قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثامن عشر

ليث كان بيتكلم مع رجل اعمال في شغل. و بعدين.
ليث لقي حياة قربت منه و حضنته و باسته جمب شفايفه...
ليث بصلها بصدمة و الكل استغرب من تصرف حياة.
حياة: انت جميل جدا.
ليث(بصدمة): حياة انتي واعية لكلامك و افعالك؟
حياة بصت لرجل الاعمال اللي قدام ليث.
حياة: شايف ده و شاورت علي ليث
حياة: ده جوزي.
حياة(بضحك): بالاجبار.
حياة: هددني هددني ده هددني لاني بس فقيرة.
ليث(بحدة): حياة اتعدلي.

فريد: يا نهار اسود هي حياة بتعمل ايه؟
فتون: حياة اكيد مش في وعيها حياة مستحيل تعمل كدة و تقرب من ليث بالطريقة دي قدام الناس.
حياة: هششششش، انت دايما بتتكلم و انا عليا اسمع و انفذ.
حياة(بدموع): لكن عمرك ما سمعتني. عمرك ما جيت و قولتيلي ايه حكايتك. عمرك ما همك امري.
ليث: حياة حد شربك حاجة؟
حياة(بضحك): اه اه كاميليا مراتك الاولي.
حياة: ليه بقي؟ لاني مراتك التانية...

ليث: I m sorry mr. Harry، (انا آسف مستر هاري).
ليث شال حياة بين ايديه و حياة حاوطته بايديها.
حياة: ليث بيه بيعتذر. معجزة.
ليث(بحدة): اخرسي يا حياة.
ليث: فريد مشي الحفلة عقبال ما اجي.
ليث طلع بحياة لاوضتهم و نزل حياة.
ليث(بحدة): ايه اللي انتي عملتيه ده؟
حياة قربت من ليث و حاوطت رقبته و قربت منه اوي.
حياة: ايه عملت ايه؟
ليث: حياة انتي مش في وعيك نامي و بكرة نتكلم.

ليث كان هيمشي بس حياة مسكته و زقته علي الحيطة. و قربت منه.
حياة(بسخرية): و علي اساس انت بتسمعني يا ليث بيه.
حياة: تعرف انك شخص غريب جدا. و غموض.
حياة: علشان كدة خايفة احبك.
حياة: خايفة تكسرني. زي.
حياة(بدموع): زي ما كل حاجة حواليا بتكسرني و كسرتني.
ليث: حياة انتي حاليا مش في وعيك بكرة نتكلم.
حياة: شوفت عايز تسبني و تمشي زي اللي قبلك. امشي.
حياة بعدت عن ليث و ودته ضهرها.

حياة(بدموع): امشي انا دايما لوحدي. يلا امشي انا مين انا علشان تقف و تسمعني.
حياة(بضحك و دموع): انا انا مرات ليث بيه. انا اللي دايما مذنبة.
حياة: انا بخير بخير اوي.
حياة(بدموع): بس ده كدب. انا مش بخير ابدا.
حياة: انا قلبي مكسور.
حياة وقعت علي الارض و ليث قرب منها و نزل لمستواها.
حياة: انا خايفة احبك لتكسرني يا ليث.
حياة قربت من ليث و (لخيالكوا).

-ليث بادلها و شالها بين ايديه و مشي راح ناحية السرير و حطها عليه و لسة هيقرب منها لقي حياة نامت.
-ليث قرب منها و باس رأسها و غطاها و طفي الانوار و نزل للحفلة تاني.
فهد(بهمس): حصل ايه؟
ليث: مفيش. الحمد لله ان الراجل مفهمش كلام حياة.
فهد: هي قالت مصايب؟
ليث: حاجة زي كدة.
فهد: طيب. يلا نكمل شغلنا.
صفاء: هو حصل ايه لحياة؟
ادهم: منعرفش.
كاميليا راحت ل ليث و مسكت في ايده.

كاميليا: حبيبي مش هتعرفني علي رجال الاعمال؟
ليث(ببرود): لا.
كاميليا: طب يلا نرقص.
كاميليا شدت ليث و خلت ليث يرقص معاها.
ليث فعص خصرها بايديه.
ليث(بحدة): وديتي ايه لحياة؟
كاميليا(بلامبالاة): مودتهاش حاجة. هي حصلها ايه؟
ليث(بحدة): انطقي يا كاميليا لاما فيها موتك.
كاميليا(ببرود): ودتها كحول و منوم الاتنين مع بعض.
ليث: بس حياة مبتشربش كحول.
كاميليا(ببرود): حطيته في العصير. كحول بدون طعم و منوم...

كاميليا(بضحك): و هي زي الهبلة شربته.
ليث(بحدة): عملتي كدة ليه؟
كاميليا: مش انا اللي حد يأخد حاجة بتاعتي و ملكي يا ليث. انت ملكي انا، انا و بس.
ليث(ببرود): انا مش ملك حد و لا انتي و لا حياة، انا ملك نفسي فاهمة.
ليث(ببرود): و عقابك قرب اوي، مش انا اللي مراتي تغفلني و تروح تقيم علاقات مع ناس زبالة زيها.
ليث ساب كاميليا. و راح لفريد.
ليث: فريد انهي الحفلة.
فريد: طيب.

و الحفلة انتهت و متبقاش غير عائلة حياة و عائلة ليث.
نازلي: هو انت شلت حياة ليه و طلعت و منزلتش تاني.
ليث: تعبت شوية فطلعتها تنام.
نازلي: طيب، هنمشي احنا.
صفاء: لا طبعا ميصحش لا لا، ده بيتكوا.
فهد: ايوه انا شايف كدة خليكوا.
فردوس: بس مينفعش.
فهد: ازاي بس لا خليكي. يلا.
ليث: ايوه اطلعوا علي فوق يلا. تولي الامر يا امي.
صفاء: طيب...
تالا: انا طالعة انام اشوفكوا بكرة.
محمد: انا طالع وراكي هموت و انام. باي.

فريد: يلا هوصلك يا فتون.
فتون: تمام يلا.
فريد خد فتون و وصلها لغاية بيتها.
فريد: باي. هشوفك بكرة؟
فتون: ممكن. باي.
فريد: تصبحي علي خير.
فتون: و انت من اهله.
و كل واحد طلع لاوضتة ينام...
عند ليث.
ليث طلع و هو كل تفكيره مع حياة و مع كلامها.
حياة: انا خايفة احبك لتكسرني.
كل شوية الجملة دي تتكرر في دماغ ليث.
-ليث طلع و غير هدومه و لبس بنطلون بس. و قرب من السرير قلع حياة الصندل و السلسلة و الحلق.

ليث قرب منها و باس رأسها و راح نام علي السرير...
ليث قرب حياة منه و دفن رأسه في رقبتها و نام...

-في الصباح الباكر...
في قصر ليث.
فردوس: طب كان كدة و لا كدة؟
فردوس: طب يعني امشي ازاي طب.
فهد: احم احم.
فردوس: اه اهلا. عن اذنك.
فردوس كانت هتمشي بس فهد مسك ايديها و هي شالت ايديها بسرعة...
فهد: اسف. شكلك تايهة تعالي اوصلك.
فردوس: تمام معلش هتعبك.
فهد: تعبك راحة. تعالي من هنا.
فهد: عايزة تروحي فين؟
فردوس: الباقي قاعد فين؟
فهد: تعالي نشوفهم في الجنينة.
فهد و فردوس راحوا للجنينة.

نعمان: بس انت عقلك كبير يا ادم مش زي سنك ابدا.
ادم: شكرا.
ادهم: و انت ناوي تبقي ايه؟
نعمان: ان شاء الله دكتور.
ادم: زي حياة؟
نعمان: اه.
ادهم: ان شاء الله.
نعمان: و انتوا بقي بتحبوا تعملوا ايه؟
ادهم و ادم: ملاكمة.
نعمان: و انا كنت كدة.
تالا(بضحك): انتي مسخرة يا نازلي.
نازلي: احم احم مبحبش اتكلم عن نفسي كتير.
تالا: يا بت اتهدي شوية.
فردوس: هاي.
نازلي: هاي يا اختي.
تالا: هاي.
فهد: فين محمد يا تالا؟

محمد: كان مع ماما في المطبخ.
فهد: طيب عن اذنكوا...
فردوس: فين حور؟
تالا: في المطبخ مع ماما.
فردوس: طيب، اتمني نكون معملناش ازعاج.
تالا: لا و الله انا فرحانة جدا. بدل الاجازة و الملل ده.
صفاء: يلا يا جماعة نفطر.
تالا: مش هتستني ليث زي كل مرة.
صفاء: لا عندنا ضيوف لازم ياكلوا يبقي هو و حياة يأكلوا بقي...
و الكل راح قعد علي السفرة...
كاميليا(بقرف): Good morning.
حور: مالك كأنك بالعة كلب كدة.

الكل ضحك علي كلام حور.
كاميليا(بعصبية): انتي يا بت انتي ابعدي عني مقرفة.
نازلي: هي بتهزر.
كاميليا(بقرف): و انتي مين انتي كمان، ايه العائلة المقرفة دي...
صفاء(بحدة): كاميليا علي اوضتك.
كاميليا: لا هما اللي يطلعوا بره.
فردوس(بدموع): يلا يا جماعة نمشي.
فهد قام و مسك دراع كاميليا و لواه ورا ضهرها.
فهد(بحدة): لو ليث مش عارف يربيكي ممكن انا اربيكي فاهمة...
كاميليا(بدموع مصطنعة): شايف يا ادم عمك بيعمل ايه؟

ادم(ببرود): انتي اللي جايبة لنفسك التهزيق.
فهد زق كاميليا.
فهد(بحدة): علي اوضتك. لغاية ما ليث ينزل و يشوف حل معاكي.
تالا: اقعدوا بس...
نعمان: احنا اتهزأنا في بيتكوا.
محمد: معلش هي كاميليا كدة. اسفين.
فهد: خلاص يا جماعة حصل خير. لما ليث ينزل هيتصرف معاها.
صفاء: علشان خاطري بقي.
حور: خلاص بقي انا حبيت طنط صفاء اوي.
صفاء: و انا حبيتك اكتر و الله.
محمد: طب و انا يا ست حور.
حور: حبيتكوا كلكوا اوي اوي.

عند ليث و حياة.
ليث قام قبل حياة و فضل قاعد علي السرير باصص لحياة و يفضل يضايقيها في نومها.
ليث حس انها هتبدأ تفوق عمل نفسه نايم.
حياة بدأت تتحرك في نومها و فتحت عنيها بس حست بصداع و دوخة.
حياة(بوجع): آآه ايه الصداع ده؟
حياة قامت قعدت علي السرير و هي مغمضة عينيها.
حياة: آه يا رأسي. ايه الوجع ده؟
و حاولت تفتح عنيها لغاية ما فتحت و هي لسة حاسة بصداع. بصت جمبها لقت ليث.
حياة: ايه ده؟ حصل حاجة؟
حياة: لا لا.

حياة: هو انا لسة بلبس امبارح اوف. هو حصل ايه؟
حياة قامت من علي السرير و اول ما وقفت داخت راحت وقعت علي السرير...
ليث: حاسبي.
حياة: آآه رأسي وجعاني اوي.
ليث: استني هفوقك.
ليث قام و عمل ل حياة فنجان قهوة من الماكينة و وداه ليها.
حياة: هو حصل ايه؟
ليث: يعني مش فاكرة؟
حياة: لا اخر حاجة فكراها. ان كاميليا عزمت عليا عصير، بس حصل حاجة تاني؟
ليث: حاجات كتير.
حياة(بقلق): هو انا عملت حاجة؟

ليث: قصدك احنا الاتنين عملنا حاجة...
حياة: مش فاهمة.
ليث: مبروك بقيتي مدام ليث.
حياة(بصدمة): لا لا ثانية بس استوعب.
حياة(بصدمة): انت كداب محصلش حاجة بينا.
ليث: هكدب ليه؟
حياة(بدموع): ارجوك قول انك بتكدب. ارجوك.
ليث: لا حصل حقيقي.
حياة قعدت تعيط كتير و ضمت رجليها و قعدت تعيط.
ليث: خلاص اهدي.
ليث: اهدي بس بطلي عياط.
حياة(بعياط): بتكدب عليا صح؟
ليث: لا مش بكدب عليكي و قومي يلا خدي دوش.

حياة(بعياط): كدة انت هطلقني خلاص خدت اللي انت عايزه صح.
ليث: لسة معرفش. خشي خدي دوش...
حياة(بعياط): لا، بكرهك اوي.
ليث شال حياة و دخل علي الحمام و حطها في البانيو و شغل الماية.
حياة(بعياط): يا غبي.
ليث: قدامك ربع ساعة.
ليث خرج و هو مبسوط من اللي هو عمله. و غير هدومه.
ليث لبس بدلة باللون الكحلي و قميص ابيض و جذمة سوداء و ساعته و سرح شعره و حط برفيوم.

ليث لسة هيخرج لقي حياة داخلة و هي موطية رأسها و بتعيط في صمت.
ليث: بطلي عياط.
حياة. لا رد...
ليث: قولي حاضر.
حياة: اخرج بره عايزة اغير.
ليث خرج من اوضة الملابس. و حياة طلعت هدوم ليها وبدأت تلبسها...
حياة لبست بنطلون اسود و تي شيرت مايل علي الكتف و جسمها من فوق و من الضهر باين و التي شيرت قصير لغاية الخصر. و كان باللون الاسود و كوتشي ابيض عالي نوعا ما. و لمت شعرها علي شكل كحكة عالية.

حياة خرجت لقت ليث مستنيها.
ليث: اعملي حسابك اني هطلقك بعد ما تحملي و تخلفي.
حياة(بصدمة): هو انت ناوي تخليني اخلف؟
ليث: اه...
حياة(بصدمة): و هطلقني بعدها و هتخليني اسيب ولادي.
ليث: اه.
حياة(بعياط): انت مجنون و لا اهبل. انا مستحيل احمل منك و اخلف ولاد تشيل اسمك فاهم.
حياة(بعياط): و كمان انا لو خلفت مستحيل اسيب ابني و لو فيها موتي. و انت حيوان مش انسان انا بكرهك بكرهك يا ليث.
حياة(بعياط): بكرهك اوي.

حياة قعدت علي الكنبة و حط رأسها بين ايديها و هي بتعيط. ليث قرب من حياة و حاوطها بأيده.
حياة: ابعد عني...
ليث: هشششش اهدي. كنت بهزر معاكي.
حياة: انت كداب.
ليث: لا مش بكدب محصلش حاجة بينا. و كنت بهزر معاكي.
حياة(بأمل): بجد؟!
ليث: اه.
حياة(بابتسامة واسعة): يعني انا لسة زي ما انا؟ شكرا جدا ليك.
حياة نطت علي ليث و حضنته.
ليث: اهدي يا مجنونة...

حياة(بابتسامة واسعة): شكرا انك معملتش ليا حاجة. شكرا جدا. تسلم. بحبك.
ليث: ما كانت بكرهك من شوية.
حياة(باحراج): انا مش بكرهك و لا بحبك بمعني اللي هو الحب يعني شخص عادي بحبك في الله...
ليث: طيب. يلا ننزل اتأخرنا.
ليث خد حياة و نزلوا لتحت...
محمد: كنا فاكرين مش هتنزلوا.
ليث(بحدة): محمد...
نازلي: احم ليث ممكن اقولك حاجة؟
ليث: اه تعالي ورايا في اوضة المكتب.
نازلي راحت مع ليث.
ليث: ها موافقة؟
نازلي(باحراج): اه.

ليث: الف مبروك.
نازلي: شكرا.
ليث قام و باس رأس نازلي.
ليث: الف مبروك انا هنا اخوكي الكبير، تمام؟
نازلي: تمام. شكرا حياة محظوظة بيك.
نازلي: اكيد حكتلك.
ليث: حكتلي ايه؟
نازلي: ها لا لما بقي هي تحكيلك.
نازلي سابت ليث و طلعت تجري.
نازلي: يا نهار اسود لو حياة عرفت اني لمحتله.
نازلي: بس انا مكنتش اعرف انها مقالتش ليه. اعمل ايه؟
نازلي: هو اكيد مش هيسألها ان شاء الله.
نازلي راحت و قعدت معاهم. و بعد شوية ليث جه.

ليث: ان شاء الله بكرة كلنا هنروح اجازة. هنروح مصيف.
تالا(بفرحة): اخيرا...
محمد: يعيش ليث يعيش ليث.
فهد: اخيرا هتفكها يا معلم.
ليث: شوفت. و اخوات حياة هيجوا معانا.
نعمان: لا لا بلاش.
فردوس: ايوه مينفعش.
صفاء: ما تكلمي اخواتك يا حياة.
حياة: براحتهم. بس هما وراهم مشاغل و كدة يعني.
ليث: لا انا قولت كلمتي. النهاردة تروحوا تجهزوا شنطكم و الصبح هنعدي عليكم...
نعمان: بس...
ليث: انا اخوك الكبير اسمع كلامي.

كاميليا(بعصبية): دول هيجوا معانا.
ليث: انتي مالك؟
كاميليا: و يا تري معاهم فلوس.
ليث قرب من كاميليا و ضربها قلم علي وشها.
ليث(بحدة): قلة ادبك زادت اوي. احترمي نفسك و الا انتي عارفة هعمل ايه كويس. علي اوضتك.
ليث(بحدة): علي اوضتك.
كاميليا طلعت بغضب من قدامهم.
ادهم: كنت ممكن تعمل ده بينك و بينها، عن اذنكوا.
صفاء: خلاص حصل خير.
ليث: فريد هيكون ماسك الشركة في الفترة دي، بكرة الساعة 6 الصبح كونوا جاهزين.

ليث: فهد محمد تعالوا معايا.
التلاتة خرجوا بره القصر...
تالا: انا متحمسة اوي.
نازلي: وانا.
صفاء: طب يلا جهزوا شنطكم.
حياة: هو احنا هنروح مصيف اللي هو بحر و كدة.
ادم: ايوه، و مايوهات و مزز.
حياة: اسكت يا منحرف انت.
نعمان: سيبي الواد يفك عن نفسه.
فردوس: نعمان احترم نفسك.
نعمان: طيب، يلا نروح نجهز نفسنا.
نعمان: اقابلك بكرة يا وحش.
ادم: طيب. باي.
نعمان و فردوس و نازلي و حور روحوا كانت في عربية مستنياهم...

حياة لقت ماسدج مبعوته ل تليفونها.
مضمونها جهزي هدوم جوزك يا زوجتي العزيزة.
حياة بعتت ماسدج ل ليث.
مضمونها هعمل كدة شفقة يا زوجي العزيز
و بعتت ماسدج تانية.
مضمونها بس انصحك بلاش انا
حياة قامت و بدأت تجهز هدومها و هدوم ليث.
تالا قامت و جهزت هدومها، صفاء عملت زيها.
ادم و ادهم ظبطوا شنطهم.

-في مكان تاني.
في المستشفي.
احمد: مالك يا عم تقلان علينا ليه؟
فتون: لا و الله بس الايام دي مشغولة مع ماما و بابا و حياة.
احمد: وحشتني بنت العسل دي.
فتون: و انا حاسة الجواز خدها مننا.
احمد: عقبالك يا بيضة. انا لما اتجوز مش هعبركوا.
فتون: واطي، انا كلمت حياة و اطمنت عليها.
احمد: و انا عملت كدة برضو.
فتون: عرفت انهم هيروحوا اجازة كلهم حتى اخوات حياة.
احمد: عرفت يا بيضة قبلك.
فتون: رزل.

مرزوق: شايفكوا واقفين بتتكلموا يلا علي شغلكوا.
فتون: اسفين يا دكتور.
مرزوق: طيب، هي حياة مالها؟
احمد: لا حياة اتجوزت.
مرزوق(بصدمة): حقيقي! انا اول مرة اعرف.
مرزوق: انا افتكرت انها تعبانة او حاجة.
فتون: لا.
مرزوق: طيب يلا علي شغلكوا يلا.
قتون و احمد راحوا شغلهم.
مرزوق: ربنا معاها. و يسعدها.

-في مكان تاني.
في قصر ليث.
محمد و فهد و ليث رجعوا. و الكل اتعشي و كله طلع علي اوضته.
عند حياة و ليث.
ليث(بصدمة): ايه ده يا حياة!؟
حياة: احم هو كدة.
ليث: ده احنا رايحين اسبوع واحد و راجعين واخدة لبس سنة ليه.
حياة: انا بحب كدة. بحب اخد لبسي بحبه الله.
ليث: طب انا مالي؟
حياة: مش انت اللي قولتلي اعمل كدة.
ليث: انا اللي غلطان يعني؟
حياة: اه. انا حذرتك.
ليث: طيب يا حياة. طيب.

حياة ضحكت عليه و راحت قعدت علي التلفزيون.
ليث: يلا تعالي نامي.
حياة: لا بفضل سهرانة للصبح. و مش جايلي نوم.
ليث: طيب وطي الصوت.
حياة: حاضر.
في الصباح الباكر...
حياة: ليث ليث ليث.
ليث(بنوم): نعم.
حياة: قد ايه انت برئ و انت نايم...
حياة(بغيظ): مش منحرف و انت صاحي.
حياة لقت نفسها علي السرير، و ليث فوقها.
ليث(بخبث): قولتي انا ايه و انا صاحي؟
حياة: اوف يا رزل. ابعد عني.
ليث: اممم ممكن بس بشرط.

حياة: لا حضرتك هتقوم و من غير شروط.
ليث: ازاي بقي؟
حياة بصت بعمق في عيون ليث و ليث بقي تايه في عيون حياة. و فجأة ملقاش حياة قدامه.
حياة(بضحك): ايه يا بطل.
ليث(بصدمة): حصل ايه؟
حياة(بضحك): عيوني سحرتك اصلي بعمل سحر.
ليث قام بسرعة و حاول يمسك حياة بس حياة فلتت منه.
حياة: لا اهدي كدة يا بطل. احنا الساعة 4 الفجر.
ليث: و ربي يا حياة لامسكك.
ليث جري ورا حياة لغاية ما مسكها.
حياة: يلا بقي اتأخرنا. بليز.

ليث: مش مستعجل علفكرة...
ليث سابها و دخل الحمام و بعد فترة خرج.
حياة: مش هتصلي؟ انا صليت يلا صلي.
حياة: هخش البس عقبال ما تصلي.
حياة سابت ليث و دخلت اوضة الملابس. و ليث صلي و كان حاسس براحة شديدة.
حياة لبست شورت قصير ابيض و تي شيرت اسود مايل علي الكتف. و لبست كوتشي ابيض و رفعت شعرها لديل حصان. و مسكت في ايديها جاكت جلد قصير.
حياة: هستناك تحت هشوف حد صحي و لا لسة.
ليث: مش قصير اللبس؟

حياة: هو ده لبس المصيف، اومال لو شوفت المايوه.
حياة سابته و نزلت جري.
ليث(بصدمة): مايوه!
ليث(بصوت عالي حياة سمعته): علي جثتي تلبسي مايوه يا حياة.
حياة: ايه ده انتوا صاحيين؟
محمد(بضحك): اه و سمعنا ليث.
تالا: ده مش هيخليكي تستمتعي ابدا.
حياة(بضحك): هنشوف.
فهد: تعرفي قد ايه مخدناش اجازة. كام سنة و الله ده كدة يشكر.
صفاء: يلا الحمد لله.
ليث: صباح النور.
الكل بصوا ليه و اتصدموا.
كاميليا: لابس بنطلون و تي شيرت.

ليث كان لابس بنطلون جينز و تي شيرت اسود و كوتشي ابيض و حاطط البرفيوم بتاعه.
حياة: اخيرا شوفتك لابس بنطلون و تي شيرت زي البني ادمين.
ادهم: مش يلا هنتأخر.
ليث: طيب يلا.
نور: الشنط كلها في العربيات يا بيه.
ليث: طيب.
الكل خرج. و ليث كان هيخرج بس فهد مسكه.
ليث: في ايه؟
فهد: في لمعة في عينيك.
ليث: يعني ايه؟
فهد قرب من ودان ليث.
فهد(بهمس): يعني وقعت يا اسد.

فهد ساب ليث و مشي. و ليث بصله و بعدين بص ل حياة اللي كانت بتضحك بصوت عالي مع تالا.
ليث: يلا.
-ليث مسك ايد حياة و ركب عربية و ادم و ادهم معاهم في نفس العربية.
-فهد معاه تالا و صفاء.
-محمد معاه كاميليا...
و بدأوا يتحركوا ناحية بيت حياة.
حياة طلعت تليفونها و اتصلت باختها.
الخط اتفتح.
حياة: جاهزين؟
فردوس: ايوه.
حياة: طيب. انزلوا.
فهد نزل هو و ليث. و الحراس طلعت تجيب الشنط.

ليث: حور تعالي هنا مع حياة. و انتي يا فردوس مع فهد. نعمان و نازلي مع محمد.
نعمان: طيب. رحلة موفقة.
فهد: اتفضلي.
فردوس: شكرا.
و الكل ركب العربيات.
حور: اخيرا هنروح مصيف. فاكرة اخر مرة ملحقناش...
حياة: اه. اسكتي شوية يا حوريتي...
ادم: بطلي تتحركي شوية.
حور: طيب. نعمان كان بيفضل يقولي كدة.
ادهم: انتي جميلة زي حياة.
حور: شكرا...
نازلي: متأكد يا محمد ان العربيات امان.
محمد: دي سادس مرة تسألي السؤال ده.

نازلي: اسفة اصلي بخاف شوية من العربيات و بالذات في طريق السفر.
كاميليا(بقرف): طب اخرسي حبة.
محمد: و انتي بقي بتحبي دراستك يا نازلي؟
نازلي: نوعا ما.
نعمان طلع تليفونه و بدأ يكلم حنين شات.
صفاء: بسم الله ما شاء الله يا فردوس قمر اوي.
فردوس: تسلمي يا طنط.
تالا: و انتي بقي درستي؟
فردوس: اه الحمد لله.
فهد كان مركز مع فردوس اوي.
صفاء: فهد انت مركز؟
فهد: ها؟ اه اه.
تالا(بضحك): واضح.
حياة: ليث.
ليث: نعم.

حياة بصتله و سكتت. و ليث لما لقاها سكتت بصلها.
ليث: ايه حصل ايه؟
حياة قربت من ليث اوي.
حياة(بهمس و احراج): احم هو في استراحة قريبة. اصل عايزة اخش التواليت...
ليث: مفيش احراج. كمان ساعة تقدري تستحملي؟
حياة: نوعا ما.
ليث: ماشي.
ادم: اختك دي بتنام بسرعة.
حياة: طلعالي و هتلاقيها منامتش و سهرت. كنت بخليها تسهر معايا علطول...
و بعد فترة لقوا ليث وقف بعربيته.
فهد: ايه؟
ليث: استراحة.
فهد: طيب.

ليث: اي حد عايز يدخل الحمام. او يأكل ينزل.
حياة نزلت و خدت حور معاها و ليث نزل...
صفاء: انزل جيب اكل...
فهد: طيب.
صفاء: انزلي معاه يا فردوس.
فردوس(باحراج): طيب.
نازلي: هو ينفع نشتري اكل.
كاميليا: معاكوا فلوس.
نعمان(بحدة): لا حضرتك احنا بنحترمك لانك اكبر مننا و لانك من عائلة ليث اللي يعتبر اخونا الكبير ياريت تحترمي نفيك.
محمد: بعتذر يا نعمان اسف يا نازلي.
محمد: فهد نزل يجيب اكل.
في الاستراحة.

حياة دخلت الحمام هي و حور.
ليث و فهد و فردوس بدأوا يختاروا اكل للكل.
و بعد فترة.
ليث: حياة اتأخرت اوي.
فردوس: هي مش من النوع اللي بيتأخر هتلاقيها حور.
ليث: طيب.
فهد: ليث.
ليث: ايه؟
فهد: اختاري يا فردوس عقبال ما اتكلم مع ليث...
فهد خد ليث و وقفوا بعيد نسبيا عن فردوس.
فهد(بغمزة): ايه؟
ليث: ايه؟
فهد: وقعت؟
ليث: لا طبعا.
فهد: طب ده كويس.
ليث(باستغراب): ازاي؟
فهد: اصل الصراحة الصراحة كنت حاطط عيني علي حياة.

ليث(بحدة): بتقول ايه يا فهد؟
فهد: بصراحة انا عارف انك هتتسلي ب حياة شوية و هطلقها، و انا معنديش استعداد اتجوزها و هي مدام عادي و هأخدها و هسافر بره.
-اول ما فهد خلص كلامه لقي بوكس في وشه و نزل دم و الناس بصت ناحيتهم و ليث مسك فهد من التي شيرت بتاعه و قربه منه.
ليث(بصوت واطي نسبيا و حدة): اسمع يا فهد. اياك انك تقرب من حياة حياة مراتي انا و مش هتكون و لا مراتك و لا لغيرك.

ليث(بحدة): حياة اتخلقت ليا انا و بس. فاهم؟
فهد(بابتسامة): يعني بتحبها؟
ليث: لا طبعا.
فهد: مغرور مغرور اوي، اعترف لنفسك يا ابني ده انت بتعشقها.
ليث: انا مبحبش حد، بس مبحبش حد يبص لممتلكاتي حتى لو اخويا.
ليث(بحدة): حياة خط احمر، فاهم؟
فهد: ماشي يا عشقان.
ليث لسة هيتكلم بس قاطعه صريخ حياة...
حياة(بصريخ): لييييييييييث...
السؤال: يا تري حصل ايه؟ و حياة بتصرخ ليه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة