قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الرابع عشر

توقفنا عندما تم إلقاء القبض على ملك ونزلت امام الجميع وهما فرحنين جدا فيها
اسرع اسلان خلفها والجميع وتوجهو الى مدريه الامن
وصلت ملك الى مكتب الضابط وأمر العسكري بفك الكلبش
الضابط: اقعدي
ملك بغضب: انت اذاي تمسكني كده انت مجنون
الضابط بغضب: تصدقي انك سفلة وتربية وسخة
ملك بغضب: مين ديه السفلة و التربية وسخة.

الضابط: لا فوقي كده يا روح امك انتى متوصي عليكي اوي ولا اهلك ولا فلوسك هيقدرو يعملو حاجة ولو مين جيه هنا علشان يخرجك محدش هيعرف
ملك بخوف: يعني ايه انا مش فاهمة حاجة
الضابط: هتفهمي يا قطة بس يتقام معاكي بالواجب الأول وبعد كده هنتفاهم
طلب الضابط العسكري وأمره بأخذها الى الحجز تحت صراخها و دموعها
وصل عائلة الاعصر الى المدرية وطلبو مقابلة الضابط ودخلو
جابر: فين ملك.

الضابط ببرود: في الحجز بتتربي شوية اصلكم معرفتوش تربوها خالص
عمرو بغضب: انت بتقول ايه وايه البرود ده كله
الضابط: والله الا عندي ودلوقتي انا ورايا شغل مش فاضي
جابر بغضب: انا هعرفك مقامك وهخليك تقعد في البيت
الضابط بضحكة رنانة: وماله يا باشا وريني بس اللي متعرفهوش ان في توصية من فوق وانا معايا كل الصلحيات
اسلان: تمام اوى
الضابط: مع السلامة القلب دعيلكم.

غادر الجميع وهما يسبو ويلعنو في برود الضابط وكل تفكرهم توجه إلى سابي لشده وقوة علقتها ومعرفتها بوزير الداخلية.

فى قصر الاعصر
هدي بعصبية: يعني ايه بنتي مش هتخرج من السجن
فارس بغضب: بقي ملك الاعصر حفيده جابر الاعصر تتسجن
اسلان: فارس أسكت شوية
شريف: هنعمل ايه اسلان ديه مصيبة
جابر: فين ماجد لازم يتصرف
عمرو بغضب: وانتم عرفين الهانم مسجونة في ايه
هدى بغل: اكيد الوطيه بنت سلين
جابر بشر: لو هي والله لقتلها
هدي بغضب: بقي البت التربية الوسخة تعمل كده في بنتي انا والله وربيها من اول وجديد.

سابي: هي مين ديه اللى عاوز تقتلها وانتى عاوزة تربيها
هدي وهي تمسكها: عملتي ايه في بنتي
سابي: انتى مجنونة شيلى ايدك
هدي بصراخ: مش هسيبك
قامت هدي بشد شعر سابي فمسكت سابي شعرها ولفته على اديها وجعلت صواتها يملئ المكان فأسرع اسلان و عمرو
سابي بغضب كالنار: والله في سماه لو متعدلتي لوريكي الجحيم
جابر بغضب: انتي مجنونة
سابي بسخرية وعيون كالجحيم: مجنونة الصبر يا جابر وهوريك انا هعمل ايه.

اسلان بهدوء: سابي ممكن تهدي
جابر بعصبية: انت لسه هتتحايل عليها فارس ابعت للحرس
لي بغضب: بتهيقلي جابر بيه لو حرسك فكرو يدخلو حرسي هيمحوهم من وش الدنيا
فارس بغضب: لمي يا سابي عشيقك بدل ميموت هنا
سابي: لو راجل وجي من ظهر راجل وريني هتعمل ايه
فى لحظة واحدة كانت حرس سابي و الشباب يدخلون القصر ويجبرون الجميع بالانحناء تحت اقدام سابي.

سابي ببرود و سخرية: عرفت الفرق بينا جدو انا بنفذ من غير مقول غيرك انت بتقول بعد كده بتنفذ ولو كان على ملك مش انا السبب في سجنها انا جاية اجيب أجلك وموتك بحسرتك احفادك ملهمش ذنب بس هعيد تربيتهم من اول وجديد كنت ابعت محامي بدل متيجي تتخانق معايا وعلى العموم انا هعرف هي ممسوكة في ايه يالا اهي بنت خالى وتعرني وتفضحني بس ايه رايك اخليها كام يوم يمكن تتربا يالا شباب نطلع عاوزة استريح بالا وكسه عيلة زيالة.

صعدت سابي والشباب الى الاعلى وتم تحرير العائلة وخروج الحرس كما دخلو
ساعد اسلان جده علي الوقوف وجلوسه على الكرسي
شريف بغضب: البت ديه مش سهله ووراها حد كبير بقي على آخر الزمن نركع تحت رجليها
جابر لنفسه: المفروض البت ديه تكون بنتي بت بمليار راجل وقفت في وشي بس للاسف هي فتحت أبواب جهنم على نفسها وقريب اوي هتخرج من القصر في تابوت وهحرق قلب ابوها عليها
هدي: عمي عمييييييي
جابر: في ايه يا هدي.

هدي: بنكلمك مش بترد انا عاوزة بنتي
سمير: اهدي بقي بنتك هتخرج وهترجع هنا تاني
اسلان: خلونا نفكر ليه الكل قلب علينا او الصح ايه تهمه ملك
عمرو: فعلا كلام اسلان صح.

فى الأعلى
سابي بغضب: حد بيلعب ورمانى في وش المدفع
لي: امري وحنا هنفذ
سابي: مش عارفة اعمل ايه مش اعرفة
جواد: طيب ممكن تهدي انتى لسه تعبانة
جهان: انا هخلى مكاندر يعرف الحكاية
سابي بسرحان: الحكاية بدايتها ونهايتها عند واحد بس
لي: مين هو
سابي: الصبر وكل حاجة هتتكشف
كيم: انتى شاكه في حد
سابي بخبث: مش شاكة انا متأكده وبصم بالعشرة ديه مجرد قرصه دون مش اكتر ولا اقل
صول: وشمعنا ملك ليه مش واحد من الشباب.

سابي: لان بسهوله محدش يقدر على الغضنفر ولا القرش و لا الدنجوان و ريم و فرح ملهمش لزمه لكن ملك وجهت الشركة ودلوعة جدها ومغرورة ومتكبرة وألف واحد عاوز يكسرها
صول: سيبك من ده كله جهزتي العرض الجديد
سابي: خلاص حبي في الفنش النهائي
لي: بالتوفيق يا عمري.

فى مكان ما
مجهول 1: برافو عليك نفذت صح
مجهول 2: عيب عليك انا من امتي بنفذ غلط
مجهول 3: مسا شباب
مجهول 1: أخبار ملك ايه
مجهول 3: هتخرج من الحبس تقول حقي برقبتي
مجهول 2: تستاهل علشان مغرورة
مجهول 1: هي جوا امان ليها مش اذي
مجهول 3: متخفش
مجهول 2: هنعمل ايه مع سبرين
مجهول 1: الموزة ديه اي مصيبة هتحصل لعيلة الاعصر هتلزق فيها
مجهول 2: بس عشقها وصحابها مش هيسمحو لاي ضرر ليها.

مجهول 1: يالا لازم نمشي وانت نفذ الخطوة التانية
وغادرو المكان وذهب كل مجهول في طريق ولكن لم يعلمو بانهم تحت عيون ملكة النار صوت وصورة وكانت تضحك بشر
سابي بشر: فكرني عبيطة عيب عليكم دانا الملكة بس الصبر العبو براحتكم على الآخر وكمان مفيش تلميذ بيتفوق على الأستاذ.

فى الحجز
كانت ملك تجلس بعيد عن الناس وتنظر لهم بارف و تكبر
توجهت احدي المسجونات إليها وجلست بجوارها
المسجونة: اسمك ايه يا حلوة
ملك بتكبر: ابعدي عني انتى اذاي تقعدي جمبي
المسجونة: نعم يا روح امك لا يا حلوة انا هنا الكبيرة وكلمتي تمشي على الكل
ملك بغرور: انتى عارفة انا مين يا بتاعة انتى
المسجونة: لا عارفة يا حيله امك انتى واحدة و ونقصه تربية وانا بقي هربيكي.

ملك بخوف: انا ملك سمير جابر الاعصر حفيده عيلة الاعصر من اكبر عائلات مصر
المسجونة: شكلهم اهتمو بالفلوس ونسيو يربوكي وانا هقوم بالواجب معاكي
صاحت المسجونة في باقي المسجونات وقامو بضرب ملك ضربات تالم ولا تكسر وتركوها مريمة وجلسو مكانهم
جلست ملك تبكي من الم جسدها الى ان راحت في النوم من شده تعبها.

فى قصر النجار
عماد: شفت اللى حصل لجابر الاعصر
وسام: فضيحة الموسم
ماجي: بصراحة ملك تستاهل
أمجد: انتى تعرفيها
ماجي: مين ميعرفش المتكبرة المغرورة ملك الاعصر
احمد: يا بت ارحمي البت كفاية اللى هي فيه
وسام: ونبي أسكت انت ديه رخمة رخامه والله تنحه الواحد لما بيشفها يبقي نفسه يديلها كف خماسي على وشها يلوحها
عماد: سبونا من السيرة ديه وجهزو بعد بكرا في حفلة مهمه
أمجد: احم بابا هو انت عزمت سبرين.

عماد: ايوة طبعا ديه حفيده عيلة النجار
وسام: اتقل شوية مينفعش تفاتحها في اي شغل دلوقتي
عماد: شغل ههههههه انت طيب يا وسام
أمجد: نفسي افهم دماغك ديه فيها ايه
عماد: الصبر وكله هيحلو وهيبقي عنب
أمجد: بقي عماد بيه النجار بيقول هتبقي عنب والله عيب عيب
عماد: امشي يا حيوان من هنا
أمجد بضحك: امرك يا كبير.

استمر الهزار فترة وبعد ذلك صعدو الى غرفهم ولكن هل كانت الضحكة صادقة ونابعة من القلب ام كل شخص يحمل خلف ظهره خنجر مسموم للاخر سوف نري آخره كل شخص مع الأيام.

فى كوريا
تعرفت سلين على اصدقاء شادي واحبتهم جدا وعلمت كيف تستمد قوتها منهم
شاهدت سلين المدرسة و شركات سابي وقوتها وعظمتها في السوق الكوري
عاشت سلين و شادي حياة جميلة تلك الحياة التي حرما منها منذو زمن.

فى الصباح
استيقظ الجميع ونزلو للتوجه إلى ملك في الحبس
استيقظت سابي وأخذت دش وتوجهت الى غرفة أخواتها ووجدهم بيجهزو
خرجت سابي و الشباب وتوجهو الى شركتها.

فى المدرية
وصل الجميع الى المدرية وعندما توجهو الى مكتب الضابط وجدو ملك تخرج من المكتب بمفردها وهي تتألم بشدة
هدي: بنتي انتى كويسة
ملك: مامي انا تعبانة اوي
فارس: فيكي ايه يا حبيبتي
ملك: مفيش انا عاوزة أمشي ممكن أركب معاك اسلان
اسلان: تعالى
ملك: انا اندربت في الحجز
اسلان بغضب: مين دول اللى ضربوكي
ملك بدموع: في الحجز تحت
اسلان وهو يخدها في حضنه: خلاص يا عمري اهدي
ملك بدموع: اسلان انت بتحبني ذي ريم و فرح.

اسلان: انتى اللى بعتي عني طول عمرنا أخوات بس انتي اتغيرتي وبعتي عني حاولت معاكي اكتر من مرة بس انتى رفضتي
ملك بدموع: ونبي متسبني تاني انا اتبهدلت اوي
اسلان: خلاص اهدي يا لوكه
عاد اسلان بملك الى القصر وشاهد سابي تركب العربية ولكن وقفت ورسمت ابتسامة شماته على وشها
سابي بسخرية: كفارة يا ملك والله كنت هشتري عيش وحلاوة بس انتى خرجتي نعمل ايه بقي يالا السجن للجدعان عقبال المرة الجاية.

اسلان: من فضلك كفاية هي مش مستحمله
ملك: انا ملك الاعصر وهفضل ملك الاعصر وانتى ملكيش اي لزمة مجرد بنت منبوذه من عيلة امها و عيلة ابوها
سابي: عارفة ليه علشان العلتين اوساخ وانا مستنطفش انتسب ليهم
غادرت سابي و صعدت ملك الى الغرفة.

فى مكان ما
مجهول 1: اذاي ملك خرجت
مجهول 2: كده مش هنعرف نعمل الخطوة التانية
مجهول 3: على فكرة في حد عارف خطوتنا ومش هيسكت
مجهول 1: تفتكرو سابي هتعمل ايه
مجهول 2: بعد كام يوم في عرض ازياء ليها وأكيد مش هتكون فاضية
مجهول 1: لازم تهتم بالعرض ومشاكله وتسيب الساحة لينا
مجهول 2: صح
مجهول 3: صح الصح بس بخروج ملك هنعمل ايه
مجهول 1: هنشوف بس الصبر.

مر باقي اليوم واليوم التالى ولا جديد غير الحفلة التي تقام في قصر النجار وكان العمل على قدم وساق لستقبال الضيوف
عماد: عاوز كل حاجه مظبوطة
أمجد: متقلقش كله برفكت
عماد: انا هجهز علشان الضيوف على وصول
مر ساعة وبدأ الضيوف في الوصول وجاء ألبرت الفونس
ألبرت: اذيك يا عماد
عماد: انا تمام اتفضل
ألبرت: هي وصلت
عماد: متخفش على وصول
ألبرت: هنشوف
وستمرت الحفلة والمناقصات الزبالة بينهم.

فى قصر الاعصر
جهزت سابي واردات فستان باللون اللبني قصير من الامام وطويل من الخلف و رفعت شعرها للاعلي
جهز الشباب وتوجهو الى غرفة سابي التي خرجت ونزلو الى الاسفل وتوجهو الى السيارات للذهاب إلى قصر النجار.

فى قصر النجار
وصلت سابي و الشباب ونزلو و توجهو الى الداخل وعند دخولهم كلمة محط أنظار الجميع ولما لا وهما قمه من الجمال والوسامة
وسام: اذيك سبرين منورة القصر كله
سابي: القصر منور بأهله
أمجد: جميلة الجميلات سابي منورة
سابي بابتسامة: كويسه أمجد
ماجي: الله سابي فستانك روعة بس قصير شويه
وسام بغيرة: فعلا قصير اوي ايه القماش قصر
سابي: بالعكس الفستان طويل جدا حتى شوف الديل بتاعة.

وسام: فعلا طويل ربنا يكون في عونك
أمجد بضحكه مكتومة: اتفضلي يا جميلة
سابي: اكيد هتفضل
عماد: اهلا وسهلا سبرين منوره
سابي بتكبر: اكيد لازم أنور مش بيت ابويا وجدي
ألبرت بنظرة حب: اذيك سابي
سابي: اذيك ألبرت
ألبرت بحب: وحشتيني اوي يا سابي
لي: وهتوحشك ليه ألبرت
صول: سابي ملكنا احنا وبس
جواد: اوعي تنسي نفسك ألبرت
ألبرت بشر: وانا هخدها منكم
صوت من وراهم: يبقي هيقف ادامك 5 شباب و الغضنفر
صوت آخر: والجلاد كمان.

عماد بخوف: اهدو يا جماعة
ألبرت: سابي هتبقي ملكي انا وبس ولو وصلت للقتل
سابي بسخرية: يا روحي وهتعرف تقتل لوحدك ولا عاوز مساعدة
ألبرت: تمام اوي بس مترجعيش تزعلي
سابي بارف: لو عاوز تخرج سليم من هنا يبقي دلوقتي علشان بعد شوية هرجعك بلدك في تابوت
البرت: هنشوف وانت عماد هخليك تزعل
نظر ألبرت ناحية ماجي بنظرة خبث وتوعد وشاور لإحدى الحرس وغادر.

سابي: وسام خلي بالك من ماجي اوعي تخرج من غير حرس وديهم تعليمات لو اي حد وقف ادامهم يقتلهم
أمجد برعب: هو ممكن ياذيها او يقتلها
سابي ببرود: لا هياخد شرفها بس
اسلان بذهول: بس انتى باردة
لي بضحكة: حبيبي انا يسلملي العسل وباسها على خدها
محمود: اذيك يا سبرين
سابي: الحمد لله يا محمود بيه
محمود بحزن: انا جدك يا بنتي
سابي: انت جد ابويا مش جدي ويوم مهاخد حق ابويا و جدي بس وقتها هعتبرك جدي.

محمود: مين يا بنتي اللي قتل ابني
سابي بسخرية: قريب اوي هتعرف
لي: تعالى نمشي
سابي: بعد اذنكم ااااه عماد احذر من اللي جاي علشان انا مش برحم سلام
غادرت سابي والشباب وخلفهم اسلان الذي قطع عليه الطريق بسياراته ونزل منها
سابي: في ايه اسلان
اسلان: تعالي معايا
سحب اسلان سابي تحت اعتراض الشباب ولكن لم يهتم بكلامهم ورماها في السيارة وغادر بسرعة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة