قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السابع والثلاثون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السابع والثلاثون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل السابع والثلاثون

أخبرت نور عائلتها بذلك التدريب الاجباري الذي ستضطر أن تقضي فيه أسبوعاً خارج المنزل..
هدى: أنا هكلم اسماعيل أقوله يشيل اسمك منه
نور: أنا حاولت والله معاه، بس هو مصمم
هدى: ازاي يعني بنت تغيب لمدة اسبوع في مكان منعرفش عنه أي حاجة
نور: هو قال ان المعسكرات دي بتبقى مجهزة بكل حاجة عشان خاطر المتدربين و..

هدى مقاطعة: انتي بنت مش راجل، وأي حاجة بتعمليها بتبقى محسوبة عليكي، وبعدين عاوزاني أوافق انك تغيبي اسبوع عني وأقف أتفرج، لا يمكن ده يحصل، أنا هطلبه فوراً
نور: يامامي، لو سمحتي اسمعيني بس
هدى وهي تطلب رقم اللواء اسماعيل: اسكتي انتي
قررت السيدة هدى أن تطلب اللواء اسماعيل لتطلب منه أن يعفي ابنتها نور من حضور ذلك التدريب..
هدى هاتفيا: سلامو عليكم، ازيك يا اسماعيل
اللواء اسماعيل: ...

هدى: ايه اللي بيحصل ده يا اسماعيل، دورة ايه دي اللي عاوز بنتي تشارك فيها، لأ وكمان تبات بره لوحدها، هو احنا بتوع الكلام ده
اللواء اسماعيل: ...
هدى: لأ برضوه ماينفعش
اللواء اسماعيل: ...
هدى: وأنا ايه اللي يضمنلي ان محدش يتعرضلها ولا يضايقها
اللواء اسماعيل: ...
هدى: بس برضوه، أنا خايفة عليها دي بنتي، وبعدين متنساش انها بنت المرحوم عبد الرحمن صاحبك ولا نسيته هو كمان؟
اللواء اسماعيل: ...

هدى: والله لو جرالها حاجة كلامي هيبقى معاك انت
اللواء اسماعيل: ...
هدى: ماشي يا اسماعيل، سلام
هدى: خلاص يا نور، هتروحي التدريب، بس اوعديني بحاجة واحدة
نور: ايه يا مامي؟
هدى: انك تحافظي ع نفسك مهما حصل، وأوعي تسمحي لأي حد مهما كان انه يهز ثقتك في نفسك أو يقلل من قيمتك
نور: حاض يا مامي، أوعدك
هدى: خليكي واثقة في نفسك وفي قدراتك مهما كان اللي قدامك أقوى منك
نور: حاضر.

هدى: وخلي بالك من نفسك، انتي عارفة غلاوتك عندي انتي واخواتك ومش هستحمل الهوا الطاير عليكم
نور: ربنا يخليكي لينا يا أحلى مامي في الدنيا
أعدت نور حقائبها وودعت أسرتها وأنطلقت في طريقها إلى الإدارة بصحبة صديقتها ريم التي أصرت اصراراً شديداً على أن توصلها بسيارتها...
نور: يا ريموو مكنش لازم تتعبي نفسك
ريم: تعب ايه بس، انتي بتسمي سواقة العربية دي تعب
نور: بدل ما أعطلك ولا حاجة.

ريم: حوش حوش الشغل اللي مقطع بعضه، يا بنتي أنا بعاني من فراغ قاتل وما بصدق ألاقي أي حاجة أعملها أضيع بيها وقتي
نور: أها
ريم: وبعدين، أنا، أنا
نور: انتي ايه
ريم: بصراحة كده كنت عاوزة أشوفك..
نور بغمزة: أنا برضوه
ريم: يعني
نور بخبث: ممممم، ع العموم حسام هيكون موجود
ريم بلهفة: بجد؟
نور: طبعاً
ريم: آآآ، قصدي يعني كلكم موجودين
نور: يا بت انتي بقيتي مكشوفة خااااالص قدامي، مش ناوية بقى تقوليلي ايه اللي بينك وبينه.

ريم: هه، ولا حاجة م، محاضر وبس ما أنتي عارفة
نور: عليا برضوه
ريم: الله بقى يا نانووو مش تبقي غلسة
نور: ماشي، هعديها بمزاجي، بس محدش هيجبلك أي خبر عنه غيري
ريم: خلاص أنا هأقولك
نور: ها قوليلي.

ريم: بصي الحكاية وما فيها إن في استلطاف بيني وبين حسام من بعد ما عرف اني صاحبتك وبنت خالة مرات صاحبه، فحب يعوضني عن اللي عمله واتنازل عن البلاغ والمحضر اللي عمله، وطلب يقابلني بس لما يرجع من التدريب اللي عندكو عشان في موضوع مهم عاوز يفاتحني فيه
نور: مممم، واظن أنا كده ابتديت أخمن ايه هو الموضوع
ريم: ماشاء الله ذكية ولماحة
نور: طبعاً.

وصلت نور إلى مقر الادارة ووجدت تجمع العديد من الأفراد والقادة في انتظار الأوامر، ثم لمحت من داخل السيارة زياد وباقي الفرقة يتحدثون سوياً و...
ريم: حسام مش باين
نور: ماهو واقف هناك اهو
ريم: فين
نور: بصي ع شمالك
ريم: ايوه ايوه، شوفته خلاص، ماشاء الله قمررر
نور: الله يرحم أيام ما كان الولاد هما اللي بيعاكسوا البنات
ريم: هييييح، دوام الحال من المحال يا أوختشي.

نور: طيب، هسلم انا بقى عليكي عشان أنزل أنضم للفرقة
ريم: خدي بالك من نفسك ولو عرفتي تكلميني كلميني
نور: والله لو نفع هاكلمك ع طول
ريم: ولو المز قالك حاجة عني قوليلي ماشي
نور: مممم، الوقتي بقى مز
ريم: خلاص بقى يا نانووو، ويا بخت من وفق راسين في الحلال
نور: ماشي يا ست ريمووو
ريم: لا إله إلا الله
نور: محمد رسول الله.

ترجلت نور من سيارة ريم التي رحلت بمجرد أن أوصلتها وبعد أن ألقت نظرة خاطفة على حسام، توجهت نور إلى حيث يقف أعضاء فرقتها..
نور: صباح الخير عليكم جميعاً
معتز: يا صباح الصباح واللي جاي أحلى من اللي راح
حسام: صباحك فل
وليد: يا صباح الخير
زياد: أهلا
استأذنت نور في الحديث مع وليد على انفراد..
نور لوليد: مبروك يا عريس
وليد: الله يبارك فيكي
نور: ازي عروستك
وليد: بخير الحمدلله
نور وهي تقدم له هدية مغلفة: اتفضل.

وليد: ايه ده؟
نور: دي حاجة بسيطة بمناسبة جوازك
وليد: والله مافي داعي
نور: لأ ازاي مش ينفع، انا المفروض اجي ابارك بس عشان ظروف التدريب وكده فمكنش في وقت، فدي حاجة بسيطة
وليد: شكراً يا نور، والله انتي انسانة مافيش زيك وكلك رقة وذوق
نور: الله يخليك ياااا رب
ثم جاء عمر مقاطعاً لحديث الجميع و...
عمر: ازيكم يا رجالة
حسام: الله يسلمك يا عمر
معتز: بخير
زياد: تمام
عمر: الله أومال فين نور؟ مش هي جاية معاكو.

زياد: وانت مالك؟ هي تخصك في حاجة
عمر: بسأل ياعم زياد عليها عادي، هو السؤال حُرم يعني
معتز: نور واقفة هناك أهي
عمر وقد رأها: أها، طيب متشكر، أشوفكم بقى بعدين، سلام يا رجالة
لمحت نور الكابتن رشا تقف بصحبة اثنتين من الفتيات، فأسرعت إليها لتلقي عليها التحية و..
نور: كابتن رشا، ازيك؟
رشا: أهلاً يا نور ازيك، أخبارك ايه؟
نور: الحمدلله
رشا: أحب أعرفك دول أصحابي وفاء ونادين
نور: أهلا بحضراتكم
وفاء: أهلا نور.

نادين: هاي نور
وفاء: تعالي يا نادو نشوفلنا مكان في الباص
نادين: اوك
انصرفت وفاء بصحبة نادين للبحث عن مكان خالي في الباص لحجزه لهن، بينما ظلت نور مع الكابتن رشا يتحدثان سويا...
نور: بجد أنا فرحانة أوي يا كابتن أنك هتكوني معانا في الدورة
رشا: شكراً يا نور.

نور مكملة بسعادة: انتي مش متخيلة أنا أد ايه كنت متوترة ان، ان يعني هاكون لوحدي وكده، لكن دلوقتي أنا أطمنت ان معايا بنات وان كلنا هنكون سوا وفريق واحد مع بعض وه...
رشا مقاطعة: مين قالك ان احنا هنكون سوا
نور: الله مش انتي طالعة معايا يا كابتن
رشا: اه أنا فعلاً طالعة الدورة لأنها اجباري ع الكل، بس ده مش معناه اننا هنقعد سوا
نور: مش فاهمة.

رشا: يعني اللي أقصده ان انا هاكون تبع الفرقة بتاعتي اللي هي نادين ووفاء وبنتين كمان بس لسه مجوش
نور: طب وأنا؟
رشا: انتي ايه؟
نور: أقصد يعني أنا هاكون تبع مين؟
رشا: اكيد طبعاً تبع فرقتك
نور: ما أنا عارفة اني هاكون تبع فرقتي، أقصد يعني هنام فين وأقعد مع مين
رشا: فرقتك
نور بدهشة: نعم؟
رشا: ايوه يا نور، المفروض تكوني عارفة ده
نور: بس، بس أنا، أنا بنت وهما، هما كلهم شباب.

رشا: مش عارفة والله يا نور النظام هيكون ازاي معاكي، بس المعهود ان أعضاء كل فرقة بتقعد مع بعضها طول فترة التدريب وبيتشاركوا في كل حاجة لحد ما يجي اليوم الختامي وده بيبقى يوم التنافس بين الفرق لاختيار الأداء الأفضل لأحسن فرقة في كل المجموعات
نور وقد ظهر عليها التوتر الشديد: طب ده معناه اني مضطرية كده اقعد مع، مع..

رشا: بصي يا نور ده النظام المتبع هنا من زمان، وعشان كده أنا فرقتي كلها بنات عشان نكون ع راحتنا
نور: طب أنا ماينفعش اكون معاكو؟
رشا: للأسف مش هينفع، لأن المفروض انتي هتكوني منافسة لينا مع فرقتك، وبعدين ماشاء الله فرقتك مش محتاجة منافسة دول 5 مرات ع التوالي بياخدوا المركز الأول في النوع ده من التدريبات
نور: يكسبوا ولا يخسروا مش فارق معايا الوقتي، أنا بس عاوزة اعرف أنا وضعي هايكون ازاي!

رشا: مقدرش افيدك الصراحة، المفروض تكون عندك خلفية ومظبطة مع فرقتك
نور: طب هل ينفع يكون ليا مكان لوحدي أو...
رشا مقاطعة: لأ معتقدش، لأن احنا قبل كده طالبنا بده بس الادارة رفضت وقالت ان ده تدريب جماعي ولازم الكل يلتزم بالقواعد المتبعة فيه، وعشان كده دايماً فرقتي بنات
نور: طب والعمل ايه الوقتي
رشا: مش عارفة..
وفاء من بعيد: تعالي يا رشا، أنا حجزتلنا مكان في الباص، يالا أوام بدل ما يروح
رشا: حاضر، جاية اهوو.

وفاء: اوك
رشا: معلش يا نور مضطرية أمشي عشان الحق مكان لأحسن معانا وحوش ما بيصدقوا، وربنا يوفقك، باي
نور: هه، اتفضلي، ان شاء الله، باي
وقفت نور تفكر مع نفسها كيف ستتصرف في ذلك المأزق الذي وقعت فيه، فهي عليها الآن أن تمكث بمفردها مع أعضاء فرقتها الخاصة لمدة أسبوع كامل..

نور لنفسها وعلى وجهها الحيرة: ياااااا ربي، أعمل أنا ايه الوقتي في النصيبة اللي وقعت فيها دي، ازاي هاقعد معاهم لوحدي، أنا كنت مفكرة ان في مكان للشباب ومكان للبنات، اتاريها متقسمة فرق، طب هتصرف ازاي، وده مش يوم لأ اسبووووع، يالهووووي! والأنأح من ده كله ان زياد اللي مش طايقني نص ساعة على بعضها معاه هاكون بوزي في بوزه طول الأسبوع، ياااااني ده مش بعيد يموتني ولا يدفني بالحيا لو عصبته، أيوه هو مجنون ويعملها، اعمل ايييييييييييه...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة