قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثاني والثلاثون

في الفيلا...
باسم: يا غزل قومي بقي بقالي ساعة بصحيكي.
باسم: خلاص مليت بجد قومي.
غزل: ابنك عايز ينام...
باسم: هتلبسي كل حاجة للواد و هو لسة مجاش يا شيخة...
غزل: اه ملكش فيه هو هيبقي حبيب امه...
باسم: طب قومي علشان هنفطر في القصر...
غزل: اوف ماشي...
غزل قامت و لبست هدومها و نزلت هي و باسم راحوا للقصر...
باسم: اهلا يا جدو.
عبدالرحيم: اخبارك انت و غزل؟
غزل: بخير يا جدو.
عدي: جاي ليه يا واد يا رزل انت؟

باسم: مش كفاية اني خليت رحيق تبات امبارح خيرا تعمل عدي تلقي...
عدي: اه و قولت ليها متخلهوش يستظرف و يقرب منك...
احمد: خلاص كلها يومين و هتبقي في بيتك...
عدي: هطلع القديم و الجديد...
رحيق: ابقي وريني...
ليلي: اساسا احنا مجرد فرح و بسسسسسسس علشان خاطر نتفرغ لمذاكرتنا...
كريم: اه طبعا ابقي اتغطي كويس و انتي نايمة...
ليلي: ابقي قابلني...
غزل: فين اسيل بقالي كتير مشوفتهاش؟

باسم: و انا و الله. وحشتني بنت اللظينة دي...
صفية: هي و ادهم نازلين...
ادهم: صباح الخير...
باسم: صباح النور، ايه الاخبار؟
ادهم: كويس يا اخويا و ركز في مراتك...
باسم: ماشي ماشي خليك فاكرها...
صفية: فين اسيل يا حبيبي؟
ادهم: لسة نايمة...
اسيل: مصحتهاش ليه بس انتوا علطول بتنزلوا مع بعض.
عبدالرحيم: اطلع صحيها...
ادهم: خلي الخدامين يطلعوا...
-الكل اتأكد ان في حاجة حصلت بينهم...
باسم: تمام يلا انا جعااااان...

الكل قعد علي السفرة...
سوزان: ايه الاخبار؟
صفية: بخير يا سوزان...
عدي(بسخرية): فين عريس الغفلة؟
سوزان: نايم حبيبي...
عدي: تمام...
سوزان قعدت و بدأت تأكل...
رحيق: هطلع اصحي اسيل...
رحيق طلعت جري و راحت لاوضة ادهم و اسيل...
رحيق(بصوت عالي): اسييييييييييييييل...
اسيل(بخضة): في ايه؟
رحيق: بجرب الاسم.
اسيل: لك و اللعنة عليكي يا رحيق. عايزة ايه؟
رحيق: يلا كله تحت و ادهم البسي و انزلي يلا.
اسيل: تمام...

رحيق نزلت، اسيل قعدت علي السرير و افتكرت كل اللي حصل امبارح و عيطت شوية و بعدين قامت خدت دوش فوقها شوية، و دخلت اوضة الملابس.
- اسيل لبست بنطلون اسود و قميص ابيض واسع دخلته في البنطلون و فتحت اول زرارين. و لبست صندل بكعب باللون الاسود و سيب شعرها بطريقة جميلة و حطت روچ باللون الاحمر و كحل خدت جاكت اسود في ايديها و شنطتها السوداء...

و خرجت من الاوضة و نزلت من السلم و من اول خطوة ليها ادهم لاحظ وجودها...
اسيل(بابتسامة): صباح النور يا جماعة.
الكل ما عدا ادهم و سوزان: صباح النور...
عبدالرحيم: تعالي يا حبيبتي.
اسيل: لا انا راحة الشغل.
صفية: كلي يا حبيبتي اي حاجة.
اسيل: لا هأكل مع زينات و طارق.
رحيق: يا بنتي كلي ليجيلك هبوط...
اسيل: اختك قوية يا بنتي.
باسم: وحشتيني اوي يا اسيل...
اسيل رمشت بعنيها كذا مرة للدلالة علي اندهاشها.

اسيل: باسم بيه بيقولي كدة لا.
اسيل جريت عليه و حضنته...
باسم: كفاية عليكي ادهم بقي.
اسيل: ادهم جوزي مش اخويا و لا ابويا و لا صديقي.
اسيل: لانه لو اخويا او ابويا او صديقي مكناش هنطلق مرة قبل كدة...
الكل استغرب من كلامها. و ادهم فهم معني كلامها.
اسيل: يلا باي.
اسيل مشيت خطوتين و بعدين حست بدوخة و وقعت علي الارض، الكل قام بسرعة و راحوا ناحيتها.
ادهم(بقلق): اسيل اسيل سامعاني.
اسيل(بتوهان): دايخة.

ادهم(بقلق): هاتوا ماية بسرعة.
ليلي: اتفضل...
ادهم بدأ يشرب اسيل الماية و هي ماسكة فيه و ادهم محاوطها بإيده.
ادهم(بقلق): حاسة بإيه دلوقتي؟
اسيل(بتوهان): نفس الدوخة...
باسم: طب ننقلها مستشفي...
اسيل(بتعب): لا لا، انا بخير.
اسيل سندت علي ادهم و قامت وقفت...
اسيل: هروح الشغ.
و قبل ما تكمل كلامها كان اغمي عليها.
ادهم(بخضة): اسيل اسيل ردي عليا اسيل.
ادهم شالها و طلع علي اوضتهم و نيمها علي السرير.

صفية: خد شممها البرفيوم...
ادهم خلي اسيل تشم البرفيوم. و اسيل بدأت تفوق ببطء.
اسيل(بتعب): خلاص يا جماعة انا بخير، كله علي شغله...
اسيل: اتفضل يا ادهم.
ادهم: مش هسيبك.
اسيل(بهمس): متعملش الحبة دول قدام الكل كدة كدة هيعرفوا اننا هنطلق...
ادهم بصلها بحزن و اسيل فهمت من نظرته ان في حاجة و هو مخبيها...
اسيل: اتفضلوا كله علي شغله انا بخير...
عبدالرحيم: ماشي يا حبيبتي...
عبدالرحيم: يلا كله علي تحت...

الكل نزل و ادهم فضل جمب اسيل...
اسيل: امشي يا ادهم...
ادهم: مش هقدر اقولك...
اسيل(بحدة): انت مش قد وعودك يا ادهم، لما حصلت مشكلة ليلي جيت و حكيتلك و اتقاسمنا المشكلة في ايه مش عايز تقوله و خايف اوي كدة.
ادهم: عايزة تعرفي انه جتلي ماسدج من مجهول بتقولي خلي مراتك تقعد في بيتها بدل ما متشوفهاش خالص...
اسيل بصتله بصدمة و عنيها مفتوحة علي اخرهم و مش مصدقة.

ادهم فتح تليفون و رماه ليها، اسيل مسكته و هي بترتعش و شافت الرسالة مضمونها.
مضون الرسالة ملخص الحوار خلي مراتك تقعد في بيتها و تخدمك بدل ما هي بتدخل في حاجات ملهاش دعوة بيها و لو مش هتعرف هنخليها تروح عند اللي خلقها بقي و مش هتشوفها خالص...
اسيل قامت و حضنت ادهم و ادهم مسكها جامد.
اسيل: كنت تيجي تقولي يا ادهم. لك و اللعنة كنت هكرهك.
ادهم باس رأسها و شدد عليها و هي في حضنه...
ادهم: اسف...

اسيل: بس يا ادهم مش هنخاف من رسالة يعني.
ادهم(بعصبية): لا هو انتي ناوية تكملي في الشغل و لا حاجة؟
اسيل(بتوتر): لا لا خلاص هقدم استقالتي خلاص...
ادهم: ايوه كدة اسمعي الكلام...
اسيل: بس انا زعلانة منك...
ادهم: ليه؟
اسيل: خلتني انام و انا زعلانة منك.
ادهم: نعيد اليوم و اصالحك معنديش مانع...
اسيل: زبالة و سافل...
ادهم(بضحك): خلاص يا ستي حقك عليا...
اسيل: يلا علشان جعاااااااااانة...

ادهم مسك ايدها و نزلوا لقوا الكل قاعد بيتكلم.
عبدالرحيم: لا بصوا ارسوا علي حل لاما تكونوا متصالحين لاما متخانقين بقي...
ادهم: ايه ده هو كان ملحوظ للدرجة دي.
عدي: دول الجيران عرفوا.
رحيق: اوفر.
ادهم: يبقي بقي ايه نقضي اليوم اجازة...
احمد: فكرة...
و الكل قعد بيتكلم ويهزروا يضحك و يعاندوا في بعض...

-في امريكا...
نيرة بدأت تفوق و تفتح و تغمض عيونها لغاية ما لقت نفسها في مصنع قديم و باين انه مهجور...
نيرة(بخوف): سامر سامر انت هنا؟
نيرة(بصوت عالي): في حد هنا؟ الحقوني.
دخل شخص ببدلة و شاب طويل بجسد ضخم...
الشخص: مكنتش اعرف انك هتفوقي بسرعة كدة.
نيرة: انت مين؟
الشخص: بس مش مستغرب اوي، عارفة ليه؟ لانك في النهاية ام اسيل الجارحي...
نيرة(بخوف): اسيل اسيل هنا. هي كويسة؟

الشخص: لا هي مستمتعة مع حبيب القلب ادهم الشافعي...
نيرة(بخوف): فين سامر؟ و يا ابني سيب اسيل و ادهم اتنين بيحبوا بعض متكسرش قلوبهم...
الشخص(بضحكة مخيفة): لا هدمر حياتها هدمر كل اللي هي بتحبهم هدمر علاقتها بجوزها هخليها تتمني لو مكنتش بس دورت في القديم مشكلة بنتك انها مبتخافش و جرئية و مشكلتي اني بقتل الناس دي...
نيرة(بخوف): يا ابني سيبنا بس. و فين سامر؟
الشخص: مرمي جمبك.
نيرة(بخوف): هو كويس؟

الشخص: اه، و لما تقابلي بنتك في الاخرة ابقي عاتبيها...
الشخص ده مشي و خرج من المصنع القديم.
نيرة قعدت تعيط و بتحاول تفوق سامر...

-في القصر...
اسيل: طب يلا بقي نروح نختار الفساتين بسرعة.
ليلي: ما احنا دورنا بس الست رحيق مش بيعجبها حاجة...
ادهم: تعالوا هوريكوا محل تاني و جميل...
رحيق: طب يلا...
ادهم: يلا بينا يا رجالة...
صفية: خلي بالكوا من نفكسوا...
باسم: باي...
كل ثنائي ركب عربية...
-في عربية عدي و رحيق...
عدي: بصي بقي تختاري و تنجزي علشان منفخكيش فاهمة...
رحيق: براحتي انا...
عدي: لا تختاري حاجة شيك و حلو و محترم فاهمة...

رحيق: اوف خلاص ماشي ماشي...
عدي: ايوه كدة اسمعي الكلام...

-في عربية كريم و ليلي.
كريم: ها ايه الاخبار بتذاكري؟
ليلي: و هذاكر ازاي و جنابك موجود.
كريم: لا انا عايز امتياز...
ليلي: خلاص يبقي نتجوز بعد الامتحانات...
كريم: او مقبول عادي يعني...
ليلي: عيل رزل...
كريم: الجواز اهم...
ليلي: لا الشغل...
كريم: الجواز...
ليلي: رخم يا كريم.
كريم: بس بحبك...

-في عربية باسم و غزل.
غزل: باسم...
باسم: نعم...
غزل: عايزة ادخل الحمام...
باسم(بصدمة): و مقولتيش ليه قبل ما نتحرك؟
غزل: ما هو انا دخلت قبل ما نتحرك...
باسم: و انا اعملهالك ازاي بقي؟
غزل: اتصرف بقي...
باسم طلع تليفون و اتصل بأدهم...
الخط اتفتح...
باسم: هو فاضل قد ايه علي المكان اللي احنا رايحينه؟
ادهم: عشر دقايق.
باسم: تمام...
ادهم: في حاجة؟
باسم: لا...
باسم: تقدري تستني عشر دقايق؟
غزل: اه تمام...

باسم: تمام...

-في عربية ادهم و اسيل.
اسيل: كان عايز ايه؟
ادهم: بيسأل فاضل قد ايه...
اسيل: تمام...
ادهم: بما انك بقي هتسيبي الشغل نتفرغ بقي للبيت شوية...
اسيل: مش فاهمة...
ادهم: يعني تحطي موضوع الخلفة في دماغك...
اسيل: اه ان شاء الله...
ادهم: النهاردة...
اسيل: ادهم ركز في السواقة و انسي الموضوع ده علي الاقل حاليا يعني سيبني اتقبل فكرة اني سبت الشغل...
ادهم: هحاول...

اسيل(لنفسها): سامحني يا ادهم بس مش هقدر اسيب شغلي...
اسيل: هو انت باسورد تليفونك ايه؟
ادهم: ليه؟
اسيل: كنت عايزة اعرف اذا كنت بتحبني و عاملي بصمة او كاتب باسورد عيد ميلادي او كدة...
ادهم: يا ستي باسورد المكتب عيد ميلادك...
ادهم: و باسورد تليفوني بصمتك و يوم جوازنا...
اسيل(بفرحة): بحبك اوي...
ادهم(بابتسامة): و انا كمان...
ادهم: اسيل توعديني انك هتسيبي الشغل و هتبعدي عن اي خطر...

اسيل بصتله بابتسامة باهتة و هي مش عايزة توعده...
اسيل(لنفسها): سامحني يا ادهم بليز.
اسيل(لنفسها): مش هقوله وعد علشان ميعتبرش اني وعدته...
اسيل: اه...
ادهم: بحبك و تأكدي اني بخاف عليكي اكتر من اي حد في الدنيا و بحبك و بموت فيكي.
اسيل نامت علي كتفه وحضنته...
ادهم: للاسف وصلنا بس هتمتع بالحضن ده في وقت تاني...
اسيل: تمام...
الكل نزل من العربيات...
باسم: فين الحمام يا ابني؟
ادهم: في المبني.

باسم: هقابلكوا هناك...
باسم خد غزل و مشيوا راحوا الحمام...
رحيق: ماله ده؟
ليلي: معرفش...
ادهم: طب يلا ندخل...
دخلوا لقوا ساحة كبيرة جدا مليانة فساتين في قمة الروعة و كل الانواع و الاشكال...
اسيل: انا معرفش المكان ده...
ليلي: و لا انا...
رحيق: الله الفساتين هنا تحفة...
بنت: اقدر اساعد حضراتكوا في ايه؟
اسيل: عايزين فستانين فرح و فستانين مناسبات...
بنت: تمام اتفضلوا معايا...
باسم: اتأخرنا؟
كريم: لا...

غزل: طب يلا...
ادهم: هنستناكم هنا.
اسيل(باستغراب): هو مفيش غيرنا احنا هنا؟
ادهم: اه حجزت المكان ده لينا احنا بس...
كريم: يلا نقعد.
كان في كنبة كبيرة و الشباب الاربعة قعدوا عليها، و البنات قعدت تدور قدامها...
عدي: اختاري حاجة محترمة ماشي...
رحيق: لك عدي سبني اختار...
اسيل: لو سمحت في فساتين باللون الاسود؟
بنت: اه، هناك...
اسيل راحت ناحية ما البنت شاورت و قعدت تدور و تطلع و بعدين لقت اللي بيحاوطها من خصرها.

اسيل(بابتسامة): عايز ايه؟
ادهم: حبيبتي ليه مختارة لون اسود؟
اسيل: لاني بحبه...
ادهم: هو اه بيطلع عليكي صاروخ و ده شئ بيضايقني بس لو هتلبسيه ليا و قدامي انا بس معنديش مانع...
اسيل(بابتسامة): ادهم انت اناني...
ادهم: لو هتحسبيها كدة معنديش مانع...
ادهم باسها من رقبتها و خد نفس عميق...
اسيل(باحراج): هخش الحمام...
اسيل خدت شنطتها و دخلت علي الحمام علطول...
كريم: لا يا ليلي...

ليلي: يا ابني ما هو شيك اهو عليا و بكم و مقفول و هلبس طرحة عايز ايه تاني...
كريم: لو سمحت نقي ليا اوحش فستان عندك...
ليلي: ادهم شايف.
ادهم: عنده حق الراجل بيغير...
باسم: يا بنتي اللون الدهبي وحش مبحبوش.
غزل: طب استني هشوف واحد غيره...
رحيق: بص كدة يا عدي.
عدي: هو شيك بس شوفي واحد تاني...
رحيق: تمام...
-عند اسيل...
اسيل جريت علي الحمام و كانت متوترة و خايفة...
اسيل: لا كدة كتير، يا رب ايه ده؟

و بعدين اسيل سمعت صوت بنت بتعيط جامد.
اسيل: في حد هنا؟
بنت(بعياط): ايوه يا فندم.
اسيل: مالك؟
بنت: مفيش...
اسيل: يا بنتي ردي في ايه؟
بنت: مفيش حاجة و بعد اذنك متقوليش لحد اني هنا.
اسيل: و انا مش هسيبك الا لما تقولي في ايه. انا حشرية و رزلة و رخمة كمان...
بنت(بعياط): انا حامل...
اسيل: و ده شئ يحزن...
بنت(بعياط): للاسف جوزي مسافر و ملقتش حد افرح معاه.
اسيل: يا روحي و لا يهمك، الف مبروك يا بنتي...

بنت: انتي متعرفيش انا فرحانة قد ايه؟
اسيل: طب خلاص متعيطيش.
بنت: عارفة احساس انك تكوني حامل من اللي بتحبيه احساس جميل اوي اوي...
اسيل: الصراحة لسة مجربتهوش و مش ناوية اجربه.
بنت: انتي مش متجوزة؟
اسيل: لا متجوزة.
بنت: بتحبي جوزك؟
اسيل: اه.
بنت: لما تبقي حامل هتحسي بكدة، زيي.
اسيل: ان شاء الله.
بنت: شكرا ليكي بجد حبيتك.
اسيل: انا اتحب اساسا...
اسيل و البنت قعدوا يضحكوا شوية.
بنت: عن اذنك اتشرفت بيكي...

اسيل: انا اكتر...
اسيل خرجت لقت ادهم واقف مستنيها...
اسيل(بخضة): ادهم.
ادهم: قلب و عقل ادهم...
اسيل لقته بيقرب عليها فرجعت خطوتين و هو قرب منها و قفل الباب...
اسيل(بتوتر): مش مرتحالك...
ادهم: ليه ده انا برئ.
ادهم قرب من اسيل اوي لدرجه ان انفاسه كانت قريبة من اسيل...
اسيل: ابعد يا ادهم...
ادهم مسمعش كلامها و قرب منها اكتر، اسيل زقته.
اسيل(بحدة): انا قولتلك ابعد.
ادهم(باستغزاب): مالك يا اسيل؟

اسيل: ادهم غير ريحة البرفيوم بتاعتك بليز...
ادهم: المشكلة في البرفان يعني؟
اسيل: اه.
اسيل سابته و مشيت...
غزل: اخيرا خرجتي، ها ايه رأيك؟
اسيل(بصداع): براحتك يا غزل...
اسيل راحت قعدت. و ادهم جه و قعد جمبها...
رحيق(بفرحة): الفستان حلو اوي...
اسيل: اه يا روحي...
اسيل لاحظت حزن غزل فقامت ليها...
اسيل: اسفة يا غزل و الله انا مصدعة و دايخة و عندي احساس كدة بالتقزز و مش قادرة اتنفس اسفة...

غزل: لا و لا يهمك، بس الاعراض دي جتلي لما كنت حامل...
اسيل: لا لا يا روحي انا مش حامل.
غزل: طيب تمام...
اسيل: الفستان النبيتي ده هيبقي عليكي حلو اوي.
غزل: هخش اقيس...
اسيل: تمام...
اسيل: كدة خلصنا من رحيق، يلا يا ليلي.
ادهم: اسيل بصي كدة...
اسيل: ايه واخدني ليه علي الفساتين دي؟
ادهم: اختاري واحد.
اسيل: ايه هتعملي فرح مثلا؟
ادهم: ما احنا اتجوزنا خلاص، لا في واحدة بتعتبرني اخوها ف عايز اختار فستان ليها...

اسيل(بضيق): تمام...
اسيل قعدت تدور...
اسيل: بس هي وزنها قد ايه؟
ادهم: في وزنك او ارفع حاجة بسيطة...
اسيل(برفعة حاجب): لا و النبي؟
ادهم: في ايه؟
اسيل: مفيش يا ادهم، محجبة و لا؟
ادهم: لا بشعرها...
اسيل قعدت تدور لغاية ما اختارت فستان شيك اوي.
ادهم: لا طلعتي بتعرفي تختاري.
اسيل سابته و مشيت و راحت ناحية غزل.
اسيل: شيك اوي يا غزل...
غزل: بس انا مبحبش الفساتين الواسعة من تحت كدة...
اسيل دورت علي فستان تاني...

غزل(بضيق): انت سايبني و قاعد بتلعب علي التليفون...
باسم: انتي مش عاجبك حاجة.
اسيل(و هي علي اخرها): انجزي يا غزل اختاري...
اسيل: وريني يا ليلي...
ليلي: ها ايه رأيك؟
اسيل: لا يا ليلي...
اسيل دورت علي واحد تاني شيك و ودته ليها...
اسيل كل ما بتشوف ادهم بيبص علي الفستان اللي هي اختارته تتعصب و تتضايق...
اسيل: تمام ده حلو...
باسم: اسيل طول عمرها ذوقها حلو...
اسيل: شكرا يا باسم...

اسيل كانت ماشية بغضب ناحية ادهم بس في اقل من لحظة داخت و صدعت و وقعت علي الارض.
ادهم(بقلق): اسيل حبيبتي...
اسيل(بتعب): انا مش شايفة كويس.
كريم: دي تاني مرة تحصل لازم نأخدها للمستشفي.
-اسيل مرضتش تكسر فرحة ليلي و رحيق و غزل بالفساتين...
اسيل(بتعب): انا كويسة و يلا فاضل فستان ليلي.
ادهم: لا هنروح للمستشفي...
اسيل(بشجاعة مزيفة): لا انا كويسة...
اسيل قامت و سندت علي ادهم...
عدي: يا بنتي نروح نكشف...

اسيل: لا لا انا بخير...
ادهم عارف عناد اسيل، شالها و قعدها علي الكنبة.
ادهم: حد يجيب عصير...
باسم: هروح انا...
اسيل: ليلي غيريه.
ليلي: انا زهقت اوف.
اسيل: استني هختارلك...
ادهم: انا هعمل مكالمة و جاي...
ادهم قام و خرج بره المكان، و اسيل لسة هتقوم وقعت تاني علي الارض...
عدي(بزعيق): ادهم...
اسيل(بتعب): محدش يناديه بليز...
كريم: ازاي بس؟
اسيل(بتعب): خلاص خلاص و الله انا بخير. بس بقي محدش يقوله...

رحيق: طب نكشف...
اسيل(بتعب): لا انا بخير، هشرب العصير بس.
اسيل(لنفسها): يا ربي ايه ده، مش قادرة بجد هموت.
باسم: في ايه؟
اسيل: مفيش، هات العصير...
اسيل قامت و قعدت علي الكنبة و شربت العصير...
ادهم: ها ايه الاخبار احسن؟
اسيل: اه اه تمام...
ادهم باس اسيل جمب شفايفها...
ادهم: طب و دلوقتي؟
اسيل: زفت...
ادهم: و النبي؟
اسيل باسته من خده و ضربته قلم خفيف علي الخد التاني...
اسيل: انسي اللي بتحلم بيه يا ادهم...

اسيل قامت و حاولت متبينش دوختها و راحت نقت فستان ل ليلي.
اسيل: حلو اوي ده...
و بعد فترة...
ادهم: كدة ناقص فستانك يا اسيل.
اسيل: هبقي اشوف علي النت...
رحيق: لا يلا اختاري.
ليلي: اه انتي تعبتي معانا.
غزل: اسيل يلا بقي.
اسيل: اختار ايه بقي؟
كريم: شوفي...
اسيل قامت و بصت علي الفساتين...
اسيل: ده و لا ده.
ادهم: انتي هتختاري فستانين، واحد لان في فرح هاخدك معايا فيه. و فرح الهوانم دول...
اسيل: اه تمام...

اسيل: هخش اقيس ده...
ليلي(بهمس): ادهم علفكرة اسيل داخت تاني و مرضيتش تخلينا نقولك...
ادهم: حصل امتي؟
ليلي(بهمس): و انت بره بتتكلم في الفون...
ادهم(لنفسه): لازم اوديكي المستشفي يا اسيل...
ادهم: تمام يا ليلي.
اسيل: ها ايه رأيكوا؟
غزل(بانبهار): ايه الجمال ده؟!
باسم: طبعا مش اختي...
اسيل: ها يا ادهم؟
ادهم(بضيق): تمام...
اسيل(باستغراب): مالك يا ابني؟
ادهم(بضيق): مفيش انا كويس، بس يا تري انتي اللي كويسة؟

اسيل: انا تماااااااام...
ادهم: الفستان حلو...
اسيل: شكرا.
اسيل: هختار واحد تاني.
اسيل خدت واحد تاني و قاسته و بعدين خرجت للكل و ادهم وافق عليه...
ادهم: يلا بينا...
و الكل ركب عربيته و روحوا...
صفية: وروني وروني...
اسيل: انا تعبانة هطلع انام شوية.
ادهم: اسيل خدي بالك اننا هنروح المستشفي بكرة.
اسيل: ليه بس؟
ادهم: هو مش انتي تعبانة.
اسيل: ده تعب عادي يا ابني متخافش...
ادهم: لا...

ادهم شال اسيل و اسيل نامت علي كتفه و ادهم طلع بيها للاوضة...
احمد: هي مالها اسيل؟
ليلي: داخت تلات مرات النهاردة...
عبدالرحيم: ليه بس كدة؟
كريم: منعرفش، و مرضيتش تروح المستشفي...
رحيق: انا مقتولة نوووووم باي...
باسم: عن اذنكوا باي.
باسم و غزل و رحيق راحوا علي الفيلا، و كريم مشي راح لفيلته...
عبدالرحيم: انا طالع انام...
صفية: اه يلا كله علي النوم...
الكل طلع نام...

-عند ادهم و اسيل...
ادهم نيم اسيل براحة علي السرير...
اسيل: شكرا. ايه رأيك نشرب عصير؟
ادهم: تمام...
اسيل: هغير و هنزل اجيب.
ادهم: لا هنزل اجيب انا...
اسيل(بسرعة): لا انا هجيبه انا...
ادهم: ليه في ايه؟
اسيل قربت من ادهم و قربت منه اوي...
اسيل(برقة): مفيش انا عايزة انزل و كمان نقضي يوم مع بعض...
ادهم: تمام...
و بعدين ادهم قرب من اسيل و(لخيالكوا)...
اسيل: هروح اغير...

- اسيل غيرت لشورت ابيض و تي شيرت اسود في ابيض بحمالة و لمت شعرها كحكة و حطت روچ بلون دم الغزال و حددت عنيها بكحل....
اسيل: خش غير انت...
ادهم: لابسة ليه لبس خروج؟
اسيل: لا ده لبس عادي بنام بيه...
ادهم: تمام...
ادهم دخل يغير، و اسيل نزلت جري جابت العصير و طلعت...
ادهم لبس بنطلون بس و خرج لاسيل...
اسيل: خد اشرب...
ادهم: لا مش عايز...
ادهم قرب اسيل منه اوي و لسة هيقرب منها اسيل حطت العصير في بوقه.

اسيل: اشرب العصير الاول...
ادهم شرب العصير كله علشان خاطر اسيل، و بعدين شال اسيل بين ايده و حطها علي السرير.
ادهم(بهمس): بحبك...
اسيل(بتوتر): و انا كمان.
و ادهم لسة هيقرب منها نام علي السرير...
اسيل: اووووووف، الحمد لله.
اسيل نيمت ادهم و عدلت نومته علي السرير...
-اسيل طلعت تليفون ادهم و فتحته بالبصمة بتاعتها و بعتت ليها الماسدج و الرقم المجهول و رجعت كل حاجة مكانها...
و بعدين طلعت تليفونها. الخط اتفتح...

اسيل: انا هلبس الكوتشي و نازلة.
شخص: تمام.
اسيل قامت و لبست الكوتشي بتاعها و لبست جاكت علي التي شيرت بتاعها، و خدت شنطتها و لبستها.
و بعدين قربت من السرير و قعدت جمب ادهم...
اسيل: اسفة يا ادهم مش قصدي. سامحني.
اسيل: انا بحبك...
اسيل باست ادهم جمب شفايفه و قامت من جمبه و خرجت من الاوضة...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة