قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

رواية صدفة أم قدر للكاتبة سلسبيل كوبك الفصل الثالث والثلاثون

ان اسيل طلعت تليفونها. الخط اتفتح...
اسيل: انا هلبس الكوتشي و نازلة.
شخص: تمام.
اسيل قامت و لبست الكوتشي بتاعها و لبست جاكت علي التي شيرت بتاعها، و خدت شنطتها و لبستها.
و بعدين قربت من السرير و قعدت جمب ادهم...
اسيل: اسفة يا ادهم مش قصدي. سامحني.
اسيل: انا بحبك...
اسيل باست ادهم جمب شفايفه و قامت من جمبه و خرجت من الاوضة...
اسيل كانت بتمشي براحة و خرجت من باب القصر و راحت ورا القصر...

اسيل لقت عربية و فيها شخصين ركبت العربية.
اسيل: معلش يا فادي انت و طارق بتعبكوا كل شوية...
فادي: لا انتي ساعدتينا كتير قبل كدة...
طارق: انتي اختنا...
اسيل: شكرا، يلا بينا.
فادي بدأ يتحرك بالعربية و راح لمكان كله ضلمة...
اسيل: انت متأكد من صاحبك ده يا طارق؟
طارق: اه اه.
اسيل نزلت هي و فادي و طارق و دخلوا زي بيت كدة...
طارق(بهمس): نور يا نور...
اسيل: بنت و لا ولد؟
طارق: ولد...
نور: جيت...
طارق: اه...

نور: طب خشوا...
نور(بهمس): مين المزة؟
طارق: ملكش فيه...
اسيل: لو سمحت كنت عايزاك تجبلي معلومات عن رقم مجهول.
نور: الرقم...
اسيل ودته الرقم...
نور: المشكلة اني مش هعرف اجبلك غير اخر شخص استخدم الرقم و كان امتي و فين بس.
اسيل: تمام اي حاجة.
نور: اعملهم شاي يا طارق...
طارق: تمام...
فادي: مالك متوترة ليه؟
اسيل: ادهم لما يعرف مضمنش تصرفه...
فادي: متقلقيش خير...
اسيل: ان شاء الله...
فادي: لقيت حاجة؟

نور: هو بالساهل كدة اصبر...
طارق: اتفضلوا الشاي...
اسيل: شكرا يا طارق.
و بعدين اسيل بعدت عنهم شوية و طلعت تليفونها جابت صور لادهم و قعدت تتفرج عليهم...
اسيل(لنفسها): اسفة يا ادهم بس ده طبعي و مش هقدر اغيره...
اسيل(لنفسها): بحبك.
فادي: يا بنتي اسيل.
اسيل: ها في ايه؟
نور: الرقم من امريكا...
اسيل(باستغراب): امريكا ازاي؟ و كمان مين اللي ممكن يبعت ماسدچ زي دي و انا في مصر و بشتغل في مصر...
طارق: عيسي.

اسيل: انا كتبت مجرد مقال من وجهة نظري بس هو مطلعش اتكلم و لا حتى استفزه كلامي.
اسيل(بصدمة): لا ثانية كدة، بابا و ماما في امريكا زي ما باسم قال...
طارق: يعني ايه؟
اسيل طلعت تليفونها و اتصلت بنيرة و سامر كتير لكن مردوش...
اسيل(بصدمة): كدة حصلهم حاجة.
فادي: اهدي يا بنتي.
نور: مش عارف اساعدك ازاي الصراحة...
و بعدين تليفون اسيل رن، الخط اتفتح...
اسيل(بلهفة): ماما انتي كويسة؟
شخص: الصراحة لا...
اسيل: مين؟

شخص: ابعدي يا اسيل عن مجال الصحافة...
اسيل: لو عرفت انت مين الاول ممكن ابعد...
شخص: شكل كلام ادهم مأثرش فيكي...
اسيل: يعني انت اللي بعت الرسالة لادهم...
شخص: ذكية اوي...
اسيل: طول عمري، انت مين؟
شخص: عيسي الهادي...
اسيل: عايز ايه مقابل تسيب بابا و ماما...
عيسي: تبعدي عن الصحافة...
اسيل: موافقة.
عيسي: بس ايه اللي يثبتلي انك هتسيبي الصحافة؟
اسيل: انت عايز ايه؟

عيسي: اقضي ليلة معاكي متصورة علشان لو فكرتي تلعبي بديلك هتخسري ادهم...
اسيل(بصدمة): انا مستحيل اعمل كدة انا متجوزة و بحب جوزي...
عيسي: كنت عارف.
اسيل: هتعمل ايه؟
عيسي: هفكر، باي.
نور: تمام.
فادي: كدة هتعملي ايه؟
اسيل: كدة كلامه بيدل علي انه خاطف بابا و ماما و كمان بيطلب مقابل، و قال اسمه كدة نبلغ عنه لاني سجلتله...
فادي: بس ازاي؟
اسيل: نور انت حددت المكان من المكالمة صح.
نور: اه، المكان اهو...
اسيل: تمام.

اسيل: انا لازم ارجع دلوقتي علشان ادهم لكن هجيلك بكرة تمام...
فادي: يلا...
اسيل لسة بتمشي علشان تحط كوباية الشاي. الكوباية وقعت اتكسرت و اسيل اغمي عليها.
طارق(بصدمة): في ايه؟
فادي(بخضة): اسيل اسيل ردي.
نور: هجيب بصلة...
نور راح جاب بصلة و حاولوا يفوقوا اسيل، لكن مفاقتش...
فادي: هننقلها للمستشفي.
طارق: بس هي معروفة و ممكن يتصلوا بالعائلة...
نور: تفضل هنا.
فادي: مش هينفع ادهم، ايه ده؟

اسيل بدأت تفتح عنيها و تغمضهم.
فادي: سمعاني يا بنتي؟
اسيل(بتعب): اه اه، قوموني.
اسيل قامت وقفت و سندت عليهم.
اسيل: بليز محدش يقول حاجة لاي حد، و شكرا ليك يا نور، و انت يا طارق و ليك يا فادي.
فادي: انتي اختي.
طارق: مفيش شكر بينا...
نور: و لا يهمك...
ركبوا اسيل العربية و وصلوا للقصر...
اسيل: خلوا بالكوا من نفسكوا...
طارق و فادي روحوا بيوتهم...
اسيل اتسحبت و دخلت القصر و لسة هتطلع علي السلالم...
عدي: مين؟

اسيل(بخوف): اتقفشت...
عدي(بصدمة): اسيل! انتي جاية من فين و حصل ايه؟
عدي: انتي بتخوني ادهم؟
عدي كان هيطلع علي ادهم، اسيل مسكته بسرعة.
اسيل(بقلق): بليز يا عدي هفهمك كل حاجة بس بليز متقولش حاجة لادهم...
عدي: اوعي تكوني بتخونيه زي مها يا اسيل.
اسيل: خالص و الله...
عدي: تعالي...
عدي راح علي اوضته و اسيل وراه و ردوا الباب...

اسيل: يا عدي كل الموضوع جت ماسدج لادهم بتهدده باني لازم اسيب الشغل، و ادهم قالي لاما هو لاما الشغل و انا اختارت الشغل و بعد ما عرفت الحقيقة قولتله خلاص هسيب الشغل بس انا مسبتهوش و بعدين حطتله منوم في العصير و نزلت روحت مع فادي و طارق لشخص اسمه نور و خليته يتتبع الرقم و حصلت مواضيع و كلام و بعدين اكتشفت ان بابا و ماما اتخطفوا.
اسيل: هسمعك التسجيل.

اسيل طلعت التسجيل و سمعته لعدي اللي كان مصدوم من اللي بيسمعه...
عدي: هنعمل ايه؟
اسيل(بدموع): المشكلة اني معرفش، و خايفة لما ادهم يعرف يزعل مني، و خايفة علي بابا و ماما...
عدي قرب منها و حضنها كحضن اخوي...
عدي: خلاص اهدي، بصي انا هساعدك و مش هنقول لادهم، بس لو حصلت حاجة هنخلي ادهم يتدخل تمام...
اسيل(بدموع): تمام، شكرا ليك يا عدي بجد انا بحبك اوي، تسلم.
عدي: يلا قومي دلوقتي ارجعي اوضتك...

اسيل خرجت من الاوضة و خبطت في شخص...
اسيل: احم اسفة.
رفعت: و لا يهمك يا اسيل...
اسيل: بتعمل ايه هنا؟
رفعت: كنت بجيب ماية، و انتي يا تري كنتي بتعملي ايه؟
اسيل(بتوتر): اتخنقت فكنت بتمشي في الجنينة.
رفعت: و الله، الصراحة الجنينة حلوة، عن اذنك بقي.
اسيل: تمام باي.
اسيل دخلت اوضتها و لقت ادهم نايم زي ما هو...
اما رفعت اول ما اسيل مشيت شغل الفيديو اللي صوره لاسيل و عدي و هي في حضنه. و ابتسم بخبث.

-عند ادهم و اسيل...
اسيل دخلت غيرت هدومها لعباية بيتي قصيرة باللون الاحمر و عليها حروف باللون الابيض و واصلة لحد الركبة، و سيب شعرها بدل الكحكة، و مسحت المكياج. و راحت قعدت علي السرير جمب ادهم...
و بعدين مسكت ايده...
اسيل: عارفة اني ممكن اكون خنت ثقتك بس صدقني غصب عني يا ادهم، انا بحبك و الله...

اسيل: عارفة اني هكون كسرت كلمتك و كسرت وعودنا و مش هشاركك مشكلتي بس غصب عني. لانك هتتصرف بتهور يا ادهم انا عارفاك...
اسيل: عايزاك تعرف اني بحبك و مستحيل احب حد غيرك يا ادهم، انا ملكك انت و بس فاهم...
و بعدين اسيل نامت جمب ادهم و حضنته لكن فضلت صاحية معرفتش تنام...
و بعدها النهار بدأ يطلع و ادهم بدأ يفوق و اسيل عملت نفسها نايمة...
ادهم(بوجع): آآه ايه الوجع ده؟

و بعدين ادهم فاق و بص جمبه لقي اسيل ماسكة فيه جامد.
ادهم(بابتسامة): محسساني اني حرامي و ههرب منك.
اسيل غصب عنها ابتسمت و ادهم لاحظها.
ادهم: يعني صاحية؟
اسيل فتحت عنيها و بصتله كتير...
اسيل: كنت بتأملك...
ادهم: ليه مثلا حلو؟
اسيل: لا. احلي من الحلو.
ادهم: تسمحيلي اقول اوفر...
اسيل ابتسمت و حضنته...
ادهم: لا كدة في حاجة.
اسيل(بتوتر): ليه؟
ادهم: انتي بتحضنيني من نفسك يوم عالمي...
اسيل: ظريف.

ادهم: طب هخش الحمام انا.
اسيل: تمام براحتك.
ادهم: ايه الطاعة دي كدة هتعود...
اسيل: براحتك يا كبير...
ادهم دخل خد شاور، و اسيل غمضت عيونها و النوم خدها...
ادهم: يا بنتي قومي...
ادهم(بصوت عالي): اسيل.
اسيل(بخضة): ايه؟
ادهم(بابتسامة): نمتي. طبعا ما انتي من الصبح بصالي.
اسيل(بعدم تركيز): و حياتك من بليل...
ادهم(بصدمة): انتي منمتيش؟
اسيل: لا لا نمت، محسسني انك الملك علشان افضل سهرانة طول الليل بتأمل جنابك.

ادهم: يا بنتي انا اكبر من الملك.
اسيل: انا قايمة البس...
اسيل قامت من علي السرير و دخلت غيرت هدومها.
- اسيل لبست جيبة طويلة ضيقة باللون الاسود مفتوحة من الجمب و تي شيرت بحمالة باللون الابيض و جذمة باللون الاسود بكعب و سيبت شعرها علي كتفها و حطت روچ و خدت شنطتها....
ادهم: حلاوتك، و ده من ايه ده؟
اسيل: ايه؟
ادهم(و هو بيحك في دقنه): حلوين اوي دراعتك البيض دول...
اسيل: تمام شكرا...

و بعدين اسيل مشيت من قدامه و قعدت علي الكنبة و حطت رجل علي رجل...
ادهم: لا و رجلك الباينة دي عجبتني.
اسيل: في ايه يا ابني؟
ادهم: في انك بتستعبطي يا اسيل. ايه اللي انتي لابساه ده؟
اسيل(بعصبية خفيفة): لك و اللعنة عليك يا ادهم.
اسيل مشيت من قدامه بتدبدب في الارض، و دخلت اوضة الملابس و خرجت ليه...
اسيل: كدة حلو جنابك؟
ادهم: مش هتقلعي الجاكت خالص...
اسيل: تمام...
ادهم: و بالنسبة لرجلك.
اسيل: دي ملهاش حل دي.

ادهم: متحطيش رجل علي رجل و متمديش بسرعة و لا تجري، فاهمة؟
اسيل(بنفاذ صبر): حاااااااااااااااااااااضر، تؤمر بحاجة جنابك يا جلالة الملك...
ادهم قرب منها و حاوطها بإيده.
ادهم: بحبك.
اسيل(باحراج): و انا كمان، خش البس بقي.
ادهم: تمام، متنسيش اننا رايحين فرح بكرة.
اسيل: حاضر...
ادهم: اموت فيكي و انتي مطيعة.
اسيل: بكرهك و انت مسيطر...
ادهم: ماشي ماشي.

- ادهم دخل الاوضة لبس بدلة باللون الاسود و قميص كحلي و جذمة سوداء و سرح شعره و حط البرفيوم بتاعه و لبس ساعته....
اسيل: يلا بينا...
ادهم و اسيل نزلوا علي السلالم...
رفعت: اهلا اهلا باسيل هانم اهلا اهلا.
اسيل(باستغراب): اهلا، صباح الخير يا جماعة.
ادهم(بهمس): ماله ده؟
اسيل: معرفش و حياتك...
ادهم: صباح النور يا جماعة.
عبدالرحيم: عامل ايه يا حبيبي؟
ادهم: تمام.
-ادهم و اسيل قعدوا علي السفرة و بدأوا يأكلوا...

و اسيل ملاحظة ان رفعت بيبص ليها هي و عدي. اسيل شكت بانه سمعها امبارح...
اسيل(بهمس): عدي شايف نظرات رفعت.
عدي لاحظ و شاف نظراته، و لسة هيتكلم.
ادهم: في ايه؟
اسيل: لا مفيش يا حبيبي.
احمد: اخبار شغلك ايه؟
ادهم: اسيل سابت الشغل.
ليلي: ازاي هي لسة منزلة مقال النهاردة الصبح؟
اسيل(لنفسها): يا رب ارجوك ساعدني...
ادهم(بحدة): الكلام ده صح؟

اسيل(بتوتر): لا لا هو انا كنت كتباه قبل ما اسيب الشغل و هتلاقي طارق نشره بس مش اكتر...
ادهم: و انا هعرف اذا كنتي كدبتي و لا لا يا اسيل.
عدي: ادهم هي مهما كانت برضو مراتك و مش هتكدب عليك...
رفعت: هي خاينة بس...
صفية: احترم نفسك انت غبي.
ادهم(بعصبية): انت اتجننت ياض و لا ايه؟
اسيل(ببرود): و يا تري بقي جنابك عرفت منين و لا ايه اللي يثبت؟
سوزان: حبيبي في ايه؟
رفعت: شوف يا ادهم الفيديو ده و قولي...

ادهم خد من رفعت التليفون و شاف اسيل و هي في حضن عدي و اسيل بتقوله انا بحبك اوي...
اسيل(بصدمة): ادهم متصدقش يا ادهم...
عدي: انا مستحيل اخونك يا ادهم...
عبدالرحيم: فكر بالعقل يا ادهم، مجرد اخوات...
ادهم رمي التليفون و بص لاسيل بكل غضب و مشي.
اسيل(بدموع): هو ليه كل حاجة ضدي ايه ده بجد زهقت...
احمد: يا بنتي فهمينا...
عدي: انا هفهمكوا...
سوزان: يلا يا حبيبي.
رفعت: يلا...

احمد: انتي مجنونة ده طلع كداب انتي مش بتحسي هو انتي ايه يا شيخة...
رفعت خد سوزان و مشي...
عدي: اسيل كانت بتعيط لانها تعبانة حضنتها و خففت وجعها شوية و هي قالت بعفوية بحبك كأخ عادي يعني...
عبدالرحيم: هو اكيد هيرجع يا حبيبتي متقلقيش...
اسيل: عن اذنكوا...
اسيل طلعت اوضتها و فضلت قاعدة مستنيه ادهم لغاية ما يجي...

-في الفيلا...
باسم: يا سلام علي الاجتهاد.
غزل: روح نام يا باسم و سيبني اذاكر...
رحيق: و امشي بقي مش عارفة اركز منك...
باسم: و النبي...
باسم راح جاب ملفات ليه و قعد جمبهم.
باسم: اهو و انا اشتغل شوية...
باسم: شكل بابا و ماما خلعوا. و مستمتعين...
رحيق: اشتغل يا باسم و سيبنا نذاكر...
و اليوم عدي عليهم بشكل جميل و قاعدين يهزروا كل شوية...

-عدي راح الشركة و قابل كريم و بدأوا شتغلوا سواء...

-عند ادهم...
ادهم ركب عربيته و ساق بسرعة كبيرة و مكنش عارف يروح فين و لا يعمل ايه، و بعدين طلع علي شقته القديمة...
ادهم قعد يفكر في اللي شافه و مش عايز يظلمها ومش عايز يكدب عينه، و بعد ما هدئ شوية نزل و رجع علي القصر الساعة 9 بليل...
ادهم رجع القصر و طلع لاوضته، و لقي اسيل قاعدة في الارض بهدومها و حطت رأسها علي السرير...
اسيل اول ما حست بادهم دخل الاوضة...
اسيل: ادهم...

اسيل حاولت تقوم ادهم قرب منها و ساعدها...
اسيل: اسفة يا ادهم بليز سامحني...
ادهم: انا مسامحك يا اسيل، بس مش قادر اكدب عيوني...
اسيل: اينعم انا حضنت عدي و قولت ليه بحبك بس كأخ و الله العظيم، انا محبتش حد و لا هحب حد غيرك يا ادهم...
ادهم حضنها جامد و اسيل بادلته الحضن...
ادهم: بحبك...
اسيل: و انا كمان...
ادهم: تيجي نتفرج علي اي حاجة؟
اسيل: براحتك...
ادهم: خشي غيري.
اسيل: تمام...
ادهم: فين تليفونك؟
اسيل: ليه؟

ادهم: اصل بعتلك ماسدج بس شكلها موصلتش.
اسيل: الباسورد حرف الz...
ادهم: اشمعنا؟
اسيل: اهو اي رمز و خلاص...
- اسيل دخلت لبست فستان بيتي قصير بحمالة باللون الاسود و لغاية الركبة، و لمت شعرها علي شكل كحكة و حطت روچ و برفيوم..
اسيل: اختارت فيلم ايه؟
ادهم بكل غضب شدها من شعرها...
اسيل(بصوت عالي نسبيا): آآآه انت مجنون يا ادهم...

ادهم(بغضب): سرقتي تليفوني و مشيتي من البيت يا اسيل بليل الساعة 2 بليل، و ضحكتي عليا ليه يا اسيل؟
اسيل بصتله بصدمة و بدأت تعيط...
اسيل: للاسف مش هعرف افهمك دلوقتي يا ادهم...
ادهم(بغضب): انا بكرهك يا اسيل...
اسيل: ادهم بلاش تغلط نفس غلطة المرة اللي فاتت.
ادهم(بغضب): لا انا هعلمك الادب و هخليكي انتي اللي تطلبي الطلاق يا اسيل...
اسيل: يا ادهم افهمني...
ادهم زقها علي السرير و سابها و مشي...

و بعد فترة و اسيل مستنية ادهم. جت ليها ماسدجات كتيرة علي تليفونها، فتحته و اتصدمت...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة