قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني عشر

-حياة زقت ليث و جريت خرجت بره الاوضة خرجت بره الدور كله خرجت بره القصر، ليث خرج جري وراها.
ليث(بصريخ): حياة حاسبي.
حياة وقفت و حط ايديها علي وشها. ليث زي كأنه اتشل مقدرش يتحرك.
العربية اللي جاية لاحظت حياة و وقفت بسرعة.
السواق: حضرتك كويسة؟
حياة(بصدمة): انا عايشة؟!
ليث(بحدة): بس مش لوقت كبير.
ليث مسك حياة من ايديها و طلع علي اوضته و رمي حياة علي السرير...
حياة(بخوف): انت اللي خلتني اعمل كدة؟

حياة: طب انت يعني ساكت ليه؟ اتكلم بس بهدوء.
ليث ساب حياة و خرج من الاوضة. حياة اتعدلت.
حياة: اخيرا ده ايه ده؟
حياة قامت غيرت هدومها...
حياة لبست بنطلون بيتي باللون الكحلي و تي شيرت ابيض قصير لغاية البطن بحمالة رفيعة. و لمت شعرها علي شكل كحكة.
حياة: ننام قبل ما يجي.
حياة طفت الانوار و نامت علي الكنبة.
و بعد فترة ليث دخل الاوضة لقاها نايمة علي الكنبة، بصلها كتير و بعدين راح شالها و رماها علي السرير...

حياة(بوجع): آآآه، حرام عليك كنت نمت.
ليث(بسخرية): ازعجت الاميرة.
ليث راح نام علي السرير و ادي لحياة ضهره.
حياة(باستغراب): طب و قومتني ليه من علي الكنبة؟
ليث. لا رد
حياة: رزل.
حياة لسة هتقوم من علي السرير. بس في لحظة بقت في حضن ليث...
حياة(بصدمة): ايه ده؟
ليث: نامي و انتي ساكتة.
حياة: كدة؟!
ليث: اه.
حياة: توعدني انك مش هتعمل حاجة.
حياة: ليث ليث.
ليث(بحدة): نامي بقي.
حياة نامت في حضن ليث، ليث حاوطها بايده.

-في الصباح الباكر.
في بيت حياة.
باب البيت خبط، و نعمان و حور كانوا صاحين.
نعمان: حاضر ثانية.
نعمان فتح الباب و لقي حنين.
نعمان: اه اهلا.
حنين(باحراج): اسفة جيت من غير ميعاد، بس كنت عايزة اطمن علشان امبارح يعني. و تليفونك مغلق و مش بترد عليا.
نعمان: اه و لا يهمك. الحمد لله كله بخير.
حور: تعالي يا حنين.
حنين: لا يا حوريتي همشي انا. باي.
حنين لسة هتمشي بس نعمان مسك ايديها.
نعمان: احم هتحضري درس مستر كمال؟

حنين: اه ان شاء الله.
نعمان: اعدي عليكي؟
حنين: طيب. هستناك قبل الميعاد بربع ساعة. باي.
حنين نزلت جري و نعمان قفل الباب بعد ما نزلت.
حور: كيوت اوي حنين دي.
نعمان: اوي.
نعمان: و الله و عرفتي الكيوت يا بت.

-في مكان تاني...
في بيت ليث.
صفاء: ادم بطل برود بقي شوية.
ادم: عاجبني.
محمد: اتعامل مع ابوك باحترام.
ادهم: من امتي بيتعامل معانا باحترام؟
تالا: هو اكبر منكوا.
ادم: عايزين توصلوا لايه؟
محمد: حاولوا تقربوا منه.
ادهم: لا و هنهرب من هنا.
تالا: تهربوا من فين ده بيتكلوا.
صفاء: يا ولاد اسمعوا كلامي ابوكوا بيحبكوا اوي.
ادهم: باين باين.
ادم: خلصتوا؟
تالا: صبرنا يا رب.
ادم: ماشي يا مزة.

ادهم: هو و العروسة الجديدة لسة مصحيوش.
محمد: لا لسة.
ادم: طيب.
نور: صفاء هانم كاميليا هانم جت.
صفاء: الستر يا رب.
ادم: هي عرفت انه خطفنا؟
ادهم(بسخرية): طبعا دي كاميليا.
محمد(بهمس): دي بتاعت مشاكل و بس.
تالا(بهمس): عندك حق.
كاميليا: اهلا صفاء هانم.
صفاء: اهلا كاميليا.
كاميليا: ازيك يا محمد ازيك يا تالا؟
محمد: كنت بخير.
تالا: الحمد لله.
كاميليا(بعصبية): ازاي ليث يأخد ادم و ادهم من غير ما نعرف؟

ادم: مبدأيا كان خاطفنا ثانيا هو يعتبر ابونا.
ادهم: و كمان جنابك كنتي مشغولة مع مستر جون.
كاميليا: ولد اتكلم بأدب مع امك.
صفاء: هو انتي ام.
كاميليا: انا رجعت يا صفاء هانم. و هقعد هنا مع ولادي.
محمد: طيب. الحق اطلع اوضتي بقي.
تالا: هتقعدي هنا يعني هتقعدي هنا.
كاميليا: طبعا انا مستحيل ابعد عن جوزي كنت مع الولاد بس.
صفاء: طيب.
كاميليا: فين ليث؟
تالا: مع مراته فوق.
كاميليا: هيستمتع يومين و يطلقها مش مشكلة.

محمد(لنفسها): معندكيش دم مش بتحسي.
كاميليا: هطلع ارتاح في اوضتي. اشوفك كمان شوية.
عند حياة و ليث.
ليث فاق من نومه ملقاش حياة جمبه قام اتعدل لقاها قاعدة علي الكنبة و شاردة.
ليث: خير؟
حياة: ها؟
ليث: شاردة في ايه؟
حياة: لا لا مفيش.
ليث قام و لسة هيدخل الحمام.
حياة(بتوتر): لا الصراحة في.
ليث: في ايه؟
حياة: بس توعدني مش هتزعقلي.
ليث(بحدة): انجزي يا حياة.
حياة(بحزن و خوف): خلاص مش حاجة مهمة.

ليث قرب من حياة و قعد جمبها.
ليث(بهدوء): احكي يا حياة.
حياة(بتوتر): بص اللي هعمله دلوقتي هعمله علشان خاطر ماما الله يرحمها.
ليث: اللي هو؟
حياة: ماما قالتلي لازم كل حاجة تحصل جوزك يعرف بيها سواء كان ايه وحش او حلو سواء كان جوازك منه حب او تقليدي و حتى لو متخانقين، و انا بحب ماما و بسمع كلامها.
ليث: مفهمتش حصل ايه؟
حياة فتحت تليفونها و ودته ل ليث.
حياة: في رقم غريب كلمني و بعت الحاجات دي.

ليث خد التليفون و بدأ يقرأ المحادثة.
المجهول: هاي ازيك.
حياة: مين؟
المجهول: معجب.
حياة: افندم؟! عموما معجب مش معجب ميهمنيش. بلوك علطول.
المجهول: استني بس.
حياة: خير؟
المجهول: انا بحبك جدا و عايز اتكلم معاكي.
حياة: مبدأيا متجوزة. ثانيا مبحبش اتكلم مع ناس غرباء. ثالثا انا مش هخون جوزي.
المجهول: طب انا بقي معايا صور ليكي و لو مجتيش بكرة في()الساعة 7 بليل هتكون صورك مالية كل الجرايد و النت.

حياة: انت مجنون و لا ايه بالظبط اعلي ما في خيلك اركبه.
المجهول: لما تتفضحي و جوزك يطلقك ساعتها مش هتلاقي حد غيري و غصب عنك هتكوني ليا يا دكتورة...
ليث(بعصبية): تعرفي الواد ده؟
حياة(بحزن): بليز انا حكيتلك لانك جوزي و علشان تساعدني و انا مش مستحملة اساسا. فمتتعصبش عليا...
ليث(بنبرة عادية): تعرفيه يا حياة؟
حياة: لا.
ليث: طيب. موبايلك هيبقي معايا لغاية بكرة و هجبهولك. و لو عوزتي تكلمي اخواتك قوليلي.

حياة: طيب. انت هتعمل ايه؟
ليث: هتصرف.
ليث لسة هيقوم بس قرب من حياة و باس رأسها.
ليث: كويس انك عملتي كدة. و لو كنتي روحتي ليه كنت قتلتك يا حياة.
ليث ساب حياة و دخل الحمام.
حياة: ده بدل ما طمني يا شيخ. انا غلطانة اني سمعت كلامك يا ماما و حكيتله...
ليث خرج من الحمام و دخل لبس هدومه و خرج.
ليث: مش هتنزلي؟
حياة: نازلة اهو.
ليث و حياة نزلوا.
صفاء: صحيتوا نحط الفطار؟
حياة: اساعدك؟
صفاء: لا خليكي الخدم هيعملوا.

حياة: طيب. خدتي دؤاكي اللي انا غيرته ليكي؟
صفاء: اه يا حبيبتي.
حياة: طيب...
ليث لسه هيتحرك لقي كاميليا بتحضنه من ورا.
كاميليا: حبيبي وحشتني اوي. انا جاهزة و مستنيك.
حياة(لنفسها): مين قليلة الادب دي؟
ليث(ببرود): شيلي ايدك يا كاميليا.
كاميليا: ليه يا حبيبي؟ مالك؟
ليث(ببرود): من امتي بقولك مالي؟
كاميليا: طيب براحتك يا حبيبي.
ليث: امي جهزي الفطار.
صفاء: زمانه جهز.
كاميليا: انتي يا.
حياة: حضرتك بتكلميني انا؟

كاميليا: اه، تعالي اعملي مساچ ليا.
حياة: بس انا.
ليث: حياة مراتي هنا يعني مش خدامة عندك.
كاميليا: بجد هي دي مراتك. بس اكيد هتتسلي بيها يومين و هترميها.
ليث: و لغاية ما اتسلي بيها و ارميها هي مراتي.
كاميليا: يعني انا الاصل في الاول و الاخر.
ليث: بس برضو هي مراتي.
كاميليا: دي سلعة رخيصة باعت جسمها علشان الفلوس اللي انت بتوديها ليها...

حياة(بصعبية): انتي يا بت ما تلمي نفسك و احترمي نفسك. انا مش رخيصة زيك انا انضف منك و من مليون زيك.
تالا: اهدي يا حياة.
حياة سابتهم و خرجت للجنينة.
كاميليا: ازاي تتجرأ؟
صفاء: ابعدي عن حياة.
كاميليا: ليه ان شاء الله؟
تالا: انضف منك.
ادم: عمتو تالا متنسيش انها امي.
كاميليا: مفيش حاجة يا ادم متقلقش.
ادم: مش بقلق.
ليث: خلص الموضوع.
تالا: بس برضو كاميليا غلطانة.
ليث(بحدة): خلص الموضوع.
عند حياة...

خرجت و قعدت في مكان لوحدها قعدت تعيط...
ادهم: آسف.
حياة(و هي بتمسح دموعها بسرعة): علي ايه؟
ادهم: علي اللي امي قالته.
حياة: لا عادي و لا يهمك.
ادهم: اتمني متزعليش منها هي علطول كدة و مش هتتغير.
حياة: شكرا لاهتمامك.
ادهم: متقوليش لحد اني اعتذرلتلك.
حياة(برفعة حاجب): انت عملت حاجة غلط؟
ادهم: قولت كلمتي.
حياة: ياض ده انا اكبر منك.
ادهم: و لو.
ادهم كان هيمشي.
حياة(بتردد): ممكن اسألك سؤال؟

ادهم(بهدوء): معايا انا متتردديش مع ادم و ليث براحتك.
حياة: تعرف انت كيوت اوي.
ادهم: السؤال؟
حياة: يعني ازاي ليث متجوز و مخلف واحد قدك كدة. انت ابنه بالتبني؟ و لا ايه؟
ادهم(بهدوء): الكلام ده يخص ليث مش يخصني. و لو حاجة تخصني و عايز احكيلك هحكيلك.
ادهم: عن اذنك...
-ادهم مشي و ساب حياة مصدومة من كتر الحكمة و العقلانية اللي شافتها و الهدوء و الثقة في النفس.
حياة: ربنا يحميه.

نور: حياة هانم ليث بيه بيقولك تعالي كلي.
حياة: طيب. شكرا.
-حياة قامت و لسة هتروح تقعد مكانها جمب ليث لقت كاميليا قاعدة مكانها.
حياة اختارت اول كرسي فاضي و قعدت عليه.
كاميليا: خد دي يا حبيبي.
ليث(ببرود): مش عيل صغير انا.
كاميليا: علشان تبقي قوي.
ليث: شيفاني ولد صغير. اتعدلي و كلي.
حياة كانت بتحاول تكتم ضحكها.
محمد بصلها و ابتسم و هي بادلته الابتسامة.
صفاء: كلي يا حبيبتي حياة.
حياة: حاضر يا مدام صفاء.

و الكل بدأ يأكل في هدوء...

-في مكان تاني.
عند فتون في المستشفي.
فتون: مالك يا ابني خسيت كدة ليه؟
احمد(بتعب): هلكان يا فتون.
فتون: ليه مالك؟
احمد: الجواز و الشقة و بنزل الف مع ياسمين علي كل حاجة و مبخلهاش تنزل لوحدها و كل يوم بكون معاها. زهقت.
فتون: معلش يا احمد هي برضو عروسة و عايزة تخلص نفسها.
احمد: قصدك تخلص عليا.
فتون: معلش البنت شكلها بتحبك متخسرهاش.
احمد: تسلمي يا اختي و الله بحبك.
فتون: و انا كمان.

احمد: هروح امر علي الحالات.
فتون: طيب.
و بعدين فتون لقت حد بيحط ايده علي كتفها.
فتون: انت!
فريد: ايه رأيك في المفأجاة دي؟
فتون: حلوة بس ايه سببها.
فريد: فتوووون ارحميني في ايه مش طيقاني ليه؟
فتون: مفيش انا بخير.
فريد: طيب ما انا عارف.
فتون: طيب كويس.
فريد: تيجي تشربي قهوة؟
فتون: لا.
فريد: ليه يا رزلة؟
فتون: ورايا حالات لازم امر عليهم.
فريد: طب ينفع امر معاكي؟
فتون: لا و الله. لا طبعا مينفعش.

فريد: طب هستناكي بعد ما تخلصي نتغدي.
فتون: لا.
فريد: بت هضربك.
فتون(برفعة حاجب): تقدر؟ و اساسا انت جاي ليه؟
فريد: تمام يا ستي هقولك.
فتون: طيب اتفضل.
فريد: انا الصراحة عايز انا و انتي نتصاحب.
فتون: مليش في الجو ده و بعد الصحوبية بقي نحب بعض و تغدر بيا.
فريد: لا لا حب ايه، هو صداقة بس نجرب.
فتون: اممممم، سيبني افكر.
فريد: هو انا بقولك تتجوزيني؟
فتون: تمام موافقة عن اذنك ورايا شغل.
فريد: هبقي اتصل بيكي. باي.

فريد مشي. و فتون كانت هتمشي.
فتون: هو معاه تليفوني اساسا؟
فتون: ممكن.
فتون راحت تكمل شغلها.

-في مكان تاني.
عند محمد في جامعته.
شخص1: انت.
محمد: انا؟!
شخص2: في غيرك هنا؟ ايوه انت.
محمد: افندم؟
شخص3: انت سرقت ساعة الباشا.
محمد(بسخرية): انا اسرق.
محمد: انا عندي فلوس تغرقني ساعات يا حبيبي منك ليه و روحوا العبوا غيرها...
شخص2: ايه رأيك اننا مش هنمشي الا لما نعلم عليك.
محمد: وروني ازاي؟
و التلت شباب بدأوا يضربوا محمد و محمد ضربهم بس محمد اتضرب اكتر...
محمد مسك تليفونه و اتصل بحياة.
عند حياة.

حياة: دي رنة تليفوني. فين ليث؟
حياة: صفاء هانم.
صفاء: ايه يا حبيبتي؟
حياة: فين ليث؟
صفاء: راح شغله.
حياة: طب الصوت ده جاي منين؟
حياة فضلت ماشية لغاية ما وصلت للصوت دخلت مكتب ليث و راحت للمكتب لقت تليفونها بيرن.
الخط اتفتح.
حياة: الو يا محمد.
محمد(بوجع): حياة ارجوكي تعالي.
حياة(بقلق): ليه حصل ايه؟
محمد(بوجع): تعالي جامعتي بس متقوليش ل ليث.
حياة: طيب طيب جاية.
حياة خدت تليفونها و طلعت جري لاوضتها.

حياة لبست بنطلون اسود ضيق و تي شيرت احمر بحمالة رفيعة و قصير عند البطن و لمت شعرها كحكة و نزلت كام خصلة منه و حطت كحل و روچ بسيط و هادئ و لبست كوتشي ابيض و اختارت شنطة باللون الابيض ضهر
حياة نزلت جري علي السلالم.
كاميليا: انتي يا بت راحة فين؟
حياة: بعد اذنك مش فاضية ليكي.
حياة كانت هتنزل بس كاميليا مسكت دراعها جامد و رجعتها.

كاميليا: لما اسيادك يتكلموا معاكي تقفي و انتي عينك في الارض و تتكلمي باحترام، فاهمة؟
حياة لسة هتتكلم بس لقت حد بيشيل ايد كاميليا بعيد عنها.
ادهم(بهدوء): اعتقد دي حريتها تخرج تقعد هي مرات ليث زي ما انتي مراته، اظن كلامي مفهوم مبحبش اعيده تاني.
حياة كل شوية تتصدم من ادهم.
حياة: انا ماشية.
حياة نزلت جري و خرجت بره.
حارس: اتفضلي يا هانم اجهز لحضرتك العربية.
حياة: لا بعد اذنك وقفلي تاكسي.
حارس: بس.

حياة: وقفلي تاكسي.
حارس: حاضر.
الحارس راح و وقف لحياة تاكسي و دفع الحساب و فتح الباب لحياة.
حياة: شكرا معلش تعبتك.
حارس: اجي مع حضرتك؟
حياة: لا...
حارس: بس بس الصراحة ليث بيه مبيخرجش اي حد من القصر الا و معاه حراسة.
حياة: متقلقش. شكرا لاهتمامك.
حياة: عن اذنك.
حياة ركبت التاكسي و وقالت للسواق يروح فين.
في القصر.
كاميليا: شوفتي يا صفاء هانم.
صفاء: خير يا كاميليا؟
كاميليا: البت بنت ال...
ليث(بغضب): كاميليا.

كاميليا(بتوتر): ليث انت هنا؟
ليث قرب من كاميليا و مسك دراعها جامد.
ليث(بحدة): قسما بربي لو تجيبي سيرتها او سيرة اي حد انا اعرفه بالطريقة الزبالة بتاعتك دي مش هتدخلي البيت ده تاني.
كاميليا(بحنية): اسفة يا حبيبي. انا بحبك.
ادم(ببرود): شيل ايدك بعيد عنها يا ليث.
ليث(ببرود): متدخلش انت.
ادم(ببرود): طيب. ما هي عندها حق لما مراتك التانية تخرج من غير اذنك ده يبقي ايه بقي.
ادم(بسخرية): انك ملكش لازمة.

ليث كان هيقرب و يضرب ادم بس ادهم وقف قدامه.
ادهم: اعتقد محصلش اي حاجة لده كله. بلاش غضب بسرعة...
صفاء: حبيبي يا ليث اهدي دول ولادك برضو.
تالا: ماما هو فين حياة؟
صفاء: معرفش شوفيها فين.
ادهم: لا هي خرجت النهاردة لسة خارجة من نص ساعة.
ليث سابهم و دخل اوضة مكتبه و حاول يتحكم في غضبه، و بعدين بص علي المكتب ملقاش تليفونها.
ليث: قسما بربي يا حياة لو اللي في بالي متعرفيش هعمل فيكي ايه...

-في مكان تاني.
عند حياة.
حياة وصلت لجامعة محمد و دخلت اتصلت بيه.
الخط اتفتح.
حياة: محمد انا في جامعتك، انت فين؟
محمد: خشي من الباب الخلفي.
حياة: طيب. خليك معايا.
حياة راحت و لفت و دخلت من الباب الخلفي.
حياة: ها؟
محمد: هرفعلك ايدي.
حياة شافت حد بيرفع ايده راحت جري عليه.
حياة(بخضة): محمد ايه اللي عمل فيك كدة؟
محمد: مش قادر اتكلم. بس ارجوك خديني معاكي و متودنيش البيت دلوقتي.

حياة: طيب طيب. تعالي نروح المستشفي.
حياة سندت محمد و مشيت بيه.
حياة: فين عربيتك؟
محمد: مش هقدر اسوق.
حياة: هات المفاتيح.
حياة خدت من محمد المفاتيح و ركبت محمد و بدأت هي تسوق.
محمد(بتعب): انتي ازاي بتعرفي تسوقي؟
حياة: بابا كان عنده عربية و لما توفي بيعنا العربية لاننا كنا محتاجين فلوس، و هو كان من لفترة لتانية بيعلمني عليها انا و نازلي و فردوس و نعمان.
محمد: تمام.
و بعد فترة حياة وصلت للمستفشي.

حياة: عمو ماجد معلش ساعدني ندخله.
ماجد: ازيك يا حياة بقالك كتير مش بتيجي.
حياة: طب بعدين يا عمو. دلوقتي نعالج جروحه.
ماجد: طيب طيب...
ماجد و حياة سندوا محمد و دخلوا المستشفي.
احمد: بصي حضرتك هو ابنك سليم كل كلام الدكاترة غلط، معندوش ثقب في القلب.
احمد(بخضة): حياة، عن اذنك.
احمد جري علي حياة.
احمد: حصل ايه؟
حياة: تعالي نوديه اوضة الطوارئ.
و ودوا محمد اوضة الطوارئ و بدأوا يعالجوا جروحه.
احمد: حصل ايه؟

فتون(بفرحة): حياة مصدقتش لما قالوا انك هنا.
حياة حضنت فتون و باستها.
حياة: بعدين بعدين.
فتون: بس حصل ايه؟
حياة: لسة معرفتش...
احمد(بشك): حياة انتي قولتي لجوزك انك هتنزلي.
حياة(بتوتر): ها اه طبعا طبعا.
احمد: انا كنت عارف، يا غبية دلوقتي هيزعقلك انتي ازاي تنزلي من غير اذنه.
حياة: اوف ما انا عارفة انه لازم استأذنه بس محمد اتصل بيا نسيت اقوله.
احمد: مستعدة لزعيقه؟
فتون: بطل بقي متخوفهاش.

ممرضة: دكتورة حياة المريض بخير دلوقتي. بس كان في جرح في جمبه و خيطناه ليه.
حياة: طيب شكرا.
حياة دخلت ل محمد.
حياة: حاسس بأيه دلوقتي؟
محمد(بتعب): شكرا جدا يا حياة.
حياة: متقولش كدة احنا اخوات.
حياة: بس لازم نروح علشان ليث و مدام صفاء هيقلقوا علينا.
محمد(بتعب): طيب. انا اسف اني مخلتكيش تقولي ل ليث.
حياة: و لا يهمك، نبقي نكلمه.
محمد: هو ده بيتكلم ده بيضرب علطول و بعدين بيتكلم...
حياة(بضحك): طيب. يلا قوم.

حياة ساعدت محمد و قومته و خرجوا.
احمد: حمد لله بالسلامة. يلا.
فتون: هتوحشيني.
حياة: يلا باي و انتوا اكتر، بحبكوا.
حياة: هتحكيلي حصل ايه؟
محمد: طيب...
و حياة بدأت تسوق و محمد بيحكي ليها كل حاجة.
حياة: طبعا مش انت اللي غلطان و لازم نعمل محضر. لما نقول ل ليث.
محمد: متأكدة؟
حياة: اه.
و بعد فترة وصلوا للبيت...
فريد: الله يخرب بيتكوا متأخرين ليه، ده ليث حارق البيت جوا.
فريد: ايه اللي حصلك يا محمد؟

محمد: بعدين بعدين.
فريد: طيب خليكي عارفة يا حياة انه ايده تقيلة بيضرب بغباء.
حياة: في ايه؟ خايفين اوي كدة ليه؟ ده بشر يعني.
و التلاتة دخلوا للقصر.
كاميليا(بسخرية): الهانم وصلت.
نور راحت لمكتب ليث و خبطت.
ليث: ادخل.
نور: الهانم وصلت يا بيه.
ليث قام بسرعة من مكانه و خرج علي بره.
صفاء: محمد ايه اللي حصلك؟
محمد: بعدين بعدين.
تالا: روحتي فين يا حياة؟
حياة لسة هتتكلم لقت اللي بيشلها بأيد واحدة و بيطلع علي اوضته.

حياة(بصدمة): ايه ده؟ حصل ايه؟
حياة: يا ليث وسع. يا غبي انت وسطي اتفرم.
حياة: بعد اذنك يا ليث وسع.
حياة: يا ابني.
محمد: يا امي وقفيه انا اللي اتصلت بيها و قولتلها متقوليش ل ليث.
صفاء: ليه يا ابني حرام عليك. انت مش عارف غباء اخوك.
كاميليا: سيبيها تتربي.
تالا: هنعمل ايه يا جماعة؟
فريد: صفاء و تالا و محمد يطلعوا يوقفوه.
محمد: علي ما اطلع فيها سنة هو ينزلي احسن.
صفاء: بتستعبط...
و التلاتة طلعوا ل ليث.
عند حياة.

حياة: ايدك موجعتكش طيب. طب انا وسطي وجعني ابعد عني.
حياة(بضحك): لا لا بغير. يا ابني متحركش ايدك بغير و الله.
ليث(ببرود): علي كدة هخلي صوت ضحكك واصل لغاية البيت اللي جمبنا.
ليث رمي حياة في الارض.
ليث: يا تري هتفهميني ايه اللي حصل؟ و لا اعرف بطريقتي.
صفاء: يا ليث يا ابني.
ليث(بصوت عالي): الكل ينزل علي تحت...
الكل نزل خوف من ليث.
حياة: هحكيلك.
حياة حكت كل اللي حصل من ساعة ما محمد اتصل بيها لغاية ما وصلت...

ليث: لولا صدقك الصبح صدقتك دلوقتي غير كدة كان زمانك ميتة دلوقتي يا حياة.
حياة(لنفسها): شكرا يا امي.
حياة: طيب شكرا.
حياة قامت و دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت.
حياة(بصدمة): ايه السفالة دي؟
كاميليا(بجرأة): واحد و مراته...
ليث: اخرجي بره يا حياة.
ليث ساب حياة منصدمة و كمل اللي كان بيعمله.
حياة: انت سافل اوي.
حياة سابتهم و نزلت للباقي.
ادم(ببرود): شايف وشك سليم.
حياة: شكرا.
تالا: عملك ايه يا حياة؟

حياة: مفيش قولتله الحقيقة و صدقني.
محمد: الحمد لله، اسف يا حياة.
حياة: يا ابني انت اخويا و لا يهمك.
فريد: الحمد لله...
حياة: انا الصراحة جعانة مفيش اكل.
صفاء: في يا حبيبتي، كلنا مكلناش يلا نأكل.
تالا: طب و ليث فين؟
حياة: مع مراته.
ادهم: غيرانة؟
حياة: من ايه؟
فريد: خلاص الكل يكمل اكله.

حياة: لازم محمد يتغذي كويس علشان الجرح اللي في بطنه و متمشيش كتير. و متروحش الجامعة لمدة اسبوع. و تقول ل ليث علي اللي حصل و تعملوا محضر.
تالا: هو في ناس ضربوه؟
محمد: اه. من غير سبب حتي.
فريد: طب و ليه متصلتش بيا؟
محمد: معرفش اللي جه في بالي حياة اعملكوا ايه؟
صفاء(بضحك): خلاص خلاص.

-في مكان تاني.
في بيت حياة.
فردوس: يلا يا نازلي الاكل.
نازلي: حاضر طيب.
فردوس و نازلي و حور بدأوا يأكلوا.
فردوس: اخبار المذاكرة ايه؟
نازلي: الحمد لله.
فردوس: طيب و الزفت ده كلمك تاني؟
نازلي: لا.
حور: فردوس.
فردوس: نعم يا حبيبتي.
حور: هو انا هدخل مدرسة امتي؟
فردوس: ان شاء الله قريب يا حبيبتي الترم قرب يخلص اهو و هندخلك.
حور: بحبك اوي.
نازلي: طب و انا يا ست حور؟
حور: بحبك انتي كمان.

و بدأوا يضحكوا و يهزروا، الباب خبط.
حور: هفتح.
حور فتحت الباب لقت نعمان و حنين.
نعمان: ازيك يا لمضة.
حور: كويسة.
حنين: ازيك يا شطورة انتي.
حور: ما انا لسة قايلة كويسة.
نعمان: قولتلك لمضة. اتفضلي يا حنين.
فردوس(بهمس): مين حنين دي؟
نازلي(بهمس): معرفش تعالي نقوم نشوف.
نعمان: دي فردوس اللي قولتلك عنها.
حنين: اخبار حضرتك يا انسة فردوس؟ تشرفت بيكي.
فردرس: اه اهلا و سهلا.
نعمان: و دي نازلي اللي حكيتلك عنها.

نازلي: ازيك يا شاطرة.
حنين: شكرا لسؤالك تشرفت بحضرتك.
نعمان: دي حنين زميلتي و تعتبر جارتنا الجديدة في العمارة اللي جمبنا علطول. و هي قدي و لسة جاية جديد فهشرح ليها كام حاجة.
نازلي: اااااااااااه، فهمتك.
فردوس: و انا كمان، طيب اتفضلوا البيت بيتك يا شاطرة.
حنين: شكرا.
نعمان: تعالي بقي نذاكر في اوضتي.
فردوس: اهدي يا حبيبي. ذاكروا في الصالة.
نعمان(بحرج): طيب.
نازلي(بهمس): اصل هي بتبقي ايه هو و هي و الشيطان.

نعمان(بهمس): بطلي يا بت انتي...
فردوس: هخش اعمل عصير عن اذنكوا.
حنين: لا متتعبيش حضرتك.
فردوس: لا ولا يهمك.
نازلي و فردوس راحوا المطبخ.
نازلي: حور ابقي المراقب فاهمة...
حور: عيوني.
حور جريت علي بره و قعدت قصادهم...
و بعد فترة فردوس خرجت بالعصير و قدمته لحنين و حور و نعمان...
فردوس: شكله حب.
نازلي: حب مراهقة.
فردوس: اهو حب.
نازلي(بضحك): عندك حق.
الباب خبط.
حور: هفتح انا.
حور فتحت الباب.
حور: مين؟

بس سمعوا صوت كوباية بتقع و بتتكسر.
: انت؟!
السؤال: مين الشخص اللي اتصدم؟ و مين الشخص اللي جه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة