؟
شريف: بصي اللي هقوله ممكن يضايقك او ممكن تتصدمي بس دي الحقيقة.
حياة: اتفضل قول.
عند ليث.
ليث لاحظ ان حياة مش موجودة في القاعة قام و خرج بره.
ليث: شوفت حياة؟
حارس: اه يا بيه مشيت مع شخص كدة و ركبت معاه العربية.
ليث(بغضب): و انت مقولتليش ليه يا حيوان؟
ليث طلع تليفونه و اتصل بحياة...
فهد: مالك يا ليث؟
ليث: ابعد عني دلوقتي.
عند حياة.

حياة(بتوتر): ده ليث.
شريف: ردي ردي عادي انا قولتلك اني صاحبه.
الخط اتفتح.
ليث(بغضب): انتي فين و مع مين يا حياة؟
حياة(بتوتر): لا هو هو.
ليث(بغضب): انطقي.
شريف: افتحي الاسبيكر.
شريف: ازيك يا ليث، انا شريف.
ليث(بصدمة): مستحيل!
فهد: حصل ايه؟
حياة(بتوتر): ليث اسمعني هو صاحبك و انت بتثق فيه صح. هو بس هيحكيلي حاجة.
شريف: تحب اقولها و لا لتكون قولت ليها.
ليث(بغضب): شريف متنطقش و لا كلمة. و قولولي انتوا فين بالظبط.

شريف: بس هستمتع لما اكسر ثقتها بيك.
شريف: جوزك يا مدام حياة تاجر مخدرات.
حياة بصتله بصدمة و بعدين بصت للتليفون.
حياة(بصدمة): ليث الكلام ده حقيقي.
ليث: حياة مش مهم دلوقتي المهم انكوا تقولولي انتوا فين.
حياة(بصريخ): رد عليا الكلام ده حقيقي.
شريف: مش شيفاه بيتوه في الموضوع.
ليث: كان زمان يا حياة، كان زمان و الله. المهم دلوقتي قولولي انتوا فين ارجوكي حياتي؟
شريف: مش بعيد عن القاعة يا ليث.

ليث: جاي فورا متوقفوش العربية.
حياة: وقف العربية.
ليث: اياك يا شريف توقف العربية فاهم.
شريف: في ايه؟
حياة(بصريخ): وقف العربية.
شريف: طيب.
ليث(بصوت عالي): اياك توقف العربية العربية فيها قنبلة.
شريف(بصدمة): قنبلة!
ليث: اياك توقف انا جايلك.
ليث ركب عربيته و وراه الحراس.
فهد(بصدمة): هو اللي فهمته صح؟
فريد: يا ابني فينك و فين ليث؟
فهد: علي حد علمي ان حياة دلوقتي في عربية شريف يا فريد.

فريد(بصدمة): ازاي! انا حاطط القنبلة فيها اول ما يوقف العربية هتنفجر.
ليث(بقلق): حياة انتي كويسة؟
حياة(بدموع): انا بكرهك اوي يا ليث. انت طلعت زبالة اوي.
ليث(بقلق): اوعدك هعملك كل اللي انتي عايزاه بس اهدي و اصبري انا جاي.
ليث: اياك توقف العربية يا شربف.
شريف: لو كان عليا كان زماني وقفتها و قتلت مراتك قدام عينيك و حرقت قلبك. بس لاني بس فيها.
ليث: طيب اهدوا و انا جاي.
حياة: نط من العربية و سبني.
شريف: ازاي؟

ليث: انتي اتجننتي يا حياة؟
حياة: ملهاش لازمة اني اعيش.
شريف(بخبث): تحب اعمل كدة يا ليث؟
ليث(بصوت عالي): لاااااا.
ليث: بص يا شريف اوعدك هعملك كل حاجة انت عايزها بس اياك اياك تسيب العربية و تنزل او تسيب حياة لغاية ما اجيلك.
شريف: المقابل؟
ليث: هعملك اللي انتي عايزه و هخلي حراسي ينقذوك.
شريف: طيب يا ليث.
حياة: ليث.
ليث: نعم حياتي.
حياة: انا بكرهك.
ليث(بأسف): اوعدك هصححلك كل حاجة بس اياكي تكرهيني يا حياة.

و بعد فترة بسيطة ليث لمح عربية شريف. و راح بقي قصادها.
ليث: قرب مني يا شريف.
شريف: طيب...
ليث: اجهزي يا حياة.
حياة(ببرود): مش فارقة.
-ليث فتح باب عربيته و كان بيبص علي الطريق و بيبص لحياة.
ليث: اصبر يا شريف.
شريف: طيب. مستني بس خليك فاكر كلمتك.
-ليث نط علي عربية شريف و فتح باب حياة.
ليث: هاتي ايدك.
حياة مسكت في ايد ليث و ليث شدها ناحيته.
حياة: براحة.
ليث مسك حياة من خصرها و قربها ناحيته.
ليث: جاهزة؟

حياة: قولتلك مش فارقة.
-ليث نط علي الارض و هو ماسك حياة و ادحرجوا علي الارض، ليث كان علي ضهره في الارض و حياة فوقه.
ليث: انتي كويسة؟
حياة(بغضب): شيل ايدك عني.
ليث: حياة حياة اسمعيني.
حياة(بغضب): مبتكلمش و لا بسمع حد تاجر مخدرات.
حياة(بزعيق): ابعد عني.
-ليث قلب الوضعية و حياة بقت تحته.
ليث: اهدي بس و هفهمك كل حاجة.
حياة: مش عايزة اسمع حاجة من شخص زبالة زيك.
عند شريف.
شريف(بغضب): ماشي يا ليث.

شريف فتح باب عربيته و نط من العربية.
شريف(بغضب): مطلعتش قد كلمتك.
شريف راح ناحية ليث و حياة.
حياة(بغضب): ابعد عني.
ليث: مش هبعد عنك و هتسمعيني غصب عنك.
حياة: ليه مين انت؟ انت مجرد شخص بيتاجر في المخدرات و بيكون سبب في موت اشخاص كتيرة و فلوسه بتبقي فلوس حرام و شخص معندوش قلب و لا ضمير...
ليث: خلصتي؟
حياة(بعصبية): تصدق انك بارد...
حياة: انا بكرهك.
ليث: بس انا.

و بعدين حياة لقت ليث فتح عيونه علي اخرهم و بعدين عيونه بدأت تغمض و تفتح و حست بحاجة علي ايديها.
حياة(بصدمة): دم؟!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة