قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السادس

مر تقريبا اسبوع علي الابطال ومازال الشد والجزب مسيطر علييهم.

طول الفترة دي تمارا كانت بتتصل بشهاب علي استحياء علشان تطمن عليه. وهو كان كل يوم يسأل نفسه هو ليه بيبقي منتظر تليفونها ودايما عنيه علي الباب علي أمل يلاقيها جاية ليه تشوفه. بس ماكنتش بتيجي. حتى كلامها في الفون كانت بتبقي متوترة ومتلخبطة وبتخلص المكالمة بسرعة. بس كل ما يفتكرها بمشاغبتها وطولة لسانها يبتسم غصب عنه. اما هي كانت مفتقداه جدااا. كل يوم تروح الشغل وتبص علي باب مكتبه وهي حزينة وتقعد مع نفسها تفتكر مواقفها معاه من يوم ما شافته. وهي كمان تبتسم غصب عنها. وتستغرب ليه مابقتش غضبانة منه. ليه دايما عايزة تشوفه. ليه بتفتح صفحته علي الفيس بوك. وتفضل تشوف صوره. ليه بتضايق ووشها يقلب جمرة نار. لما تشوف كومنتات البنات اللي اصلا هو مايعرفهاش. بس بيدخلوا بروفايله ويعلقه علي صوره ووسامته وفيهم كمان اللي كانت بتطلبه للجواز. كانت صفحته عبارة عن بنات شايفين فيه فتي احلامهم. بس الغريب انه ماكنش بيتفاعل معاهم اصلا. كان بيكتفي بإنه بيضحك علي تصرفاتهم وكلامهم.

اما فادي وحلا كل واحد متعذب ومنتظر التاني يبدأ ويرجع. كل واحد بيعاند مين اللي المفروض يرجع الاول. والعند لاسف بيضيع حاجات حلوة كتيير.

بعد الفترة دي رجع شهاب وفادي البيت وفات اسبوع كمان. وفادي كان كل يوم بيستني حلا ترجع الببيت. كل مايدخل اوضتهم وهي مش فيها بيحزن. كان بيفتح دولابها ويقعد يشوف هدومها وكل حاجاتها ويفتكرها وهي لابسة ده. وهي جميلة في ده. وده كان بيتعصب منه لانه ضيق. وده عريان. وغيره وغيره. وياخد برفانها المفضل ليه وليها. ويتنفسه بإستمتاع ويفتكر ريحتها وهي في حضنه. ويتمني يفتح عيه يلاقيها في حضنه بجد.

فادي مغمض عنيه وهو في قمة شوقه ليها: اااااه. وحشتيني. وحشتيني اوي اوي. قدرتي يا حلا اسبوعين تغيبي عني اسبوعين مااسمعش صوتك. هونت عليكي. بقيتي قاسية وبتسمعي كلامهم. هما عايزين يفرقونا. بس انتي السبب. انتي اللي فتحتي باب مش هنعرف نقفله.

وبقوة وعناد. بس هنشوف يا حلا هتقدري علي بعدي لحد امتي هتستحملي تكوني قصاد فادي وهو بعيد عنك ومش ليكي. ماشي يا حلا وحياة وجع قلبي والنار اللي فيه بسببك. لدفعك الثمن واخليكي تتمني ابصلك برضي زي زمان.
في الجنينة شهاب كان قاعد لوحده وسارحان في تمارا. ليه ما اتصلتش بيه بقالها 3 ايام. كان مستغرب نفسه ليه وحشاه.

شهاب لنفسه: معقول يا شهاب تكون ااا. لا لا هو انا برضوا ممكن احب ومين تمارا. لا لا مستحيل. وملامحه غضبت وانب نفسه. انت باين عليك نسيت وجع قلبك هتتحكمل تاني تفتح الباب ده. هتتحمل تتوجع. ده انت فضلت سنين بتداوي جرحك. عايز تنجرح تاني لا اياك.
جاء مروان من وراه وخبط علي كتفه.
مروان: ايه يا بوب مالك. قاعد لوحدك ليه.
شهاب بملامح عابثة وغضبانة: لا ابدا مافيش.
مروان بمكر: ايه تكونش بتفكر فيها!

شهاب عقد حاجبه: هي مين؟
مروان غمزه: عليا يا بوب. تمارا طبعا. هو حد بقي واكل دماغك الفترة اللي فاتت دي غيرها. اعترف.
شهاب بعصبية: انت ليه مصر انها بتشغلني لا مش بتشغلني ولا علي بالي لا هي ولا غيرها. افهم بقي.
مروان بعناد: ليه؟
شهاب بضيق: علشان ماينفعش. ماينفعش فهمت. انا ماليش في الحب ولا الستات وانت عارف.
مروان: ماهو علشان عارف بقولك. انها شاغلة بالك. بس انت بتكابر.

شهاب بعناد: ايوة بكابر وهكابر. وهحارب اي احساس تجاه اي واحدة هي او غيرها.
مروان بحزن عليه: لسة فاكرها! انسي بقي اللي حصل زمان.
شهاب بوجع: انسي! انسي ايه؟ هاه. انسي وجع قلبي سنين انسي دموعي اللي منزلتش وانا عيل صغير ونزلت وانا راجل والكل بيعملي حساب. انسي ايه. انت اللي تنسي انا مستحيل اكرر اللي حصل مستحيل.
مروان اتنهد: وليه متخيل انه هيحصل تاني. ليه مش هيكون احسن.

شهاب بغضب: علشان الزمن بيعيد نفسه. واللي حصل بيرجع تاني قصادي ويتكرر. نفس دقة القلب. نفس الاشتياق. نفس الحنين. لا لا يا مروان انا مش هتحمل ده يحصل تاني انا حبيت مرة وقلبي انجرح واتوجع مش هجرحه تاني. تمارا هتكون زيها زي غيرها. شخص ومر في حياتي. زميل مهمة ولما تخلص المهة دي. هنساها وهي هتنساني. ده لو كانت بتفكر فيا اصلا.
عن اذنك انا طالع اوضتي. علشان اكمل التمارين المهمة قربت.

شهاب طلع اوضته ومروان حزين علشانه كان عنده امل يفتح قلبه من جديد. وان تمارا ممكن تنسيه اللي حصل زمان. بس واضح انه لسة موجوع. او لسة بيحبها.
رعد قرب من مروان.
رعد: مروان شهاب ماله شكله متضايق.
مروان: لا ابدا. هو بس متوتر بسبب الكسر اللي جاله فجأة وهو عنده شغل مهم. وماصدق فك الجبس علشان يرجع يدرب. مع انه فكه قبل اوانه.

رعد مش مصدقه: اممممم. متأكد. شهاب طول عمره سره معاك. انا مش بتدخل في حياته انا بس بتطمن عليه.
مروان: احمم. لا ماتقلش هو كويس.
رعد اتنهد: طيب تمام. قولي ايه اخبار الحفلة والتجهيزات.
مروان: كل حاجة تمام. ماتقلقش.
ر عد: ماشي يالا علشان نتغدا.
ريما بدموع: انا تعبت يا همس والله تعبت. ارجوكي لو بتحبيني اقنعي رعد. علشان يقنع مروان بموضوع تأجير الرحم ده. رعد مش بيسمع كلام حد غيرك.

همس بحزن ودموع: حاضر يا حبيبتي والله هكلمه. بس انتي اهدي.
ريما: انا كل اللي بتمناه طفل. طفل واحد مش عايزة غيره. والله ماعايزة غيره. بس ابقي ام.
همس حضنتها: ماتوجعيش قلبي بقي حرام عليكي نفسك.
دخل رعد ومروان وشافوا ريما بتبكي هي وهمس. رعد استغرب هو سايبهم كويسين ليه بيبكوا.
رعد: في ايه مالكم.
همس بتمسح دموعها: لا ابدا. ريما اصلها افتكرت ماما مشيرة وبكينا احنا الاتنين.

رعد اتنهد بحزن علي فراق امه: الله يرحمها.
بس هو ومروان متاكدين ان مش هو ده السبب.
مروان قعد جنب ريما وابتسم: ايه هو انا مش مالي حياتك وبقيتي تحسي بالفراغ ولا ايه. خلاص مروان مابقاش يعجب.
ريما ابتسمت: هههه. مين قال كدة. هو انا ليا غيرك. انت. كل اللي ليا في الدنيا. ربنا يخليك ليا.
مروان بحنية: ولا يحرمني منك يا حياتي.

رعد رفع حاجبه: والله. وايه كمان. بقي هو اللي ليكي في الدنيا. وانا ايه مش انا اخوكي الكبير وسندك. خلاص مروان بقي هو حياتك!
ريما ابتسمت وقامت وحضنته: ههههههه. حبيبي يا ابيه ربنا مايحرمني منك ابدااااا. انت اخويا وابويا وسندي. انت آماني و آمان العيلة دي كلها انت العيلة يارعد. من غيرك احنا مالناش لازمة.

رعد ضمها بحنان: حبيبتي. انا هفضل عيلتك كلها انتي مش بس اختي ياريما. انتي بنتي فاهمة. ولما تفتكري ماما ابقي ادعيلها بالرحمة. ماتبكيش. ووشوشها. مع ان بكائك كان بسبب تاني وانا عارفه.
ريما بصتله بحزن وخيبة امل. ورعد بصلها بحب وابتسم وغمزها.
رعد: كل شئ بأوان وحكمة.

داخل حارة بسيطة بحي شعبي كانت فتون راجعة بيتها ومرت من قصاد كافيه شعبي بالحي. واللي كان فيه رجال وشباب. كلهم بيتلفتوا علي فتون قمر الحي زي ماببتقال عليها. لكن كان مابينهم عزت ابن المعلم جابر صاحب الكافيه وصاحب البيت اللي بتعيش فيه فتون وامها واختها. واللي هيتجنن ويحصل علي فتون. عزت قام وراها وهو بيعاكسها بإسلوب رخيص كالعادة.

عزت: ااايه يا فوتنتي يا غزال دايسة علي الارض كدة ولا همك قلبي اللي دايسة عليه معاكي حن بقي يا جميل
انا خلاص صبري نفذ.
فتون كل يوم بتتمني ماتشوفوش. بس لاسف بتشوفه ويسمعها نفس الكلام. وهي مجبرة تسكت وتهاوده. علشان خايفة يطرهم هو وامه برا البيت.
فتون بزهق: وبعدين معاك يا عزت انت مابتزهقش.

عزت وهو بيمرر نظراته علي مفاتن فتون بجرأة ورغبة: ازهق. يالهههوي ياجدعان. بقي حد يزهق من القمر ده. ده حتى ابقي حمار. اسمعي كلامي وانا اتجوزك واستتك. بدل مرمطة الشغل دي. والحوجة للي يسوي واللي مايسواش. انا هكفيكي من كافة شئ انتي وامك واختك. بس انتي ارضي.

فتون عارفة ومتأكدة ان امه مش موافقة. وبتكرهم هي وامها كره العما. واللي بيحميهم منها ومن انها تطردهم. هو عزت علشان زعله. وللسبب ده فتون بتتحمل سماجة ووقاحة عزت كل يوم.
فتون بسخرية: والله يعني المشكلة فيا. طيب والست توحيدة والدتك. هتوافق؟
عزت بإخراج لوي شفايفه ومسح شعره: ااايه. اااه. اامي. اه ايوة انا هخليها توافق. دي طيبة اوي والله. بس هي حمأية شوية.

فتون: طيب بص يا ابن الناس. خلي امك تيجي تكلم امي وربك يحلها.
عزت بتردد: طيب هو يعني لازم امي وامك ورسمي ماتمشيها عرفي. ولا من شاف ولا من دري وانا وانتي نتبسط واللي انتي عايزاه انا هدهولك. فلوس ذهب لبس كله. حتى علاج امك انا متكفل بيه. هاه قولتي ايه.

فتون عنيها دمعت. من حزنا علي حالها للدرجة دي الكل طمعان فيها وشايفها رخيصة. لقمة سهلة تتاكل ولا حد يحس. حست بمرارة الفقر واليتم. وفقدان الاب والامان والسند.

فتون بدموع وصوت مبحوح من الوجع: عرفي! اخرتها عرفي. هو ده الجواز اللي انت عايزه. ورقتين علشان تعمل اللي انت عايزه. وانا اقبض تمن شرفي مش كدة. بس لا يا ابن المعلم جابر. انا مش للبيع. يا تجيب امك وتطلبني من امي رسمي. والفرح الحارة كلها تشهد عليه. يا تروح تشوفلك واحدة غيري تشتريها. عن اذنك.

عزت بغضب: تمام. انا كدة جبت اخري معاكي. اسمعي انا صبرت كتير. انتي من دلوقتي تدوري علي شقة تانية تقعدي فيها انتي وامك واختك. انا محتاج الشقة.
وده اللي كانت خايفة منه فتون.
فتون: حاضر هندور. عن اذنك.
مشيت فتون وهي مهزومة وموجوعة. وعزت هيتجنن هو عايزها بأي شكل. طلع لامه.
في شقة المعلم جابر.
توحيدة قاعدة بتتفرج علي مسلسل تركي وتاكل لب. دخل عزت ووقف قصاد امه.

توحيدة بزهق: ماتوسع يا واد انت وقفت زي الحيطة قصاد المسلسل ليه كدة. اوعي خليني اتفرج.
عزت: لا سيبك من ام المسلسل اللي شغال بقاله 3 اشهر ده. وخاليكي معايا عايزك ضروري.
توحيدة بتتلفت علي المسلسل: يا موكوس اوعي دي الحلقة دي مهمة عايزة اعرف الولية دي هتعمل ايه في جوزها اصله كان بيخونها. والله يستاهل قطم رقبته.
عزت بزهق: ياما ركزي معايا بقي. ابو المسلسل علي اللي جابوه. انا اهم.

توحيدة بنفاذ صبر حطت طبق اللب: نعم يا ابن الموكوس. عايز ايه ماهو انت وابوك مابيجيش من وراكم خير ابدا. اشجيني.
عزت بصوت واطي: اوفففف من لسانك ليه حق ابويا يطفش منك.
توحيدة عقدت حاجبها: بتقول ايه يا منيل علي عينك.
عزت ابتسم: هه لا ابدا ياما انا بقول انك امي وتهمك مصلحتي مش كدة.
توحيدة لوت شفايفها: اخلص وقول عايز ايه.
عزت بلع ريقه بخوف: ففتون. عايز اتجوز فتون.

توحيدة عنيها بتطق شرار: تاني. هنعيده تاني لسة عايز تتجوز بنت مديحة. انا قولتلك ابدااا علي جثتي.
عزت بضيق: ياما هي زنبها ايه ان ابويا كان بيحب امها وعايز يتجوزها. الله بقي وبعدين ماهو مااتجوزهاش اهو خلاص.

توحيدة: وحياة امك. خلاص. دي كانت قهراني وكل شباب الحتة عايزنها حتى ابوك لولا انه ابن عمي وابويا وابوه غصبوه يتجوزني. ماكنش اتجوزني. وحتى بعد ماهي اتجوزت وخلفت وجوزها مات. ابوك مانسيش كان عايز يكمل قهرتي وراح يطلبها للجواز. ولولا انا لاوية دراعه بشراكتي ليه في كل حاجة. كان اتجوزها وماعمليش حسابي جاي انت دلوقتي تقولي خلاص. ياخي خلصت روحك انت. ابوك في ساعة واحدة. وابقي خلصت من جوز بغولة قارفني في عيشتي.

عزت: ا ففففغ. يعني مافيش فايدة.
توحيدة: ايوة يا روح امك. وماعنديش كلام غيره. شاور علي اي واحدة وانا اجوزهالك. الا بنت مديحة.
خرج عزت ورزع الباب وراه.
توحيدة: كاتك رزعة في دماغك. انت واللي خلفك.
في شقة فتون قاعدة في اوضتها بتعيط. وجنبها اختها حياة.
حياة زعلانة علشان فتون: خلاص بقي يافتون. ماتزعليش نفسك ربك يفرجها.

فتون: انا تعبت يا حياة. ليه الدنيا بتقسي علي الغلابة اللي زينا كدة. احنا مش طالبين غير الستر. ليه الكل بينهش فينا كدة ليه. انا في الشغل ببقي عايزة اخبي نفسي من محسن وعنيه. وهنا عايزة اتداري من عزت وغيره. انا مش عارفة اروح فين. اموت نفسي واخلص. انا مابقتش قادرة اتحمل.
حياة بدموع: اوعي تقولي كدة. تموتي نفسك علشان شوية كلاب مايستهلوش. طيب وانا وماما احنا مالناش غير بعض.

فتون بتمسح دموعها: اوعي تقوليها حاجة. ماما اللي فيها مكفيها هتزعل وهي اصلا تعبانة.
حياة: حاضر ماتخفيش. المهم انتي كفاية عياط وكلام عن العالم المقرفة دي. وابتسمت بخبث. خالينا نتكلم عن حد يفتح النفس.
فتون ابتسمت: تقصدي مين؟!
حياة: اهاه عليا انا مش عارفة. عن البرنس حمزة.

فتون اتنهدت بشوق: حمزة. وهو في زي حمزة. حمزة ده فعلا برنس زي ابطال الرويات اللي بنقرأها انا وانتي. وسيم ومتربي وعنيه كلها حنية بيحترمني اوي مع انه اغني مني بكتيير. بس دايما مبتسم ووشه منور. اااااه حمزة ده راجل تحلم بيه كل البنات. بس لاسف انا مش منهم.
حياة: وليه القفلة النيلة دي. ماكنتي ماشية حلو فصلتيني. وليه لا بقي ان شاء الله.

فتون بسخرية: ههه. عايزة حمزة ابن الحسب والنسب. يحبني انا ولا يكون من نصيبي. انتي عارفة محسن قالي ايه. قالي ان ابوه راجل مهم اوي وعنده شركات وقري سياحية وليلة كبيرة. وهو زي ماقولتلك. مافهوش غلطة. عايزاه بقي يسيب الهلومة دي. ويبصلي انا! انتي غلبانة اوي.
حياة: نعم. اومال ليه كلامه معاكي الحنين. وكمان دايما يسئل عنك وعن شغلك مرتاحة ولا لا. ايه بقي.

فتون بحزن: علشان هو متربي وابن ناس. بصعب عليه وحاسس اني ماليش حد. شفقة مش اكتر.
حياة بخيبة امل: وانا اللي كان عندي امل يحبك وتتجوزيه وربنا يتوب علينا من الفقر ده بقي.
فتون بحسرة: اتعودي لما تحلمي احلمي علي قدك. بلاش تبصي لفوق. حمزة ده. عايز واحدة زيه تكون من مقامه. مش واحدة زيي. يالا خالينا نروح نجهز الاكل انا عايزة اكل لقمة وانام عندي شغل بكرة.
بعد مرور يومين في شركة الحديدي.

كانت حلا في مكتبها قاعدة مع احمد المحاسب. وطبعا طول الفترة اللي فاتت دي. احمد كان كل يوم بيقرب من حلا عن اللي قبله. حلا كانت ضعيفة ومفتقدة الامان والحنان والاحتواء. واحمد اعجب بيها من اول ماعنيه وقعت عليها. وكل يوم اعحابه بيها بيزيد وبيتعلق بيها اكتر. ولازم يتحجج باي شئ. علشان بعد بترجع البيت بتوحشه بيبقي محتاج يسمع صوتها يكلمها في اي شئ. المهم يسمعها ويسمع ضحكتها.

حلا ابدت تنشغل بيه وتستني انه يخبط علي مكتبها. حتى تليفونه اللي بقي شبه يومي ليها بقت بتستناه. كان الكلام عن كل شئ عن حياته عن جوازه الفاشل من ست انانية مش بتفكر فيه همها نفسها وعليتها واولادها بس. لكن هو اخر اهتمامتها. مع انه انسان حنين وطيب بس لاسف هي مش شايفة مميزاته. ابتدي يحكي وهي تحكي. وده منتهي الوجع.

اننا نلاقي راحتنا مع حد تاني غير اللي حبناه وشاركناه الحياة وياما اديناه حب واهتمام وهو بخل علينا. نلاقي راحتنا ويا الغرب. مش مع حب عمرنا. حلا كانت بتأنب نفسها شايفة ان ده خيانة لفادي. بس حنية احمد واهمامه بيها كان بيخليها تتغلب علي الفكرة دي. قسوة وجبروت فادي وعدم اهتمامه بيها خلاها هشة ضعيفة محتاجة كلمة حلوة نظرة حنية. ياما طلبتهم واتمنتهم منه بس هو استخسرهم فيها. لكن احمد عكس. بيغرقها رقة ونعومة. والست مهما حبت واتحبت. محتاجة اهتمام. اوقات الاهتمام والحنان بيكون عوض عن الحب الجاف القاسي. اللي مافهوش روح. حب تملك وسيطرة. احمد كمان مابقاش بيستغني عنها. حلا بالنسبة ليه كانت الست اللي ياما حلم بيها. رقتها ونعومتها عوضته عن حرمانه من الحنان. والراجل مهما كبر. اوقات بيكون زي الاطفال محتاج الدلع والحنية والاحتواء. محتاج يحس انه معاه ست هادية وناعمة بتنسيه عناء يومه وتعب شغله. حلا كانت هي الست اللي بيدور عليها. هما الاتنين لاقوا بعض.

احمد: ههههه. لا لا ده احنا بقينا تمام اوي. وخلاص بقي كدة مش هتحتجيني وهتبقي Boss بتاعي بجد.
حلا: هههههههه. البركة فيك انت المفروض تروح تدرس في الجامعة اسلوبك جميل وسهل ويدخل القلب.
احمد قرب منها وبص في عنيها: صحيح انا دخلت قلبك.
حلا بإرتباك وخجل: ايه اااه. طبعا انت انسان جميل ومحترم.
احمد مسك ايديها وباسها: انتي اللي اجمل وارق ست عرفتها. انا مش عارف ازاي فادي يطلقك ازاي قدر ينام ليلة من غيرك.

حلا بحزن افتكرت فادي وقسوته حتى لما نزل الشركة بقاله يومين بيتجاهلها ولا بيكلمها عنيها دمعت: ارجوك بلاش نفتح الموضوع ده.
احمد اتأثر بيها وقرب اكتر وحضن وشها بين ايديه وهي اكنها متخدرة حاولت تبعد بس هو اتمسك بيها وبصوت هامس ودايب فيها: اوعي تبكي. ماحدش يستاهل دموعك. انا جنبك وتحت امرك. كل اللي اتحرمتي منه انا هعوضك عنه. انتي اتخلقتي علشان تكوني سعيدة مش حزينة ابداا.
حلا بخجل: ااااحمد ابعد لو سامحت.

احمد بحنية: تؤتؤ. مش هبعد حلا انتي عايزاني اقرب بس خايفة ومترددة. حلا انا محتاجلك وانتي محتجاني. وقرب منها اكتر واكتر.
في لحظة دخول عدي وكان معاه فادي وشافه الوضع اللي فيه حلا واحمد. عدي مستغرب. اما فادي عنيه بقت جمر من نار. ازاي سمحتله يلمسها وكانوا بيعملوا ايه. وبصوت غضبااان وعاصف. وهو بيقرب من احمد بشراسة
فادي: انت كنت حاطت ايدك عليها ليه. انت كنت مع مراتي بتعمل ايه. انطق.

احمد بثبات: اظن انها طليقتك مش مراتك. وانت مالكش دعوة بحياتها من يوم ما طلقتها.
فادي بعنف مسكه من هدومه: نعم يا خويا وانت ايه حشرك بيني وبين مراتي. اطلقها ارجعها اولع فيها انا حر.
احمد نزل ايد فادي بغيظ: ليه كانت جارية عندك. دي بني آدمة انت اللي مش حاسس بقيمة النعمة اللي في ايدك. يبقي سيبها لغيرك هو يعرف قيمتها.
فادي بغل وغضب وانفاس عالية: يعني ايه بقي تقصد ايه.

احمد بيعدل هدومه مكان قبضة فادي. وبص لعدي اللي مصدوم من اللي حصل: عدي بيه اسمحلي اطلب حلا للجواز اول ماعدتها تخلص.
فادي بجنون وعنف ضرب احمد بوكس قوي وعنيف: انت هتستهبل عايز تتجوز مراتي اللي لسة علي زمتي. طيب والله لوريك انت وهي. ومسك حلا من ايديها وشدها تعالي معايا.
عدي وقفه: علي فين!
فادي بغضب: ابعد عني لو سامحت. انا ممكن اصور قتيل. مراتي وهرجعها في البيت في الغيط.
مش هتفرق.

عدي وانا بقولك لا انت مالكش حكم عليها دي حياتها ولو هي موافقة انا موافق. اول ما تخلص العدة هجوزهم لبعض. احمد انسان محترم وانا نفسي بحبه.
فادي بصدمة: انت موافق انه يخطب بنتك اللي لسة علي ذمتي ولسة عدتها ماخلصتش. انت عايز كمان تجوزها لراجل تاني. ده انا كنت قتلته وقتلتها. انا مش مصدق انت ايه مش حاسس انها غلاطانة وعايزة تتربي. مش غيران علي بنتك. انا بجد مش مصدقك!

عدي شد حلا من ايده وبتحدي: انا لسة مش عارف رأي حلا ولا اذا كانت موافقة ولا لا. بس لو هي فعلا عايزاه وهيسعدها ويعوضها عنك وعن القرف اللي شافته معاك. انا موافق.

فادي قرب من حلا بغل وهو زي المجنون: انتي فعلا لحقتي في اسبوعين تنسي جوزك وولادك! لحقتي تفكري في راجل تاني! معقول قدرتي اصلا تعرفي راجل غيري! مين اللي خاين فينا دلوقتي ياهانم هاه؟ انا ولا انتي. اسمعي دي اخر فرصة بينا لو مارجعتيش معايا يبقي خلاص انسي. هتبقي خسرتي فادي للابد.

حلا كانت مدبوحة مش عارفة هي بيحصلها ايه. حياتها اتقلبت فوق تحت. هي محتاجة ايه الحب وبس. ولا الاهتمام والحنان. محتاجة راجل يقول انا بحبك وخلاص. ويفضل زي ماهو بقسوته وعناده. ولا راجل بيقولها بحبك بكل جوارحه ومحاوطها دايما بإهتمامه وحنانه؟!

طيب وولادها! طيب فادي حب عمرها! معقول حبت احمد ولا هو مجرد اعجاب و لحظة ضعف. الف سؤال وسؤال جواها كانت حاسة انهم كل واحد بيشد منها حتة. بتتقطع فضلت تعيط بحرقة والم ووجع. ماحدش حاسس بيها ولا باللي جواها.
فادي بعصبية: بطلي زفت عياط وانطقي عايزة مين وانا ولا هو؟
احمد بحنان: حلا اياكي تختاري ضعفك. اوعي تهون عليكي نفسك. انا بجد بحبك. وبقولها قصاد الكل ومش خايف. انا فعلا عايزك.

عدي قرب منها بيحاول يهديها: اهدي يا حلا. ماحدش ممكن يجبرك علي حاجة. المهم ساعدتك.
حلا كانت محتاجة تهرب من الموقف ده. مش قادرة علي المواجهة ولا الاختيار. وفي لحظة فقدت وعيها ووقعت. عدي لحقها وهو مفزوع.
عدي: حلا حلا حبيبتي مالك.
فادي جواه غضب وغل مخليه حتى مش قلقان عليها. واقف مكانه بعناد.
احمد اتخض عليها: حلا هي حصلها ايه!

عدي شالها ونيمها علي الكنبة. وبعصبية: ممكن تسيبوها بقي انا هفوقها. انا مش مستغني عن بنتي. اتفضلوا امشوا بقي.
فادي بكبرياء: انا هاخد مراتي ومتأكد انها عايزاني.
عدي: لما تفوق انا هسألها واللي هي عايزاه انا هعمله. اتفضل.
فادي وهو نظراته لأحمد كلها غل وكره وتوعد: اعمل حسابك. ده اخر يوم ليك هنا شوفلك مكان تاني تشتغل فيه.

احمد بتحدي: علي فكرة انا بشتغل مع رعد بيه وعدي بيه. لما يوصلني منهم الكلام ده صدقني مش هقعد هنا يوم واحد.
خرج فادي وهو زي المجنون علي مكتبه.
واحمد بقلق: عدي بيه ممكن اتطمن عليها وبعد كدة امشي.
عدي بصله بغضب: اوعي تفتكر اني موافق علي اللي قولته. حلا في عصمة فادي وكمان انت استغليت ضعفها والحالة اللي هي فيها. والتشتت اللي مسيطر عليها.
وبعدين انت ناسي انك متجوز ولا ايه. ومخلف كمان.

أحمد بإستغراب: بس انت لسة قايل...
عدي قاطعه: انسي اللي انا قولته. انا كنت بحاول افوق فادي. لكن انا اب ويهمني ان بيت بنتي ما يتخربش. ولا ولادها يتشتتوا بينها وبين ابوهم. انت ناسي ان حلا ام. كمان حلا بتحب فادي وانا متأكد. هي بس مشاعرها انجرفت تجاهك لإحتاجها لحد يهتم بيها مش اكتر.
احمد بحزن: بس حلا بترتاح معايا. وانا بحبها ماصدقت لقيتها.

عدي بنفاذ صبر: يا ابني افهم حب ايه ده اللي في اسبوعين هو انت لحقت!
احمد: الحب مش محتاج وقت. كل اللي محتاجه دقة قلب بنحس بيها لما نشوف اللي حبناه. وانا من اول مرة شوفت حلا وقلبي دقلها.

عدي بتعب: اسمع يا احمد لما تفوق انا هتكلم معاها واللي هيكون في مصلحتها انا هعمله. بس انت لازم تبعد عن حلا الفترة دي. هي لازم تاخد قرار بدون ضغوط. كمان وجودك هنا بقي مستحيل فادي ممكن يأذيك طول ماهو شايفك قصاده. انت هتتنقل مصنع الحديد والصلب بنفس منصبك وبمرتب اعلي. المهم تبعد عن حلا وفادي. وماتحولش تتصل بحلا ولو هي كلمتك ياريت تتجنبها.
احمد اتنهد بحزن وبص لحلا: حاضر عن اذنك.

خرج احمد وعدي فوق حلا ومن وقت مافاقت وهي بتبكي.
عدي يابنتي كفاية عياط حرام عليكي نفسك.
حلا بوجع وقهر: بابي انا مش ست خاينة والله مش خاينة
انا واحمد مافيش بينا حاجة وحشة. كل الحكاية اننا بنرتاح في الكلام مع بعض. واحمد اول يوم بصارحني بمشاعره النهاردة. والله انا ماغلتش.
عدي: عارف يا حبيبتي عارف. بس واضح انك ميالاله.

حلا بدموع: بابي انا تعبانة عارف يعني ايه انك تعيش تتمني ايد تطبطب عليك. حضن دافئ يضمك. نظرة حنان كلمة حلوة وطلبت كل ده من الانسان اللي حبيته والمفروض انه بيحبك. وهو مستخرهم فيك. وبكت زيادة. عارف يعني يوم ماتلاقي كل ده. تلاقيه من انسان تاني حد ماتعرفوش فجأة تلاقيه بيغرقك حنيه انت مفتقادها. بابي انا تعبانة والله تعبانة. انا حاولت كتيير مع فادي وانت عارف. بس خلاص. تعبت. اما بشر مش ملاك. محتاجة حضن يا بي حضن.

عدي بألم وغصة في قلبه ضمها بكل الحنان اللي جواه: انا فاهمك وحاسس بيكي. انتي ماغلطتيش. انك انسانة من حقك زي ما تدي تاخدي. زي ماتحبي تتحبي. حلا لو راحتك مع احمد انا موافق انك تكملي معاه. بس لازم تفكري في ولادك. هتقدري تواجهيهم؟

حلا بضياع: انا مش عارفة انا عايزة ايه. ولا الصح ايه. ولادي وفادي اللي عمره ماهيتغير. ولا احمد اللي متأكدة ممكن يعمل المستحيل علشان بس ابتسم. وياتري انا بحبه ولا محتجاله بس. مش عارفة والله ماعارفة.
عدي: طيب اهدي دلوقتي وتعالي نروح البيت وخدي وقتك في قراراك. لانه مش هيكون قرار سهل ابدا.

حلا هزت راسها وقامت معاه. عدي طلب منها تستناه في العربية وهو راح لفادي مكتبه. واللي كان زي الثور الهائج مش عارف يستوعب اللي حصل مش مصدق ان حلا ممكن تكون حبت غيره او شافت غيره اصلا. عدي دخله.
فادي بغضب: اهلا ايه الهانم فاقت. وقررت هتختار مين من معجبيها.
عدي بيأس منه: انت ليه مش قادر تاخد الموضوع بجدية اكتر. ليه مش شايف. ان حلا بتضيع من ايدك وانت اللي ضيعتها.

فادي بعصبية: انا اللي ضيعتها! بنتك هي اللي اتجننت وانا بقي لازم ارجعها لعقلها.
عدي بزهق: يا ابني افهم حلا محتاجة لحنانك لحضنك.
فادي بسخرية: حنان وحضن. بنتك محتاجة لقلم يعدلها ويعرفها غلطتها. انا مستحيل اسامحها علي اللي عملته.
عدي بعصبية: انت ايه يا اخي مافيش فايدة فيك. كمان انت اللي مش هتسامح. طيب ايه رئيك بقي ان هي اللي مش هترجع. وانت اللي هتندم.

فادي بعنف: حلا لو مارجعتش لبيتها النهاردة ولوحدها انا مش هجبها. تبقي هي اختارت وهتفضل طالق
والمرة دي مش هطلبها للرجوع.
عدي بعناد: وانا بنتي حالتها النفسية وحشة ومحتاجة تاخد. وقتها وتقرر مصير حياتها. ولو انت مش مستعد تنتظر انت حر.
فادي: والله. وهتهدي امتي الهانم الحساسة؟
عدي: ماعرفش هي حرة. عن اذنك.

خرج عدي وفادي كان مخنوق معقول خلاص حلا ضاعت. العصفورة المحبوسة فتحت القفص وطارت بعيد. فك الكار؟ات بتعته وقعد بتعب.
فادي: معقول دي النهاية. خلاص يا حلا!
في فيلا عدي حلا في اوضتها بتفتكر كل اللي حصل وكلام فادي مع ابوها و اللي سمعته لانها ما نزلتش العربية وقفت تسمع كلامهم وافتكرت عناده وقسوته اللي بتزيد مش بتقل
وبدموع وحيرة كانت بتسمع (انسانة بريئة اليسا).

محتاجة حد يخاف عليا مش ابقي خايفة معاه. لو قولت ااه الاقيه حاضني بجد من جواه.
وهقولك ايه وانا كل ده يا حبيبي مش لاقياه.
احساسي ايه عمرك في يوم ماسألت حاسة بإيه.
موت احساسي اللي كنت زمان بحبك بيه. مستني ايه يا حبيبي من حد عاش في مشاعره مجني عليييه.
مكانك كان في قلبي وسيبته يروح. مش لاقيه خلاص حاجة ليك جوايا اسامحك بيها. بقي اصعب الاقيها.
انسانة بريئة حبت واحد قال يحميها. بإيديك خلتها تكره انها حبت يوم.

ولاخر لحظة قلبي انا كان مفتوح. وانا كل مااسامحك ترجع تجرح تاني وتاني.
انا مش لاقياني. وبحس اوي اني غريبة في حضنك مش في مكاني.
والحالة اللي انا واصللها معاك مش من يوم.
ضحي ليه وايه اللي فاضل تاني اخسره ايه. فكرني تاني حالا بينا ايه انا ممكن ابكي عليه او حاجة فيك انا ممكن ماالقهاش.
مابقتش بستناك تجيني او تقول وحشاك. مابقتش مستنية اعيش يوم جرح تاني معاك. وبقي الكلام عنك ممل وحاجة مابتطقهاش.

مكانك كان في قلبي وسيبته بروح. مابقاش جوايا حاجة اسامحك بيها بقي صعب الاقيها. انسانة بريئة حبت واحد ال يحميها. بإيديك خلتها تكره انها حبت يوم.
عدي دخلها وهو حزين عليها وقعد يمسح دموعها. حلا بصتله بحزن
عدي ابتسم: تعرفي انك كل يوم بتشبهي حلا الله يرحمها اكتر واكتر. نفس العيون والضحكة والملامح.
حلا: بابي هو انت حبيت مين اكتر خالته حلا ومامي هنا.
عدي غمض عنيه بألم: ممكن ما اجاوبش.

حلا ابتسمت: انت جاوبت خلاص يا بابي. بس ازاي قدرت تحب مامي بعدها. ولا محابتهاش واللي بينكم عيشرة وبس.
عدي اتنهد: الانسان ممكن يحب اكتر من مرة. بس في حب مابيتنسيش. حب بيحفر ملامحه وذكرياته جوانا. صعب ننساه. ومش شرط يكون اول حب. ممكن تاني حب.

حلا كانت مختلفة عن هنا. حلا كانت زيك كدة. رومانسية وناعمة كنت لو فيا هموم الدنيا. ابص بس في وشها وعنيها. انسي الدنيا وهمومها. حلا كانت. حاجة كدة مالهاش مثيل. الله يرحمها.
حلا ضمت عدي: الله يرحمها.
خلصت الحلقة واحب اعرف رئيكم. كمان توقعاتكم.
ياتري مين اللي كانت السبب في جرح شهاب وعقدته من الستات؟
وياتري تمارا هتقدر تنسيه الجرح ده؟!
شايفين حلا واحمد ازاي؟

بس ياريت قبل ما نحكم نحط نفسنا مكان كل واحد من الابطال دي بلاش نكون مثالين بزيادة.
حلا هتختار حب الطفولة والعيلة!
ولا الاهتمام والحنان والحتواء؟!
فادي هيسلم وينسي ولا هيعافر ويرجع حب عمره اللي تقريبا ضاع منه؟!
فتون حكايتها مع حمزة هيكون مصيرها ايه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة