قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن والثلاثون

حياة دورت تاني في اليخت كله ملقتش ليث. حياة طلعت الدور الاخير في اليخت و كانت يأست.

حياة(بدموع): طب انا عملت ايه طيب؟
حياة وقعت علي الارض و بدأت تعيط.
حياة(بعياط): هتخدعني زيه.
حياة قعدت ربع ساعة علي الحال ده و هي بتعيط. لغاية لقت حركة غريبة في اليخت و انكمشت علي نفسها اكتر و بعدين لقت ليث بيطلع اليخت و كان مبلول.
حياة(بعياط): ليث.
حياة قامت بسرعة و حضنت ليث و فضلت ماسكة فيه جامد.
ليث: اهدي خلاص بتعيطي ليه؟
حياة(بعياط): افتكرتك سبتني زي عاصم...

ليث: مستحيل اعملها. انا نزلت اعوم شوية علي ما تصحي...
حياة بعدت عن ليث و بدأت تضرب فيه...
ليث: يا حياة.
حياة(بغيظ): يا حيوان سبتني لوحدي...
ليث مسك ايدين حياة و رفعهم لفوق.
ليث: اهدي محصلش حاجة لده كله.
حياة: حيوان بتقول مفيش حاجة. و انا قاعدة هنا بقالي ربع ساعة او اكتر بدور عليك و بعيط.
ليث: طب اهدي خلاص مرضتش ازعجك و اصحيكي.
حياة: نيننينينينيننينينيينيني.

ليث: خلاص بقي، هنزل اغير و انتي حاولي اعملي لينا اي اكل...
حياة: طيب...
حياة نزلت للمطبخ و ليث راح يغير هدومه. و بعد فترة حياة حست بحد وراها.
حياة: خير...
ليث: عملتي ايه؟
حياة: انت شايف ايه؟
ليث: اسكتي يا لمضة. انتي اساسا بتعرفي تعملي اكل.
حياة: علي قد حالي. بس قولي هو احنا هنقعد هنا شهر كامل.
ليث: لا اسبوع بس. و بعدها هنقضي اسبوع في مكان تاني و اسبوع في مكان تالت و اسبوع في مكان رابع.

حياة: ليث كنت عايزة اسأل سؤال.
ليث: قولي.
حياة: هو اللي اسمها ناهد دي هتعمل معاها ايه؟
ليث(ببرود): بعدين يا حياة...
حياة: اوف عادي مكنش سؤال قلبت وشك ليه احنا جايين نستمتع...
ليث: قولي لنفسك يا حياة. جايين نستمتع.
حياة: بحبك.
ليث: و انا كمان يلا بقي جعان.
حياة: طب انا عايزة انزل اعوم.
ليث: لا.
حياة: بليز بليز يليز.
ليث: لا لا لا...
حياة: يا ليث.
ليث قرب من حياة و ل(لخيالكرا).
حياة: الاكل هيتحرق.

ليث طفي علي الاكل و شال حياة و راح علي اوضتهم.

-في مكان تاني...
في القصر.
نازلي(بملل): هنتصل بحياة امتي؟
صفاء: اصبري علي بليل كدة. ممكن يكونوا لسة مصحيوش.
محمد: انتي عارفة الساعة كام؟
صفاء: انت مالك ياض انت؟
فهد(بضحك): مش عارف مستعجلين علي ايه؟
فردوس: وحشتنا.
فهد: اصبروا.
حور: ماما صفاء.
صفاء: نعم يا حبيبتي.
حور: انا جعانة.
صفاء: طيب يا حبيبتي تعالي اكلك.
تالا: عن اذنكوا يا جماعة.
محمد: متشيكة الهانم و راحة لفين؟
تالا: هقابل حاتم.
فهد: طيب روحي.

تالا طلعت ركبت عربيتها و ساقت ناحية بيت حاتم.
ادم: حد شاف حور؟
نازلي: اطلع ذاكر يا فاشل.
ادم: طالع ياللي عندك امتحان بعد بكرة و قاعدة رجل علي رجل.
فردوس: ايه ده انتي عندك امتحان و مقولتيش. علي فوق يا بت.
نازلي: بس.
فردوس: علي فوق يلا ذاكري.
نازلي: اوف حاضر.
نازلي: و الله لاردهالك يا ادم.
ادم: مستني...
فهد(بضحك): بس بقي.
فردوس: هو انت واخد برشام ضحك عمال تضحك و بس الله.
نازلي طلعت اوضتها و ادم طلع الجنينة.

فردوس كانت لسة هتقوم لقت ليث شدها و قعدت علي رجله.
فردوس(باحراج): يا غبي. وسع.
فهد: مراتي.
فردوس: طب وسع بقي قبل ما حد يجي...
فهد: ليكي يوم.
فردوس عضت ايده و قامت جري علي اوضتها.
نعمان: مساء الخير. ايه ده مالك يا ابني؟
فهد: اختك المجنونة عضت ايدي.
نعمان: خد من كدة كتير بعد الجواز.
فهد: ربنا يشفي. اخبارك يا بطل؟
نعمان: الحمد لله.
فهد: طيب شد حيلك كلها كام يوم و هتشفي خالص.
نعمان: شكرا عن اذنك...

-في مكان تاني.
عند فريد في الشركة.
الباب خبط.
فريد: اتفضل.
السكرتيرة: فريد بيه في واحدة اسمها فتون طالبة تشوف حضرتك.
فريد: دخليها بسرعة.
فتون: مساء الخير...
فريد: مساء النور. مالك حصل ايه؟
فتون قربت من فريد و قعدت تلعب في قميصه.
فتون: لازم يبقي في حاجة علشان اجي اشوف جوزي.
فريد: اه جوزك و لا تشوفي بعمل ايه و بتشوفي الستات اللي هنا...
فتون: ايه ده قفشتني.
فريد: طيب يا لئيمة. عايزة ايه؟

فتون: تصدق انا غلطانة اني جيت. عن اذنك.
فريد: خلاص خلاص استني.
فتون: انجز.
فريد: خلاص تعالي اقعدي و نتغدي مع بعض.
فتون: اممممم بس بشرط.
فريد: ايه؟
فتون: توديني المستشفي.
فريد: طيب. يلا تحبي تأكلي ايه؟
فتون: علي ذوقك...
فريد: طيب.

-في مكان تاني.
في بيت حاتم.
حاتم: طيب طيب نازل. بطلي.
هند: دي تالا؟
حاتم: ايوه يا ماما.
هند: طب ما تخليها تطلع.
حاتم: بعدين. عايزة حاجة؟
هند: لا يا حبيبي عايزة سلامتك.
حاتم: عن اذنك باي.
حاتم نزل و راح لتالا.
تالا: ساعة علشان تنزل.
حاتم: خفة كنت بلبس الكوتشي.
تالا: ده انا بلبس الكوتشي اقل من دقيقة.
حاتم: خلاص لما نتجوز اخليكي تربطيه ليا.
تالا: يا حقير.
حاتم: خلاص اسكتي.
تالا: لساني و انا حرة فيه.
حاتم: رزلة.

تالا: لو هتشتم انزل ياض من عربيتي...
حاتم: ياض بتقولي لجوزك ياض. انتي اتجننتي؟
تالا(بتوتر): آسفة.
حاتم: ايوه كدة اتعدلي سوقي يلا.

-في مكان تاني.
عند حياة و ليث.
حياة(بزهق): اوف انا عايزة انام بس مش عايزة انام. حرام عليك انا جعانة.
حياة: ملاك نايم يا ناس.
حياة قامت من جمب ليث و غيرت هدومها و راحت للمطبخ و بدأت تعمل اكل...
حياة: امممممم الله علي الجمال. تسلم ايدك يا حياة.
حياة: اصحيه و لا لا؟
حياة: لا هأكل و بعدين اروح انام و ابقي اكمل اكل معاه...
حياة بدأت تأكل و بعدين راحت قعدت جمب ليث.

حياة: اوف لا انا مش طايقة الملل و الزهق ده.
حياة: يا ليث انت يا بني آدم انت.
ليث(بنوم): سيبيني يا حياة.
حياة: اوف شهر عسل ده و لا شهر نوم. يا ليث ليث.
حياة لقت ليث شدها و حضنها جامد.
ليث(بنوم): نامي و بس نامي.
حياة: يا ليث.
ليث(بنوم): نامي يا حياة.
حياة: اوف.
ليث كمل نومه و حياة فضلت صاحية لغاية ما ليث صحي من نومه.
ليث(بابتسامة): مساء الخير.
حياة: تصبح علي خير.
حياة غمضت عينيها و كانت هتنام بس لقت ليث قومها.

حياة: ايه يا رزل؟
ليث: تنامي ايه؟ قومي يا اختي هقعد لوحدي يعني.
حياة(بغيظ): ما انت سبتني و قعدت اصحيك قولتلي نامي و انا منمتش و عايزة انام. باي بقي...
حياة نامت و ودت ضهرها ل ليث.
ليث: طب اقعدي شوية و خشي نامي.
حياة(شبه نايمة): ابدا.
-ليث حاوط حياة من ضهرها و فضل صاحي و بيلعب في شعر حياة لغاية ما حياة استسلمت للنوم.
ليث: يا رب.
-بعد فترة حياة صحيت من النوم لقت ليث قاعد علي موبايله...

حياة(بابتسامة): مساء النور.
حياة: ليث ليث.
حياة شدت منه التليفون و شافت اللي كان بيعمله.
ليث(بغضب): حياة هاتي التليفون.
حياة رمت في وشه التليفون و قامت بغضب.
ليث: استني بس.
حياة: اياك تقرب مني.
حياة دخلت الحمام و قفلت الباب بغضب و بعد فترة خرجت من الحمام لقت ليث واقف قدامها.
حياة زقته و كملت مشي بس هو مسك ايديها و قرب منها.
ليث: انا عملت ايه؟
حياة: بص يا ليث ابعد عني لغاية ما اهدي.

حياة سابت ليث و طلعت الدور الاخير في اليخت و قعدت تبص علي البحر و ليث طلع وراها.
ليث: حياة.
حياة: خير؟
ليث: ايه اللي حصل لده كله؟
حياة(بانفعال): هو احنا جايين نقعد مع بعض و لا نقعد علي التليفون.
ليث: ما انتي كنتي نايمة و قولتلك نقعد مع بعض.
حياة: طب ما انت كنت نايم و انا قومت عملت الاكل و جيت جمبك.
ليث: بدأنا مشاكل الجواز.
حياة: غور ياض من وشي.
ليث: يا بت احترمي نفسك.
حياة قامت و زقت ليث وقعته في الماية.

ليث(بعصبية): يا غبية.
حياة نطت ل ليث في الماية و اتعلقت في رقبته.
حياة: الماية سقعة اوي.
ليث: حد قالك تنزلي؟ و كمان انتي زقتيني ليه يا بت انتي؟
حياة: علشان نعوم انا و انت.
ليث: بطلي هبل و يلا نطلع.
حياة: بليز يا ليث. بليز بليز.
ليث شال حياة و رماه في الماية تاني.
حياة: عاااااااااا يا حيوان.
ليث: شتمتي.
حياة: لا خلاص اسف.
ليث: مش قولتلك اياكي تشتمي تاني.
حياة: خلاص بقي ده احنا في ماية.
ليث: طب يلا نطلع.

ليث و حياة طلعوا من الماية و استحموا و غيروا هدومهم.

تسريع احداث بسيط.
عدي في حدود اسبوع ليث و حياة لسة في اليخت. و فريد و فهد بيديروا الشغل مكان ليث. و ادم و ادهم و نازلي و كريم و نعمان و حنين في امتحانات بس اوقات مختلفة. كاميليا لسة في الغيبوبة و ناهد ولدت ولد. و فتون و احمد بيديروا المستشفي مكان حياة.
-عند حياة.
حياة: ليث.
ليث: نعم.
حياة: هو احنا رايحين فين بقي؟
ليث: مفأجاة.
حياة: يا ربي.
ليث نزل من اليخت و مسك ايد حياة و نزلها هي كمان.

حياة: ايه المكان ده؟
ليث: دي جزيرة مش شايفة.
حياة: عارفة بس خالية مفهاش غير البيت ده.
ليث: ايوه اشتريت الجزيرة دي و كتبتها بأسمك.
حياة نطت علي ليث حضنته و باسته.
حياة(بفرحة): هنقعد انا و انت هنا؟
ليث: ايوه يا مجنونة. بس انزلي.
حياة: اه سوري...
ليث: تعالي.
ليث و حياة دخلوا البيت و حياة كانت مبسوطة.
ليث: تعالي اوريكي اوضة النوم.
حياة: لا انا هكتشف مع نفسي.
ليث: لا تعالي بس.
حياة: نو نو. انت.
ليث: ايوه انا.

حياة(بتوتر): انت عايز تنام اطلع نام انا مش عايزة...
حياة سابت ليث و بدأت تكتشف البيت و ليث قعد علي الكنبة و شغل التلفزيون. و حياة جت قعدت جمبه و نامت علي كتفه.

-في مكان تاني.
في القصر.
فهد راح لاوضة فردوس و دخل و بدأ يصحيها.
فهد: فردوس فردوس.
فردوس(بنوم): عايز ايه؟
فهد: نسيتي النهاردة اول يوم ليكي في الشغل يلا.
فردوس: طيب هبدأ من بكرة.
فهد: انا بكره التأخير.
فهد شال فردوس علي كتفه و دخل الحمام.
فردوس(بصوت عالي): نزلني يا حيوان.
فهد: لما تفوقي يا بطة.
فردوس: خلاص فوقت نزلني.
فهد نزل فردوس و باسها علي خدها و مشي...
فردوس: حيوان و غبي.
فردوس غسلت وشها و خرجت لبست.

فردوس لبست فستان قصير باللون الاحمر و بحمالة عريضة و فيه حزام باللون الابيض و لبست صندل ابيض و لمت شعرها علي شكل كحكة
فهد: يا جميل انت.
فردوس: مش يلا.
فهد: كلي يا بنتي الاول...
فردوس: طيب.
صفاء: طمنوني علي حياة و ليث.
محمد: لسة مكلمينهم من يومين.
صفاء: برضو لا وحشوني...
محمد: يا رب حاضر يا امي.
فردوس: يلا يا فهد. باي.
فردوس و فهد ركبوا عربية فهد و راحوا للشركة.
محمد اتصل ب ليث و بعد فترة الخط اتفتح.

حياة(بنوم): الو مين؟
محمد: احم ازعجناكوا.
حياة(بنوم): محمد صح؟ عايز ايه يا محمد؟
محمد: كنا بنطمن عليكوا.
حياة: امممم طيب احنا الحمد لله.
صفاء: ودهالي.
صفاء: الو يا حبيبتي.
حياة: ازيك يا طنط اخبارك.
صفاء: الحمد لله طمنوني عاملين ايه؟
حياة: الحمد لله كويسين.
صفاء: اومال فين ليث؟
حياة: ثانية كدة.
حياة بصت جمبها ملقتش ليث و سمعت صوته في الحمام.
حياة: هو في الحمام علي ما اعتقد بيستحمي. استني خرج اهو خديه يا طنط...

ليث: ايه؟
حياة(و هي بتكمل نومها): طنط امك...
ليث: الو ازيك يا امي اخبارك...
صفاء: الحمد لله يا حبيبي. انتوا راجعين امتي؟
ليث: كمان اسبوعين اشمعنا؟
صفاء: وحشتوني اوي و نفسي اشوفكوا. حاسة.
ليث: حاسة بأيه بس؟
صفاء: حاسة ان يومي قرب يا ليث.
ليث: بعد الشر عليكي يا ست الكل. متقوليش كدة في اقرب وقت ان شاء الله هنرجع.
ليث: انتي صحتك حديد.
صفاء: طيب يا حبيبي.
ليث: باي.
محمد: ارتحتي؟
صفاء: نوعا ما...
ليث: انتي يا بت.

ليث(بصوت عالي): حيااااة.
حياة: عايز ايه بتعلي صوتك عليا ليه؟
ليث: انتي هتنامي اليوم كله قومي...
حياة(بتريقة): انتي هتنامي اليوم كله قومي...
ليث: و النبي.

حياة: ايوه لا و جنابك امبارح مخلتنيش انام. تعالي نتفرج علي فيلم قولت طيب بعد الفيلم جه فيلم انت بتحبه و اجبرتني اتفرج عليه و بعدها انت مش جايلك نوم و زهقان قومنا بره البيت شوية و بعديها رجعنا جاية انام هو انتي هتنامي قولتلك لا انت عايز ايه روحت قولتلي قومي اقعدي معايا تاني و قعدت ساعتين لغاية ما نمت حرام عليك منيمني الساعة 5 الصبح و الساعة دلوقتي 10.
ليث: دلوقتي انا المفتري.

حياة: ايوه و بقدم شكوي فيك قدام سيادة القاضي و القاضي حكم بالنوم. يلا باي.
ليث شال حياة علي كتفه و خرج بره الاوضة...
حياة: الصبر يا رب. خير؟
ليث: لا خير.
ليث نزل حياة في المطبخ.
ليث: اعملي اكل و بعدين خشي نامي.
حياة: يا مفتري.
ليث: يلا.

تسريع احداث. عدت فترة شهر عسل ليث و حياة و رجعوا البيت. و ادم و ادهم خلصوا امتحاناتهم و نعمان و حنين برضو. فردوس كانت بتشتغل مع فهد. و تالا و حاتم كل يوم بيخرجوا بعد شغل حاتم.
نازلي(بفرحة): حيااااااااااة.
حياة: حبيبتي...
فردوس: اخيرا رجعتلنا اختنا.
ليث: ليه كنت واكلها مثلا.
حياة: ايوه ده انا قاعدة عمالة اتحايل عليه نرجع من بدري.
ليث: يعني انا كنت واكلك.

حياة(بتوتر): اساسا لحم الانسان مر. انا كنت بهزر يا معلم.
ادهم: شكلك اتعلمتي حاجات كتير مع ليث.
حياة(باحراج): ايه الاحراج ده؟
ادهم: اتعلمتي الجبن.
حياة: اه.
ليث: و الله.
ليث قرب من ادهم و شاله علي دراعه.
ليث: و حد قالك اني فاتح مدرسة للجبن.
ادهم: علفكرة دي مش رجولة يا ريس.
كريم: و الله ما مصدق نفسي اخيرا.
فتون: ايوه حياة و ليث رجعوا.
كريم: لا اخيرا هتجوز.
حياة: واطييييييي.
ليث: اومال فين امي؟

فهد: اخيرا رجعتوا وحشتني يا عم.
فريد: الشركة من غيرك ملهاش طعم.
حياة: طب طنط فين؟
نازلي: فوق.
ليث: طيب عن اذنكوا.
ليث مسك ايد حياة و طلع علي اوضة امه و خبط الباب...
صفاء: ادخل.
ليث: ست الكل.
صفاء(بفرحة): يا حبيبي اخيرا رجعتوا.
حياة: يا قلبي انتي.
ليث راح باس رأس مامته و حضنها و حياة حضنتها.
صفاء: مقولتوش ليا ليه كنت عملت كل الاكل اللي انتوا بتحبوه.
ليث: حبينا نعمل مفأجاة ليكوا.

صفاء: احلي مفأجاة عملتوا ايه؟ احكولي.
ليث: هيكون عملنا ايه يعني؟
حياة: يا سافل. اكيد مش قصدها كدة.
حياة: يرضيكي يا طنط بعد الفرح علطول نزل يعوم سابني نايمة و نزل يعوم خلاني اعيط يوم صباحيتي.
صفاء: لا طبعا يا حبيبتي...
ليث: ما خلاص انا صالحتك مش فاكرة.
حياة: نينينيينيننينينينينيني.
صفاء: خلاص بقي زمانكوا تعبانين روحوا ارتاحوا.
ليث: عندك حق. هنام و نصحي نتجمع كلنا. يلا باي.
ليث مسك حياة و راح لاوضتهم.

حياة(بخضة): حور...
حياة جريت علي حور اللي قاعدة في الارض و بتعيط و حضنتها.
حور(بعياط): حياة.
حياة: مالك يا حبيبتي حصل ايه؟
حور: وحشتيني اوي، كل يوم بأجي اوضتك و افضل اعيط و انادي عليكي.
حياة: يا قلبي انا آسفة ليكي اوي.
حور: وحشتيني اوي اوي.
حياة: و انتي اكتر و الله.
حور: ازيك يا عمو ليث.
ليث: حبيبة عمك ليث. هاتي حضن.
حور راحت حضنت ليث و ليث باس رأسها.

ليث: روحي دلوقتي العبي و انا و حياة هنام شوية و نصحي نلعب معاكي.
حور: بس انا عايزة انام مع حياة.
حور راحت حضنت حياة. و ليث بص لحياة علشان ترفض.
ليث: هخش استحمي انا.
ليث(بهمس): خليها تخلع.
حياة: حاضر.
ليث ساب حياة و دخل يأخد دوش...
حياة(بهمس): بصي ايه رأيك اخش اغير بسرعة و اجي ننام مع بعض...
حور(بفرحة): طيب.
حياة قامت غيرت هدومها و خرجت راحت علي السرير و خدت في حضنها حور.

و بعد فترة ليث خرج و غير هدومه و راح علي السرير اتفأجي ب حور.
ليث(بغيظ مكتوم): هو ده اللي حاضر.
حياة: بتقول حاجة يا حبيبي؟
حور: مضيقاك يا عمو؟
ليث: لا طبعا يا حبيبتي.
ليث نام جمب حياة و حور و حاوط رأس حياة بدراعه و ناموا...

تحت.
تالا: اين انتم يا قوم؟
نازلي: صوتك عالي ليه؟
تالا: بيقولوا اخويا رجع صح؟
نازلي: ايوه. بس ناموا.
تالا: طيب لما يصحوا بقي.
نازلي: في ايه؟
تالا: حاتم عمال يزن عليا علشان نتجوز في شقة حياة و انا معترضة علي الشقة فهو مصمم.
نازلي: علفكرة الشقة حلوة تلت اوض و حمام و مطبخ و صالة.
تالا: عارفة بس برضو المنطقة و كدة.
نازلي: براحتك يا حبيبتي.
صفاء: يلا يا نور عايزين نخلص بدري علشان لما يصحوا يأكلوا.

تالا: من امتي يا صفصف؟
صفاء: اخرسي يا بت.
تالا: كدة طيب. انا طالعة اوضتي.
صفاء: عقبال ما تروحي اوضة جوزك و نرتاح منك يلا.
تالا: انا كنت حاسة اني مش بنتك.
محمد: عاملة دوشة ليه يا بت؟
تالا: اكتشفت اني مش بنتهم.
محمد: ايوه انتي بنت البواب.
تالا: يا حيوان.
نازلي: انا راحة اذاكر.
تالا: انا بتسائل هل لما ليث يعرف ان ادم سافر هيعمل ايه؟
نازلي: معتقدش هيعمل حاجة.
صفاء: ان شاء الله.

-في مكان تاني...
في مستشفي حياة.
فتون: نهلة.
نهلة: خير؟
فتون: ما تفردي وشك يا اختي و انتي بتكلميني.
نهلة: و انتي مين انتي.
فتون: المديرة هنا عقبال ما صاحبة المستشفي تيجي.
نهلة: انتي؟ يععععععع ملقوش غير اكتر واحدة بتحب الاكل و مش منتبهة لشغلها.
احمد: فتون.
فتون: نعم.
احمد: تعالي في قرار مهم تعالي.
فتون: طيب يلا.

نهلة: اهدي يا نهلة هيمشوا قريب. و احاول اتقرب من مدير المسشتفي الجديد يا رب يكون شاب كدة و غني.
فريد: لو سمحت دكتورة فتون فين؟
نهلة: و يا تري جنابك مين؟
فريد: جوزها. هي فين؟
نهلة(بدلع): ايه ده بجد؟ حضرتك بتشتغل ايه؟
فتون(بغضب): فريد.
فريد: نعم يا حبيبتي.
فريد قرب من فتون و باس رأسها.
فريد: عن اذنك...
فريد مسك ايد فتون و راح لمكتبها.
فتون(بغضب): كنت بتعمل ايه معاها؟

فريد: مالك يا بنتي؟ اهدي كنت بسألها بس علي مكانك.
فتون: طيب. مع اني مش مصدقة كانت بتدلع عليك.
فريد: انا مالي بيها انا متجوز واحدة بس و بحب واحدة بس و هفضل احب واحدة بس.
فتون(باحراج): طيب كنت عايز ايه بقي؟
فريد: وحشتيني قولت اجي اشوفك.
فتون: و انت كمان برضو. عامل ايه؟
فريد: بخير الحمد لله.
فتون: تعالي اقعد معايا شوية.
فريد: تؤمري.

تسريع احداث بسيط.
عدي اسبوع ليث مكنش نزل شغله لسة و لا حياة. و نازلي و كريم و محمد خلصوا امتحاناتهم. و فهد و فردوس بيشتغلوا مع بعض. و حاتم و تالا كل شوية يتقابلوا. نعمان كل شوية يأخد حنين و ادم و ادهم و حور يخرجوا-ادم رجع من السفر-. الكل عايش بسعادة.
في الصباح الباكر...
-في اوضة حياة و ليث.
حياة كانت في اوضة الملابس واقفة قدام المراية بتظبط هدومها و بتبص في ساعتها.

حياة كانت لابسة جيبة باللون الاسود و منفوشة و قميص جينز دخلته جوا الجيبه و جذمة بكعب باللون الابيض و اختارت شنطة بيضة و حطت روچ هادئ و سيبت شعرها.
-حياة خرجت من اوضة الملابس و لقت ليث زي ما هو نايمة علي السرير و علي بطنه.
حياة: اوف بعد الجواز بقيت مهمل اوي.
حياة: ليث ليث قوم. ليث.
حياة(بصوت عالي نسبيا): يا ليث.
ليث: خير علي الصبح؟
حياة: جنابك مش شايف انك بقيت مهمل اوي.
ليث قام و قعد نص قاعدة و سند ضهره.

ليث(بابتسامة): طب صباح الخير الاول.
ليث شد حياة و قعدها علي رجله.
حياة: قوم يلا يا ليث علشان انا هروح المستشفي و انت هتروح الشركة يلا بقي.
حياة: انت نسيت بقي ان فرح الباقي بعد بكرة. يلا بقي.
ليث: هي الدنيا هتقف يا حياة.
حياة: يا ربي. يلا بقي علشان خاطري.
ليث: طيب يا حياة. قومي استنيني تحت يلا.
حياة: بحبك يلا باي...
ليث قام و دخل الحمام و حياة لسة هتخرج لقت تليفون ليث بيرن مسكته.
حياة: الو.

ماهي(بمياصة): لو سمحت ليث موجود؟
حياة(بقرف): و انتي عايزاه ليه؟
ماهي(بمياصة): شغل.
حياة: طيب يا ام شغل هو جاي لم يجي ابقي كلميه في الشغل.
ماهي: طب.
حياة قفلت في وشها التليفون و قعدت و هي علي اعصابها.
ليث: منزلتيش ليه؟
حياة(بعصبية): بص يا ليث قسما بربي لو مرحتش الشغل النهاردة و طردت الحيوانة اللي اسمها ماهي دي. هتزعل مني اوي.
حياة كانت هتمشي بس ليث مسك دراعها بغضب.

ليث(بحدة): مش معني اني بتكلم معاكي براحة و انتي متعصبة تطلعي عصبيتك عليا. و كمان انا شايف ان ماهي بتشوف شغلها كويس فيها شوية عيوب بس ممكن اتغاضي عنها بسبب دقتها في الشغل.
حياة(بابتسامة صفراء): خلصت؟ و لو مخلصتش كنت همشي.
حياة سابت ليث و نزلت لتحت.
حياة: هو فين الباقي؟
خدامة: مدام صفاء في المطبخ و...
حياة: خلاص.
حياة راحت المطبخ و قعدت علي الكرسي.
صفاء: مالك يا بنتي؟
حياة: مفيش حاجة يا طنط.

صفاء: كنت عايزة اسألك سؤال بس اتمني متتحرجيش.
حياة: لا و لا يهمك اتفضلي.
صفاء(بصوت واطي): هو لسة مفيش حاجة جاية في السكة؟
حياة: لما ربنا يريد يا طنط. عن اذنك ورايا شغل...
نازلي: حياة حياة واخدة في وشك كدة ليه؟
حياة: مش فايقة يا نازلي. عن اذنك.
نازلي: ده انا عروسة حتي.
حياة: لما ارجع النهاردة هبقي اتكلم معاكي باي.
حياة خرجت بره القصر و لقت تالا و محمد و الاطفال في الجنينة.
تالا: التكشيرة دي وراها راجل.

حياة: اكيد طبعا.
محمد: دايما لازم تذكروا الرجالة.
حياة: طبعا ما جنابك راجل.
محمد: ليث عمل ايه؟
حياة: ابدا خالص ليث ده ملاك بلسم، ده انا و الله ظلماه.
حياة: فككوا مني ورايا شغل.
حياة اختارت عربية و بدأت تسوق و راحت شغلها.
ليث: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
ليث: هو فين الفطار؟
محمد: لا جنابك انت اللي متأخر هو مش كان الفطار الساعة 8: 30...
ليث: عادي نسيت غور من وشي...
صفاء: صباح الخير يا حبيبي...

ليث: صباح النور كلكم فطرتم.
نازلي: ايوه ما عدا حياة مشيت علطول.
ليث: طيب عن اذنكوا.
ليث راح علي شركته.
نعمان: هو احنا هواء مثلا؟ محدش بيعبرنا ليه؟
ادم: انت محدش بيعملك حساب.
تالا: و لا يهمك انا معاكوا...
محمد: انتي غايرة بكرة و لا بعده.
تالا: اه يا سافل.
صفاء: بطلوا خناق بقي.

-في مكان تاني.
في بيت فتون.
حاتم: صباح الخير يا اجمل ناس.
فتون: رايق و فايق.
حاتم: اسمها فايق و رايق.
فتون: بجد هي فرقت.
هند: بطلوا بقي شوية.
مأمون: صباح الخير يا ولاد.
الكل: صباح النور يا حاج.
مأمون: عقبال ما احج حقيقي ان شاء الله.
حاتم: ان شاء الله يا حاج.
هند: ان شاء الله يلا افطروا كويس...
مأمون: تسلم ايديك. شد حيلك يا بطل كلها يومين و تدخل القفص.
حاتم: ان شاء الله.
فتون: و انا و انا.

هند: مستعجلة علي الجواز اوي...
فتون: لا مش كدة بس هخلص من الزفت حاتم.
حاتم: حاتم المشكلة برضو...
الكل ضحك علي كسوف فتون.
فتون: انا متأخرة باي...

-في مكان تاني...
عند حياة.
حياة دخلت المستشفي و مشيت و مردتش علي حد...
نهلة: اخيرا جيتي. هو شغلك التاني بيأخد وقتك اوي للدرجة دي...
حياة: ايه ده هو نسيت اقولك؟
نهلة: ايه؟
حياة: هو مش انا اتجوزت و كنت في شهر العسل.
نهلة(بصدمة): ايه؟!
حياة: لا و مش هتصدقي كمان انا متجوزة ليث بيه.
نهلة: ليث بيه اغني رجال اعمال مصر و العالم كله.

حياة: هو في غيره. هتلاقيكي مش بتشتري مجالات هتلاقي صورتي انا و جوزي. و انصحك كمان تشوفي فستاني.
حياة: باي.
حياة سابتها و دخلت اوضة المديرة و قعدت مكانها.
حياة: اوف ايه القرف ده؟
الباب خبط.
حياة: ادخل.
فتون: ايه ده رجعتي الحمد لله وحشاني.
حياة: مبدأيا مش هحاسبك علي تأخيرك لان النهاردة اول يوم ليا. بس بعد كدة هتتحاسبي...
فتون: مالك يا بنتي متعصبة ليه؟
حياة: ابعدي عني يا فتون لما اهدأ هكلمك...

فتون: طيب يا حبيبتي لو عوزتي حاجة قوليلي...
حياة: تسلميلي يا فتون.
حياة بدأت تشتغل و بعد فترة احمد دخل المكتب.
احمد: مساء الفل.
حياة: مساء النور بس احنا لسة الصبح عايز ايه؟
احمد: لازم حد من عندنا يروح مستشفي صالح بيه.
حياة: ليه؟
احمد: علشان نعرف امكانيتهم و امكانيتنا. و كمان ممكن نتبادل الممرضين و الممرضات و الدكاترة. و كمان اللي اسمه صالح ده هو اللي طلب كدة.
احمد: ترشحي مين يروح؟
حياة: خليك انا هروح.

احمد: متأكدة؟
حياة: ايوه. يلا روح انت عقبال ما اجهز الاوراق.
احمد: طيب...
حياة طلعت تليفونها و اتصلت ب ليث.
و بعد فترة الخط اتفتح.
حياة: فاضي؟
ليث: في حاجة؟
حياة: انا راحة مشوار شغل.
ليث: بمعني؟
حياة: من صفات الزوجة تستأذن زوجها قبل ما تخرج او تروح اي مكان.
ليث: طيب. عايزة حاجة؟
حاة: متشكرين مش عايزين حاجة من خدماتك.
حياة قفلت الخط في وش ليث. و خدت حاجتها و مشيت.

-في مكان تاني.
عند ليث.
فريد: كويس انك رجعت الشغل.
ليث: في حاجة جديدة؟
فريد: ناهد ولدت و جابت ولد.
ليث(بغضب مكتوم): ايوه المفروض اعمل ايه؟
فريد: هيكون ايه يعني يا ليث؟
ليث: طيب امشي و حضر العربيات كمان ربع ساعة هتحرك.
فريد: طيب عن اذنك...
عند فهد.
فهد: فردوس خدي الورق ده ابعتيه ل فريد يوقعه.
فردوس: تمام يا فندم.
فهد: قولتلك مية مرة اسمي فهد بس.
فردوس: قولتلك مية مرة انت تعتبر هنا مديري.

فهد: طيب يا مجنونة. هتتغدي مع مين النهاردة؟
فردوس: احتمال اروح بدري لانك عارف فاضل يومين بس علي الفرح يعني و هكذا.
فهد: طيب يا جميل.
فردوس: عن اذنك.
ليث اتحرك بعربياته و راح للمستشفي.
فريد: هستناك انا بره.
ليث: لا.
ناهد: حبيبي كدة متجيش تشوف ابنك.
ليث(ببرود): هنعرف اذا كان ابني او لا.
ليث: شوف يا فريد لو النتيجة طلعت.
فريد: طيب ثانيه.
ناهد: انت بتشك فيا يا ليث.
ليث: جنابك ملاك من السماء.
فريد: خد يا ليث.

ليث مسك الورق منه و فتحه و بعدين بص ل ناهد.
السؤال: يا تري نتيجة التحليل ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة