قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

رواية طبيبة قلبي الجزء الأول للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل التاسع عشر

ليث لسة هيتكلم بس قاطعه صريخ حياة...
حياة(بصريخ): لييييييييييث...
ليث(بقلق): حياة.
ليث و فهد جريوا علي الحمام و ليث فتح الباب بسرعة.
لقي حور واقفة في جمب بتعيط و حد بيحاول يخنق حياة و يكتم نفسها.
ليث(بعصبية): نزل ايدك عنها.
شخص(بخوف): هه ننز لل بب سس مم حد شش يأ ذيي ني(هنزل بس محدش يأذيني).
فهد: متقلقش محدش هيلمسك بس ابعد عنها...
حياة(بخنقة): م مم ش قق ااد ررة ات نن ف س(مش قادرة اتنفس).

الراجل ساب حياة. و حياة جريت علي ليث.
ليث: اهدي خلاص.
فهد(بعصبية): قدامي.
فهد مسك الراجل و خرج.
فهد: فردوس خليكي جايلك.
فهد: انت يا زفت خدوا ده.
حارس: حاضر يا بيه.
و بعدين ليث راح ناحية العربية و هو شايل حياة و ركبها في مكانها.
ادم: حصل ايه؟
حور ركبت جمب ادم و ادهم. فهد جاب فردوس و ركبها و بدأوا يمشوا.
صفاء: حصل ايه يا فهد؟
فهد: لما نروح علي الفندق و نفهم من حياة.
ليث: حصل ايه؟

حياة: معرفش. كنت في الحمام انا و حور و فجأة لقينا شخص دخل الحمام و قالنا عايز كل فلوسك و حاجتكوا و هددنا. و انا مكنتش عارفة اتصرف و بعدين صرخت و هو كان بيحاول يكتم نفسي بس.
ليث: طيب. المهم انكم كويسين.
و الكل بدأ يسوق و حياة نامت علي كتف ليث.
و بعد فترة وصلوا للفندق...
ليث: حياة حياة.
حياة(بنوم): ايه؟
ليث: قومي يلا وصلنا.
حياة: طيب.
و الكل نزل...
ادم: فين اوضتنا؟
فهد: اه يا ليث فين؟
ليث: طيب ماشي. خدوا.

ليث: كل واحدة في اوضة ادم و ادهم. و حور و نازلي. و محمد و فهد. و فردوس و تالا. و انا و حياة...
كاميليا: ازاي يعني؟
ليث(ببرود): انا و حياة نعتبر في شهر العسل.
ليث: يلا كله علي اوضته الشنط طلعت.
ليث: يلا يا حياة.
و كل واحد طلع علي اوضته.
عند صفاء.
صفاء: يا رب عديها علي خير. ان شاء الله.
عند نازلي.
نازلي: يلا يا حور غيري هدومك و نامي.
حور: طيب.
نازلي: تصبحي علي خير.
عند محمد و فهد...
فهد: اه هموت و انام.

محمد: و النبي ما تنام يا فهد.
فهد: اخرس يا رزل.
عند فردوس و تالا.
فردوس: يا رب احميني انا و كل اللي بحبهم يا رب.
تالا: اللهم امين.
عند ادم و ادهم.
ادم: عايز حاجة؟
ادهم: شكرا.
عند كاميليا.
كاميليا: و الله لاخليكي تتمني الموت يا حياة.
عند ليث و حياة.
حياة(بتعب): هموت و انام.
ليث: محسساني انك طول الطريق سايقة مثلا او عملتي حاجة.
حياة: شكرا.

حياة رمت نفسها علي السرير نامت علي بطنها و فاتحة رجليها و ايديها. كانت واخدة السرير كله.
ليث غير هدومه لبنطلون و تي شيرت بيتي.
ليث قرب من حياة و قلعها الكوتشي و عدل نومتها و نام جمبها.

عدي وقت و الكل نايم.
علي آخر النهار كدة.
حياة بدأت تفوق من نومها و قامت خدت دوش و خرجت...
حياة لبست شورت جينز و تي شيرت بحمالة باللون الرمادي و لبست كوتشي ابيض. و رفعت جزء من شعرها لفوق علي شكل كحكة صغيرة و سيبت الباقي. و حطت روچ هادئ. و خدت شنطة ضهر صغيرة باللون الاسود.
حياة خرجت لقت ليث لسة نايم. فنزلت و راحت ناحية البحر...
حياة(بصدمة): يا نهارك اسود يا ادم.

حياة جريت علي ادم و زقته بعيد عن البنت.
حياة: الله يخرب بيتك بتتحرش بالبنت قدام الكل كدة.
ادم: عندك حق الاوضة هتبقي احسن.
حياة: ادم انت سافل اوي علفكرة. انت ازاي بتعمل كدة انت لسة صغير.
ادم: عادي يعني ما ليث اتجوز و هو صغير.
حياة: يعني كان متجوز يعني عادي. لكن انت طفل لا يا ادم، حرام و عيب.
حياة: تعالي نقعد هناك بعيد عن الناس و نبقي قدام البحر...
ادم: طيب، تعالي.

ادم و حياة مشيوا و راحوا مكان بعيد نسبيا عن الناس و قعدوا.
حياة: نفسك تبقي ايه لما تكبر؟
ادم: مش لازم نتكلم عن اهدافنا و احلامنا.
حياة: امممم شكلك نفسك تبقي حاجة بس متردد.
حياة: عموما يا سيدي يا رب تبقي اللي بتتمناه.

في اوضة فهد و محمد.
محمد: انت يا زفت قوم مش هنقضيها نوم احنا.
محمد: فهد.
محمد(بصوت عالي): فهد...
فهد(بخضة): في ايه حصل ايه؟
محمد: قوم مش هنقضيها نوم.
فهد: تصدق انك عيل زبالة و حيوان.
محمد: متشكر قوم يلا.
فهد: طيب طيب.
فهد قام خد دوش و لبس هدومه. و الاتنين نزلوا.
محمد: شكل مفيش حد صحي لسة.
فهد: شوفت انت اللي غريب.
فردوس: احم احم.
محمد: شوفت اهو العسل اهو.

فردوس: شكرا. بس يعتبر الكل صحي. انا نزلت و هما هينزلوا ورايا...
فهد: طيب.
فهد: تعالوا نقعد هنا.
محمد: يلا. و لما الكل يصحي نروح نتغدي.
فهد: طيب يا مفجوع.
و بعد فترة الكل نزل.
صفاء: البحر حلو اوي.
تالا: عندك حق يا ماما.
محمد(بتريقة): عندك حق يا ماما.
تالا: امشي ياض من هنا. عيل رخم.
نازلي: هي حياة منزلتش؟
نعمان: جنابك شايفة ايه. لا لا تصدقي اهي.
نازلي(بغباء): فين؟
نعمان: علي حجري.
نازلي: يا ارخم خلق الله...

فردوس: بطلوا شوية انتوا علطول كدة.
نعمان: هو احنا مش هننزل البحر.
صفاء: لا لا الجو بدأ يليل. بكرة الصبح ننزل و ابقوا انزلوا براحتكوا.
نعمان(بضحك): لا دي هوايتي انا و حياة. احنا الاتنين بنستني الكل يقوم و ننزل البحر...
تالا: ليث مش هيسمح بكدة.
ادم: الحقي اهم نزلوا.
حياة: طيب يلا نروح ليهم.
نازلي: اهي حياة. اومال فين ليث؟
حياة: لا ده نايم اصله تعبان من السواقة. و انا نزلت و لقيت ادم فقعدنا نتكلم...

صفاء: اه. طب ايه انا جوعت.
حياة: طب استنوا ربع ساعة كدة ممكن ليث ينزل يأكل معانا.
تالا: ماشي يا ام قلب رهيف.
حياة: اخرسي يا بت...
فوق عند ليث.
ليث كان لسة بيفوق و قام قعد علي السرير ملقاش حياة افتكرها في الحمام...
ليث قام فتح الباب.
ليث(ببرود): خير؟
كاميليا: ايه يا حبيبي موحشتكش.
ليث(ببرود): لا. و اعتقد اني قولتلك اني يعتبر اني في شهر العسل مع حياة، فمتزعجناش احنا لسة عرسان جداد.

ليث: اما انتي بقيتي قديمة خلاص...
كاميليا: ماشي يا ليث، هي اللي هتندم.
كاميليا كانت هتمشي بس ليث مسكها من شعرها.
ليث(بحدة): قسما بربي لو لمستي شعرة واحدة من حياة لاكون مموتك علي ايدي يا كاميليا.
ليث(بحدة): فاهمة؟
كاميليا(بدموع و وجع): فف ااه مم ة(فاهمة).
ليث زق كاميليا و قفل الباب في وشها.
ليث راح للحمام خبط عليه مسمعش صوت فتح الباب ملقاش حد.

-ليث مسك تليفونه و لسة هيتصل بيها. بس لقي ماسدچات من حياة كتير.
حياة: انا نزلت و لقيتك نايم و تعبان مرضتش اصحيك، لما تصحي ابقي انزل...
حياة: انجز يا ابني اصحي. ايه ده انت لو طفل مش هتنام كدة.
حياة: اوف يا زفت انت لسة مصحتش حرام عليك. انا جعانة...
حياة: طب انت صاحي و مش عايز تنزل طب.
حياة: حد قالك قبل كدة انك مفسد للمتعة و الاستمتاع.
حياة: ليث يلا بقي اصحي مش قادرة اطلعلك الله.

حياة: يا ابني الكل هنا و هيموت من الجوع. خلي عندك شوية دم و انزل.
حياة: انا قولتلهم يستنوا ربع ساعة لو منزلتش هنروح نأكل. انت حر.
-ليث ابتسم و بعدين راح خد دوش سريع و خرج.
ليث لبس شورت لغاية الركبة باللون الاسود و تي شيرت باللون الابيض و كوتشي باللون الابيض و حط البرفيوم بتاعه.
ليث خد موبايله و فلوسه و حاجته و نزل لتحت.
ليث: ادهم.
ادهم: ايه؟
ليث: قاعد لوحدك هنا ليه؟
ادهم: هكذا.

ليث: طب تعالي معايا نروح للكل.
ادهم(باستغراب): انا و انت؟!
ليث: يلا يا ادهم.
ليث و ادهم راحوا للبحر و قعدوا يدوروا بعنيهم علي العائلة.
ادهم: اهي حياة.
ليث: اه و الكل قاعد اهو. يلا بينا.
ليث و ادهم قربوا منهم.
حياة: حقيقي يا طنط ابنك رقم واحد في افساد المتعة بس.
فهد: قصدك هو اللي بيخلينا نفرح و ننبسط.

حياة: لا طبعا يعني كلنا متجمعين و بعت ليه كذا ماسدچ طب يرد طب. مش معقولة رجل الاعمال الكبير يعني ينام الوقت ده كله...
و بعدين حياة لقت حد بيحط ايده علي كتفها.
حياة(بتوتر): هو انت؟ ازيك عامل ايه؟
ليث(برفعة حاجب): و الله؟ ما كنت من شوية مفسد للمتعة.
حياة: قلبك كبير يا معلم...
ليث: طب يلا نأكل.
حياة: طب اومال كاميليا فين؟
ليث: ملكيش دعوة تعالي معايا يلا.
ليث حاوط حياة من خصرها و مشيوا.

تالا(بهمس): شايفين اللي انا شيفاه.
محمد(بهمس): انا مش مصدق اللي انا شايفه.
فهد: اخرسوا حبة عادي اتنين متجوزين. عقبالنا كلنا.
صفاء: اه و الله يا حبيبي عقبالك يا رب.
تالا(بضحك): سابت كلنا و مسكت فيك.
فهد: طيب طيب.
و ليث اختار ترابيزة كبيرة للكل. و الكل قعد.
ليث: حد عايز يأكل اكلة معينة؟
محمد: سيبنا نشوف مكتوب ايه.
ليث بصله بحدة.
محمد: احم او انت اختارلنا عادي يعني.
الكل ضحك علي محمد اوي.
محمد: يا جذم.

حياة: خلاص نشوف في ايه في الmenu.
ليث: طيب.
و الكل بدأ يشوف هيأكل ايه، و ليث مركز مع حياة.
حياة: بصي دي يا طنط ايه رأيك نطلب منها.
صفاء: ايوه الوجبة دي حلوة...
حياة: بص كدة يا ليث...
ليث: ايه؟ وريني.
ليث: تمام يعني انتي و امي عايزين من ده؟
حياة: ايوه.
نازلي: اختارتي ايه يا حياة؟
حياة: ده.
نازلي: اه و انا يا ليث بعد اذنك.
ادهم: و انا.
ادم: نجرب مفيش مانع.
فردوس: و انا زيك يا حياة.

حياة: طب و حو، ملحقتش تكمل الكلمة...
حياة(بصدمة): حور فين؟
نازلي(بخوف): كانت معايا و صحيتها و سبتها و نزلت.
حياة: انتي مجنونة.
ليث: هششش اهدي، فوق معاها واحدة قاعدة معاها.
ليث: حور نايمة.
حياة(بدموع): الحمد لله.
نازلي: خلاص يا ام قلب رهيف.
حياة: اخرسي يا بت و الله لو كان حصلها حاجة كنت نفختك...
نعمان: حياة الام.
حياة: ظريف.
نعمان(بغمزة): اومال مين اللي؟
حياة(بابتسامة): انا.
ليث(بعدم فهم): يعني ايه؟

حياة: لا لا متأخدش في بالك.
الكل ضحك علي حياة.
حباة: بطلوا.
ليث: نعمان تقصد ايه؟
نعمان: انا و حياة متعودين ننزل البحر بليل.
ليث: علي جثتي الكلام ده يحصل...
حياة: اه طبعا طبعا.
ليث طلب الاكل و الكل بدأ يأكل و يتكلموا مع بعض.
صفاء: الاكل حلو اوي.
فردوس(بضحك): طبعا مش حياة هي اللي قالت عليه...
حياة: قصدك ايه يا ست فردوس؟
فردوس: انا لا طبعا مش قصدي حاجة...
ليث: طيب يلا علي الاوض.

حياة: ايه؟ لا يا ليث حرام سيبنا شوية.
ليث(بحدة): قولت كلمة.
الكل قام و بدأ يطلع علي اوضته. و حياة قاعدة حاطة ساندة دقنها علي ايديها و باصة ل ليث.
ليث: ايه؟
حياة: بليز خلينا نتمشي شوية. مش عايزة اطلع للاوضة بليز.
ليث: لا.
حياة(بلطف): بليز.
ليث: لا.
حياة: علشان خاطري بليز.
ليث: حياة قولتلك لا يلا علي فوق.
حياة: اوف عيل رزل و رخم.
حياة قامت و خدت شنطتها و مشيت و هي بتدبدب في الارض. و بتتكلم كلام مش مفهوم.

ليث كان ماشي وراها و بيحاول يكتم ضحكه...
حياة(بغيظ): بتضحك عليا الله يسامحك.
ليث: اعمل ايه انتي اللي بتعملي تصرفات مضحكة.
حياة: طيب يعني لما نروح الاوضة هنعمل ايه. هيفضل وشنا في وش بعض و خلاص.
ليث(بخبث): لا ممكن نعمل حاجات كتير يا روحي.
حياة: يا سافل يا حقير يا قليل الادب. و الله ما ادخل معاك الاوضة ابدا.
ليث: حياة وصلنا بلاش لعب عيال.
حياة: لا مش هدخل الاوضة. انت شخص منحرف و سافل و قليل الادب.

-ليث فتح الباب و شال حياة و هي قاعدة عمالة تضربه بأيديها. و ليث دخل و قفل الباب برجله و رمي حياة علي السرير...
حياة: يا رزل.
ليث: كلمة كمان و هعمل اللي قولتلك عليه.
حياة قعدت و ربعت رجليها و ايديها و سكتت...
ليث: قومي غيري هدومك، بليل انا و انتي هنخرج.
حياة(بفرحة): بجد؟! طب ما احنا بليل.
ليث: عارف هتلبسي و انا هلبس. و هننزل.
حياة(بفرحة): شكرا شكرا.
حياة نطت علي ليث و حضنته و باسته علي خده.

حياة(بفرحة): شكرا ليك.
حياة كانت هتبعد عن ليث. بس لقت ليث بيشدها لحضنه و بيدفن رأسه في رقبتها...
ليث: شكرا ليكي انتي...
حياة: ليه؟
ليث: هتعرفي في الوقت المناسب يا حياة. يلا البسي.
حياة: طيب حاضر.

عند فهد و محمد...
محمد: مالك سرحان في ايه؟
فهد: مش عارف حاسس بحاجة غريبة ناحية فردوس.
محمد: حب.
فهد: مش عارف احدده. حواليها حالة غموض عايز اعرف اللغز. و برضو ساعات كتير بحسها انها ملاك و اني عايز اتجوزها حالا و فورا.
محمد: حالتك صعبة يا ابني صعبت عليا.
فهد: هو انا بقولك كدة علشان تقولي حالتك صعبة.
محمد: خلاص اطلب ايديها من حياة...
فهد: ما هو برضو اخوك مش مضمون.
محمد: ايه دخل ليث؟

فهد: ليث منعرفش بيحب حياة و لا هيطلقها و لا هيعمل ايه. بس انا شايف انه بيعشقها مش بيحبها بس بس برضو مش مضمون اخوك...
محمد: انت مش بتقول ضربك و قالك الكلام اللي انت قولته ليا.
فهد: اه. و عيونه كانت صادقة بس هو مش عايز يعترف لنفسه. او خايف يقولها مش عارف بقي.
محمد: خير خير.

عند تالا و فردوس.
تالا: اما كان حتة يوم حلو اوي. اول مرة ليث يبقي مشغول معانا كدة.
تالا: علطول كان لازم يكون لابس بدلته و يقعد علي اللاب بتاعه، بس المرة دي اتغير.
فردوس: ربنا يخليه ليكوا.
تالا: حياة انا بحبها اوي اوي.
فردوس: و هي بتحبكوا و الله.
تالا: انتوا عائلة قمر كلكوا، و نازلي و انتي و حور و نعمان.
فردوس: شكرا يا روحي. انتوا احلي.

عند ادم و ادهم.
ادهم: لاحظت تغيره.
ادم: هيفضل زي ما هو ميغركش النهار بس.
ادهم: لا يا ادم شايفه اتغير و لو حتى واحد في المية.
ادم: براحتك.
ادهم: بس كاميليا تستاهل.
ادم: هي اللي مهزأة.
ادهم: بس برضو حياة تستاهل.
ادم: عايز توصل لايه؟
ادهم: كنت تتمني حياة تبقي امك صح.
ادهم: متنكرش احنا اخوات يا ادم و تؤام اكيد نعرف بعض.
ادم: ايوه كنت اتمني هي بس القدر خلي كاميليا مامتنا خلاص يا ادهم ارتحت.

ادهم: طب ايه رأيك نقرب حياة من ليث...
ادم: ازاي؟
ادهم: ليث بدأ يتغير من ساعة وجود حياة و كمان سمعت فهد و هو بيقول ل محمد ان ليث ضربه علشان قال انه كان عايز حياة و يتجوزها.
ادم: قصدك ان ليث حاسس بحاجة ناحية حياة.
ادهم: ايوه. و انا شايف ان الكل عايز كدة و بالذات تيتة صفاء و تالا و محمد و فهد.
ادم: يعني عايزنا نقربهم من بعض.
ادهم: ايوه.
ادم: ازاي بقي؟

ادهم: ايه رأيك نجمع الكل ما عدا ليث و حياة و كاميليا. و نتفق علي خطة.
ادم: اشطا يا معلم.
ادهم: يلا ننام بقي.
ادم: تمام.

عند ليث و حياة.
حياة(بابتسامة): انا جاهزة...
ليث(لنفسه): يا ربي علي اللي انا فيه...
ليث(ببرود): غيري الفستان و الا مش هتنزلي...
حياة: يا ابني ما هو محترم و طويل اهو...
ليث: و بالنسبة لضهرك اللي باين؟
حياة: دي فتحة صغيرة.
ليث: مفيش خروج يا حياة. و انا اسااسا مش قادر انزل يلا تصبحي علي خير.
ليث لسة هيروح ناحية السرير و هينام.
حياة: خلاص خلاص اصبر. هغيره.
ليث: قدامك 10 دقايق بالظبط.

حياة(بملل): ياااه و جاي علي نفسك كدة ليه.
حياة سابته و راحت اختارت فستان تاني و بدأت تلبسه.
حياة لبست فستان لغاية الركبة باللون البنفسجي و فيه حزام باللون الفضي في النص و بحمالة عريضة مايلة علي الكتف. و لبست صندل باللون الفضي و رفعت شعرها لفوق و نزلت كام خصلة و اختارت شنطة باللون الفضي.
حياة خرجت ل ليث و لقته مشغول في تليفونه.
حياة: ليث.
ليث: غيرتيه؟
حياة: شايف ايه؟
ليث: طيب مش بطال يلا.

حياة: انت اساسا مفيش اي حاجة بتعجبك شخص رزل...
ليث: بتقولي حاجة؟
حياة: مبقولش.
ليث: طيب.
حياة و ليث مشيوا و نزلوا من الفندق. و حياة لقت عربية مستنياهم.
ليث: اركبي.
حياة: ليث بيه بنفسه بيفتحلي الباب.
ليث: بطلي كلام كتير.
حياة: الحلو مش بيكمل.
حياة ركبت و ليث لف و ركب و بدأ يسوق.
حياة: اوووه ليث بيه مش معاه حراسة و هو اللي بيسوق.
ليث: يا بت انتي قاصدة تضايقيني و خلاص...
حياة: سوري.
ليث: طيب.

و بعد فترة حياة لقت ليث واقف قدام ملهي ليلي.
حياة(بصدمة): جايبنا كباريه؟
ليث(بسخرية): كباريه! ليه متجوزة سوسن؟
ليث: ده بار او ديسكو.
حياة: لا تصدق صدمتني كنت فاكراه جامع.
ليث: شكلك اول مرة تيجي هنا صح؟
حياة: بص هو هنا شرب و رقص بس صح؟
ليث: اه. مش اللي جه في بالك يا ام تفكير منحرف.
حياة(بصدمة): انا تفكيري منحرف ده انت.
ليث: طب يلا.
ليث و حياة نزلوا و دخلوا البار.
ليث: تعالي هنا.

ليث و حياة اختاروا ترابيزة و قعدوا عليها.
ليث: مبسوطة؟
حياة: ايوه. ايه رأيك نرقص؟
ليث: بتعرفي؟
حياة: حبيبي انا في اي حاجة دايسة. يلا.
ليث و حياة قاموا و وقفوا جمب الكل.
-ليث قرب حياة منه اوي و حياة حاوطته بايديها و وشهم قريب جدا من بعض. و بدأ يرقصوا.
ليث: مالك؟
حياة: مفيش.
ليث: و لمعة الدموع اللي في عينك دي من ايه؟
حياة دفنت رأسها في رقبة ليث و حاولت تمنع دموعها.

حياة(بدموع): افتكرت حاجة مكنتش عايزة افتكرها.
ليث: هشششش طول ما انا معاكي اياكي تزعلي فاهمة.
حياة(بدموع): ما انت هطلقني زي اللي قبلي.
ليث: لسة بدري يا حياة، متسبقيش الاحداث استمتعي باللحظة.
حياة و ليث بدأوا يرقصوا و نسيوا كل حاجة حواليهم. و في تواصل بصري بينهم...
و بعد فترة كبيرة.
حياة: ايه ده دي الاغنية اتغيرت ده احنا نسينا نفسنا.
ليث: اه.
و اول لما وقفوا رقص. لقوا الكل بيصقف ليهم.

حياة بصت ل ليث و اتحرجت و انبسطت.
بنت: ده انتوا قعدتوا ساعة ترقصوا.
ليث(لنفسه): ايه الورطة دي؟
حياة(باحراج): احم هتلاقينا بس.
بنت: واضح واضح.
ليث: بتعرفي تجري؟
حياة: اه. بس ليه؟
ليث مسك ايد حياة و راح علي الترابيزة مسك شنطتها و طلعوا جري جريوا مسافة كبيرة.
حياة(و هي بتأخد نفسها): حرام عليك حصل ايه؟
ليث: لو كنا فضلنا مكنوش هيسكتوا و كان ممكن يكتبوا في الاخبار عني. و انا مبحبش كدة.
حياة: طيب.
ليث: يلا نروح.

حياة: طب ما تيجي نتمشي علي البحر شوية.
ليث: طيب. اركبي العربية.
و ركبوا العربية و بعد فترة وصلوا للفندق. ليث ركن العربية و نزل مسك ايد حياة و راحوا ناحية البحر بدأوا يتمشوا.
ليث: كلميني عن عائلتك.
حياة: عائلة بسيطة كنا عايشين بسعادة و في الاخر والدي و والدتي توفوا و انا اللي شلت مسئولية البيت...
ليث: والدك توفي امتي؟
حياة: من سنة و نص.
حياة: عايزة اقعد شوية لوحدي. عن اذنك.

حياة سابت ليث و مدت مشيت قدامه و بدأت تعيط. ليث قرب منها و حضنها.
حياة(بعياط): في اليوم ده حضنت اخواتي كلهم. لكن ملقتش حد يحضني.
حياة(بعياط): في اليوم ده حسيت ان ضهري اتكسر.
حياة(بعياط): الكل بصلي بشفقة لكن محدش اتجرأ و يجي يحسسني بشوية حنان او دفئ.
حياة(بعياط): معرفتش اجيب حقهم لغاية دلوقتي.
ليث(بعدم فهم): حقهم ازاي يعني؟

حياة(بعياط): اتقتلوا قدام عيني. كانت النار بتحرق جثتهم و انا و اخواتي متكتفين مش عارفين نعمل حاجة.
ليث(بصدمة): هما ماتوا بفعل فاعل؟!
حياة(بعياط و وجع): عمي قتلهم يا ليث.
حياة(بعياط و وجع): ضحكوا علينا كلنا و قتلوا بابا و ماما قدام عيني. و خلوني امضي علي تنازل بكل املاكنا.
ليث(بصدمة): لحظة لحظة انا مش فاهم حاجة.
حياة(بعياط): هحكيلك...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة