قصص و روايات - قصص رائعة :

رواية سهرة منتصف الليل للكاتبة يارا رشدي الفصل السابع والثلاثون

رواية سهرة منتصف الليل للكاتبة يارا رشدي الفصل السابع والثلاثون

رواية سهرة منتصف الليل للكاتبة يارا رشدي الفصل السابع والثلاثون

نفسي اشوف نفسي في عينك ان انا صعبان عليك وإلى فات من عمري مات واتولدت انا بين ايدك
وفي صباح اليوم التالي
استيقظ من نومه وجدها مازلت نائمه في احضانه ابعدها عنه برفق ثم غادرت الغرفه تاركآ اياها
وبعد مرور الوقت فتحت عينيها بارهاق وصداع سوف يحطم راسها..

اعتدلت من الفراش وهي تنظر إلى غرفه باستغراب لما هي نائمه بغرفه التي يغفو بها فارس دائمآ نهضت من مكانها ثم نظرت إلى ثيابها بدهشه كبيره اتجهت ناحيه الخزينه وبحثت عن شئ ما ترتديه حتى يخفي جسدها وخرجت اليه هاتفه:
انت عملت فيا ايه امبارح؟ وايه اللبس إلى عليا ده والمكيب إلى في وشي؟

هعملك فيكي ايه يعني مش فاهم انتي إلى سكرتي طينه امبارح وعملتي في نفسك كده وجيتي نمتي في الاوضه إلى انا بتخمد فيها فسبتهالك ونمت في اوضه تانيه
ضغطت على راسها بقوه هاتفه:
انا مش فاكره حاجه غير ان انت عينك كانت على مريم في رايحه وجايه
حرك راسه بالايجاب وهو يقول:
ايوه حصل كانت عجباني عادي ايه مشكلتك انتي يعني
ولا حاجه حلال فيك الخازوق إلى هتاخده والله
قالت جملتها تلك ورحلت.

ارتدت ثيابها بعدما اخذت حمامآ ساخنآ ثم جلست على الفراش واخرجت هاتفها من درج الكوميدو وقامت بتشغيله والتصفح به وجدت رساله من صديقتها تخبرها به انها رسبت في مادتين ويجب الحضور..
ضربت كفها على وجهها بقوه وهي تقول:
مادتين شلتهم ليه الحظ ده هو انا ناقصه
قامت بالاتصال بصديقتها واخذ منها بعض المعلومات ثم انهت معها المكالمه
القت هاتفها على الفراش ثم خرجت من غرفتها وهتفت إلى فارس:.

انا سقطت في مادتين ولازم الاسبوع ده احضر السمر كورس هروح اقعد في شقه القاهره اسبوع لحد ما محاضرات السمر كورس تخلص
ضيق بين حاجبيه وهو يقول:
نعم؟ ومفروض بقي اصدقك واقولك اتفضلي روحي غيبي اسبوع في القاهره وارجعيلي
يعني ايه هتضيع مستقبلي؟
هو ضايع اصلا يا جميل مش محتاج اني اضعه
جلست بجانبه وهي تقول برجاء:.

فارس علشان خاطري انا مش عايزه اشيل السنه كلها خليني احضر السمر كورس ده واخلص منه اقولك حاجه علشان تطمن اكتر تعال انت معايا ووصلني لحد باب الكليه واستناني
ومن امتي مهتمه بالتعليم يعني
اجابته هي بثبات:
علشان لما تطلقني يبقي معايا شهاده في ايدي اشتغل واصرف على نفسي منها مروحش امد ايدي لماما
وانتي فاكره اني هستني اربع سنين كمان لحد ما يبقي معاكي شهاده في ايدك واطلقك؟
تنهدت وهي تقول:.

معرفش بقي سبيها بظروفها مش ممكن تعرف اني مظلومه ومتطلقنيش؟
ابتسم ساخرآ قبل ان يهتف:
صعب اووي تطلعي مظلومه
تجاهلت كلماته تلك ثم قالت:
قولت ايه هتسيبني اسافر ولا لا
هنسافر سوا ورجلي على رجلك لحد باب الكليه ولو طلع كدبه من بتوعك هندمك يا فريده
نهضت من مكانها وهي تقول:
لا مش كدبه هروح دلوقتي احضر شنطه بتاعتي وبتاعتك لان اول محاضره بتاعتي بكره الصبح
ماشي
قالها بهدوء لتقول هي
وشكرا ليك يا فارس انك وافقت.

قالت جملتها ورحلت اصدر فارس تنهيده وهو يقول ;
ياريت يا فريده تطلعي مظلومه فعلا.

استقل كلاهما السياره وبدا فارس في القياده لتقول هي:
اسفه علشان هتقعد اسبوع متروحش شغلك
ولا يهمك مفاتيح شقه معاكي اكيد ولا نروح اي فندق؟!
اومات راسها بالايجاب وهي تقول ;
لا معايا في شنطه
استمر فارس في القياده وبعد مرور الوقت ظلت تعتدل في جلستها بملل ثم بعثت بالسياره وقامت بفتح تابلوه السياره هاتفه:.

كل دي شرايط اغاني عندك؟ رامي صبري رامي جمال تامر عاشور ام كلثوم محمد منير عمرو دياب عبدالحليم تامر حسني هاني شاكر انت بتسمع كل المطربين ولا ايه؟
يعني حاجه زي كده
تنهدت وهي تغلق تابلوه هاتفه:
انا كان عندي على موبيلي القديمه بلاي ليست مليانه كوكتيل اغاني مطربين بحبهم بس راحو مع الاسف
لم يهتف فارس بشئ لتقول هي:
عارف كانوا دايما بيختاروني في الاذاعه بتاعه المدرسه علشان اغني بيقولو ان صوتي حلو اسمعك؟

حرك راسه بنفي وهو يقول:
لا مصدع
ولاحظت انه لا يريد التحدث معها نظرت إلى الشرفه ثم هتفت:
هو احنا مينفعش ننسي إلى فات ونعيش زي اي اتنين متجوزين؟!
فريده كلام يعصب مش عايز وانا بسوق من فضلك
قالها بانفعال لتقول وهي تلتفت اليه:.

مينفعش طيب اصعب عليك؟ تشوفني واحده مظلومه معملتش حاجه وإلى حصلها كان غصب عنها؟ مينفعش اشوف نفسي في عينك اني صعبانه عليك؟ فارس انا بحبك ومش هقدر اعيش من غيرك لو طلقتني حبيت حنيتك عليا نظره عينك إلى كنت بشوفها وانا تعبانه وانت سهران جمبي حبيت كل حاجه فيك لو اطلقنا انا هموت صدقني انا مظلومه إلى حصلي مكنش بمزاجي
فين دليل انه كان غصب عنك؟! ولا انتي عايزاني اصدق القصه الهبله بتاعه ان موبيلك اتهكر.

دي الحقيقه
وإلى دخل بيتي ومفاتيح بتاعته وقعت ده ايه؟!
طبعا لو قولتلك عمر كداب مش هتصدقني انسي يا فارس واعتبرني مقولتش حاجه
يكون احسن بردو
طب انا اكرهك ازاي؟ وابطل افكر فيك مش هينفع تطلقني وانا بحبك هفضل كل شويه بفكر فيك بص احنا ننسي إلى حصل ليله الفرح ونبدا مع بعض من جديد انت لسه بتحبني عينك بتقول كده
اوقف السياره ثم التفت اليها وهو يقول:.

فريده وبعدين معاكي متخلنيش اللف وارجع ومتطوليش لا سمر كورس ولا غيره انا مش عايز رغي
حاضر هسكت
وبالفعل صمتت ثم بعثت مره اخري بتابلوه السياره ثم اخرجت شريط ما وقامت بتشغيله..
ماصدقت اتقابلنا استنى رايح فين
دي آخر مره شفتك فيها كانت من سنين
ماصدقت اتقابلنا والعين قصاد العين ياعالم لو هقبلك تاني يبقى ازاي وفين
خلينا سبني املي عنيا من اللي انا فيه
خلينا يا حبيبي شويه نبعد ليه
وآه عالي قلبي حاسس بيه.

واللي شايله في قلبي ليك للحظه دي
سؤال دايما شاغلني نفسي تجاوب عليه
عشان ردك ده بالنسبالي هتريحني بيه
فبعدي بتفتكرني وبتفتكرني بايه
ولسه هوانا زي ماهو ولا خلاص ناسيه
واثناء غناء المطرب كان هي ايضآ تغني معه وما ان انتهت الاغنيه قام فارس باطفاء المشغل قائلا:
قولتلك مش عايز صداع ولا انتي مبتفهميش؟
اغنيه بحبها وعايزه اسمعها في ايه؟
زفر بقوه وهو يقول:
انتي بتسمعي وبتغني معاها وصدعتيني بلاش استهبال يا فريده.

لم تهتم بكلماته ثم قامت بالبعث بالتابلوه مره اخري واخرجت شريط ما هاتفه:
ايوه الاغنيه دي تحفه يا فارس بحبها اووي كنت بغنيها في اليوم إلى موبيلي اتهكر بعيد عنك كنت طالعه من شاور بتاعي ولافه جمسي بالفوطه قوم ايه بقي الحيوان صحبتي بعتتلي رساله روحت رديت وطلع موبيلي متهكر في وقت ده وهو شايفني وعلشان حظي نحس الفوطه اتزحلقت وإلى مهكر موبيل بيتفرج بقي براحته.

وفارس كانه لم يسمعها فقط ينظر إلى طريق متجاهلآ كلماتها تلك فهو واثق انها تكذب وتختلق كذبه جديده..
هتفت وهي تشغل الشريط:
متصدقش براحتك
قامت بتشغيل الشريط ورفعت صوت إلى اعلي درجه
كده عيني عينك تنكر هوا كان بيني وبينك كده عيني عينك تنسي عيون على طول فاكرينك يلي زمان انا كنت حياتك شلت زمان ليه من حسابتك يلي زمان انا كنت حياتك شلت زمان ليه من حسابتك
اغلق فارس المشغل وهو بقول بزعيق:.

انتي ايه مبتفهميش قولتلك مش عايز صداع اقسم بالله يا فريده لو بطلتي الاستهبال ده هلف وارجع اسكندريه ولو اتقلبتي قرده قدامي ما هوديكي سمر كورس بتاعك ده
حركت جسدها بعصبيه قائله:
حاضر يا فارس هسكت خالص
وتلك المره صمتت ونظرت إلى الشرفه بصمت وبعد مرور الوقت وصل كلاهما إلى القاهره وتحديدآ المنزل الذي كانت تمكث به من قبل مع والدتها...

خرجت من السياره وفارس ايضآ ثم تناول الحقائب صعد كلاهما الدرج بصمت فتحت امراه باب شقتها وعندما وجدت فريده امامها هتفت بسخط:
اهلا بالهانم فينك كده ومين البيه إلى معاكي واحد جديد اتجوزك عرفي ولا ايه؟!
تسائلت فريده بدهشه كبيره واستغراب ;
واحد جديد اتحوزني عرفي ازاي؟ وايه اللهجه إلى بتكلميني بيها يا طنط دي
ابتسمت السيده بسخريه وهي تقول:
ايوه اتمسكني يا بت
ليقول فارس بجديه:.

في ايه حضرتك؟! انا فارس ابن احمد جوز مادام تهاني
- في ان عماره دي محترمه وفيها ناس محترمين مينفعش للشغل شمال بتاعكم ده بلا احمد بلا عارف وبعدين احمد طول عمره كان بيجي لوحده مشوفناش له عيال وحتي لو كده جاي تعمل ايه مع بنت مرات ابوك لمؤاخذه في شقه لوحدكم هتقضوا ليله حمراء ولا ايه
زعق بها فارس قائلا ;.

ما تكلمي عدل يا ست انتي في ايه مالك؟ انا جوز فريده ولسه متجوزين قريب ومش معقوله همشي بقسيمه جواز يعني علشان اوريها لاشكال إلى زيك
الاشكال إلى زي انضف منكم ووديني لو مشيتوا دلوقتي لهبلغ عنكم بوليس الاداب وانتي يا حلوه ليكي عندي امانه إلى كنتي متجوزاه عرفي جبهالك من فتره وبيقولك انه قطع ورقتين إلى عرفي إلى كانوا بينكم والجنين إلى في بطنك اتصرفي فيه
تلعثمت فريده ثم هتفت:.

يلا بينا يا فارس نمشي بلاش مشاكل
اما فارس هتف بجمود:
ايه هي الامانه إلى سبهالك؟!
ثواني يا اخويا اجبهالك
رحلت السيده لتقول فريده:
انت اكيد مش هتصدق كلام الست دي يلا نمشي يا فارس بلاش مشاكل ولو على سمر كورس انا مش عايزه اكمل تعليم اصلا
صرخ بها بزعيق:
اخرسي مش عايز اسمع صوتك
حضرت السيده وناولته الحقيبه التي اعطاها لها عمر من قبل هاتفه:
اهي يلا خدو بعضكم وامشي يااما هتصل ببوليس الاداب.

تناول فارس منها حقيبها ثم بعث بها ليجد بها اشياء خاصه بفريده ومعهم بطاقتها الشخصيه
نظر إلى السيده قائلا:
لا وعلى ايه احنا ماشين اهو شكرا
جذب فريده من ذراعيها بقوه ثم تناول حقيبه ملابسهم باليد الاخر هي والحقيبه التب اعطتها لهم السيده هبط الدرج سريعآ وفريده تصيح به:
براحه يا فارس هقع على وشي.

لم يهتم بها وظل يهبط درج سريعآ صعد كلاهما إلى السياره والقي فارس حقبيبه الثياب بالخلف ثم قام بقلب حقيبه خاصه فريده قائلا:
حاجتك دي ولا مش حاجتك! بطاقه دي بتاعتك ولا لا مش هي دي بطاقه إلى قولتي انها ضايعه منك
خرج صوتها بصعوبه وهي تهتف:
هفهمك انت فاهم غلط والله
زعق بها في انفعال:.

تفهميني ايه! خلاص كل حاجه انكشفت اهي واحد ضحك عليكي واتجوزك عرفي وخلع وكمان كنتي حامل علشان كده كنتي دايما دايحه وتعبانه كده انا فهمت
قال جملته تلك وبدا في قياده السياره وفريده تهتف ببعض الكلمات حتى تدافع عن نفسها صرخ هو بها:
اخرسي مش عايز اسمع حاجه
ارتعش جسدها من نبرته تلك ثم هتفت باكيه برجاء:
بلاش ونبي تضربني بالحزام تاني لما نوصل جسمي لسه واجعني من المره إلى فاتت.

لم يجيبها بشئ زاد من سرعه قيادته وظل يسوق باقصي سرعه.

وصل كلاهما إلى المنزل مره اخري..
وفريده ترتعش بداخلها من الخوف وعندما دلفت إلى الشقه هتفت برجاء:
بلاش تمد ايدك عليا بالله عليك
انتي احقر مخلوقه قابلتها في حياتي
قال جملته تلك وغادر الشقه باكملها بعدما صفع الباب خلفه
وفي طريقه قابله عمر قائلا:
فارس انت كويس
وملامح فارس فضحته امام عمر وشعر ان هناك شئ ما
حرك فارس راسه بنفي هاتفآ:
لا انا مش كويس
خير في ايه؟ تعال احكيلي في ايه.

تحرك معه فارس ووصل كلاهما إلى شقه عمر ليقول:
اتخانقت مع المادام ولا ايه؟
ضحك فارس ساخرآ وهو يقول:
لا طبعا دي بتحبني اوي
اخرج عمر من سترته علبه السجائر وهو يقول:
سيجاره؟
حرك فارس راسه بنعم ثم تناول السيجاره وبدا في نفثها وفي الحقيقه لم تكن تلك مجرد سيجاره عاديه فهي من انواع الحشيش
لاحظ فارس غرابه هيئتها ولكنه لم يعلق..
نهض فارس من مكانه ثم احضر زجاجه الخمر وكاسات قائلا:
احطلك؟

قولتلك قبل كده انا مليش في الشرب.

منذ ان غادر فارس وهي تنظر إلى الحقيبه هاتفه بحسره:
حتى دي يا عمر معدتش عليك فضحتني في العماره ومع فارس ليه كده بس انت عايز مني ايه؟ الحب مش بالعافيه عايز مني ايه دمرت حياتي وخليت فارس يكرهني والحياه بينا بقيت مستحيله عايز ايه تاني يا اخي.

الساعه الثالثه صباحآ وفارس مازال يجلس عند عمر تناول كوب الخمر منه مره اخري وهو يقول ضاحكآ:
قولتلك مبشربش خلتني اشرب ليه بس بس عارف سيجاره دي غريبه طيرت دماغي بجد
ابتسم عمر وهو يقول:
اه ما اصله نوع مستورد من براه
نهض فارس قائلا:
انا كده اتاخرت وعندي عياده الصبح
تعثر في الطاوله اسنده عمر وهو يقول:
استني لسه بدري القعده احلوت اهي
حرك فارس سبابته وهو يقول:.

مينفعش لازم انام بدري عندي عياده وعيانين لازم اعالجهم انا اعالج العيانين ومش لاقي حد قهره قلبي دي شوفت الدنيا
ناوله عمر هاتفه من على اريكه وهو يقول ;
موبيلك يا دوكتر كنت هتنساه
تناوله منه فارس وهو يقول:
شكرا شكرا
غادر فارس وهو يسند نفسه بصعوبه اما عمر ابتسم بسعاده على ما فعله بفارس..
تناول حاسوبه وبدا في العبث به وهو يقول:
تفتح النت على موبيلك يا دكتور وكل حاجه هشوفها صوت وصوره.

دلف إلى الشقه ثم القي الهاتف باهمال ثم اتجه ناحيه غرفه فريده وهو يتحرك بصعوبه وجدها تغفو في النوم اقترب منها وهزها بقوه قائلا:
نايمه ولا على بالك حاجه
استيقظت من نومها ونظرت اليه هاتفه ;
فارس
هتف ضاحكآ:
ايوه فارس إلى حرقتي قلبه
اعتدلت من الفراش هاتفه:
ايه ريحه دي انت سكران؟!
اوما راسه بالايجاب:
ايوه سكران علشان انسي ومنسيتش بردو
مسح على شعره بقوه وهو يقول:.

كنت فاكر اني لما اعرف الحقيقه هرتاح بس ده محصلش يا فريده محلصش
تابع وهو يجذها من ذراعيها ;
قوليلي ارتاح ازاي يا فريده اريح قلبي ازاي؟
لم تنطق هي بشئ فقط تتابعه بصمت احتضن وجهها بين يديه وهو يقول ;
انا بحبك اووي يا فريده
انهي جملته تلك وهو يدفعها على الفراش اعتدلت هي هاتفه:
هعملك قهوه تفوقك من الزفت إلى انت فيه ده
منعها وهو يقيد حركتها قائلا ;
دخلتي حياتي ليه؟
اوعي يا فارس سيبني مش عارفه اتحرك.

قالتها وهي تحاول ان تدفعه ليقول هو ;
مش هسيبك
اقترب منها وحاول تقبليه بقوه وهي تحاول التخلص منه ولكن هو قام بتقيد حركتها باكملها هاتفآ:
ايه مالك انا جوزك ولا انتي ملكيش غير في الحرام
صاحت بيه وهي تحاول التخلص منه:
لا يا فارس لو عملت كده هكرهك وانا مش عايزه اكرهك لا يا فارس
اكرهيني انا عايزك تكرهيني ايه رايك بقي
صرخت به باكيه وهي تحاول التخلص منه..

ابتعد عنها بعدما فعل بها ما يريد ثم تمدد على فراش واغمض عينيه اما هي اخفت جسدها بالغطاء وصاحت باكيه ليقول فارس:
اشششش عايز انام بلاش مناحه معملتهاش ليه يا اختي مناحه دي وانتي بتكتبي ورقتين العرفي ولا الحرام حلو والحلال يع واسمعي بقي انتي مراتي ووقت ما يجيلي مزاج اقرب منك هقرب انا حررررررر.

كانت كلماته واضحه انه مازال تحت تاثير الكحول بكت فريده بصوت مكتوم والان لا يفرق شئ عن عمر ابتسمت بسخريه في السياره طلبت منه ان يجعلها تكرهه قبل ان يطلقها وها هو الان اعطي لها سبب للكراهيه..

وفي صباح اليوم التالي
فتح عينيه ليجد فريده عاريه بجانبه وتخفي جسدها بالغطاء رويدآ رويدآ بدا يتذكر ما حدث بالليله الماضيه ضرب راسه في الوساده بضيق واضح ثم نهض من جانبها اما هي كانت مستقيظه لم تغفو منذ الامس عندما شعرت بحركته هتفت:
شكرا انك خلتني اكرهك سهلتها عليا اوي
إلى حصل بينا شئ طبيعي بيحصل بين اي اتنين متجوزين متكبريش الموضوع وتعمليلك حكايه
اعتدلت وهي تخفي جسدها قائله:.

بيحصل بين اي اتنين متجوزين بمزاجها مش بالاغتصاب
انا مكنتش واعي لنفسي ومعرفش اصلا عملت كده ازاي
قالها وهو يدافع عن نفسه لتقول هي:
طلقني دلوقتي يا فارس
مش بمزاجكك تقولي طلقني دلوقتي لا طلقني بعد فتره انا مش ماشي بمزاجكك بلاش تعيشي دور اووي بس متنسيش حقيقتك إلى لسه عارفها امبارح
قال جملته تلك ورحل تاركآ اياها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة