قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

رواية سبرين امرأة من نار للكاتبة أماني فهمي الفصل الأول

البداية من مصر
فى منزل بسيط كان يجلس شاب امام أمه
الشاب: يا سوسو بس اسمعيني
الام: انا قولت لا يعني لا
الشاب: ليه بس يا سوسو
الام: عاوز تسبني وتسافر هو انا ليا حد بعدك في الدنيا
الشاب بغمزة: قولي انك بتحبيني
الام: هو انا ليا غيرك انت إبني واخويا وحبيبي وسندي وظهري
الشاب بحب: ربنا يباركلي فيكى بس هي سنة لو استريحت هناك هبعت ليكي ونعيش هناك على طول احنا ملناش حد بعد موت ابويا.

الام بحنان: خلاص يا بني سافر وربنا ييسر الحال ويرزقك
الشاب: انا هكلم يونج وهرتب معاه
الام: ماشي يا روحي وسلملي على الولد ده اصلي بحبه اوى
الشاب: بتحبيه وانا يا سوسن خلاص رمتيني مكنش العشم
الام: ونبي يا شادي ناولني الشبشب ده كده
شادي: اتفضلي
الام: قوم يا ابن القديمه من قدامي
جري شادي من ادمها ولكن هل يخيب هدف الأم المصرية وصل الشبشب في ظهره
شادي بصوت عالى: حرام عليكي يا سوسن الشبشب جيه في ظهري حرااااااام.

سوسن: تستاهل روح اغسل المواعين
شادي: انا نازل سلام
سوسن: الواد مشي ربنا يستر طريقك يا بن بطني ويوقفلك في كل خطوه سلامة ويرزقك بالمال الحلال وبنت الحلال الى تريح قلبك وبالك.

مرت الأيام واستطاع شادي ترتيب اوراقه والذهاب
الى كوريا الجنوبيه
جاء يوم السفر ودع شادي امه وابنه خالته وهي أخته في الرضاعة واتت للعيش مع خالتها حتى لا تتركها بمفردها
سافر شادي الى كوريا واستطاع تكوين الأصدقاء بجانب صديقة يونج وعاش وشتغل لمده 6 أشهر و اشتري منزل جميل بالقرب من أصدقائه وكانو 4 أصدقاء وهم.

1 يونج شو كيونج: وهو ابن اكبر رجل أعمال كوري وتعرف على شادي عندما نزل الى مصر وتعرض الى السرقة ولكن ظهر شادي وانقذة من الموت واخذه الى منزله وعاش معه اسبوع وعندما علم بان شادي يحتاج الى العمل تحدث مع والده ووافق على مجيئه كوريا للعمل واصبحو اصدقاء بشده.

2 روي كي لويج: صديق يونج وتعرف على شادي في كوريا وصارو أصدقاء وتربطهم علاقة الدم نظرا لان شادي يمتلك فصيلة دم نادرة وكانت ام روي تحتاج لنفس الفصيلة بشدة فتبرع لها ولن يبخل على ام صديقة
3 جوان لو مين: صديق يونج و روي اعجب باخلاق شادي وما فعله مع يونج ومع ام روي لذلك أصبح صديقة
4 كيم لي مو: صديق الثلاثة وعمل مثل ماعمل جوان وصادق شادي واعتبروه اخوهم وصديقهم الوفي.

لم يبخل الاربع أصدقاء من مساعدة شادي ولقب في كوريا شيدو نيجو وعرف بين الناس بامانته وصدقه وعدم شربه للخمور وعدم تعرضه للفتيات لتعاليم دينه الإسلامي
غادر شادي كوريا عندما علم بمرض أمه ووعد أصدقائه بالرجوع مرة أخري وسوف يأتي بأمة معه في القريب العاجل.

عاد شادي الى مصر مرة أخري ولكن وجد امه قد شد عليها التعب وابنه خالته تزوجت وتركتها فاتصل على زملائه ليعلمهم بعد رجوعه ف الوقت الحالى
عاد شادي الى كلية الألسن مرة اخري بعد وقفه التعليم لمده عام وفي اول يوم له في الجامعة
دخل شادي بوسامته وجماله وتالقة الى الجامعة وكان محط انظار جميع الفتيات وذهب الى الكافيتريا
شادي: الوحشة الى مش بتسأل عليا
شمس بصدمة: شادي النجار وحشتني اوى.

شادي بضحكة: وانتى اكتر يا مجنونة اخبارك ايه
شمس: الحمد لله مش تبارك ليا
شادي: علي ايه يا موكوسة شكل أبو الهول نطق
شمس: ايوه وعترف ليا بحبه وعملنا خطوبة
شادي: مبروك يا شوشو وشكرا جدا لأنك كنتي بتروحي لامي
شمس: عيب عليك انت صاحب عمري
شادي: طيب يالا على المحاضرة علشان بعد كده اروح الشغل
شمس: يالا يا عمهم
توجهو الى المحاضرة وبعد انتهائها توجهو مرة أخري الى الكافيتريا
شمس: ايه ده مش ديه سلين.

شادي: سلين مين اخت شريف
شمس بخوف: ايوه هيا تعالى بسرعة
كانت سلين تقف امام شابين يحاولون التحرش بيها وهي تحاول المرور فتوجه شادي بسرعة وسحبها وجعلها خلف ظهره
شادي: في حاجة يا كابتن
شاب: وانت مالك هي تخصك
شادي: ايوه تخصني تبقى زملتي
شاب: وايه جاب أولي لسنه ثالثة
شادي: كله منفد على كله
شاب: طيب هاتها وخليك في حالك
شادي: مهيا حالي
شاب: شكلك عاوز تضرب.

ابتدي الشباب يضربو شادي ولكن كان شادي يصد الضربات بحرفيه عاليه وقام بضرب الشباب الى ان جاء أمن الجامعة وامسكو الجميع وتوجهو الى مكتب العميد
العميد: اه المهزله ديه فاكرين نفسكم بلطجية
شادي: يا دكتور هما غلطو فينا
العميد: والهانم فرحانه بلمه الشباب حوليها
سلين بشهقة: انا ابدا والله
شمس بعصبية: انت عارف هي مين
العميد: واحدة فرحانه بنفسها
صوت: الهانم تبقي سلين الاعصر
العميد: انت مين.

الرجل: انا شريف الاعصر اخو الحلوة وزوج الهانم
العميد برعب: انا اسف يا فندم
شريف: ايه حصل
سلين بدموع: هما كانو بيرغمو عليا والله
شادي بهدوء: كفاية دموع وطمني انا موجود
شريف بعصبية: يعني اخوها واقف وانت بتعاكس فيها
سلين: بس هو الى دافع عني
شمس: شريف ده شادي زميلي
شريف: اااااه انت بقي شادي
شادي: ايوه انا شادي
شريف: اهلا وسهلا وشكرا جدا على دفاعك عن اختي
شادي: ولا يهمك احنا اصحاب لو عاوز.

شمس: طبعا اصحاب واخوات كمان صح شريف
شريف: طبعا
العميد: خلاص استاذ شريف انا هعاقب الشباب دول
شريف: أتمني تعمل كده يالا بنات
خرج الجميع من مكتب العميد وستاذن شادي للذهاب الى العمل.

مرت الأيام وكثرت لقائات البنات مع شادي وكان شادي يشرح لسلين كل شي الى ان مر العام انتهت الامتحانات ونجح الجميع
تم جواز شريف و شمس وسط فرحة الجميع وسافرو لقضاء شهر العسل
كثرت لقاءات شادي وسلين وتعلقو ببعض بشده وحبو بعض ولكن وقف المستوى المادي حاجز بين الاثنين ولكن توكل شادي على الله وطلب ميعاد من والد سلين للقاءه وفعلا تحدد موعد له وذهب هو وأمه الى القصر وكان يدعي الله على الوقوف معه.

شادي: مساء الخير
جابر: مساء النور خير
شادي: في الحقيقة انا كنت عاوز آلاء
سوسن: انا حابة اطلب بنتك سلين لابني شادي
جابر: وانت بقي تعرف تعيش بنتي في نفس المستوي ولا هتعتمد على فلوس ابوها
شادي بعظمة: انا راجل وعرف افتح بيت واصرف على مراتي وعمري مهمد ايدي لحد
جابر: انا معنديش بنات للجواز اعرف مقامك الأول وبعد كده تعالى اتقدم اتفضل المقابلة انتهت
خرج شادي و أمه يكسي وجوههم الحزن والحسرة توجهو الى البيت.

انتدمج شادي قى الشغل والدراسة وبعد كل البعد عن شمس و سلين ولم ينسي أصدقائه الكوريين وكان دائم الاتصال بهم
وها قد مر عام بين الاشتياق والحرمان من الحبيب ولكن كان الحب يملئ القلوب ويقوي عزيمتهم
نجح شادي بتفوق واصبح هو المرشح الأول لكرسي المعيد وبالفعل أصبح معيد في الجامعة وكان يدرس لسلين وكانت امام عيونه في كل وقت
زرقت شمس و شريف بولد سماه جابر اسلان بمعني الاسد.

فى يوم علم جميع الطلبه وهيئة التدريس بوفاة والده المعيد شادي النجار
اقيم العزاء وتم الدفن وفي منتصف الليل كان شادي يجلس حزين على امه وفي لحظة سمع صوت خبط على الباب فتوجه الى الباب وفتح ووجد أمامه سلين وكانت ترتدي الاسود واثار الدموع على وجهها وعندما فتح شادي الباب ونظرت له قامت سلين باحضانه بشده ودخلو الى الداخل
شادي: سلين حبيبتي انتى اذاي جيتي هنا
سلين بدموع: كنت عوزة اعذيك فجيت.

شادي: بس كده غلط لو حد شافك هيقول ايه
سلين: شادي انا تعبت انا بحبك وانت بتحبني ليه يبعدنا عن بعض
شادي: طيب اعمل ايه يا قلبي
سلين: تستنا شوية وبعد الأربعين تيجي تطلبني انت دلوقتي معيد وبتحضر الدكتوراه وشغال في شركة بمرتب كبير
شادي: الى في الخير يقدمو رب العباد انتى لازم تمشي علشان الوقت اتاخر يالا يا قلبي
سلين: حاضر يا حبيبي سلام.

مر أكثر من 5 شهور وكان شادي أصبح دكتور في الجامعة فذهب الى قصر الاعصر وطلب مقابلة جابر الاعصر
نزل جابر و شريف و ماجد وسمير
جابر: خير
شادي بأدب: أحب أعرفك بنفسي
جابر بسخرية: عارفك
شادي: لا المرة ديه في فرق انا الدكتور شادي النجار دكتور في كلية الألسن جامعة عين شمس ومدير قسم الترجمه شركة وكنت حابب ارتبط ببنت حضرتك
ماجد: بس انت صغير على كل المناصب ديه
شادي: انا حطيت هدف في حياتي وكنت لازم احققه.

جابر: وانا لتاني مرة بقول معنديش بنات للجواز
شادي: ليه كل ده علشان الفلوس انا والحمد لله عندي الفلوس الى اعرف افتح بيها بيت ومركزي مرموق ممكن اعرف سبب الرفض ايه
جابر بسخرية: يعني انت مش عارف ليه
شادي: لا حابب اعرف
جابر: تمام مينفعش ابن عيلة النجار المنبوذ يناسب عيلة الاعصر
شادي بغضب: احنا فعلا سبنا عيلة النجار علشان نفس طبعك بينظرو للناس من فوق.

جابر: صح كده وياريت تعرف مكانتك وتبعد عن بنتي ياما والله العظيم هاذيك
ماجد بسرعة: لا خلاص هو فهم وهيبعد
شادي: اكيد فهمت مش عاوز تعب امي هدر بعد اذنكم
غادر شادي وترك الجميع خلفة ولكن في صباح اليوم التالى توجهت سلين الى منزل شادي
سلين: يعني بعتني خلاص
شادي: انتي سمعتي كل حاجة اعمل ايه تاني
سلين: تدافع عن حبنا وحياتنا
شادي: مقدرش اقف ادام جابر الاعصر هو ايه وانا ايه
سلين: خلاص نتجوز في السر.

شادي: انتى مجنونة اذاي تطلبي طلب ذي ده
سلين: علشان خاطر وافق
شادي: مينفعش ويستحيل اعمل حاجة غلط ذي كده
سلين: ده اخر كلام عندك
شادي: اصبري يا عمري وان شاء الله كل حاجه هتتحل
تركته سلين وغادرت الى قصرها واصبحت حبيسه غرفتها ولم يتمكن أحد من إخراجها من تلك الحالة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة