قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

حياة سابت ليث و مشيت خطوتين و اول ما مشيت اغمي عليها.
ليث(بخضة): حياة...
ليث نزل لمستوي حياة و حاول يفوقها.
ليث: حياة فوقي. حياة حياة.
ليث شال حياة و نيمها علي السرير و غطاها كويس، و بدأ يتفحص حرارتها لقاها عالية اوي.
ليث: يا رب...
-ليث نزل المطبخ و جاب كمادات و طلع بدأ يعمل كمادات لحياة و حرارتها مش عايزة تنزل.
حياة(بتخريف): ل لل يث.
ليث(بدموع): نعم يا حياتي...

-ليث كان بيحاول يمسك دموعه و قعد يعمل كمادات كتيرة ل حياة...
-و عدي كام ساعة و حرارة حياة عالية و ليث قاعد مش عارف يعمل ايه و مفيش دكاترة هنا.
و بعد فترة حياة بدأت تفتح عينيها.
ليث(بفرحة): حياة سمعاني؟
حياة(بخفوت): ايوه.
ليث: طب حاسة بأيه؟
حياة(بخفوت): معرفش.
ليث: طب اصبري هنزل اعملك شوربة و اطلع.
حياة لا رد.
ليث: متقوميش من مكانك جايلك.

ليث نزل و بدأ يعمل شوربة لحياة و طلع ليها ملقهاش. حط الصينية علي الترابيزة و راح للحمام.
ليث: بتعملي ايه؟
حياة: شايف ايه؟
حياة غسلت وشها و راحت ناحية ما ليث واقف.
حياة: ايدك.
ليث: مالها؟
حياة: شيل ايدك عايزة اقفل الباب هستحمي.
ليث: انتي اتجننتي تستحمي ازاي و انتي تعبانة و حرارتك عالية.
حياة زقت ليث بأيديها براحة و قفلت الباب.
ليث(بحدة): حياة بطلي تعاملك ده.
حياة: انت اللي حطيت مسافات ما بينا.

-حياة راحت و استحمت بصعوبة و بعد فترة خرجت راحت لاوضة الملابس و مودتش اهتمام ل ليث.
حياة لبست بنطلون بيتي قصير لغاية بعد الركبة باللون الاسود و لبست تي شيرت باللون الاسود و في رسمة قطة باللون الدهبي
حياة خرجت مسكت صينية الاكل و بدأت تأكل و ليث قاعد علي آخره منها و من تصرفاتها.
حياة: شكرا.
ليث: علي ايه؟
حياة: الاكل.
حياة كانت هتقوم بس ليث قعدها تاني علي السرير.
ليث: انتي تعبانة خليكي.

حياة: لا متخافش انا كويسة شوية ارهاق.
ليث: شوية ارهاق هيعلوا حرارتك.
حياة: ايوه لما بتعب بتقلب بحرارة عالية و ترجيع.
ليث: طب خليكي هنزل الصينية و هطلع.
-ليث نزل الصينية و طلع لحياة لقاها قاعدة علي سريرها و ساندة ضهرها و مرجعة رأسها لورا و مغمضة عنيها.
لما حياة حست ب ليث بيقعد جمبها علي السرير اتكلمت و هي مغمضة عينيها و علي نفس الوضعية.
حياة: ليث.
ليث: نعم.
حياة: قررت ايه في موضوع الخلفة؟

ليث: خلينا لما نروح.
حياة: مفرقتش هنروح دلوقتي و لا بعدين. اتكلم.
ليث: انتي عايزة ايه؟
حياة: هتسمع؟
ليث: اه.
حياة: انا شايفة يا ليث حاجة واحدة انك مش بتحبني. اللي بيحب حد بيكون عايز يشوفه و يشوف صورة مصغرة منه...
ليث: بس انا مخلف يا حياة مش عايز عيال تاني.
حياة: انت استمتعت بكونك اب. اما انا لا.
ليث: حياة انا مش عايز نسخ تانية تبقي فيها صفاتي و شبه مني انا وحش كفاية ادم و ادهم.

حياة اتعدلت و قربت من ليث و حاوطت وشه.
حياة: لو ربيناه صح مش هيبقي شبهي و لا شبهك هيبقي ليه كيان لوحده. هيبقي هو نفسه مش ابن ليث و لا ابن حياة.
حياة: يعني انا ممكن اخلف بنت و انت معندكش بنات هتبقي حبيبة باباها و انا هغير منها و نعيش اسرة سعيدة ده مش معناه اني بكره ادم و ادهم و الله بحبهم و معنديش مانع يبقوا جزء من عائلتي هبقي سعيدة اني شيفاك فيهم.

حياة: بس انا نفسي اشيل طفل يكون من صلبك و اكون انا اللي تعبت فيه و خلفته.
حياة: ما ممكن اسااسا مكونش بخلف تبقي جت من عند ربنا. و مش هزعل ساعتها لانه هيكون قدر...
حياة: يعني مثلا تخيل اني وافقت اني مخلفش و بقيت حامل غصب عني ساعتها هتتخلي عني و هتسبني.
حياة: اللي عايزه ربنا هيكون يا ليث. صدقني.
حياة خلصت كلام و ليث فضل مركز علي حياة و متكلمش.
حياة(لنفسها): مقتنعش.
حياة: تمام يا ليث.

-حياة كانت هتقوم بس لقت ليث حضنها.
ليث(بهدوء): توعديني انك مش هتسبيني ابدا؟
حياة: اوعدك.
ليث رفع دقن حياة بأيده و قرب منها و (لخيالكوا).
حياة(باحراج): تصبح علي خير.
حياة لفت و نامت و ليث حضنها من ضهرها و قربها منه.

-في الصباح الباكر...
في قصر ليث.
ادهم(بحدة): انت ازاي متقولش ان كاميليا في المستشفي؟
فهد: هي في للعناية المركزة يا ادهم اهدي بس.
ادهم(بحدة): في اي مستشفي يا فهد انطق؟
فهد: ليث راجع النهاردة اصبر بس لما يرجع و نتكلم.
صفاء: مالكوا بتتخانقوا ليه؟
ادهم: مفيش يا تيتة.
ادهم بص لفهد بغضب و طلع علي اوضته قفل الباب بعصبية...
فهد: اوف يا رب.
صفاء: حصل ايه يا فهد؟
فهد: متشغليش بالك يا امي، كله بخير.

صفاء: طيب يا ابني، فين الباقي علشان يفطر؟
فهد: معرفش. خدي بالك ان ليث و حياة راجعين النهاردة.
صفاء: طيب يا حبيبي.
نازلي: صباح الخير.
صفاء و فهد: صباح النور.
نازلي: هو فعلا حياة راجعة النهاردة؟
فهد: ايوه.
نازلي: طب الحمد لله.
فهد: فردوس فردوس.
فردوس: ها نعم.
فهد: مالك واخدة في وشك كدة ليه؟
فردوس: لا مش كدة اصل انا من بعد الفجر نزلت قعدت في الجنينة و هطلع بقي اخد دوش و انزل تاني...
فهد: طيب متتأخريش.

فردوس طلعت خدت دوش سريع و غيرت هدومها و نزلت.
صفاء: دادة نور.
نور: نعم يا صفاء هانم...
صفاء: جهزي السفرة.
نعمان: صباح الخير.
فردوس: صباح النور، مبتجبش سيرة حنين يعني؟
نعمان: انا جعان يا فردوس يلا.
حور(بضحك): بطل.
ادم: انا عملت حاجة يا بت.
فهد: خالص شايلها علي كتفك بس.
نازلي: يا عيني يا عيني، لتكون بتحب اختي ياض؟
ادم(ببرود): لا مش انا، انا بلعب معاها عادي كأنها اختي دماغك متروحش لبعيد.
فهد: طيب يلا نأكل.

تالا: هيييييييييي نسيتوني.
صفاء: نقدر يا حبيبتي؟ يلا تعالي.
و الكل بدأ يأكل علي السفرة.
ادم: فين ادهم؟
دادة نور: ادهم بيه مش عايز ياكل.
ادم: طيب.

-في مكان تاني.
عند فريد.
فريد كان نايم صحي علي صوت تليفونه...
الخط اتفتح.
فريد(بصوت نايم): الو مين؟
ليث: صحيتك يا اهبل.
فريد: لا ابدا و حضرتك بتزعج و لا بتصحي حد ده انت نسمة.
ليث: طيب جهز نفسك اول ما هرجع هنعدي علي الزفتة اللي اسمها ناهد و بعدين الشركة عايز اخلص الموضوع النهاردة...
فريد: مالك يا ابني مستعجل علي ايه؟
ليث: لا عايز اخلص كل المواضيع اللي عليا و اتفرغ لحياتي و بيتي.

فريد: حياتك دي بمعني حياة مراتك و لا حياتك دي بمعني حياتك انت مدة عيشك.
ليث: لا حياتك انت يا اخويا، يلا اصحي و ظبط كل حاجة.
ليث: العربية هتوصل كمان ساعة يلا.
فريد: طيب. قومت ده ايه القرف ده. سلام.
ليث اول ما قفل التليفون لقي حياة بتحضنه من ضهره.
ليث: صباح الخير.
حياة: صباح النور. اخبارك؟
ليث: كويس. و انتي اخبار التعب و الارهاق ايه؟
حياة: لا تمام احسن الحمد لله، طول ما نفسيتي في السليم يبقي خلاص.

-ليث بعد حياة عن ضهره و وقفها قدامه بحيث تكون ساندة علي سور البلكونة و هو قدامها محاوطها بأيده...
ليث: تمام. بصي دلوقتي خشي خدي دوش و اخرجي البسي لبس محترم و هننزل نفطر و هنمشي.
حياة(بحزن): و هنسيب المكان الحلو ده؟
ليث قرب منها و دفن وشه في رقبتها.
ليث: متخافيش هنبقي نيجي تاني.
حياة: بحبك.
ليث لا رد.
ليث(لنفسه): و انا كمان.
حياة(لنفسها): يا حيوان.
ليث: يلا علشان نلحق نمشي...

حياة سابت ليث و دخلت خدت دوش و خرجت جري علي اوضة الملابس.
حياة لبست بنطلون واسع باللون الزيتي و تي شيرت ابيض و فيه خطوط باللون الزيتي ب ¾ كم و قصير و لمت شعرها علي شكل ديل حصان و لبست كوتشي ابيض عالي و اختارت شنطة باللون الاسود ضهر و حطت روچ هادئ و كحل.
حياة خرجت ملقتش ليث نزلت لتحت لقته واقف في المطبخ...
حياة: بتعمل ايه؟
ليث: مستنيكي تعملي الفطار يلا.
حياة: بدل ما تعمله انت؟
ليث: هي شغلتي مثلا.

حياة: يعععععععع مش رومانسي كلامك بينقط سم. وسع ياض من وشي.
حياة بدأت تعمل فطار خفيف و ليث واقف بيشوفها و هي بتعمل الفطار.
حياة: تصدق انا تعبتلك من كتر الوقفة. بلاش بقي تجهد نفسك.
ليث قرب من حياة و حضنها من ضهرها.
ليث(بهمس): متتريقيش علشان متندميش.
حياة(بتوتر): ابعد عايزة اكمل الاكل علشان نمشي.
ليث: مالك يا حياة خوفتي يعني؟!
ليث(بسخرية): الشجاعة راحت فين؟ شكلها راحت مارينا.

حياة زقت ليث بضهرها و بصتله بغضب و راحت كملت فطار.
حياة: الاكل جهز. يلا.
و بدأوا يفطروا هما الاتنين.
حياة(بغيظ): ايه عيني حلوة اوي للدرجة دي؟
ليث: هو انا بصتلك اصلا؟
حياة(بغيظ): ما هو المشكلة دي انك مش باصصلي.
حياة: يا ليث اتعلم شوية يعني مش هنفضل طول عمرنا عايشين كدة. انت بتحبني ايوه بس مش معني انك قولت كلمة بحبك و بس.
ليث مبصلهاش و كمل اكله. حياة اتنهدت و قامت.
ليث: راحة لفين؟

حياة: هتمشي شوية علي البحر...
حياة سابته و بدأت تتمشي علي البحر. و هو خلص اكله و غسل ايده و قام.
ليث: يلا العربية وصلت.
حياة: طيب.
ليث و حياة ركبوا العربية و بعد فترة وصلوا للبيت.
تالا(بفرحة): ليث.
تالا جريت علي ليث و حضنته.
حياة(بحزن مصطنع): ماشي يا ست تالا.
تالا: قلبي انتي.
تالا حضنت حياة جامد...
تالا: تعالوا تعالوا نخش البيت. الكل مستنيكوا.
و دخلوا البيت. و تالا بدأت تنادي علي الكل بصوت عالي.

تالا: يا ماما يا فهد يا فردوس.
ليث: يا بنتي اهدي.
الكل خرج علي صوت تالا و الكل بدأ يسلم عليهم و يحضنهم بحفاوة.
فهد: حمد لله السلامة يا عم.
ليث: الله يسلمك.
حياة: وحشتيني اوي يا طنط.
صفاء(بدموع): و انتي يا حبيتي.
ليث: ازيك يا امي.
صفاء: بخير بيك يا حبيبي.
نازلي: خلعتوا يعني بعد الفرح...
ليث: قدر يا نازلي...
نازلي: طيب.
ادم: كويس انك رجعت عايزك في موضوع.
ليث: بليل ورايا مشاوير مهمة.
ادم: طيب.

حور: حيااااااااااااة.
حياة وطت و شالت حور بين ايديها و قعدت تبوس فيها.
حياة: قلب حياة يا روح و عيون و عقل حياة.
فردوس: حبيبتي حمد لله بالسلامة.
حياة: الله يسلمك يا روحي.
نعمان: هاي.
حياة: هاي.
نعمان راح حضن ليث و ليث بادله الحضن.
نعمان: حمد لله بالسلامة يا ابو نسب.
ليث مسك دراع نعمان و لواه ورا ضهره.
نعمان(بوجع): آآه.
حياة(بصدمة): انت اتجننت يا ليث ابعد عنه.
ليث(بحدة): شكلي لما عاملتك كصاحب كان غلط يا نعمان.

صفاء: يا ابني حصل ايه؟
فهد: يا ليث اهدي.
ليث شد نعمان معاه بكل غضب و راح لورا البيت.
فردوس: هو هيعمل ايه؟
حياة(بغضب): لا ده مختل عقليا بقي.
ادم: اهدوا و هنفهم من ليث، مفيش حاجة هتستخبي صح و لا ايه؟
عند ليث و نعمان.
ليث(بغضب): خش.
نعمان(بزعيق): انت عايز مني ايه؟
ليث: رجعت تشرب الزفت ده تاني. و كمان بقيت مدمن رسمي.
نعمان: ملكش دعوة بيا انا حر دي حياتي و انا حر فيها.

ليث(بغضب): لا مش حر. انت هتبقي راجل انت في يوم من الايام ممكن اخواتك يسندوا عليك...
نعمان(بزعيق): سيبوني في حالي كل واحد شايف مصلحته. سيبوني اشوف مصلحتي.
ليث: و انا هوريك مصلحتك يا نعمان لانك مش عارف هي فين.
ليث خرج من المكان الشبه مظلم ده و قفل الباب و ساب نعمان جوا لوحده...
نعنان(بصوت عالي): افتح الباب يا ليث...
ليث(بحدة): محدش يفتح الباب ده. و حطوا كام حارس غيركوا هنا.
حارس: حاضر يا بيه.

ليث راح ناحية القصر و دخل.
ليث: مالكوا واقفين كدة ليه؟
محمد(و هو نازل من علي السلم): في ايه متجمعين ليه؟
تالا(بهمس): انت لسة صاحي يا زفت انت؟
محمد(بهمس): حصل ايه؟
تالا(بهمس): هحكيلك بس اصبر.
ليث(بحدة): كله يشوف رايح فين؟
حياة(بعصبية): فين نعمان يا ليث؟
ليث: هيرجع كمان اسبوعين...
حياة(بعصبية): ده اخويا و لازم اعرف راح فين و عملتله ايه.
ليث: و انا قولت هيرجع كمان اسبوعين ريحي دماغك بقي...

صفاء: يا ابني بس ازاي؟
ليث(بصوت عالي): قولت كلمتي خلااااااص.
ليث سابهم و طلع علي اوضته...
حياة(بغضب): ده غبي ده و لا ايه؟
فردوس: اكيد ليه وجهة نظر.
نازلي: ازاي يعني يا فردوس؟
فهد: اهدوا اكيد نعمان عمل حاجة غلط و ليث بيفهمه الصح.
حياة(بصوت عالي): نعمان اخويا انا و انا اخته الكبيرة و انا اللي ليا حق اني اعاقبه او لا. هو اتدخل ليه؟ ده غبي ده و كمان مش عايز يتكلم.
محمد: اهدي بس يا حياة متعليش صوتك.

تالا: ابوس ايدك محدش هنا بيعلي صوته غير ليث وطي صوتك.
حياة(بصوت اعلي): اوطي صوتي ليه بقول حاجة غلط مثلا، انا عايزة اعرف اخويا فين و حصله ايه؟
ليث(بحدة): مش قالتلك وطي صوتك و لا انتي غاوية قلة ادب و خلاص.
ليث: يلا يا فهد جبت الملفات.
ليث و فهد خرجوا و ركبوا عربيتهم و راحوا لفريد في الشركة...
فهد: يا ليث كنت تتعامل براحة و هدوء.
ليث(ببرود): تعرف تسكت و لا اخليك تسكت بمعرفتي.
و بعد فترة وصلوا للشركة...

فهد: ازيك يا فريد.
فريد: الحمد لله. ازيك يا ليث؟
ليث: الحفلة هتبقي اخر الاسبوع، و هنخلص كل حاجة وقتها...
فريد(بهمس): ماله ده؟
فهد(بهمس): بعدين...
ليث(بحدة): سمعتوني؟
فريد و فهد: ايوه.
ليث: تمام فهد روح ظبط الامور اللي متعلقة بالحفلة. و انت استني يا فريد.
فهد: عن اذنكوا...
فريد: مالك يا ابني؟
ليث: مفيش. اتكلم عن الزفتة ناهد دي.

فريد: لقيتها جت سألت عليك بس ملقتكش فجت ليا في مكتبي. و لقيتها بطنها كبيرة و حامل.
فريد: و بعدين قعدت و قالت ان ده ابنك و كمان ولد و هي مرضيتش تقولك من زمان علشان متجبرهاش تسقط.
ليث(بغضب): الحيوانة. كمل يا فريد.
فريد: ودتها مستشفي بعيدة عن كل حاجة تخصك بس للاسف مش هعرف اراقبها كويس و لا اعرف تخطيطها. و بعديها.
ليث(بحدة): انطق.
فريد(بتوتر): نقلتها للمستشفي اللي بتشتغل فيها فتون.

ليث: يا غبي، يلا بينا بسرعة.
ليث و فريد ركبوا عربيتهم و راحوا المستشفي.

-في مكان تاني.
عند حياة.
نازلي: اهدي بس يا حياة بطلي عصبية.
حياة(بعصبية): شيفاني بشد في شعري و لا ايه.
تالا: خلاص خلاص. مش هنتكلم...
حياة(بعصبية): انتوا عايزين تضايقوني و خلاص...
محمد: يا بت خلاص احنا هنحط جذمة قديمة في بوقنا.
حياة(بعصبية): كلامكوا لوحده بيعصبني اخرسوا.
محمد: طب بقولك.
حياة(بعصبية): اخلص.
محمد: البنت اللي هي كلمتك عنها مامتها يعني عندها القلب و...

-حياة بصت حواليها و مسكت الشبشب اللي كان في الارض و رمته علي محمد.
الكل ضحك علي محمد و حياة.
حياة(بعصبية): بره اوضتي ياض انت.
محمد: ماشي خليكي فاكرة يا ست حياة...
حياة: ده لسة بيحاسبني. طب اضربك بأيه تاني؟
حياة: اقولكوا علي حاجة.
حياة(بصوت عالي): برررررررررررررررررررررررره...
فردوس(بضحك): يا بنت الهبلة.
تالا: هنسيبك طيب ترتاحي.
الكل ساب حياة و نزل و حياة قعدت علي اعصابها.
حياة: لا انا مش هقعد كدة.

حياة قامت و دخلت غسلت وشها و ظبطت نفسها و خدت شنطتها و نزلت لتحت.
صفاء: راحة فين يا حبيبتي؟
حياة: راحة مشوار اغير جو و اجي.
صفاء: قولتي ل ليث؟
حياة(بسرعة): هتصل بيه.
حياة مشيت من قدام صفاء بسرعة و ركبت عربية.
حياة: لو سمحت روح علي مستشفي().
السواق: حاضر يا هانم...

-في مكان تاني.
عند ليث.
ليث و فريد راحوا للمستشفي و دخلوها.
فريد: هروح بس اسلم علي فتون.
ليث(بحدة): فريد.
فريد: ما تولع فتون فيها ايه يعني. اتفضل يا باشا اتفضل.
ليث مشي و وراه فريد...
فريد: الاوضة دي.
ليث دخل الاوضة و لقي ناهد قاعدة و معاها الممرضة...
ناهد: حبيبي.
ليث(ببرود): لو خلصتي الفحص تقدري تخرجي بره.
الممرضة: حاضر يا بيه.
ناهد: وحشتني اوي يا حبيبي.
ليث(بحدة): انا مش حبيبك.

ليث: انجزي عايزة تأخدي كام و تنسي اني ابو ابنك ده...
ناهد: لا انت ابوه و هترجعني.
فريد: انا شايف انك بلا كرامة.
ليث: بعد ما تولدي هيكون في حسابك خمسة مليون جنيه و تنسي اني اتجوزتك.
ليث: و لو حد غيرك عرف بالموضوع ده انسي انك تفضلي عايشة.
ناهد: انت بتهددني؟
ليث: افهمي زي ما انتي عايزة. موافقة؟
ناهد: لا.
ليث مسكها من شعرها.

ليث(بحدة): يا بنت ال، انتي اسااسا متسويش في سوق الستات حاجة فاتعدلي كدة يا روح اهلك علشان مطلعش عليكي عفاريت الدنيا كلها.
ناهد(بصريخ): الحقوووووووني.
فريد كتم بوقها بأيده. بس ناهد عضته.
ليث(بعصبية): اخرسي.
ناهد فضلت تعلي صوتها، ليث قرب منها بسرعة و (لخيالكوا).
و حياة فتحت الباب بسرعة بدون مقدمات و شهقت.
فريد(بصدمة): ليث الحق!

-ليث بعد عن ناهد بسرعة و بص لحياة بصدمة و حس كأنه نفسه اتقطع لما حياة شافته كدة.
حياة(بدموع): سبب واحد يخليك تعمل كدة.
ليث: حياة انا.
حياة(بصريخ): انت ايه؟! انت كداب و خاين و فيك كل عيوب الدنيا و انا زهقت منك استحملتك كتير بس لغاية هنا و خلاص...
حياة(بصريخ): علشان كدة مش عايزني اخلف علشان مراتك السنيورة حامل و هتولد قريب.
فريد: حياة انتي فاهمة غلط.
حياة(بحدة): اسكت انت...

ناهد(لنفسها): شكلها دي اللي ليث بيحبها. جت كل حاجة في ملعبي...
ليث: حياتي...
-ليث كان بيتحرك ناحية حياة بس حطت ايديها كأشارة بمعني انه ميقربش.
حياة: متقربش. اياك تقرب.
حياة: انت من هنا و رايح غريب بالنسبة ليا.
حياة(بضحكة باهتة): و آسفة لاني خليتك تستحمل قرفي و مشاكلي و حبي ليك اللي ملهوش اساس من البداية، و شكرا ليك لاني عرفت الحقيقة قبل فوات الآوان.

-فتون كانت ماشية و لقت تجمع حوالين اوضة فدخلت و لقت حياة و هي بتعيط.
فتون: حياة حصل ايه؟
حياة: محصلش حاجة لانه مفيش اي حاجة.
حياة: طلقني يا ليث.
ليث(بحدة): سبتك تتكلمي و تعلي صوتك براحتك لكن لحد هنا و كفاية طلاق مش هطلق. و يلا قدامي علي البيت...
ليث قرب من حياة و مسكها من دراعها جامد و مشي بسرعة.
حياة: اقف يا ليث.
فتون(بخضة): ليث الحق.
ليث لف لقي حياة حاطة مشرط علي رقبتها.
حياة: ابعد عني.

ليث بعد عن حياة بصدمة و وقف قدامها و الكل شايف اللي بيحصل.
ليث: حياة نزلي اللي في ايدك.
حياة: لما تطلقني.
ليث(بصوت عالي): انتي غبية انا بحبك بحبك انتي و بس. انتي بس الوحيدة اللي بحبها و مفيش غيرك افهمي بقي.
حياة: و انا بقيت بكرهك. و اياك تفتكر انه اي حاجة ممكن تعملها ترجع اللي فات يا...
حياة: يا ليث بيه.
حياة رمت المشرط جمب رجل ليث و سابته و سابت الكل و مشيت. و الكل قاعد عمال يهمس للتاني في ودنه.

فتون: فريد حصل ايه؟
فريد: هحكيلك بس مش دلوقتي...
فتون: انا خايفة علي حياة اوي.
فريد: روحي وراها بسرعة.
فتون طلعت تجري ورا حياة. و فريد قرب من ليث.
فريد: ليث.
ليث: انا غبي ضيعتها مني يا فريد، شايفها بتضيع قدامي للمرة التالتة و مش قادر اتحرك.
فريد: اهدي بس يا ليث. تعالي معايا.
ناهد: هي مين دي اللي كانت بتصرخ؟
مريم: دي الدكتورة حياة مرات ليث بيه بيحبوا بعض اوي.
ناهد(بخبث): و يعرفها منين؟

مريم: منعرفش محدش يعرف حاجة، بس اللي نعرفه انهم متجوزين و ليث بيه بيحبها اوي و هي كمان.
ناهد: طيب.
ناهد(لنفسها): خربت عليهم فرحتهم اول خطوة.
عند حياة.
حياة بدأت تجري و تجري جامد بتحاول تنسي اللي شافته و فتون كانت بتحاول تلحقها...
حياة وقفت فجأة و فتون كانت وقفت جمبها.
فتون: حياة حرام عليكي خلتيني اجري كتير اوي. لو بخس مش هعمل كدة...
اول ما فتون خلصت كلامها لقت حياة بتوقع جثة علي الارض.
فتون(بخضة): حياة!

فتون(بقلق و دموع): حياة حياة ردي عليا ابوس ايدك.
فتون طلعت تليفونها و اتصلت بفريد.
الخط اتفتح.
فتون(بعياط): الحقني يا فريد.
فريد(بقلق): مالك حصل ايه؟
فتون(بعياط): حياة وقعت مني في الشارع.
فريد: طيب طيب اهدي انتوا في اي شارع؟
فتون(بعياط): في شارع().
ليث(بقلق): حصل حاجة لحياة؟
فريد: وقعت من فتون في الشارع.
ليث(بعصبية): اي شارع بالظبط؟
فريد: تعالي بسرعة.

و ركبوا العربية و ليث كان بيسوق بأقصي سرعة و وصلوا في وقت بسيط.
ليث(بخضة): حياة.
راجل: الماية حتى مفوقتهاش.
فتون(بعياط): ارجوك يا ليث شوف مالها.
ليث(بحدة): المفروض اسألك انا فيها ايه انتي مش دكتورة.
فتون(بعياط): معرفش معرفش بقي.
فريد: خلاص يا حبيبتي اهدي، يلا يا ليث نرجع المستشفي بسرعة.
ليث شال حياة بسرعة و رجعوا تاني للمستشفي.
ليث(بزعيق): دكتور.
فتون: دكتور زياد.

و راحوا للدكتور و حطوا حياة علي سرير المرضي.
زياد بدأ يفحصها تحت نظرات الكل.
زياد: بتعاني من انهيار عصبي و ده مسبب اضطرابات في نبضات القلب. و يستحسن تبعدوها عن اي ضغط.
زياد: هوديها حقنة هتفوق بعدها.
زياد ودي حياة حقنة و حياة بدأت تحرك عيونها و هي مغمضة و بعدين بدأت تفتح عينيها...
و بدأت تشوف هي فين و ايه إلى بيحصل حواليها و مين موجود. و اول ما عينيها شافت ليث لفت وشها الناحية التانية.
حياة: بره.

ليث: حياة اسمعيني علشان خاطري اوعدك هعملك كل اللي انتي عايزاه.
حياة: عايز تعمل كل اللي انا عايزاه؟
ليث: عندي استعداد و الله.
حياة: طلقني.
ليث: آسف الحاجة الوحيدة اللي مش هقدر اعملهالك.
حياة: يبقي اطلع بره و حالا مش عايزة اشوفك لغاية اخر نفس في حياتي...
فتون: حياة انتي مش بتحكمي علطول اهدي و فكري و اسمعي ليث ممكن يكون في حاجة حصلت انتي مش فاهماها.
حياة: لو انت مش هتخرج من الاوضة انت هخرج.

حياة قامت بسرعة و بحركة مفأجاة فداخت و كانت هتقع بس ليث لحقها...
حياة(بدموع): ابعد عني. شخص حقير...
حياة سابتهم و كملت مشيها و الكل خرج وراها.
حياة: محدش يجي ورايا و مستحيل اعيش معاك يا انت فاهم...
حياة سابتهم و ركبت تاكسي...
حياة: اطلع علي()...
السواق: تمام يا مدام.
-حياة بصت علي الدبلة اللي في ايديها و افتكرت لما ليث لبسها ليها و قعدت تعيط بصمت...

و بعد فترة حياة وصلت لبيتها القديم و طلعت الشقة لقتها نضيفة لان نعمان كان قاعد فيها يومين. و مروقها. حياة راحت و اترمت علي الكنبة و هي بتعيط.

-في مكان تاني.
في قصر ليث.
ليث و فريد و فتون راحوا القصر و ملقوش حياة.
فهد: خير يا ليث رجعتني ليه من الشغل؟
فردوس: مالكوا؟ و فتون يتعمل ايه؟
ليث: اللي هحكيه النهاردة ممكن يبين ليكوا اني ضعيف بس لا انا عايز حل لمشكلتي اللي عنده كلمة حلوة و فكرة يقولها غير كدة يمشي.
ليث حكي كل حاجة حصلت النهاردة و اتكلم عن ناهد و الكل كان مصدوم و كان صعبان عليه حياة.
نازلي: يعني فين حياة دلوقتي؟

فريد: اكيد في البيت القديم.
فردوس: انا مستحيل اقعد في البيت ده و حياة في مكان تاني.
فهد: اهدي يا فردوس نحاول نساعد الطرفين.
ادم: بجد عايز مساعدتنا؟
ليث: ايوه.
ادم: اتخلي عن غرورك و عن كبريائك. خليك شخص عادي طبيعي.
ادهم: متحاوطش نفسك بقوانين هتدمر حياتك ده اذا كانت مش مدمرة. حياة اتظلمت معاك كتير.
ليث(بحزن): عارف.
تالا: يا ليث المفروض تعترف بيها قدام كل الناس و تعملها فرح كبير يليق بيك و بيها.

محمد: و قبل ده كله تعمل المستحيل علشان ترجعها ليك، حتى لو كان ايه.
-صفاء قربت من ليث و حطت ايديها علي كتف ليث.
صفاء: ليث انت غلطت و انت الوحيد اللي هتصلح غلطك احنا بس هنا نساعدك و انت الاساس.
صفاء: اسمع كلام قلبك دايما هو اللي صح.
صفاء: حبيبي انا عارفة مشاعرك ناحية حياة. بس ناقص حاجة ان حياة تقتنع انه حقيقي.
فهد: يا ليث انت غلطت و لازم تصحح غلطك مهما حصل.
فريد: حياة مش هتقدر تعوضها.

ليث: انا آسف ليكوا اولا، بس محتاج مساعدتكوا ارجع حياة.
الكل: موافقين...
ليث: فردوس؟
فردوس: لولا ان حياة بتحبك. موافقة يا ليث.
ليث: نازلي؟
نازلي: طيب يا ليث.
ليث: شكرا ليكوا اوي.
فتون: هنعمل ايه بقي؟
ادهم: مبدأيا لازم تسيبها علي الاقل دلوقتي ترتاح و تبعد عنك فترة.
ادم: فكرة حلوة.
تالا: و اي حد يعرف اي حاجة عنها يشاركها للكل.
فتون: نعمل جروب واتس و نضيف فيه الكل...
محمد: طيب موافق، هنسي جامعتي علشان خاطركوا...

صفاء: لا كله هيشوف شغله و موضوع حياة متأكدة من ليث هيقدر يرجع حياة.
-الكل راح لاوضته و هو بيفكر في اي حاجة تخص موضوع حياة و ليث.
تسريع احداث بسيط...
عدي 3 ايام.
-و حياة في بيتها القديم لقت كام طقم و لقت اكل بسيط و هي اسااسا مكنتش بتأكل الا حاجات بسيطة. و كانت بتعيط كل يوم و عينيها بقت بتوجعها...
-الباقي بيفكر يعمل ايه، و كل واحد متابع في شغله و حياتهم بس مفتقدين حياة اوي.

و ليث بيروح شغله بس عقله منشغل بيها و مبقاش ينام و مش بيأكل الا لما الكل بيغصب عليه علشان حياة...
في المستشفي.
فتون: مالك يا بت يا لمياء منشكحة كدة ليه؟
لمياء: اصل حياة رجعت المستشفي.
فتون(بفرحة): احلفي. هي فين؟
لمياء: بتمر علي الحالات بتاعتها الجديدة.
فتون عرفت حياة فين و راحت ليها بسرعة.
فتون: حيااااااة.
حياة(بابتسامة): حبيبة قلبي.
فتون(بحزن): اخص عليكي اعرف دلوقتي انك رجعتي الشغل.

حياة: متزعليش يا بطة هو انا لسة راجعة حالا و اتلكمت مع الدكتور مرزوق بعد محايلات وافق و قالي اني لازم التزم بالتعليمات و مغبش كتير. بس.
حياة: كنت لسة جايالك يا روحي متزعليش.
فتون: طب هخش الحمام و هجيلك حالا.
فتون راحت الحمام و طلعت تليفونها و كتبت علي جروب الراتس للكل.
فتون: يا جماعة حياة نزلت الشغل النهاردة...
-ليث اول ما شاف الرسالة خد حاجته و نزل راح للمستشفي...
عند حياة.
الباب خبط.
حياة: اتفضل.

حياة كانت مركزة في ملفات المرضي اللي قدامها و مركزتش علي اللي واقف قدامه.
قلبها: يا الله هي دي ريحته؟
حياة رفعت رأسها بسرعة و شافته قدامها.
حياة: اتفضل حضرتك...
حياة: حضرتك بتشتكي من ايه؟
ليث: وحشتيني.
حياة: افندم؟! لو جاي تستظرف فده مش مكتب للاستظراف. بره لو جاي تستظرف.
ليث: مش بستظرف بقول الحقيقة وحشتيني.
حياة: مرات حضرتك في اوضة رقم 304 و قريب هتخلف روح قضي معاهم وقت سعيد...
حياة(بحدة خفيفة): بره...

ليث: حياتي انتي فاهمة غلط.
حياة: حياتك؟! مين دي حضرتك؟
حياة: انا الدكتورة حياة و شكل حضرتك غلطان في العنوان.
حياة قامت و سابته و خرجت مشيت في الممر لقت فتون واقفة قدامها.
حياة(بحدة): انتي اللي قولتيله؟
فتون: انا و الله ابدا.
حياة(بحدة): حسابك بعدين.
حياة سابتها و كملت مشي، و فتون لقت ليث قدامها.
فتون: هنعمل ايه؟
ليث: اوف عنيدة...
فتون: عندك حق.
زياد: حياة.
حياة: اتفضل دكتور زياد.

زياد: ازاي حضرتك و اخبارك ايه؟
حياة: الحمد لله، تسلم علي سؤالك.
زياد: احم انا كنت عايز اقول حاجة.
حياة: اتفضل...
زياد: انا.
حياة: ايوه حضرتك ايه؟
زياد: اسف متوتر شوية بس.
حياة: اه فهمت حضرتك. اسفة انا متجوزة.
-حياة سابته و مشيت و كان ليث قريب منهم و سمعهم و انبسط اوي من حياة.
ليث روح البيت و الكل اتجمع.
محمد: يا الله. لا كدة كتير.
ليث: اعمل ايه؟
فردوس: عندي فكرة...
ليث: قولي.
فردوس: ...
فهد: هي مجنونة بس حلوة.

نازلي: الله كدة مغامرات كتير هنعملها.
ادم: حلوين اوي كل اللي قولتيه.
ليث: انا هنفذ الاولي دلوقتي.
ليث خرج بسرعة و وراه محمد و فهد و ادم و ادهم.
صفاء: مجانين.
تالا: بس يا رب يرجعوا لبعض.
حياة كانت بتشتغل في المكتب بهدوء و فجأة لقت حد بيفتح الباب بسرعة...
حياة(بخضة): محمد بتعمل ايه هنا؟
محمد(بنفس متقطع): اا للح ق يي ل لليي ثث(الحقي ليث)...
السؤال: يا تري هيحصل ايه؟ و ليث عمل ايه؟ و ردة فعل حياة ايه؟

-خمنوا??????.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة