قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل التاسع

فى قصر الاعصر
في صباح يوم جديد استيقظت فرح بسرعة ونظرت وجدت اسلان ينام
فرح: اسلن اصحي اسلن اصحي يوووووه اصحي بقي
اسلان بخضة: في ايه انتى كويسة يا عمري
فرح: ايوة كويسة اصحي بقي علشان نلحق نروح الشركة لان سابو هتيجي يالا انا هروح اصحي مامي سلي وريم وانت كمان اصحى
اسلان: يانهار مش فايت البت اتجننت اكتر معا مجنونة
فرح بصوت عالى: اصحي اسلن متنمش تاني
اسلان بخضة: حاضر حاضر ربنا يشفيكي.

توجه اسلان الى الحمام ليفعل رتينة اليومي وتوجهت فرح الى غرفتها وأخذت دش ولبست وتوجهت الى غرفة سلين وخبطت ودخلت ووجدت اسلان بجوارها وريم تنام على السرير
فرح: صباحو حلوه
سلين: صباحو قمري
فرح: هتيجي معانا الشركة صح
سلين: ليه
اسلان: في مصممه اذاي طلبت منها تعملك فستان علشان حفله يوم الخميس وهي هتيجي النهاردة
ريم بنوم: وانا عاوزة واحد
اسلان بضحكة: بس انتى يا باندا ويالا اجهزى بسرعة.

ريم بنص عين: حمامه يا عم اسو
خرجت ريم تجري بعد ان سقطت على الارض وتوجهت الى غرفتها تحت ضحكات الثلاثة
بعد فترة انهي الجميع لبسهم ونزلو الى الاسفل وجلسو على السفرة
جابر بحده: سلين تنزلي تجيبي فستان علشان حفله يوم الخميس ويكون ألوان مش اسود
سلين: بس انا
جابر: انتهي الكلام
هدي بفرحة: هدى نفسك يا عمي اكيد سلين هتنفذ
اسلان بغضب: يالا بينا
غادرو وتوجهو الى العربيات وتوجهو الى الشركة.

فى قصر النجار
وسام: الحمد لله العرض عدي على خير
أمجد: فعلا بس كان تحفة وحضره عدد كبير من رجال الأعمال
محمود: وسام هو أحمد مش هيرجع بقي
وسام: هيرجع يوم الخميس
ماجي: مالك بس يا دودو انا موجودة متقلقش
أمجد: مهو الخوف منك
ماجي: شايف دودو
عماد: ملكش دعوة اختك
وسام: انا ماشي عندي شغل كتير سلام
أمجد: وانا كمان سلام
غادر كل شخص الشركة الخاصة بيه.

عند سابي
استيقظت سابي وفعلت روتينها اليومي ولبست هوت شورت مخطط وبدي ابيض عاري الصدر.

خرجت سابي ونظر لها مكاندر وتشوي بصدمة
مكاندر: طفلتي انتى في مصر مش في كوريا
سابي: بمعنى
تشوي: لبسك ده مينفعش في مصر
سابي بابتسامة: لا حلو يالا بينا على شركة الاعصر
مكاندر: مجنونة وهتولع الدنيا
تشوي: طيب خدي بالطو
سابي بعند: لا الجو حر يالا بقي احنا اصلا متأخرين وغادرت
تشوي: ربنا يستر
مكاندر: يالا نلحقها
نزلو يجرو خلف سابي وتوجهو الى شركة الاعصر.

فى شركة الاعصر.

وصل اسلان الى الشركة ونزل من السيارة وبجوارة فرح وخلفة سيارة سلين ومعها ريم ودخلو الى الشركة وكانو في انتظار سابي
بعد مرور ساعة وصلت سابي ولم تسلم من المعاكسات والكلام الجميل وصعدت الى مكتب اسلان
اسلان: مالك سلي
سلين: مش عارفة قلبي بيدوق جامد كان في حد غالي عليه هيجي
اسلان: اهدي يا عمري
سلين بخنقة دموع: ربنا يجمعني بالبعيد
مروة: اسلان بيه الموزة الكوريا وصلت
اسلان: الموزة.

مروة: بصراحة انا لو راجل اخطفها وحب فيها
اسلان: روحى دخليها مروة مش ناقص هبلك على الصبح
خرجت مروة وبعد لحظات دخلت سابي ففتح الجميع أفواههم من منظرها وجمال جسمها وشده بياضة
سابي: صباح الخير
اسلان بغضب: ايه الارف ده
سابي: نعم فوق اسلن هو الكلام ده ليا
فرح بسرعة: لا طبعا سابو هو بيتكلم في التليفون
سابي بخبث: اه تمام اذيك يا قمر
فرح: الحمد لله
ريم: هي هدومك اتبدلت مع اختك الصغيرة.

سابي بستغراب: ليه انا اصلا معنديش اخوات
ريم: اصلك لبسه هدوم اختك الصغيرة
سابي: ده طريقة لبس المجتمع الكوري وغصب عنى انا طلعت لقيت الكل بيلبس كده
سلين: اذيك يا بنتي
سابي: الحمد لله أذى حضرتك يااااا اسفة معرفش قولك ايه
اسلان بهدوء مخيف: القريبين بس بيقلولها سلي وأي حد تاني بيقلها مدام سلين
سابي: انا اتحرمت من امي 22 سنة ينفع اقولك مامي
سلين: طبعا يا ااااا
سابي: سابي اسمي سابي.

سلين: اسمك حلو ربنا يحميكم بس ليه مخبيه وشك
سابي: تعبان شوية وبعالجه
سلين: الف سلامة
ريم: ممكن تشوفى نظامك ايه في الفساتين علشان عندي كليه
سابي: اااه ماشي تعالو يالا
جلسو في غرفة الاجتماعات
سلين: انا عاوزة فستان يكون مقفول وهادي و
سابي: متقلقيش انتى بالذات فستانك مختلف وهيبقي باللون الاصفر.

سلين بابتسامة حزينة: يااااه أصفر انا كنت بحب اللون ده اوى بس كل حاجة اتغيرت من 23 سنة بقي الاسود لونى المفضل بس خليه بني معلش
سابي: ربنا يفرح قلبك ويلونك ايامك وانتى ريم
ريم: امممممم عوزة فستان يجنن عاوزة كل اصحابى يجننو لما يشفوه
فرح: وانا عاوزة
سابي: لا انتى فستانك جاهز
فرح بسعادة: هايل سابو
ملك: ايه ده وانا كمان عاوزة فستان
سابي: تمام بس هتقدري تدفعي تمنه.

ملك: نعم انتى عارفة انا مين انا ملك الاعصر يعني اشتريك انتى واهلك
سابي بضحكة رنانة: تشتريني انا وأهل مع الأسف يا ملك يا الاعصر مش هتعرفي
ملك بتكبر: شوفى سعرك كان وانا هدفع
سابي بسخرية: انا بتعامل بالثانية يا حلوة بمعنى اصح الثانية عندي ب 5 آلاف دولار جاهزة للدفع غير تمن الفستان
ملك: جاهزة.

سابي: تشوي شغل الساعة قولى كلامك بس يكون في علمك انا مش بيضحك عليا بمعني انا هاخد فلوسي لو قطعتك حتت وبعتك أعضاء مش بيفرق معايا فالأول كده اسالى حد كبير علشان يوافق يدفع علشان ممكن تبيعي املاكم علشان خاطر فستان
ملك بخوف: طيب عاوزة فستان والجذمة والإكسسوارات بتاعته
سابي بسخرية: تشوي وريها الفساتين وعرفها الأسعار
تشوي: اتفضلي انسه ملك
سابي: ها ريمو عوزة لون الفستان ايه.

ريم: اممممممم عوزاه احمر لا اخضر لا أصفر لاااا أزرق لااا بني لااااا موف لالا
اسلان: بس انتى جبتي كل الألوان
ريم بزعل: مش عارفة بقي
سابي: حبيبتي انتى اكتر لون بتحبيه ايه
ريم: معرفش انا بحب الألوان الفاتحة
ملك بسخرية: هي ديه بتفهم في حاجة
سابي: تشوي خلصتم
تشوي: ايوه اختارت الفستان الأزرق ده ومتعلقاته
سابي: ده تمنه 2 مليون دولار معاكي تدفعي
ملك: اسلان ادفع
اسلان: ليه حد قالك انى قاعد على بنك.

ملك: جهزى الفستان وانا هجهز الفلوس حالا هتصل على جدو وهو هيدفع
سابي: تمام تجيبي الفلوس تخدي الفستان
ملك: انا ماشية
سابي: ريم ممكن تبطلي عياط والله لخليكي احلى منها كمان
سلين: انتى طيبه اوي سابي و
قطع كلامهم صوت رنين هاتف سابي وكان ابوها
سابي: هاي شيدو
شادي بعصبية: انا فين
سابي بهدوء: انا في شغل حاليا
شادي بصوت عالى: سابرين انتى فين
سابي: ايوه انا في مصر اكيد شفت العرض بتاع امبارح فمش لازم تصعق.

شادي: ترجع حالا مفهوم
سابي بغضب مكتوم: بابي انا مش رجعة الى لما اساس الشركة وكمان انا حاليا محتاجك جمبي هنا فمن فضلك جهز نفسك والطيارة موجودة في المطار وبعد شوية تون كيم هتجيلك وهتيجي معاها مصر
شادي: مش هاجي
سابي: براحتك بس انا مكنتش عاوزة اقولك انا امبارح عملت حادثة وموجودة في المستشفي وكنت محتاجة ابويا معايا مش حرسي شكرا بابي مع السلامة
شادي بلهفة: بلهفة يا عمري انا جاي على بالك من نفسك تحياتى عندك.

سابي: ربنا يخليك ليا يا عمر سابي مع السلامة علشان الدكتور داخل
قفلت سابي نظرت ليهم بمعنى في ايه
سابي: طيب دلوقتي انا لازم امشي علشان اعرف اخلص الفساتين وبدله اسلن
اسلان: استني عاوزك سلي وصلي ريم الجامعة في طريقك وانتى فروحة ممكن ترجعي القصر
فرح: ماشي اسلن باي
غادر الجميع وفضلت سابي و اسلان في المكتب بعد ان طلب منها إخراج تشوي ومكاندر وبالفعل خرجو.

اسلان بهدوء: انا عارف انه مش من حقي اتكلم بس لبسك ده غلط انتى كده بتقولي لكل راجل اتفرج على جسمي ببلاش فمن فضلك غيري طريقة لبسك
سابي: على فكرة ابويا مقلش كده ليا عمره
اسلان: انتى عايشة في مجتمع كل لبسه كده فعادي بس هنا غير
سابي: وانت بتقول كده ليه
اسلان: مش احنا اصحاب
سابي: لا مش اصحاب لسه مقررتش وكمان انت بنفسك بعد فترة هتنهي الصحوبية
اسلان: ليه بتقولي كده.

سابي: سبها للايام وعلى فكرة مش بعيد اليوم ده انا لازم امشي سلام
غادرت سابي وتوجهت الى الفندق وبدلت ملابسها وجلست ترسم الفستان الخاص بامها لتجعلها ملكه جمال فختارت فستان من القماش القطيفة في الشيفون باللون النبيتى الداكن.

اما ريم فختارت لها فستان سهره اوف شولدر طويل وهو فستان مصنوع من القماش الشيفون السميك ومنسدل على واسع من الشيفون باللون البيج في الأبيض وبه فتحة طويلة من الأمام وعليه نقشات بارزة باللون الاخضر في الأبيض والنبيتى
اما فرح فختارت لها فستان ملكي غاية من الجمال والروعة
اما اسلان فختارت له بدله رائعة
وفى اليوم التالى ارسلتهم لاسلان.

مر يومين دون أحداث تذكر غير مجي شادي الى مصر بكمية حرس كبيرة وتوجهو الى الفندق وعندما صعد وجد سابي تنام فقام بالنوم بجوارها وضمها لحضنه فعندما شعرت بيه حضنته بشده وبعد فترة صحيت سابي وفضلت تبوس ابوها لغاية مصحي
شادي: انتى كويسه يا عمري
سابي: ايوه حبيبي كويسة
شادي: مالك
سابي: كنت محتجاك اوى الفترة ديه
شادي: انا جامبك ومش هسيبك عمري
سابي: بابا عوزة اقولك على حاجة بس من غير تعب
شادي: قولي.

سابي: مين قالك ان امي ماتت
شادي بحزن: لما سافرت بيكي حاول يونج يجبها بس لقاها ماتت
سابي: انت متاكد
شادي: عمر يونج مهيكدب عليا
سابي: بابا ماما عائشة مش ماتت
شادي بصدمة: انتى بتقولى ايه
سابي: انا اول مرة شفتها كانت في ايطاليا وجمعت معلومات وعرفت انها عايشة
شادي: زمانها اتجوزت صح
سابي: اذاي واحدة هتجمع بين زوجين وانت عايش
شادي بحزن: انتى متعرفيش جابر الاعصر.

سابي بغضب: يبقي انت الى متعرفش بنتك وحياة كل دمعه وقعت من عينك لدفعه التمن غالى اوي
شادي بخوف: بلاش سابي تعالى نرجع
سابي بصوت عالى: وسيب امي وحببتك لا يمكن انا جيت ومش راجعة الا مهد عيلة الاعصر و عسل النجار
شادي: بس
سابي: دلوقتي هتقوم تاخد دش وتجهز نفسك للحفلة الى هنحضرها بالليل ومن غير اعتراض يالا
توجه شادي الى الحمام وترك ابنته تخطط وتقرر ماذا تفعل.

مر الوقت سريعا وجاء الليل ودوت أصوات الموسيقي في أرجاء قصر الاعصر وتالقت سلين وريم و فرح بالفساتين ونزلو بجوار اسلان
وبعد مرور وقت دخلت ملكة النار بفستانها باللون الموف الطويل والرائع ومع غطاء وشها فعلم الجميع من هيا.

اسلان: اهلا وسهلا نورتي القصر
سابي: اكيد منور مش انا موجودة
اسلان بابتسامة: مغرورة
سابي بتاكيد: لا والله مش غرور فعلا القصر هينور من النهاردة بلاش تقلق انت
اسلان: هنشوف
سابي: بس الحفلة ديه ليه
اسلان: تصدقيني لو قولتلك معرفش جدى عامل مفاجأة
سابي: هنشوف
بعد فترة توقفت الموسيقي مع دخول مأذون وجلس وجلس بجواره جابر و من الجهه الآخر شخص آخر
جابر: سلين تعالى هنا
سلين برعب: في ايه
هدي: روحي سلين روحي.

شمس: هو في ايه اسلان
اسلان: مش عارف
جابر بصوت عالى: النهاردة كتب كتاب بنتي سلين على رجل الأعمال محمد الشافعي يالا يا حضره المأذون فتساقطط دموعها
سابي بحدة: لحظة واحدة هو اذاي واحدة تجمع بين زوجين
المأذون: بس المدام ارمله
سابي بضحكة رنانة: ارمله اذاي يعني وجوزها عايش
جابر بحده: انتى مين
سابي بصوت عالي: انا سابي نيجو او سبرين شادي النجار
رفعت سابي الوشاح وبأن وشها امام الكل وكانت الصدمة الاكبر لسلين.

سلين بدموع: انتى اسمك سبرين شادي النجار يعني انتى بنتي
صوت: وبنتي انا كمان أميرتي
سلين بدموع: شششششادي انت عايش اذاي
سبرين بصوت عالي: اذاي ديه يجاوب عليها جابر بيه ولا اقول جدي
جابر: كدب فين الحرس يخرج الزبالة ديه برا
سبرين بضحكة رنانة: حرس و زبالة مش عيب عليك تقول على جوز بنتك وحفيتك زبالة بس هقول ايه مالزبالة بيفكر كل الناس ذيه
شادي بحب: أميرتي الحلوة كفاية عياط انا هنا جامبك يالا سابي نمشي من هنا.

سابي: فعلا هنمشي بس انت وامي وانا هفضل هنا لازم اعيش مع جدي وهو موافق يالا مامي اطلعي انتى وبابي أوضتك
سلين بفرحة: تعالى شادي وصعدو
سابي: مكاندر وزع الحرس وخلي الحرس يطلع هدومي على اوضتي الجديدة يالا
مكاندر: تمام ملكتي
سابي: تشوي فضي الليلة
وفى لحظة واحدة كان الحرس الخاص بسابي يخرج المدعوين وتوجهت سابي وجلست على كرسي جابر ووضعت قدم فوق الآخر وجلس أمامها جميع العائلة.

جابر: وعزة وجلالة الله لمسح بيكي الارض
سابي: لوحدك ولا عاوز مساعدة اتعدل جابر وانت بتتكلم معايا
اسلان بغضب: سابي لسانك ليوحشك
سابي: ياااااامي خفت
ملك: انتى اذاي يا بتاعه انتى تقعدي على كرسي جدو
سابي بارف: اخرسي يا بت
الخدم: جابر بيه البوليس برا
جابر بتكبر: خليهم يدخلو
الظابط: جابر بيه تحت امرك
جابر: البت ديه اقتحمت القصر وغلطت فيا
الظابط: اتفضلي معايا.

سابي بعظمة: انت عارف انا مين انا سيدة الاعمال سابي نيجو والبيت ده بيتي والراجل ده جدي ابو امي فهو سوء تفاهم بسيط فمش مستاهل
جابر بحده: انت لسه هتتكلم اتفضل خدها فورا
اسلان: جدي براحة ديه بنت عمتي بلاش مشاكل
جابر: أخرس انت نفذ القانون
الظابط: تحت امرك اتفضلي معانا
سابي بغضب: والله لتندم جابر وهوريك
سلين: بنتي رايحة فين
سابي: جابر طلب ليا الشرطة وهروح معاهم.

شادي بغضب: احنا هنمشي جابر بيه بلاش تاذي بنتي لانها مش سهل لانها دعوة واحدة مظلومة وهي هتوريك آخر الظلم
الظابط: اتفضلي معايا
مكاندر: لحظة حضرة الظابط في مكالمه ليك
الظابط: مين
مكاندر بسخرية: وزير الداخلية وزيرك يعني
اخذ الظابط التليفون وفي لحظة تبدل معالم وشه للخوف واعطي التليفون لمكاندر وستاذن وغادر القصر.

سابي: ودلوقتي انا هطلع انام مش عاوزة مشاكل ومن اللحظة ديه الى مستغني عن عمره يقف ادامي يالا مامي خدي بابي وطلعي استريحي
صعدت سلين و زوجها مرة أخري وصعدت سابي الى الأوض المغلقة بعد ان قام الحرس بوضع ملابسها فيها.

فى الاسفل
شريف: اذاي شادي عايش كل السنين ديه
جابر: فعلا اذاي والطيارة وقعت بيه
عمرو: احنا لازم نعرف كل حاجة عنها وزياد ليها سلطة عاليه
اسلان: انا هتصرف
جابر: اسلان انت معانا ولا معاها
اسلان: انا مع عيلة الاعصر ومركزها في العالم واوعي تنسي انى الغضنفر
فارس لامه بصوت واطي: بس جامدة بنت عمتي ديه
هدي بصوت واطي: أخرس يا حيوان
جابر: لازم اكسرها ووريها مين هو جابر الاعصر.

شمس: كفاية بقي عمي ارحم بنت كفاية الى حصل زمان
هدي: اسكتي انتى شمس انتى السبب من زمان وادي النتيجة راحت اتجوزت واحد مش مستوانا وكمان خلفت منه
ملك بخبث: اه مامي نامي بتتكلمي صح ديه لبسها ولا الرقاصة يعني هنتفضح وسط الناس
عمرو: ملك اخرسي
جابر: خلصنا كل واحد يطلع على اوضته وينام والصبح هنشوف الوضع
وبالفعل توجه كل شخص الى غرفته ولكن توجه اسلان الى غرفة سابي ودخل
سابي: كنت عارفة انك هتيجي.

اسلان بغضب: اوعي تفتكري انى هرحمك انتى وقعتي تحت ايد الغضنفر فأهلا بيكي في جحيمي
سابي: عرفت ليه كنت رفضه صدقتك
اسلان: انا ميشرفنيش صدقتك
سابي ببرود: برا اسلن برا اه لو انت الغضنفر فأنا ملكة النار
خرج اسلان وتصل على إحدى الأشخاص حتى يأتي بكل المعلومات عن سابي نيجو.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة