قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صفقة زواج للكاتبة سهام صادق الفصل الثاني والعشرون

رواية صفقة زواج للكاتبة سهام صادق الفصل الثاني والعشرون

رواية صفقة زواج للكاتبة سهام صادق الفصل الثاني والعشرون

وقبل ان ترحل مي.
كريم: ازيك يا انسه مي
مي: الحمدلله بخير، عن اذنكم
رحلت مي وكانت خلفهاا فرح تودعهاا
دخل كريم وعمر المكتب، ليتابعوا بعض اعمالهم
كريم: ايه يابني انت فين، مالك سرحان كده ركز
عمر: هاا معاك اه، كمل
بعد ان انهي عمله، صعد إلى غرفة زوجته وجدهاا تمسك احد كتابهاا ونائمه
كريم بحب وهي يعدل من نومتهاا ويحكم عليها الغطاء ثم قبل جبينهاا، ولكن
فرح بتثاوب: خلصت شغلك انت وعمر.

كريم وهو يبدل ملابسه: اه ياحببتي، معلشي مكنش قصدي اصحيكي، ثم جلسا بجانبها وضمها اليه بحنان
كريم بهمس: على فكره وحشتيني اوووي
فرح: ياسلام ما انت ديما مشغول عني، انا ابتديت اغير من شغلك بجد
كريم بضحك: يااا ده انتي شكلك معبيه وسكته، ثم بدء يقترب منها بحنان ووضع قبله رقيقه على شفتيهاا
كانت نائمه في فراشهاا، وفجأه فتحت عينيهاا وجدته امامها
ياسمين بذعر وهي تغطي نفسها: انت بتعمل ايه هنا ممكن تفهمني.

رمزي بنظرات خبيثه: مالك كده اتخضيتي ياحلوه
ياسمين: عارف لو مطلعتش من اوضتي حالا، هصرخ فاهم اطلع بره
رمزي بنظرات متفحصه: طب براحه طب، بس بكره تقع ياجميل
وبعد ان تركها وذهب، قامت تغلق الباب خلفه بالمفتاح
ياسمين ببكاء: هو ايه إلى بقي يحصلي ده، وظلت تبكي بحرقه مريره
فرح
نظرت فرح له بأستغراب تام إلى من ينده عليها، نعم هو
شادي: اظن، انك لسا فاكرني
فرح: افندم يا استاذ شادي
شادي وهو يمسك يدها بقوه: عايزك.

فرح: انت اتجننت سيب ايدي
شادي: قدامي ياحلوه بدل ما افضحك هناا، واظن انك قدام شركه المحروس حبيب القلب
ظلت تنظر فرح حولهاا، لكي تري احد تستنجد بيه ولكن لا احد
فرح: انت عايز ايه، اظن انا سيبت الشغل عندك من زمان
شادي ببرود تام: سبتيه بعد ماسرقتي فلوس من المطعم، لتيجي معايا بالذوق بدل ما اجيبك بالبوليس فاهمه
فرح ببكاء: حرام عليك، انا مأخدتش حاجه، سيبني بقي في حالي ياشيخ.

شادي وبدء قلبه يضعف اليها ولكن: هتيجي بالذوق ولا هبلغ عنك
فرح وتنظر لهاتفها الذي يرن وكان المتصل كريم، ظلت تنظر على اسمه إلى ان انقطع الاتصاال، ثم عاود الاتصال ثانيه
شادي: ماتردي
فرح: ايوه ياكريم، معلش ياحبيبي مش هقدر اجي اصل تعبت فجأه وروحت على البيت علطول
كريم: مالك ياحببتي، انتي كويسه
فرح: اه متقلقش، معلش هقفل دلوقتي عشان مصدعه.

كريم: ماشي ياحببتي، هتصل بيكي تاني عشان اطمن عليكي، وانتي استريحي دلوقتي ولو حسيتي بحاجه اتصلي بيا
فرح: حاضر
وبعد ان اغلقت معه، وجدت شادي ينظر لهاا وقال
شادي: ممممممممممممم، بقي حبيبي القلب إلى كنتي بتكلميه، بس مش موضوعنا
فرح بخوف: الله يخليك سيبني في حالي، والله انا ما اخدت حاجه
شادي: اومال مشيتي ليه من المطعم فجأه، ثم نظر حوله وجد بعض الموظفين يهمون بالخروج.

وقال: لو حابه نتكلم هنا ماشي، مافيش مشكله. ثم اقترب منها ليلمس وجهه
فرح بحده: قولتلك ميت مره ابعد ايدك فاهم
شادي بضحكه مستفزه: ههههههه، متعمليش عليا الخضره الشريفه، ماشي ياحلوه
فرح: خلاص انا هجيلك المطعم بكره، سيبني امشي ارجوك
شادي: ههههههه، خايفه يشوفك
فرح: ارجوك، وصدقني بكره هاجي
شادي: هستناكي بكره، ومش عايز اقولك هعمل ايه بكره لو مجتيش، اكيييد انتي عارفه.

ثم تركها ورحل، وهي لا تعلم كيف اجتمعت بهذا الشخص ثانيه، وماذا يريد منهاا
مش عارفه يامي، قوليلي اعمل ايه انا بجد مش عارفه هو عايز مني ايه وليه ظهر في حياتي، ده بيتهمني اني سرقت فلوس
مي: اهدي كده ياحببتي، سيبك منه إلى عايز يعمله يعمله، ده شكله عايز يشتغلك
فرح ببكاء: مش عايزه اسبب مشاكل لكريم يامي، يارتني مكنتش اشتغلت في المطعم ده
مي: وانتي خايفه ليه، ماكريم عارف انك كنتي بتشتغلي.

فرح: انا مش مطمنه يامي، حاسه ان في حاجه ناوي عليهاا
مي بحب: بكره نروح انا وانتي نشوف عايز ايه، مع ان رئي اننا نقول لكريم وهو يتصرف معاه
فرح: لاء كريم لاء
مي: خلاص ياحببتي، بطلي عياط بقي
فرح وبدأت تمسح دموعهاا: انا هقوم امشي، بدل ما كريم يجي وميلاقنيش
فرح فين ياداده
ام محمد: ديه جات ياحبه عيني من بدري، وكان شكلها تعبان حتى مرضتش تتغدا ودخلت نامت
كريم بقلق وهو يصعد اليها: ماشي ياداده.

كانت شبهه نائمه، تفكر كيف تفعل ماهذا الشخص هل تخبركريم عن تلك الشخص ام تظل صامته
كريم بحنان وهو يلمس شعرها ويتحسسها: فرح حببتي اصحي، طمنيني عليكي
فرح وبدئت تعتدل من نومتها: متقلقش عليا ياكريم انا كويسه
كريم: بجد، انتي كويسه، لو فيكي حاجه ممكن اتصل بالدكتور
فرح: والله ياكريم، انا كويسه متقلقش ياحبيبي، ثم اقتربت منه ووضعت راسها على كتفه واحتضنته بقوه.

كريم بأبتسامه وهويمرر يده على ظهرها: مالك يافرح، حد ضايقك بحاجه
فرح: صدقني مافيش حاجه
كريم بحب وهو يمسك وجهها بكفيه: طيب يلا قومي ياحببتي عشان تاكلي
فرح: حاضر
باباك تعبان اوووي ياشادي، لازم تيجي يابني، انا محتاجاك
شادي بفزع: هو عامل ايه دلوقتي
والدت شادي (سلوي ): دخل في غيبوبه ومش عارفه هيفوق امتا، انا عارفه انك بتكرهنا بس احنا محتاجينك يابني.

بعد ان انهي مكالمته مع والدته، ظل ممسك بهاتفه وينظر عليه بشرود
معتز: مالك يابني، اخدت بعضك وطلعت بره ترد على موبايلك، ايه موزه جديده ولا ايه وخايف عليها مننا هههههه
شادي بضيق: بابا تعبان اوووي، لازم، اسافر على اول طياره لفرنساا
بعتذر بجد ياباسم، بس صدقني حصلت شويه ظروف اضطرتني اسافر
باسم: ولا يهمك، المهم انك بخير
كريم وبعد ان طلب فنجان قهوه اليه: ها ياسيدي ايه بقي الحاجه إلى كنت عايزني فيها.

ظل باسم صامتا لفتره ثم قال: بابا حكالي، عن سبب خطوبتك من شيرين، بس فعلا هو ده كان السبب بس ولا في حاجه تانيه ياكريم
كريم: بص ياباسم، هتصدقني لو قولتلك اني حاسس بالذنب من ناحيه شيرين كان ممكن اننا نحل الموضوع بطريقه تانيه، بس انت عارف سخافه المجتمع إلى عايشين فيه بس برضوه احنا عالجنا الموضوع بطرقه غلط، بس صدقني هو ده كان السبب مش اكتر.

باسم: شيرين كلمتني كتير عنك، ثم قال مبتسما انا بدئت اغير منك الصراحه
كريم: على فكره شيرين انسانه هايله، بس هي محتاجه حد يوجهها مش اكتر، صدقني انا اتبسطت جدا بموضوع ارتباطكم انتوا الاتنين تستهلوا كل خير
باسم: بحيث كده احب اعزمك انت والمدام على حفله جوازنا
كريم: بالسرعه ديه، بس بجد مبرووك
باسم: الله يبارك فيك
كريم: هتستقر في مصر بقي ولا ناوي تسافر تاني.

باسم بأبتسامه واسعه: لاء هسافر تاني، اتا اتعودت خلاص على الحياه هناك
كريم: ربنا يوفقكم في حياتكم
مي: هتروحي!
فرح: لاء مش هروح، والي عايز يعمله يعمله، انا مقدرش اخون ثقه كريم، ليا رب اسمه الكريم وهو عالم اني مظلومه ومسرقتش
مي وهي تربط على كتف صديقتهاا: متقلقيش ياحببتي، مافيش حاجه ان شاء الله هتحصل
فرح: انتي بتبصي على مين، ثم نظرت فرح لتلك الشخص الذي تنظر عليه صديقتها.

فرح: خايف اروح اشوفها تاني واتكلم معاهاا، تصدني وتفهمني غلط
مي: مالناش دعوه، تلاقيها متخنقه مع واحد صاحبها
فرح بعتاب: مي
مي: استغفر الله العظيم، طيب يلا بينا عشان نروح
تعالي يافرح ياحببتي سلمي
فرح بأستغراب وهي تمد يدها لتسلم على تلك السيده التي يبدوا عليهاا الكبرياء: اهلا بحضرتك
امينه: ديه ماجده اختي، إلى حكتلك عنهاا
ماجده بكبرياء: انتي بقي فرح، ممممممممممممممم تمام.

امينه وقد علمت بأن ختها لن تسكت الا وان تحرجهاا فأرادت ات تبعدهاا: روحي ياحببتي ارتاحي، اكيد انتي جايه تعبانه
استأذنت فرح منهم وعين ماجده مصوبه ناحيتها
ماجده بأحتقار: هي ديه بقي فرح، وقعتوا عليها منين ديه
امينه: ماجده لو سامحتي، البت غلبانه ومش هتستحمل كلامك ده، وابني حر في اختياره فيااريت بلاش مشاكل مع كريم.

نظرت ماجده لاختها بصمت، وشعرت بأن الحرب مع تلك الفتاه لن تأخد وقت ومجرد جوله واحده وستحصل على ما تريد
كانت تخرج من المرحاض، وهي تشعر بالتعب من معدتهاا
كريمه: مالك ياياسمين
ياسمين بتعب: شويه برد، مش اكتر، هروح ارتاح
رمزي: كوكو حببتي، تعالي عايزك
كريمه بدلع: ثواني بس ياقلبي وجيالك
ياسمين: روحي ياكوكو هانم، للمحروس جوزك متشغليش بالك بيا
ثم تركتها ياسمين وذهبت إلى غرفتها، واغلقت عليهاا الباب جيدا.

ياسمين بخوف: ياللهووي لو إلى في بالي صح، ثم بدئت تبكي
كريم: ازيك ياخالتو حمدالله على السلامه
ماجده: الله يسلمك ياحبيبي، ثم قالت بعتاب كده ياحبيبي متسألش علياا، يعني عشان انت ونور سبتوا بعض تنسي خالتك حببتك
كريم: معلشي ياخالتو، انتي عارفه الشغل بقي
عن أذنك
ماجده: اتفضل ياحببتي
أمينه: هتروحي شقتك، ولا هتباتي معانا النهارده
ماجده بزعل مصطنع: ايه يا امينه، انتي عايزه تخلصي مني ولا ايه.

امينه وهي تفهم تصرفات اختها تمام: مش قصدي ياماجده، انتي منورانا ياحببتي
كريم وهو يحتضنها من الخلف: مراتي قمر ياخواتي
فرح وهي تلتف اليه: جيت امتا ياحبيبي
كريم بحب: من ربع ساعه، بس روحت اسلم على خالتو
فرح بغيره: مامت نور
وقد أحسا كريم غيرتها: نور مين، انا معرفش لغير 2 ستات بس واحده اسمها امينه، والتانيه اسمها فرح، ثم قال بدعابه: تعرفيهم يافرح
فرح بضحك: ياسلام.

كريم وهو يقترب منها اكثر ثم طبعه قبله على خدهاا: وحياتك ياجميل
مش قولتلك يابنتي ده شكله حد فاضي وبيستعبط عشان يلعب بأعصابك شويه ومنه يتسلي بيكي، اه عدي يومين ومحصلش حاجه
فرح بقلق: تفتكري انه هيسبني في حالي
مي: يابنتي متقلقيش، احكيلي بقي عن الضيفه الجديده
فرح: مش عارفه يامي، بتكرهني ليه مع اني والله بكلمها بكل ذوق، وهي متعرفنيش اصلا عشان تعاملني بالكرهه ده.

مي: اكييد، عشان اخدتيه من بنتها، مش عارفه الناس ديه مريضه كده ليه ماكل شئ نصيب
فرح بأسي: حاسه ان الدنيا مستختره عليا افرح يامي
مي لكي تخرج صديقتها مما هي فيه: بقولك ايه لاما والاطفال وحشوني اووي ما تيجي نروحلهم
فرح: ياااريت، لما بلعب معاهم واشوف ضحكتهم بنسي كل حاجه
اتفضلي يامدام، ديه نتيجه التحليل
ياسمين بقلق وهي تري النتيجه: حامل.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة