قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية زوجة القيصر الجزء الثاني للكاتبة رهف سيد الفصل السادس والعشرون

رواية زوجة القيصر الجزء الثاني للكاتبة رهف سيد الفصل السادس والعشرون

رواية زوجة القيصر الجزء الثاني للكاتبة رهف سيد الفصل السادس والعشرون

يا بنتي ابعدي بقا عني
قالها حازم وهو يسحب كفه من ذراع روما التي نظرت له باستغراب ليردف وهو يشير
انا دلوقت راجل مرتبط وحبيبتي بتغير عليا
عقدت ساعديها باستغراب وهي تردف
وفين الكلام ده لما نطيت عليك من خمس دقايق
شوفت كسره ف عينها شوفت حزن وجع قلبي
طب تعالا نكلم رحمه بعدين نروح نتفاهم مع ريم
اومأ حازم بحزن ثم نظر إلى نافذتها التي ف الأعلى ليردف بيأس
حكم القوي.

اجتمع الجميع للغداء ليردف سيف بتساؤل ل روما
اومال نور فين؟
اهي نازله
نظر سيف لأعلى الدرج ليجدها هابطه بابتسامه وهي تنظر إلى هذا التجمع الأسري التي حرمت منه منذ مده.

أشارت روما إلى المقعد الذي جوارها ابتسمت نوران بحب واكلمت هبوطها وكانها اتبعت مقوله واثق الخطى يمشي ملكاً ما ان جلست حتى نهض كل من ريم واياد لتردف روما بستغراب.

رايحين فين انتوا الاتنين؟
مفيش يا ماما اصل ريم هتبدأ بدات حجز دروس تالته ثانوي
هي ليست بهذا الغباء لتصدق مقولتهم فهي تعلم انهم لا يريدون الجلوس معها لتردف روما بحده وهي تشير الى الطعام.

الدروس مش هطير اقعدوا كلوا الاكل وبعدين نبقي نشوف الدروس
معلش يا ماما انت عارفه ان الدروس لازم بتحجز بدري علشان الضغط بتاع الثانوي ولو على الاكل انا هغدي ريم برا عشان انا كنت وعدها بكده عن اذنكم وبالهنا والشفا يلا يا ريم.

لقد علمت انهم لا يريدون الجلوس معها هم حمحمت بصوت منخفض ثم اردفت لريم بنبره مشجعه.

خذي بالك على شان دي اخر سنه وبعدها ترتاحي من كل القرف بتاع الدراسه
نظره لها ريم باستخفاف ثم اردفت بلامبالاه
ان شاء الله يصير خير
ثم غادرت هي وشقيقها ليردف حمزة بابتسامه بريئه
انا فرحان عشان انتي رجعتي تاني تعيشي معانا ومش هزعلك زي زمان
ابتسمت على الاقل وجدت الحب القليل من احد اخوتها لتردف بحب
انا راجعه عشان تزعلني تاني يا سيدي انا موافقه!

ازاي طلعت حامل؟ انا مش فاهم
قالها عز الدين بجنون ليردف باستغراب وهو يتابع ما حدث في رأسه
يعني هو ممكن من علاقه واحده يحصل حمل؟
بدأ الشيطان بالوسوسه في رأسه ليردف في نفسه
هل فعلت علاقه مع شخص أخر نتج عنه هذا الحمل
استغفر الله لثوان وهو يردف بغباء
ايه اللي انا بفكر فيه ده إن بعض الظن إثم.

بصي انا هرميكي ف السنتر بتاعك ده وحسام مستنيني ف الكافيه اللي جنبك متتلكعيش ها عشان ننجز ونروح نتغدا.

بيس يا حبيبي يا اخويا ياللي هتغديني بيتزا بالسيفود والبيبروني يا عسل
يلا يا بت من هنا
هبطت ريم بحزن ثم نظرت له بضيق رفعت عينيها لتجد تلك الفتيات اللواتي يشيرو إلى سيارة اخيها جائت تلك الفكره السريعه لتشوه سمعته أمامهم لتصفع الباب بقوة ثم ركضت إلى الداخل لينزل هو زجاج النافذه وهو يردف.

كك كسر ايدك لما تيجي انا هوريكي هعمل فيكي ايه؟
سمع صوت ضحكات الفتيات ليدير وجهه ليردف بنفاذ صبر
يحرقك يا ريم الكلب انتي
بدأ يسير قليلاً ليضع السياره في احد الأركان الفارغه ثم هبط دالفاً إلى الداخل باحثاً عن حسام الذي وجده يتجرع كأس القهوه ليردف هو.

واطي اوي طب استني اجي عشان نشرب سوا؟
ضحك حسام بسخريه وهو يردف
ليه كنت خطيبتي ولا مراتي وانا معرفش؟
اطلق إياد ضحكه مائعه وهو يردف بغمزة
وانت تطول؟
عض حسام شفتيه بطريقه غريبه فهمها إياد ليردف بحده مزيفه
في ايه ياض مالك؟
ليردف بغمزة وهو يشير إليه للخارج
ما تيجي؟
ولاا اعدل!
قالها إياد وهو ينادي العامل ما ان جاء حتى اردف بهدوء
واحده قهوه ساده على روح حسام.

ايوة انا مش فاهمه انا مطلوب مني ايه دلوقت انتو الاتنين يحرق معرفتكوا! انا زهقت بجد انتو مش بتحسو.

قالتها رحمه بعصبيه لتبعد روما سماعة الأذن بعيداً عنها قليلاً ليردف حازم وهو يشير لها ان تهدأ.

اهدي يا منار
يا حازم يعني روما هطله وانت كمان اهطل منها انا زهقت منكو لازم تحرقوا دمي كل يوم بكلامكوا الغبي وف الاخر تيجو زي الهبل وتعملوا اللي انا بقولكوا عليه طب ليه بتشلوني اعااا.

اختتمت حديثها بصرخه بسيطه ليردف حازم وهو يرفع كفيه باستسلام
انا مليش دعوة بصي سيكا ها سيكا ها سيكا برابيعه احنا هنشوف شقى عمرك الكبير
قالها وهو يشير إلى روما ثم أشار إلى نفسه مكملاً
وبعدين شقى عمرك الصغير بعدين ندور على أنون والتلاجه
فجأه استمع الاثنان لصوت كان هذا انهاء المكالمه عقب مزحته السخيفه التي انهت الصبر المتبقي ل رحمه لتردف روما بعصبيه.

عجبك كده اهي قفلت ف وشنا
الله وانا مالي يا لمبي انتي اللي غبيه؟
انا اللي غبيه ولا انت اللي قرفتنا بالقلش بتاعك ده؟
أموت انا ف قفشات الأفلام
قالها بطريقه ساخره لتدفعه روما من جانبها وهي تردف
يحرق ابو معرفتك ف الارض انا بكرهك.

كان الفضول يقطع بها اشلاء وهي تحاول معرفه ماذا حدث بالضبط وأين أجلستها روما على الفراش أمامها وهي تردف.

نور روحي انا مش عايزة اضغط عليكي بس انا عايزة اعرف امتى شوفتي عز وايه اللي حصل.

اجتمعت الدموع في عينها مره اخرى لتردف روما وهي تحرك رأسها نافيه
حبيبتي لو مش هتقدري بلاش بس متضغطيش على نفسك
كتمت شهقتها وهي تقوم بسرد ما حدث
انا هحكيلك يا ماما.

كان يراقب تفاصيل وجهه التي من الواضح عليها التفكير ف شئ مهم بدأ يتجرع القهوه بهدوء ليردف حسام بخبث.

هي مديقاك للدرجادي؟
اوي يا حسام تصرفاتها مستفزة وديه مش اول مرة وع...
قاطع إياد حديثه العفوي وهو ينظر إلى حسام الذي بادله بلؤم ليردف إياد بضيق
وانت مالك يا رخم
يا صاحبي متعملش نفسك عبيط احنا مع بعض من اول ما اتولدنا لحد دلوقت
أعاد ظهره إلى الكرسي مره اخرى وهو يستند بهدوء وبدأ يبتلع القهوه ببرود واستفزاز.

ونصيحه ألحقها عشان في حد عايزها
قطب حاجبيه باستغراب وهو يردف
مين ده؟
وضع فنجان القهوه عقب ان فرغ وهو يعاود جلسته إلى الخلف باستفزاز
هو قالي مقولش لحد عقبال ما يجهز نفسوا وهو قرب يخلص بس انا هقولك!
دقق إياد النظر في وجهه وهو يحاول الفهم ليردف حسام مكملاً
إيهاب
نعم!

احنا اسفين يا طنط رحمه!
قالها الاثنان بابتسامه لتردف رحمه وهي ترفع طرف شفتيها بقرف
تقبلته
تابع حازم وهو يردف بجديه قليلاً
شوفي الوكسه الكبيره عشان ندخل على وكستي يا هانم
نظرت له روما بقرف ثم نظرت إلى رحمه وهي تردف
أفتي يا هانم
بصي يا روما متحاوليش تقنعيني بالهبل اللي بتقوليه ده
هبل ايه ف اللي انا بقولو
قالتها باندفاع كبير ليردف حازم وهو يمسك كفيها بتريث
اهدي يا ست حلويات وطي صوتك بلاش انفعال هنتفضح.

يا جماعه صدقوني مش بحبو انا مش بحب إياد مبحبوش انا كنت بحبو حب مراهقه لكن خلاص مراهقتي خلصت وفهمت كل حاجه ممكن بقا تفهموا الكلام ده!

طب فهميني انتي طالما مش بتحبيه بتستخدميني ليه عشان تغظيني اقنعيني عايزك تقنعيني.

قالها حازم وهو يشير إلى رأسه لتردف رحمه وهي تشير له بسخريه
حتى العبيط عرف ألطم على وشي!
نظر له حازم بضيق وهو يردف
يا بنت كوم شكاير الغدارين!
استني انت أركن على جنب انا مش بستخدمك لزفت انا طول عمري بعمل كده مفيش حاجه جديده!

بصي سيبك منها دي هبله ومهما اتكلمنا معاها مش بتفهم وف الأخر بتبقي زي البوبي وبتعمل اللي احنا بنقول عليه.

لكمته في كتفه وهي تردف بغيظ
ما تحترم نفسك أما نشوف خيبتك يا موكوس
اما بالنسبه ليك يا حازم
لف حازم وجهه من عند روما بقرف لينظر إلى رحمه بتركيز
اتفضلي يا سياده الدكتورة المايك معاكي!

ريم لسه صغيره ديه حاجه الحاجه التانيه انت عايش طول عمرك برا ف أمريكا اللي البنات فيها يختلفوا 180° درجه عن مصر ف ممكن نقول عشان انت معندكش اختلاط كبير ب البنات هنا ف انت أعجبت ب ريم ركز على كلمه أعجبت ب ريم ديه وانت الصراحه اتسرعت اما قولتلها انك بتحبها وبكره يا بيبي هتقابل بنات اشكال وألوان زي ريم وممكن احسن و اسوء ف اهدى على نفسك لو سمحت.

رحمه انا بكرهك!
قالها حازم وهو يغلق جهاز الحاسب لتسند روما ظهرها على الأريكه خلفها ثم بدأت بحك رأسها بعنف وهي تردف.

رحمه عايزة خرطوش يجي ف تفكيرها ويريحني منها
بجد قفلتني وفصلتلي اليوم الله يسامحها.

ازاي يعني إيهاب؟
مد حسام يده ليمسك ذقن إياد باستفزاز
يعني إيهاب هيناسبكوا ف روما يا كوكو
دفع إياد كفه بعنف وهو يردف بحده
هقوم اكسر الكافي على دماغك اعدل يالاا وبلاش لكاعه معايا واسلك
انت عايز ايه دلوقت الحق عليا اني بنصحك وبقولك ان إيهاب هياخد خطوة ويروح يخطبها.

هو ايهاب بيحبها؟
اعتدل حسام وهو يرد بسخريه وطريقه شعبيه
نعم يا ادلعادي؟
نظر له اياد بقرف ليكمل حديثه وهو يرفع حاجبيه بسخريه
والله انت تبقي اهطل انت مش شايف شكلو كان عامل ازاي اما شافها ف المطار وكل يوم بيتكلم معاها ويسأل عليها وقبل ما تسافر لما كانوا ف مدرسه واحده فاكر كان بيتعامل معاها ازاي يا شيخ اتقي الله ده انت كنت بتضرب روما بسبب تعاملها مع إيهاب عشان كان باين انو بيحبها.

اخذ نفس عميق ثم عاد بظهره إلى الخلف مكملاً
و الولد طلع ابن حلال وهيجي يتقدملها ويدخل البيت من بابو
شهق حسام بقوة وهو يشعر بقطرات الماء التي احتضنت وجهه ليلتفت له اغلب الموجودين ب الكافيه ليمسح حسام وجهه وهو ينظر لهم بابتسامه صفراء.

اصلي قولتلو ان انا بفكر افركش معاه.
لتزداد نظرات إياد كره في تلك اللحظه جلست ريم وهي تردف بسخريه
انا قايله اساسا انكو سيكي ميكي بس مصدقتونيش
قومي يلا انا مش ناقص قرف خلينا نروح
نظرت له باعين حزينه وهي تردف
انا جعان مكلتش حاجه هعيط؟
انجزي يلا
نهض ثم نظر إلى حسام الذي كان يقوم بتنضيف المياه مردفاً
وانت حسابك معايا بعدين.

في تجمع عائلي تشهده العائله منذ مده أدارت روما وجهها نحوهم وهي تبتسم بحب أخيراً قد لُم شملها من جديد
قطع صمتهم صوت مروان وهو يبتلع باقي الطعام الذي في فمه مردفاً
روما متقدملك عريس
لعق حازم أصبعه وهو يردف بضحك
قولو خليه يراجع نفسو يعني جواز و روما مع بعض
أخيراً روما كبرت وهتتجوز مين العريس يا مروان
قالتها روما بفرح لأبنه شقيقها ليردف مروان بابتسامه
إيهاب وانا الصراحه موافق الولد مفيهوش غلطه.

في تلك اللحظه نظر إياد إلى حسام هل حقاً صدق حديثه ثم نظر إلى روما بصدمه عندما أجابت بابتسامه خجل.

ايوة يا بابي موافقه اتجوز إيهاب
ثوان وانطلقت روما ب عدة زغاريد وتبعتها شهد فرحة بها.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة