قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الخامس عشر

ليث و حياة بدأوا يقرأوا الرواية و الصمت مالي المكان...
و فجأة الباب اتفتح...
حياة(بخضة): ايه ده؟
كاميليا(بغضب): اهلا بالعرايس اهلا.
ليث(بهدوء): متقوميش يا حياة، عايزة ايه يا كاميليا؟
كاميليا: انت هتفضل متجوز من البت دي؟
ليث(ببرود): ده شئ خاص بيا ملكيش فيه.
كاميليا: بس انا مراتك و ليا حقوق عليك.
ليث(ببرود): بره يا كاميليا.
كاميليا: انت.
ليث(بصوت عالي): بره.

كاميليا خرجت بكل غضب. و حياة كانت هتقوم بس ليث شدها اكتر ليه.
ليث: وصلنا لايه في الرواية؟
حياة(بتردد): ليث هي عندها حق. لحد امتي هتفضل متجوزني، و هي برضو مراتك الاولي و اكيد زعلانة و غيرانة.
ليث دفن رأسه في رقبة حياة.
ليث(بهمس): كاميليا رقم واحد في حياتها الفلوس يا حياة...
حياة(بتردد): ليث انت غريب اوي.
ليث: بمعني؟
حياة: معرفش...
ليث: لما تعرفي تعالي قوليلي. و يلا علشان الغداء.
حياة: طيب.

ليث: عايزة تقولي ايه؟
حياة: عرفت منين اني عايزة اقول حاجة؟
ليث: اتكلمي.
حياة: كنت عايزة اشوف اخواتي.
ليث: قريب.
حياة: طيب. شكرا.
حياة و ليث قاموا و ليث حط الكتاب علي مكتبه.
حياة(بحزن): طب و انا هكمل الرواية ازاي؟
ليث: لما اجي اقرأها هناديكي.
حياة: شكرا.
ليث: مش عايزة تقولي مين عمل كدة؟
حياة: محدش.
ليث(ببرود): براحتك يا حياة. بس متلوميش غير نفسك لما اعرف من بره.
ليث خرج و حياة وراه، و لقوا الكل علي السفرة.

صفاء: ليث.
ليث: ايه؟
صفاء: هو ليه لما بكلم فهد مش بيرد؟
-ليث قعد يكح غصب عنه. و حياة قعدت تطبطب غلي ضهره و شربته مايه...
حياة: هتلاقيه مش فاضي. اكيد يعني مشغول و هيرجع ان شاء الله بخير و سلامة.
ليث: ايوه ايوه صح...
محمد: قاعد عمال اقولها كدة مش مقتنعة.
تالا: اخبار رأسك ايه يا حياة؟ انت ليه يا ليث مزعقتش ل.
حياة(بسرعة): تالا حبيبتي نسيتي توريني الفستان اللي قولتي اشترتيه من علي النت...

تالا(باستغراب): فستان ايه؟
حياة(بتوتر): يا بنتي الفستان الاصفر ده نسيتيه.
-حياة وقفت ورا ليث و شاورت ليهم بمعني ان ليث ميعرفش.
ادهم: احنا عايزين نمشي.
ليث(ببرود): مفيش حد هيمشي من هنا...
ليث(ببرود): و متفكروش في حاجة غبية زيكوا لاني ساعتها هنسي انكم شايلين اسمي...
كاميليا: ايوه اسمعوا كلام ابوكوا عن نفسي مش هبعد عن جوزي و حبيبي لحظة.
حياة(لنفسها): مالي؟ لك و اللعنة ليه عايزة اعيط.
محمد(بصوت عالي): حياة.

حياة(بخضة): صوتك عالي ليه يا محمد؟
محمد: بنادي عليكي من الصبح.
حياة: اسفة في ايه؟
محمد: هو المفروض انزل امتي الجامعة؟
حياة: هبقي ابص علي جرحك و اقولك.
ليث(برفعة حاجب): هتبقي تعملي ايه؟
حياة: هبص علي جرحه، فيها ايه دي؟
ليث: مفيش حاجة.
تالا: ليث هو احنا بقي هنخرج فين؟
ليث: لسة مش دلوقتي. في شغل كتير.
تالا(بخيبة امل): انا مليت في البيت ده.
ليث(بحدة): اعتقد قولت كلمتي.
تالا: طيب.

ادم: فيها ايه لو احنا خرجنا من غيرك؟
صفاء: ادم.
ادم سابهم و مشي.
حياة: عن اذنكوا.
حياة طلعت ورا ادم لقته راح آخر القصر و قعد في الارض. حياة قربت منه و قعدت جمبه.
ادم(ببرود): مأذنتش ليكي انك تيجي ورايا.
حياة: لا انا مش جاية وراك المكان هنا حلو قولت اجي بس.
ادم: تمام.
ادم كان لسة هيقوم بس حياة مسكت ايده.
حياة: ايه ده قفشتني. طيب يا عم انا كنت جاية وراك.
ادم(ببرود): ليه؟
حياة: عايزة اتكلم معاك شوية...
ادم: خير؟

حياة: ممكن تقعد؟
ادم قعد جمب حياة. و حياة خدت نفس عميق و طلعته.
حياة: بص يا سيدي انت شخص كتير كيوت و كتير جميل و قمر و عسل و شكلك جميل اوي.
ادم(ببرود): بتوصفي بنت مثلا؟
حياة: لا خالص. بس قناع البرود مش لايق عليك لو بقيت تهزر و تضحك مفيش حد هيزعل الكل هيفرح لفرحك.
حياة: انت شخصية جميلة اوي و حقيقي انا حبيتك جدا، و اعتبرتك زي اخويا انا عندي اخ اكبر منك بسنتين.
حياة: و اقولك علي سر؟

ادم بصلها باهتمام و منتظر انها تتكلم.
حياة: حبيتك اوي انت و ادهم و الله.
ادم غصب عنه ابتسم.
ادم: تعرفي؟
حياة: اممم.
ادم: اول مرة اشوف حد عيونه سوداء.
حياة: و يا تري وحشة و لا حلوة.
ادم: حلوة.
حياة(بابتسامة): شكرا. ايه رأيك نبقي اصدقاء و اول ما اكون في مشكلة اجي اقولك انت؟
ادم: اوك.
حياة: اوك. يلا زمانهم قلقوا علينا.
حياة و ادم دخلوا للقصر، لقوا محمد و تالا.
حياة: محمد تعالي ابصلك علي الجرح.
محمد: طيب يلا.

حياة طلعت مع محمد لاوضته و بدأت تفحصه.
ليث: تالا فين حياة؟
تالا: مع محمد في اوضته.
ليث طلع جري علي اوضة محمد و فتح الباب بسرعة.
حياة(بخضة): في ايه؟
محمد: مالك يا ابني حصل ايه؟
ليث: في ايه انتوا؟
حياة: بفحص محمد...
ليث: طيب.
ليث دخل الاوضة و قعد علي الكنبة و باصص علي حياة و محمد...
ليث: طيب كملوا.
حياة بدأت تغير الجرح ل محمد.

حياة: بص بما انك بتعرف تمشي حاليا الحمدلله تقدر تروح الجامعة بس رأيي تقعد في البيت يومين كمان.
محمد: تمام شكرا معلش تعبتك.
حياة: انت اخويا.
ليث: طب ايه مش نروح ننام.
حياة: طيب، باي محمد.
محمد: باي.
ليث و حياة راحوا اوضتهم و غيروا هدومهم.
حياة: تصبح علي خير.
حياة راحت نامت علي الكنبة.
ليث: اعتقد الكنبة مش للنوم. تعالي نام علي السرير.
ليث(ببرود): انصحك متعترضيش...
حياة(لنفسها): يا رخم.

-حياة راحت نامت جمب ليث علي السرير و كل واحد في طرف...

-في الصباح الباكر...
في بيت حياة.
نعمان: اخيرا صحيتوا.
فردوس: في ايه؟
نعمان: لا مفيش حضرت الفطار.
نازلي(بصدمة): انت؟!
نعمان: اصل انا فرحان اوي.
فردوس: يا رب دايما يا حبيبي.
نازلي: طيب تعالي بدري علشان صحابي جايين.
نعمان: طيب ماشي. هما بنات اعمل ايه يعني؟
فردوس: لا ده معاهم شباب علشان الدفعة و كدة يعني. مدوقش.
نعمان: طيب.
و التلاتة قعدوا يفطروا. و بعد ما خلصوا نعمان قام.

نعمان: انا رايح الدرس و راجع علطول، يلا باي.
نعمان نزل و راح لبيت حنين و اتصل بيها.
الخط اتفتح.
نعمان: وحشتيني.
حنين(باحراج): نعمان ايه اللي بتقوله ده؟ عايز ايه؟
نعمان: هسيبك براحتك يا جميل.
حنين: عايز ايه انجز...
نعمان: انزلي يلا علشان الدرس...
حنين: لا.
نعمان: و الله؟!
حنين: اه.
نعمان: طيب مفيش نزول طول اليوم و انا كمان بقي مش هروح الدرس.
حنين: خلاص خلاص نازلة. رزل.
نعمان: بس بحبك.

حنين نزلت لنعمان و راحوا للدرس...
نعمان: متتكلميش مع اي حد فاهمة.
حنين: نعمان مبدأيا مش مصدقة انك فعلا بتحبني احنا عارفين بعض من اسبوع، ثانيا بلاش غيرة لو انت فعلا بتحبني و بطل تحرجني...
حنين و نعمان بدأوا يركزوا في الحصة...

عند فردوس و نازلي.
فردوس و نازلي بدأوا يعملوا غداء و ينضفوا الشقة العدد كان بسيط...
فردس: طيب كدة كويس.
نازلي: انا تعبت. بس هقوم اشوف هلبس ايه.
فردوس: طيب. و انا كمان هي البت حور مختفية في اوضتها كدة ليه؟
نازلي: معرفش هخش اشوفها.
نازلي دخلت لحور لقتها نايمة.
نازلي: دي لسة نايمة.
فردوس: طيب. دي اساسا مش وراها غير النوم.

-في مكان تاني.
في قصر ليث.
الكل قاعد علي السفرة و بيأكل.
ليث: حياة اطلعي غيري هدومك هنروح لاخواتك.
حياة(بفرحة): بجد؟!
ليث: يلا قبل ما اغير رأيي.
حياة: حاضر حاضر.
حياة طلعت جري لاوضتها و غيرت هدومها.
حياة لبست جيبة سوداء منفوشة لغاية الركبة و بلوزة خفيفة ابيض في اسود و دخلتها في الجيبة و لبست صندل بكعب ابيض و سيبت شعرها و حطت روچ باللون الاحمر و خدت شنطتها البيضة
حياة نزلت و راحت علي السفرة ملقتش ليث.

حياة(بحزن): هو كان بيهزر؟
صفاء: لا يا حبيبتي مستنيكي بره.
حياة: طيب. عن اذنكوا.
حياة: باي تالا باي محمد باي صفصف باي ادم باي ادهم.
الكل: باي.
حياة خرجت جري لبره و كانت مبسوطة اوي.
ليث: اهدي يا بنتي ايه بتطنططي ليه؟
حياة(بفرحة): مبسوطة اني هشوف اخواتي. شكرا ليك.
حياة قربت من ليث علشان تبوس خده بس ليث مسكها و قربها منه و (لخيالكوا)...
ليث(بهدوء): اركبي.

حياة(و هي بتأخد نفسها): الله يي سسا ممحك اا نن ا كك نت هه بوو س خخ دكك عللش اااان اشش كرررك(الله يسامحك انا كنت هبوس خدك علشان اشكرك).
ليث(بابتسامة): شكرك وصلي. يلا نروح لاخوتك بقي و لا ايه؟
حياة ركبت العربية و ليث لف و ركب جمبها.
ليث: شايف ان شكلك كدة احلي.
حياة بصتله بعدم فهم و بعدين لقته بيبص علي شفايفها. طلعت الموبايل بتاعها و شافت نفسها.
حياة(بعصبية): ليه مسحته كنت بحبه. حرام عليك.

ليث(ببرود): صوتك.
حياة(بغضب مكتوم): الله يسامحك. كنت بحبه اوي و بحب اللون و بحب ريحته.
حياة طلعت الروچ و لسة هتحط منه.
ليث(ببرود): و الله معنديش مانع لو هتحطيه بس همسحه و بطريقتي و اعتقد جربتيها.
-حياة بصتله بغضب و رمت الروچ في الشنطة و قعدت مربعة ايديها و باين علي وشها الغضب. ليث كان بيموت من الضحك عليها بس من جواه...
و بعد فترة وصلوا لبيت حياة.
ليث: انزلي.
حياة: طيب.
ليث: لما اتصل بيكي تنزلي.
حياة: طيب.

ليث: و لو في اي حاجة كلميني.
حياة: طيب طيب طيب حاجة تاني؟
حياة سابته و نزلت و طلعت علي الشقة بتاعتها...
ليث: اطلع علي المستشفي.
حياة خبط الباب و حور فتحت.
حور(بفرحة): حياة.
حياة: قلب حياة و روحها و كل حاجة.
حياة وطت و باست حور كتير و حضنتها و شالتها.
حياة(بهمس): فين الباقي؟
حور(بهمس): نازلي في اوضتها و فردوس في المطبخ.
حياة(بهمس): و نعمان؟
حور(بهمس): في الدرس.
حياة: طيب يلا بينا.

حياة راحت علي فردوس في المطبخ.
حور: فردوس فرودس.
فردوس: ثانية بس يا حور حاضر.
حياة: فردوس فردوس.
فردوس لفت بسرعة و لقت حياة حضنتها اوي.
فردوس: حبيبتي وحشتينا اوي.
حياة: يا قلبي انتي. عاملة ايه؟
فردوس: بخير و انتي؟
حياة: الحمد لله. تعالي نروح للبت نازلي.
حياك راحت لنازلي و فتحت الباب فجأة.
نازلي(بخضة): في ايه؟
نازلي(بصوت عالي): و ربنا اقتلك يا حياة.
نازلي طلعت جري علي حياة.
حياة: طب انا مالي طب.

حور(بضحك): ايوه كدة.
نازلي: و الله لامسكك.
الباب خبط، حور فتحت.
حياة كانت بتجري بسرعة و خبطت في اللي دخل و كانت هتقع.
ليث: حاسبي.
حياة(بوجع): آآآه، ايه ده هو انا بقيت بحلم بيك و انا صاحية و لا ايه؟
فردوس و نازلي ضحكوا عليهم...
ليث: لا انتي نسيتي شنطتك.
حياة: طيب وقفني.
ليث عدل حياة و وداها شنطتها و سلم علي فردوس و نازلي و حور.
ليث: عن اذنكوا.
نازلي: ما تقعد معانا، النهاردة جايين لينا ضيوف.
ليث: ورايا شغل.

نازلي: اصل في شباب جاية و كدة هو اه نعمان هيبقي موجود بس برضو يعني انت امان.
حياة(باستغراب): مين اللي جاي؟
فردوس: صحاب نازلي علشان هي بقالها كتير مبتروحش الكلية و كدة...
حياة: اه طيب.
حور: اقنعيه يا حياة.
حياة: براحتك عايز تقعد اقعد عايز تمشي امشي.
ليث: هروح مشوار و ارجع.
نازلي: طيب.
ليث خرج و راح علي المستشفي.
حياة: كان لازم يعني تقولوله.
فردوس: في ايه يا بنتي؟
حياة: مفيش.

-في مكان تاني.
عند فتون...
فتون كانت واخدة اجازة و قاعدة حاسة بملل.
فتون: هتصل ب حياة.
فتون اتصلت بحياة، الخط اتفتح.
فتون: الو.
حياة: ازيك يا ام شعر قصير.
فتون: عاجبني.
حياة: موراكيش شغل.
فتون: لا و كمان انا في البيت و حاسة بملل. ياااه لو كنتي في البيت كان زماني جيتلك و اتسلينا كتير.
حياة: شكل ربنا بيحبك. انا في البيت يا اختي.
فتون(بفرحة): بجد، اصبري هلبس و اجيلك متمشيش.
حياة: طيب.

فتون قامت و لبست هدومها و نزلت جري راحت لحياة...
الباب خبط.
حور: اوف جاية.
فتون: حياة حياة.
نازلي: ايه مسلسل الحرمان ده؟
فتون: بس يا بت اختك مش بتعبرني حتى من بعد ما اتجوزت البغل اللي اسمه ليث.
حياة: احترمي نفسك يا قطة. ده جوزي.
فردوس: اوووه حياة بتغير.
حياة: ابدا بس ماما الله يرحمها قالتلي لازم احافظ علي صورة جوزي قدام الناس.
نازلي: ربنا يرحمها.
فتون: وحشاااني يا بت.
حياة: و انتي و الله.

و قعدوا يتكلموا و بعد فترة نعمان جه و رحب بيهم...

-في مكان تاني.
عند ليث في المستشفي.
ليث: ايه اخباره يا فريد؟
فريد: احسن الحمد لله.
ليث: فين الدكتور؟ هو ليه مفاقش.
فريد: بيقولوا ممكن دخل غيبوبة.
ليث: ازاي يعني؟ امي سألتني عليه لولا حياة انقذتني.
فريد(بخبث): يعني انت بتعترف ان وجود حياة مهم في حياتك.
ليث(ببرود): لا و لسة عند رأيي. انا هأخد منها اللي انا عاوزه و هطلقها.
فريد: ما انت خدته ده انتوا متجوزين بقالكوا اسبوع واكتر.

فريد(بصدمة): اوعي تكون لسة.
فريد اول ما وصل عن النقطة دي قعد يضحك كتير علي ليث. و ليث اتعصب و سحب مسدس من الحراس اللي وراه و وجهة ناحيته.
ليث(بعصبية): هي مش نقصاك يا فريد...
فريد: خلاص يا عم روق هو انا عملتلك حاجة.
فريد: بس حياة دي جدعة.
كان ليث بينزل المسدس رفعه تاني علي فريد.
فريد: خلاص اسف.
ليث: طيب لو في جديد اتصل بيا.
ليث خرج و ركب عربيته و رجع علي بيت حياة تاني...
الباب خبط.
حياة: ايوه حاضر.

حياة فتحت الباب و اول ما ليث شافها اتفأجي.
حياة: متتسغربشششش(متستغربش)...
ليث: ابلعي اللي في بوقك الاول...
حياة: ييب(طيب)
حياة بلعت الاكل اللي في بوقها و رفعت حاجبها.
حياة(برفعة حاجب): ناوي تقف طول اليوم عندك.
ليث قرب منها اوي.
ليث(بهمس): لولا ان احنا قدام اخواتك، كان زمان حاجبك ده هو و لسانك هيوحشوكي.
نعمان: اهلا اهلا يا ابو نسب.
ليث: ازيك يا نعمان.
نعمان: الحمد لله و انت؟
ليث: تمام الحمد لله.

و قعدوا يتكلموا في مواضيع مختلفة.

-في مكان تاني.
في قصر ليث.
تالا: ايه رأيكوا نروح النادي بكرة؟
ادم: فكرة حلوة.
محمد: طيب و انا معاكوا.
ادهم: و انا...
صفاء: و ليه انا لا، و انا كمان.
كاميليا: في ايه متجمعين؟
ادهم: هنروح النادي بكرة.
كاميليا: طيب. و البت اللي اسمها حياة دي مجتش ليه؟
تالا: متنسيش انها مرضيتش تقول ل ليث.
كاميليا: كانت تقوله ليث بيحبني و مش هيصدقها.
ادم(ببرود): تقدري تقوليلي هو قالك كام مرة بحبك؟

كاميليا: كتير هو قالي كتير علفكرة.
ادهم: واضح. يلا نتغدي طيب و لا ايه؟
صفاء: يلا، بس انا حاسة ان فهد فيه حاجة.
محمد: انتي عايزة تقلقي نفسك و خلاص يا امي.
صفاء: طيب خلاص.
و الكل قعد و بدأ يأكل...
نرجع لبيت حياة...
الباب خبط.
نعمان فتح الباب.
نازلي: شيري حبيبتي.
شيري: هاي يا نازلي.
نازلي سلمت علي شيري، شيري سلمت علي كل اللي قاعد...
نازلي: اهلا يا استاذ كريم.
كريم: اهلا انسة نازلي. اتفضلي.

نازلي: شكرا. مكنش ليه لزوم.
كريم: ازاي بس...
نازلي: نهي حبيبتي.
نهي: قلبي اشتقتلك.
كريم: اهلا.
حياة: اهلا و سهلا اتفضل...
فتون(بهمس): ايه المياصة اللي البت دي فيها؟
حياة(بهمس): معرفش.
نازلي(بهمس): ايه اللي جاب البت الصايعة دي؟
شيري(بهمس): معلش شبطت.
نازلي: ازيك يا ناني.
ناني: هاي يا نازلي...
نازلي: ازيك يا ماهر...
ماهر: ازيك يا نازلي.
و الخمسة دخلوا و قعدوا، ليث كان في الحمام و هيخرج بس خبط في حياة.

حياة: اوف انت ايه حكايتك معايا؟
ليث: قدرك.
حياة: غور من وشي.
ليث: اتكلمي باحترام.
حياة: لو متكلمتش.
ليث مسك حياة من خصرها جامد و كانت انفاسهم قريبة جدا من بعض.
حياة: اخواتي يا ليث.
ليث: اتكلمي باحترام.
حياة: حاضر.
ليث داس علي خصر حياة جامد.
ليث: مسمعتش.
حياة: حاضر يا رزل يا مستغل حاضر.
ليث: معجبتنيش.
فردوس: حياة.
حياة بعدت بسرعة عن ليث.
حياة(بارتباك): ها عايزة ايه؟
فردوس: مفيش كملي. عن اذنك.

ليث: و الله ذوق يا فردوس.
فردوس سابتهم و مشيت و ليث رجع لنفس الوضعية القديمة.
ليث: هقولك حاجة لو نفذتيها هسيبك.
حياة: طيب لما الضيوف يمشوا.
ليث: لا حالا.
حياة: ايه هي؟
ليث: وديني بوسة.
حياة: ابدااااا.
ليث: طيب خلينا واقفين كدة.
ليث راح سند علي الحيطة و لسة ماسك حياة.
حياة: يا ليث بس ليه كدة؟ بص لما الضيوف يمشوا و لما نروح في اوضتنا ايه رأيك.
ليث: معجبنيش عرضك مش مغري خالص. انا لو عايز حاجة هتحصل في اي مكان.

حياة: طيب وقفتنا كدة غلط يا ليث.
ليث: مليش فيه.
ليث(لنفسه): عاجبني الجو ده.
حياة قربت من ليث و باسته علي خده.
ليث: مش ابن اختك انا.
حياة: ده اخر اللي عندي.
نازلي: تعالي يا حياة مسلمتيش علي صحابي.
نازلي شدت حياة من ليث و حياة بصت ل ليث بانتصار و طلعتله لسانها. ليث بصلها بحدة.
نازلي: اقدملكوا اختي الكبيرة حياة...
ناني: انتي بقي حياة اللي نازلي بتتكلم عنها.
حياة: ايوه.
ليث: مساء الخير.
ناني(بصدمة): انت!

السؤال: ايه علاقة ناني ب ليث؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة