قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الحادي والعشرون

فتون اضربت بالمطوة في بطنها. و اغمي عليها.
الناس دي مشيت و في شخص شاف فتون نقلها المستشفي. و جاب رقم من تليفون فتون و اتصل عليه.
الخط اتفتح.
شخص: الو.
فريد: الو مين معايا؟
شخص: انا معتز حضرتك تعرف صاحبة التليفون دي؟
فريد(بقلق): فتون حصلها ايه؟
شخص: هي في المستشفي.
فريد(بقلق): مستشفي ايه انجز.
شخص: مستشفي().
فريد: جاي طيب.
فريد نزل جري و راح للمستشفي.
فريد: لو سمحت مريضة اسمها فتون. فين؟

معتز: حضرتك استاذ فريد؟
فريد: ايوه. فين فتون انجز.
معتز: اتفضل معايا.
معتز: هي هنا و لقيتها مرمية في الشارع و كان في دم حواليها.
فريد دخل بسرعة لفتون و مسك ايديها و باسها.
فريد: فتون فوقي.
الدكتور: هي مش هتفوق الا بكرة الصبح.
فريد: طيب انا هبات معاها.
الدكتور: تمام.
فريد: شكرا يا استاذ معتز معلش تعبتك معايا.
معتز: علي ايه بس. عن اذنك.
فريد: طب ممكن رقم تليفونك؟
معتز: اكيد. اتفضل ده الكارت بتاعي.

فريد: تمام اتشرفت بحضرتك.
معتز: عن اذنك.
فريد قعد مع فتون و نام علي الكنبة.

-في مكان تاني.
عند ليث...
ليث و حياة رجعوا و محدش اتكلم خالص...
صفاء: البحر بيجوع مش جعانين.
ادم: لا مش جعانين. اكيد يعني جعانين.
ادهم: هنأكل في الفندق برضو.
نعمان: حياة يلا يا حياة انا مستنيكي.
نعمان شد حياة معاه و زقها في البحر.
حياة(بصوت عالي): عااااااا، يا حيوان.
نعمان(بضحك): يلا بقي.
ادهم: ما تقعد يا ليث.
كاميليا: و دي متعودة علي البحر ده و لا كانت اخرها الترعة.
نازلي: لا متعودين الحمد لله.

فهد: مالك يا ليث؟ ما تقعد.
ليث(بغضب مكتوم): طيب.
حياة بدأت تعوم هي و نعمان.
حياة: حرام عليك ده انا حتى مقلعتش الكوتشي.
نعمان: اقلعيه.
حياة: طيب.
حياة قلعت الكوتشي و حدفته علي فردوس.
حياة: سوري بيبي.
فردوس: هضربك.
حياة: ما تيجي الماية سقعة و حلوة.
نعمان: نازلي ايه ما تيجي؟
نازلي: ملبستش المايوه.
حور: نازلي نازلي تعالي بسرعة.
نازلي: في ايه؟
حور زقت نازلي في الماية.
حياة(بضحك): جدعة يا حور.

نازلي(بغضب): يا حور و الله لما اطلعلك.
تالا: مش بتعرفي تعومي يا فردوس؟
فردوس: لا بعرف.
تالا: طب ما تنزلي.
فهد(بانفعال): لا.
فهد: احم اقصد يعني.
فردوس: تقصد؟
فهد: براحتك.
ليث(لنفسه): و الله يا حياة لاكون مربيكي من اول و جديد...
نعمان طلع و زق فردوس عليهم.
فردوس: يا حيوانات.
نعمان: ما تيجوا يا ابطال؟
ادم: انا نازل.
ادم و ادهم نزلوا في البحرو بدأوا يعوموا جمب الباقي.
محمد: الصراحة شجعتوني.
محمد نزل هو كمان.

كاميليا: جو رخيص.
ليث(بحدة): كاميليا تقعدي هنا باحترامك لاما تطلعي اوضتك.
تالا: ما تنزل يا فهد.
فهد: لا.
في البحر.
نازلي: حياة يلا نطلع في شباب باصين علينا. و شكلهم هيجوا يضايقونا.
حياة: يا ستي فكك منهم محدش يتجرأ.
ادم: بتعرفوا تعوموا منين؟
فردوس: قصة طويلة عريقة بلاش تتحكي علشان مفيش قصة اساسا.
الكل ضحك علي كلام فردوس.
شاب: ننضم ليكوا.
محمد: لا شكرا اتفضل مع صحابك.
شاب: بس حابب اتعرف.

حياة: للاسف كان نفسي افيدك بس كلنا كدة بربطة المعلم مرتبطين...
شاب: احلقيله.
حياة: يلا نطلع عالم مقرفة.
حياة كانت هتطلع بس الشاب مسك ايديها.
نعمان: انت مجنون وسع.
حياة(بانفعال): ابعد ايدك عني.
ليث حس بحركة غريبة عندهم و شاف شباب غريبة واقفة معاهم.
ليث: مين دول؟
فهد: شكلهم بيضايقوهم.
ليث قام و قلع التي شيرت بتاعه. و فهد عمل زيه و نزلوا عاموا وصلوا لحياة. ليث كان بيحاول علي قد ما يقدر يستحمل.

ليث(بحدة و هو بيأخد نفسه بصعوبة): انتوا مين؟
شاب: هو ده اللي انتي مرتبطة بيه؟
حياة: لا ده جوزي...
شاب: هو في راجل يقبل انك تنزلي البحر و خاصة و انتي جميلة كدة و مزة.
ليث ضرب الشاب ده برأسه و فهد ضرب صاحبه و بدأوا يضربوا بعض، الكل خرج غير حياة و ادم و ادهم و نعمان.
شباب: خلاص اسفين.
الشباب طلعت تجري بعيد عنهم خرجت من الماية خالص.
فهد: يلا بينا نطلع.
حياة حست بان ليث مش قادر يأخد نفسه.
حياة: انت كويس؟!

ليث(بحدة): اول و اخر مرة تنزلي البحر فاهمة...
حياة: طيب. بس انت كويس؟
ليث: مش مهم. ميفرقش.
ليث شد حياة معاه و طلعوا. ليث رمي علي حياة فوطة.
ليث(بحدة): غطي نفسك بدل التي شيرت اللي مجسمك ده.
حياة: انا هطلع اغير اساسا.
نازلي: و انا.
فردوس: و انا كمان طالعة.
صفاء: طب يلا الكل يطلع يأخد دوش. و ننزل نتغدي كلنا يلا.
الكل: طيب.
الكل طلع اوضته.
عند ادم و ادهم.
ادم: اول خطة نجحت. غار عليها.

ادهم: ده كويس. بس برضو فهد مكنش يعرف.
ادم: ايوه علشان نحاول نخليه يقرب من فردوس.
ادهم: كدة كويس ماشين في السليم. بس لو ليث عرف مش بعيد ينفينا...
ادم: متخافش.
عند نازلي و حور.
نازلي: انا عايزة اموتك يا بت انتي.
حور: اسفة. بس ادم قالي كدة.
نازلي: قالك ايه؟
حور: قالي خلي الحاجة تبان انها طبيعية.
نازلي: طيب يا ست حور. احنا دلوقتي بنقرب حياة من ليث و فردوس من فهد. حاجة حلوة الله.
حور: اه.
عند ليث و حياة.

ليث: ابقي قابليني لو سبتك تنزلي تاني.
حياة(بملل): ليث قولت الجملة دي لحد دلوقتي 17 مرة.
ليث بصلها بحدة و سابها و دخل الحمام.
حياة: محسسني اني ارتكبت جريمة قتل و انا معرفش. ماله ده؟
ليث خرج و حياة دخلت الحمام.
حياة(بصريخ): الله يخرب بيتك يا ليث.
ليث جري بسرعة علي الحمام و لقي حياة قاعدة في الارض.
ليث(بقلق): في ايه مالك؟
حياة: بسببك و بسبب صابونك اتزحلقت. عجبك كدة؟
حياة: آه يا جسمي. آه آه.

ليث: طب انتي كويسة حاسة بوجع فين؟
حياة: لا تصدق انا كويسة جدا. هو مش انت سمعتني و انا بصرخ و سمعتني و انا بقول آه يا جسمي آه.
حياة: انت اطرش يا ابني.
ليث(بحدة خفيفة): حياة اتعدلي.
ليث شال حياة بين ايديه و حطها في البانيو. و بدأ يقلعها هدومها.
حياة(بخجل): لا مينفعش. اخرج انا كويسة.
ليث(بضحكة خفيفة): علفكرة غيرتلك هدومك قبل كدة يعني دي مش اول مرة.
حياة(بعصبية): علشان انت سافل بس مش اكتر. اخرج بره...

ليث: ما كنتي من شوية مكسوفة.
حياة: اوف بقي يا ليث. دايما كدة.
ليث: طيب طيب خارج.
ليث: بس لو عايزاني اخرج هسألك سؤال و تجاوبي عليه.
حياة: طيب قول.
ليث: لسة بتحبي ابن عمك عاصم ده؟
حياة(ببرود): لا مبحبش اللي مبيحبنيش. اللي بيحبني بشيله علي رأسي غير كدة بيبقي زي الكلب عندي. و الله بظلم الكلب لما اوصفه بيه.
حياة: ثانيا قولتلك انسي الموضوع ده كانت لحظة ضعف. بس.
ليث قرب من حياة و باس رأسها.

ليث: يلا استحمي بسرعة علشان الغداء.
ليث خرج و ساب حياة غارقة في افكارها.
حياة: ايه ده ايه ده؟ هو ايه بجد يعني اللي هو ايه بقي؟
حياة: ما انا معرفش. لا لا مش هخوض التجربة دي تاني. مش هسمح لقلبي انه يتكسر تاني.
حياة: اوف بس شخصيته تجذب كدة.
حياة: اوف بقي. اهدي حياة اهدي.
حياة خلصت و خرجت اختارت لبسها و ملقتش ليث بدأت تلبس في الاوضة.

حياة لبست بنطلون اسود و تي شيرت بكم باللون الزيتي طويل لقبل الركبة و مفتوح من الجمبين مبين جزيء من بطنها. و لبست كوتشي ابيض عالي نسبيا. و سيبت شعرها ورا ضهرها. حطت روچ باللون الاحمر الغامق.
حياة كانت واقفة قدام المراية بتشوف نفسها لقت ليث وراها و محاوطها بايده.
حياة: اممممم؟
ليث: تسمحيلي؟
حياة لفتله باستغراب.
حياة(باستغراب): بايه؟
ليث زق حياة علي الحيطة و قرب منها و (لخيالكوا).

حياة: يي اا غب بي ي(يا غبي).
ليث: تسمحيلي اقصلك لسانك؟
حياة: نيييييينييييييييينييي. ابعد من وشي شخص رزل و حيوان و حقير و سافل و مستغل.
ليث: شكرا شكرا. يلا بينا كدة شكلك افضل.
حياة: انت ليه بتشيل الروچ ده انا بعشق ريحته و بحبه جدا. انت رزل...
ليث: يا بخته؟
حياة: هو مين؟
ليث: اللي في بالي.
حياة و ليث نزلوا لقوا الكل تحت.
ليث: يلا بينا.
حياة: ايه؟
ليث: هنتفرج علي المكان.
حياة: طيب.

تالا: سمعت ان هنا في مول و منزل حاجات خيال.
نازلي: حلو ده نشوفه.
كاميليا(بسخرية): معاكي فلوس؟
حياة كانت هتتكلم بس اتصدمت من ردة فعل ليث. ليث ضرب كاميليا بالقلم علي وشها.
ليث(بحدة): قولتلك لاما تبقي معانا محترمة لاما منشوفكيش خالص. فاهمة؟
كاميليا: ده كله علشان البت الزبالة دي.
كاميليا مسكت حياة من دراعها و كانت هتضربها بس ليث زق كاميليا و خلي حياة في ضهره.

فهد: خلاص يا ليث مش هنضيع اليوم علشان خاطر كاميليا.
فردوس: بقول كفاية كدة بقي يا ليث.
ليث: روحوا انتوا.
ليث مسك كاميليا من شعرها و مشي قدامهم و طلع علي الفندق.
ادم(ببرود): مش يلا علي المول.
نازلي: طب و ليث؟
صفاء: يلا يا جماعة يلا.
حياة: روحوا انتوا.
حياة طلعت جري علي اوضة كاميليا.
محمد: طب مش يلا و لا ايه؟
الكل ركب العربيات و راحوا للمول.
عند حياة.
حياة سمعت ليث و هو بيضرب كاميليا.

حياة(بصوت عالي): ليث ارجوك اقف بقي ارجوك.
ليث(بحدة): امشي يا حياة فورا.
حياة(بصوت عالي): لا. ابعد عنها.
حياة قعدت تنادي علي ليث كتير لغاية ما تعبت و قعدت علي الارض و هي بتعيط، و كل شوية تزيد في العياط.
و بعد فترة ليث خرج لقي حياة قاعدة في الارض نزل لمستواها.
حياة(بفزع): ابعد عني.
حياة(بفزع): ابعد عني متقربش مني.
حياة: انا بكرهك ابعد.

-حياة قامت و جريت علي اوضتها و قفلت الباب عليها. و ليث قعد في الارض مكانها و هو بيتنهد.
ليث: انا غبي زمانها خايفة دلوقتي.
ليث: ربنا يأخدك يا كاميليا.
ليث قام و حاول يفتح الباب لقاه مقفول.
ليث: حياة افتحي الباب.
حياة: لا لا انت هتضربني زيها...
ليث: لا و الله صدقيني.
حياة: لا انت شخص حقير و زبالة. لا.
ليث: يا بنتي اهدي بس متخافيش و الله ما هعملك حاجة.
حياة: لا و امشي من هنا.
ليث: طيب ناوليني هدوم جديدة.

حياة: لا.
ليث: يلا يا حياة ناوليني هدوم جديدة افتحي الباب وديهم ليا و همشي انا علطول.
حياة: لا.
ليث: يلا بقي.
حياة: طيب بس هتمشي و مش هتقرب مني.
ليث: اه.
حياة قامت و جابت لبس ل ليث و فتح الباب حتة صغيرة و مدت ايديها.
حياة: خد و امشي.
حياة ملقتش ليث خد الهدوم فتحت الباب لقت ليث بيشدها لجوا الاوضة و قفل الباب.
حياة: يا حيوان.
حياة كانت هتجري بس ليث مسكها و حضنها.
حياة: ابعد عني انت هتضربني زيها.

ليث(بهدوء): ابدا مستحيل امد ايدي عليكي.
حياة: بس كاميليا معملتش حاجة علشان تضربها.
ليث: لا عملت و عملت كتير و من زمان. فكك انتي منها و متزعليش مني.
ليث: انا آسف.
حياة: طب ابعد عني مش هفضل في حضنك علطول انا.
ليث: ليه لا؟
حياة: ليث انت ايه هي نهاية علاقتنا؟
ليث: هتعرفي في الوقت المناسب.
حياة: اللي هو امتي؟
ليث شال حياة و نيمها علي السرير و قلعها الكوتشي و قلع جذمته و نام جمبها و حضنها...

حياة: بس انا مش عايزة انام.
ليث بص في عيون حياة و حياة بدورها بصت في عيونه، و بعد فترة حياة نامت.
ليث: انا آسف حياتي.

-في مكان تاني.
في المول.
تالا: هخش انا المحل ده.
نازلي: طيب هشوف انا الاكسسورات اللي هناك دي.
تالا دخلت محل و بدأت تشوف اللي موجود.
شخص: احم.
تالا: افندم؟
شخص: حضرتك اول مرة تزورينا صح؟
تالا: اه بس سمعت عنكوا علي النت. و ان ده من اكبر المولات اللي موجودة هنا و في كذا فرع.
شخص: ده من ذوقك. تسمحيلي اختارلك؟
تالا(باستغراب): مش فاهمة.
شخص: انا شايف ان استايلك فريد و مميز ممكن اختارلك لبس.
تالا: لا شكرا.

شخص: شكلي علشان فقير يعني؟
تالا: لا طبعا حضرتك، بس انت راجل مش هتعرف تختار حاجة تعجبني.
شخص: انا ماجد.
تالا: احم و انا تالا.
ماجد: تشرفت بحضرتك.
تالا: ميرسي و انا اكتر.
ماجد: تسمحيلي اشوفلك المناسب.
نازلي: تالا يلا في حاجة حلوة في المحل اللي جمبنا.
تالا: طيب يا نازلي جاية.
ماجد: تشرفت بحضرتك. و ده الكارت بتاعي.
تالا(بدهشة): موظف و معاك كروت خاصة بيك.
ماجد(بضحك): اقرأي اللي مكتوب في الكارت باي.

ماجد ساب تالا و مشي. و تالا بصت علي الكارت عرفت انه رجل اعمال.
تالا: ايه الاحراج ده؟
تالا مشيت و راحت ناحية الباقي.
فهد: آنسه فردوس.
فردوس: اتفضل.
فهد: تعالي اقعدي هنا انتي واقفة من كتير زمان رجلك وجعتك.
فردوس: شكرا لاهتمامك. و تسلم.
فهد: علي ايه بس؟
نازلي: حلو البتاع ده.
محمد: لا.
نازلي: بطل يا رزل.
محمد: قولتلك لا مش حلو. انا غلطان كانت نصيحة اخ.
نعمان: فردوس بصي ده لحنين.
فردوس: امم شكله حلو اوي يا نعمان.

نعمان: شكرا.
و الكل بدأ يتسوق و يشتري حاجات عايزها. و رجعوا علي بليل. و كل واحد راح علي اوضته كانوا تعبانين.

-في الصباح الباكر.
عند فتون و فريد.
فتون بدأت تصحي و بصت يمينها لقت فريد نايم علي الكنبة اتصدمت و بعدين ابتسمت لانه كان بايت معاها.
فتون(بخفوت): فريد فريد.
فريد(بخضة): ها؟ مالك فيكي حاجة انادي الدكتور قوليلي بس.
فتون(بخفوت): لا انا بخير. شكرا ليك.
فريد: ايه اللي حصل؟
فتون حكت كل اللي حصل ل فريد.
فريد(بحدة): تعرفي شكلهم؟
فتون: اعرف شكل واحد بس منهم.
فريد: طيب يا فتون متخافيش هجبلك حقك.

فتون: هتبلغ البوليس؟
فريد: طبعا طبعا. هعمل كدة.
فريد: حاسة بوجع؟
فتون: لا. بس لازم اكلم احمد.
فريد: فتون ممكن تسمعيني لحظة؟
فتون: اتفضل.
فريد(بتوتر): فتون انا عايز اكمل حياتي معاكي.
فتون اتصدمت و كانت مكسوفة اوي.
فريد: مستني ردك بكرة يا فتون. و اوعدك ايا كان القرار هكون جمبك سواء كنت صديق او حبيب.
فتون: تمام.
فريد: هناديلك الدكتور...
فريد نادي الدكتور و بدأ يفحص فتون.
الدكتور: الجرح مكنش عميق اوي الحمد لله.

فتون: شكرا يا دكتور.
فتون(بخضة): بابا و ماما.
فريد: هششش اهدي كلمتهم و قولت انك في مطبقة في المستشفي و اقنعتهم.
فتون: الحمد لله. طب ما هما ممكن يكلموا احمد.
فريد: متقلقيش ظبطت كل حاجة و خدتلك اجازة لمدة اسبوع تمام.
فتون(بصدمة): هقعد اسبوع في البيت.
فريد: لو وافقتي اوعدك هخرجك كل يوم.
فتون: طب هروح ازاي و لا هيحصل ايه؟
فريد: متقلقيش ظبطت كل حاجة. اشتريتلك هدوم يا رب تيجي علي مقاسك. هناديلك الممرضة تساعدك.

فتون: شكرا يا فريد معلش تعباك معايا.
فريد: تعبك راحة.
فريد خرح و دخلت الممرضة و بدأت تساعد فتون في لبسها.
فريد: يلا.
فتون: تمام.
فريد شال فتون و فتون اتصدمت...
فتون(بصدمة): ايه ده؟
فريد: شرط الدكتور علشان تخرجي متمشيش كتير.
فريد: و الصراحة خدتها حجة.
فريد ركب فتون في العربية و راح علي بيتها.
فريد: مستني ردك. باي.
فتون: عن اذنك...

فتون طلعت علي بيتها و حكت كل حاجة حصلت لبابها و مامتها و هما كانوا خايفين عليها.

-في مكان تاني.
عند ليث.
حياة فاقت من نومها ملقتش حد جمبها، قامت.
حياة بصت علي الساعة.
حياة(بصداع): اوف انا نمت ده كله حرام.
حياة: نمت يوم كامل. منك لله يا ليث.
حياة قامت و خدت دوش و خرجت تغير هدومها.
حياة اختارت حاجة زي الفستان هادئ باللون السماوي طويل مفتوح من الجمبين لغاية البطن و لبست تحته بنطلون اسود و كوتشي ابيض عالي نسبيا. سيبت شعرها و حطت روچ هادئ جدا.
حياة خرجت من الاوضة و اتصلت علي فردوس.

الخط اتفتح...
حياة: انتوا فين؟
فردوس: كلنا علي البحر يلا انزلي.
حياة: طيب.
حياة كانت ماشية خبطت في شخص و وقعت شنطتها البيضة.
حياة: آسفة.
شخص: و لا يهمك.
حياة: شكرا.
حياة خدت من الشخص ده الشنطة و بصتله.
حياة: شكرا لحضرتك. عن اذنك.
شخص: حضرتك نزيلة هنا؟
حياة: ايوه.
شخص: جاية لوحدك و لا؟
حياة(بحدة): لو سمحت شئ ميخصكش. عن اذنك.
شخص: انا مدير الفندق هنا. و الصراحة اول مرة اشوف حد عيونه سوداء.

حياة(بحدة): طب انا مالي الله.
حياة كانت هتمشي بس سمعته و هو بيقول.
شخص: للاسف دخلتي دماغي، و انا عنيد لابعد حدود.
حياة: اذهب انت و عنادك لجهنم...
حياة سابته و مشيت و نزلت للبحر لقت الكل قاعد.
حياة: صباح الخير. نزلتوا من غيري.
ادهم: مش مهم المهم ان جوزك بيتشقط هناك اهو.
حياة بصت مكان ما ادهم بيشاور و اتعصبت جدا...
حياة قامت بكل غضب و راحت ناحية ليث.
حياة(بعصبية): رايح فين؟
ليث: ايه هركب انا و ميرا؟

حياة(بعصبية): و يا تري مين ميرا؟
ليث: سياحية و طلبت مني المساعدة.
حياة: طيب قومي كدة يا شاطرة قومي يا اختي.
ميرا: What s wrong؟
حياة زقت ميرا من ورا ليث.
ليث كان راكب Beach Buggy(عربيات اللي السياح بيركبوها زي الموتسكل دي)....
حياة ركبت وار ليث.
حياة: اطلع يا زوجي.
ليث ضحك علي تصرف حياة و فرح من جواه.
ليث: I m sorry.
ليث بدأ يسوق و حياة ماسكة فيه جامد.
حياة: اهدي شوية.
حياة(بصريخ): يا ليييييييييث براحة...

ليث: مش انتي اللي كنتي عايزة تركبي استحملي بقي.
صفاء: شكلهم حلو اوي.
ادهم: شكرا ميرا.
ميرا: لا توجد مشكله. باي ادهم.
فردوس: اللعبة احلوت اوي.
محمد: هيجي اليوم اللي تخططوا ليا كدة...
ادم: و لا هنعبرك.
تالا: هنعمل ايه تاني؟
فهد: احنا لازم نستغل اليومين دول اوي. مش هيتكرروا تاني دول...
نعمان: طب ايه رأيكوا نحجز ليهم في مطعم اوي اي حاجة هكذا.
نازلي: ايه رأيكوا نزيين اوضتهم؟
فردوس: الفكرة دي حلوة و رومانسية.

صفاء: حلو ده.
ادم: متفقين؟
الكل: متفقين.
تالا: طب يلا بسرعة قبل ما يجيوا.
فهد: انا و فردوس و تالا و ادم و ادهم و محمد نظبط الاوضة بشكل رومانسي...
نازلي: تمام.
حور: انا دوري ايه؟
ادم: تعالي معايا فوق...
نازلي: عايز ايه؟
ادم: اقصد تساعدنا يعني فوق...
نعمان: طيب يلا.
صفاء: متنسوش توروني.
فهد: طيب يلا.
عند حياة و ليث.
حياة: مش هتبطل بقي انت بعدت عن الناس.
ليث مد ايده و مسك حياة و شالها بايد.
حياة(بصريخ): يا مجنون.

ليث ركبها قدامه و وشهم في وش بعض. ليث شال شعرها بعيد عنها.
حياة: استفدنا ايه؟ ورا احسن يا عم علي الاقل مش هشوف شكلك.
ليث: حاطة روچ ليه؟
حياة(بتوتر): ده ده مش روچ.
ليث: واضح واضح. هسمحلك بيه علشان لونه هادي و مش باين اوي...
حياة: و النبي طالما هو مش باين خدت بالك ليه.
ليث: ملكيش فيه...
حياة: حد قالك انك بارد و رزل.
ليث: محدش يتجرأ يا حياة.
حياة: طب و كدة وضعنا مش صح. يعني.

ليث: مبدأيا طالما انا معاكي اياكي تفكري في اي حاجة، ثانيا لما تلاقيني عادي استمتعي باللحظة مش هتلاقي زيها كتير. ثالثا بطلي رغي شوية.
تليفون ليث رن.
ليث: هاتي التليفون من جيبي.
حياة فتحت السوستة و طلعت التليفون.
حياة(بغضب مكتوم): الملكة...
ليث: افتحي.
حياة فتحت التليفون و هي بتبص ل ليث بغضب.
ليث: نعم يا امي.
حياة(لنفسها): ايه ده ظلمته؟ نا مالي انا حتى لو كانت واحدة يعني ايه ده ميلزمنيش...

صفاء: بقولك يا حبيبي قول لحياة تجيب من الدواء بتاعي اصله قرب يخلص...
ليث: طيب.
ليث(بخفوت): عارفة اسامي الدواء؟
حياة: اه.
ليث: طيب يا امي هبقي اكلمك بعدين.
ليث: بس مالك وشك قلب لما قرأتي الاسم.
حياة: انا ابدا انا مش بغير...
ليث: و مين جاب سيرة الغيرة؟
حياة(بتوتر): لا لا هو بس يعني اللي انت تقصد عليه ده معناه غيره بس انا كنت اقصد كدة فاهمني.
ليث: خلاص خلاص...
ليث وقف و نزل و نزل حياة و راحوا للصيدلية.

حياة لقت واحد بيأكل مراته ايس كريم ابتسمت عليهم...
ليث: يلا خشي اشتري الادوية.
حياة: طيب.
حياة دخلت و كلمت الصيدلي و اشترت الاودية.
حياة: ميرسي.
حياة خرجت لقت ليث واقف و شايل 2 ايس كريم في ايده...
حياة(بفرحة): عااااااا.
حياة نطت علي ليث و حضنته و باسته علي خده.
ليث: يا مجنونة خدي.
حياة: شكرا. يلا بينا.
ليث: اكليني انا كمان، يلا...
حياة: لولا انك بتسوق بس...
حياة بدأت تأكل ليث و تأكل. و بعد فترة رجعوا تاني.

حياة: شكرا كانت رحلة ممتعة.
ليث: علي الرحب و السعة.
حياة(بضحك): قلبت مدرس عربي كدة ليه؟
ليث: طيب يلا يا حياة اطلعي و انا طالع وراكي.
حياة: لا يلا نطلع مع بعض.
ليث: طيب يلا.
ليث و حياة دخلوا الفندق. و حياة كانت ماشية مبسوطة.
حياة(بابتسامة باهتة): ليث!
السؤال: يا تري حصل ايه خلي حياة كدة؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة