قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع

فتون خرجت من المستشفي و بدأت تتمشي.
فتون كانت ماشية و عربية جاية بسرعة.
فتون(بصريخ): عاااااااااااااااااااااااا...
فتون وقعت و العربية وقفت في اخر لحظة.
فتون(بوجع): منك لله. هو علشان انت راكب عربية تدوس بنات الناس كدة.
نزل الشخص اللي كان سايق من العربية.
شخص: انا آسف جدا جدا...
فتون(بزعيق): غبي انت ها رد عليا غبي؟
شخص قرب منها و نزل علي ركبه.
شخص: انا آسف.
فتون(لنفسها): ايه العيون دي؟ يخرب بيتك.

فتون(بتوتر): خلاص.
شخص: انا فريد و انتي؟
فتون(بشرود): فتون.
فريد(بابتسامة): اسمك جميل.
فتون(بزعيق): ايه ده؟ انت عايز ايه؟ وسع.
فتون قامت و نفضت هدومها و لسة هتمشي. فريد مسكها من دراعها.
فريد: استني بس.
فتون(بعصبية): وسع ايدك و الا قسما بالله اصوت و الم عليك كل الناس.
فريد: مبدأيا مفيش ناس في الحتة و الا كانوا زمانهم ملمومين حواليكي بسبب الحادثة. ثانيا انا غرضي شريف.
فتون(برفعة حاجب): يعني ايه غرضي شريف؟

فريد(بضحك): لا فهمتي غلط، اقصد انتي بنت و لوحدك كنت هوصلك و اوديكي بيتك.
فتون(باحراج): اه فهمتك، لا شكرا عن اذنك.
فتون مشيت و هي محرجة جدا، و فريد ركب عربيته و مشي وراها...
فتون(لنفسها): عيونه حلوة اوي. و شكله وسيم.
فتون(لنفسها): ايه ده اهدي كدة يا فتون فيها ايه. فيها ايه ان عيونه رصاصي و الواد وسيم كدة فيها ايه...
فتون(لنفسها): لا فيها كتير. يا رب ايه الجمال ده؟
و بعدين فتون و هي ماشية خبطت في شخص.

فتون: آسفة.
شخص: لا و علي ايه اخبطي فيا تاني و تالت...
فتون(بخوف): عن اذنك.
شخص مسك ايديها و قربها منه.
فتون(بخوف): لو سمحت ابعد عني ميصحش كدة...
و بعدين فتون لقت ايد تانية علي ايديها.
فريد(بعصبية): شيل ايدك...
شخص: و انت مين دي خطيبتي...
فتون(بخوف و دموع): لا والله معرفهوش.
فريد زق فتون بعيد عن الشاب و ضربه.
الشاب طلع يجري و فتون قعدت تعيط.
فريد: خلاص.
فتون(بعياط): ده كله بسببك.
فريد(بصدمة): بسببي انا؟!

فتون: لو مكنتش خبطني بعربيتك مكنتش ضيعت وقت و كان زماني وصلت من زمان.
فريد: لا و النبي، طيب تعالي اركبي.
فتون: لا.
فريد(بحدة): فتون مش ناقصين حد يرخم عليكي تاني اركبي.
فتون: انت مين علشان تؤمرني؟
فريد: مش بأمرك بقولك علي مصلحتك يلا اركبي ربنا يهديكي.
فتون راحت ركبت في الكرسي اللي ورا.
فريد: و ده من ايه ده؟
فتون: كدة مينفعش اساسا اركب معاك لوحدينا.
فريد: طيب.

فريد ركب و بدأ يسوق و فتون ترشده علي مكان بيتها. و بعد فترة وصلوا.
فتون: عن اذنك، شكرا.
فريد: خلي بالك من نفسك.
فتون: شكرا.
فتون طلعت بيتها. لقت والدتها سايبة ليها ورقة مضمونها.
الرسالة بصي يا حبيبتي احنا رحنا نزور جدتك و هنرجع بعد اسبوع. خلي بالك من نفسك.
فتون: اوف. طيب.
فتون دخلت غيرت هدومها و خرجت نامت.

-في مكان تاني.
عند حياة.
صفاء: معلش يا بنتي...
حياة(بابتسامة باهتة): و لا يهمك يا مدام صفاء. المشكلة بس مش هلاقي مواصلات.
تالا: طب ما تتعشي معانا. و بعدين امشي.
حياة: بقولك حاليا مش هلاقي مواصلات. تقوليلي استني شوية كمان كدة هتأخر اوي.
صفاء: خلاص هخلي السواق يوصلك.
حياة: لا يا مدام. لا انا همشي و اجي لحضرتك بكرة.
حياة: بس ارجوكي خلي بالك من نفسك و تأخدي دؤاكي انتي يعتبر مسئولة مني.

تالا: يا عيني يا عيني.
محمد: يا صفصف جعان. صفصف.
صفاء: ايه يا ولد انت عايز ايه؟
محمد: عايز اكل. فين العشاء؟
صفاء: اخوك ليث و فهد بيشتغلوا شوية و خارجين و نتغدي كلنا...
محمد: طب و القمر هتأكل؟
حياة(برفعة حاجب): نعم؟!
محمد: ما هو الصراحة اول مرة اشوف بنت بعيون سوداء.
حياة: يا ابني دي عيني مش عدسات اعملك ايه الله.
صفاء: بطل تضايقها يا ابني.
محمد(بحزن): اسف. انا بس يعني كنوع من الهزار اسف لو ازعجتك.

محمد كان لسة هيمشي بس حياة مسكت دراعه.
حياة: انا اسفة لو كنت زعلتك. بس في ناس كتير كانوا بيسألوني السؤال ده فانا من كتره بقيت ازهق. و كمان انت زي اخويا. اينعم اكبر منه باربع سنين بس مش مشكلة.
محمد: و الله و انا انبسطت جدا لما اتعرفت عليكي.
تالا: ياه لو ليث يسمعك...
محمد(باحراج): احم احم.
فهد: يبقي كدة لازم اسافر كمان اسبوع صح؟
ليث: انت او فريد. المهم ان الصفقة دي تبقي لينا.
فهد: متقلقش.
ليث: فين العشاء؟

صفاء: دقيقة و هنحضره.
صفاء: دادة نور دادة نور.
نور: نعم يا هانم.
صفاء: جهزي العشاء.
نور: حاضر...
ليث: انتي لسة هنا ليه؟
صفاء: انا خليتها تقعد حبيت قعدتها اوي.
حياة: انا اسااسا همشي.
صفاء: لا لما تتعشي الاول.
حياة: لا شكرا.
صفاء: و النبي يا ليث خليها تقعد تأكل.
ليث(ببرود): براحتها مش هنغصبها.
تالا: يلا بقي علشان يبقي عيش و ملح...
حياة: طيب.
و الكل راح قعد علي السفرة.

ليث علي رأسهم و يمينه صفاء و تالا و حياة. و شماله فهد و محمد.
و بدأوا يأكلوا...
تالا: ايه ده انتي متعلمة اتيكيت الاكل؟
حياة: دكتورة بقي اكيد يعني...
محمد: انتي هايلة بجد.
حياة: شكرا.
صفاء: و النبي يا ليث خلي حد يوصلها البيت...
ليث: عيلة صغيرة هي...
حياة(بعصبية خفيفة): اولا مش انا اللي طلبت كدة. ثانيا مش انا عزمت نفسي علي الاكل ثالثا انت شخص بارد جدا.
محمد(بهمس): هتوحشيني يا حياة.

فهد(بهمس): لازم نلحق الموقف.
فهد(بسرعة): يلا يا انسة حياة علشان الحق اروحك.
صفاء(بتوتر): اه يلا يلا.
-ليث لاحظ محاولتهم في انهم يخلوها تمشي قبل ما ينفعل عليها.
ليث(ببرود): رأيك ميلزمنيش.
حياة(لنفسها): بارد.
حياة: عن اذنكوا.
حياة خدت شنطتها و البالطو و خرجت و وراها فهد.
فهد: متزعليش انسه حياة.
حياة: تمام. مش زعلانة هو مش فارق معايا اصلا.
فهد: طب اتفضلي الوقت اتأخر و كدة بقي متكسفنيش.
حياة: يا سبحان الله.

فهد: ايه؟
حياة: عكسه تماما.
فهد: اه فهمتك. اركبي.
حياة ركبت و فهد ركب جمبها و بدأ يمشي.
فهد: بصي يا ستي.
حياة: اممم.
فهد: هو ليث تربية والدي كل اهتمامات والدي كانت بيه هو فهو ورث كل حاجة من والدي، فهماني؟
حياة: اه علشان كدة. فهمت.
بعد فترة فهد وصل حياة بيتها.
فهد: يلا باي.
حياة: شكرا معلش تعبت حضرتك.
حياة طلعت شقتها لقت اخواتها الاربعة قاعدين.
حياة: متجمعين علي خير ان شاء الله.

نعمان(بحدة): مين ده اللي انتي نازلة من عربيته يا حياة؟
نازلي: ده عنده حتة عربية فظيعة مين القمر ده؟ معندهوش اخوات؟
فردوس: اهدوا احكي يا حياة.
حور: حياة مستحيل تعمل حاجة غلط.
حياة: خلصتوا؟
حياة: ده يعتبر مديري في الشغل...
نعمان: و مديرك يوصلك ليه؟ و كمان الدكتور مرزوق اللي اعرفه انه كبير في السن.
حياة: لا انا اشتغلت شغل جديد.
نازلي: بجد ايه هو؟

حياة: واحد والدته محتاجة مراعاة لانها مريضة قلب و انا دكتورة ف هراعيها في البيت. بس و الوقت اتأخر و والدتهم اصرت انهم يوصلوني. و موبايلي فصل شحن معرفتش ارد عليكوا و اتحرجت اطلب منهم شاحن.
حور: مش قولتلكوا حياة مش بتعمل حاجة غلط.
حياة: بأمارة مين اللي كان واقف في البلكونة و نادي عليهم يا سوسة انتي.
حور(ببرائة): انا؟!
حياة: و النبي.
نازلي: اه هي اللي نادت علينا.
نعمان: سوسة.

-و الكل نزل علي حور زغزغة و بدأوا يضحكوا و يهزروا هما الخمسة و كانوا مبسوطين اوي.
حياة: اه ضهري يلا هخش انا انام يلا يا حوريتي.
حياة و حور دخلوا اوضتهم و حياة غيرت هدومها و نامت.
و كل واحد راح علي اوضته و نام...

-في الصباح الباكر.
في بيت ليث.
فهد: صباح الخير يا امي.
صفاء: صباح النور يا حبيبي.
فهد: انا هسافر اخر الاسبوع تمام.
صفاء: ماشي يا حبيبي.
صفاء(بهمس): هما عاملين ايه؟
فهد(بهمس): مش بيخلي حد يطمن عليهم.
محمد(و هو بيأكل تفاحة): بتقولوا ايه؟
صفاء: مفيش. ايه النهاردة اجازة عندك؟
محمد: لا هشوف حياة الاول و هروح الجامعة...
تالا: ايه بتحبها؟
محمد: لا بس كان نفسي في اخت كبيرة تفهمني. و هي انسانة طيوبة و جميلة...

صفاء: اه و الله، بنت حلال.
فهد: يلا انا جعان.
تالا: الباشا لسة منزلش.
ليث: بتقولي ايه يا تالا؟
تالا(بارتباك): ها لا مفيش. بقول اخويا حبيبي لسة منزلش.
محمد(بهمس): كلب بلدي خايف...
تالا: اخرس.
تالا قربت من ليث حضنته جامد و ليث حط ايده علي رأسها و لعب في شعرها.
تالا(بهمس): وحشني حضنك اوي يا ليث.
ليث(بهمس): في اي وقت هتحتاجيني هتلاقيني.
تالا(بهمس): بحبك.
ليث: طب يلا نأكل.
و الكل بدأ يأكل في صمت.

صفاء: هي حياة جاية امتي؟
ليث: الساعة 12 الضهر...
محمد: انت مذاكر بقي؟
ليث بصله بنظرة حادة و كمل اكل ببرود.
ليث(ببرود): في عقد شغل. و كمان هي هتشتغل في المستشفي و بعديها هتيجي علي هنا...
تالا: بس كدة تعب عليها.
ليث: في سواق هيوديها و يجييها...
صفاء: يا حبيبي تسلم...
ليث: ده كله علشانك.
صفاء: حبيبي.
ليث: يلا يا فهد.
فهد: طيب.
ليث: هو فين فريد؟
فهد: معرفش.
فريد(بفرحة): مين بينادي؟
تالا: مالك منشكح يعني؟

فريد: بس يا بت يا رخمة انتي.
ليث(بحدة): فريد.
فريد: خلاص اسف.
ليث: ورايا انتوا الاتنين.
ليث و فهد و فريد راحوا علي الشركة...
تالا راحت علي النادي. و محمد راح للجامعة.

-في مكان تاني.
في بيت حياة.
حياة: نعمان حبيبي يلا اصحي.
حياة: يا ابني قومي.
حياة: يا حبيبي.
نعمان(بابتسامة): احلي صباح ده و لا ايه؟
حياة(بابتسامة): يلا علشان الفطار و عندي ليك مفأجاة قريب.
نعمان: ايه ايه؟
حياة: لا مش دلوقتي. يلا قوم.
نعمان: يا بخته.
حياة(باستغراب): مين؟
نعمان: اللي هيتجوزك يا مزة.
حياة: غور ياض، جتك مصيبة انت و هو في يوم واحد.
نعمان: يا بختك يا عم.
حياة خرجت و راحت علي اوضة نازلي و فردوس.

حياة: ايه ده ايه ده؟ متشيكة و راحة لفين؟
نازلي: هكون راحة فين الجامعة طبعا.
حياة(بحدة): نعم يا اختي و ده من امتي لبس جامعة؟
نازلي: ايه جيية و تي شيرت.
حياة: يا حرام. هي دي جيبة و لا ده تي شيرت. دي الجيبة محصلتش قبل الركبة حتى دي محصلتش شورت.
نازلي: ما كل الناس بتلبس كدة.
حياة: لا و النبي. لا يا اختي اللبس ده تلبسه حور. مفيش اللبس ده تاني.
نازلي(بعصبية): انتي بتتحكمي فيا كدة ليه؟

حياة: مش معني ان كل البنات بتلبس سافل و قليل الادب يبقي انا اقلدهم. متنسيش اصلك و تربيتك.
نازلي: تربية ايه تربيتك؟ و لا تربية مين؟ اصلي ايه هو اصلي مش دايما بتقولي انسي. و انا بقي مش هنسي انا فاكرة اصلي كويس. مش كويس ان انتي دخلتي الجامعة اللي بتحبيها. اما احنا علي قد المصاريف صح.
فردوس(بعياط): في ايه بقي حرام عليكوا بقي بطلوا صريخ بقي حرام.
فردوس حطت ايديها علي ودانها.

فردوس(بصريخ): بطلوا شوية. بطلوا حراااااااام.
نعمان(بقلق): حصل ايه؟
حياة جريت علي فردوس و حضنتها جامد.
حياة: اهدي اهدي انا جمبك. اهدي خلاص مفيش حاجة ده احنا كنا بنهزر. اهدي اهدي.
فردوس(بعياط): بكره الصوت العالي حرام اسكتوا شوية.
و بعد فترة فردوس هديت.
حياة: نازلي خشي غيري هدومك دي...
نازلي(بعصبية): طيب...
نازلي طلعت هدوم و دخلت غيرت هدومها لحاجة طويلة...
حياة: اهدي خلاص حصل خير...
حياة قامت و غيرت هدومها.

حياة لبست بنطلون اسود و تي شيرت ابيض طويل بكم و لمت شعرها لكحكة و لبست كوتشي اسود في ابيض و حطت روچ بسيط جدا و هادئ.
حياة خرجت و خدت شنطتها و البالطو.
حياة: خد يا نعمان اهي فلوس النهاردة. ارجوك حافظ عليها خلاص الشهر قرب ارجوك...
نعمان: حاضر...
نعمان بص لحياة بحزن.
حياة: في ايه مالك؟
نعمان: انا بفكر اشتغل.

حياة: و يا تري مين اللي هيطلع الاول؟ و يا تري مين اللي انا هجبله تليفون؟ و يا تري مني اللي هيشوف المفأجاة اللي محضرهاله؟ اسمعك بس بتعيد الكلام ده تاني هزعل منك بجد.
نعمان: و ربي انتي احسن من.
حياة(قطعت كلامه): هنقلبها دراما و انا مش احسن من حد متنساش يا نعمان. يلا باي خلي بالك من نفسك.
نعمان: باي.
نعمان خد كتبه و نزل من الشقة...
نازلي كانت نازلة. بس حياة نادتها.
نازلي: افندم؟!

حياة: يا تري الهانم معاها فلوس؟
نازلي: لا.
حياة: اومال نازلة علي اساس ايه؟
نازلي: ملكيش فيه.
حياة حضنتها و باست رأسها.
حياة: يا هبلة انا بحبك و بخاف عليكي.
حياة: لو مكنتش عملت كدة يبقي انا كدة بكرهك يا حبيبتي احنا مش ناقصين كلام ناس و مش ناقصين حاجة احنا عايزين نعيش في هدوء ارجوكي. علي الاقل لغاية ما تخلصي جامعة...
نازلي: حاضر.
حياة: خدي اهم فلوس اقتصدي ها يا مفترية.
نازلي(بضحك): شكرا.

حياة: باي. خلي بالك من نفسك.
نازلي هي كمان مشيت.
فردوس: بقولك يا حياة.
حياة: نعم يا حبيبتي؟
فردوس: بما اني مخلصة جامعة و كدة ايه رأيك اشتغل.
حياة: هو ايه حكاية اشتغل اشتغل. لا يا حبيبتي انا اخاف عليكي الصراحة واحدة عيونها ملونة و شعرها بسم الله ما شاء الله و بشرتها لبن لا الصراحة اخاف عليكي.
فردوس: بس بقي بطلي.
حياة: يا مزة انتي.
حور(بدموع): انتي بتحبيهم اكتر مني.

حياة: انا اقدر يا جمر انتي. ده انتي حوريتي يا بت.
حور: انا بحبك اوي.
حياة: انا بعشقك اكتر.
حياة: هي البت فتون اتأخرت ايه؟
فردوس: طب كلميها؟
حياة: طيب، يلا باي.
حياة نزلت من الشقة و لسة هتروح لبيت فتون لقت شخص بيوقفها.
حياة: حضرتك عايز ايه؟
شخص: انا سواق ليث بيه و هو امرني اني اوصلك.
حياة: لا شكرا مش عايزة حاجة.
حياة سابته و لسة هتمشي...
السواق: ارجوكي متقطعيش عيشي.
حياة: انا اللي برفض. يعني مش هيرفدك.

السواق: انتي متعرفيش ليث بيه...
حياة: و انا مش هركب.
السواق: طب قوليله انتي...
حياة: طيب.
السواق اتصل ب ليث. الخط اتفتح.
السواق(بخوف): اهلا يا ليث بيه.
ليث: خير انجز؟
السواق: الانسة مش عايزك تركب.
ليث: ودهالي.
السواق: اتفضلي.
حياة خدت من السواق التليفون و لسة هتتكلم.
ليث(ببرود و لهجة أمر): هتصل بالسواق كمان ساعة يقولي انه وصلك المستشفي.
ليث قفل في وشها التليفون. حياة مسكت التليفون و بصت عليه و هي مصدومة.

حياة(بصدمة): ده قفل في وشي.
السواق: قولتلك متعارضيش اوامره.
حياة(بغيظ): انا مشفتش شخصية كدة. ايه ده؟
السواق: اتفضلي.
حياة: بس انا هعدي علي صاحبتي.
السواق: مفيش اي مشكلة.
حياة ركبت في الكرسي اللي ورا و قالت للسواق علي مكان بيت فتون...
بيت فتون قريب من بيت حياة.
حياة قعدت تخبط علي الباب لغاية ما فتون فتحت الباب.
حياة: طب اوديكي بوكس في وشك و لا اعمل ايه؟
حياة(بعصبية): انتي يا هانم لسة صاحية من النوم؟

فتون سندت رأسها علي الباب و اتكلمت و هي نايمة.
فتون: اما حتة واد يا حياة سهرني ليالي.
حياة: و حياة امك.
حياة(بحدة): قدامك عشر دقايق تلبسي فيهم و الاقيكي قدامي و تحكيلي علي موضوع الواد.
حياة(بتريقة): اللي سهرك ليالي.
حياة(بعصبية): امشي يا بت يلا.
فتون(بوعي): ايوه حاضر اهو.
فتون جريت غسلت وشها و لبست هدومها بسرعة.
فتون لبست بنطلون و تي شريت و سيبت شعرها و لبست كوتشي
فتون: يلا يا بت هنتأخر.

حياة: طب مين اللي سهرك يا روح امي؟
فتون(بتوتر): انا كنت نايمة بهلوس.
حياة: لا يا حبيبتي انا عارفة الهلوسة انا...
فتون: اوف طيب يا ست حياة. كل ما في الامر.
حياة: استني لما نركب العربية.
فتون(بذهول): عربية ايه؟
حياة: هقولك بس لما تحكي.
فتون: طيب طيب.
حياة و فتون ركبوا العربية و السواق اتحرك.
فتون حكت كل حاجة حصلت امبارح لحياة.
حياة: تصدقي انك تافهة و انا حيوانة لاني سمعتك.

فتون: انتي اللي اصريتي اني اقولك. يلا احكي ايه حكاية العربية.
حياة: مفيش يا ستي ابن الست اللي انا براعيها بعت عربية علشان توصلني للبيت...
فتون: يا بختك يا بت العربية حلوة اوي...
حياة: ان شاء الله تركبي واحدة و تكون بتاعتك.
فتون: يا رب يا اختي. و لا اقولك اركب عربية اللي سهرني ليالي.
حياة ضحكت علي تفكير صاحبتها.
حياة: يا هبلة هو علشان عيونه ملونه.
فتون: طبعا يا اختي.
حياة: و النبي...

فتون: انتي بتحبي عيون لونها ايه؟
حياة: البني الغامق اللي مايل لدرجة القهوة. او العيون الخضراء و العيون السوداء بس.
فتون: ماشي يا ام عيون سود...
حياة: بطلي غيرة.
فتون: ده عمرو دياب مخصوص غنالك.
حياة: يا ظريفة.
فتون: و غلاوتك و حلاوتك و الشوق اللي ملوش حدود بصراحة بكل صراحة انا مغرم بعنيكي السود.
حياة: لا احرجتيني.
السواق: اتفضلوا. هستني حضرتك هنا الساعة 11: 30.
حياة: طيب شكرا.

حياة و فتون دخلوا المستشفي و قابلو احمد.
احمد: اهلا يا اختي منك ليها...
حياة: اهلا عامل ايه؟
احمد: الصراحة وحشاني...
حياة: و انت.
احمد: اخبار الشغل الجديد ايه؟
حياة: تمام. يلا هروح اشتغل علشان الحق اروح.
حياة: باي.
فتون: باي يا اقرع.
احمد(بعصبية): فتون احترمي نفسك بقي.
فتون(بحزن): خلاص اسفة...
احمد: لا انا اللي اسف يا ستي. يلا بقي علي الشغل.

بعد فترة حياة خلصت شغلها و خرجت لقت العربية مستنياها ركبت و راحت علي القصر.
حياة: شكرا معلش تعبتك معايا.
السواق: و لا يهمك.
حياة دخلت.
حياة: ازيك يا دادة نور.
نور: ازيك يا حبيبتي المدام فوق في اوضتها.
حياة: تمام، عن اذنك.
حياة طلعت لاوضة صفاء و خبطت الباب.
صفاء: ادخل.
حياة: ازيك يا مدام صفاء.
صفاء: ازيك يا حبيبتي خشي.
حياة: اخبارك؟
صفاء: بخير يا حبيبتي.
حياة: الحمد لله.
صفاء: تعالي اقعدي بقي.
حياة: طب فطرتي؟

صفاء: اه.
حياة: كويس عدي قد ايه علي الفطار؟
صفاء: الكلام ده الصبح.
حياة: طيب بصي في دواء لازم تأخديه بعد الاكل بساعتين من اول بكرة هطبق النظام ده معاكي.
صفاء: طيب يا حبيبتي.
حياة: انا بأجي الساعة 12 و نص كدة. يبقي انتي افطري الساعة احم.
حياة(لنفسها): 12 ناقص 2 يبقي 10 و نزود النص ساعة يبقي 10 و نص.
حياة: يبقي تفطري الساعة 10 و نص.
صفاء: طيب يا حبيبتي.
حياة(لنفسها): يا ربي علي الاحراج...

صفاء: طب دلوقتي هنعمل ايه؟
حياة: ممكن ننزل الجنينة و ممكن نشوف النت و ممكن نقرأ كتاب ممكن نعمل حاجات كتير.
تالا: طب و النبي قوليلي حاجة واحدة اعملها بدل الملل ده.
حياة: اقرأي كتاب.
تالا: مبحبش القراءة.
حياة: شوفي النت و السوشيال.
تالا: زهقت منه.
حياة: ممكن تشوفي اليوتيوب.
تالا: هشوف ايه مثلا؟
حياة: ستاند اب كوميدي. ده حلو و بيخرجني عن مود الاكتئاب.
تالا: طب تعالوا نشوفه مع بعض...

و تالا و صفاء و حياة قعدوا يتفرجوا علي التليفون و بيضحكوا جامد...
بعد فترة...
الكل رجع من شغله و جامعته.
محمد(بغناء): يا ست الكل اه يا ست الكل. اوبا بقي يا ست الكل.
صفاء: تعالي يا مشكلة.
محمد: قلبي ازيك يا حياة ازيك يا تالا.
حياة و تالا: الحمد لله.
الباب خبط.
صفاء: ادخل.
ليث: مساء الخير.
الكل: مساء النور.
ليث(ببرود): اعتقد انتي مش من العيلة علشان تقعدي علي سرير اسيادك و لا تردي عليهم حتي.

حياة بصتله بدموع و سابته و طلعت تجري و هي بتجري خبطت في فهد.
فهد: مالك؟
حياة سابته و مشيت.
صفاء(بعصبية): انت ازاي تعمل كدة؟
ليث: لازم تعرف قيمتها و هترجع، امثالها محتاجين للفلوس...
محمد و تالا بصوا لبعض بتوتر و خوف.
صفاء: لو مرجعتش حياة حالا انا مش هقعد في البيت ده.
ليث: مش بيتلوي دراعي.
صفاء: طيب.
صفاء قامت من مكانها و كانت بطلع شنطة السفر.
محمد: يا امي اصبري بس. اهدي.
ليث(بغضب): خلاص.

ليث سابهم و مشي و لقي حياة لسة بتأخد شنطتها و لسة هتخرج.
ليث: استني.
حياة سابته و كملت مشيها. بس ليث لحقها و مسكها بسرعة من دراعها.
ليث: لما اكلمك اياكي مترديش.
حياة(بدموع): وسع ابعد عني.
ليث شد حياة معاه غصب عنها و راح علي اوضة مكتبه...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة