قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السادس والأربعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السادس والأربعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السادس والأربعون

كان الجميع متلهفاً لمعرفة أي أرقام سوف يحصلون عليها، فقد قام المدرب بطي جميع الأرقام وبدأ الجميع في انتقاء ورقته و انتظار معرفة منافسه...
المدرب: أنا فرنطت الورق كله، يالا كل واحد يمد ايده ويسحب رقم، وأنا أخر واحد هسحب رقم، وطبعاً المحظوظ هو اللي هيلاعبني...!
معتز في نفسه: تقصد المرحوم هو اللي هيلاعبك
زياد: اوك، استعنى ع الشقى بالله
المدرب لمعتز: اتفضل.

معتز: يا منجي من المهالك يااااا رب، قل أعوذو برب الفلق
المدرب لنور: اتفضلي اسحبي رقم
نور: حاضر
المدرب لحسام: اتفضل
حسام: تمام
وليد: أنا هسحب ورقتي
عمر: يالا يا كابتن خلينا نشوف هنلاعب مين ونفرمه
زياد: يا سلام لو تكون من نصيبي
عمر: يااااه، ده يوم المنى لما تكون واقع تحت ايدي
مازن: أنا سحبت ورقة
رامي: وانا تمام.

المدرب: كل واحد يفتح الورقة بتاعته ويقول رقمه، وزي ما فهمتكم أن رقم 9 هيلاعب رقم 2 ورقم 6، رقم 1 هيلاعب رقم 5، رقم 3 هيلاعب رقم 8، ورقم 4 هيلاعب رقم 7، هنبدأ من ع اليمين، اتفضل يا حضرت الرائد..
بدأ الجميع في فتح أوراقهم، وكانت النتائج كالأتي...
معتز وهو يفتح ورقته: اشمعنا أنا الأول، يا رب استر، أنا رقم رقم، لأ مش ممكن رقم 1...
المدرب: كويس
وليد: ممم، طلعلي رقم 7، يعني هلاعب كده مين؟

المدرب: هتلاعب صاحب الرقم 4، وده لسه هنعرفه لما نشوف باقي الأرقام
حسام: أنا رقم 8
معتز: ايه ده يعني أنا مش هلاعبك، الحمد لله
حسام: ياخي ده أنا ربنا بيحبني إني مش هلاعبك، كان زماني اتفقعت من عمايلك
معتز: الحمدلله، ربنا اللي عالم بيا
عمر: أنا رقم 6
المدرب: مممم، يبقى انت هتلاعب اللي هيطلعله رقم 9
عمر وهو ينظر لزياد: وأنا جاهز أطلع أيمانه
المدرب: الباقي يكمل فتح أوراقه لو سمحتم
مازن: أنا رقم 3.

المدرب: يبقى حضرتك هتلاعب الرائد حسام
مازن: اوك
معتز: الحمدلله لسه الأمل موجود ان ألعب مع بنت حماتي المستقبلية
زياد بضيق بعد أن فتح ورقته: أنا رقم 2
عمر: يا خسااااااارة، كان نفسي ألعب قصادك
المدرب: معنى كده ان الرائد زياد والرائد عمر هيلعبوا مع صاحب الرقم 9
رامي: أنا رقم 4
معتز: ايه ده يعني انت هتلاعب وليد يا رامي؟
رامي: اه
وليد: كويس مش بطال
معتز: كده معدتش فاضل إلا رقمين، ياااااا رب، قربت خلاص من حلمي...

المدرب وهو يفتح ورقته: وأنا رقمي 5!
معتز: يعني هتلاعب مين؟
المدرب: ان شاء الله سيادتك!
معتز: هااااااااار اسود عليا وع اللي جابوني، وقع في قرعتي البيج شو! ماكنش يومك يا معتز، يا فرحة نجلاء فيا، كان بدري عليا، حسرة قلبي ع شبابي اللي راح هدررررر
حسام معلقاً: معنى كده ان صاحب الرقم 9 هو...
نور بفزع: أنا معايا الرقم 9
الجميع: نور!
معتز بحزن شديد: ليه يا ربي مخلتش البونية الغلبانة دي تلاعبني.

زياد: يعني ايه الكلام ده؟
المدرب: يعني الاستاذة هتلاعب سيادتك مرة، والرائد عمر مرة
عمر بفرحة: متقلقيش يا نور، أنا هبقى حنين معاكي
نور لنفسها: يا ربي يعني أنا مش قادرة ع واحد، هلاعب اتنين سوا، ده ايه النحس ده، لأ ومش أي اتنين، ده زياد وعمر والاتنين أنأح من بعض!
زياد بضيق: لأ انا مش موافق ع الكلام ده، ازاي هي تلاعب اتنين
المدرب: دي القواعد يا حضرت الرائد
زياد بنرفزة: لأ لازم تتغير.

المدرب: أسف، مقدرش، حضرتك عارف ان طالما وضعنا شروط وقواعد للعبة استحالة تتغير، ومن فضلكم يالا عشان نبدأ
اتخذ الجميع وضعية الاستعداد لبدء التدريب و...
معتز: ولا تحسبن الذين قتلوا في سبيل الله أمواتاً بل احياء عن ربهم يرزقون
المدرب: اطمن يا حضرت الرائد معتز، انا هاكون خفيف معاك
معتز: لأ ماهو واضح، هتوحشوني يا عيال، خدوا التي شيرت ده، يمكن يبقى ذكرى
المدرب: يالا..
معتز: اشهد أن لا إله إلا الله، هيلا هوووب.

وليد: جاهز يا رامي
رامي: تمام يا عريس
وليد: طب كويس انك عارف اني عريس عشان تاخد بالك، فاهمني طبعاً
رامي: عيب عليك، اطمن، مستقبلك مضمون
حسام: يالا يا مازن
مازن: انا مستعد
حسام: يبقى ناخد وضع الاستعداد
مازن: اوك
نور: بصوا بقى انتو الاتنين، أنا ماليش في جو الأكشن والضرب ده، انا بصراحة معرفش اعمل أي حاجة خالص
عمر مقاطعاً: اهدي ومتقلقيش، أنا هبقى حنين ع الأخر معاكي
زياد بضيق: لا والله، وده من امتى ده؟

نور لعمر: أنا واثقة فيك يا حضرت الرائد بس برضوه خلي بالك عليا وانت بتلعب
عمر: اطمني، مع عمر هتنسي نفسك خالص
زياد: اللهم اخذيك يا شيطان، وأنا سيادتك؟
نور لزياد: بصراحة أنا، أنا مش ضمناك
زياد: يا شيخة، وضامنة البيه
نور: بصراحة أه
زياد: صبرني يا رب
عمر: هتبدأي مع مين فينا الأول
نور: آآآ، معاك
عمر بفرحة: ايوووه بقى، خليها تحلو..
زياد: سمج!

عمر: قوليلي بقى يا قمر تحبي نسخن الأول ونبدأ ع الهادي وواحدة واحدة، ولا لأ، قوليلي ليكي في ايه بالظبط، و فهميني دماغك وأنا هريحك ع الأخرررر
نور: ممممم، سيبني أفكر
زياد: هي قضية! اتنيلي اديلوه شلوت خلينا نخلص
نور: الله! ماتسيبني أركز وأشوف هنلعب ايه؟
عمر بخبث: ايه رأيك نلعب عريس وعروسة؟
زياد: ما تحتررم نفسك؟ هو انت مفكرها دخلة! ده تدريب مهبب وابن ستين في سبعين...

نور: بصراحة انا مش عارفة حاجة، شوف انت المناسب ليا وعلمني
عمر: سيبلي نفسك وأنا هنسيكي الدنيا كلها
زياد بضيق: يااااااااااااا رب!
بدأت نور تدريبها مع عمر، والذي كان بمثابة حمم بركانية ملتهبة تُصب فوق رأس زياد، فقد كان ينفجرغيظاً مما يقوم به عمر مع نور...
زياد بضيق: الله يقطع المعسكر ع التدريب ع المدرب ع عمر في ساعة واحدة، أل أنا كنت ناقص حرقة الدم دي!

قام عمر بامساك ذراع نور ثم أدارها في خفة لتصبح مكبلة في أحضانه
عمر: دي بقى بنسميها حركة التثبيت
زياد بضيق: ثبت ياخويا ثبت، ماهي جيالك ع الطبطاب
نور: أها، لأ حلوة وسهلة فعلاً
زياد: يا مثبت العقل في الدين يا رب
عمر: حلوة عشان انتي اللي معايا، عاوز أوريكي حركة الشقلبة
زياد: اتشقلبوا عليك بدري يا زفت الطين
نور: لأ بس أنا كده ممكن أقع وأتخبط.

عمر: تقعي وأنا موجود؟ عيب عليكي، ده أنا هشيلك وأحطك جوا رموش عنيا قبل ما تتخبطي
زياد: اتشالت مربعن يا شيخ
نور: هههههههههه ميرسي
عمر: قمر يا ناس، انتي عارفة كان المفروض مكاني مايبقاش هنا، كان مكاني آآآ...
زياد مقاطعاً: كوكب زحل يا وش البومة، مش هنخلص بقى، عاوز أشتغل أنا
نور: الله! مش بندرب
زياد: بتدربوا ولا بتتمرأعوا
المدرب: Stop!

معتز: اخيرااااااااااااا، أنا مش مصدق نفسي اني لسه عايش، ده انا اتبهدلت بهدلة، الحمدلله يا رب
المدرب مكملاً: الرقم 9، أقصد يعني الاستاذة تبدل وتدرب مع صاحب الرقم 2 وهو الرائد زياد
عمر بضيق: هو أنا لحقت!
زياد: أحسن
المدرب: في timer موحد للجميع، ووقتك خلص
عمر: يوووه، مكونتش اعرف
زياد بخبث: يالا يا نور
نور بقلق: آآآآ، استر يا رب.

بدأ زياد تدريبه مع نور والذي كان بمثابة مصارعة حرة غير متكافئة بالمرة، حيث قام بإدارة ذراع نور للخلف وثنيه والضغط عليه بقوة..
زياد: دي بقى حركة التثبيت اللي على حق
نور: آآآآآآآه
زياد مكملاً: عاوزة تعرفي حركة الشقلبة أهي
قام زياد بعدها برفع نور عن الأرض وإدارتها في الهواء ثم القائها على ظهرها وتثبيت يديها على الأرض
نور: كفااااااااااااااية
زياد: ده لسه في حركات كتير، اصبري انتي بس ع رزقك.

نور: مش عاوزة حاجة
زياد: وانا وقتي لسه مخلصش...!

في منزل طاهر السويفي
رباب: لازم نوصل لحل يا طاهر وإلا هتحصل كارثة
طاهر: ماهو مافيش قدامنا غير ان زياد يوافق انه يتجوز نور
رباب: ده لازم اللي يحصل
طاهر: طيب احنا عاوزين نفكر ازاي نفتحه في ده، ونقنعه بالموافقة في أقل من اسبوع
رباب: اسبوع كتير، ده احنا محتاجين يومين تلاتة، المفروض هدى هتكلم قرايبها النهاردة وتحدد معاهم معاد كتب الكتاب
طاهر: مممم..

رباب مكملة: احنا معدناش وقت نضيعه، لازم أنا وانت نحدد المعاد وما على زياد إلا التنفيذ
طاهر بعد لحظات من التفكير: الظاهر اننا مضطرين نعمل كده
رباب: حتى لو مكنش في الموضوع ده، بصراحة أنا كنت هزعل ان زياد ماينسبش بنت من بنات هدى الحديدي
طاهر: الحق يتقال ولاد اللواء عبد الرحمن الله يرحمه متربين وأخلاق، زي أبوهم بالظبط
رباب: ايوه، وانا كان صعبان عليا اننا نضيع نور من ايدينا
طاهر: اها..

رباب: احنا نتوكل على الله ونبلغ هدى بمعاد كتب الكتاب، ومايبقاش قدامنا غير اقناع زياد بالجوازة
طاهر: ممم، احنا مضطرين لده.

في منزل عبد الرحمن فوزي
اتصلت رباب بالسيدة هدى لتبلغها بالقرار النهائي الذي توصلت له مع زوجها طاهر..
رباب هاتفياً: ألووو، السلام عليكم، ازيك يا هدى
هدى ويعلو صوتها نبرة حزن: وعليكم السلام، ازيك يا رب يا أختي
رباب: صلي ع النبي كده واسمعي اللي هاقولهولك
هدى: اللهم صلي وسلم عليه
رباب: أنا اتفقت مع طاهر جوزي ان معاد كتب الكتاب هيكون الاسبوع الجاي
هدى: طب وزياد؟
رباب: متقلقيش، دي مهمتي أنا وأبوه نقنعه بده.

هدى: بس، بس
رباب: مش قدامنا إلا اننا نحط العيال قدام الأمر الواقع، وإلا هتحصل كوارث
هدى: ماهو أنا خايفة من كده
رباب: وبعدين بعيد أن أي مشكلة، احنا من الأول قايلين اننا عاوزين نناسب بعض، مش فارقة بقى الطريقة هتكون ازاي، بس المهم اننا في الأخر نبقى نسايب وعيلة واحدة
هدى: ربنا يعديها ع خير
رباب: ان شاء الله خير...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة