قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الثامن والسبعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الثامن والسبعون

رواية رهان ربحه الأسد للكاتبة منال سالم الفصل الثامن والسبعون

في فيلا معتز
نجلاء: أنكل ابراهيم
ابراهيم: في ايه يا نوجة
نجلاء: ماما بتكلم حضرتك وانت مش بترد عليها
ابراهيم: أصل الموبايل أنا حاطه في الشاحن، فعشان كده مسمعتوش
نجلاء: طب هي بتبلغك انها عاوزاك تجيلها البيت لأحسن العمال عاملين مشكلة هناك وهي مش عارفة تتعامل معاهم
ابراهيم: طيب أنا هلبس واروحلها
نجلاء: أوك.

كانت نور تجلس أمام التلفاز تشاهد أحد البرامج، بينما عمر يجلس في الخلف يقرأ أحد الكتب، فجلست اليه نجلاء و...
نجلاء: صباح الخير عليك
عمر: صباح النور
نجلاء: بتقرى ايه؟
عمر: كتاب
نجلاء: ما أنا عارفة أنه كتاب، بس عن ايه؟
عمر: رعب
نجلاء: لأ انا ماليش في جو الرعب ده، ليك في الرومانسي وكده؟
عمر: لأ
نجلاء: يا خسارة
عمر: ولا خسارة ولا حاجة، كل واحد بيحب يقرى اللي شايف انه مناسب ليه
نجلاء: أها، تمام.

قررت نجلاء أن تجلس بجوار عمر وأخذت تتفحص مواقع التواصل الاجتماعي عبر هاتفها بعد أن وضعته ع الوضعية صامت حتى لا تزعجه بأصوات الشات..

ابراهيم من الخارج: انا خارج يا ولاد شوية وراجع
نور: اوك يا انكل
عمر: ماشي يا عمي
نجلاء: ابقى طمني يا انكل
ابراهيم: حاضر، سلامو عليكو
عمر: وعليكم السلام.

ماهي إلا دقائق معدودة حتى رن جرس باب الفيلا، فذهبت نجلاء لترى من بالباب
نجلاء: ايه ده هو انكل ابراهيم رجع بسرعة كده
تررررررن، تررررررررررن
نجلاء: طيب جاية أهو.

وضعت نجلاء هاتفها المحمول في جيبها، ثم فتحت الباب لتتفاجيء ببضعة شباب ملثمين يهجم عليها، كمم أحدهم فمها، واقتحم الباقون الشقة و...
نجلاء: انتو مي، ، مممممممم، ممممممم
قائد العصابة: خشوا بسرعة من هنا، وانتو روحوا من هناك، هاتولي البت التانية بسرعة.

نور من الداخل: مين يا نوووجة.

تفاجئت نور بوجود أشخاص ملثمين فصرخت على الفور و...
نور: ايييه ده، عاااااااااااااااااا
عمر بفزع: في ايه
أحد الأشخاص: هاتوا البت دي بسرعة
عمر: اجري يا نور.

هجم عمر على أحد الأشخاص وأبرحه ضرباً، ثم هجم على أخر وكال له من اللكمات ما يستحقه لكن تكاثر عليه باقي الأشخاص الملثمين فتمكنوا منه، حاولت نور أن تهرب ولكن أمسك بها اثنين فقيد أحدهما حركتها، وكمم الأخر فمها
شخص ما: خلاص يا باشا، البت بقت في ايدينا
نور: مممممم، مممممم
شخص ثاني: والظابط كتفناه
قائد العصابة: هاتوهم كلهم، دي أوامر الباشا ايهاب، ورجعوا كل حاجة زي ما كانت في مكانها
شخص ما: حاضر يا باشا.

قائد العصابة: يالا بسرعة.

بالفعل اخذ أفراد العصابة الملثمون نور وعمر ونجلاء معهم امتثالاً لأوامر ايهاب الملاح إلى مخزن مهجور...


عودة للإدارة مرة أخرى
زياد: أنا هاروح أسلم على نور قبل ما نطلع العملية
معتز: مش هينفع يا زياد، انت عارف انه ممنوع ان حد فينا يمشي
زياد: مش هاقدر
معتز: صعب
زياد: دي نور، مقدرش ماشوفهاش مش يمكن تكون أخر مرة
معتز: ايه يا عم الكلام ده.

حسام: بقولك ايه، روح لمراتك سلم عليها، واحنا هنستناك
زياد: حبيبي آحس
حسام: متتأخرش، احنا معانا ساعتين لحد ما نبدأ نتحرك
زياد: تمام
معتز: استنى أنا جاي معاك
زياد: اوك.

استقل زياد سيارته وجلس بجواره معتز ثم توجها ناحية فيلا معتز، وحينما وصلوا للفيلا وجدوا شيئاً ما غامضاً...
زياد: في حاجة غريبة
معتز: انا حاسس برضوه كده.

لمح زياد ابراهيم وهو يدلف للفيلا...
زياد وهو يشير إلى ابراهيم: مش ده ابوك اللي هناك ده!
معتز: أه هو تصدق، بس بيعمل ايه السعادي بره الفيلا
زياد: طب ما تسأله
معتز بصوت مرتفع: يا بوووخليل، يا حاج.

ابراهيم: الله، انتو جيتوا يا ولاد
زياد: اه، قولنا نسلم عليكو وكده
ابراهيم: علينا ولا ع نور
زياد: احم...
معتز: طب يالا ندخل نلحق نسلم ع الجماعة عشان راجعين تاني
ابراهيم: ماشي.

دلف الجميع إلى داخل الفيلا، وتفاجئوا بعدم وجود أحد..
زياد بضيق: راحت فين الهانم
ابراهيم: يمكن راحت عند مامتها
زياد: من غير ما تقولي، وطبعاً ماصدقت تاخد البيه عمر معاها
معتز: انت ناسي ان معهاش موبايل
زياد: برضوه تعرفني هي رايحة فين، ولا هي متجوزة جوز جزمة
ابراهيم: خلاص يا بني، اهدى
معتز: بس غريبة ان نجلاء مش موجودة هي كمان
زياد: أل كنت ناقص عطلة
ثم رن هاتف زياد رقم والدة نور...

زياد: الله، دي حماتي! بتتصل ليه الوقتي
معتز: يمكن بتعرفك ان نور عندها عشان متقلقش
ابراهيم: رد عليا يا بني.

في نفس الوقت تقريباً في بيت عبد الرحمن فوزي
كانت هدى تشعر بالقلق على ابنتها نور، فقررت أن تتصل بزياد لتطمئن عليها و...
هدى لنفسها: معرفش ليه قلبي مقبوض كده، حاسة ان بنتي فيها حاجة مش تمام، أنا هطلب زياد أطمن عليها وخلاص حتى عشان أرتاح.

هدى هاتفيا: ألوو، أيوه يا زياد يا بني
زياد هاتفيا: ازيك يا طنط، يعني انتي يرضيكي كده
هدى بقلق: في ايه؟
زياد: أنا معنديش يا طنط أي مانع ان نور تجيلك بس تعرفني الأول
هدى: نور! هي أصلاً مجاتليش
زياد: نعم؟ اومال راحت فين؟
هدى: مش انتو لسه في اسكندرية
زياد وهو يخبط جبهته بكف يده: أووبا
هدى: في ايه يا زياد؟ قولي مخبي عني ايه؟ بنتي فين؟
زياد: آآآآ...
هدى: ما تتكلم!

زياد بتردد: الحقيقة احنا آآآ، ر، رجعنا يا طنط، وآآآ، نور نزلت من غير ما تقولي فافتكرت ان، انها عندك وكده
هدى: لأ يا بني لسه مجاتليش
زياد: تلاقيها جايلك في السكة ولا حاجة
هدى: جايز برضوه
زياد: بالله عليكي يا طنط، لو جتلك تبلغيني
هدى: حاضر يا بني.

وبينما كانت هدى تتحدث مع زياد رن جرس الباب
تررررررررررن تررررررررررن
هدى: الظاهر انها جت
زياد: طب قوليلها يا طنط ماتمشيش أنا جايلك حالاً
هدى: اوك، سلام.

انطلق زياد ومعتز إلى منزل السيدة هدى، بينما توجهت هدى لترى من الطارق و...
هدى بصدمة: الحاج فاروق!
فاروق: ازيك يا مرات اخوي
سامح: مالك يا مرات عمي، وشك اتاخد اكده ليييه؟
هدى: هه، م، مافيش
سامح: لأ فيه، جولي يا مرات عمي متخافيش
هدى: أصل كنت مفكرة ان نور بنتي هي اللي بتخبط
فاروق: أها، تيجي بالسلامة ان شاء الله.

في تلك الأثناء في المخزن المهجور
أحضر أفراد العصابة نور وعمر ونجلاء إلى المخزن حيث يتواجد ايهاب ومعه بهجت المحامي...
ايهاب: أهلااااا، واخيرااااا اتقابلنا
بهجت: كلهم تحت رجلين معاليك يا ايهاب باشا
ايهاب وهو يربت ع كتف بهجت: عاش يا بهجت، طول عمرك دراعي اليمين
بهجت: تؤمرنا بايه يا باشا
ايهاب وهو يشير لنور: فكلي الأمورة وهاتهالي
بهجت: ماشي، فك البت دي يا محروس
محروس: حاضر يا بيه.

عمر: ابعد عندها يا كلب منك ليه
بهجت: اخرس ياض انت
عمر: فكني بس وهوريك الواد ده هيعمل فيك ايه.

حل محروس وثاق نور وجذبها من ذراعها بشدة وألقاها بالقرب من ايهاب..
نور متآلمة: آآآه
نجلاء: سيبوها حرام عليكو
نور وهي تقاوم محروس: ابعد عني يا حيوان سيبني.

ايهاب: وأخيراً شوفتك
نور: انت، انت!
ايهاب: ايوه انا يا حلوة اللي بتدوري عليه وبتحاولي توقعيه
نور: انت مجرم و...
ايهاب وقد أمسكها من فكها بيده: شششششششش، اخرسي خالص، ده انتي طلعتي عين أهلي
نور: ولسه لما يمسكك جوزي ه...
ايهاب وقد صفعها: مش هيلحق، طرااااااااااااااخ
نور: آآآه
عمر: أه يا واطي، وربنا هموتك
نجلاء باكية: إهيء، إهيء.

ايهاب: خدها يا بهجت ارميها جمب اللي ما تتسمى، ووضبلي الظابط ده، عاوز حفلة تشريفة مناسبة لسعادته، وحط البت دي معاهم.

تكالب أفراد العصابة على عمر، وكالوا له الضربات حتى سقط منهاراً تماماً على الأرض
بهجت: ظبطناه وكله تمام
ايهاب: حلووو أوي
بهجت: الجماعة مقالوش جايين امتى
ايهاب: كمان شوية، وهنتقابل قريب من هنا
بهجت: تمام
ايهاب: عاوز بعد ما الصفقة دي تتم تولعلي في المخزن باللي فيه
بهجت: عينيا يا ايهاب باشا...!

في منزل عبد الرحمن فوزي
كان الحاج فاروق يتحدث مع هدى حول اجراءات تسجيل الأرض و...
فاروق: أني عارف اني بتجل عليكي يا مرات اخوي، بس بعد اكده هنرتاح كلنا
هدى: ولا يهمك
فاروق: هانروح بكرة نسجلوا الورج في الشهر العجاري ان شاء الله
هدى: بأمر الله
سامح: ان شاءالله يا مرات عمي
وصل زياد بصحبة معتز إلى منزل السيدة هدى، ثم طرق زياد باب المنزل ففتحت له هدى و...
زياد: مساء الخير عليكي يا طنط
هدى: مساء النور يا بني.

زياد وهو يبحث بعينيه عن نور: فين نور؟
هدى: آآآآ...
معتز: ازيك يا حماتي
هدى: الله يسلمك يا معتز، اتفضلوا الأول جوا
زياد: معلش عشان مستعجلين
هدى: أصل آآآ، آآآآ
نايا من الداخل: الله، معتز! مش تقولي يا مامي انه هنا
معتز برومانسية: ازيك يا قمر البنات
نايا بخجل: الحمدلله
معتز: هاااااااح
زياد وهو يلكز معتز: مش وقت نحنحة، معلش يا طنط عاوز أشوف نور
هدى: أصل نور مجتش عندي
زياد: اييييه؟
معتز: نعم!

زياد: اومال ليه قولتلي انها عندك؟
هدى: ده طلع الحاج فاروق وابنه سامح
زياد متسائلاً: استغفر الله العظيم يا رب، اومال هتكون راحت فين بس السعادي؟
سامح: سلامو عليكو
معتز هامساً: ايه ده هو الرزل هنا!
زياد: أهلا
سامح: في ايه مالكو؟
زياد: مافيش
هدى: طب خش يا بني شوية اشرب حاجة
زياد: شكراً مش عاوز
معتز: طب استنوا أنا هكلم نجلاء أعرف منها ان كانت مع نور ولا لأ
زياد: ومعملتش كده ليه من بدري يا أخي؟

معتز: مجاش في بالي يا زياد
زياد: طب انجز في يومك
معتز: ماشي، استنى بس أشوف النمرة
زياد: طب أوام يالا
معتز: أهي لاقيتها، خلاص هطلبها...!

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة