قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الثامن

ابتدي وسام ابتكار كروت دعوة وأشكال وتصاميم للمكان
اما اسلان والفريق ابتدو ينظمون الالوان والاشكال الخاصة بالمكان
اما سلين فتوجهت الى المقابر لزيارة زوجها وابنتها
علمت سابي بتوجه سلين الى المقابر فاسرعت الى هناك بعد ان بدلت شكلها وأصبحت سيدة عجوزة.

عند سلين
توجهت سلين الى المقابر لزيارة زوجها وحبيبنا و ابنتها الغالية
داخل مقابر نجد سيدة تجلس امام قبر يحمل اسم شادي النجار وابنته.

نشاهد تلك سلين تبكي بحرقة وتصرخ بالم لما فيها من نااااار عمرها اكثر من 22 سنة في لحظة واحدة فقدت الزوج و الحبيب و العشيق و الأمان و الدفا في لحظة واحدة فقدت قره عينها وحته من قلبها وجسدها وهي ابنتها صاحبة الساعات القليلة في الحياة تلك الطفلة التي حرمت من أحضانها او ارضعها او مشاهدتها.

سلين: ااااااااااااااااه يااااارب صبرني يا رب اقويني مش عاوزة اموت كافرة ولا اغضبك انا معملتش حاجة حرام انا اتجوزت على كتابك الكريم و سنه نبيك الكريم يا رب ارحم قلبي ونزل عليه الصبر والرحمه انا تعبت 22 سنة وانا في العذاب ده وعدتك حبيبي انك اول وآخر راجل في حياتي ونفذت اشفك في الجنة انت وبنتي بدل محتفل بعيد ميلادها ويجي اليوم الى البسها بأيدي فستان فرحها وخدها في حضنى جايه النهاردة اشوفها تحت التراب انا مش معترضة على حكمتك يا رب اكيد عامل الخير والسعادة انا نفسي أفرح من يوم مسبتني وانا بعت الفرح والسعادة عني.

وفضلت تبوس القبر باشتياق ولهفة
على مسافة كانت هناك امرأة يظهر عليها الكبر في العمر تشاهد تلك السيدة وعيونها بلون الدم فتوجهت إليها وجلست أمامها وضماها لحضنها وقبلتها
المرأة الكبيرة: وحدي الله يا بنتي مالك
السيدة: انا تعبت اوي نفسي انام جمبهم
المرأة: اسمك ايه ومين دول
السيدة: اسمي سلين ودول اغلى و احلى وأحب ناس على قلبي جوزي وحبيبي وبنتي الغالية
المرأة: ولسه فكراهم بعد السنين ديه كلها.

سلين بدموع: فكراهم طبعا فكراهم في حد ينسي روحة وحياته انا كنت ولسه بعشق جوزى وبنتي معرفتش اشيلها بين ايدي
المرأة: ومجوزتيش تاني
سلين بدموع و عصبية: يحرم عليا كل الرجالة ويوم مشلت اسم راجل كان اسم جوزي ومفيش راجل قدر يدخل حياتي غيره لغاية مهقبله يوم القيامة ربنا يجمعني بيهم في الجنة
المرأة: هو النهاردة يوم مميز ليكي.

سلين بابتسامة حزينة: النهاردة من 24 سنة كان يوم جوزنا رغم انى اتجوزت من ورا أهلي بس هو محرمنيش من السعادة والفرحة ولبسني الفستان الأبيض وفرح قلبي انا بحبه اوى هو كل حياتي وعشقي الأول والأخير عملي كل حاجة تفرحني وتسعدني كان معيشني ملكة قلبه وعقله وحياته عارفة انا لسه عاينه فستان فرحي وكل حاجة هو جبهالي
المرأة: وبنتك حلوة.

سلين بالم ودموع: ااااااه كان نفسي اشوفها وضمها لحضني بس للاسف يوم الولادة خليت جوزي يهرب بيها لان اهلى اديهم طايله وكانو هياذوهم بس الموت قال كلمته الطيارة وقعت بيهم وماتو وسبوني انا عائشة في نااااار وعذاب تفتكري كانت حلوة اكيد حبيبي كان حلو ووسيم اكيد طالعة ليه كان نفسي البسها الفستان والطرحة وضمها لحضني
المرأة بتوعد: قولى يا رب وأكيد هيجمعك بيهم على خير.

قطع كلامهم دخول إحدى الحرس يبلغها برغبه البيه الكبير في الذهاب الى القصر حالا
اعتذرت سلين من السيدة ونظرت الى القبر وقبلته وغادرت
فضلت المرأة تنظر الى السيارات حتى اختفت عن الأنظار وهنا أطلقت صرخة مدوية ونزعت تلك النظارة والقناع والطرحة ونظرت إلى السماء.

المرأة بصراخ: اااااااااااااااااااااااااااااااه يا رب وحيات حرقة قلبك يا امي انتى وأبويا لزلهم ومسح بيهم الارض بقي ولاد الكلب قلولك اننا موتنا وانا بقي هوريهم الميت لما بيرجع للدنيا بيعمل ايه مبقاش انا سبرين النجار لو مخلتهمش يمشو ذي المجانين انا هختفي دلوقتي بس هرجع علشان انتقم من الكل وده وعد السبرين وعد ملكة النار.

رفعت سبرين التليفون وما هي الا لحظات وكان يقف امام القبر أسطول من السيارات وتوجهت سبرين الى الداخل واشعلت سيجارة ونطلقت الى المجهول.

مر باقي اليوم وفي صباح اليوم التالى
استيقظت سابي وأخذت دش بارد ونزلت الى صاله الرياضة في الفندق ( الجيم )
استيقظ اسلان على صوت مشاكسته وقطتها وعندما فتح عيونه وجدها تجلس على بطنه وفضلت تلعب فقام برميها على الارض وتوجه الى الحمام
اما وسام جهز نفسه وخرج بسرعة قبل ميصحي حد
اما سلين كانت تجلس على السرير وفتكرت ما حدث بالأمس.

فلاش باك
عادت سلين إلى القصر ودخلت على المكتب وكان في انتظارها جابر الاعصر
سلين: تحت امرك
جابر: اقعدي
سلين: خير
جابر: اعملي حسابك يوم الخميس الجاي في حفلة وانتى لازم تحضري
سلين: بس انت عارف انى بكره الحفلات
جابر: هي كلمة هتحضري الحفلة وتقلعي الأسود
سلين: بس
جابر بحده: انتهى الكلام اتفضلي على أوضتك
غادرت سلين وصعدت الى غرفتها
باك.

سلين بسرحان: ياترا يا جابر ناوي على ايه يالا كلها كام يوم ونشوف المصيبة الجديدة
فاقت سلين على صوت رنين الهاتف وبعد انتهاء المكالمة توجهت إلى الدولاب وأخذت ملابس ولبست وغادرت القصر.

في المساء
توجه وسام الى الفندق لمقابلة تشوي لعرض له الأفكار المطلوبة
وصل وسام وجلس مع تشوي وكان سيعرض عليه الأفكار ولكن منعه تشوي لنزول الملكة
نزلت سابي وكانت ترتدي فستان احمر ناري ورفعت شعرها الى الاعلي وارتدت الطرحة الخافية لوشها.

دخلت سابي وبجوارها مكاندر الى المطعم وجلسو امام تشوي و وسام
تشوي: مستر وسام اقدملك الملكة سابي نيجو
وسام: اهلا وسهلا
سابي: اهلا بيك ياريت نتكلم عربي
وسام: حضرتك بتعرفي عربي
سابي: اكيد ممكن اشوف كروت الدعوة ومكان صالة العرض ومكان المؤتمر
وسام: اكيد يا فندم
ابتدي وسام عرض التصميمات ومنها ما نال اعجابها ومنها رفضته
سابي: مستر وسام كروت الدعوة مش حلوة انا عوزة الكروت ديه.

أخرجت سابي التليفون وعرضت عليه صورة كرت الدعوة وكانو في غاية من الفخامة والرقي
وسام: بس الكروت ديه هتتكلف كتير
سابي: الكرت الاسود للشخصيات الهامة والمعروفة
والكرت التاني للصحافة والناس العادية
وسام: تحت امرك
سابي: ده صيغة الكلام و الكروت تكون عندي بكرا ذي دلوقتي تمام
وسام: تمام بس التوزيع المفروض يكون عليا
سابي: تمام عوزة مع الكروت السودة هيتوزع معاها بوكيه ورد من الجوري الأسود.

وسام: تمام استأذن انا علشان اعرف أجهز كل حاجة
سابي: مع السلامة تشرف بمعرفتك
غادر وسام وفضلو 3 قعدين على التربيزة
مكاندر: هتعملي ايه
سابي: ولا حاجة بابي لازم يرجع مصر ونهيئة للقاء مامي
تشوي: بس اذاي
سابي: هنشوف هنشوف المهم انا هطلع انام علشان تعبانة
مكاندر: هنطلع كلنا الوقت اتأخر
صعد الجميع ولكن قام اسلان بالاتصال عليها وأخبرها بأن تأتي في الغد فوافقت على الذهاب.

فى صباح اليوم التالي توجهت سابي والحرس الى مؤسسة الاعصر وصعدت الى مكتب اسلان
اسلان: اهلا وسهلا انسة سابي
سابي: اهلا بيك مستر اسلن
اسلان: احنا جهزنا كل شي فاضل بس حضرتك تشوفيه
سابي: تمام بس الأول حابة اعزمك انت وأسرتك على أول عرض ازياء ليا في مصر واتمني تحضر
اسلان: اكيد شي يشرفني
عمرو: صباح الخير اسف على التأخير
سابي: صباح النور ولا يهمك بس اتمني تكون جاهز
عمرو: أكيد جاهز اتفضلي.

عرض عمرو و اسلان عليها بعض الأفكار التي نالت إعجابها وامرتهم بسرعة التجهيز ولكن قطع كلامهم دخول شخص وهو يصرخ باسم اسلان وما كانت الا المشاكسة فرح
فرح: اسلن اسللللللللللن
اسلان: فرح تعالى يا عمري مين جابك
فرح: فارس هو الى جابني وراح لملك
سابي بابتسامة: بنتك
فرح: لا حبيبته
سابي: عسل انتي فرح
فرح: انتى مين وليه خافية وشك
سابي: انا مين فأكيد مش هتعرفيني وليه خافية وشي علشان تعبان شوية
فرح: اسمك ايه.

اسلان: على فكرة فروحة بتحبك جدا
سابي: بجد ممتاز انا يا انسة فرح اسمي سابي نيجو
فرح بذهول: ملكة النار الكورية
سابي بضحكة: عندك حق تعرفني
اسلان: طبعا
سابي: خلاص فروحة هستناكي مع اسلن تحضري عرض الأزياء بتاعي الى هيحصل بعد يومين
فرح: انا عرفت انك في مصر وده اول عرض ازياء ليكي فيها بس هتعرضي ازياء جديدة ولا نفس عرض ايطاليا
سابي: وانتى شفتي عرض ايطاليا.

فرح: ايوه شفته واسلن قالي انه هيخليكي تعملي ليا فستان مع أول حفلة في القصر وديه مش بعيد هتبقي يوم الخميس الجاي
اسلان بستغراب: حفلة في القصر يوم الخميس اذاي وليه
فرح: معرف اسلن انا سمعت جدو وهو بيقول لمامي سلي امبارح
سابي: خلاص فرح ليكي عليا أجمل فستان هيكون ليكي
فرح: انتى فستانك حلو اوى احمر بلون شعرك
سابي بضحكة: هههههههههه وانتى احلي يا قمر.

حيثو كانت ترتدي سابي فستان باللون النبيتي قصير وحذاء اسود بكعب عالى وعاري الكتاف والصدر وترتدي فوق الطرحة كاب.

غادرت سابي والحرس ومر يومين وكان مكان العرض جاهز على اكمل وجه وتوافد الناس المدعوه لحضور العرض
تم احضار 13 عارضة لعرض الازياء وتم تجهيزهم ووقفوف في انتظار البدء
وما هي الا لحظات وكان مكان العرض جاهز وتم إشعال شعال ملكة النار وتم إخراج العارضات مع أصوات الموسيقي.

وبعد انتهاء العرض خرج تشوي
تشوي: من فضلكم سوف يتم انعقاد مؤتمر صحفي بحضور الملكة سابي نيجو فنتظرونا
بعد حوالى ربع ساعة خرجت سابي وهي ترتدي فستان احمر وتركت لشعرها الحرية ولم تنسي إخفاء وجهها.

سابي بالعربي: مساء الخير انا سابي نيجو سوف يتم افتتاح فرع لمجوعه S. N في مصر وانتظرونى مع اقوي واحدث خط ازياء سوف يحدث في تاريخ الشركة وعند النظر لجميع الازياء التي تتم عرضها يهمل المصمم النساء السمينة والمحجبات وانا سوف أحرص على اضافه مجموعة من الفساتين و الملابس العادية لهم وبشكر جميع الحضور
احدي الصحفيين: أستاذة سابي امتي هتكشفي عن وشك.

سابي بضحك: وعاوز تشوف وشي ليه متخفش انا حلوة طالعة لامي وأبويا
صحفي آخر: لون شعرك حقيقي ولا صبغة
سابي: لا حقيقي انا شعري باللون الأحمر الناري
صحفي آخر: أهلك كوريين ولا مصريين
سابي: في أقرب وقت هتعرف الإجابة
شاورت سابي لتشوي و مكاندر بإنهاء المؤتمر.

عند اسلان
اسلان: فروحة يالا نروح بقي الناس مشيت والعرض خلص
فرح: استنا اسلن انا عاوزة اشوفها
سابي: وانا جيت يا قمر
فرح بمعاكسة: لما انا قمر انتى تبقي ايه نجمه وعسل
سابي بضحكة رنانة: شكلنا هنبقي اصحاب انتى لذيذة اوي
فرح: ونبي انتى عسل ابيض مكرر
سابي: انتى متاكدة انك طفلة
فرح: اسمك ايه الحقيقي
سابي: اسمي سابي وأصحابي بيقولولي سابو ورجالتي بيقولولي الملكة المهم عجبك العرض
فرح: طبعا جميل جدا.

اسلان: بصراحة لفته حلوه منك انك هتعملي ملابس المحجبات والبنات السمينة
سابي: يعني عجبك العرض
اسلان: احم احم بصراحة يعني
سابي: اممممممم ملكش في الحجات ديه صح
اسلان باحراج: في الحقيقة اه انا جيت علشان خاطر فرح
سابي: بتحبها اوي هي تقربلك ايه
اسلان: بنت عمي بس انا الى مربيها وبحبها جدا ومستعد اقلب الدنيا علشانها
سابي بحزن: يا بختها بيك انا كان نفسي في شخص يخاف عليا.

اسلان: عاوز قولك حاجة وديه غريبة اول مرة تحصل في حياتي كلها ومعرفش ليه تسمحيلي نبقي اصحاب
سابي: سبها لوقتها مش يمكن يجي يوم وتندم ونظرة عينك تتغير ليا
اسلان: مفتكرش انا حاسس انك قريبة جدا مني
سابي: سبها للايام ومتخفش انا هفضل فترة هنا وهنشوف الأيام ماشية اذاي
اسلان بابتسامة: تمام طفلتي أشوفك قريب وعملي حسابك يوم الخميس هتحضري حفلة عندنا في القصر.

سابي: ان شاء الله هحضر وليك عندي بدله هدية وفروحة ليها عندي فستان
اسلان بضحكة: طيب شوية استغلال بقي عاوزة فستانين واحد اسود لعمتو وهي فطولك ونفس جسمك وفستان تاني لبنوته اقصر منك شوية
سابي: لا انا تهت منك بص انا بإذن الله عندنا مقابله بكرا تجبهم معاك علشان اشفهم اتفقنا
اسلان: اتفقنا سلام سابو
سابي: باي اسلن باي فروحة
فرح: باي سابو.

ذهب اسلان وفرح وجاء مكاندر ووقف بجوار سابي ونظر لها بمعنى ايه النظام ولكن قامت سابي بقلب عيونها ومشيت
انتهي اليوم وعاد الجميع إلى منازلهم وكل شخص يرتب اوراقة وأفكاره.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة