قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون والأخير

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون والأخير

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع والثلاثون والأخير

أن ليث مسك الورق من فريد و فتحه و بعدين بص ل ناهد.
ليث(بغضب): خليتي مين يزور الزفت النتيجة دي...
ناهد: مين يعني؟ هو ابنك انت اللي مش مصدق.
ليث بدأ يكسر الاوضة اللي ناهد فيها.
عند حياة...
حياة: حضرتك والله فاجئتني بزيارتك.
صالح: لا قولت مرة انا مرة انتي. و الصراحة لما عرفت انه انتي واحدة ست قول حرام تتبهدل يعني.
حياة: طيب نتكلم في الشغل.
احمد(فتح الباب بسرعة): حياة ليث بيكسر في اوضة المرضي.

حياة(بحدة): ده اتجنن ده؟
حياة قامت بسرعة و راحت لمكان ليث و دخلت بسرعة.
حياة(بغضب): ايه اللي انت بتعمله ده؟
ليث كان هيسبها و يمشي بس حياة مسكت دراعه.
حياة: احكي حصل ايه لده كله؟
صالح: انسه حياة هو في ايه؟
ليث(بحدة): مين ده؟
حياة: شغل.
صالح: ايه ده ليث بيه بنفسه.
ليث(بحدة): ايه اللي بيربطك بيه يا حياة؟
حياة: بس بقي هتفضل انت تسأل. ما ترد ايه اللي انت عملته هنا ده...
فريد: ممكن تهدوأ شوية.

فتون: يستحسن تروحوا اوضة تتكلموا فيها براحة.
صالح: آنسه حياة هو...
ليث(بزعيق): مدام. المدام دي تبقي مراتي.
ليث: و اياك اشوفك مقرب منها يا صالح.
ليث مسك ايد حياة و مشاها وراه و راح لاوضة مكتبها و زق حياة.
حياة: يا غبي.
ليث: ايه اللي بيربطك بالزفت صالح ده؟
حياة: قولتلك شغل و لو مش هتتكلم معايا بكل هدوء يبقي يستحسن متتكلمش...
ليث: و النبي. طب ممكن تقولي ايه اللي بيربطك ب صالح.

حياة: مع انك مصطنع الهدوء بس ماشي. قولتلك قبل كدة شغل. بحيث ممكن لو هو عنده نقص في المرضي او الدكاترة نعمل تبادل. و هيبقي في تدريب سواء للمستشفي بتاعتنا او بتاعته.
ليث: لا يا حياة، الراجل ده بتاع ستات ابعدي عنه.
حياة(برفعة حاجب): و انت ايه اللي عرفك؟ و كمان انا اقدر احمي نفسي بنفسي...
ليث(سخرية): ده انتي بتخافي من البرص.
حياة: انا بكلمك ليه اسااسا؟ انا اساسا مش بكلمك اتفضل اخرج من مكتبي فورا.

ليث: بجد يا ابلة.
حياة: ليث بيه بقي بيئة...
ليث: خلاص يا ستي انا آسف.
حياة: تقبلتوا.
حياة: مالك بقي كسرت اوضة اللي اسمها ناهد دي ليه؟ الواد مش ابنك صح؟
ليث: لا للأسف ابني.
حياة(بابتسامة باهتة): طيب و ماله يا حبيبي عادي ابنك برضو. و هتقبله علشان خاطرك...
ليث قام من الكرسي بتاعه و قرب من حياة و حاوط وشها بأيديه.
ليث: عارف انك مش فرحانة.
حياةليه بس يا حبيبي؟

ليث: اسمعيني، بس عايز اقولك انا آسف و ان شاء الله مش هيبقي في حاجة زي كدة تاني. عارف انك بتتحملي ادم و ادهم و هتتحمليهم و هتتحملي الولد التالت بس علشان خاطري. بس ان شاء الله المرة الاخيرة هتبقي منك انتي و اوعدك.
حياة: يا حبيبي انا بحبك جدا و اكيد هقبل كل حاجة منك كفاية انهم هيبقوا قطعة منك.
ليث: كانت فين الرومانسية دي الصبح؟
حياة: ظريف.
ليث: تعالي يلا نروح.
حياة: لا روح الشركة يلا.
ليث: انا لسة هسألك.

ليث شال حياة و مشي من المستشفي.
فريد: يا مجنون ده اول يوم ليك في الشغل.
ليث(ببرود): في حاجات بتبقي اهم من الشغل.
حياة: طب انا عايزة اشتغل حرام عليك.
احمد: و الله الواد ده حاسه مسجل خطر.
فتون: صعبت عليا حياة.
فريد: ميصعبش عليكي غالي يا اختي. هو مش بعد بكرة الفرح واقفة هنا ليه. بره يا بت.
فتون: بس.
احمد: غوري يا بت مع جوزك.
فتون: انتوا جايين عليا.
فريد: يا رب.
فريد شال فتون علي كتفه و ركبها العربية و ساق.

احمد: اروح بقي اشتغل.
صالح: هي فين حياة؟
احمد: مدام حياة راحت مع جوزها.
صالح: يعني هي فعلا مرات ليث.
احمد: هو في حاجة.
صالح: لا عن اذنك.
احمد: زياد.
زياد: نعم يا دكتور احمد.
احمد: مبدأيا احنا صحاب و انا اسمي احمد و انت زياد. ثانيا الاوضة اللي حصل فيها تكسير دي غيرها و انقل المريضة اللي فيها و اطمن علي صحة الطفل.
زياد: تمام.

الايام عدت و جه يوم الفرح.
-في الفندق.
تالا: حياااااااة.
حياة: نعم.
تالا: هو التاج مجاش و لا ايه؟
حياة: حاضر هشوفه.
نازلي: بقولك يا حياة.
حياة: اتفضلي.
نازلي: هو مفيش جذمة تانيه دي لما جيت البسها حسيتها ضاقت.
حياة: تعالي جربيها تاني.
تالا: شوفتي التاج يا حياة.
حياة: حاااااااااااضر.
حياة: هاتي رجلك يا نازلي.
نازلي: معلش تعبينك.
حياة: عادي. البسي كدة.
نازلي: استني همشي بيها.
نازلي بدأت تتمشي بالجذمة.

حياة: طب ما تلبسي صندل.
نازلي: طب ايه اللي هيليق علي فستاني.
حياة: استني هجيب تاج تالا و بالمرة اشوفلك صندل.
حياة خرجت و راحت للاوضة التانية.
حياة: جربتوا كل حاجة؟
فردوس: اه بس علي ما اعتقد التاج ده زيادة.
حياة: اه ده شكله بتاع تالا. هاتي.
حياة فتحت الدولاب و قعدت تشوف الجذم و الصنادل و اختارت واحد.
فتون: عاااااااا يا كلب البحر ساعديني.
حياة: خير يا برص يا جعان.
فتون: الخرز اللي في الجذمة في واحدة ناقصة.

حياة: امشي من قدامي يا بت. هضربك و اعمل وشك خريطة.
فتون: لا وشي.
فردوس(بضحك): طب هتعملي ايه؟
فتون: بتضحكي يا جذمة.
حياة: فردوس علشان راضية بنصيبها كل حاجة عندها تمام. اما انتي و الاتنين التانين دول لا.
حياة: استني.
حياة قعدت تدور في الجذم كتير.
حياة: خدي دي. جربيها هنزل اشوف الميكب ارتست اتأخرت ليه...
حياة راحت اوضة تالا و نازلي.
حياة: تالا التاج اهو. و انتي يا بت جربي الصندل ده. ثانية و جاية.

تالا: لا مش هنسيبك تهربي.
حياة: غوري يا بت.
حياة خرجت من الاوضة بس لقت حد بيشلها و بيحط ايده علي بوقها و فتح باب و دخل.
ليث: هشششش اهدي انا ليث...
حياة هديت شوية و ليث نزلها. و سندها علي الحيطة.
حياة: عايز ايه؟
ليث: اي حاجة كدة.
حياة حطت رأسها علي كتف ليث و حضنته.
حياة(بتنهيدة): انا تعبت. و عايزة انام.
ليث: حصل ايه؟

حياة: مفيش تالا مكنتش لاقية التاج. نازلي الجذمة ضاقت عليها. فتون في خرز وقع من جذمتها. و غير ان الميكب ارتست لسة مجتش و غير اني لسة مأكلتش يعني بص معاناة.
ليث: خلاص معلش. ارتاحي ساعة و هأجي اصحيكي.
حياة: لا لا هروح.
ليث شال حياة و نيمها علي السرير و نام جمبها.
ليث: قولتلك نامي و انا ساعة و هصحيكي.
حياة: طب نص ساعة بس.
ليث: ماشي نامي بس.
عند الشباب.
فهد: هو اتأخر ليه؟
محمد(بضحك): ليث خلع.
حاتم: ازاي؟

محمد: لسة باعتلي ماسدج بيقولي ان حياة تعبت و هو جمبها و لما تفوق هيجي.
كريم: اوف يا رب. ده مش بيرحم نفسه...
حاتم: الصبر يا رب. و كمان تعبانين ايه؟
محمد: خلاص بقي.
عند البنات.
فتون: اتأخرت ليه كلب البحر دي.
فردوس: معرفش ممكن تكون تعبت ما احنا الصراحة تعباناها معانا. مصحينها من الساعة 5 الصبح و بنبعتها مشاوير...
تالا: حد شاف حياة منكوا؟
فتون: معرفش...
بنت: لو سمحت.
تالا: ايه؟

بنت: ليث بيه بعتنا و قالنا نقف معاكوا لغاية ما حياة هانم ترجع لانها تعبانة شوية.
فردوس: طب هي كويسة.
بنت: اه الحمد لله.
تالا: طيب.
و في بنات قعدت مع فردوس و فتون و بنات مع تالا ونازلي.
-عدي ساعتين من الوقت.
حياة بدأت تتقلب لغاية ما فتحت عينيها و بصت في الساعة...
حياة(بصوت عالي): عاااااااااااااااا...
ليث(بخضة): مالك؟
حياة(بعصبية): قولتلك نص ساعة نمت ساعتين.
ليث: عادي بعت ليهم بنات. انتي كنتي تعبانة.

حياة حضنت ليث و حطت رأسها علي صدره.
حياة: ليث.
ليث: نعم.
حياة: انا عايزة انام تاني.
ليث قعد يضحك علي حياة و حياة بصتله بغيظ.
حياة(بغيظ): غور.
ليث(بضحك): لا تعالي تعالي.
حياة: بطل ضحك الاول.
ليث: هحاول حاضر. بس تعالي.
حياة: اممممم.
ليث: قومي البسي هدومك و نحضر الفرح و بعدين نروح و ننام.
حياة: طيب. هقوم البس.
حياة قامت خدت دوش سريع خرجت لقت ليث بيلبس. حياة لقت فستانها علي السرير و بدأت تلبسه.

حياة لبست فستان باللون الاحمر ضيق و مجسمها و قصير لغاية الركبة و بحمالة عريضة و كانت في لمعة بسيطة و لبست صندل فضي بكعب و حطت روچ احمر نفس لون الفستان
ليث: نعم يا اختي!
حياة: ايه يا ليث؟ خضتني في ايه؟
ليث: هو جنابك راحة فرح و لا كباريه؟
حياة: لو سمحت مسمحلكش.
ليث: طب غوري يا بت من وشي. و مش هتنزلي بالفستان ده شوفي حل.
حياة: لا بص مفيش وقت و ده فستاني انا اختارته.
ليث: انتي عندك ذوق انتي. غوري يلا يا بت.

ليث: غيريه لاما و الله استغل الفرصة و مخلكيش تنزلي.
حياة: طب استني.
حياة راحت للدولاب و بعدها رجعت تاني ل ليث.
حياة: ها ايه رأيك؟
ليث: اقفلي الزراير...
حياة: كدة هفطس.
ليث(بتحذير): اقفلي الزراير.
حياة: حاضر انا قولت غير كدة.
حياة لبست جاكت ب ¾ كم و لغاية الركبة و قفلت الزراير
ليث: قدامي.
حياة(بعصبية): حاضر.
ليث ضرب حياة علي رأسها.
ليث: مالك يا اختي بتتكلمي كدة ليه؟
حياة: انا قولت حاجة.

ليث حاوط حياة بأيده و قربها منه.
ليث: اياكي تقلعي الجاكت.
حياة: حاضر...
ليث: يلا خشي ليهم...
عند الشباب.
حاتم: ايه يا عريس؟
ليث: احترم نفسك.
حاتم: انا برضو.
فهد: الصراحة عنده حق.
كريم: يعني احنا في فرحك شوفت كنا عاملين ازاي.
ليث: كلكم عليا يعني.
محمد: انا لا.
ليث: اخويا.
محمد: انا معاهم.
ليث: واطي.
عند البنات.
فتون: تعالي هنا يا زبالة انتي.

حياة: انا و الله قولت ل ليث يصحيني كمان نص ساعة هو اللي سابني ساعتين. روحوا حاسبوه.
فردوس: خلاص بقي.
حياة: قلبي بس ايه الجمال ده؟
الميكب ارتست(بغرور): طبعا مش انا اللي عاملاه يلا يلا معنديش وقت.
حياة(لنفسها): اهدي يا حياة اهدي يا حبيبتي.
تالا: انا جيت.
الميكب ارتست: تعالي اقعدي.
حياة: فين نازلي؟
فردوس: جاية. في الحمام.
حياة: اه طيب.
و الميكب ارتست خلصت البنات كلهم و مشيت.
حياة: قمراااااااات.

الاربع بنات قرروا يلبسوا فستان واحد زي بعض.
الفستان كان تيبست ضيق اوي لغاية الركبة و بعدين منفوش و كان ب ¾ كم و الكم كان شفاف و مفتوح من الضهر و لبسوا طرحة قصيرة و و لبسوا تاج و حلق شيك و تالا و نازلي لبسوا صندل بكعب و فردوس و فتون لبسوا جذمة بكعب بسيط و تالا حطت روچ هادي جدا و نازلي حطت روچ باللون الوردي و فردوس و فتون حطوا روچ احمر بس بدرجات مختلفة، كانوا يعتبروا زي الاخوات التؤام.

حياة: الله شكلكوا حلو اوي انا مبسوطة بيكوا.
تالا: بجد شكلي حلو؟
حياة: بتسألي ده انتوا قمرااااااات.
تليفون حياة رن. الخط اتفتح.
ليث: جاهزين؟
حياة: ايون.
ليث: طيب.
عند الشباب.
حاتم: يلا انا مستعجل عايز اعلم اختك الادب.
ليث: احترم نفسك و الله تشتكي منك بس القتل يبقي ارحم من اللي هيحصل فيك.
حاتم: خلاص يا عم.
كريم(بضحك): خاف.
فهد: يلا احنا بينا.
محمد: عظمة يا عيال.
فريد(بعصبية): مش يلا بقي و لا ايه؟

محمد(بضحك): الواد جاب آخره.
ليث: طيب يلا.
الشباب كانت لابسة بدلة باللون الاسود و قميص ابيض و جذمة باللون الاسود بتلمع و كل واحد لبس ساعة خاصة بيه و حط البرفيوم الخاص بيه.
الشباب خرجوا و كل واحد خد حبيبته و مراته.
فريد(بهمس): حد قالك انك قمر قبل كدة.
فتون(باحراج): شكرا. و انت شكلك حلو اوي.
فريد(بهمس): ده الطبيعي يا قمري انتي.
فتون(بهمس): بحبك.
فريد(بهمس): أخيرا...

فهد(بهمس): بسم الله ما شاء الله خايف لتتحسدي و ربنا.
فردوس(بهمس): شكرا، و شكرا لاهتمامك.
فهد(بهمس): و الله اسعد يوم في حياتي.
فردوس(بهمس): و انا كمان.
نازلي(بهمس): جايب منين الوسامة يا قمر انت؟
كريم: ايه ده انا بتعاكس في وضح النهار و الليل.
نازلي: ده اللي و ازاي؟
كريم: اي حاجة يا ستي. بس برضو انتي احلي بكتير و الفستان انتي اللي محلياه.
نازلي: طبعا يا ابني.
كريم: يا عم الواثق...
حاتم: مبروك يا عروستي.

تالا: الله يبارك فيك.
حاتم: لا انا متعود علي تالا ام لسان طويل...
تالا: يا حيوان يا زبالة.
حاتم: ايوه هي دي تالا بقي.
ليث: فتحتي زرار ليه؟
حياة: يعني عايزني افطس. اموت يعني.
ليث: حد قالك تختاري فستان زي كدة.
حياة: آسفة بس مكنش في وقت و انا كنت تعبانة و الشغل مبهدلني لاني بغير في التصاميم نوعا ما.
ليث: طيب.
و نزلوا القاعة كانت في الفندق و دخلوا القاعة و الكل صقف...
نعمان: شكلهم حلو اوي.
حنين: ايوه.

نعمان: عقبالك يا قمري.
حنين(بخجل): شكرا...
صفاء: بسم الله ما شاء الله. كلهم قمرات.
حور(بحزن): ادم انت زعلان مني؟
ادم(ببرود): و هزعل منك ليه؟
حور(بحزن): انت مش بتكلمني و لا بتلعب معايا.
ادم(ببرود): علشان انا كبير.
ادهم: تعالي يا حور سيبك منه.
حور: بس.
ادهم: لا يا حبيبتي تعالي هلعب معاكي انا و هنتكلم.
هند(بدموع): اخيرا بيتجوزا في يوم واحد...
مأمون: خلاص يا هند.
هند(بدموع): هيوحشوني اوي.

صفاء: يا حبيبتي لما نكون عايزين نشوفهم هنطب عليهم هو احنا هنسيبهم و لا ايه؟
هند: يا حبيبتي.
حياة(بغضب مكتوم): حلوة البت صح؟
ليث: بت مين يا حياة؟
حياة: اللي انت منزلتش عيونك من عليها.
ليث: الصبر يا رب. انا مش مركز مع حد يا حياة.
ليث: و متنسيش ان مش دي حياة العاقلة الراكزة.
حياة: ابعد عني يا رزل.
ليث: يا غبية بحبك انتي.
حياة: يس انت بصباص.
ليث: بصباص! يا بنتي انا كل الستات بتترمي تحت رجلي...

حياة(بسخرية): عادي طب ما انا كل الرجالة تتمني يوم معايا بس...
حياة: تحب اوريك؟
ليث: قسما بربي اشوفك بعيدة عني متر واحد هقتلك...
حياة: بتغير؟
ليث: ابدا...
نعمان: تقطيع التورته.
محمد(بهمس): حياة.
حياة: نعم.
محمد: هو انتي نسيتي جميلة و مامتها.
حياة: لا طبعا.
احمد: مساء الخير.
حياة(بفرحة): اهلا اهلا.
ياسمين: ازيك يا حياة.
حياة: اهلا بأم ايه بقي؟
احمد: ان شاء الله يزيد.
حياة: و لو بنوتة حلوة زي مامتها؟
ياسمين: رهف.

حياة: الله اسامي قمر اوي. ربنا يخليه ليكوا.
احمد: اتجدعنوا انتي و الزفت اللي جمبك ده.
ليث: بتقول لمين زفت ياض. انت نسيت نفسك بقي...
احمد: بقولك انت. انت مش فاكر شكلك كان ازاي اول يوم في المستشفي و دلوقتي، بلاش نتكلم.
محمد: البركة في حياة.
ليث: خليكي هنا معاهم...
ليث طلع لاخواته فوق.
فهد: هو احنا هنمشي امتي؟
ليث: مستعجل اوي يعني؟
حاتم: ما تنجز يا ابني فاضل قد ايه؟
ليث: ساعة كدة.
فردوس: بليز يا ليث نادي حياة.

ليث: طيب...
ليث شاور لحياة انها تيجي و حياة راحت ناحيته...
حياة: في ايه؟ مبروك يا عرايس.
فردوس(بهمس): هو انا حاسة ان الفستان مش مربوط حلو.
حياة: لا يا حبيبتي مربوط...
موظف: يلا رقصة ال slow.
كل ثنائي راح يرقص مع بعض. و نعمان و حنين و ليث و حياة.
و بدأوا يرقصوا و بعد فترة الفرح خلص و ركبوا العربيات.
حياة: هنمشي ازاي؟
ليث: هنوصل حاتم وتالا و بعدين نازلي و كريم وبعدين فريد و فتون و بعدين فردوس و فهد...

حياة: طيب.
وصلوا حاتم و تالا و مشيوا.
حاتم: هتطلعي و لا اشيلك؟
تالا: اممم...
حاتم: لسة هنفكر.
حاتم شال تالا و طلع علي شقته و فتح الباب.
حاتم: مبروك يا احلي زوجة في الدنيا.
تالا(باحراج): مبروك. بس.
حاتم شال تالا و دخل علي اوضتهم.

-وصلوا نازلي و كريم.
نازلي: هو مامتك محضرتش الفرح ليه؟
كريم(باحراج): اسف بس هي كانت لازم تسافر.
نازلي(بقلق): هي كانت تعبانة.
كريم(باحراج): لا كانت هتعمل عملية تجميل.
نازلي بصتله بصدمة و بعدين لاحظت احراجه.
نازلي: و لايهمك المهم اني معاك و جمبك. بجد مش عارفة ارد جمايلك فين يا كريم.
كريم: متقوليش كدة يا حبيبتي انا بحبك.
نازلي: ممكن تفكيلي الفستان؟
كريم: اكيد.
كريم مسك نازلي و دخل علي اوضتهم.

-وصلوا فريد و فتون.
فتون: بص انا برجع في البيعة.
فريد: فات الاوان يا حبيبتي...
فريد: انت مستحلف ليا.
فريد: ده انا هنزل فيكي ضرب لغاية ما تقولي حقي برقبتي.
فريد: بقي راجل التورتة كان وسيم.
فتون(بتوتر): انا قولت كدة.
فتون: هو في اجمل و لا احلي و لا اشيك منك يا حبيبي.
فريد: المفروض اتثبت كدة يعني.
فتون: المفروض.
فريد: و الله طب تعالي.
فريد جري ورا فتون لغاية ما مسكها و دخل اوضتهم...

-الكل وصل للبيت.
فهد: حظي انا اللي زفت.
ليث: معلش يا بطل.
محمد: يلا هموت و انام.
صفاء(بعياط): كدة مش هشوف تالا تاني...
حياة و فردوس راحوا صفاء حضنوها.
حياة: لا طبعا يا حبيبتي انا و فردوس اهو.
فردوس: ايوه يا طنط احنا بناتك مش كدة و لا ايه؟
حور: و انا كمان و انا كمان...
صفاء: اكيد يا حبيبتي. بحبكوا و الله.
ليث: مش يلا.
صفاء: يلا يا فهد خد عروستك.
فهد: تمام. يلا يا فردوس.
فردوس: حاضر.

فهد خد فردوس و طلع لاوضته. محمد طلع نام و نعمان هو كمان و الكل طلع اوضته...
عند فردوس و فهد.
فهد: خشي غيري هدومك الاول.
فردوس: تمام. ممكن بس تفك الفستان...
فهد: تمام...
فهد فك الفستان ل فردوس و خرج و فردوس غيرت هدومها و خرجت ليه.
فهد: انا حاسس بتوترك و ده كله بس متقلقيش عادي يعني.
فردوس: شكرا. كنت عايزة اقولك شكرا انك قبلت بيا و انا الماضي بتاعي يعني.

فهد: علفكرة انتي عندك ماضي مشرف و كمان انا بحبك جدا و مستحيل حاجة تافهة زي دي تخليني مقبلكيش.
فردوس: شكرا.
فهد قرب من فردوس و (لخيالكوا)...

عند حياة و ليث.
حياة دخلت قلعت الجاكت و رمته علطول...
حياة: غض بصرك غض بصرك.
ليث(برفعة حاجب): انا عملت حاجة.
حياة: لا و النبي.
ليث: و كمان لما انا جوزك و بتقوليلي كدة الناس بقي اللي كانت هتشوفك كدة...
حياة قربت من ليث و باسته من خده.
حياة: شكرا بحبك.
حياة سابت ليث و اترمت علي السرير و نامت.
ليث: لحقتي نمتي يا شيخة. رقم واحد في النوم.
ليث دخل غسل وشه و غير هدومه و خرج عدل نومة حياة و نام...

عدي تلت شهور.
-الكل كان عايش حياة حلوة بس مكنتش خالية من المشاكل مشاكل الشغل و المشاكل العائلية. و كل شوية بتحصل زيارات من حاتم و تالا و فريد و فتون و الكل بيروح التاني و سعيد. و حياة و فردوس معوضين صفاء عن تالا، و حياة عالجت مامت جميلة و محمد بيحاول يقرب من جميلة-.
حياة(بعصبية): اوووووووووووووووووووف...
ليث: مش قولتلك متنفخيش.
حياة: ابعد عني بقي...
ليث: في ايه يا بنتي؟

حياة: الجاكت مش عايز يقفل عليا ينعل ابو الجواز اللي يخلي الست تتخن.
ليث(بسخرية): هو العيب في الجواز و لا العيب في الجسم.
حياة(بعصبية): قصدك ايه ياض انت.
ليث: قصدي اللي انتي فهمتيه.
-حياة قلعت هدومها و غيرت هدومها بهدوم واسعة.
ليث(بغمزة): بقيتي تغيري يعني و انا موجود.
حياة: نينينيننينينينينينينينينينيننيني...
ليث: توهي توهي.
حياة نزلت و سابت ليث.
حياة: صباح الخير.
الكل: صباح النور.

صفاء: ها يا بنتي مفيش حاجة.
حياة(لنفسها): يا الله موال كل يوم...
حياة: ان شاء الله.
و قعدت و بدأت تأكل.
صفاء: فاكرين كاميليا لما اول ما اتجوزت خلفت عقبالك يا حياة انتي و فردوس و تالا و فتون و نازلي ان شاء الله.
صفاء(لنفسها): سامحيني يا حياة.
حياة: هطلع اشوف ليث اتأخر ليه.
حياة طلعت بسرعة لاوضتها.
ليث: مالك؟ طلعتي ليه؟
حياة حضنت ليث جامد و ليث حاوطها و باس رأسها.
حياة(بدموع): ليث.
ليث: قلبه يا حبيبتي.

حياة(بدموع): هو انت زعلان لاني مخلفتش؟
ليث: اممممم الموضوع كدة بقي، بصي يا حبيبتي وجودك يكفيني عن العالم كله.
حياة(بدموع): طنط كل شوية تكلمني في الموضوع ده.
ليث: خلاص مفيش اي حاجة.
حياة(بسرعة): همشي انا.
حياة سابت ليث و نزلت جري.
ليث: بنت المجنونة.
حياة طلعت تليفونها و اتصلت بفتون.
الخط اتفتح.
فتون: ايه؟
حياة: هاي عاملة ايه وحشاني و الله. بقولك؟
فتون: يا بتاعت مصلحتك.
حياة: غوي يا به. اسمعيني.
فتون: قولي...

حياة: ...
حياة: فاهمة.
فتون: حاضر حاضر.
ليث: يلا يا حياة هوصلك.
حياة: لا لا انا تعبانة شوية روح انت.
ليث: انتي كويسة؟
ليث(برفعة حاجب): و لا بتخططي لحاجة مجنونة زيك.
حياة(بصدمة مصطنعة): انا؟! بتشك في مراتك الملاك.
ليث: كدة انا اتأكدت.
بعد فترة.
حياة كانت قاعدة علي سريرها و مربعة و بتحرك صوابعها و فجأة لقت الباب بيتفتح.
حياة قامت بسرعة و شافت في ايه.
حياة: ها جبتي؟
حياة(بصدمة): يا نهارك اسود قولتلك انتي لوحدك.

فتون: قسما بالله. لما انتي كلمتيني كانت ماما جمبي و اصرت تعرف و اهي جت و انا ماشية لقيت تالا و حاتم جاين ماما قالت لتالا تالا جت. و لما جينا هنا لقينا فردوس و نازلي مع طنط صفاء فماما قالت ليهم فكلهم جم.
حياة: ده انا هشرب من دمك.
حياة جريت ورا فتون في الاوضة.
صفاء: اهدي يا حبيبتي لتكوني فعلا حامل.
ادم: حامل؟! في حد حامل؟
حياة: يا مصيبتي الكل عرف.
فردوس: لسة هنتأكد يا ادم.
ادم: حياة. طب يلا هتتأكدوا ازاي؟

ادهم: تتأكدوا من ايه؟ و انتوا ملمومين كدة ليه؟
حياة: حد يلحقني قبل ما يجيلي ساكته قلبية.
هند: معلش يا حبيبتي يلا خشي بقي عايزين نعرف.
ادهم: تعرفوا ايه؟
تالا: شكل حياة حامل يا ادهم.
حياة: لا لا علوا صوتكوا اكتر لسة نعمان معرفش.
نعمان: انا معرفش ايه؟
حياة(بصوت عالي): عاااااااااااا.
نازلي: مالك يا بت؟

حياة: يعني تتخيلوا كدة لو مكنتش حامل كان هيبقي شكلي وحش ازاي. و كمان ممكن حد فيكوا يقول ل ليث. و ممكن يفرح علي الفاضي و بعديها يخيب ظنه. و كمان هو عنده صفقة مهمة و ممكن يسيبها و يجي.
صفاء: لا محدش هيقول.
محمد(بصوت عالي): يا ماما هو فين الغداء؟
حياة: كملت يا حبايب قلبي. انا غلطانة اني اعتمد علي واحدة كلب بحر زيك...
فتون: انا عملت ايه؟
ادم: يلا بس عايزين نعرف.

هند: طب اسمعوا كلكوا حياة احتمال تبقي حامل و لو طلعت حامل ان شاء الله محدش هيقول ل ليث. وعد؟
الكل: وعد.
صفاء: يلا يا حبيبتي يلا خشي شوفي هتستعمليه ازاي و كدة يلا.
حياة: محسسني منتظرين نتيجة ماتش مهم.
تالا: احلي يلا.
حياة دخلت الحمام و قعدت فترة و لقت الباب بيخبط.
صفاء: ها يا حياة.
حياة: لسة.
حياة(لنفسها): يا رب ساعدني.
هند: ها خلصتي.
و الكل قعد مستني حياة تخرج من الحمام و بعد فترة خرجت.
فتون: ها ايه؟

ادهم: حامل صح؟
فردوس: ردي يا بنتي.
نعمان: مش حامل طيب؟
نازلي: هاتي نشوف.
حياة(بفرحة و صريخ): انا حااااااااااامل.
حياة قعدت تطنط و هي مبسوطة و الكل و قعد يهيص و فرحان.
صفاء: اهدي بس علشان الطفل.
حياة(بدموع): انا حامل انا مش مصدقة انا مبسوطة، هيييييييييييي.
قتون: يا قلبي.
نعمان: و اخيرا بقي هبقي خال...
هند: هننزل نعمل ليكي شوربة.
حياة: اخيرا اخيرا.
الكل قعد يطنط و مبسوط. و حياة طلعت علي السرير و فرحانة.

حياة: حامل حامل حامل. هيييييييييي.
ليث(باستغراب): ملمومين في اوضتي ليه؟
حياة قعدت علي السرير بسرعة.
حياة(بتوتر): ها ايه ايه اللي جابك؟ و عملت ايه في الصفقة؟
حياة قامت و قربت من ليث.
ليث(بفرحة): كسبناها.
ليث شال حياة و لف بيها كتير و حياة داخت و الكل بيحاول يوقف ليث.
فردوس: خلاص يا ابني.
ادهم: البت داخت...
ليث: انتي كويسة؟
حياة: طبعا طبعا.
محمد: طب هنروح احنا.
ليث: استنوا هنا كنتوا بتعملوا ايه؟

حياة: حبيبي بقولك ايه.
ليث: ايه اللي في ايدك ده؟ وريني.
حياة: لا لا.
حياة جريت علي تحت و رمت اختبار الحمل.
تالا: قولتيله؟
حياة: لا مش دلوقتي...
ليث: فين الغداء؟
فهد: اهو تعالي.
الكل قعد يأكل و فهد و ليث لاحظوا اهتمام الكل بحياة.
ليث: حياة اشمعنا بتأكل مسلوق؟
تالا: ااااا صللل...
فردوس: يعني هي.
فتون: هي كويسة بسس.
محمد: عادي يعني هي بس ع.
حياة عطست كتير و قعدت تكح.
حياة: آسفة اصل عندي برد...
حياة: صح و لا ايه؟

الكل: اه.
ليث: طيب.
عدي كام يوم.
ليث: حد شاف حياة؟
صفاء: اه يا حبيبي راحت المستشفي من بدري...
ليث: غريبة بس ماشي.
و بعد فترة حياة رجعت لقت الكل قاعد و مستنيها و ليث في شغله.
فهد: ها عملتي ايه؟
حاتم: ردي.
تالا: الدكتورة قالتلك ايه؟
فتون: حياة حامل في الشهر الرابع في تؤام.
الكل اتصدم في البداية و بعدين تقبل الموضوع.
صفاء: لوووووووووووووووووووولوووووووووووي، ام مصرية عادي طبيعي جدا????????.

هند: الف الف مبروك يا حبيبتي.
الكل قعد بارك ل حياة و كان مبسوط.
حياة: طيب يلا بسرعة نحضر لعيد ميلاده بسرعة.
ادم: طيب.
حياة: تعالوا معايا يا بنات فوق.
حياة و البنات بدأوا يشتغلوا فوق و الباقي تحت.
و جه وقت ميعاد رجوع ليث.
ليث دخل القصر لقاه ضلمة.
ليث: امي. فهد محمد حياة.
الكل: كل سنة و انت طيب.
حياة جريت علي ليث و حضنته و هو شالها.
حياة(بابتسامة): كل سنة و انت طيب و كل يوم و انت جوزي و حبيبي.

ليث: حد قالك اني بحبك قبل كدة.
فهد: بقول نمشي بقي.
الكل ضحك علي كلام فهد. و بدأوا يقطعوا الكيك و يأكلوا و بعدين ليث لاحظ غياب حياة.
ليث: احم طيب عن اذنكوا شوية و جاي.
كريم: ماشي يا عم.
ليث طلع للدور بتاعه لقاه مفروش ورد علي السلالم ابتسم و كمل مشيه و لقي ورق علي الارض.
الاول انا.
الثانية بحبك.
التالتة و عايزة اقولك.
الرابع مبروك...
الخامسة علي.
ليث(بأستغراب): علي؟!
حياة: علي ليلي و عز.
ليث: ليلي و عز مين؟

ليث افتكر كلام حياة.
حياة: لو خلفت هسمي ليلي و عز.
ليث(بصدمة): يعني انتي؟
حياة(بابتسامة): ايوه.
ليث شال حياة و لف بيها كتير و كان بيضحك و حياة هي كمان كانت بتحضك.
ليث(بصوت عالي): بحبك اوي.
عدي سبع سنين...
حياة(بصريخ): عز.
عز: no.
جميلة: براحة يا حياة.
محمد: يا عاقلة انتي. ايوه متتحوليش زي البت دي.
حياة(بصوت عالي): قسما بربي لو مسكتش يا محمد مش هخليك تلحق تخلف. هقتلك.
جميلة: حرام عليكي لسة متجوازه من شهر...

حياة(بصريخ): ليلي انتي كمان تعالي هنا.
فهد: الله يرحمك يا ماما كانت بتعرف تتعامل معاهم.
الكل: الله يرحمها.
حياة(بصريخ): و الله هولد هنا و اللي يحصل يحصل. انجزوا تعالوا علشان الHomework.
ليلي: يعني لما نذاكر يا ماما هنأخد ايه؟
حياة: انتوا مش بتسمعوا غير كلام ابوكوا.
حياة(بصوت عالي): ليث ليث.
محمد: معاه ادم و ادهم و نعمان في اوضة الملاكمة.
حياة(بوجع): آآآه.
جميلة: هتولدي و لا ايه؟
حياة: لا لسة شهرين.

حياة: فين ماهر يا فردوس؟
فردوس: نايم علشانه عيل صايع.
فهد: بتقوليها بكل فخر ما هو ابنك يا هانم.
فردوس: طالع لابوه.
محمد: مش هتخلفوا تاني و لا ايه؟
فهد: المدام بتقولي لما يبقي سن ماهر عشر سنين. هكون انا عجزت ساعتها.
حياة(بصريخ): ابعد عن بنت خالتك يا حيوان.
عز: اديكي قولتي بنت خالتي. روحي في حتة ناشفة.
حياة: لا لا هولد كدة لا مش قادرة. منك لله يا ليث.
دادة نور: خشي يا حبيبتي...
تالا: حبيبة ماما شهد.

شهد: ماما.
حاتم: طب وابوكي يا جذمة.
شهد: سيف عامل ايه دلوقتي؟
حاتم: الحمد لله كويس يا حبيبتي.
تالا: اومال فريد و فتون لسة مرجعوش.
حياة: البيه و الهانم راحوا سافروا و سايبين لينا ورد.
حاتم: واطي الواد ده. بقولك ما اخد تالا و اسيبلك العيال.
حياة قلعت الشبشب و حدفته و في وش حاتم بس جه في وش ليث...
حياة(بتوتر): و الله غصب عني.
ليث(بحدة): اصرفها منين؟
ليث مشي ناحية حياة بغضب.
حياة(بصريخ): خبوني.

حياة جريت من ليث و الكل بيضحك عليهم.
حياة: حرام عليكوا هولد.
ليث: تعالي و مش هعملك حاجة.
حياة: وعد رجالة.
ليث: وعد.
حياة راحت ل ليث و ليث باسها علي رأسها.
حياة: لا احرجتني.
حياة(بصوت عالي): الله يخرب بيتك البت يا ادم.
فردوس: ايه ده ايه ده؟ بتبوس اختي ياض.
ادم(ببرود): خطيبتي.
نعمان: لا حقه.
حياة: امشوا من هنا و الا و الله لاقتلكوا في ايدي.
فردوس: اوف هو احنا مش هنسافر زي نازلي و كريم و لا فريد و فتون.

ليث: ليلي حبيبة بابي تعالي.
ليلي: حاضر.
ليث: شايف يا بابي مامي بتبصلي ازاي؟
ليث: حياة متبصيش للبنت كدة.
حياة: اولعوا انتوا الاتنين و معاكوا الزفت ده.
حياة: بيسمعوا كلامك انت و بس ده ايه القرف ده.
ليث(بغمزة): ما هما طالعين لامهم بيسمعوا كلام ابوهم.
محمد: اوبا ثبتك يا حياة.
الكل ضحك علي كل اللي بيحصل ده.

كاميليا فاقت من الغيبوبة و سافرت و كل شوية تيجي تزور ادم و ادهم، و ناهد طلعت كدابة و كانت مزورة التحاليل. و صفاء ماتت و هند و مأمون سافروا يحجوا، فريد و فتون و نازلي و كريم سافروا يتفسحوا. نعمان خطب حنين، و جميلة و محمد اتجوزوا. ادم اعترف انه بيحب حور و قال انه هيتجوزوها. حياة خلفت ليلي و عز. فردوس خلفت ماهر. فتون خلفت ورد. تالا خلفت شهد و سيف و نازلي كانت حامل...
حاتم: عندي سؤال بس.
الكل: قول.

حاتم: ايه يا ليث احساسك بحياة او ايه هي حياة بالنسبة ليك؟
ليث: حياة بالنسبة ليا دواء الجروح و بالنسبة ليا هي علاج بتعالج كافة الجروح. حتى جروح القلب اللي مش بيبقي ليها علاج. حياة هي الانسانة الوحيدة هي اللي قدرت تفتح قلبي و تقعد فيه لا و كمان متبتة فيه مش عايزة تخرج زي الجبل ثابته، هي طبيبتي و كانت طبيبة قلبي.
حياة: لا احرجني. بحبك.
ليث: بعشقك...

الكل انبسط و قعد اتكلم و استمرت حياتهم و مكنتش بتخلوا من الهزار و الضحك و المشاكل و الحب و كل امور الحياة.

النهاية.
( طبعا الكل عارف ان وجود الاخت في حياة الآخرين مهم جدا و ان الاخت ممكن تتحمل علشان خاطر اخواتها و في من امثال حياة كتير بس واجب باقي اخواتها انهم يساعدوها و ميحاولوش يجوا عليها او يضغطوا عليها. و في بعض الاخوات اللي مش بيحسوا بحجم المسئولية اللي الاخت الكبيرة شايلاها الاخت الكبيرة تعتبر بمثابة الام ).

( مبدأيا مطلوب من كل ولي امر سواء اب او ام او اخت او اخ رقابة علي الاصغر، بمعني الوسائل الاجتماعية دي ليها ايجابيات و سلبيات. في بعض الناس بتستخدم الوسائل الاجتماعية بطريقة خطأ و بتسئ للوسائل دي مع انه فيها حاجات كتير حلوة بس مطلوب من كل اسرة ترشد ابنائها بالاستخدام الصحيح للوسائل دي. و مطلوب منهم الرقابة حتى لو من بعيد بس لضمان سلامة عيالهم. و مطلوب من كل اب و ام اختيار اصدقاء اصحابهم او مش بالمعني ده لا يقولوا ليهم اسس اختيار الصديق-لاختيار الصديق قواعد و اسس- مش اي حد يبقي اسمه صديقك في اصدقاء اسمهم اصدقاء السوء دول بقدر الامكان لازم نبعد عنهم لانهم بيودونا في سكة غلط خالص. زي نعمان فيه امثاله كتير و في من امثال صحابه كتير و اللي من امثال نعمان بيبقوا ضحية و للأسف ممكن يخسروا كتير و من اللي ممكن يخسروه حياتهم و النفس غالية جدا علي الانسان، مطلوب من كل ام و اب و اخ و اخت انهم يصاحبوا الاصغر منهم. لو الاب اعتبر ابنه صاحبه و سابله مساحة من حرية الكلام الطفل هيبقي مرتاح و لما يبقي فيه حاجة هيجي يحكيله. و الكلام مش بيقتصر علي الاب بس بل و علي الام و علي كل اخ و اخت كبار. لازم نحتوي الاصغر مننا علشان منجيش نندم فيما بعد ).

( بعض الاطفال بيبقوا ضحية لاسرتهم بمعني ادم و ادهم للاسف ولدوا بس محصلوش علي الحب المطلوب و الكافي بالنسبة ليهم و ده للأسف بيبقي غلط و نتيجة عدم توافر الحب بين الاب و الام. لازم الاب و الام يفكروا في مصلحة ابنائهم قبل اي حاجة. ميبقوش انانين و يفكروا في مصلحتهم الاول. لازم الابناء يتربوا في بيت ملئ بكل الحب و الاحترام و التقدير لان نفسيتهم الصحية مهمة جدا و لازم اولياء الامور يراعوا كدة ).

( في بعض البنات اللي في الجامعة بتحسب نفسها كبرت و خلاص ينفع تحب و تتحب خالص في بعض الشباب بيستغلوا انهم اغنياء و ممكن يكسروا قلب البنت من غير اي احساس بالضمير. لازم كل بنت تقفل علي قلبها لغاية ما يجي الشخص المناسب اللي يستحق حبك كبنت محترمة و راقية و عندها مشاعر، و الحب الاول للبنت بيبقي لوالدها دايما )...

( ساعات ربنا بيبعت لينا تعويضه علي هئية اشخاص و ساعات الشخص ده بيبقي رزق و الشخص ده بيقدر يداوي كل جروح قلبنا اللي محدش يعرف عنها حاجة و اللي مبيكنش حد حاسس بيها غير الشخص ذات نفسه. و مش كل شخص مغرور يبقي وحش ممكن لانه جه عليه وقت اتهان و اتعامل معاملة وحشة بس ده ممكن يكون السبب و التمس لاخيك سبعين عذرا، خليك واثق ان تعويض ربنا كبير ).

تمت
الجزء التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة