قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صفقة زواج للكاتبة سهام صادق الفصل السابع عشر

رواية صفقة زواج للكاتبة سهام صادق الفصل السابع عشر

رواية صفقة زواج للكاتبة سهام صادق الفصل السابع عشر

ذهبوا سوياا لأداء مناسك العمره، وقبل العوده بيوم
كان يتحدث كريم في هاتفه مع صديقه عمر
عمر: متقلقش كل حاجه تمام، بكره ان شاء الله هتلاقيني عندك في المطار في ميعاد وصولكم
كريم بحب: ربنا يخليك ليا ياصاحبي
وبعد ان اغلق معه، نظر حوله وجد زوجته وامه خلفه
كريم بأبتسامه: صليته
فرح: اه الحمدلله، ثم قالت بحزن هو احنا خلاص هنسافر بكره.

كريم بحب: للأسف اه بس ان شاء الله هنيجي علطول، والمره إلى جايه هنيجي نحج ان شاء الله
ثم نظر لوالدته بحب: ونطلع احنا التلاته سوا ان شاء الله
أمينه بحب: ربنا يخليكوا ليا يا ولادي
كريم: ويخليكي لينا ياست الكل، يلا اوديكي غرفتك (عشان تاخدي الدوا وترتاحي شويه عشان ننزل نصلي الفجر حاضر
كانت تقف امام شرفتها التي تطل على الكعبه مباشره.

كريم بحب وهو يقف خلفها: عارفه يافرح انا سافرت تقريبا معظم بلاد العالم، بس بجد اجمل مكان عيني شافته مش عايز امشي واسيبه حاسس ان روحي بقيت هنا خلاص ولو مشيت هسيب روحي متعلقه
فرح وهي تلتف اليه: يااريت نيجي تاني ياكريم
كريم بأبتسامه: ان شاء الله ياحببتي هنيجي علطول
فرح بحب: طيب تعال يلا عشان نختم القراءن، مش فاضلنا غير 4 اجزاء
كريم بحب: ربنا يباركلي فيكي.

عادوا إلى الوطن ولكن بقلوب واحاسيس مختلفه، قلوبا ليست عابئه بهموم واحزان الدنيا، قلوب مستبشره مطمئنه راضيه، وايضا مليئه بالحب والنقاء
عمر بأبتسامه: انا دلوقتي هقولك ياحج كريم بقي
كريم بأبتسامه: ربنا يكتبهالك ياصاحبي ان شاء الله
عمر بأبتسامه: ان شاء الله، بس هي تيجي بس إلى انا مستنيها عشان نروح سواا
كريم بأبتسامه: ان شاء الله ربنا هيكرمك بزوجه طيبه زيك كده، وان شاء الله ياسيدي العمره هتكون هديه جوزاكم.

وفي تلك اللحظه جائت فرح وهي تحمل لهم اكواب العصير
فرح بأبتسامه: اتفضل يا استاذ عمر
عمر: حمدلله على السلامه، وان شاء الله متكونش اخر مره
فرح: الله يسلمك، ثم أستأذنت وتركتهم
كريم وهو يأخذ منه كوب العصير: مش هتشرب غير لما تقولي عملت ايه في إلى أتفقنا عليه
عمر: طب هات العصير طيب ده طعمه حلو
كريم: لاء مش هتاخده، الا لما تقولي بالتفصيل على إلى عاملته انجز
عمر بدعابه: انت حج انت، ياساتر عليك.

وبعد ان قص له ما فعله كما طلب منه
كريم بأبتسامه: تفتكر هتكون مبسوطه
عمر وهو يأخد كوب العصير ويرتشف منه: ان شاء الله
كريم: طيب والصوره بتاعت الفستان إلى انا بعتهالك
عمر: زي ما طلبت، بعت الصوره لأتيلي في فرنسا وبكره ان شاء الله هيكون هناا
كريم بدعابه: متركز بقي يابني، ايه اول مره تشرب عصير
عمر: انت هتذلني على كوبايه العصير ديه، خد اهي
كريم بضحك: بعد ما شربتها.

عمر: انا طالع للحجه امينه حبيبتي، اشرب عندهاا العصير قولهم يبعتولي كوبايه عصير تاني على فوق
كريم بضحك: اطلعلها ياسيدي
انا مبسوطه اووي يامي، متعرفيش انا فرحانه اووي اووي، ياا لو أقولك بجد على المنظر قلبك كده بيتخطف خطف، ده انا مكنتش عايزه اجي واسيب المكان، الحمدلله ان ربنا اكرمني وكتبهالي وزي ما اتمنيت مع زوجي
مي بحبك: ربنا يكرمك ويحقللك كل إلى بتتمنيه ياحببتي.

فرح: كريم حنين اووي، ده بيحاول يعمل اي حاجه عشان يرضيني، مش قادره اتخيل حياتي من غيره هتكون ازاي تفتكري يامي ممكن يكون بيعمل كده عشان بس حس انه ظلمني، وبيحاول يعوضني وبعد كده هيسبني
مي: ايه الهبل إلى انتي بتقوليه ده، لو مكنش بيحبك وعايزك مكنش قالك انه عايز يكمل حياته معاكي وتكوني زوجته قدام الناس كلهاا، استعيذي من الشيطان، وأنسي كل إلى فات.

فرح بحب: عارفه يامي انا لو كان ليا اخت مكنتش هحبها زي ما بحبك كده ربنا يخليكي ليا
مي بحب: ربنا يديم حبنا لبعض، صح انا هجيلك بكره ان شاء الله عشان اباركلك يا حجه، ياارب اكتبهالي
فرح بحب: يارب ياحببتي، ماشي هستناكي
بعد ان انهت محادثتها مع صديقتهاا
التفت لكي تخرج من غرفتهاا فوجدت كريم يقف خلفها
كريم ولكي لا يجعلها تشعر بأنه قد سمع حديثها مع صديقتها: كنتي بتكلمي مين ياحببتي.

فرح: كنت بكلم مي، هي هتجيلي بكره ممكن تيجي البيت ده لو مش هيضايقك يعني
كريم بأبتسامه: البيت ده بيتك انتي كمان ومن حقك تستضيفي اي حد انتي عايزاه من غير ما تستأذني، وخلي السواق بكره يروح يجيبها
فرح بأبتسامه وهي تخفض رأسها: متشكره اووي
كريم بضحك: هههههههههههههه يابنتي انا جوزك، هو كل ما اكلمك تبصي للارض
فرح: اصل مش بعرف ابص على حد وانا بكلمه.

كريم بخبث: بس انا مش اي حد وعايزك تبصيلي ديماا، وكمان ده انا اموتك لو بصيتي على راجل غيري فاهمه
فرح ومازالت تنظر للارض: حاضر
كريم: اجمل حاضر انا سمعتها في حياتي، قوليها كده تاني
فرح بخجل: طيب ممكن توسع كده عشان، اروح لماما
كريم: لاء مش هوسع، وكمان ماما اخدت الدوا ونامت
فرح: طيب خلاص هنزل اجيب كتاب من المكتبه تحت، عشان اقرئه. ثم خرجت سريعا من الغرفه وهي مبتسمه.

كريم بضحك: هههههههه أهربي اهربي، مسيرك في يوم هتقعي تحت ايدي يافرح هانم
هي ديه مي ياماما إلى بحكيلك عنهاا
امينه بحب وهي تقبل مي: فرح ديما بتحكيلي عنك، ربنا يخليكوا لبعض ياحببتي
مي بأبتسامه: وفرح برضوه والله ياطنط ديما بتكلمني عن حضرتك، ومن كلامها كان نفسي اشوفك واتعرف عليكي والحمدلله اتعرفت على حضرتك
أمينه بأبتسامه وهي تنظر لفرح: ربنا يخليكي ياحببتي، ها يافرح قولتي لداده تحضر الغدا عشان صاحبتك.

مي: لاء ياطنط انا يدوبك أمشي، ده انا هنا من الصبح
أمينه: لاا انا كده هزعل منك
فرح: كده هتزعلي ماما منك يامي
مي بأبتسامه: لاء طبعا مقدرش انا على زعلها، حاضر
ايوه ياكريم، لاء مافيش حاجه وصلت البيت حاضر مش هفتح حاجه وهدخل الحاجه على اوضتك
كريم: لاء خليهم في اوضتك انتي
فرح بدهشه: حاضر
وبعد ان انهت حديثها معه...
جلست بجانب صديقتها ليكملوا طعامهم
مي: عندك حق تحبي الست ديه، بجد ديه طيبه جداا، ربنا يخليهالكم.

فرح بحب: ياارب يامي، بجد هي إلى عوضتني عن حنان امي إلى كنت مفتقداه، ثم تذكرت زوجة اباهاا (صحيح متعرفيش حاجه عن مرات بابا وبنتها
مي: بعد إلى عملوه معاكي لسا فاكراهم، ده انتي المفروض تمحيهم من ذاكرتك.

فرح بأبتسامه: ماهو لولا إلى عملوه معايا، مكنتش اتجوزت كريم ولا قبلت ماما امينه، فعلا ساعات الواحد بيزعل لما بيلاقي الدنيا ضلمة قدامه فجأه ومافيش اي باب قدامه وحتى الباب الوحيد إلى مفتحوله برضوه ضلمه بس بعد كده بيكتشف فعلاا انا الضلمه ديه مجرد شعاع للضوء إلى وراه بس المهم الواحد يكون راضي وواثق ان ربنا عمره ما هيسيبه ولا هيتخل عنه
مي بأبتسامه: ربنا يسعدك ياحببتي، ويكرمك في حياتك.

ثم قالت لها بدعابه: على فكره الدراسه بعد اسبوعين، انتي خلاص نسيتي التعليم ومبقاش في بالك ثم غمزت لهاا
فرح بضحك: لاء مش ناسيه ياختي، متخافيش، هانت ديه اخر سنه ونتخرج...
يابني روح ارتاح بقي ده انت بعد يومين هتكون عريس
كريم وهو يخلع نظراته الطبيه: اعمل ايه ياعمر، عايز اخلص الشغل إلى علياا عشان لما اسافر
عمر بدعابه: اذا كان كده اشتغل اشتغل ما انت هتسافر اسبوع عسل وتدبسني انا ياخويا هنا.

كريم بأبتسامه: مرضوده ليك ان شاء الله يا كبير
عمر: اما نشوف
كريم: طيب سيبني بقي عشان اخلص شغلي، وروح شوف شغلك انت كمان
عمر بدعابه: لاا انا مروح. سلام، الواحد برضوه صحته بالدنيا
كانت تجلس مع صديقتها وأبنه عمتها وتبث في أذنها السموم بالكلام
رندا: شوفتي يافالحه بعد يومين هيعملها فرح وكمان في المنتجع الجديد إلى لسا فاتحه، ولسا كانوا راجعين من العمره
شيرين بحده: وانا مالي يا رندا، ربنا يسعدهم في حياتهم.

رندا بخبث: يعني هتسبيلها كل حاجه كده وتتهزمي من حتت بت زي ديه بكره ياخد منها مراده ويسيبها زي الكلبه ترجع لحياتها إلى في الحواري تاني
شيرين بحده: انا خلاص كريم طلعته من حياتي زي ما هو طلعني منها ده لو كنت اصلا من الاول في حياته، وكمان انا وباسم ابن عمي خلاص هنرتبط وهسافر معه فرنسا وابتدي حياه جديد، وهو ربنا يسعده مع الانسانه إلى بيحبها.

ثم قالت بدموع: يابختها بيه فعلاا، انتي مشوفتيش وهو كان بيكلم عليها كان بيتكلم ازاي عينيه كانت مليانه بالحب، الحب إلى كنت بقرء عنه في الروايات بس من غير ما اشوفه
رندا بغضب وهي ترحل: انتي حره، اعملي إلى تعمليه بس بعد كده متجيش تندمي انك سبتيه ليها
شيرين ولأول مره تشعر بالاشمئزاز والغرابه من تصرفات ابنة خالهاا: ربنا يهديكي يارندا
فرح يافرح.
فرح: نعم ياكريم، في ايه
كريم بأبتسامه: مالك مخضوضه كده، متخافيش.

طلعتي الحاجات زي ما قولتلك في اوضتك
فرح: اه، بس هي العلبه الكبيره ديه فيها ايه
كريم: يعني انتي مفتحتهاش
فرح: وهفتحها ليه ديه حاجه تخصك
كريم بخبث: تمام، وعادي يعني لو فتحتيها اصلا ديه هديه كده لواحده بس حابب اخد رئيك في الهديه يعني انتي ست زيها واكيد هتقوليلي اذا كانت الهديه هتعجبها ولا لاء
فرح بغيره: وانا مالي، هديتك وانت حر فيها عن اذنك.

كريم بضحكه حاول ان يخفيها لكي لا يفتضح امره: رايحه فين طب تعالي بس، يعني ديه خدمه يافرح وانا اول مره اطلب منك طلب، وكمان يرضيكي يقولوا عليا ذوقي وحش
فرح وهي تشعر بالغيره فكيف يقول لها انه جلب هديه لاخري، هل هي حبيبته فكيف فهو اصبح يحاوطها بحبه وحنانه
كريم: ايه يابنتي روحتي فين، ثم امسك يدهاا وصعدا بها إلى الغرفه (يلا افتحيها وقوليلي رئيك في الهديه.

فرح بأسي: بس ده شئ ميخصنيش، لما صاحبتها تفتحها تبقي هي إلى تقولك رئيها
كريم بدعابه: ياساتر، انتي متعمليش حاجه كده لوجه الله (هفتحها انا وامري لله، ثم وجدها تخرج من الغرفه
كريم: ايه رايحه فين، تعالي
وبدء كريم يفتح الهديه، ثم نظر إلى فرح وشعر بحزنهاا وغيرتها
كريم بأبتسامه: ايه رئيك حلو
فرح: جميل، عن اذنك
كريم: استني، ما تخدي بقي تلبسيه
فرح بضيق: وانا مالي ده بتاع حبيبتك، وشكلك هتتجوزها.

كريم بخبث: هو فعلا بتاع حببتي، وهتجوزهاا
فرح بأسي تحاول ان تخفيه: ربنا يسعدكم، عن اذنك
كريم بضحك: ربنا يسعدكم وبتعيطي ده انتي شكلك بتدعي علينا من جوه قلبك، ثم اقترب منها بحنان ياعبيطه الفستان ده ليكي انتي انتي حبيبتي ومراتي وكل حاجه جميله في حياتي
فرح بدهشه: ليا انا
كريم بحب: ايوه، تصدقي نفسي اشوفك دلوقتي لبساه ماتروحي تلبسيه بقي يافرح ونتجوز النهارده وبلاش حفله وووجع دماغ وخير البر عاجله.

فرح وبدون ان تشعر: ارتمت في حضنه وامسكت به بشده (كريم انا بحبك اوووي، ربنا يخليك لياا واقدر بجد اسعدك
كريم بحنان وهي مازالت في حضنه: وجودك في حياتي، هو اكتر شئ بيسعدني ياحببتي
ثم قال بخبث: ايه يافرح هو حضني عجبك ولا ايه
فرح بخجل وهي تبتعد عنه: انا اسفه، اصل.
كريم بضجك: ياحببتي بهزر معاكي، اصلاا ده مكانك انتي وبتاعك انتي وبس ثم اقترب منها وقبل جبينها...

وقال بخبث: هنكتفي بديه دلوقتي، بس بعد كده مش هتنازل عن اي حاجه
فرح بخجل: انا هروح اشوف ماما وافرجها على الفستان
كريم بضحك: شكلك بيفطس من الضحك وانتي مكثوفه وبتهربي كده ( استني طيب لسا الهدايا مخلصتش ثم ذهب إلى مكتبه وصعدا.

وقبل ان يدخل عليها مره ثانيه بمفجأته الاخري، وجدهاا تمسك الفستان وتلمسه بفرحه شديده تظهر في عينياها قبل وجهها، فحقا اجمل لحظه ان تمسك الفتاه فستانها الابيض ولكن الفرحه الاكبر عندما ترتديه لمن ملك قلبها ففرحتها حين اذا تكون اكبر بكثير من جماله
كان كريم يقف وينظر لها بحب. ثم التفت له فرح وقالت: انت جيت
كريم بأبتسامه واسعه: غمضي عينك بقي عشان الهديه التانيه.

فرح: ليه طيب وكمان انا بخاف اغمض عيني، يلا وريني بقي
كريم بضحك: بلاش غالبه وغمضي عينك
فرح وبدأت تغمض عينيها: ها أفتح
كريم بحب: مممممممممم، يلا فتحي
فرح بدهشه: ايه ديه
كريم بحب: شبكتك ياحببتي، في عروسه ميبقاش ليها شبكه
فرح بسعاده: ديه جميله اوووووي ياكريم، بس شكلها غاليه جدا
كريم بحب: هوووس، مافيش حاجه تغلي عليكي، اوعي تعيطي فاهمه
فرح وقد ترقرت حبات الدموع في عينيها: لاء مش هعيط خلاص.

ثم امسك يدها بحب: هلبسك دبلتك دلوقتي، ويوم الفرح هلبسك الشبكه كلها، بس لوحابه البسهالك دلوقتي مافيش مشكله
فرح: لاء هلبس الدبله بس، وبعد ان البسها دبلتهاا وارتدي دبلته هو الاخر التي نقش عليها اسماهما (امسك يدها وقبلها بحنان
فرح بسعاده بالغه: انت اجمل نعمه ربنا اكرمني بيها، ربنا يقدرني واقدر احافظ على النعمه ديه واكون ليك زي ما بتتمني
ضممتك حتى قلت ناري قد انطفت فلم تطفَ نيراني وزيد وقودها.

لأخرجن من الدنيا وحبكم بين الجوانح لم يشعر به أحد
تتبع الهوى روحي في مسالكه حتى جرى الحب مجرى الروح في الجسد
أحبك حباً لو يفض يسيره على الخلق مات الخلق من شدة الحب.
فقلت: كما شاءت و شاء لها الهوى قتيلك قالت: أيهم فهم كثر
أنت ماض و في يديك فؤادي رد قلبي و حيث ما شئت فامضِ
(ابيات الشعر مقتبسه نزار قباني ).

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة