قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث

-في الصباح الباكر...
في امريكا...
اسيل كانت نايمة و فجأة سمعت صوت زعيق و صريخ...
اسيل(لنفسها): ايه الصوت ده؟
اسيل: ممكن يكونوا بيهزروا...
رحيق(بصوت عالي): اسيييييييييل...
اسيل قامت بسرعة و نزلت جري لتحت.
باسم: اهلا بالقمر...
اسيل: ايه ده؟!
رحيق: بيحتفلوا اننا هنمشي...
اسيل(بعصبية): مين صاحب ام الفكرة؟
محمد: معجبتكيش و لا ايه يا روحي...

اسيل: لك و اللعنة كنت بحلم حلم جميل و كمان بسبب صوت رحيق حسيت ان حد في خطر...
نيرة: معلش يا روحي...
اسيل راحت حضنت جدها و جدتها و مامتهاو باسم و رحيق...
سامر(بحزن): طب و انا يا اسيل؟
اسيل(ببرودها المعتاد): متعودتش احضن حد غريب عني...
سامر: انا اسف يا بنتي انا هروح الشغل استمتعوا...
رحيق: لا يا بابا...
سامر: في ايه يا ولاد اختكوا اهي معاكوا عندها حق.

اسيل(ببرود): اه بقي انا الظالمة و حضرتك المظلوم البرئ...
سالي: بنت ناقصة تربية شوفي بنتك يا نيرة...
فرودس: خلاص يا جماعة...
اسيل(ببرود): يستحسن بلاش تحشري نفسك في كل حاجة يا مدام سالي، لولا باسم و رحيق كنت دفنتك حية، اتقي شري بقي...
سالي: و هخاف يعني؟!
باسم: خلاص يا حاجة خلاص يا جماعة يلا بقي نقطع التورتة دي حفلة يا جدعان...
و قضوا معظم النهار مع بعض...
-في مكان تاني...

في قصر عائلة الشافعي، تحديدا في اوضة ادهم...
ادهم كان نايم و بيحلم بحاجة...
الحلم...
ادهم كان واقف في مكان زي غابة و مليانة شجر و فروعها طويلة و في ضوء خفيف اوي صادر من الشمس...
بنت: ادهم...
ادهم لف ناحية مصدر الصوت، لقي بنت في غاية الجمال و لابسة فستان فرح...
ادهم: انتي مين؟
بنت: انت محتاجني...
ادهم: انتي برضو مين؟
بنت: انا احتياجك...
ادهم: مفهمتش...
بنت: انا معرفش...
ادهم: اومال؟
عدي: ادهم ادهم ادهم...

ادهم(بزعيق): في ايه يا عدي؟
عدي: بصحيك من بدري يا ابني...
ادهم(بقرف): عايز ايه؟
عدي: مالك يا ابني؟
ادهم: قطعت عليا حلم غريب اوي...
عدي: طالما هو غريب كنت عايز تكمله ليه؟
ادهم(بشرود): معرفش...
عدي: يا بني روحت فين...
ادهم: خلاص يا عدي كنت عايز ايه؟
عدي: الشغل...
ادهم: اه ميعاد رؤوف تمام، هلبس و انزلك...
عدي: تمام يا صاحبي...
عدي: متأكد انك كويس؟
ادهم: اه متأكد...

عدي خرج بره الاوضة، و ادهم قعد علي السرير و حط وشه بين ايديه...
ادهم: افتكر افتكر يا ادهم...
ادهم: ازاي الحلم كان لسة من ثواني؟
ادهم: ازاي مش فاكر وشها؟
ادهم: انا اتجننت ايه ده انا قايم البس...
ادهم دخل الحمام و خرج لبس بدلة باللون الرصاصي و جذمته و ساعته و صفف شعره، و حط البرفيوم الخاص بيه، و خرج من اوضته...
ادهم راح عند اوضة ليلي، و خبط...
ليلي: ادخل.
ادهم: ازيك يا قمر...
ليلي(بإبتسامة بسيطة): بخير...

ادهم: خلاص متقلقيش هما خدوا جزاتهم...
ليلي: عملت ايه؟
ادهم: مش مهم. المهم شدي حيلك و كل الدكاترة هيجولك البيت مفيش مرواح للكلية الفترة دي...
ليلي: تمام يا ابيه، شكرا...
ادهم: روحي انتي...
ادهم: عايزة حاجة؟
ليلي: شكرا...
ادهم: هخليهم يجيبوا الفطار لحد عندك...
ليلي: تمام
ادهم خرج بره الاوضة و نزل لتحت...
صفية: ادهم حبيبي بقولك...
ادهم: خير يا صفية هانم...

صفية: في عروسة يا ادهم بنت ناس و حسب و نسب و جمال و مال و شهرة...
ادهم(ببرود): انتي عارفة رأيي في الموضوع ده تمام.
سوزان: ادهم عايزة اتكلم معاك...
ادهم(ببرود كإنه عارف هتقول ايه): تمام...
صفية: هكلم ابني الأول...
ادهم: صفية هانم الموضوع اللي عايزاني فيه منتهي، و اتفضلي يا مدام سوزان...
ادهم راح مع سوزان في الجنينة...
سوزان: انت بتتعامل مع عدي علي انه شخص بيشتغل عندك ليه؟

ادهم(ببرود): هو متقبل كدة اعتقد متدخليش في الشغل احسن...
سوزان: بس ده ابني و لا عايز تأكل حقه زي ما ابوك كل حق اخوه...
ادهم(بعصبية): لو عدي قال بنفسه انه عايز ورث ابوه انا معنديش امانع اوديه ليه، انا مبأكلش حق حد...
سوزان: و انا عايزة حق جوزي...
ادهم: انتي ملكيش ورث عندي عدي هو اللي يقول بنفسه...
ادهم سابها و مشي...
صفية: متحاوليش يا سوزان ابني انا الكل في الكل...
سوزان: بينا الايام يا صفية.

ادهم راح شركته لقي عدي و كريم في انتظاره...
ادهم: عدي عايزك و تعالي انت كمان يا كريم.
ادهم دخل مكتبه و وراه عدي و كريم...
كريم: خير...
ادهم: عدي انت عايز ورث ابوك؟
عدي: ايه اللي جاب السيرة دي؟
ادهم: مدام سوزان بتطالب بحق جوزها و حق ابنها...
عدي: ادهم انت عارف...
ادهم: عارف يا عدي بس انت كمان عارف اني مبأكلش حق حد...
ادهم: لو عايز تأخد ورثك خده...
كريم: اكيد لا طبعا انتوا اخوات...

عدي: ادهم انا بثق فيك قد الدنيا كلها...
ادهم: و انا كمان، يلا كله علي شغله لغاية مع رؤوف يجي...
كريم: باي...
عدي: هو سكرتيرة امبارح راحت فين؟
ادهم: راحت جمب اخواتها...
كريم: شكلها كانت وحشاهم اوي...
ادهم: معتقدش...
كريم و عدي مشيوا و ادهم كمل شغل...
-في مكان تاني...
في أمريكا...
اسيل: رحيق انجزي جهزي الشنط...
فردوس: يا حبيبتي خلي الحراس يحطوها في المطار.
اسيل: لا يا تيتة احنا هنروح...
فرودس: هتتعبوا...

اسيل: لا عادي...
فردوس: اسيل متحاوليش تعرفي اي حاجة او تلعبي معانا، هتتعبي.
اسيل: انا مقدرش يا تيتة و انا مقتنعة انكوا في يوم هتتكلموا...
فردوس: رينا يحميكوا و يجعلها رحلة سعيدة عليكوا.
رحيق و اسيل: آمين...
فردوس مشيت...
رحيق: يا بنتي ده انتي واخدة معظم هدومك و كل حاجة لتكوني مسافرة مش راجعة تاني...
اسيل: انا بحب اخد هدوم زيادة و بحب اغير في اللبس تمام. و كمان احتمال نبقي هناك شهر...

رحيق(بفرحة): هنصيع لمدة شهر...
اسيل ضربتها علي قفاها و زقتها...
اسيل: طول عمرك سافلة انا عارفة، يلا يا مجنونتي.
رحيق: انا جهزت حاجتي يا روحي...
اسيل: تمام...
و بعدها طلعت تليفونها. الخط اتفتح...
اسيل: Go upstairs and take the bags(اطلع و خد الشنط).
شخص: Okay madam(تمام سيدتي. )
رحيق: انا هاخد سدني معايا...
اسيل: يبقي و لا انتي اختي و لا اعرفك...
رحيق: خلاص خلاص.

الشخص خد الشنط و وصلها المطار، و رحيق و اسيل نزلوا...
-اسيل كانت لابسة شورت قصير فوق الركبة ضيق باللون الابيض و تي شيرت بنص كم و مبين جزء بسيط من بطنها و كان باللون الاسود و مرسوم عليه برج إيفل، و كوتشي ابيض في اسود شنطة ضهر صغيره سوداء و سلسلة فضي شيك علي شكل فيونكة و سيبت شعرها، -.

-رحيق كانت لابسة بنطلون اسود ضيق اوي عليها و تي شيرت باللون الدهبي بكم و قصير مبين جزء من بطنها و و كوتشي ابيض و معاها شنطة بيضة و سلسلة شيك علي شكل قلب، و ربطت شعرها علي شكل ديل حصان، -
باسم: بسم الله ما شاء الله قمرات يا خواتي...
اسيل: هتوحشني يا باسم...
باسم: اخيرا الاميرة قالت كلمة حلوة...
رحيق: هتوحشوني كلكوا...
سامر: خلي بالكوا من نفسكوا...
رحيق: شكرا يا بابا...
نيرة: هتوحشيني يا روحي...

اسيل راحت حضنت الكل ما عدا سامر و سالي...
رحيق حضنت الكل...
اسيل: يلا باي هتوحشوني.
سالي: لو رحيق حصلها حاجة مش هيكفيني عمرك يا اسيل...
اسيل(ببرود): مش بخاف...
سامر: سالي اسيل ممكن تضحي بحياتها علشان اخواتها بس يفرحوا...
رحيق: انا واثقة ان لو حصل حاجة هتحميني...
اسيل: مبحبش الوداع يلا...
محمد: استني...
اسيل: خير...
محمد: اي مشكلة او اي حاجة تحصل لترجعوا لتتصلوا بينا فورا...

اسيل: مش عيال صغيرة بس عموما حاضر، يلا بقي يا رحيق هنتأخر...
فردوس: وصلهم يا باسم، مش واثقة في عيونك الزرقاء دي يا اسيل.
اسيل(بلامبالاة): اتأكدي اني مش هعمل حاجة غلط. يلا...
باسم وصل اسيل و رحيق...
باسم: اسيل بلاش عنادك و غرورك و برودك و ثقتك و استفزازك تمام...
اسيل: دي شخصيتي و مش هتغير...
باسم: لا دي اسيل اخترعت الشخصية دي علشان تخبئ شخصية نقية و نضيفة...

اسيل: انت اكبر مني بكام شهر فنحترم نفسنا بقي...
باسم: حاضر، و انتي يا رحيق مضايقيش اسيل و اسمعي كلامها...
رحيق: حاضر...
اسيل و رحيق نزلوا و خدوا شنطهم و راحوا المطار.
اسيل: I am Aseel and want to go to Egypt (انا اسيل و اريد الذهاب لمصر).
شخص: OK madam، (تمام سيدتي).
اسيل: Thank you، (شكرا لك).
رحيق: مش مطمنة للرحلة دي...
اسيل: قدامي يا رحيق فاضل نص ساعة علي الايقلاع...
رحيق: حاضر تمام...

و خلصوا اجراءات السفر و طلعوا الطيارة و قعدوا، اسيل جمب الشباك و رحيق جمبها، و اسيل شغلت الHead phone و مستمتعة، و رحيق طلعت رواية و بتقرأ فيها...

-في مكان تاني...
في الارياف...
والد غزل: انا هشتغل وردية زيادة النهاردة...
مامت غزل: ربنا يعينك...
والد غزل: عقلي بنتك غزل...
مامت غزل: حاضر...
والد غزل مشي، و مامت غزل طلعت ل غزل اوضتها...
مامت غزل: غزل غزل...
غزل: نعم يا ماما...
مامت غزل: بصي يا حبيبتي ابوكي هيتأخر النهاردة تمام، دي الفرصة اللي قدامك يا روحي. غير كدة مش هتعرفي تهربي...
غزل: حاضر يا ماما...

مامت غزل: في شاب صغير هيوصلك و هيقولك تركبي ايه و خدي الفلوس دي.
غزل: و انتي يا ماما طب ما تيجي معايا...
مامت غزل: مقدرش يا بنتي...
غزل: اوعدك هشتغل و هجيب فلوس و هأجي هنا و هندفع كل ديوننا و هنمشي من القرية دي يا ماما...
مامت غزل: رينا يحفظك و يحميكي يا روحي...
-في مكان تاني...
في قصر الشافعي...
عبدالرحيم: احمد احمد...
احمد: نعم يا بابا...
عبدالرحيم: تعالي عايزك...
احمد راح ورا عبدالرحيم اوضة المكتب...

صفية(بتكبر): شوفتي معتمد علي جوزي و ابني في كل حاجة...
سوزان: متنسيش لسة الايام بينا كتير...
صفية: و يا تري هيعتمد علي جوزك الميت بقاله عشر سنين و لا ابنك العبد عند ادهم...
سوزان(بعصبية): هتشوفي يا صفية...
سوزان سابتها و مشيت و صفية قامت لبست و خرجت تعمل Shopping...
في اوضة المكتب...
عبدالرحيم: مفيش اخبار عنهم...
احمد: لا يا بابا...
عبدالرحيم: طب ما معرفتش سافروا فين؟

احمد: لا، كل اللي اعرفه انهم مش في مصر...
عبدالرحيم: شكلي هونت عليها...
احمد: ممكن تكون هي خايفة تواجهك.
عبدالرحيم: وحشتني اوي...
احمد: ان شاء الله خير...
عبدالرحيم: روح انت يا حبيبي...
احمد: حاضر، عن اذنك...
-في مكان تاني...
في طيارة اسيل و رحيق...
اسيل: انا هدخل الحمام...
رحيق: تمام.
اسيل راحت ناحية الحمام لقت شاب...
اسيل: Is there anyone in the bathroom (هل في احد في الحمام؟ ).

شاب: Yes, there is، (نعم يوجد)...
اسيل: ok...
اسيل استنت و خرج الشاب...
الشاب الثاني: Go ahead, you are the first. (اتفضلي انتي الاول).
اسيل: thank you. (شكرا).
اسيل دخلت الحمام.
الشباب من بره...
شاب1(بهمس): The Basha asked us to keep her shadow long، (الباشا طلب مننا نكون في ظلها علطول. )
شاب2: she is very beautiful (انها جميلة جدا).
اسيل(لنفسها): لك تذهب انت و الباشا بتاعك للجحيم.
اسيل: جدو و سامر...

اسيل: لا لو جدو كان هيعرف ان انا سافرت مصر و هيرفض اني اسافر و هكذا سامر...
اسيل: شخص هتلاقيني فضحته عادي يعني، بس انا معايا رحيق. اوف.
اسيل: اهدي...
اسيل خرجت و الشابين لسة واقفين و راحت قعدت جمب رحيق...
رحيق: اتأخرتي ليه؟
اسيل: كان في شباب هناك.
رحيق: طب و ايه الكلام؟
اسيل: رحيق ركزي في الرواية علشان منفخكيش تمام.
رحيق: طب مش هتقرأيها.
اسيل: قرأتها مرة...
رحيق: طب اسم البطل ايه؟

اسيل: اسم البطل ارسلان و البطلة سديم و اخو البطل بيجاد...
رحيق: الله عليك يا جميل...
اسيل: اقرأي او نامي او موتي حتى تمام...
رحيق نامت علي كتف اسيل و نامت، و اسيل حاوطتها بإيديها و باست رأسها...
-في مكان تاني...
عند ادهم في الشركة.
عدي: احم ادهم.
ادهم: ايه؟!
عدي: رؤوف بيه جه...
ادهم: طيب تمام دخله...
عدي: طب ما نأجل الميعاد بقي.
ادهم: و من امتي و انا بأجل شغل؟!
عدي: يا ابني بس اسمعني...
ادهم: مش مرتاح ليك...

و ادهم فتح سجل الكاميرات و لقي روؤف بيه مع شاب و بنت...
عدي: يا صاحبي بقول نرفض العقد من اساسه...
ادهم: دخله يا عدي.
عدي: متأكد؟
ادهم(ببرود): متأكد.
عدي خرج و دخل هو و كريم و روؤف و بنت و شاب.
ادهم: اهلا روؤف بيه...
روؤف: اهلا ادهم بيه...
روؤف: المدام...
ادهم: اهلا اهلا...
روؤف: مدير اعمالي...
ادهم: نتكلم بقي في الشغل.
و ادهم و روؤف فضلوا يشتغلوا لغاية ما خلصوا...
روؤف: انت بجد اثبت انك ابن احمد الشافعي...

ادهم: مش جديدة...
روؤف: عن اذنكوا...
رؤوف مشي هو و اللي كانوا معاه...
كريم: ده ايه الناس دي.
عدي: يا رب خدهم و نرتاح...
ادهم: انا رايح مشوار و جاي...
ادهم خد حاجته و نزل ركب عربيته...
عدي: ادهم لسة تعبان...
كريم: يا رب يقابل بنت الحلال بقي...
عدي: امين.
كريم: احم هو اخبار ليلي ايه؟
عدي: روح زورها اصلها اخت اخوك يعني اختك...
كريم: تصدق اني غلطان اني احكيلك حاجة...

ادهم ركب عربيته و ساق بسرعة راح لمكان لوحده. فضل قاعد لفترة لوحده...
-في مكان تاني.
اسيل: يلا يا رحيق انجزي بسرعة.
رحيق: اهو اهو...
اسيل خدت رحيق و الشنط و خرجت...
دورت علي كل اللي موجودين. و بتبص وراها شايفة الشابين ماشين وراها و بيبصوا عليها...
اسيل: فين الزفت فادي ده؟
رحيق: في ايه؟
فادي(من بعيد): اسيل اسيل.
اسيل: اوف الحمد لله...
اسيل راحت لفادي...
فادي: Welcome...

رحيق: لا بص يا عم بقي انا بحب مصر اوي فاتكلم مصري مش كله انجليزي علشان زهقت منه.
فادي(بصدمة): مين دي؟
اسيل: اختي رحيق...
فادي: اه علشان كدة مجنونة...
فادي: بس بجد انتوا الاتنين مزز...
اسيل: مفيش وقت للكلام ده...
فادي: يلا...
اسيل: خد رحيق بعربيتك و خدوا الشنط و استنوني عند مطعم(، )...
رحيق: اسيل.
اسيل: متقلقيش...
فادي: بس في ايه؟

اسيل: دلوقتي في شخصين بيراقبوني و لو استنينا اكتر من كدة صحابهم هينضموا ليهم تمام. يلا
رحيق: طب اسيل تعالي معايا.
اسيل: رحيق قولتلك اياكي تقلقي طول ما انا عايشة...
رحيق حضنت اسيل، و فادي خد رحيق و الشنط و طلع بالعربية...
اما اسيل فوقفت تاكسي و ركبته...
الشابين صحابهم فعلا جم و ركبوا عربية و ساقوا ورا اسيل...
اسيل: ممكن تسرع شوية...
السائق: يا بنتي العربية هتبوظ...
اسيل: طب ما انا كدة هموت...

السائق: اوف حاضر...
السائق زود سرعته شوية و بعد مسافة.
اسيل: اقف اقف بسرعة...
اسيل: الحساب بسرعة...
السائق: 100 جنيه...
اسيل: بس انا الفلوس مش مصري...
السائق: خلاص يا بنتي...
اسيل: لا طبعا...
اسيل طلعت من جيبها فلوس اكتر من الفلوس اللي الراجل طلبها و طلعت تجري...
اسيل: يا رب يا رب...
و بعدها اسيل لقت نفسها في حتة لوحدها و شايفة الشباب علي بعد بسيط منها...
اسيل: اعمل ايه اعمل ايه؟

و بعدها في اقل من لحظة اسيل ركبت عربية شخص و نزلت بجسمها...
اسيل: اهدي اسيل اهدي...
الشباب نزلوا...
شاب: انت انت.
ادهم: انا...
شاب: اه مشفتش بنت جت هنا...
ادهم: لا مشفتش...
شاب2: راحت فين دي؟
شاب1: الباشا لو عرف هيقتلنا...
ادهم قام و راح ركب عربيته...
اسيل: اتقفشت...
ادهم بص بسرعة للكرسي اللي جمبه لقي اسيل قاعدة في الارض و مخبية وشها بين ايديها...
ادهم: انتي مين؟

اسيل شالت ايديها من علي وشها، ادهم ركز في كل ملامحها عنيها الزرقاء اللي بلون السماء و وشها الابيض زي اللبن الصافي و شعرها الاسود اللي نزل علي وشها و شفايفها الوردي...
اسيل: بليز في ناس بيطاردوني ممكن تساعدني...
ادهم لا رد...
اسيل: يا ابني انت...
ادهم: معاكي انا مالي انا، انزلي بسرعة...
اسيل: يا عم خلي عندك انسانية...
ادهم: شكلك هربانة من جوزك علشان تروحي لعشقيك...
اسيل: ايه الفيلم الاوفر.

ادهم(ببرود): انزلي...
اسيل: يا شيخ اشوف فيك يوم...
اسيل نزلت من العربية و الشباب كانوا لسة هيركبوا لاحظوها...
شاب1: اهي...
اسيل: هو انا كدة اتقفشت...
اسيل: بس انا بعرف اضرب...
اسيل: اسيل حبيبتي انتي بنت ها بنت و مش هتقدري علي خمسة ستة...
الشباب قربوا منها...
اسيل: ايه؟!
شاب كان لسة هيمسكها لقي ادهم قدامها...
ادهم: ابعد...
شاب2: و انت مالك انت؟ هو مش احنا جينا سألنالك قولت متعرفش...

ادهم(ببرود): بس انا فعلا معرفهاش...
اسيل(بهمس): و حياة اهلك...
شاب3: طب ابعد من وشنا بقي...
اسيل: هو مش انتوا من امربكا ازاي بتتكلموا عربي؟
شاب4: الباشا بتاعنا من مصر، و متسأليش كتير و هو كان عارف انك هتهربي...
اسيل: طب ما تسيبوني.
ادهم: اركبي العربية...
اسيل متحركتش خطوة من مكانها...
ادهم: مش قولتلك اركبي العربية...
اسيل جريت بسرعة ركبت العربية...

اما ادهم قعد يضرب الناس دي و اضرب بس ضربات خفيفة مأثرتش فيه، و بعدها ادهم جري بسرعة ركب العربية و طلع بيها...
اسيل: بجد بجد شكرا شكرا ليك...
ادهم(ببرود): عادي...
اسيل: ممكن توصلني مطعم(، )...
ادهم(ببرود): مش قولتلك هتروحي لعشقيك.
اسيل(ببرود): اه راحة لعشيقي تحب تيجي معانا...
ادهم وصل اسيل للمطعم اللي قالت عليه...
اسيل لسة هتنزل...
ادهم: استني هنا، مش لازم اعرف اسمك ايه و من فين؟

اسيل(ببرود): اسمي نرمين، و اما من فين شئ ميخصكش...
اسيل نزلت بسرعة و ركبت عربية فادي اللي لاحظتها من الاول...
اسيل: اطلع بسرعة يا فادي...
ادهم نزل وراها لكن ملحقهاش...
رحيق: اسيل انتي كويسة؟
اسيل: بأحسن حال...
فادي: حصل ايه؟
اسيل: انت ظبطت شقة و لا فندق و لا ايه يا فادي؟
فادي: ظبطلك شقة...
اسيل: احسن برضو...
فادي وصل اسيل و رحيق للشقة بتاعتهم، و طلع معاهم وراهم الشقة...

اسيل: بجد شكرا ليك يا فادي بجد تسلم...
فادي: علي ايه بس.
اسيل: تمام.
فادي: انا همشي انا...
اسيل حضنته حضن خفيف و بعدت عنه...
اسيل: بجد تسلم...
فادي: احم تمام، و اه في عربية تحت ليكي...
اسيل: اوكي...
فادي: عن اذنك انسة رحيق...
رحيق: تمام...
فادي مشي واسيل قعدت...
رحيق(بخبث): حب جديد.
اسيل(ببرود): علي اساس كان في حب قديم...
رحيق: تمام، حصل ايه؟
اسيل: اتعلمي التقل...
اسيل: يلا اطلعي الدور التاني شوفي اي اوضة...

رحيق: بس الشقة تحفة.
اسيل: تمام...
اسيل خدت شنطها و اختارت اوضة و ظبطت هدومها و لبست ترنج بيتي مايص و نامت، و رحيق عملت زيها...

-في مكان تاني...
في الارياف...
مامت غزل: خلي بالك من نفسك يا بتي...
غزل: حاضر، هتوحشيني...
و حضنوا بعض و قعدوا يعيطوا...
مامت غزل: يلا يلا...
غزل نزلت بسرعة بشنطة هدومها القديمة و لقت شاب صغير واقف مستنيها خدها و ركبها المواصلات و ركب معاها...
غزل: شكرا ليك يا سعيد...
سعيد: و لا شكر و لا حاجة، انا هوديك عند امي و ابويا بيخدموا في عمارة ناس راقية كدة...
غزل: بجد تسلم...
-في مكان تاني...

في قصر الشافعي...
ادهم دخل و جزء من بدلته مقطوع و جمب شفايفة متعور و في شرخ بسيط في رأسه...
صفية: ابني...
احمد: مالك يا ادهم؟
ادهم(ببرود): مفيش حاجة، انا طالع انام...
عدي: هتحضر المؤتمر و انت متخرشم...
ليلي: بس انا شايفة ابيه حلو في كل حاجة...
ادهم: تسلمي يا روحي...
صفية: اكيد سوزان مسلطة حد علي ابني...
عدي: ايه الكلام ده يا طنط؟

ادهم: متقلقوش مش طنط سوزان و لا حد من اعدائي خلص الكلام كله يشوف مصلحته فين...
عدي: نأجل المؤتمر؟
ادهم: لا...
عدي: طب خد بالك بقي الصحفية اسيل الجارحي مش سهلة...
ادهم: و لا تفرق معايا...
عبدالرحيم: اسيل مين يا عدي؟
عدي: اسيل الجارحي...
احمد: انت متأكد؟
عدي: في ايه يا جدعان؟
ليلي: انتوا تعرفوها؟
صفية: مين دي؟

ليلي: دي يا ماما بت قموورة اوي و عنيها ملونة و كل كلامها جد و جد و بتفضح رجال الاعمال اللي بيشتغلوا في الاعمال الغير شرعية...
سوزان: كدة يبقي ليها اعداء كتير...
عدي: بكرة هي هتأكل الجو...
ليلي: مع انها مبتلبسش فساتين بس بتبقي شيك و خرافة في اي حاجة...
عدي: بس باردة و استفزازية لابعد حدود، لازم تاخد بالك منها يا ادهم و انت ياعمو و انت يا جدو.
ادهم: مش هتقدر تعمل حاجة، انا ادهم الشافعي.

الكل راح علي اوضته الا عبد الرحيم و احمد...
عبدالرحيم: تفتكر هي.
احمد: ليه لا...
عبدالرحيم: ربنا يستر...
-في مكان تاني...
في أمريكا...
فردوس: انا مش خايفة انا مرعوبة.
نيرة: ليه بس؟
فردوس: بنتك يا نيرة بتعمل اللي في دماغها هي و بس...
سامر: انا خايف عليها.
محمد: ان شاء الله خير...
سالي: بنتي لو حصلها حاجة مش هيكفيني عمر بنتك يا نيرة...
باسم: ما تهدوا يا جماعة الله.
فردوس: لو طلعت انت عارف حاجة هنفخك يا باسم.

باسم: انا ده انا نسمة...
محمد: خلاص نشوف بكرة المؤتمر...
سامر: فكرة.
باسم(لنفسه): البس...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة