قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والأربعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والأربعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الرابع والأربعون

سامح: ايه رأيكم نعمل فرحهم حدانا في البلد؟
هدى بقلق: ب، بتقول ايه؟
سامح: اللي سمعتيه يا مرات عمي، مش هما خلاص ناويين يتجاوزوا، ليه بجى نخلي الفرح اهنه، وكل أهلنا وحبايبنا هناك!
هدى: بس، أصل الحكاية ان...
سامح: في ايه يا مرات عمي؟ مش مبسوطة من الفكرة، ده أبوي الحاج فاروق بنفسه هو اللي موصيني ان فرح بنت أخوه المرحوم يتعمل هناك، ولا البيه جوزها مستعر منينا لا سمح الله!
هدى: لأ مش كده والله بس..

سامح: من غير بس يا مرات عمي، أبوي جال كلمة وان شاء الله الفرح هيبجى هناك
هدى: ربنا يسهل
سامح: هستنى منك تلافون تخبرينا فيه بالمعاد عشان نستعد
هدى: ان شاء الله
سامح: كان نفسي اجعد أكتر من اكده، وأشوف بت عمي وأباركلها بنفسي، بس ملحوقة ان شاء الله، في الفرح هباركلها بنفسي و، و، ربك يعمل اللي فيه الخير
هدى: لسه بدري يا، يا سامح، ده انت لسه مخدتش واجبك، الحاجة الساقعة بسرعة يا نايا.

سامح: لأ أنا كده تمام، وماتنسيش يا مرات عمي، تبلغينا بالمعاد بالكتير ع بكرة عشان نجهزوا كل حاجة للعرايس
هدى: بكرة!
سامح: ايوه، عاوزين نفرح
هدى: ربنا ييسر
سامح: استأذن أنا، سلام يا، يا مرات عمي
انصرف سامح وترك هدى ونايا يعانيان من هول القنبلة التي ألقاها في وجه كلتاهما...

نائل من داخل غرفته: ماما يا ماما، انا وقعت من الجوع خلاص، مين كان بره؟ ما حد يرد عليا، يا عالم ياللي في البيت ياهووووو، مالهم دول ساكتين كده ليه ومحدش معبرني
نايا: هنعمل ايه في المصيبة دي يا مامي؟
هدى وقد جلست على أقرب مقعد: مش عارفة، والله ما عارفة يا بنتي
نايا: أنا قولت من الأول ان زيارة الزفت سامح لينا دي وراها كارثة
هدى: العمل ايه يا ربي الوقتي
نايا: ده بيقول بكرة لازم نبلغه بمعاد فرح زياد ونور.

هدى: وزياد أصلاً لحد الوقتي مردش عليا
ناياا: طب هنتصرف ازاي؟
هدى بعصبية شديدة: معرفش، معرفش، أنا حاسة ان مخي اتشل ومش عارفة أفكر
نايا: اهدي يا مامي، ان شاء الله هتدبر
هدى: أنا لازم أكلم رباب تساعدني في الموضوع ده
نايا: أيوه صح، أنطي رباب ممكن تقولنا ع أي حل
أسرعت هدى بالاتصال برباب لكي تخبرها بما جد لديها..
هدى هاتفياً: ألووو، أيوه يا رباب، الحقيني في كارثة هتحصل
رباب: خير يا هدي في ايه؟ طمنيني؟

هدى: اللي حصل إن...!

عودة إلى المعسكر مرة أخرى
تجمع معظم الأفراد بالقرب من المنطقة الخاصة بالسباحة، كان معتز ووليد وحسام ينتظرون وصول زياد ونور حتى يبدأوا تدريباتهم...
معتز: ايه اللي أخركم كل ده
زياد: عادي يعني
نور: ...
حسام: طب يالا بينا، عارفين هنعمل ايه
وليد: زي كل مرة، ايه الجديد يعني
نور: هنعمل ايه؟
معتز: هنط
نور: تصدق مكونتش اعرف.

حسام موضحاً: بصي احنا هنطلع ع السلم اللي هناك ده فوق حمام السباحة وهنط من على مسافات مختلفة، مرة 5 متر، ومرة تانية 7 متر ومرة 10 متر
نور في نفسها: يالهوي
معتز: وخدي التقيلة بقى في مسافة 20 متر ودي للمحترفين، مش لأي حد يعني
نور: طب ما كده الواحد ممكن يقع ع جدور رقبته تتكسر
معتز: ليه هو الواحد هينتحر؟ ماهو هينط جوا حمام السباحة مش براه، انتي الظاهر فاهمة النطة غلط
نور: طب مافيش نطة مسافة متر.

معتز: لأ في، بس ده وسيادتك بتعدي على لامؤاخذة بركة مياه في الشارع وخايفة هدومك تتبل
نور: أها
زياد وقد خلع تيشرته: جاهزين يا رجالة
حسام: تمام
وليد: أيوه
معتز: كله على الله
زياد: وانتي يا نور، جاهزة ولا هتفضحينا
نور: أفضحكم، ليه ان شاء الله، أنا، ب، بعرف أعوم، أه ع أدي بس بعرف
زياد مستهزءاً: عوم كلابي يعني
نور: ايه كلابي دي، لأ بعرف أعوم أحسن منك
زياد: والله شكلك فشارة وبايعة أونطة.

نور: لأ انا مش فشارة وأقدر أنط من اعلى مسافة من غير ما يتهزلي رمش
زياد: لا والله، طب خلاص ورينا مهاراتك العالية يا ست المحترفة
نور بتحدي: اه هوريك
حسام: خلاص يا نور، زياد بيهزر معاكي
وليد: متخديش الأمور جد
زياد: يا عم هي جبانة ومش هتعرف تعمل حاجة، دي أخرها تنط Start وتمسك ال board
نور: مين دي اللي تنط start! أنا هنط من أعلى نقطة وهوريك
زياد: يا بت انتي شكلك ريش ع مافيش، مش هتقدري.

نور: ماتستفزنيش، انت عارف كويس اني أقدر أعمل كده
زياد بسخرية: لأ مش هتقدري، انتي بؤ ع الفاضي
اتجهت نور نحو السلم الخاص بحمام السباحة لتصعد إلى منصة القفز العليا حتى تقفز...
زياد مكملاً استهزائه بنور: هههههههههه ماتخديش الأمور ع صدرك والنبي، ويالا انزلي من عندك وبلاش هبل
نور بتحدي: لأ مش نازلة، وهطلع وأوريك ازاي بنط
زياد: جبانة مش هتقدري.

معتز: نور الحاجات دي مافيهاش هزار، وانت يا عم زياد مش ضاربة معانا تريقة
زياد: ما أنا بقولها تتنيل ترجع تقف هنا وتشوف الرجالة اللي بجد بيعملوا ايه
نور في نفسها: لازم أوريه اني مش جبانة وأعرف أنط كويس زيي زيه، بس، بس المسافة عالية أوي، أنا، أنا خايفة، بس، بس مش هستسلم، لازم احاول.

صعدت نور إلى مسافة ال 10 أمتار لكي تقفز، كانت نور في قمة خوفها و توترها ورغم هذا فضلت أن تحاول على أن تتراجع وتخسر أمام زياد..
نور في نفسها: استرها يا رب، بسم الله الرحمن الرحيم، يا رب ساعدني ومتخذلنيش
زياد من الأسفل: خلاص يا ست المحترفة عرفنا أنك سوبر، انزلي بقى.

وبينما كانت نور تستعد للقفز حضر عمر ومعه فرقته، كانوا يتمازحون إلى أن رأوا زياد وفرقته، فبحث عمر بعينيه عن نور التي لم يجدها بين الواقفين..
عمر ضاحكاً: المياه حلوة مافيش كلام
مازن: أهوو ده احسن يوم في التدريبات كلها
عمر: اه الصراحة
مازن مشيراً إلى فرقة زياد: الله مش ده زياد وفرقته
عمر: تصدق هما، بس فين، فين نور؟
مازن: الظاهر مجتش
عمر: استحالة، ده أنا سايبها مع زياد.

زياد بعد أن رأى عمر: يخربيته، ده كأنه متسلط عليا
عمر: اهلاً زياد
زياد بقرف: اهلا، انت ايه اللي جايبك هنا، مش تدريبك كان الفنون القتالية
عمر بغمزة: عادي يعني، اقترحت ع الزملاء اننا نبدل، أصل أنا حابب فرقتنا احنا الاتنين تكون سوا وهي بتدرب، فاهمني طبعاً
زياد بقرف: استغفر الله العظيم، ومين سمحلك بده، المفروض الجداول والمواعيد محطوطة ب...
عمر مقاطعاً: دي فايدة العلاقات الجامدة يا برنس
زياد: هه.

عمر وهو يبحث عن نور بعينيه: أومال فين القمر بتاعنا
زياد: قمر في عينيك
عمر: مش هي كانت جاية معاك
معتز بصوت مرتفع: نووور، انزلي الله يكرمك وبلاش تهور
عمر بفزع: ايه ده! نووور، انت ازاي تسيبها تطلع تنط من فوق كده لوحدها
زياد بثقة: هي مش هتنط أصلاً
عمر: يا غبي هما كاتبين ان النط في حمام السباحة امبارح والنهاردة لمسافة 5 متر فقط لأن لسه هيترفع باقي المنسوب ع بالليل
زياد برعب: ايييييييييه بتقول ايه؟

عمر: ما انت لو كلفت نفسك وكنت بتقرى المكتوب في الكتيب اللي معاك ولا حتى الورقة اللي متعلقة هناك دي كنت عرفت ده
زياد بصوت عالي: نور، انزلي بسرعة
عمر: نور، اوعي تنطي
أغمضت نور عينيها وقررت أن تقفز وألا تستمع إلى ما يقولون
نور: أبداً مش هنزل، هحاول، هيحصل ايه يعني، ان شاء الله هنجح، هاخد نفس عميق و..
زياد برجاء شديد: عشان خاطري يا نور ارجعي متنطيش.

جرى عمر ناحية السلم ليحاول منع نور من القفز من تلك المسافة العالية..
عمر بصوت مرتفع: نوووور، استنيني، متنطيش، أنا جاي أنط معاكي
نور: شكراً مش عاوزة مساعدة من حد، أنا هنط، وده أخر كلام عندي
زياد وقد جرى ناحية السلم: يا نوووووووووووووور
ولكن سبق السيف العزل وسُمع صوت ارتطام قوي و...
زياد صارخاً: لألألألألألأ...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة