قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الرابع والثلاثون

حياة: هسألك سؤال واحد. لو مثلا انا اقتنعت انك مظلوم و مش بتحب حد غيري و الكلام ده. ايه تبريرك اني اشوفك مقرب علي بنت تانية.
ليث: و الله يا حياة انا هفهمك كل حاجة بس افتحي و نتكلم...
حياة: مش.
و حياة ملحقتش تكمل كلامها و سكتت.
ليث: حياة ردي. حياة سمعاني طيب حصلك حاجة.
ليث سمع صوت حاجة بتتكسر.
ليث(بقلق): حياة حياة سمعاني، يا بنتي ردي عليا.
ليث حاول يكسر الباب و حاول كذا مرة لغاية ما فتحه.

ليث(بصدمة): حياة؟!
شاب: ابعد عني و الا افتحهالك نصين.
ليث: اهدي طيب.
حرامي نط من بلكونة حياة و دخلها و قبل ما حياة تكمل كلامها حط ايده علي بوقها و حط السكينة علي رقبتها و حياة زقت برجليها الترابيزة فوقع من عليها حاجة ازاز...
شاب: انا مش عايز غير فلوسك و لو في دهب.
ليث: مفيش هنا دهب. فلوس استني هروح اجبلك و اجي بس ابعد عنها.
شاب: مش تلميذ انا علشان اسمع كلامك.
شاب مشي و ممشي قدامه حياة.

شاب: قدامي يلا روح جيب الفلوس.
ليث: طيب.
ليث مشي و راح ناحية الصالة و كان الشاب لسة بينزل علي السلم. بس لقي ليث شد حياة ناحيته و نزل فيه ضرب.
حياة: يا غبي.
حياة قعدت تكح كتير.
حياة فتحت باب الشقة بسرعة.
حياة(بصوت عالي): حرامي حرامي.
الجيران نزلت و ضربوا الحرامي مع ليث.
ليث قام و قرب من حياة و خدها في حضنه.
ليث: عملك حاجة؟
حياة(باحراج): لا.
ليث: طيب. هنمشي النهاردة و مفيش نقاش في الموضوع ده.

حياة(بعصبية): انت استحلتها و لا ايه ياض انت؟
ليث: متشكرين يا رجالة علي واجبكم.
ليث خلي حراسه يأخدوا الشاب و يودوه القسم.
ليث(بهدوء): تخيلي كدة لو مكنتش موجود كان هيحصل ايه؟
حياة: كنت هصوت و الم الناس.
ليث: واضح واضح ما هو صوتك كان عالي اوي. البسي هدومك يا حياة خلينا نروح بيتنا.
حياة: لا مش بفكر اني اكون زوجة دلوقتي.
ليث: لا عندنا حاجات كتير نفكر فيها مثلا نخلف نجيب كام عيل. يلا جهزي نفسك.

حياة: انت منحرف علفكرة.
ليث: شكرا وسام احمله إلى صدري.
حياة: يا رزل مش هروح معاك برضو...
ليث زق حياة علي الحيطة و قرب منها و(لخيالكوا).
ليث: خلينا حلوين مع بعض يا حياتي.
حياة: انا مستحيل اسمحلك تلعب بكرامتي و مستحيل ارجع بيتك تاني. مراتك اولي بيك. او بمعني اصح ال 2920 زوجة اللي اتجوزتهم.
ليث: لا انا اتجوزت 2921 و مش عايز غير واحدة منهم بس. كاميليا هطلقها و ناهد دي مش مراتي.

ليث: اتجوزتها من زمان و طلعت حامل و لما انتي دخلتي كنت بحاول اسكتها.
حياة: يا حرام. لا تصدق صعبت عليا اكرمش عشرة جنيه و اودهالها في ايديها يعني و لا اعمل ايه.
حياة: ابعد عني يا رزل.
ليث: طب فرصة واحدة بس و اوعدك هتلاقي تغير كامل.
حياة: لا.
ليث: و غلاوة باباكي و مامتك.
حياة(بضعف): لولا انك حلفتني بأغلي ناس.
حياة: موافقة بس بشروط.
ليث: موافق عليهم.

حياة: مش هتغصبني علي حاجة لو لقيتك اتغيرت هكمل معاك غير كدة لا...
حياة: هكمل شغلي مهمل حصل...
حياة: و اياك اياك تقرب مني فاهم.
ليث: ده اللي هو ازاي؟
حياة: ده اللي عندي.
ليث: طيب موافق.
حياة: طيب.
ليث: طب يلا بينا.
حياة: دلوقتي؟!
ليث شالها بين ايديه.
ليث: لسة هنتكلم.
ليث نزل بحياة و حياة لقت الحراس كلها مالية الشارع...
ليث: اطلعوا خدوا الشنط اللي فوق.
ليث ركب حياة و ركب جمبها.
ليث: اطلع.
السواق: حاضر يا بيه.

ليث حط ايده علي كتف حياة و قربها منه.
حياة: مش اتفقنا مش هتقرب مني.
ليث: قرب عن قرب يفرق. و انتي محددتيش.
حياة: اوف رزل...
و بعد فترة وصلوا للقصر. و دخلوا للقصر.
تالا(بصريخ): حياة.
تالا جريت علي حياة و حضنتها جامد.
حياة(باختناق): خلاص يا حبيبتي هيبقي الحضن الاخير ده.
فردوس(بفرحة): حياة حياة.
حياة حضنت فردوس و باستها.
ادم: اخبارك؟
-حياة وطت و حضنت ادم و باسته. و جه ادهم و باسته برضو علي خده.

حياة(بفرحة): وحشتوووووني اوي.
الكل: و انتي اكتر.
صفاء(بدموع): حبيبتي جيتي.
صفاء راحت علي حياة و حضنتها جامد و قعدت تعيط...
-و الكل عمل علامة مية مية ل ليث.
حياة: يا طنط متعيطيش. انا بخير يا روحي هو سوء تفاهم حصل اينعم لسة متحلش بس ماشي.
فهد: يعني ايه متحلش؟
حياة(بتكبر): يعني انا لسة مسامحتهوش و لما الاقي تغير هبقي افكر.
محمد(بهمس لحياة): كدة ليث في عداد الموت.
حياة(بهمس و سخرية): ها اومال فاكر ايه؟

ليث(بحدة): طب نتعشي و لا ايه؟
و الكل راح قعد علي السفرة. و بدأوا يأكلوا.
حياة: عن اذنكوا. الحمدلله.
ليث: جاي وراكي.
حياة: مش فارق.
حياة سابتهم و طلعت اوضتها خدت دوش يريح اعصابها و ترتب افكارها. و خرجت غيرت هدومها.
حياة(بخبث): هوريك يا ليث النجوم في عز الضهر.

حياة لبست عباية بيتي بحمالة رفيعة و قصير قبل الركبة بشوية و باللون النبيتي و لبست في رجليها زي شبشب باللون الاسود. و سيبت شعرها و حددت عينيها بكحل و روچ غامق.
حياة راحت علي سريرها و كانت هتنام بس ليث دخل.
ليث: حياة.
حياة: خير؟
ليث: قومي هقولك حاجة.
حياة: لا عايزة انام.
ليث: طب استني هغير هدومي و اجي انام جمبك علي السرير.

حياة اتعدلت من نومتها و قعدت علي السرير و بعديها قامت و قربت من ليث و ليث كان منبهر بجمالها و شارد معاها.
حياة(برفعة حاجب): و مين قالك انك هتنام جمبي علي السرير؟
ليث(بانتباه): اومال هنام فين يعني؟
حياة مسكت ايد ليث و خرجت بره الاوضة.
حياة: شايف الاوضة دي هتنام فيها.
حياة: كوابيس سعيدة زوجي العزيز...
حياة سابت ليث و دخلت اوضتها و قفلت الباب بالمفتاح.
ليث: نعم! ده اللي هو ازاي؟

حياة(من ورا الباب): زي السكر في الشاي نام يا بيبي.
-حياة راحت علي السرير و نامت. ليث قعد يشتم حياة و اتخنق و اتعصب و رمي جاكت البدلة في الارض.
ليث: ماشي يا حياة و ربي لاندمك.

-في الصباح الباكر...
في القصر.
صفاء: ايوه يا فهد يا ابني.
فهد: يا جماعة فيها ايه ليث هيعقد صفقة عادي يعني.
تالا: طيب بس مستغربة نوعا ما، يلا.
فريد: اه يا صفصف فتون و عائلتها جايين النهاردة.
صفاء: اشيلهم فوق رأسي يا ابني.
فريد: قلبي و ربنا.
فهد: لاحظ انك بتعاكس امي.
فريد: اخرس ياض.
ليث: ها يا فريد ايه الاخبار؟
فريد: تمام يا ليث.
فهد: انت مالك عيونك مرهقة.
تالا: هي حياة سابت فيه حاجة و مخلتهاش مرهقة.

ليث: تعرفي تخرسي و لا اجي اخرسك.
ادهم: يوووووووووووووه مش هتتعلم ابدا.
حور: عمو ليث.
ليث: نعم يا حبيبتي.
حور: هو حياة فين؟ كنت نايمة امبارح.
ليث: اطلعي صحيها.
حور: طيب.
نازلي: ياااااه اخيرا حياة رجعت البيت...
ليث: لا و راجعة و بتتأمر.
نازلي: و النبي؟ براحتها...
فريد: اهدي يا وحش.
-و قعدوا يضحكوا و يتكلموا.
عند حياة.
حور خبطت علي الباب كتير.
حياة(بنوم): غور يا ليث من هنا مش هفتح لو اطبقت السماء علي الارض.

حور نزلت جري لتحت.
ليث(بقلق): حياة حصلها حاجة؟
حور: لا لما خبطت عليها قالت غور يا ليث مش هفتح لو اطبقت السماء علي الارض.
الكل ضحك علي حياة و ليث و ليث بصلهم بغيظ.
ليث: بتضحكوا علي ايه منك ليه؟
فردوس(بضحك): هي حياة نيمتك بره الاوضة.
ليث: بس يا بت انتي. لا انا قولت اسيبها براحتها.
تالا: واضح واضح.
صفاء: خلاص يا جماعة هما حرين...
نازلي: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
نازلي: ايه اللي بيحصل ده؟
فريد: في حفلة بليل.

نازلي: اوكي...
ليث: النهاردة اجازة للكل. من الجامعة و الشغل و كل حاجة. و فتون و عائلتها هتيجي قريب.
تالا: كلهم؟
فهد: غبية هيجوا ناقصين ازاي؟
تالا: اوه سوري.
عند حياة.
حياة بدأت تتقلب في سريرها و مش عايزة تقوم من النوم.
حياة(بنوم): طب انا لو قمت هعمل ايه؟
حياة(بنوم): منك لله يا ليث سبب كل حاجة بتحصل اوووووووف...
حياة اتعدلت و بصت للسقف.
حياة: طب انا بقي هعمل ايه دلوقتي؟
حياة(بخبث): فكرة.

حياة قامت بكل نشاط و جريت علي الحمام خدت دوش بسيط. و خرجت دخلت اوضة الملابس.
حياة لبست فستان باللون النبيتي ضيق و مجسمها و قصير لغاية الركبة و اختارت صندل باللون البيج بكعب بسيط. و حطت روچ بسيط و سيبت شعرها علي ضهرها و كتفها، و لبست سلسلة رقيقة فضي
حياة: بس كدة و الله انا قمر خسارة فيه.
حياة: انا اسااسا مولودة بره، يا اختي علي الجمر يا ناس.
حياة خدت شنطتها بنفس لون الصندل. و نزلت جري.

حياة: صباح الخير.
الكل ما عدا ليث: صباح النور.
-ليث كان مودي ضهره لحياة و حياة عدت من قدامه و قعدت حطت رجل علي رجل.
ليث(لنفسه): بتلعبي معايا يا حياة. و الله اصبري عليا اخلص من كل حاجة و هفضالك.
فريد: بس ايه الجمال ده؟
حياة: ميرسي يا فريد.
فهد: هي علطول قمر.
ليث(بغضب مكتوم): هو مش وراكوا تحضيرات يلا قوموا شوفوا عملوا ايه في الجنينة يلا.
صفاء: براحة يا ابني.
فهد و فريد: باي.
محمد(شبه نايم): صباح الخير.

الكل: صباح النور.
فردوس: اخبارك يا حياة؟
حياة: زي الفل.
نازلي: بس ايه يا عم الشياكة دي يكاد قلبي ان يتوقف، حياة لابسة فستان من غير مناسبة.
حياة(بضحك): يا روحي انا بس اللي كنت بكبر دماغي.
ليث: و جاية تصغريها هنا و دلوقتي.
حياة(برفعة حاجب): دماغي و لا دماغك عايزة افهم.
ليث ودي وشه الناحية التانية و ضغط علي ايده بغضب و الكل لاحظ ده.
فردوس(بهمس): لمي الدور.

حياة(بهمس): لو مش عاجبه يطلقني و كل واحد يروح لحاله...
حياة: هخرج شوية في الجنينة.
حياة بدأت تتمشي في الجنينة و لقت الجنينة مقلوبة و بعد فترة رجعت تاني.
صفاء: يلا يا حبيبتي نادي ليث علشان تأكلوا مرضيش يأكل قال لما حياة تنزل.
حياة: هو اللي مرضيش يأكل انا مالي.
حياة سابتها و راحت قعدت علي السفرة بدأت تأكل.
صفاء راحت ل ليث في مكتبه و دخلت.
ليث: اهلا يا امي. في حاجة؟
صفاء: اه حياة مستنياك تأكلوا سوا.

ليث(بفرحة حاول يخفيها): طيب طيب انا جاي.
ليث قام و راح للسفرة لقي حياة بتأكل و عرف ان ده من تخطيط مامته و زعل نوعا ما.
ليث: النهاردة ان شاء الله في حفلة.
حياة: اعتقد وجودي مش مهم يبقي خلاص مش قادرة احضر.
ليث(بجدية): لا وجودك مهم و هتكوني موجودة غصب عنك.
حياة(بسخرية): حاضر يا بيه.
ليث: حياة ايوه انا غلطت بس غلطتي مش فظيعة اوي كدة، مش لما اكون كويس تقلبي.

حياة: طول ما انت مش مقدر حجم غلطتك تبقي غلطان، و انا مش مطلوب مني اني افضل كويسة بغلط و هغلط و هتعلم.
ليث: تكوني خسرتيني لما تيجي تتعلمي.
حياة: الخسارة مش شئ وحش بالعكس ساعات بتبقي شئ افضل مليون مرة.
حياة: عن اذنك.
حياة قامت و سابت ليث و طلعت اوضتها قعدت تدور هتلبس ايه. ليث ساب الاكل و مأكلش و راح مكتبه...

-في مكان تاني...
عند نعيم.
سهر: يعني النهاردة هنحقق خطوة كبيرة اوي في حياتنا.
نعيم: ايوه يا روحي اومال ايه...
سهر: انا خايفة البت ترجع تفتكر تاني.
نعيم: لا متخافيش، و كمان لو رجعت هنكون خلعنا و سايبين ليث علي الحديدة مش هيعرف يتصرف...
عاصم(بحدة): و انا قولت مش هرجع الا بحياة.
سهر: طبعا طبعا اهدي بس نخلص من موضوع الصفقة.
نعيم: مش انا وعدتك.
عاصم(بسخرية): ما انت وعدت اخوك بأنك تفضل معاه لاخر العمر...

سهر: قدر يا عاصم، و مالك اتغيرت كدة ليه؟
سهر: بعد الصفقة روح قضي كام يوم في شاليه و استمتع مع كام بنت...
خدامة: سهر هانم فستان حضرتك وصل.
سهر: اخيرا. حطيه في اوضتي بس اياكي يقع من ايدك هقتلك فاهمة يا سهير...
سهير: حاضر يا هانم.
نعيم: اعقل يا عاصم كدة و احسبها بدماغك قلبك هيوديك في داهية.
عاصم: عقلي و قلبي بيقولوا حياة...
عاصم سابهم و طلع علي اوضته.
سهر: اوووووف حياة تاني ما صدقت خلصت منها و من امها.

نعيم: طبعا طبعا. هنخلص منها بس بعد الصفقة.
سهر: طيب. هنتقم من امها تاني و هخليها تترمي للكلاب.
نعيم: بس غريبة اخواتها فين؟
سهر: تصدق صح ازاي مفكرتش قبل كدة، ممكن يكون عايشين...
نعيم: و ممكن يكونوا ماتوا.
سهر: بس لو عايشين هيبقوا بعيد عن حياة و ممكن ميكونوش فاقدين الذاكرة زيها...
نعيم: بس هيقدروا يعملوا ايه يعني هيقدروا يقفوا في وشنا...
سهر: لا بس ممكن يحكوا لحد.

نعيم: نقتله بعد ما نخلص صفقة ليث هندور عليهم.
سهر: كان حلم حياتي اشوف قصره و ادخله واناسبه ما تخلي عاصم يخطب تالا.
نعيم: و ده هينفع معاه.
سهر: هنقوله الطريق لحياة تالا. هو ما هيصدق.
نعيم: فكرة دماغك دي عظمة يا عظمة.
سهر: نعيم انت كنت بتحب سارة؟
نعيم: ايه السؤال ده؟ لو كنت بحبها كنت قتلتها مثلا و لا كنت هتجوزك اعقلي كلامك يا سهر.
سهر: طيب يا حبيبي.

-في مكان تاني...
عند فتون.
فتون: يلا بقي يا حاتم هنتأخر.
حاتم: مش قولتي اننا هنلبس هناك بختار هلبس ايه اصبري...
فتون: فريد قال الحفلة دي مهمة اوي بالنسبة للجميع و لازم نكون اول الحاضرين.
هند: يا بنتي اصبري الله.
حاتم(بغمزة): لتكوني عايزة تشوفي حبيب القلب.
فتون(بخجل): انا لا ابدا، عايزة اشوف حياة علفكرة. و بطل يا رخم. رخم اوي انت.
هند(بضحك): ده بيقول الحقيقة.
فتون: ماشي يا ماما خليكي فكراها.

مأمون: ها يا شباب جهزتوا؟
فتون: الكل جهز الا الزفت ده.
مأمون: بنت عيب ده اخوكي الكبير.
فتون: طيب طيب.
حاتم: خلاص يا لمضة خلصت، يلا بينا.
و الكل نزل و ركب حاتم و جمبه باباه و ورا ماته و فتون. و بدأ يسوق ناحية قصر ليث...

-في مكان تاني...
في القصر عند حياة.
حياة: اوف يا الله زمانه مأكلش صعبان عليا.
حياة: ما يولع بجاز.
حياة: اوف يا قلبي. لا لا هسمع كلام ماما.
عقلها: اتحججي اتحججي.
حياة: ايوه بتحجج ملكش فيه.
حياة سابت الاوضة و نزلت لتحت.
حياة: طيب يا دادة نور ممكن تحضري اكل ل ليث علشان مأكلش.
نور: عيوني يا بنتي.
حياة: تسلمي.
حياة خرجت تتمشي في الجنينة لغاية ما الأكل يجهز. و لقت حد بيسحبها بسرعة.

حياة(بخوف): انت مين و ازاي دخلت هنا؟
شخص: انا بشتغل هنا.
حياة: عايز ايه؟
الشخص شال الشنب و الشعر. حياة بصتله بصدمة.
حياة(بصدمة): انت بتعمل ايه هنا و جاي ليه؟
عاصم: وحشتيني اوي يا حياة.
حياة(بغضب): قسما بربي لو ما مشيت من هنا لاصوت و اخلي ليث يعملك خريطة في وشك.
عاصم: مش بخاف كل اللي جيت اقوله جهزي نفسك في اقرب وقت هنسافر امريكا.
حياة: انت حقير اوي مستحيل اسيب جوزي. انا بحبه فاهم...

عاصم مسكها من وسطها و ضغط عليه جامد.
حياة(بوجع): ابعد ايدك.
عاصم: قسما بربي يا حياة لتكوني مسافرة معايا و الا انسي الزفت بتاعك ده.
عاصم قرب منها بس حياة ودت وشها الناحية التانية. عاصم باسها علي خدها.
عاصم: باي يا حبي.
حياة عيونها دمعت و دخلت القصر بسرعة.
حياة: فين ليث؟
نور: في مكتبه يا بنتي. مالك؟
حياة(بدموع): مفيش.
حياة مشيت بسرعة ناحية مكتبه و فتحت الباب علطول...
ليث: في ايه؟

ليث لاحظ ان وشها احمر و عيونها مدمعة. قام بسرعة من علي الكرسي و قرب منها و حياة جريت و حضنته.
ليث: خلاص اهدي محصلش حاجة اهدي.
حياة(بعياط و شهقة): جه هنا و قرب مني.
ليث: مين ده؟
حياة(بعياط): عاصم.
ليث(بغضب مكتوم): طب اهدي و احكيلي حصل ايه؟
حياة و هي بتعيط حكت كل حاجة حصلت ل ليث...
ليث: خلاص يا حبيبتي اهدي. انا جمبك مش هيقدر يأخدك. و كمان قربت نهايته اوي.
حياة(بعياط): انا خايفة.

-ليث ضم حياة لحضنه اكتر لغاية ما حياة نامت غصب عنها و ليث شالها نيمها علي الكنبة اللي في مكتبه. و نزل لمستواها.
ليث: اوعدك هرجعلك حق كل دمعة نزلت من عيونك يا حياة. و هرجعلك حقك انتي و اخواتك و ده وعدي ليكي. بحبك.
ليث قام و قعد علي مكتبه بدأ يكمل شغله و كل شوية يبص علي حياة...
بره.
عائلة فتون وصلت.
فريد: اهلا اهلا يا عمي.
فريد: ازيك يا طنط.
مأمون: ازيك انت. و اخبارك ايه؟
فريد: الحمد لله، ازيك يا حاتم؟

حاتم: الحمد لله.
فريد: اتفضلوا اتفضلوا.
حاتم(بهمس و ضحك): معبركيش يا ام شعر قصير.
فتون بصت ل حاتم بغضب و بعدين بصت ل فريد بغضب اكبر و مشيت.
صفاء: اهلا اهلا مدام هند.
هند: ازيك يا حبيبتي عاملة ايه؟
صفاء: الحمد لله...
فهد: اتفضل يا عمي اقعد.
محمد: صباح الفل. ازيك يا فتون.
فتون: الحمد لله، و بعدين صباح ايه الوقت اتأخر.
تالا: احم اهلا ازيك يا طنط.
هند: ازيك انتي يا حبيبتي.
تالا: ازيك يا عمو...

مأمون: الحمد لله يا حبيبتي.
تالا: فتون اخبارك وحشاني.
فتون: و انتي اكتر يا روحي.
تالا(باحراج): ازيك يا استاذ حاتم.
حاتم: بقيت كويس.
تالا نزلت عيونها في الارض بأحراج.
-و فجأة الكل سمع صوت ضرب نار.
السؤال: مين ضرب نار؟ و ايه اللي هيحصل؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة