قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثاني والعشرون

توقفنا عندما سقطت سابي واخبرتهم الدكتور بأنها تعرضت بصدمة عصبية ولم يتركها الشباب وفضلو منها في نفس الغرفة
دخل اسلان غرفة سابي ووجد لي ينام من جهه و كيم من جهه والباقي ينام اتنين أسفل قدمها و الثالث ينام على الكرسى
تنهد اسلان وعاد الى غرفته ورتم على السرير.

اسلان لنفسه: معلش اسلان هي تعبانه ومش حاسه بحاجة وكلهم نيمين معاها اعقل بلاش تتجنن بس هي ليه تعبت وعملت ايه وكلهم رجعين طالع عينهم ياترا نيلتي ايه سبرين هو انا بحبك بجد ولا ايه بس عمري محسيت إحساس السعادة و الفرح مع اي واحدة اااااااه يا رب دلني على الطريق الصح هههههه ولسه العقاب ياترا هتعمل ايه فيا ده فارس سرق شوية تصاميم دخلته المستشفي أسبوعين امال انا هدخل قد ايه شهرين ههههههههههه شكلي كده اتجننت بس المشكلة في جابر و المخازن يا ترا مين عملها بكرا قريب الواحد يتخمد افيد.

فى كوريا
كان يجلس شادي و شعر بتعب في صدره
يونج: مالك شيدو
شادي: خايف على سابي اوي كان نفسي يكون ليها اخ قريب من العمر منها يبقي دراعها و ظهرها بس للاسف هي اللي هتربي أخوها اللي جاي هيبقي صغير اوى
يونج: ليه بتقول كده سابي عندها بدل الاخ 5 وانت عارف أنهم في ظهرها لآخر يوم في عمرهم واخوها انت موجود هتربيه.

شادي: عارف أنهم أخواتها تفتكر مين هيقبل بيها انا نفسي في راجل يبقي اوى انا عارف بنتي قوية و مفترية مينفعش راجل يبقي اقل منها في الشده و القوة لازم يكون القوى و الحنين و الاب و الاخ والزوج و الحبيب ليها.

يونج: أدعي ليها شيدو سابي حنينة و محتاجة الراجل الحنين اللي تحس معاه بالأمان عاوزة الراجل اللي تنام جمبه براحة و سعادة مش نايمة مفتحة عين و قفلي عين بنتك عاوزة الراجل الحنين اللي يحسسها بانوثتها بنتك عاوزة راجل يبقي حامي وفي ظهرها وبقف ادام الكل يبقى السند السند اللي اتحرمت منه
شادي: عندك حق انا السبب اللي أهملت بنتي بس انتم عوضيهم عن كل حاجه.

يونج: انت أخونا وبنتك بنتنا انسي يا صاحبي ودعي ليها بالخير و راحة البال المهم عوزين نجهز كل حاجة لفرح الواد لي ده اول فرحتنا
شادي بفرحة: صح لازم البلد كلها تتكلم عليه
لوسي بفرحة: صح شيدو سابي أمرت الرجالة بفرش الجناح كله على ذوقها وكمان هتعمل الفستان للعروسة
ميم: ايوه وانا هستغلها تعملي فستان مانا امها بردو
تيون: لا وانتي بصراحة بطلعي عين البت
يونج: انتم ذي مانتم مجانين
سلين: هي تصاميمها حلوة وغريبة.

يونج: لا اختي سلي تصاميمها ممتازة جدا غريبة بس على المجتمع الشرقي لكن احنا بالنسبة ليا كويسه
لوسي: عوزين نجهز الباقي يا جماعة ده ابنى حبيبي
شادي بضحك: لو سابي سمعتك وانتى بتقولى عليه حبيبي ممكن نحضر جنازتك
لوسي بغل: ده ابني انا و حبيبي انا وهي مش هتخده مني
يونج: عارفة سلي يوم مقالت نفس الكلام بعدها بلحظات كان في اطباق طايرة وكوبيات و صويت
سلين بستغراب: ليه حصل كده.

يونج: كانت بتضرب لوسي وفضلت تقولها لي ده حبيبي انا و اخويا انا وانتى ملكيش دعوة بيه
لوسي بضحك: ده كان يوم بس محصل ليا حاجة
ميم: ده لو مكنش لي جه كان زمانك دماغك مفتوحة
يونج: يومها لي دخل بسرعة وخد طبق دماغة اتفتحت بس هداها
سلين: وهي على طول مع لي
شادي: ايوه هو يعتبر اللي رباها وعلمها كل حاجة وكمان ساعدها في شغلها
يونج: ده واجب كل اخ اتجاه أخته
سلين بتعب: شادي الحقني مش قادره
شادي برعب: مالك يا عمري.

لوسي: ساعدها شيدو وطلعها الاوضة وانا هتصل على الدكتور
بعد مرور وقت جاء الدكتور وكشف عليها ونصحها بعد الحركة كتير نظرا لسنها وغادر.

فى مصر
جاء خبر موت عماد النجار في امريكا وسوف يصل الجسمان بعد يومين
تم ضبط شحنة المخدرات كاملة في عربيات نقل متبلغ بسرقتها ولم يوجد أحد بداخلها
خسر جابر الاعصر صفقة بملايين الدولارات بسبب سرقة و حرقة المخازن
أصبحت ملك قريبة بشده من ريم و فرح وعاملتهم بحب
مازال فارس يسهر مع الشلة الفاسدة ولا يهتم لأحد
بحث جابر عن السارق ولم يجده.

عودة الى أمريكا
صحيت سابي ووجدت الشباب بجوارها فرحت بشده وصحت لي
لي بخضة: طفلتي انتى كويسه
سابي: امممم
كيم: اجبلك دكتور حبيبتي
سابي وهي تحضن لي بشده: لا انا كويسه
لي: شباب روحو جهزو الفطار وجهزو نفسكم يالا
نزل الشباب لهم وغادرو الغرفة
لي بهدوء: مالك سابي وايه سبب الرعشة ديه
سابي بدموع: انا قتلت لي قتلت وده لتاني مرة
لي بحزن على شقيقته: وليه عملتي كده كنتي سبيه وهما يقتلوه.

سابي بدموع: ده كان أمر هو أمرني بقتله ولما رفضت هددنى بيكم وانتم أهم من روحي
لي بغضب: انتى اذاي تنفذي أوامره اذاي توسخي ايدك بالدم ليه سابي ليه
سابي بدموع: غضب عني انت عارف انكم اهم من روحي
لي بغضب و عصبية: غبية غبية انتى عارفة انك مسلمة وربك منع عنكم القتل ليه توسخي ايدك ليه كنتى عرفيني وانا هديلة الفلوس اللي هو عاوزها وكانو قامو بكل حاجة اول مرة اعرف انك غبية ومشي.

سابي بدموع و صراخ: لي ليييييييييييييي
تركها لي وغادر الغرفة ولم يهتم بصواتها ومنع الشباب من الصعود ليها وغادر القصر
سمع اسلان صوت صراخ سابي فدخل بسرعة الاوضة وكانت صدمة عمره حيثو ان كانت سابي تجلس على الارض و تبكي بشده وجسدها بالكامل يهتز بشده فنبه نفسه وأسرع إليها وضمها لحضنة وفضل يمشي ايده على شعرها الذي اقسم بأن لونه انطفي بشده
اسلان: هشششششش اهدي يا عمري خلاص محصلش حاجة لكل ده اهدي.

سابي بدموع غزيرة: لي لي سابني لي سابني اسلن ونبي خليه يرجع قوله اسلن قوله انى اسفة وانا بحبه ومش عوزة حاجة من الدنيا كلها غيره انا عوزة لي هاتلي لي ونبي اسلن عاوزاه
اسلان: طيب اهدي وانا هجيبة تعال نامي على السرير وانا هنزل وجيبه
حملها اسلان بهدوء ووضعها على السرير وغطاها ونزل الى الاسفل
اسلان: فين لي شباب
كيم: خرج
اسلان: وانتم مسمعتوش صوت صويت سابي ومحدش اتحرك
جيهان: ديه مشكله بينهم احنا منقدرش ندخل.

اسلان بذهول: يعني هتسبوها كده عادى
صول: هي بقالها فترة حساسة علشان خلاص في لي قرب فأكيد حزينة انه هيسبها
اسلان بصدمة: هيجوز ويسبها
كيم: امممممممم قريب اوى وأكيد انت معزوم
صعد اسلان الى غرفتها ودخل وجلس بجوارها وهو حزين عليها ولكن أقسم أنه لن يتركها ابدا ووضع قبله فوق رأسها وغادر.

علمت سابي بسفر لي دون أن يصالحها فحزنت بشده
عادت سابي و اسلان الى مصر ولكن لم تعود كما كانت تلك الشقية.

فى قصر الاعصر
دخلت سابي الى القصر وصعدت الى غرفتها وبدلت ملابسها ولبست ملابس منزليه ونزلت مرة أخري
سابي ببرود: اممممممم اخبارك ايه جابر
جابر بعصبية: نفسي مرة تحترميني انا جدك
سابي: يا عم انا اصلا مش معترفة بيك المهم عرفت مين سرقك و ولع في المخازن
جابر بغل: لا لسه بس هعرف قريب
سابي بسخرية: يا راجل لسه هتعرف انا بقي عارفة يومها
جابر: هو مين سابي.

سابي بخبث: أقرب شخص ليك وانت اللي مربيه بس طلع انك مربي افعي يوم ملدعت لدعتك انت بصراحة طلع استاذ ورئيس قسم
جابر بذهول: انا عارفة و مربية مين هو
سابي بضحكة: بكرا تعرف
جاءت الخادمة واخبرتهم بان الطعام جاهز فذهبو الى هناك وجلسو ياكلو وبعد فترة صعدت سابي الى غرفتها
شويه و لقت اسلان يدخل عليها ويغلق الباب خلفة
سابي: انت مش شايف ان رجلك خدت على دخول اوضتي كتير
اسلان: هو مين سابي.

سابي بهمس في أذنه: بص في المرايا وانت تعرف
اسلان: وعزة وجلاله الله لو حد عرف انى السبب في السرقة و الحرق لهوريكي أيام سودة
سابي بخبث: بس انت اللي عرفت جابر مش انا
اسلان بستغراب: يعني ايه
سابي ببراءة: بص وراك وانت تعرف
لف اسلان ووجد جابر و عمرو والجميع يقف حلقة في ذهول تام فلف ونظر لسابي
سابي: مليش دعوة انت اللي قولت وده نص عقابي يا اسلن
جابر بغضب: بقي انت اللي كده.

اسلان بفخر: ايوه انا وانا اللي كنت بكسب اي صفقة ادامك
جابر: ليه انا عمري معملت معاك حاجة وحشه.

اسلان بغضب: لا عملت لما تهين امي وتذلها ولما كسرت قلب سلين وخلتها ميته ادام عنيا ولما اذيت سمر وهنتها وكنت بتكسر فيها ولما بعت راجل عن مراته علشان مش من مستوي جابر بيه الاعصر لما دمرت عمي وخليته يعيش ميت ولما كنت بتنصر هدى التعبانه على الكل لما دمرت ملك وخلتها مغرورة ذيك لما سمحت لفارس أنه يبقي صايع و وسخ ذيك لما فكرت تاذي سبرين وتحاول تدمر شغلها وايوه انا اللي طلب من صاحب ليا يعمل ليها مشكله في شغلها احسن كتير من انها تقعد طول عمرها في السجن بتهمة مخدرات اللي كنت هتنفذها لما زرعت الكره و الحقد بيني وبين وسام و أمجد وأحمد النجار كما اصحاب و حبايب لكن اذاي جابر الاعصر يسمح لحد يفضل كده حابب اعرف أننا عمرنا مبعدنا عن بعض ولسه اصحاب لغاية دلوقتي وكمان عندنا شركات وهنمحي اسمك من السوق.

جابر بغضب وهو يرفع سلاحة: وانا همحيكم من على وش الدنيا.

سابي بقوة و غضب ووقفت امام اسلان: يوم متفكر تعملها يبقي هتواجه ملكة النار ولسه متخلقش ولا هيتخلق اللي يقف ادامي وعزة وجلاله الله يا جابر لو فكرت تاذي حد لوريك مين هي ملكة النار وانا القتل والدم اصاحب ميفرقش عندي وانا عارفة انك اتفقت مع شخص يجبلك مخدرات وتحطها في الشركة بس اللي متعرفهوش ان كل حاجة انت بتعملها في الشركة او هنا انا عرفها لانى مرشقه كل المكان بالكاميرات وكل خطوة انت بتعملها عرفاها.

جابر: يعني اللي مربيه علشان يبقي خليفة ليا هو اللي يطعني في ظهري بس انا هقف ادامكم وهمحيكم
سابي ببرود: اوبس نسيت اقولك جابر ان أسهم شركاتك نزلت النص في السوق بمساعدة الامبراطورة اكيد يعني لازم تساعد صاحبتها فالبشفا يا ابو الأعاصير ياريت يعيد حساباتك مرة تانية علشان متخسرش كل حاجة وانت حر وياريت تراجع اللي عملته زمان وتحاول تصلحة.

غادر جابر و هو مكسور وهو يعلم بأنه زرع شر فهيحصد شر وتوجه الى غرفته ولأول مرة تنزل دموعة حسره و كسرة على ما فعله في حياته.

فى غرفة سابي
سابي: ايه هتفضلو واقفين كده كتير يالا كل واحد على اوضته فارس
فارس: نعم
سابي: بلاش تبقى جابر بلاش تبقي ظالم
فارس: ينفع اتكلم معاكي شوية
سابي: اكيد يالا برا منك ليها
شمس: قوية طلعين يا ختي
سابي: شيمو ونبي اعمليلي فنجان قهوة حلو من ايدك
شمس: من عيوني يا عمري
اسلان: انا هفضل مش هخرج
فارس: خليك اسلان
سابي: في ايه فارس ومن امتى الكسرة ديه
فارس بدموع: انا عملت حاجة ومش عارف اصلحها اذاي.

اسلان: في ايه عملت ايه
فارس بكسرة: انا عملت رهان على بنت انا اوقعها في حبي وكسرها وفعلا عملت كده
اسلان بهدوء: كسرتها اذاي
فارس: نمت معاها وهي دلوقتي حامل
سابي: انت اول واحد تنام معها
فارس: ايوة والبنت أهلها صعايدة وممكن يقتلوها
اسلان بغضب: انت حيوان خلاص شرف البنات بقي عندك عادى تدوس عليه
سابي: اهدي اسلان وانت فارس انت متاكد انك ابو البيبي
اسلان بغضب: انتى بتقولى ايه.

سابي بعصبية: يتقعد ساكت ياما تخرج برا افيد وانت يا زفت جاوب.

فارس: البنت محترمة جدا وملهاش في الهلس حاولت اكلمها رفضت ولما مسكت اديها ضربتني بالقلم علشان كده كنت عاوز اكسرها خليت واحد يراقبها وعرفت كل حاجة عملت كل حاجة لغاية محبتني وبجد وفي يوم عرفتها انى تعبان وانا كنت معرفها انى سايب البيت فطلبت منها تيجي بس شوية تعملي لي اكل وفعلا جت ولقتني تعبان ودخلت تجهز الاكل دخلت وراها المطبخ وبشوية حنية كان كل شي خلص ولما صحيت لقتني قاعد برا وفضلت اضحك وهنتها فخرجت تجري بس بصت ليا بصه عمري مهنساها ابدا فضلت مراقبها طول الفترة اللي فاتت لغاية من أسبوع جت وقالتلي انها حامل وطلبت منى اجوزها ورفض وقالتي انها هتتقتل لو أهلها عرفو حاجة عن الموضوع ده وانا نفض ليها بس مع كل دمعه بحس بكسرة شديده.

اسلان بارف: هتفضل حيوان طول عمرك أستفت ايه لما كسرتها وذلتها
سابي: اسلن خلاص وهي فين دلوقتي
فارس: بقالها أسبوع مش بتيجي الجامعة وكمان انا مراقبها
قطع كلامهم رنين هاتف فارس وكان الشخص المراقب البنت وعرف ان أهلها خدوها معهم الصعيد
فارس برعب: سابي شكل أهلها عرفو علشان سافرو الصعيد ونبي اتصرفي سابي انا خايف عليها والله العظيم انا بحبها ونبي ساعدينى هتموت هي وابني ونبي ساعديني.

سابي: اهدي طيب عارف عنوانها هناك
فارس: عارف اسمها بالكامل
اتصلت سابي على مكاندر وطلبت منه ان يصعد إلى الأعلى وبالفعل صعد وأعطت له اسم البنت وطلبت منه يعرف عنوانها في الصعيد بسرعة لأنها مساله حياه او موت
بعد مرور ساعتين علم مكاندر كل شي عن البنت وعنوانها في الصعيد
امرت سابي فارس و اسلان ومكاندر والحرس بالتجهيز وبالفعل توجه إلى الصعيد.

فى الصعيد
وصلت البنت وعائلتها الى منزل العائلة وأول ما شفها عمها صفعها على وشها فسقطط على الارض وفضل يضربها في بطنها وهي تحمي طفلها الصغير من الاذي لم يرحمه غير صوت رصاصة
نظر الكل وجدو فتاة بشعر احمر كالنار و بجوارها شابان ولكن اسرع شاب للفتاة المرميه على الارض
فارس بخوف: مريم مريم ردي عليا انتي كويسه
مريم بضعف: فااااارس ابني هيموت
سابي بغضب: مكاندر دكتور بسرعة
فارس وهو يحملها: لا هنروح المستشفي.

خرج فارس وخلفة بعض الحرس
راجل كبير: انتى مين واذاي تعملي كده
سابي: ممكن نتكلم بهدوء
عم البنت: هدوء اكيد الواد اللي خدها هو اللي عمل معاها كده لازم يموت
سابي: متهدي يا عم الحاج كفاية تشعلل الليلة هي مش ناقصة هي مولعة لوحدها
الراجل الكبير: انتى مين وعاوزة ايه
سابي باحترام: انا سبرين النجار سيدة أعمال وده اسلان الاعصر و الشاب اللي مشي فارس الاعصر وحضرتك اكيد كبير العيلة وجد البنت صح
الجد: ايوه يا بنتي انا.

سابي: تسمحلي اقولك يا جدو بنتكم مغلطتش اخويا هو اللي غلط حاول يكلمها رفضت مسك اديها ضربته على وشه مستحملش رتب كل حاجة وخطفها وعتدي عليها بس هو مكنش يقصد قدميها بالشكل ده هو بس كان عاوز يرد ليها القلم وواحد صاحبه افترا على مريم وقاله انها ليها في الشمال علشان كده يوم مخطفها صاحبة كان مديله برشامه مخدر معرفش عمل ايه وحصل اللي حصل وحنا جيين النهاردة بنطلب ايد بنتكم لاخونا.

الجد: وايه اللي يضمن أنه يحافظ عليها
اسلان: انا اضمنلك برقبتي وأي ضمان حضرتك عوزة انا مستعد ليه
الجد: ماشي يا بني ترجع مريم بالسلامه نرتب كل حاجة
سابي بابتسامة: على خيرت الله نقرأ الفاتحة بقي
عمها: في طلب ذي مهتخدو بنتنا ناخد احنا كمان بنتكم
سابي: ليه هو احنا بنفرق
عمها: انتى تتجوزي وابني
اسلان بغضب: وانا لزمتى ايه الهانم اللي بتطلب تجوزها لابنك مراتي
الجد بسرعة: سامحنا يا بني حقك علينا.

فضلو يومين و خرجت مريم من المستشفي وكانت كويسة وبالفعل تم عقد قرانهم وعملو اشهار لها في البلد واخذوها وسافرو ووصلو القصر بالليل فأخذت سابي مريم وراحت الى غرفتها وتوجه اسلان الى غرفته و فارس إلى غرفته
علم الجميع بزواج فارس ولم يعرفو اي شي عما حدث من فارس معها وأمر سمير بعمل فرح يتكلم عليه الكل.

تم إقامة فرح فارس و مريم وكان فرحان بشدة
بعد جابر الاعصر عن الشركات وتنازل عن الادارة وكل شي لاسلان
طلب جابر من شادي وابنته السماح عما فعله معهم
طلب جابر السماح من سابي ولكن لم توافق
اعترف اسلان لملك بانه من أدخلها الحجز
اعترف وسام لملك بحبه وعرض عليها الزواج ومازالت لم تعطي رأيها
طلب محمود النجار من شادي ان يعود لمصر ما يستلم نصيبه من الورث ويفضل بجوار أبناء اعمامه.

طلب محمود من سابي الانضمام لشركات النجار
صالح لي سابي ورجع يتكلم معاها
تم دعوة الشباب لحضور زواج لي بكوريا
كان اسلان حزين بشده لأجل سابي واقسم لتكون له وينسي الماضي.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة