قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سجينة ظله الجزء الأول للكاتبة روان محمود الفصل الأول

رواية سجينة ظله الجزء الأول للكاتبة روان محمود الفصل الأول

رواية سجينة ظله الجزء الأول للكاتبة روان محمود الفصل الأول

الفجر من رحم الظلام سيولد..
انا فجر رمز للاشراق والحيويه والجمال اكره الأسود وأعشق الألوان الفجر يعني ذهاب الليل والظلمه واشراق النهار وبدأ الحيويه والنشاط اعشق الازهار فلكل لون معناه
اصل الزهور زي الستات لكل لون معني ومغني..
ايامي متتاليه تشبه بعضها إلى حد كبير ولكن هذه الايام اعيش بمفردي لاانيس ولا جليس حتى والدي تركني لمده شهر.

استقيظت السادسه صباحا كعادتي كل ليله وفتحت الشرفه لاطل ع ازهاري الجميله فطالما عشقت كل انواع الزهور ولكني افضل الياسمين حتى ان والدي
كان اوقاتا يناديني بالياسمينه! اخذت نفسا قوي منظما وقرات اذكار لصباح وانا اتطلع في صنع الله سماؤه وارضه وزهوره
فاقتناعي دايما ان الله خلق لنا الجمال والخير ولكن البشر هم صانعوا الشر.

خلق لنا الجمال لنتمتع به فتزول الام الحياه ليست الحياه بالكامل جميله فقال الله تعاليبسم الله الرحمن الرحيم.
لقد خلقنا الانسان في كبد.
صدق الله العظيم
ولكن بالرضا كل شئ يصبح جميل اقتنع اننا يمكن ان نصنع السعاده لانفسنا وللاخرين
بعد دقائق كنت اتناول شطائر من الجبن التي اصبحت اتناولها بمفردي مؤقتا حتى يرجع والدي من العمره برفقة اخته.

بد قليل خرجت لأستعيد نشاطي واقوم بالتمارين الصباحيه التي تتمثل في بعض التمارين لزياده المرونه وتناسق القوام التي تكسبني بعض من مظاهر الانوثه
كالإسكوات!
في مكان اخر شركه الليل..

تعم حاله من التوتر وكل شخص يهرول إلى مكانه سريعا يخشي ان يواجه ذلك الوحش الكاسر فيتم طرده في الحال ولكن الغريب ان جميع من بالشركه رجال فصاحب الشركه باارغم من صغر سنه الا انه منع دخول النساء منذ فتره كبيره يتعلل بانهم يريدون اللعب واللهو فقط لاينجحون فأي شئ اخر يظلون طوال حياتهم يبحثون عن وهم يدعي الحب وهو لايعترف به ولايترك فرصه لاي احد ان يدخل حياته.

عم السكون بلحظه ليتقدم معتز بهذا الوجه الذي لاتعرف الابتسامه طريق له بالرغم من وسامته الشديده
يتقدم بقميصه الاسمر وبنطاله الاسود فهو يعشق اللون الاسود هو لون عميق لايكشف مابداخله يجعله غامض وهو يعشق الغموض ويكره الالوان الزائفه. التي لايقتنع بها
يدخل المكان بهيبته المعتاده ليصتف االموظفين ويقفوا باحترام له
محمد. معتز باشا
معتز بغضب ووجه ممتعض. انت مرفود مش قولت مفيش حد يكلمني وانا داخب.

محمد. ده كان امر مستعجل
معتز. بره
يااااشريف شرييف الواد ده ماشوفوش تاني
لتتعالي الهمهمات من حوله يتعامل معهم كانهم عبيد بشركته
لينظر لهم جميعا نظره ارعبتهم يكره الصوت العالي ليصمت الجميع
يدخل مكتبه ويجلس لينظر إلى الفراغ بضع دقائق قبل ان يدخل شريف
شريف بوسامه وابتسامه جذابه فهو اخيه الذي لم تلده امه يعرفه منذ الصغر
شريف. ياعم بالراحه علي الناس شويه الواد معملش حاجه
معتز بصوت عالي وعصبيه. كريييم.

شريف. ايه ياعم هتطردني انا كمان انا مبخافش ع فكره
ليضرب بقبضته المكتب فيقع كل ماعليه
شريف. استغفر الله العظيم ده زعلك وحش. هو انت الورق شايله فين معتز بابتسامه. مكان ولا الدبان الازرق يعرف يوصله
شريف. خلاص ياعم حط فبطنك بطيخه صيفي
معتز. طيب اطلع بره ودخلي احمد إلى جاي جديد اما نشوف ايه اخباره
شريف. ده واد السي في بتاعه كويس جدااا وهينفعنا
معتز بنظره غير مفهومه. اما نشوف
فجر. ايوه يابابا وحشتني اوووي.

سمير. ايوه يابنتي عامله ايه انتي وحشاني اكتر والله
فجر. وعمتو كويسه ولا مغلباك سمير. هههه مغلباني والله
سميره. بقا كده ياسمير ماشي هاتلي البت الاروبه بنتك دي
فجر. ازيك ياسموره عامله ايه
سمر. واحشني لسانك الطويل
فجر بضحكه عاليه. ده انا غلباانه ياعمتو والله ههه
سمر. ماشي يابنت سمير
مانتي طلعاله غلاباويه
فجر. هههه طالعاله هو برده.

سمير. وحشتيني اوي وحشني ضحك وجننانك وروحك الحلوه واغانيكي المجنونه وفلسفتك اللي مجنناني بيها
فجر. هههه كل ده دانا مهمه بقا مسيرك ترجع واهريك بس متبقاش تزعل بقا
انت هترجع امته صحيح
سمير ههه لسه بدري دانا لسه مسافر امبارح خدي بالك بس من نفسك وفكري فموصوع الشغل ده تاني
فجر. يابابا انت مبتزهقش حتى وانت مسافر هههه ربنا يديك الصحه
اقفل بقا الرصيد خلص عشان متشتمنيش اول ماتقفل
سمير بضحك. مع السلامه ياحبيبتي.

تغلق معه الخط وتقفز بسعاده
لتشعل اغنيه ع هاتفها وتضع سماعات الاذن الخاصه بها
وتبداا فالركض حول البيت
لينتشر جو من السعاده وكانها فراشه تحلق عاليا تريد ان تتراقص ع هذه الانغام للتتوقف عن الركض وتتراقص وسط الحقولالدنيا ربيع والجو بديع
قفلي ع كل المواضيع
قفل قفل قفل
مافيهاش كاني ومفيهاش ماني
كاني ماني ايه دا الدنيا ربيع
الدنيا ربيع الدنيا ربيع.

لتتراقص ع هذه الاغنام وسط الحقول وتلف طرحهه ع خصرها وتتراقص برشاقه
وتتمايل بخفه
نعم والدها ان كان بالمنزل كان سيوبخها انه يمكن ان يراها احدهم
لتضحك هي ككل مره من الذي سيراها فبيتهم الصغير يتوسط عدد من الحقول ولايوجد اي بيت او شخص حولهم ماعدا هذا القصر المهجور الذي لايضج بالحياه يقف ع حراسته رجل كبير قد نال الشيب منه الكثير
عم بلال
تذهب سريعا إلى هذا الرجل العجوز ببعض الطعام
فجر. عم بلال ياراجل ياسكره.

بلال بابتسامه طيبه. ازيك يابنتي ماحدش غيرك بيعبرني
انتي عامله زي اسمك بالظبط احلي حاجه فاليوم الفجر اللي بيطلع كل يوم عشان ينوره ويزيل هموم الليل
فجر بضحكه مشرقه. ايه الكلام الجميل ده ياراجل ياعجوز
بلال. العجوز بقلبه وروحه مش بسنه ياعفريته
فجر. هههه انا كده عمري ماهعجز
بلال. انتي لسه مشوفتيش السئ بتاع الدنيا شايفه وشها الحلو بس.

ويارب ماتشوفي الوش التاني فجر. انت بتخوفني ليه ياراجل ياطيب ولا اكمن بابا سابني
بلال. ههه بس يابت ياغلاباويه
فجر. الا قولي ياراجل انت انت بقالك من يوم ماتولدت وانت قاعد هنا قدام القصر ده بتحرسه كانه كنز وهو محدش فيه اصلا
انت بتقعد هنا ليه ومين اللي بيديك فلوسك
بلال بنظره مخيفه. ملكيش دعوه يافجر بالموضوع ده ومتساليش فيه تاني زي ماقولتلك البيت مهجور وبيبعتولي ظرف بالفلوس.

بلال بنظره اكثر لينا وطيبه. شيلي الموضوع من دماغك يابنتي احسنلك واحسنلي يابنتي
فجر بعدم اقتناع. ماشي ياحاج بلال اتعشي
عادت إلى منزلها تفكر في امر هذا القصر العجيب
والرجل الطيب الذي يتحول وجهه بدرجه كبيره ما ان تتحدث عن اصحاب هذا القصر او شئ يخصه
بعد وقت كبير انهكها التفكير بهذا القصر
تجد هاتفها يعلن عن وصول اتصال انها هي سلمي صديقتها المقربه
سلمي. ازيك يابنتي هو انا لو متصلتش متتصليش.

فجر. دايما كده تيجي بزعابيبك وتخنقيني مانتي طول عمرك كئيبه
سلمي بابتسامه غاضبه. بس. يابت امال انا مصحباكي ليه عشان انا ابقي كئيبه وانتي ع طول بتضحكي ولاقطاب المختلفه بتتجاذب
وانا مكتئبه دلو قتي متضحكنيش
فجر. ههههه عمرك ماتصلتي بيا ياحيوانه الا لما تكوني مكتئبه ها حصل ايه المرادي مانتي مصايبك كتير هههه
سلمي. متضحكيش يابت بتغظيني اكتر
والله مش هاحكيلك.

فجر بابتسامه. ماكره هههه طيب خلاص ماتحكيش انا عارفه انك هتموتي وتحكي اصلا انا هنام انا بقا
سلمي بزفره طويله. لا لا استني يازفته متناميش انا مدايقه يعني انتي تنامي وانا معرفش
انتي عارفه مبعرفش انام الا ماقول كل حاجه
فجر بضحكه عاليه. هههه طب كان ليه من الاول
اتفضلي صدعيني
سلمي. مفيش ياستي روحت الشركه النهارده اللي هي بتاعه الليل دي وكنت هموت واشتغل فيها
فجر. وايه متقبلتيش
سلمي بعصبيه وغيظ. ياريت.

دده حتى ماقبلتش رئيسهم ده
انا لقيتهم بيقولولي مبنشغلش بنات
مع انهم كانوا عاملين مطلوب موظفين وانا كنت هموت
فجر بضحكه تمنعها من الظهور حتى لاتثير حنقها اكثر. وبعدين سلمي بحنق. قالولي بكل بجاحه احنا مبشغلش ستات
احنا طالبين موظفين مش موظفات
اقولهم طب اقابل مدير الشركه يقولولي احنا خايفين عليكي بلاش روحي احسن
تقوليش بعبع
فجر. ههههه يالهوي ليه يعني هولاكو وبعدين مشيتي ولا ايه سلمي. لا ياريت.

ده انا لسه طالعه لقيت ربنا بعتلي عربيه مدير الشركه
فجر. وعملتي ايه كلمتيه ووافق
سلمي بغيظ وغضب. يارييت
دانا قعدت اجري ورا العربيه زي المتسولين واشاور وده عامل زي هولاكو بيبوصلي من فوق لتحت ويبتسم
ولاكاني بشحت منه
واجري ورا العربيه كاني شحاته والناس تضحك عليا وانا طويله وهبله كده
اما فجر انطلقت ضحكاتها عاليا متصوره منظر صديقتها وهي تهرول خلف السياره
فجر. ههههههههههههههه.

سلمي. انتي بتضحكي بقولك اتهزقت وعاملني كأني من المتشردين واولاد الشوارع
فجر. ههه خلاص بقا هموت من الضحك مش قادره
سلمي. اضحكي اضحكي مانا بقيت مهزأه
وبعدين ينزل من العربيه اجري ع الشركه قبل مايقفلواا الياب
يقولي بصوت راجل الكهفامشي ياشاطره العبي بعيد
وهي تتصنع صوت خشن كصوته ويقفل الياب فوشي
انا سلمي بنت الحسب والنسب يتعمل معايا كده
فجر. هههه تصبحي ع خير بقا.

سلمي. يوووه هو انا اقعد احكيلك كل ده وبعدين تنامي ومتحليش اي حاجه زي كل مره
فجر. هههههه بس بقا بطلي دوشه تصبحي ع خير يامزعجه
لتغلق الهاتف وهي تضحك
بصوت عالي
وتخرج إلى الشرفه لكي تتنفس هواء نقي قبل النوم يخفف من حده التوتر التي تصيبها منذ ان اصبحت بمفردها فالمنزل
تفتح ذراعيها وتستنشق الهواء بقوه لتملا ريئتيها منه وتكرر الحركه مره اخري
لتلاحظ شي غريب بالقصر المهجور ظل يتحرك وراء النوافذ نعم تراه يتحرك.

هل هذه الشقه مسكونه
لا لا نعم يتحرك ويتجول هذا الظل هل هذه خيالات
تهرول سريعا إلى الاسفل وتذهب إلى القصر لتجد بلال
بلال بنظره مرعبه. ايه إلى جابك دلوقتي
فجر. انا شوفت ضل حد ياعم بلال والله شوفت وبيتحرك
ليكون في حرامي
بلال بنظره مرعبه. لا هو القصر بيبقي في اشباح بليل مسكون بالجن ارجعي ومتنزليش من بيتك الا الصبح
فجر. لا لا انا هدخل
جن ايه!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة