قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثالث والعشرون

فى قصر الاعصر
كان الجميع يجلس في الجنينة ويضحكو وبعد قليل جاءت سابي
سابي بضحك: مسا مسا يا شباب
أمجد بغمزه: مسا يا عم الجامد
عمرو بتصفير: يا مسا العنب يا عنب
فارس: مسا يا غزال احمر
وسام: مسا يا عود البطل
سابي بضحكة رنانة: يخربيكو ايه ده كله
اسلان بغيرة: مهو لازم كل كلب فيهم يتكلم شوفى لبسك
نظرت سابي على لبسها بتعجب ورفعت عيونها لاسلان مرة تانية
سابي: مالو لبسي مانا لبسه حلو اهو.

اسلان بغيرة: حلو يعني رجلك اللي باينه ولا بطنك اللي نصه عريان و صدرك اللي ظاهر كل ده وعادي وحلو
سابي: ايوة والله
اسلان بغضب: يا رب صبرني على ما بلتني حسبي الله ونعمة وكيل
كانت ترتدي سابي هوت شورت وبدي احمر حمالات عاري الصدر والاكتاف وجزء من بطنها عاري.

فرح بسرعة: سابو هو احنا هنسافر كوريا صحيح
سابي بفرحة: ايوه وكلكم هتسافرو بس للاسف الشباب بس الكبار رفضو علشان الشغل
وسام: على كده لازم نحجز تذاكر طياران
سابي بستغراب: تذاكر ليه الطيارة موجودة
أمجد: طيارة ايه
سابي: اااه احنا هنسافر بطيارتي الخاصة لو مكفتش هاخد طيارة أنجي عادي
ريم بفرحة: هنسافر امتي
سابي بحنان: انتم هتسافرو بكرا بعد كده الطيارة هترجع تخدني
فارس: لا هنسافر كلنا مع بعض.

سابي: اممممممم يبقي خليها بعد بكرا الفجر اشطا
الكل: اشطا
سابي: انا هخرج اخلص باقي شغلى علشان الحق قبل بكرا يالا سلام
توجهت سابي الى القصر لتبدل ملابسها وعندما جاءت تغلق باب الغرفة وجت اسلان يقف امامها وعيونه لا تبشر بالخير فتركت الباب وتوجهت الى الدولاب لأخذ الملابس ولكن كانت ايد اسلان تسحب منها الفستان ويرميه على الارض
سابي: في ايه اسلن ليه كده.

اسلان بغضب: انتى ايه هو كل لبسك كده وعزة وجلالة الله لو طريقة لبسك متغيرتش لوريكي مفهوم
سابي بطاعة مزيفة: امرك اسلن مش هلبس الفستان القصير تحت امرك
اسلان: شاطرة طفلتي يالا هستناكي تحت بلاش تتاخري
لبست سابي بنطلون اسود وبدي ابيض وجاكت جلد باللون الاسود
سابي بارف: ايه ده هو انا هسمع كلامك والله ابدا.

ابدلت سابي ملابسها لميكرو جيب لمنتصف الفخد و بدي عاري الصدر ولاكن بكم طويل وتركت لشعرها الحرية وبوط لفوق الركبة ونظرت قى المراية بفرحة ونزلت الى الاسفل.

امجد بتصفير: هي الموزة مرتبطة
سابي بدلع: وانت بقي هتقدر على الموتى ديه
عمرو بغزل: عليه النعمة انتى لو مراتي لحبسك في الاوضة مغرجيش منها ابدا
سابي بارف: اوف انتم خنقة انا ماشية
خرجت سابي بسرعة وركبت العربيات وانطلقت نحو الشركة وهي تضحك على منظر اسلان.

مر اليومين وفي فجر اليوم الثالث كان الجميع في الطائرة المتجهه الى كوريا
وصلو الشباب بالسيارات الى المطار وتوجهو الى ممر خاص بالطائرات الخاصة ونزلو
شاهد الشباب طائرة عملاقة من الخارج وكانت رائعة الجمال
سابي بجدية: شباب كل واحد يقعد في كرسي
فارس بدهشة: هي ديه طيارة ولا قصر
فرح: امال لما تلف فيها هاقول ايه
ريم: وانتى عرف عنها اذاي يا قردة.

فرح: ايوة قريت عنها وبتمثل أعظم وأفخم الطائرات الخاصة على مستوى العالم لكبرها و اتساعها و أحدث الأجهزة فيها وكمان بتحمل جناحين نوم و 3 حمامات وأكبر مطبخ أسفل الطيارة وغير كده في نظام الكترونى بيوصل الطلب لغاية الكرسي من غير مضيفات كمان كل كرسي بيتحول لسرير غير انظمه كتير مش عارفة اسمها غير انها 3 أدوار وغير طاولة الاجتماعات الموجودة فيها غير الجناح الملكي.

سابي بضحكة رنانة: يخربيت عقلك فرح انا صاحبة الطيارة مش حافظة كل ده تعالو ادخلو اتفرجو براحتكم.

عمرو: ممكن سؤال سابي
سابي: اتفضل
عمرو: منين ده كله
سابي: الطيارة ديه هدية عيد ميلادي
اسلان: مين ادهالك
سابي: اتصنعت وتجهزت من الشباب وكانت هدية عيد ميلادي بس
مريم بتعب: سابي ممكن تفردي الكرسي لانى عوزة انام
سابي: لااا كرسي ايه انتى خشي نامي على سرير جوا وانتم يا بنات لمو بعض وقسمو نفسكو على الاوضتين معلش بقي
توجهت البنات الى الغرفتين ونامو اما الشباب نامو على الكراسي بعد ان أصبحت سرائر مريحة.

صعدت سابي الى الجزء الثالث الخاص بالاجتماعات وجلست على الكرسي بتعب ولم تشعر بالوقت ونامت
مر الوقت وبتدى الجميع في الصحيان وقعدو يتكلمو.

فى الأعلى
صحيت سابي وجدت نفسها تنام على السرير وعندما نظرت بجوارها وجدت اسلان ينام بعمق
نظرت سابي عليه ولأول مرة تشعر بمشاعر غريبة تجبرها على تامله وما زاد إحساسها بأنها وضعت اديها على وجهه وشعره كأنها ترسم ملامحه
شعر اسلان بأيد سابي على وجه وشعره بطريقة ممتعة فأصبح تنفسه سريع فعلمت سابي بأنه استيقظ فسحبت اديها
سابي: ياريت تقوم علشان ننزل للشباب تحت.

اسلان: سابي انتى ليه بتعمليني كده والله انا مش وحش والله طيب لو كنت زعلتك في حاجة سامحيني انا اسف سابي
سابي: انا مش بكرهك اسلن وانا عارفة انك طيب لو كنت وحش مكنتش عاوز ترجع حق ام فرح كمان كل آل عملته مع امي و فرح بيثبت انك طيب
اسلان برجاء: سابي هو انتى قررتي ايه في موضوع لي خلاص هتبعدي عنه
سابي: مينفعش أبعد عن لي هو كل حاجة عندي لي لعب في حياتى أدوار كتير مينفعش اسيبه ده حبيبي وصديقي عمري مهبعد عنه.

اسلان بغضب: مهو خلاص هيتجوز يعني انتى ملكيش لزمة هو هيهتم بمراته وهيكون أسرة وانتى هتبقي على الهامش هتفضلي تهيني نفسك وجسمك لغاية امتي بكرا هيرميكي وهتبقي ولا ليكي لزمة
سابي بصدمة: اهين نفسي و جسمي انت شيفني كده شايفني بالحقارة ديه ايوة هفضل معاه انا و لي جسم واحد وروح واحدة وانت هتزعل على كل كلمه قولتها دلوقتي.

نزلت سابي الى الاسفل وجلست مع الجميع وطلبو الإفطار وجلسو يهزرو و يحكو على مواقف لهم منذو الصغر
بعد فترة أعلن الطيار عن دخول المجال الجوي الكوري فتوجهت سابي الى غرفتها وأخذت دش ولبست توب ابيض وجيب اسود ورفعت شعرها الى الاعلى ونزلت نظر الكل لها ولم يعلقو لأنهم تعودو على تلك الملابس.

مكاندر: طفلتي وصلنا يالا
سابي: حمد لله على السلامة يا جماعة نورتم كوريا
انفتح باب الطائرة ونزل الحرس بسرعة ووقف على الجمبين ونزل الجميع ووجدو أسطول من السيارات وحرس كثير وأخيرا نزلت سابي وهي شامخة متألقة اسرع الحرس بفتح باب السيارة لها
رئيس الحرس الكوري: طفلتي نورتي بلدك
سابي بابتسامة جميلة: شكرا عمو
مكاندر: كل الشباب ركبو يالا.

ركبت سابي السيارة و مشيت السيارات في الطريق والغريبة كان جميع السيارات تبتعد من أمامها وبعد مرور ساعة وصلت السيارات الى قصر سابي ذهل الجميع من جماله وعظمته
دخل الجميع وكان شادي و سلين يجلسون فرحبو بهم
سابي بصوت عالى: ميا ميااااااااااااااا
ميا بادب: امرك سيدتي
سابي: هل جميع الغرف جاهزة
ميا: أجل سيدتي
سابي: ارسلي الحقائب الى الغرف وامري بتجهيز الحمام لى و ملابسي.

ميا: بالفعل سيدتي تم توزيع الحقائب وتم تجهز الحمام لكي
سابي: حسنا غادري شباب شنطكم في الاوض البيت بيتكم
توجهت سابي الى جناحها وأخذت دش ولبست ملابس مريحة ورتمت على السرير
بعد فترة سمعت سابي أصوات إقدام تدخل وجلوس أحد بجوارها
سلين: حبيبتي انتى كويسة
سابي: انتى بتحبيني بجد.

سلين بحب ودموع: انتى اول طفله احمل فيها إحساس جميل لما ابتديتي تكبري جوا بطني كنت بكلمك كتير ونزلت اشتريت ليكي هدوم حلوة وفرحت اوى اوى معرفت انك بنت اتمنيت تبقي شبهي شادي بس انتى طلعتي أجمل مني و منه انا كنت بعيط كل ليلة عارفة والله العظيم كل يوم عيد ميلادك كنت بجيب هديه ليكي انا بحبك اوي سبرين تعرفي انا اللي اخترت اسمك كان نفسي ارضعك وفرح بيكي وانتى بتكبري ادامي انا بحبك اوي سبرين.

سابي بحب وحنان: وانا كمان بحبك بالرغم انى لقيت بدل الام هنا اربعه بس حنانك كنت عوزاه وخلاص انا جيت وهاخدك من شادي
شادي: خيانه مراتي و بنتي مع بعض لوحدهم هي ديه اخرت التربية انا لو كنت ربيت قطة كان طمر فيها التربية
سابي بضحكة: معلش يا حاج هتعمل ايه بقي نصيبك كده
شادي: هاتي مراتي وانا هسيبك وانتى خدي اسلان بيحبك وبيغير عليكي
سابي بحزن: اسلن بيحبني اذاي يعني وهو شايفني عشيقة لي و ببيع جسمي و شرفي.

شادي بصدمة: انتى بتقولى ايه
سابي: اسلن فاكر ان لي حبيبي شكله ميعرفش انه اخويا
سلين: انا هتكلم معاه
سابي بحده: محدش هيتكلم معاه مفهوم وانا هتصرف والله في سماه لو عرفت انكم اتكلمتم معاه لهمشي ومحدش هيعرف ليا طريق مفهوم
سلين: خلاص سبرين اهدي ونامي علشان الكل هيجي الصبح وخلاص فرح لي بعد يومين
سابي: ماشي
نامت سابي وقبلها شادي و سلين وتركوها وغادرو.

فى صباح اليوم التالى
تعرف الجميع على عائلات الشباب كما حضرت عروسه لي وكانت تضحك مع سابي بكل راحة وهذا جعل الشباب يحتارون كيف لها ان تتحدث مع غيرمتها بتلك الاريحية
أحضرت سابي البدله للي والشباب و أحضرت فستان الفرح للعروسة
أخذت سابي الشباب وجعلتهم يشاهدون كوريا وجميع شركاتها وجميع القري السياحية وجعلتهم يشاهدون منجم الماس وعادو الى القصر
فرح: سابو انتى اذاي بتملكي منجم ماس وذهب.

سابي: انا عرفت عنه كنت في يوم هنا وكنت بجري سمعت اتنين بيتكلمو عنه طلب مساعده من لي فوافق وجابلي عمال و فتحو المكان وفعلا لقينا ماس وذهب و فحم وكمان اكتشفنا حقل بترول وده ملكنا كلنا
ريم: وذاي دخلتي مجال الازياء
سابي بضحكة: لا انا دخلت المجال ده صدفة كانت مامي لوسي حاسبة فستان و كان طويل وواسع عليها وكانت زعلانه جدا فأنا خته وقعت أقص وخيط لغاية مرجع احلى من الأول
امجد: وذاي بتعرفي تصنعي مجوهرات.

سابي: مش بس مجوهرات وعطور و احذيه و اكسسوارات وكل ده دراسه لانى خريجة تصميم
فارس: بس القصر بتاعك روعة
سابي بابتسامة: ابقي شوفة مرة في الشمس و مره بالليل هتشوف جمال غير العادي لأنه بيحتبس أشعة الشمس وبيعكسها بالليل بطريقة جميلة
قطع كلامها صوت رنين التليفون وعندما تحدثت أصبحت غاضبة بشدة
سابي: مكاندر
مكاندر: طفلتي
سابي: جهز الهليكوبتر بسرعة لازم اروح صول حالا
مكاندر: تمام.

سابي: شباب لازم اسافر كام ساعة وهرجع اللي يسالكم عليا عرفوهم انى رحت صول
مكاندر: يالا طفلتي
ذهبت سابي و بجوارها مكاندر وبسرعة ذهب اسلان خلفها
شاهد الجميع انشقاق الأرض وخروج طائرة هليكوبتر وصعود سابي مكان السائق و اسلان بجوارها وفي الخلف مكاندر ونطلقت سابي بالطائرة وتوجهت الى صول
فارس: بت يا فرح هي صول ديه بعيده.

فرح بارف: بت اتعدل فارس احسلك و لق صول بنيها وبين هنا ساعتين بالعربية بس طبعا بالموكب بتاعها هياخد اكتر فالتالى الطيارة أسرع
أمجد: عارفين يا ريت اعيش هنا على طول
ملك: بلاش تتمني حاجة وغيرك كان بيتمني ربع عشتك على الأقل انت عشت مع امك و ابوك في الدفي بس سابي عاشت لوحدها بلاش تتمني حياة حد انت متعرفهوش
ماجي: بعد اذنكم
مشيت ماجي في الحديقة وأخيرا جلست امام نفورة غاية من الجمال.

عمرو: هو انا ممكن اسالك سؤال
ماجي: اكيد اتفضل
عمرو: هو انتى ليه حزينه على طول والأول كنتى بتضحكي و مكنش همك حاجة
ماجي بحزن و كسرة: الدنيا جت عليا
عمرو بحنان: يبقي متيقسيش والدنيا عمرها مهتكسرك
وبضحك: بقولك ايه متيجي نخرج نتفسح
ماجي: ماشي هطلع البس وأنزل.

وأخيرا جاء اليوم المنتظر للجميع وهو زواج لي و هانا
فى قاعة الاحتفال كان الجميع يقف في انتظار نزول العروس التي تألقت بفستان من تصميم سابي نيجو ملكة النار.

نزلت سابي في يد لي وكانت الصدمة للشباب كيف تنزل معه وهو كلها لحظات وسوف يتزوج كانت سابي ترتدي فستان باللون اللبني عاري الصدر ورفعت شعرها الأعلى.

وقفت سابي ولكن وجدت اسلان يسحبها من ذراعها ويخرج الى الخارج وخلفة الشباب المصرية و الكورية
اسلان: خلاص كده هو هيتجوز وهيسيبك لوحدك لسه باقيه عليه
عمرو: اهدي اسلان مينفعش كده
لي: في ايه اسلان
اسلان بغضب: في ايه في انك خلاص هتسيب سابي بعد شويه وهي لسه بتحبك
لي بستغراب: وسبها ليه انا عمري مهسبها هي حبيبتي اذاي اسبها
سابي بحزن: لي هو انت فعلا هتسبني لوحدي.

لي: انتى مجنونة اذاي اسيب عمري انتى اختي وحياتي وانا ابيع أي حد لاكن انتى لا
اسلان بصدمة: يعني ايه اختك
سابي بتأكيد: ايوه اخته واخت الشباب الأربعة دول انا اخت جيهان و صول و كيم و جود اختهم في الرضاعة انا لما وصلت كوريا كان عمري أيام وهما عمرهم شهر فكل ام رضعتني معاهم واصبحت اختهم و لي اخو جيهان الكبير فالتالي اخويا وانا أقرب واحدة ليه.

اخذت سابي يد لي و دخلو الى الداخل واخذو يرقصون ويستمتعون بالفرح وبعد انتهائه اخذ لي العروسه وتوجهو الى شهر العسل
عاد الجميع الى قصر سابي ولكن توجهت سابي الى مكانها المفضل وجلست بيه
لحظات ووجدت اسلان يجلس بجوارها وعندما جاءت لتغادر امسكها.

اسلان بحزن: انا اسف والله العظيم غصب عنى طول عمر امي و عمتي بيدعو يرزقني بواحدة تكون شبه عمتي وتكون قوية و حنينة و طيبة و جبروت في نفس الوقت اول لحظة شوفتك فيها بشعرك الأحمر برغم وشك المخفي بس حسيت لحاجات غريبة قى قلبي كنت بتخنق من طريقة لبسك بس قولت عادى كل البنات بتلبس كده اول معرفت انك بنت عمتي فرحت اوي وقولت خلاص هتبقي ملكى بس اول مشفت لي و الباقي وقد ايه لي بيخاف عليكي وبينام جمبك كنت بغير اوي كنت بتمني انى اكون مكان لي في كل حاجة أهتم بلبسك وباكلك و بشربك يكون صدري امانك وحمايتك وتستخبي فيه من الكل تكونى قوية و صلبه برا و اول متدخى اوضي الاقيكي الحنينة الضعيفة الرقيقة كنت فاهم ان لي حبيبك برغم كده معرفتش ابطل احبك وعشقك اكتر يوم مكنا في أمريكا ونزلت دموعك كأنها سكاكين بتقتل قلبي وربنا يشهد على كلامي انا عارف انى ظلمتك اوي وكتير كمان بس غصب عني والله بحبك و بعشقك انا بعرض عليكي نبتدي صفحة جديدة ونتعرف صح ولو مستريحتيش انا هخليكي تعشقيني وتموتي فيا قولتي ايه موافقة صح ونبي وافقي بقي.

سابي بابتسامة جميلة: اممممممممممممم موافقة اسلان
اسلان بذهول: يعني بتقول اسلان مش اسلن
سابي بدلع: اصل انا بحب اسم اسلن اكتر
اسلان بحب: واسلان بيحبك انتى هو صحيح يوم مبستك كانت أول مرة
سابي بذعل: ايوه اول مرة وانت ختها مني
اسلان بحب: لازم ارجعها تاني ليكي مش بحب احد حاجة من حد صح
سابي: صح اسلن.

سحبها اسلان و جعلها تجلس على قدمة وحاوطها بايدة ووضع شفايه على شفايفها بكل حنية ونعومة وفضل يقبلها ويبث حبه لها وبعد أن شفايفها ونزل على رقبتها وصدرها يقبلها بحنان و رومانسية وهي تذوب بين ايديه وقبولاته الى أن بعد عنها وضمها لحضنه بشده كأنه خايف من بعدها ورجع بظهره وجعلها تنام على صدره وتأكد اسلان بأنها نائمة واغلق عيونه بهدوء هو الآخر بعد عذاب دام شهور.

كان مكاندر يشاهد ما يحدث معهم في الداخل وطمان بانها بين احضان رجل بمعني الكلمة سيحافظ عليها ويحميها ويعشقها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة