قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني

ان ادهم شاف حاجة في شاشة الكاميرات و خد مسدسه و نزل جري و كريم و عدي جريوا وراه...
ادم راح علي جراچ العربيات و دخل بسرعة.
كريم: في ايه؟
بنت(بصريخ): الحقني يا ادهم باشا...
الشاب(بخوف): دي دي هي اللي قالت اجي هنا...
ادهم ضرب رصاصة في رجل الشاب...
ادهم(ببرود): انت مطرود من هنا و ممنوع تشتغل في اي شركة تانية و انتي كمان مطرودة و هيبقي ليكي مصروف شهري كل شهر...
ادهم: عدي اتصرف...
ادهم طلع علي مكتبه...

كريم: شوفت الواد...
عدي: قوم الراجل معايا نوديه المستشفي...
كريم: يلا...
الشاب(بعياط): انا اسف يا كريم بيه بس ارجوكوا متقطعوش عيشي...
كريم: حد قالك تحاول تقرب من البنت...
البنت(بعياط): طب انا ليه اترفض؟!
عدي: اكيد علشان الشبهة...
عدي: يلا يا ابني، جنيت علي نفسك...
عدي و كريم ودوا الشاب المستشفى و البنت روحت بيتها، و بعدين رجعوا علي الشركة...

ادهم: كريم روح جيب ليلي من الجامعة، و انت يا عدي جيب ملف صفقة رؤوف علشان نزود كام بند...
عدي: رؤوف وافق؟
ادهم(بسخرية): طبعا، انا ادهم الشافعي...
كريم: انا رايح اجيب ليلي فاضل 30 دقيقة علي ميعاد خروجها...
عدي(بخبث): و انت عارف منين؟
كريم بصله بتحذير و تهديد.
كريم: طبعا مش اخت اخويا...
ادهم: ده العشم يا كريم.
كربم: اطير انا بقي...
كريم مشي و ركب عربيته و راح علي جامعة ليلي...

عدي راح جاب الملفات لادهم و قعدوا يشتغلوا...
عند كريم و ليلي...
بنت: ليلي ليلي...
ليلي: نعم يا ندي.
ندي: عاملة ايه بقولك في مشكلة و عايزاكي ضروري.
ليلي: احم بس اخويا جاي.
ندي: دقيقتين...
ليلي: تمام، فين؟
ندي: تعالي معايا...
ليلي مشيت مع ندي و راحت في مكان بعيد عن الطلاب مكان فاضي...
ليلي: ايه يا ندي؟
ندي: بصي وراكي...
ليلي لفت وشها و لقت خمس شباب...
ليلي(بخوف): في ايه يا ندي؟

ندي(بحقد): اخت ادهم الشافعي خايفة لا لا حرام، اخوكي الحيوان لمسني و ضحك عليا و سابني...
ليلي(بخوف): اكيد لا انتي كدابة...
ندي(بحقد): عندك حق انا بكدب، انا بكرهك يا ليلي بكرهك كره العمي...
ليلي(بخوف و دموع): ندي بصي انا معملتش ليكي حاجة.
ندي: معملتيش انتي خدتي شهرتي و الكل بيتكلم عليكي انتي هنا و الكل بيحبك و الكل بيتكلم معاكي...
شخص1: هنقضيها كلام يا ندي...
ندي(بخبث): لا طبعا، اتفضل...

ليلي كانت هتحاول تجري لقت الكل محاوطها. و شاب بيقرب منها...
اما كريم لقاها متأخرة نزل من عربيته و سأل عليها.
كريم: لو سمحت ليلي الشافعي فين؟
بنت: لا معرفش...
كريم سأل معظم الناس...
كريم(بخوف): لو سمحت ليلي الشافعي فين؟
بنت: كانت مع ندي...
كريم(بغضب): فين زفتة ندي دي؟
بنت(بخوف): انا انا.
كريم(و هو بيحاول يهدي): لو سمحت انا خايف عليها فين ليلي؟
بنت: هي كانت بتكلمها و مشيت كدة...

كريم جري ناحية ما البنت شاورت، لقي شاب بيضربها و وشها كله غرقان دم...
كريم(بصريخ): ليلي...
كريم جري و بدأ يضرب الرجالة و اضرب بس في وقت بسيط الناس بدأت تلاحظ و اتجمعت و الامن تدخل و كريم نزل علي ركبه و مسك وش ليلي بين ايديه...
كريم: ليلي حبيبتي فتحي عنيكي...
ليلي لا رد...
كريم شالها و ضمها ليه و ركبها العربية و طلع بسرعة علي المستشفي...
شخص طلع تليفونه، الخط اتفتح...
شخص: ادهم بيه.
ادهم: مين؟

شخص: اخت حضرتك ليلي في ناس اتهجموا عليها وجه واحد و تدخل و خدها معاه...
ادهم(بعصبية): انت بتقول ايه؟
عدي: في ايه؟
ادهم قفل الخط و اتصل بكريم...
الخط اتفتح.
ادهم(بعصبية): ليلي فين يا كريم؟
كريم: معايا و هخدها علي المستشفي.
ادهم(بعصبية): مستشفي ايه انجز؟
كربم: مستشفي(، )...
ادهم خد حاجته و نزل جري و عدي نزل وراه و مش فاهم حاجة، و ركب مع ادهم في عربيته.

كريم وصل للمستشفى و خد ليلي و حطوها في الطوارئ، و بدأوا يطهروا جروحها...
و كريم واقف بره علي اعصابه، و ادهم دخل بسرعة علي كريم، ادهم نزل ضرب في كريم...
ادهم: انت مش قد الامانة يا كريم...
و عدي تدخل بينهم...
عدي: اهدي يا ادهم اهدي...
ادهم(بعصبيةو غضب): لو حصل حاجة ليها هتبقي انت المسئول الوحيد قدامي فاهم يا كريم.
كريم: و الله انا كنت مستنيها و لما لقتها اتأخرت دخلت سألت عليها الكل...

عدي: اهدي نفهم من الدكتور...
الدكتور: الانسة بخير بس هي بتعيط و بتقول عايزة ادهم او كريم...
ادهم دخل بسرعة ليها و حضنها و هي قعدت تعيط.
ليلي(بعياط): ادهم انا مليش ذنب...
ادهم: هشششش اهدي طول ما انا جمبك مش هيحصل حاجة...
ليلي(بعياط): انا و الله معملتش حاجة ليها...
كريم و عدي دخلوا...
كريم: الف سلامة...
ليلي(بعياط): شكرا ليك يا كريم انت اللي انقذتني...
كريم: انتي اختي...
عدي(بمرح): طب امشي و لا ايه؟

ليلي: انت اخويا يا عدي...
عدي: قلبي...
ادهم: كريم عدي حققوا في الموضوع...
ادهم شال ليلي و ركب عربيته و روح علي البيت...
كريم: ايده تقيلة...
عدي: هو مش قالك حقق يلا بينا...
-في مكان تاني...
في امريكا...
اسيل خلصت شغلها و ركبت عربيتها و راحت علي جامعة اختها رحيق...
اما رحيق خرجت من الجامعة...
رحيق: يا رب يا رب دي اتأخرت...
رحيق: ازاي يعني هي متأخرتش هي بتيجي علي الوقت بالظبط فاضل خمس دقايق...

رحيق: هو انا ليه غبية طب ما استناها، مش هيحصل حاجة.
رحيق: حاسة انه هيحصل حاجة...
شاب: Are you the sister of Aseel Al-Garhi (هل انتي اخت اسيل الجارحي؟ )...
رحيق(بتوتر): yes me...
شاب: Best of calmly coming. (الافضل انك تيجي بهدوء).
رحيق(بخوف): Who are you (من انت؟ ).
شاب: A loved one of your sister. (احد احباء اختك)...
رحيق: but I don t know you. (و لكني لا اعرفك).

شاب(من الخلف): i hate many questions، (انا بكره الاسئلة الكتيرة).
و الشاب ده لسة بيحط مخدر علي وش رحيق، اسيل بسرعة ضربته بعربيتها...
الشاب التاني طلع مسدسه و لسة هيضرب نار عليها. اسيل اتحركت بعربيتها بسرعة و الامن خد باله و قبضوا علي الشاب التاني...
اسيل نزلت بسرعة لرحيق اللي كانت بتموت من الخوف...
اسيل(بقلق): انتي كويسة؟!
رحيق: اه اه...
الظابط: who are you (من انت؟ ).

الشاب: you will regret Aseel Al-Garhi. (ستندمين يا اسيل الجارحي)...
اسيل(ببرود): i want to regret it. (انا اريد ان اندم).
الظابط: Miss Aseel, you ll come with us for investigation، (انسة اسيل ستأتين معنا للتحقيق)...
اسيل: yes sir. (تمام سيدي).
اسيل(ببرود): transfer this young man to the hospital with some of the officer. (انقلوا هذا الشاب للمستشفي مع بعض الضباط).
الظابط: yes madam. (تمام سيدتي).

رحيق(بخوف): اسيل عايزة اروح...
اسيل: تمام، و باستها من رأسها و هي حضناها...
اسيل: excuse me. (عن اذنك).
الظابط: Go ahead. (اتفضلي)...
اسيل خدت رحيق و ركبوا العربية، و رحيق لسة خايفة.
اسيل: مش انا قدوتك؟!
رحيق(بخوف): اكيد...
اسيل: يبقي طول ما انا لسة فيا نفس متخافيش مهما حصل، فاهمة؟!
رحيق(بدموع): انا بحبك اوي.
اسيل: و انا بموت فيكي يا مجنونتي الصغيرة...
رحيق: طب ما تيجي نصيع؟
اسيل: مش هتتغيري.

رحيق: يلا بجد نصيع...
اسيل: هنصيع قريب...
رحيق(بفرحة): هتأخديني المؤتمر العالمي الجديد صح؟!
اسيل: اكيد عندي كام مجنونة انا...
رحيق: هنروح فين باريس و لا سنغافورة و لا تايلاند انطقي يا بنتي...
اسيل(بحب): مفاجأة...
رحيق: و انا بثق فيكي و بحب المفأجات...
اسيل: يلا وصلنا.
اسيل و رحيق نزلوا و لقوا مامت رحيق و فيكي داخلين من باب الفيلا...
فيكي: Hey ,Assel، (هيي اسيل)...

اسيل(ببرود): i have not time for your banality at you. (ليس لدي وقت لتفاهتك).
اسيل دخلت الفيلا...
فيكي: How is she speaking to me like this، (كيف هي تكلمني هكذا)...
رحيق: why do not you understand that she hates you؟ (لماذا لا تفهم انها تكرهك؟ ).
سالي: speak politely. (اتحدثي بادب).
رحيق(بنفور): You will not change. (لن تتغيري).
رحيق سابتهم و مشيت...
سالي: i apologize to you، (انا بعتذر ليك)...

فيكي: There is no problem، (لا توجد اي مشكلة، )...
فيكي: excuse me، (عن اذنك. ).
سالي: Go ahead. (اتفضل).
اسيل(بصوت عالي): ست الكل...
نيرة(بحنية): انا هنا يا روحي...
اسيل: يا بت ما تبطلي تحلوي كل شوية كدة الله.
فردوس: انتي بطلي كلام زي السكر انتي يا شهد انتي...
اسيل: لا كدة هتكسف...
سامر(بحب): اسيل.
اسيل(ببرود): خير استاذ سامر...
نيرة: اسيل كلمي والدك باحترام...

اسيل(ببرود): لو زي كل شوية هتقولوا سامحي فانا مش بسامح تمام...
اسيل(ببرود): الاب اللي ميقدرش يحمي بنته ميستاهلش يكون اب...
رحيق: اسيل.
اسيل: ايه يا مجنونتي؟
رحيق: مش هتقولي هنروح فين بقي؟
اسيل: بطلي كل شوية تزني علي حاجة اتعلمي تكوني تقيلة...
محمد: و نعمة التربية...
اسيل: طيب يا جدعان انا في مؤتمر جديد هروحه و زي كل مرة هأخد رحيق، بس البلد اللي هروحها احم بعيدة و محدش راحها غيري انا و باسم قبل كدة...

محمد: فين يا اسيل؟
سالي: يا تري فين بقي؟
اسيل: مصر...
فردوس(بخوف): لا يا اسيل...
اسيل: تيتة متخافيش...
فردوس: يعني انتي و باسم روحتوا قبل كدة مصر من ورانا...
باسم(بهمس): لبستيني في الحيطة...
اسيل: تيتة احنا لغاية دلوقتي منعرفش سبب خوفك انتي و جدو اننا نسافر هناك، و كمان احنا كبرنا خلاص نقدر نعتمد علي نفسنا...
اسيل: و مصر فها حاجات كتير حلوة اوي و انا زرتها.
رحيق: انا كمان عايزة ازورها يا اسيل...

اسيل: عيوني...
سالي: رحيق مش هتروح...
رحيق: يا ماما.
سالي(بغضب): لا يعني لا فاهمة.
اسيل(ببرود): مش بمزاجك...
محمد(بغضب): و لا انتي كمان يا اسيل هتروحي خلص الكلام...
اسيل: جدو.
فردوس: سمعتي الكلام خلاص. متخلناش نخليكي متشتغليش تاني...
اسيل: للدرجة دي...
سامر: اسيل اسمعي كلام الكبار.
اسيل(ببرود): اخرس و لا كلمة...
اسيل: مش عايزة اسمع اي كلمة ليا تمام...
اسيل طلعت جري لاوضتها و قفلت الباب...

رحيق: مكنش ينفع تعملوا كدة مع اسيل...
باسم: كنتوا تتكلموا براحة.
سامر: خلص الكلام...
-عند اسيل في اوضتها...
اسيل طلعت تليفونها، الخط اتفتح...
اسيل: can I speak to Fade (هل يمكنني اتحدث إلى فادي؟ )...
شخص: Fadi is speaking. (فادي يتحدث)...
اسيل: فادي انا اسيل...
فادي: اهلا يا اسيل، اخبارك وحشاني...
اسيل: احم فادي انا محتاجة مساعدتك...
فادي: تفضلي انتي تؤمري، مش هنسي جدعنتك معايا في مصر...

اسيل: بص انا المفروض انزل مصر.
فادي: احلي خبر...
اسيل: شكرا، بس عائلتي مش موافقة فانا عايزاك تحجز ليا تذكرتين من عندك...
فادي: تمام، امتي؟
اسيل: بكرة بليل.
فادي: تمام.
اسيل: شكرا...
فادي: هكون منتظرك...
اسيل: بجد بجد شكرا ليك يا فادي، هشكرك اكتر لما ارجع...
فادي: منتظرك...
الخط اتقفل، الباب خبط...
اسيل: اتفضل.
رحيق و باسم دخلوا.
رحيق: متزعليش يا اسيل...

اسيل(ببرود): مش زعلانة اولا، ثانيا لو عايزة تيجي معايا معنديش مانع تمام...
باسم: انتي ازاي هتقنعيهم دول رافضين نهائي...
اسيل(ببرود): اللي انا عايزاه هيحصل و كمان التذاكر اتحجزت...
رحيق: ايه لا يا اسيل؟
اسيل: لو عايزاني الغي تذكرتك معنديش مانع...
باسم: بس هما خايفين عليكي انتي و رحيق...
اسيل: انا خدت قراري...
رحيق: و انا موافقة.
باسم: بس...
اسيل: باسم لو هيقتلوك متقولش لفترة...
باسم: هما كدة كدة هيعرفوا.

اسيل: طبعا لا مش هيعرفوا انا ظبطت كل حاجة مع مدير الجريدة انا سافرت باريس...
رحيق: انا بثق فيكي...
اسيل: و انا بحبكوا اوي...
باسم: تمام اطير انا...
اسيل: طبعا روح اشقط بنت و لا بنتين.
باسم: دايما فهماني صح...
رحيق و اسيل: يارب اوعده بواحدة تمشيه علي عجين ميلغبطش.
باسم: ده انتوا متفقين بقي...
باسم مشي، و اسيل و رحيق فضلوا مع بعض...
رحيق: اسيل هتعملي ايه؟

اسيل: الشنط هنجهزهم النهاردة بليل و حد بمعرفتي هيبعتهم علي المطار هنمشي و هنروح المطار نركب الطيارة و نوصل بلدنا الحبيبة...
رحيق: تمام يا روحي...
الباب خبط...
اسيل: ادخل...
سامر و نيرة و فردوس و محمد دخلوا...
رحيق: اطير انا باي...
رحيق مشيت و الكل دخل...
اسيل(ببرود): خير؟
فردوس: حبيبتي ممكن تسمعينا...
اسيل(ببرود): نعم...
نيرة: حبيبتي انتي طيبة بلاش نبرة البرود ده...
اسيل: عايزين ايه؟

سامر: حبيبتي في خطر كبير علي حياتك انتي و اختك...
اسيل: من ايه؟
محمد: اسيل انتي بتثقي فيا صح؟
اسيل: اه يا جدو...
محمد: يبقي تسمعي كلامنا من غير نقاش...
اسيل: عموما انا مسافرة باريس تمام...
فردوس: ليه؟
اسيل: لغيت المؤتمر ده و بدلته مع حد من صحابي و في مؤتمر تاني...
نيرة: و نعمة التربية يا حبيبتي...
اسيل: تعبانة تصبحوا علي خير...
سامر: و انتي من اهله...
اسيل(ببرود): موجهتش ليك كلام...

و دخلت اوضة الملابس بتاعتها، و الكل نزل...
خدت بيجامة عبارة عن قطعتين شورت و تي شيرت بحمالة و خرجت نامت...
-في مكان تاني...
عند ادهم لما دخل ب ليلي...
صفية(بصريخ): ليلي...
ادهم: وطي صوتك...
ادهم طلع ب ليلي و نيمها في اوضتها.
ادهم: متخافيش انا جمبك يا ليلي...
ليلي: انا خايفة يا ادهم.
ادهم: هجبلك حقك متخافيش...
ادهم: نامي دلوقتي...
ليلي: حاضر...
ادهم خرج و ليلي نامت...
عبدالرحيم: حصل ايه ل ليلي؟

ادهم: محصلش حاجة...
صفية: حصل ايه انطق؟
احمد: يا ابني متقلقناش...
ادهم(ببرود): دي اختي وانا هخاف عليها اكتر منكوا كلكوا...
عبدالرحيم: ادهم تعالي معايا...
عبدالرحيم مشي و ادهم راح وراه لاوضة المكتب...
عبدالرحيم: حصل ايه؟
ادهم: لسة هعرف...
عبدالرحيم: تمام يا ادهم...
ادهم مشي و ركب عربيته و خرج...
طلع تليفونه و اتصل بكريم، الخط اتفتح...
ادهم: فين؟
كريم: في المخزن القديم...
ادهم: جاي. اقفل.

ادهم راح ناحية مكان زي مخزن بس قديم، و دخل بكل وقار و كل الحراس انحنوا ليه...
كريم: في بنت و خمس شباب...
ادهم: ناديلي حراسين من بره...
كريم: في حراس هنا...
ادهم(ببرود): من اللي بره يا كريم...
كريم: حاضر...
كريم راح و جاب حارسين...
كريم: اهو...
ادهم: مين فيكوا متجوز؟
حارس1: انا مش متجوز...
حارس2: و لا انا يا بيه...
ادهم: مش عايزين تتجوزوا؟!
كريم: في ايه يا ادهم؟
ادهم: كريم اخرس...
حارس1: مش فاهمين يا باشا.

ادهم: خشوا اتجوزوا...
و شاور بإيده ناحية باب البنت...
حارس2: بس...
ادهم: قرروا.
الحارسين دخلوا اوضة البنت و...
كريم: انت مقتنع...
ادهم: جدا...
ادهم: جيبوهم كلهم و علقهم...
كريم: لما نشوف اخرتها...
علقوا الخمس شباب، و ادهم مسك سوط و نزل عليهم ضرب لدرجة ان هدومهم اتقطعت...
ادهم: هما يفضلوا هنا من غير اكل و لا شرب، و بالنسبة لكل عائلاتهم تضربوهم بالسوط...
كريم: كلهم...
ادهم: حتى الاطفال...

شخص2: ارجوك يا باشا لا احنا اسفين هي السبب انا اسف و ربنا اسف...
ادهم(ببرود): هي بتأخد جزائها مش سامعين صوتها و لا ايه؟
كريم: ادهم بلاش الاطفال و لا الستات...
ادهم: قولت كلمتي مش هتعرف تعمل كدة عدي موجود...
ادهم خرج بكل غرور و برود...
كريم: ربنا يهديك يا ادهم...
كريم: خلوا الحارسين اللي جوا يخرجو و ودوا البنت المستشفي...
حارس: البنت ماتت يا كريم بيه...
كريم: العب...
حارس: نعمل ايه؟

كريم: اتصرفوا في جثتها...
كريم مشي هو كمان...
-في مكان ما...
في الارياف...
مامت غزل: يا بتي اسمعي كلامي...
غزل: يا ماما انا هعمل كدة بكرة دلوقتي مينفعش...
مامت غزل: ماشي يا بتي...
غزل: خلي بالك من نفسك...
والد غزل: انتوا هتفضلوا كدة، اخرجوا يلا.
غزل خرجت لقت مجموعة من الستات...
واحدة: كيف الجمر...
غزل(بابتسامة مصطنعة): شكرا...
بنت: بتستعملي بقي كريمات ايه؟
غزل: مبحطش كريمات خالص...
ست: بنتك جمر جمر اوي...

مامت غزل: شكرا...
و بعدين الستات مشيوا...
والد غزل: قسما بربي يا غزل لو فكرتي تعملي حاجة لاكون نازل عليكي ضرب...
غزل: يا بابا انا مش عايزة اتجوز ارجوك...
والد غزل: انا مديون مديون و لازم ادفع فلوس...
غزل: علي حسابي يا بابا...
والد غزل: عايزاني اتحبس انا و امك...
غزل: انا راحة انام...
غزل طلعت اوضتها و قعدت تعيط لغاية ما نامت...
-عند ادهم...
ادهم راح علي القصر...
عدي: عملت كدة ليه يا ادهم؟

ادهم(ببرود): اللي يفكر يقرب من اختي يبقي حكم علي نفسه بالاعدام...
عدي: في قانون...
ادهم: اعتبرني اني القانون...
عدي: هتندم اوي يا ادهم...
ادهم: هنشوف...
احمد: ادهم...
ادهم: خير...
احمد: يا ابني حصل ايه؟
ادهم(ببرود): اسأل ابن اخوك...
ادهم طلع علي اوضته و دخل خد شاور...
سوزان: عدي عايزاك...
عدي: هكلم عمي و اجيكلك...
احمد: خلاص يا ابني روح...
احمد مشي و طلع علي اوضته...
سوزان: انت مجنون هو انت عبد لادهم ده...

عدي: هتتكلمي مية مرة في الموضوع ده...
سوزان: و الف و مليون...
عدي: تمام يا ماما، و انا مش عبد لحد ده اخويا تمام.
سوزان: انت اهبل اوي اوي...
عدي: تمام عن اذنك...
عدي طلع علي اوضته خد دوش و نام...
ادهم طلع من الحمام و لبس بدلة تانية باللون الكحلي و ساعته الماركة و جذمته اللي بتنور في الضلمة دي...
و خرج من اوضته...
عبدالرحيم: رايح فين يا ادهم؟
ادهم: اعيش حياتي...
عبدالرحيم: و هي دي حياة...

ادهم: صنف حواء كله لازم يدوق من عذابي...
عبدالرحيم: انسي يا ابني...
ادهم: شيل من دماغي المنظر و شيل من دماغي الكلام و انا هنسي و اوعدك هرجع احسن من الاول...
عبدالرحيم: محتاج واحدة تغيرك...
ادهم: تبقي انت ناوي علي موتها.
ادهم ساب جده و ركب عربيته و خرج راح لشقة في مكان شبه معزول...
و فتح باب الشقة و دخل قعد...
و بعد فترة الباب خبط...
ادهم فتح الباب...
ادهم: اهلا يا...
البنت: سما...

ادهم: اهلا يا سما، اتفضلي...
و من غير مقدمات افتعلوا محرمات الله...
و بعد فترة.
ادهم: انتي مطرودة من الشغل...
سما(بصدمة): ادهم...
ادهم: ادهم بيه تمام...
سما: بس انا معملتش حاجة...
ادهم: كلمة واحدة انتي مطرودة انا الناس اللي بتشتغل عندي ناس محترمة مش زبالة زيك...
ادهم: لو خرجت من الحمام و لقيتك يبقي شكلك عايزة تفضلي علي الحديدة...
سما قامت و غيرت هدومها و خرجت تجري...

ادهم دخل خد دوش و لبس هدومه و رجع علي القصر تاني، و نام...
-في الصباح الباكر...
في امريكا...
اسيل كانت نايمة و فجأة سمعت صوت زعيق و صريخ...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة