قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والعشرون

ليث و حياة دخلوا الفندق. و حياة كانت ماشية مبسوطة.
حياة(بابتسامة باهتة): ليث!
ليث بص لحياة و بص مكان ما هي بتبص. لقي كاميليا واقفة بتتكلم مع راجل شكله اجنبي و مغرقة نفسها بودرة و مخبية اثار الضرب و بتضحك بصوت عالي اوي.
ليث(بغضب): و الله لاكسر عضمها.
حياة(بسرعة): لا لا لا لا، ليث بليز خليك هنا او خلينا نطلع اوضتنا نريح بليز. بلاش نزعل احنا جايين اجازة.

حياة: علشان خاطري بلاش تعملها حاجة علي الاقل حاليا. و كمان مش قدام ادم و ادهم بليز.
ليث(بغضب مكتوم): طيب.
حياة: تعالي معايا تعالي.
حياة مسكت ايد ليث و طلعوا علي اوضتهم.
حياة: بليز مضايقيش نفسك.
ليث: طيب خلاص.
حياة: علشان خاطري.
ليث(بنفاذ صبر): خلاص يا حياة.
حياة(بضحك): طيب طيب ما هو واضح.
ليث بصلها بطرف عينيه و ابتسم ابتسامة جانبية.
حياة: ايوه كدة تعرف ابتسامتك حلوة.
ليث: اعتبر كدة انتي بتعاكسيني؟

حياة: لا طبعا.
ليث: طيب يلا.
ليث فتح الباب و دخل هو و حياة.
حياة(بصدمة): ايه ده؟
ليث: ليكون دخلنا اوضة غلط.
ليث خرج و بص علي رقم الغرفة.
ليث: لا هو.
حياة: انت اللي عامل ده؟
ليث: لا. انتي؟
حياة: لا طبعا.
ليث قرب من السرير لقي ورقة مكتوب عليها
مضمونها: استمتعوا...
حياة: هما قصدهم ايه باستمتعوا؟
ليث(بخبث): يعني نستمتع...
حياة: نظرة الخبث دي مش مطمنة.
ليث(ببرائة مصطنعة): ليه بس يا روحي؟
حياة(باستغراب): روحك!

ليث: مش مشكلة المهم دلوقتي نستمتع.
حياة: انا راحة اغير هدومي علشان انزل تاني اقعد قدام البحر استمتع انت بقي...
حياة سابت ليث و دخلت غيرت هدومها و خرجت.
حياة: انت هتفضل قاعد كدة؟
ليث: مش عاجبك؟
حياة: براحتك انت غريب اوي...
حياة جاية تفتح الباب لقته مقفول. قعدت تشتم في ليث كتير.
حياة(بعصبية): ليث افتح الباب.
ليث: ابدا انا سمعت كلامك لما شوفتي كاميليا تحت. دلوقتي تسمعي كلامي.
حياة: ابدا.
ليث: براحتك...

حياة: اوف يا الله.
تليفون ليث رن ليث كنسل. لكن التليفون رن كتير.
الخط اتفتح.
ليث(ببرود): خير؟
شخص: يا بيه و احنا بنستلم شحنة الشغل الجديدة حصل هجوم من شريف بيه...
ليث(بغضب): ازاي ده يحصل انتوا مجانين؟ انا مشغل حمير. و فين الزفت فريد؟
شخص: بيحاول يحل الامور.
ليث(بغضب): انا جاي يا حمير.
حياة(بقلق): في ايه؟
ليث(بعصبية): جهزي هدومك راجعين القاهرة.
حياة(بقلق): طب حصل ايه طيب؟

ليث(بغضب): و لا كلمة مش عايز اسمع نفسك حتى فاهمة...
حياة(بدموع): طيب.
حياة بدأت تجهز هدومها هي و ليث. و ليث اتصل بالباقي و قالهم انهم لازم يجهزوا نفسهم بدون نقاش.
بعد فترة.
حياة: انا جاهزة.
ليث: يلا.
فهد: في ايه يا ليث؟
ليث: لما نروح علي الشركة.
صفاء: خير يا ابني.
ليث: ان شاء الله. يلا.
الكل نزل و لقوا العربيات الكوتشيات بتاعتها نايمة.
ليث(بغضب): انت يا حمار منك ليه ازاي ده يحصل.
محمد: هدي نفسك يا ليث.

نعمان(بهمس): شكل خططنا فشلت.
ادم(بهمس): مش مشكلة مش لازم نييأس.
نازلي(بهمس): هو اخوكوا ده بني ادم؟
محمد: لا مصاص دماء.
نازلي(بهمس): اه بحسب.
فردوس: بس يا هبلة.
حياة: انا راحة اشرب عصير مليش في جو التوتر ده.
حياة سابتهم و دخلت الفندق طلبت عصير.
شخص: لو سمحت حضرتك حياة هانم؟
حياة: ايوه.
شخص: في شخص مستني حضرتك بره.
حياة(باستغراب): انا؟!
شخص: اه.
حياة: طيب فين؟
شخص: خشي حضرتك يمين في شمال علطول و بعدين يمين...

حياة: تمام شكرا.
حياة راحت مكان ما الشخص قالها و ملقتش حد.
حياة: في حد هنا؟
حياة(لنفسها): يا الله علي غبائي ليكون الواد المعتوه بتاع الصبح.
حياة كانت لسة هتمشي بس لقت مدير الفندق ماسكها.
حياة(بحدة): عايز ايه؟
المدير: قولتلك اني عنيد.
حياة(بحدة): و انا قولتلك اذهب انت و عنادك لجهنم.
المدير: لما عرفت انك هتمشي الصراحة زعلت.

حياة(بحدة): و علي اساس زعلك يفرق معايا. ابعد ايدك عني. و علفكرة معايا جوزي يعني ممكن تموت فيها.
المدير: لا مبخافش.
حياة لقت حد بيضربها علي رأسها من ورا اغمي عليها.
شخص2: تسلم يا ممدوح. بس عايزاك تغتصبها و تصورها. و هقولك تبقي تعمل ايه بعد كدة.
ممدوح: حاضر يا فندم.
ممدوح شال حياة و حطها في المخزن بتاع الفندق...
عند الكل.
ليث: يلا يلا.
تالا: طب و حياة نسيتها.
كاميليا: مش عارفة شاغلين نفسكوا بيها ليه.

ليث: نعمان روح نادي حياة.
نعمان: طيب.
نعمان راح و ملقاش حياة وسأل عليها.
نعمان(بقلق): ليث ملقتش حياة.
ليث(بقلق): ازاي؟
صفاء: ليكون حصلها حاجة.
فردوس: ممكن في الحمام.
حور: حياة فين يا عمو ليث.
ليث اتصل بحياة كتير بس تليفونها مغلق.
ليث دخل الفندق و راح لمدير الفندق.
ليث(بغضب): عايز ادخل اوضة المراقبة.
المدير: بس مينفعش يا فندم.
فهد: انت مجنون ده ليث بيه. و كمان ده امر مهم...
المدير(بخوف): طيب طيب.

ليث راح و شاف الكاميرات.
ليث(بحدة): فين ابن ال، ده؟
المدير: في شغله.
ليث(بعصبية): اتزفت ناديه.
المدير(بخوف و قلق): حاضر.
المدير جري و نادي الموظف و وداه ل ليث.
ليث مسكه من قميصه بقوة و زقه علي الشاشة.
ليث(بحدة): جيت قولتلها ايه و مشيت؟
موظف(بخوف): ك ك نن ت(كنت).
ليث(بعصبية): و الله هتقطع في الكلام هقتلك. انطق...
موظف: في واحد جه امرني و قالي اخليها تروح ورا الفندق. و عرض عليا فلوس كتير.

ليث(بغضب): اه يا ولاد ال، متعرفوش انها مراتي.
ليث(بغضب): و ربي لاوريكوا عذاب مشوفتهوش.
ليث: فهد خد الزفت ده هيرجع معانا...
فهد: طيب.
ليث خرج و راح ناحية ما الموظف قاله لقي آثار دم.
ليث(بصوت عالي): حياة.
حارس: يا بيه في كاميرا هنا ممكن نشوف منها...
ليث(بغضب): انت يا زفت جبلي التاب هنا.
المدير ودي ل ليث التاب اللي عليه الكاميرات و شاف كل اللي حصل.

ليث جري ناحية المخزن اللي في الفندق و فتحه بسرعة لقي حياة مرمية علي الارض و الدم نازل من رأسها.
ليث(بخضة): حيااااااااااة.
ليث قرب من حياة و خد حياة في حضنه و باس رأسها.
ليث: حياة حياة فتحي عيونك انتي كويسة. طمنيني عليكي يا حياتي...
ليث شال حياة و جري بيها.
ليث(بحدة): في اي دكتور في الفندق ده؟
المدير: اه اه يا بيه. تعالي معايا.
صفاء(بدموع): حياة.
تالا: هو حصلها ايه؟
فردوس(بعياط): حياة.

نعمان: اهدي ليث معاها يا فردوس...
حور(بعياط): انا عايزة حياة.
ادم قرب من حور و حضنها.
ادم: اهدي مش هيحصلها حاجة.
حور: انا بخاف اعيش من غير حياة.
ادم: اهدي كلنا جمبك و حياة كمان متقلقيش.
حور: توعدني؟
ادم: اوعدك.
محمد: حصل ايه يا فهد؟
فهد: محدش يعرف.
ادهم: حياة هتبقي بخير صدقوني متخافوش.
نعمان: ان شاء الله...
نازلي: يا رب.
تالا: طب ما احنا لازم نعرف حصل ايه؟
عند ليث.
ليث(بحدة): ما تنجز يا زفت.

الدكتور: طيب طيب بتأكد ان الجرح مش عميق.
الدكتور بدأ ينضف الدم اللي في رأس حياة و ربط رأسها...
الدكتور: اللي انا شايفه انها اتعرضت لحادثة تانية و قريبة و اضربت برضو علي رأسها مرة و ادي اهو مرة تانية. التالتة و الرابعة بعد كدة هتنتهي.
ليث مسك الدكتور من قميصه و ضربه بوكس في وشه.
ليث(بعصبية): انت مجنون؟
ليث شال حياة بين ايديه و راح ركب العربية و الكل بدأ يركب عربياته و رايحين ناحية القاهرة.

عدت فترة و هما لسة في الطريق.
ليث كان قاعد و حاطط حياة في حضنه.
حياة فتحت عنيها ببطء.
حياة(بخفوت): عايزة اشرب.
ليث: طيب ثانية.
ليث: معاك ماية؟
السواق: اه يا بيه اتفضل...
ليث شرب حياة و حياة شربت الازازة كلها و نامت تاني.
ليث(لنفسه): محسساني اني كنت بوديكي لبن و نمتي تاني. ده ايه ده؟
و بعد فترة وصلوا كلهم للقصر.
فردوس: طب احنا هنرجع بيتنا و بكرة نطمن علي حياة.

صفاء: ابدا لا باتوا معانا و اطمنوا علي حياة يلا يلا.
فهد: ايوه و كمان الوقت متأخر يلا علي جوا.
-الكل طلع ينام. و ليث حط حياة علي سريرها و غير ليها هدومها و غطاها كويس.
-ليث غير هدومه و نزل راح مكتبه و نادي فهد و بعد فترة جه فريد و بدأوا يحلوا المشكلة اللي حصلت في الشغل.
و بعد فترة كبيرة اوي كان النهار بدأ يطلع.
ليث: كدة عرفتوا هتعملوا ايه؟
فهد و فريد: تمام.
ليث: قسما بالله لو غلطة تاني حصلت هزعلكوا.

فريد: متقلقش يا ليث. بس تسمحلي انام هنا لان البيت بعيد شوية و مش قادر اسوق و عايز انام.
ليث(ببرود): طيب.
فهد: احم طب و انا هطلع انام.
ليث(ببرود): غور منك ليه.
ليث قام طلع الدور بتاعه و قعد في الصالة اللي في الدور.
ليث(بتعب): آآآه ايه ده؟
ليث غصب عنه نام في الصالة.
و بعد فترة حياة صحيت و قامت دخلت الحمام و هي حاسة بصداع و هتموت.
حياة: يا رب ايه الوجع ده؟ منك لله يا اللي كان السبب.
حياة ملقتش ليث راحت حزنت.

حياة: هو مش انا تعبانة المفروض يقدر و يقعد معايا.
حياة خرجت من الاوضة لقته نايم و باين عليه التعب. حياة قربت منه براحة و فردت الكنبة بحيث بقت سرير و نامت جمبه و مسكت فيه جامد و حضنته.
حياة: حضنك دافئ اوي.
ليث(بنوم): حضنك اجمل.
حياة(بصدمة): ليث انت صاحي؟!
حياة: ليث ليث.
حياة: قصده ايه قصده ان انا حضني دافئ.
حياة: ماله ده؟
حياة كملت نومها في حضن ليث و دفنت رأسها في رقبته.
حياة: اوف حتى ريحتك قمر زيك.

-في الصباح الباكر.
في الجنينة.
ادم: بتعملي ايه؟
حور(ببرائة): بلعب.
ادهم: صباح الخير.
ادم: صباح النور.
حور: هاي ادهم.
ادهم: هاي حور.
ادم: روح شوف الفطار جهز و لا لا يا ادهم.
ادهم: طيب عن اذنكوا.
تالا: ازيك يا واد يا ادم انت و ادهم و حور...
ادم: واد؟!
تالا: بهزر يا كبير متزعلش.
تالا: رايح فين ادهم؟
ادم: يشوف الفطار جهز و لا لا...
تالا: طيب.
فردوس: صباح النور...
تالا و ادم: صباح الخير.

فردوس: هي حياة لسة مصحيتش؟
تالا: لا. و دور ليث ممنوع اي حد يقرب منه طول ما ليث متجوز...
فردوس: بمعني؟

تالا: ليث عمل الدور الاول عادي بحيث اوض الضيوف و الصالون و المكتب و المكتبة و الحاجات الاساسية. الدور التاني اوض نوم افراد الاسرة كلها و زيادة كام اوضة. الدور التالت بقي دي شقة فيها كل حاجة صالة حمام مطبخ امريكاني و تليفزيون واوضة نوم و اوضة اطفال و اوضة زيادة و اوضة مكتب، الدور الرابع اللي فوق الروف ده فيه حمام سباحة و اوضة رياضة و اوضة للحمام السباحة مايوهات و بدل عوم و سباحة. و قافل القصر من فوق، الدور التالت و الروف ممنوع اي حد يطلع ليه...

فردوس: اه بس مفهمتش اشمعنا و هو متجوز؟
محمد: علشان يا ستي الدور التالت شقة و ليث قافله و محدش من تحت يشوف اي حاجة و قافلها ب باب بحيث ان مراته تأخد حريتها. بس كان مختار ده للزوجة اللي هو في يوم ممكن يحبها و يستلطفها...
فردوس: اه فهمت.
فهد: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
فردوس: هروح اساعد طنط صفاء...
فهد: هأجي معاكي بدل ما توهي زي كل مرة.
فردوس: تمام شكرا.
فردوس و فهد مشيوا و راحوا للمطبخ...

فهد: انتي واخدة لون عينكي من مين؟
فردوس: من تيتة. اما لون عين حياة من ماما. باقي اخواتي من بابا.
فهد: اه فهمت، انا بشوف ان في تدريج في طول الشعر بينكوا.
فردوس: اه فهمت انا طويل اوي و بعدين نازلي اقصر مني بشوية و بعدين حياة واصل لضهرها و بعدين حور واصل لكتفها، احنا مختلفين عن بعض نوعا ما.
فهد: مش ناوية تتجوزي؟
فردوس: وصلنا المطبخ. عن اذنك...
فردوس دخلت المطبخ لقت نازلي و ادهم في المطبخ مع صفاء.

فردوس: اساعد حضرتك بحاجة؟
صفاء: لا يا حبيبتي اختك نازلي قايمة بالواجب.
نازلي: علشان تعرفي بس.
فردوس: عارفة يا اختي عارفة...
ادهم: هو حياة بتنام في اليوم كام ساعة؟
فردوس: لا حياة دي قبل الجواز كانت قطر. حياة كانت مهما تنام لازم تصحي علي ميعادها علشان تروح الشغل و بعدين تروح الشغل التاني ترجع نقعد كلنا نتكلم علي مشاكلنا و تحلها. بص حياة كانت أم لينا.
ادهم: ربنا يخليها ليكوا.
عند كاميليا.

كاميليا كانت بتتكلم في التليفون.
كاميليا: انا خلاص زهقت عايزة امشي انا لازم اخد ادم و ادهم و امشي من هنا.
كاميليا: ده ضربني و ذلني علشان واحدة متستاهلش.
كاميليا: لا طبعا الورق اللي انت عايزه مش هعرف اجيبه.
كاميليا: يعني ايه غصب عني لازم اجيبه...
كاميليا: هحاول للمرة الاخيرة. بس لو معرفتش هرجع تاني بولادي...
كاميليا: انت قولت هتحميني انا و ولادي...
كاميليا: طيب باي بحبك.

عند حياة و ليث.
حياة(بازعاج و نوم): اوف ابعد بقي.
حياة(بنوم): يا ربي مش قادرة اصحي بليز ابعد.
حياة فتحت عينيها لقت ليث قريب منها و بيبوس وشها كله.
ليث: صباح الخير.
حياة: صباح النور. بس حرام صحتني ليه؟
ليث(بخبث): هو مين اللي نيمك هنا؟
حياة(بتوتر): ها لا معرفش. مين يا تري؟
حياة(بصدمة مصطنعة): ايه ده هو احنا نايمين هنا في الصالة.
ليث: حصل ايه امبارح يا حياة؟
حياة: في ايه؟
ليث: في الفندق.

حياة: اه. بص يا سيدي انا و انا نازلة خبطت في شخص الشخص ده وقفني و قعد يتكلم روحت قولتله مش فاضية و مش عايزة ارغي. فقال ليا انتي دخلتي دماغي و علفكرة انا عنيد اوي. قولتله اذهب انت و عنادك لجهنم بس.
ليث: انا عارف الباقي، بس ليه مقولتيش ليا حصل ايه؟
حياة: محطتش في دماغي.
ليث: بعد كدة اي حاجة تحصل مهما كانت صغيرة او كبيرة تيجي تقولي ليا.
حياة: ما انت بتتعصب بسرعة.
ليث: لا انا هادئ جدا علفكرة.

حياة: طب ما انت كدة بتكون بارد.
ليث: يا بت هضربك.
حياة: شايف.
ليث: قولتلك مستحيل امد ايدي عليكي. ثانيا حاسة بوجع.
حياة: يعني صداع خفيف.
ليث: طيب قومي خدي دوش يلا.
حياة: حاضر.
حياة قامت و كانت هتقع قعدت علي رجل ليث.
حياة(بتعب): آسفة بس مرة واحدة دوخت.
ليث: و لا يهمك.
ليث شال حياة و دخل لاوضته و دخل للحمام...
ليث: هطلعلك هدوم.
حياة: تمام شكرا.

ليث طلع و اختار ل حياة هدوم تلبسها. و حياة خدت دوش سريع و خرجت سندت علي الحيطة.
ليث: هاتي ايدك.
حياة: ليه؟
ليث: هسندك.
حياة: تمام شكرا.
ليث سند حياة لغاية اوضة الملابس و قعدها علي الكرسي...
ليث: هخش انا اخد دوش سريع و اجي.
حياة: تمام شكرا معلش تعبتك معايا...
ليث نزل لمستوي وشها، و حياة بصتله باستغراب.
ليث: كل مرة بتشكريني بتعملي ايه؟ يلا.
حياة قربت من ليث بخجل و باسته علي خده.
ليث: شاطرة.

ليث ساب حياة في قمة احراجها و دخل خد دوش.
حياة بدأت تلبس الهدوم اللي ليث اختارها ليها.
فستان طويل لبعد الركبة بس جزء بسيط من رجليها باين و مقفول بزرارير كتير باللون الابيض و فيه حزام باللون الجملي و جذمة باللون الجملي. و رفعت شعرها لفوق علي شكل ديل حصان، و اختارت شنطة جملي...
ليث: اخرجي هلبس.
حياة: طيب انا هلبس الاسدال و هستناك تيجي تصلي معايا.
ليث: بس مش متوضئ.
حياة: روح اتوضئ يلا.

حياة خرجت و بدأت تلبس الاسدال و قلعت الجذمة. و بعد فترة ليث كان اتوضئ و خرج و لبس هدومه. و خرج وقف جمبها و بدأوا يصلوا.
و بعد شوية خلصوا صلاة.
حياة: يلا بينا.
-حياة قلعت الاسدال و لبست جذمتها و قامت وقفت لقت ليث بيمسك ايديها و نزلوا. و هما نازلين لقوا كاميليا نازلة بصت ل حياة نظرة مفهمتهاش.
ليث: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
ادهم: اخبارك ايه دلوقتي؟
حياة: الحمد لله احسن.
تالا: كنا خايفين عليكي.

حياة: تسلموا...
ليث: يلا نفطر.
ادم: فطرنا افطروا انتوا.
كاميليا: انا مفطرتش.
محمد: تعالي معايا يا كاميليا.
كاميليا: ليه؟
محمد: تعالي بس.
كاميليا راحت مع محمد.
كاميليا: خير؟
محمد: انا مفطرتش افطري معايا هنا يلا.
كاميليا: تمام.
نعمان: يلا يا حياة انت و ليث الفطار في الجنينة.
ليث: طيب. يلا يا حياة.
و بدأوا هما الاتنين يفطروا.
حياة: ليث.
ليث: لا.
حياة: لا ايه؟
ليث: علي اللي انتي عايزة تقوليه.
حياة: طب و ايه هو؟

ليث: ترجعي شغلك.
حياة: طيب بليز يا ليث خليني ارجع شغلي.
ليث: لا انتي مش ناقصك حاجة. و انا متكفل يكل رعايتك انتي و اخواتك.
حياة: هو احنا اطفال.
ليث: قولت اللي عندي يا حياة. مفيش شغل.
حياة(بعناد): و انا بقي بحب شغلي و عايزة اروحه.
-حياة لاحظت انه ضاغط علي ايده جامد علشان ميتهورش علي حياة و يضربها.
ليث(بحدة): قولت لا يعني لا مفيش شغل.

حياة: طب ما هو محدش يعرف اني مراتك يبقي عادي. علشان خاطري و النبي و النبي...
ليث: حياة غيري الموضوع.
حياة: عايزة اشوف فتون بقي.
ليث: طيب تعالي معايا.
حياة(بفرحة): بجد؟! الله شكرا ليك...
ليث: طب ايه؟
حياة: ايه؟
ليث: يعني انتي شكرتيني بعد الشكر في ايه. يلا.
حياة: علفكرة انت استحلتها و بتستغل المواقف.
ليث: يلا.
حياة قربت من ليث و باسته علي خده.
حياة: شخص رزل.
حياة و ليث خلصوا اكل...
ليث: يلا.
حياة: طاه.

ليث(بصدمة): طاه؟!
حياة: ايوه طاه يعني طيب.
ليث: امشي قدامي يا بت...
حياة و ليث ركبوا العربية و فريد جه و قعد جمب السواق. و كانوا ماشين.
حياة: ده مش طريق بيت فتون يا ليث.
ليث: اهدي و اصبري.
و كانوا ماشين بالعربية و خبطوا واحد.
حياة(بصدمة): ايه ده؟
ليث: انزلي.
حياة: ها؟
ليث: انزلي.
حياة نزلت و ليث نزل و مسك ايديها و راحوا ناحية اللي خبطوه.
حياة(بصدمة): عااااصم!
السؤال: تتخيلوا هيحصل ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة