قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الخامس والأربعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الخامس والأربعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الخامس والأربعون

جرى عمر ناحية السلم ليحاول منع نور من القفز من تلك المسافة العالية..
عمر بصوت مرتفع: نوووور، استنيني، متنطيش، أنا جاي أنط معاكي
نور: شكراً مش عاوزة مساعدة من حد، أنا هنط، وده أخر كلام عندي
زياد وقد جرى ناحية السلم: يا نوووووووووووووور
ولكن سبق السيف العزل وسُمع صوت ارتطام قوي و...
زياد صارخاً: لألألألألألأ.

قررت نور أن تقفز دون أن تنظر أي أحد لكي يساعدها، ارتطمت نور ارتطاماً قوياً بالمياه في داخل حمام السباحة، كان عمر في منتصف الطريق حينما كان صاعداً إلى نور، بينما كان زياد على وشك صعود السلم، فلما سمعا صوت الارتطام، قفز كلاهما خلفها بسرعة رهيبة، وسبحا في اتجاهها، ثم لحق بهم حسام ووليد، ووقف معتز خارج المسبح ينظر لما حدث في ذهول تام!
عمر بلهفة وهو يسبح تجاهها: نووور
زياد: نور.

لم تظهر نور أو حتى تطفو أمامهم على سطح مياه المسبح، بحث الجميع عنها، ثم غاص زياد ليجد نور راقدة بالأسفل وتفرد كلتا ذراعيها بعد أن فقدت وعيها من قوة الارتطام وتغيير الضغط، حاول عمر أن يساعد زياد في انتشالها من المياه...
انتبه الجميع أن نور فقدت الوعي نتيجة قوة الارتطام و..
حسام محذراً: حاسبوا على دماغها
وليد: بشويش وانت بتحركها
زياد بحزن: نووور، عملتي كده ليه؟
عمر: انت السبب!
معتز: حرام عليك يا زياد.

زياد: اسكتو كلكم خلونا نلحقها الأول
حسام: بسرعة، امسك يا معتز
وليد: شوف كده دماغها ان كانت اتعورت ولا لأ
سبح زياد بنور ناحية جانب المسبح، التقطها منه معتز وحملها برفق ووضعها على الأرضية وأمال رأسها قليلاً، ثم خرج الجميع من داخل المسبح و...
زياد وهو يحاول افاقتها: نووور، نووور
عمر: دي شكلها قاطع النفس ع الاخررررر
زياد: ان شاءالله يتقطع نفسك انت، ارحمنا شوية
حسام: بص شوف في جرح في دماغها.

زياد: لأ مافيش الحمدلله
معتز: هي مش بتتنفس ولا ايه؟
عمر: باين لأ، دي شكلها عاوزة تنفس صناعي، حاسب أنا هعملهولها، أنا خبير في الاسعافات الأولية اللي من النوع ده
زياد: وعزة جلال الله هتكون محصلها لو فكرت بس تعمل ده
عمر: انت لا بترحم ولا بتسيب رحمة ربنا تنزل
معتز: ياعم حط ايدك ع بؤها وشوف طالع هوا ولا لأ.

وضع زياد يده على فم نور ولكنه لم يجد أي شيء، مال برأسه على صدرها ليستمع لضربات قلبها، فوجد أن النبض ضعيف، فأسرع بالضغط على صدرها لعله يستطيع أن ينقذها...
زياد وقد أخذ يضغط على صدرها بكلتا يديه: 1، 2، 3..
معتز: يااااا رب استر
حسام: اضغط جامد يا زياد
عمر: انت هتحسس عليها، سيبني أنا أفوقها
زياد: شيلوا الواد ده من قصادي بدل ما أرتكب فيه جناية
مازن: تعالى يا عمر ع جنب
عمر: مش همشي غير لما أطمن ع نور.

مازن: طب خليك ساكت يا عمر
زياد وهو مستمر في الضغط: 1، 2، 3..
نور وقد رشقت بعض الماء: كح، كح..
حسام: الحمدلله، الضغط جاب نتيجة
معتز مسرعاً: خلي راسها تميل عشان المياه تطلع بره بؤها
زياد وقد أمال رأسها: نووور، سمعاني
نور بعد أن أفاقت قليلاً: آآآ، أنا، أنا، ن، نطيت صح؟
معتز: وده وقته
زياد: ايوه نطتي، بس ليه عملتي كده، خضتيني عليكي، حرام عليكي يا نور، ليه عملتي كده؟
نور: آآآآ، أنا، أنا بعرف أنط، آآآ، ص، صح؟

زياد: يا ستي انتي أجدع من رانيا علواني ومن أبوهيف نفسه
معتز: أبو الليف؟ هو بيعرف يعوم؟
حسام: اسكت يا بارد
وليد: الحمدلله انك بخير
حسام: بلاش يا زياد تتحدى نور تاني، أهي أثبتتلك نفسها
عمر مستفهما: يعني ايه اللي بتقوله ده يا حسام؟
حسام: زياد حب بس يشوف ان كانت نور هتعرف تنط ولا لأ، وأهي طلعت بميت راجل وعملت ده و..
عمر مقاطعاً: يعني انت السبب في اللي كان هيحصلها يا زياد؟

زياد: ملكش فيه، انا مش عارف انت مالك ومال فرقتي واللي بنعمله ما تركز مع زمايلك أحسن
عمر: طيب ماشي!، أنا بقى مش ورايا إلا أنت، وهبلغ عنك يا زياد وهاقول انك بتعرض حياة زمايلك للخطر زي ما بلغت عنك قبل كده
زياد: بتقول ايه؟
عمر: اللي سمعته!
زياد: يعني انت اللي عملت فيا شكوى بخصوص نور وكنت هتحولني للتحقيق؟

عمر والغضب يعتريه: أيوه، وياريت التحقيق جاب نتيجة معاك، لكن عرفت بعد كده ان نور اتنازلت عن حقها في الشكوى، وضيعت الفرصة في انك تتربى
زياد والشرر يتطاير من عينيه: والله ما سايبك
نهض زياد من جوار نور، ثم هجم على عمر ليفتك به ولكن تدخل الجميع للحول بينهما و...
عمر: ولا أنا هسيبك، وهفضلك بالمرصاد
زياد وهو يكاد يفتك بعمر: طب تعالى بقى
معتز: اهدوا يا جماعة
وليد: ميصحش كده.

مازن: احنا كلنا واحد، مش المفروض نتخانق
حسام: بس يا جماعة
زياد: مش هسيبه إلا ع جثتي، ويا قاتل يا مقتول النهاردة
عمر: يبقى هتكون مقتول، ونور هعرف احميها منك يا زياد
زياد: اياك تفكر تيجي جمبها
معتز: اهدووووا
وليد: كفااااية
نور بصوت مرتفع: بسسسسسسس
حسام: ، ياخوانا لو حد من القادة شافنا كده هناخد جزا كلنا!
معتز: ايوه مظبوط
زياد: ماشي، وانا هسيبك الوقتي بس اعرف ان الحساب بينا لسه مخلصش!

عمر: حدد المكان والزمان وأنا هخلص حسابي معاك، ونور هت...
زياد: ماتنطقش باسمها ع لسانك.

نور مقاطعة بغضب: بسسسسسسسس، انتو الاتنين كفاية، أنا تعبت، بتتخانقوا ع ايه، لو عشان تثبتوا انكم رجالة، فخلاص أنا عرفت، ولو عشان خاطر الشكوى، ده موضوع يخصني وانتهى، من فضلكم عاوزين نكمل الدورة دي ع خير، أنا هنا ضيفة عليكم، مش هتخسروا بعض عشان خاطري، انا كلها حاجة بسيطة وهمشي خالص ومش هتشوفوني تاني. لكن انتو هتفضلوا صحاب وزمايل وشغالين مع بعض، أرجوكم توعدوني مش عاوزة خناق بسببي، وانا يا حضرت الرائد عمر ماشتكتش وقولت ان الرائد زياد اسلوبه tough معايا ولا حاجة زي كده، ده تكنيك عنده واحنا بنطبقه فياريت تسيب كل فرقة تشوف التكنيك المناسب ليها و تطبقه..

معتز: ايييييه الحلاوة دي يا شيخة، بتقولي حكم، الله يفتحها عليكي
عمر: ماشي يا نور، عشان خاطرك بس أنا مش هاجي جمبه
زياد: خوفت أنا كده من تهديدك ده
عمر: يالا بينا يا مازن
زياد: السكة اللي تودي
حسام: لازم تتحكم في أعصابك شوية يا زياد، متخليش أي حد ينرفزك، ده انت كنت أكتر حد بارد فينا
زياد: ماهو اللي انسان مستفز وبيخلي دمي يغلي من طريقته واسلوبه
حسام: هو معروف انه كده من زمان، ايه الجديد يعني.

نهضت نور ووقفت مرة أخرى على قدميها ثم...
نور: هو أنا ممكن أنط تاني؟
الجميع في نفس واحد: لألألألألألألألألألألألألأ.

كانت جميع الفرق في المعسكر تبذل قصاري جهدها لتحقق نتائج مرجوة، انتقلت معظم الفرق لتؤدي التدريب الجديد الخاص بالفنون القتالية..
كانت قواعد ذلك التدريب تقتضي أن يتم اختيار كل عضو من فرقة ما لينافس عضو من فرقة اخرى عن طريق الاختيار العشوائي أو القرعة، انضمت فرقة زياد لذلك التدريب وتفاجئوا بوجود فرقة عمر معهم..
زياد: شايفين مين هنا، وتقولوا بقى مين بيجر شَكَل التاني
حسام: مالناش دعوة بيه.

زياد: اعوذو بالله، عامل زي المطب الصناعي الرخم اللي تلاقيه طالعلك من غير احم ولا دستور
وليد: فكك منه، خلينا ننجز في التدريب ده
نور مستفهمة: احنا ايه المطلوب مننا في التدريب ده؟
معتز: نتخانق
نور: نعم؟
معتز: زي ما سمعتي كده، نتخانق، بمعنى أدق ده تدريب العين صابتني ورب العرش نجاني
نور: مش فاهمة
معتز: يعني ده بالبلدي كده هنطحن بعض لحد ما يبانلنا صاحب
نور: يالهوي!
معتز: لأ لسه الصويت جاي بعدين.

عمر مقاطعاً: ازيك يا نور، عاملة ايه الوقتي؟
نور: هه، آآآ، الحمدلله
عمر: بصراحة لو مكونتيش جيتي التدريب ده مكونتش عارف هقدر أكمل ازاي
زياد: ده ع أساس ان كل اللي موجودين قصادك هفأ
نور: البركة في حضرتك و..
عمر: نفسي تشيلي التكلفة اللي بينا دي وتناديني زي ما بناديكي كده
زياد بضيق: يالا بقى خلونا ناخد أماكنا، ولا هنفضل متعطلين كده كتير.

بالفعل اتخذ الجميع أماكنه وكانت المفاجأة أن فرقة عمر تنافس فرقة زياد وستتشارك معهم التدريب...
زياد: كمان، هيتنيلوا يدربوا معانا
حسام: ساعة وهتعدي
زياد: ساعة كأنها سنة تقيلة على قلبي
بدأ المسئول عن هذا التدريب ( والذي كان يمتاز بضخامة جسمه وعضلاته البارزة، وقوته الجسمانية العالية ) في انتقاء الأسماء عشوائياً لكي يبدأ النزال الجماعي و..

المدرب: زي ما حضراتكوا عارفين أن احنا بنختار كل اتنين يقفوا قصاد بعض عشان يتنافسوا في مهارات الدفاع عن النفس حتى لو كان من نفس فرقتك، و لازم واحد بس اللي يكسب من الاتنين المتنافسين مع مراعاة تجنب ضرب أي مناطق حساسة أو محظورة في الجسم و...
نور هامسة لمعتز: أنا ماليش في اللي بيقوله ده
معتز: يعني شايفاني فان دام قصادك
نور: أنا أخري أضرب بالشلوت، لكن ده بيتكلم عن حاجات صعبة أوي.

معتز: سيبيها على الله، احنا لو وقعنا مع بعض هنتفاهم ونعدي ع خير
نور: ياااا رب
معتز: ماشاء الله، المدرب عنده عضلات مش عندي
نور: أكيد نفخ
معتز: هو من ناحية ان في نفخ فاحنا مع ال Big Show ( اسم مصارع شهير) ده هنتنفخ
المدرب: والوقتي هنختار الأسماء عشوائياً، وبما ان عدد المشاركين 9 المرة دي، فاحنا هنخلي عضو يتنافس مرتين
معتز: يا عيني، مين ده اللي امه داعية عليه انه يطحن مرتين
حسام: طب وده هنختاره ازاي؟

المدرب: أنا عملت ورق بأرقام المشاركين كلهم، وكل واحد هيختار ورقة، واللي هيكون معاه الرقم 9 هو اللي هيتنافس مرتين، وقبل أي حد ما يختار ويعرف هيتنافس مع مين أنا حددت أرقام المتنافسين اللي هيلاعبوا بعض أياً كانت النتيجة، رقم 9 هيلاعب رقم 2 ورقم 6، رقم 1 هيلاعب رقم 5، رقم 3 هيلاعب رقم 8، ورقم 4 هيلاعب رقم 7، تمام
الجميع: تمام.

زياد في نفسه وهو ينظر لعمر: يا رب يكون من نصيبي الرقم 9 وأنا هفرم أم اللي في بالي لو طلع قصادي
عمر وهو ينظر لزياد بغل: يا سلام لو أنا، ياااااااه، هطحنك يا، يا...

معتز في نفسه: يارب اطلع أي حاجة إلا 9، يا رب والنبي، أنا عاوز اتجوز مش معقول أروح أخطب المزة وانا أعور ولا مكسح، ده حتى فال وحش عليا، ياااا رب ألاعب البت نور، أهوو أحنا هنكون نسايب في قلب بعض وهنطلع من الليلادي كسبانين وهنبل الشربات ونعلي الجواب ونجيب صبيان وبنات..
حسام: يا مسهل
مازن: يالا يا كابتن، خلينا نختار
وليد: اه خلينا نعرف مين هيلاعب مين
رامي: يالا يا كوتش، أنا جاهز.

المدرب: أنا فرنطت الورق كله، يالا كل واحد يمد ايده ويسحب رقم...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة