قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع والأربعون والأخير

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع والأربعون والأخير

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل السابع والأربعون والأخير

شهاب حاوط تمارا وهمسلها: ابوكي ده مش هيتهد.
تمارا: ليه عملك ايه!
شهاب: مش انا يا ختي ده سحب امك سحبة تمام وشكله كدة بدأ اليلة بدري.
تمارا عقدت حاجبها: مش فاهمة تقصد ايه...
شهاب بنفاذ صبر: اقصد انه خلاص مش هتشوفيهم لاخر الفرح. ابوكي يا اما روح يا اما حجز اوضة.
تمارا بتكتم ضحكتها: هههههه. هو هوبا ده فاضحنا كدة علي طول بس انت عرفت منين مش يمكن بيتكلموا وراجعين.

شهاب غمزها وسحب ايديها: اصله سحب امك نفس السحبة دي تقولي بيقرأ افكاري.
تمارا: ههههههه. استني حرام عليك بطني هتولدني بدري يا ابن رعد اصبر. الفرح خلاص قرب يخلص. أنس لازم يلاقينا حاوليه.
شهاب ماشي ومكمل وغمز مهاب زوج چودي: قلبي الفرح هيخلص وأنس مش هيبقي عايز حد حاوليه. مش هيشوفك اصلا. تعالي بقي لما نشوف اخرة البلاونة دي هتفرقع امتي انا تعبت والله.

تمارا: ههههههه. آل يعني فارق معاك. انت جبااار. اصلا هتلر مافيش حاجة توقفك.
شهاب: هههههههه. يا قلبي مش وحش لازم ابقي جامد وقلبي قوي. سيبك انتي البلونة دي عاملة نيبولوك بردوا. عسسسل يا تمارتي في اي حاجة.
تمارا حضنة دراعه بسعادة وهو حاوطها وضمها وكمل لحد العربية.
تمارا: بحبك يا شيبو.
شهاب: بعشقك يا تمارتي.
مهاب بهدوء مسك ايد چودي: حياتي تعالي عايزك.
چودي قامت معاه: خير في ايه!

مهاب واخدها وخارج: الفرح قرب يخلص وابوكي غفلنا من بدري والبوب خطف تيمو. وانا هقعد اتفرج والله ما ينفع. علي عش الحب وطير يا حمام.
چودي: ههههههههه. انت ايه مستعجل لييه هطير منك مثلا هنروح هنروح في ايه!
مهاب سحبها لحضنه وبيتحرك بحماس: يا بنتي انتي زي الاتشيز كيك بالفراولة حاجة كدة تكليها تشبعك وتبقي مش قادرة من كتر السعادة وتخلي مودك جنان وفي لحظة تحسي انك جوعتي وعايزة تاني. انا بقي عايز تاني.

چودي برقة: تاني ايه بالظبط. حدد.
مهاب غمزها: عايز اتشيز كيك فراولة يا فراولة. وشكلك هتولدي بدري بسبب جمالك الليلة ده. هو كدة بذمتك في حامل وتبقي بالإغراء ده.
چودي: هههههههه. لا لو علي الاغراء. اصبر نوصل البيت وانت تشوف اغراء يجننك.
مهاب اخد نفس بجون: ااااااااه. يا جدعاااااان. نفسي بس اعرف انا هبطل احبك امتي من يوم ما وعيت للدنيا وانا كل يوم بحبك اكتر. كل دقيقة و لحظة بعشقك اكتر.

چودي وقفته قبل ما تركب العربية. وحضنته بحنان: وصدقني انت بتجري في دمي. عمري ما بطلت احبك من وانا صغيرة. بحبك اوي اوي يا هوبا.
مهاب ضمها وغمض عنيه كل بقوة: اااااه يا چيچي بجد كل يوم بخاف لاكون بحلم. معقول خلاص بقيتي مراتي وحامل مني كمان. اضربيني رصاصة حياة ابوكي عايز اصدق.
چودي باسته برقة بوسة سريعة خايفة حد يشوفهم: تؤتؤتؤ. خالي الرصاصة في البيت هقتلك براحتي.

مهاب بصلها بشوق: ااااااه يا مفترية وهي البوسة دي مش رصاصة. دي تقتل. بس عندك حق البيت هيبقي فيه رصاص ومدافع. وصوراريخ وكل الاسلحة. يارب يسترها وماتولدي اركبي يا تعابة قلبي اركبي.
مرت شهوور وكل العلاقات بتستقر وتاخد شكلها الطبيعي.

حلا وفادي واولادهم بقت حياتهم اجمل. وقته بقي مش كله شغل. بقي لازم يرجع بدري يقضي وقت مع حلا والولاد. وخصوصا ماسة اللي شغلت باله و قلبه. كان بيعيش معاها اللي اتحرم منه في اخواتها. بيراقب وينتظر كل سم بتكبره. كل ضحكة بتضحكها كان بيصمم تنام في حضنه مش في سرير منفصل. والاغرب انه اتعلم يعملها كل حاجة محتاجالها. من غير تأفف ولا ملل. وصدق انه فعلا خسر كتيير ببعده عن حلا وولاده. وكان هيخسر اكتر لو ما كنش فاق ورجع ليهم.

شهاب وتمارا الدنيا وردي والحب بيرفف. حمل تمارا بقي كله ذكرياات مضحكة ومتعبة. شهاب صمم ما ياخدش اي عمليات جديدة غير لما تولد ويطمن عليها. كان طول الوقت بينه وبينها مشاكسات وخناقات عشاق. ولسة تمارا زي ما هي لا حب ولا حمل هتخليها تتغير. شرسة ومجنونة بس تلاقائية وحنونة.

فتون وحمزة خلاص الوجع بيروح والجرح بيلم والسعادة فتحت بابها للابد. چنا الصغيرة شغلت فتون اكتر واكتر. ونستها العذاب اللي مرت بيه. خصوصا بعد نجاح الالبوم بتاعها واللي كان مش متوقع يعمل كل الضجة والنجاح ده.

مؤمن وامه وشيري بيعيشوا حياة مختلفة حياة جميلة. اخيرراااا عاش مع امه من غير جراح ولا آلم ولا شئ يخجل منه بقت امه مختلفة ام بجد بيشوف الحنان والحب في عنيها وبيستني دعوتها كل صباح تخليه في منتهي الحماس والتفاؤل.

أنس بيبدأ مع حياة حياتهم كل يوم بيمر عليه بيتأكد ان حياة اول قصة حب. اول دقة قلب بجد. وان مايا ما كنت غير مجرد بداية وتجربة جديدة من نوعها في عالم المشاعر والحب. بس ابداااا ما كنتش حب صادق. لكن حياة لا. حياة مختلفة حبيبة بجد بيشوف معاها كل حاجة بطعم ولون مختلف.

وفي ليلة چنا كانت تعباانة اوي قلبها بيتألم آلم رهيييب. كانت بقالها فترة كبيييرة بعيد عن مروان بسبب تحزير دكتور النساء ودكتور القلب بتاعها. بس لانها مخبية علي مروان وعلي كل اللي حاوليها. فهمت مروان ان دكتور النساء بس هو اللي مانعها بسبب خطورة الحمل. بس الليل حاست انها الاخيرة. مروان كان في المكتب وهي دخلتله وظاهر عليها التعب والارهاق.
چنا بإعياء: مروان حبيبي مش هتنام. الوقت اتأخر.

مروان رفع عنيه وشاف حالة التعب والاعياء اللي فيها قام بسرعة وسندها: مالك حبيبتي انتي تعباانة، تحبي اطلبلك الدكتور.
چنا ابتسمت وبصتله بشتياااق. حاست انها خلاص هتفقده مش هتشوفه تاني، مسكت ايده بقوة: قولتهالك قبل كدة انت دوايا. انت اللي بتريحني، خدني اوضتنها ارجوك.

مروان قلبه مش مرتاح كل يوم بيمر في حملها بتضعف وتدبل وتتعب بشكل ملحوظ ويقلق. شالها بحنان وخوف واخدها للاوضة وحطها في سريرها حاول يبعد ويجبلها الدكتور. بس هي اتعلقت بيه بقوة.
چنا بدموع: ارجوك عايزاك معايا.
مروان مش فاهم مالها
فيها ايه لييه جواه الرعب ده ناحيتها: حبيبتي انا كمان محتاجلك بس ماينفعش الدكتور مشدد اني ما اقربش منك. علشان مصلحتك. بس لييه بتبكي.!

چنا شدته بضعف. لحضنها: اعتبر دي اول و اخر مرة هطلبها منك. ارجوك عايزة اودعك.
مروان بخوف من كلامها وشكلها: لييه تودعيني بس انا كدة خوفت عليكي، انا هتصل بالدكتور.
چنا اتمسكت بيه اكتر: حققلي طلبي وبعدها اعمل اللي انت عايزه.

مروان اول مرة يشوف چنا محتجاله بالشكل ده وبتطلبها بتصميم. ماقدرش يجرحها ويرفض برغم خوفه ورعبه عليها من شكلها ده. قرب منها والغريب انها كانت غريبة في كل شئ في حضنها. في همسها، في كل تفصيلة، كانت فعلا بتودع كل حاجة فيه، ودموعها مش بتقف. كان مشتت مش مركز مش عارف هي موجوعة ولا بتتألم ولا زعلانة ولا ايه!
كل شئ انتهي و بعد عنها. لقاها عنيها بتغمض ونفسها تقريبا بقي مش موجود. هزها بعنف وجنون.

مروان: چنا. چنا، ردي عليا انتي فيكي ايه، لييه طيب طلبتي وصممتي لما انتي تعبانة، لييه تخليني اكون سبب في الحالة دي بس لييه، چنا ردي عليا...
چنا بتحارب ضياعها واستسىلامها وبتحاول تلاقي صوت ونفس تتكلم بيه: حقك عليا، سامحني ارجوك، مروان ففيييه فلاشة في علبة في الدرج بتاعي، لو موت شغلها واسمعها، وانت هتفهم، بس دلوقتي وديني المستشفي واتصل برقم متسجل عندي علي الفون بإسم قلوب، ده الدكتور بتاعي...

مروان مش فاهم ولا مستوعب فلاشة ايه. ودكتور ايه. ماهو عارف الدكتور النساء الخاص بيها ومعاه رقمه. ده يبقي دكتور ايه! وليه مسجلاه قلوب.
مروان بعصبية: انا مش فاهم حاجة انتي مخبية ايه.
چنا بتفقد وعيها وحياتها كمان وبضعف: اا. اارجوك، بسرعة، ااانا بمووت...

مروان بسرعة وتشتت. لبس و اخدها للمستشفي وكلم الدكتور اللي قالت عليه وجالهم المستشفي وماقدرش يفهم منه حاجة لانه هو ودكتور النساء كانوا مشغولين بچنا ومع وصولهم دخلوا مباشرة لاعمليات معاها، وبعد وقت كبيير. خرج دكتور القلب علاء.
مروان اندفع ناحيته بجنون: ارجوك طمني هي عاملة ايه. وليه هي كانت في الحالة دي. ووانت هي علاقتها بيك ايه...
علاء بأسف: چنا خلاص الله يرحمها اسف، البقاء لله...

مروان هز راسه بصدمة. مش مصدق ولا متخيل اللي بيحصل: ااانت، اانت بتقول ايه، چنا ماتت، ماتت ازاي، ماكل الستات بتحمل وتولد. عادي ليييه هي! لييه تموووت لييييييه.
دكتور علاء مقدر حالته وصدمته: چنا مريضة قلب من سنين وبتابع معايا. واصلا كانت مالهاش زواج ولا خلفة بس هي حاكتلي قصتها معاك. وحبها ليك وصدقني انا حاولت امنعها واحزرها بس هي صممت.

مروان بيبكي بهستيرية ومسك الدكتور بعنف: ولما انت دكتور وعارف حالتها ازاي ما مانعتهاش ليييه ما قولتليش، لييه، ليييه سبتها تنتحر بالشكل ده ليييه.

علاء بيحاول يهدي مروان وحالة جنونه: من فضلك اهدي، صدقني حاولت وده كان واجبي كطبيب. بس كأب كنت مضطر اوفقها علي جوازها. چنا كانت زي بنتي. واترجتني كتيير علشان اسمحلها تتجوزك. ووعدتني تاخد دواها والجرعات الجديدة بإنتظام. وكمان هتحاول تقلل علاقتها بيك. وافقت لانها بتحبك بجنون ومش هتقدر ما تتجوزكش.

مروان كان بيتمزق بألم وهو بيحاول يصدق ان ده حقيقي، ان بجد هي ماتت وكمان بسببه. ماتت علشانه. بس ليييه، لييه تعمل كدة...
علاء: الطفل في الحضانة لانه اتولد بدري وصحته ضعيفة. انا حزرتها من الطلق وقولتلها مش لازم ده يحصل قلبها مش هيتحمل طلق الولادة. فهمتني انها محددة مع دكتور النساء كل حاجة وفعلا كنت علي اتصال معاه وفهمني انه بيتابعها بإهتمام. بس اللي حصل كان غير متوقع، ده قضاء ربنا اسف.

مروان بيبكي بحرقة مش مصدق انها ماتت. معقول خلاص مش هتكون في حياته تاني، وخصوصا بعد اللي عرفه، ازاي تعمل كل ده علشانه ازاي تضحي بعمرها بالشكل ده...
في الوقت ده أكمل وتسنيم كانوا وصلوا لان مروان اتصل بيهم اول ما وصلوا المستشفي.
أكمل بقلق وترقب: مروان انت بتعيط لييه. حد يفهمني فيه ايه. بنتي فين، چنا فين يا مروان، رد عليا بنتي فين...

مروان ببكاء سند راسه علي الحيطة وبكي اكتر بتأنييب اتمني هو اللي بكون مكانها: چنا ماتت، ماتت يا اكمل. ماتت.
أكمل بص لتسنيم اللي ما اتحملتش الخبر ووقعت في الارض رجلها مش متحملة تقف، وبكائها كان يقطع القلب.
تسنيم: لا. لا، بنتي لا، ازاي تموت ازاي...
أكمل نفسه عالي وملامحه جامدة. بيحاول يسدرك الموقف، بص لمروان: بنتي ماتت. ماتت ازاي، انتم اكيد غلطانين. وانت، ازاي سبتها تموت ازاي.

دكتور علاء: من فضلك يا أكمل بيه انا هفهمك. وشرح لأكمل كل شئ بالتفصيل.
أكمل بيبكي بحزن اب موجوع وقلبه بينزف: بنتي ماتت علشانك، فضلت سنين مخبية مرضها ومتحملة وفي النهاية خاطرت بحياتها وعمرها علشانك علشان حبتك وانت ما تستهلش. بنتي موتت نفسها علشان تحيلك ابنك، منك للله. منك لله انت من يوم ما دخلت حياتنا وانت خربتها. ضيعت عليها فرحتها وفرحتي بيها في كل شئ...

لا فرحت في جوازها زي اي اب. ولا فرحت بولادتها زي كل اب، بنتي راحت مني بسببك، بنتي ماتت ماتتت. وانت السبب. اااااه يا بنتي ياريتك كنتي قولتيلي كنتي قولتي لابوكي، كنت اديتك قلبي، والله اديتك قلبي، ااااااه يا چنا اااااه من فراقك.
تسنيم بتبكي بحرقة: ليييه عملتي كدة. ليييه تضحي بنفسك كدة لييه، انا مذنبة انا مجرمة وافقتك وشجعتك
بس ماوكنتش اعرف ماكنتش اعرف...

أكمل لفلها بشراسة وضياع: شجعتيها علشان مش بنتك. لو كانت بنتك كنتي حسيتي بيها. كنتي عرفتي اللي فيها زي اي ام، بنتي ضاعت مني للابد وانتم السبب كلكم السبب.
تسنيم بصدمة من كلام أكمل. ازاي بعد كل السنين دي يقول ان چنا مش بنتها. ازاي، بس لا الحال والوضع ولا المكان يسمح للعتاب.
فضلت الصدمة والحزن مغيم علي المكان وچنا اتغسلت واندفنت...

ومروان رجع البيت في حالة ضيااع وندم والم، حالة صدمة مش عايزة تفارقه، افتكر كلامها عن الفلاشة طلعها وشغلها وسمع اللي عليها. چنا كانت مسجلة؟يديو ليها...

چنا: حبيبي لو انت بتشوف ال؟يديو ده أكيد انا مش معاك، اكيد دلوقتي انا ميتة، انا اول ما عرفت بحملي قررت اعمل ال؟يديو ده. لاني مش ضامنة اكمل لحد النهاية ممكن اموت في اي وقت، بس بدعي ربنا طول كل لحظة يمهلني بس لحد ما اولد واشوف ابني بعيوني واضمه لحضني بس كدة. انا دلوقتي هفهمك كل حاجة.
اول حاجة. عايزة اقولك سامحني. وبكت بضعف.

انا خبيت عليك مرضي وعلي كل الناس حتى بابي ومامي، انا اول مرة اكتشفت مرضي كنت في الجامعة دخت و وقعت وروحت المستشفي. وقتها عرفت اني عندي مشكلة في القلب سألت ودورت عن دكتور قلب كبيير وشاطر ولقيت دكتور علاء. من اول يوم وهو راجل محترم حسسني اني بنته مش مجرد مريضة. طلبت منه برجاء ماحدش من اهلي يعرفوا، وهو وافق تحت ضغط مني، وطول الوقت بيفتعني بالعملية وانا زي اي بنت خايفة، مش عايزة اخد الخطوة دي...

وده كان سبب عزلتي عن كل الناس علاقاتي قليلة واصحابي اقل، كنت خايفة ادخل اي علاقة بسبب احساسي بالنقص واني مش هقدر اكون زي اي زوجة وام. خوفت من الجرح. احب واحد واتعلق بيه ولما اصارحه يبعد ويسبني. خوفت من الناس والحب. علشان كدة كانوا دايما يقولوا عليا معقدة علشان ماليش اصحاب. كنت بدور علي الحاجات اللي مجهودي فيها قليل حتى في بداية تعارفنا كنت رافضة استلم المشروع. بسبب الاجهاد والتعب. ومكتفية بشغلي في مكتبي. بس وقتها بابي زعل وافتكر اني مش عايزة اشتغل معاه، وافقت مجبرة. لو انت افتكرت هتفتكر تعبي في نهاية كل يوم بعد المجهود اللي بعمله في الموقع.

في البداية اول ماقلبي دقلك حاولت ابعد واقاوم وخصوصا لما قولتلي العيب منك، لاني شوفت حبك لريما وما حبتش اكون دخيلة عليكم. لكن مع الوقت حبيتك اكتر وعشقتك اكتر وعرفت انك كذبت عليا وان العيب من ريما...

صعبت عليا ولما قربت اكتر فهمتك اكتر. وفهمت اللي بينك وبينها ايه. وقتها قررت اعمل العملية بس كان خلاص فات الاوان والدكتور علاء فهمني اني حالة قلبي اتاخرت وان العملية فيها هلاكي ونسبة نجاحها لا تتعدي ال 20%. واني اكمل حياتي زي ماهي وان تدهور قلبي بقي في طريقي للموت. الموت البطئ.
وقتها صممت اتجوزك، صممت احققلك امنيتك وتبقي أب.

وبكت اكتر: عارف انا لو كنت مش بحالتي دي ولا عارفة اني بمجرد جوازي وحملي ابقي كدة خلاص عداد عمري بيتنهي. وايامي هتبقي محسوبة. ما كنتش قربت منك ولا حسستك بحبي ولا اتجوزنا. كنت هاخد حبي ليك واسافر وابعد بعيييد لابعد مكان. واسيبك تكمل حياتك مع ريما. زي ما انتم راضين بنصيبكم. من غير ما ادخل اهد اللي بينكم.

بس والله حبيبي والله عملت كدة علشانك، لقيت اني كدة كدة تعبانة وكدة كدة ماليش نصيب اكون حياة وبيت. يبقي انت احق واحد اعمل كدة علشانه واسيبله حتة مني تعوضه حرمانه. وانا اعيش اللي اتمنيت اعيشة، اعيش معاك في حضنك حتى لو ايام معدودة...
مروان انا عمري ما كنت انانية ولا بفكر في نفسي وبس صدقني. انا حبيتك اكتر من نفسي...

وارجوك بلغ ريما تسامحني. قولها اني كنت عايزة اسعدها، وقولها كمان اني مش قلقانة علي ابني ولا خايفة. انا واثقة ومتأكدة انها هتكون ليه احن ام واطيب قلب. حتحبه وتعوضه غيابي...

وبوجع ام عارفة انها مش هتشوف ابنها ضمت بطنها وبرجاء: بس ممكن اطلب منك طلب بسيط، لو ولدت بنت ساميها چنا علي اسمي علشان، علشان تبقي تفكرك بيا، وتشوفني فيها. مع اني عارفة وواثقة ان ريما هتنسيك كل حاجة. ريما طيبة وحنينة اوي، بتحبني وبتعاملني بلطف وحنية. بتخاف عليا ومهتمة بيا، بس يمكن اسمي يخليني اجي علي بالك...
ووبكت بتانيب: ولو جبت ولد ساميه أكمل علي اسم بابي...

وحياتي يا مروان خاليه يسامحني. اااااانا حححاول اسيبله؟يديو بس مش هقدر، مش هقدر اواجهه. بكل ده، أكمل هيحزن عليا اوي اوي وصعب اقدر اتخيل شكله وقتها وهو بيسمعني.
بس قوله اني غصب عني كنت من البداية خايفة اصارحه هو ومامي، خايفة يفضلوا طول الوقت في خوف وقلق عليا، حبيبت اخليهم للنهاية متطمنين. مش عايشين في قلق وخوف. وقلبهم يقع مع كل غصة آلم بتحصلي.

وقول لمامي تسنيم. انها كانت امي، امي الوحيدة انا ما شوفتش غيرها ولا عرفت غيرها ولا حبيت غيرها، قولها اسفة. اسفة اني هجرحك وابكيكي...

في النهاية عايزة اقولك. اياك تلوم نفسك ولا تعاتبها انا عارفاك، ابتسمت بوجع، عارف انا كنت خايفة اوي اوى ما اتجوزنا، خايفة من التجربة والمواجهة. عارفة اني هتعب، اجلت واجلت لحد ما بقتش انت قادر ولا انا قادرة علي التأجيل، من وقتها وانا باخد جرعة دواء مضاعفة بتعليمات الدكتور، علشان اقدر اعيش معاك لحظات مش من الدنيا، انت بتعيشني اجمل واحلي احساس. معاك بنسي ضعفي ومرضي. بنسي وجعي، بنسي لوم الناس عليا. بنسب العالم، انا بحبك، بحبك اوي، اوعي تنسي چنا، عمرك ما هتلاقي قلب يحبك ويموت لحبك بجد وحقيقي مش مجرد كلام. زي قلبي، قلبي هيموت علشانك بجد، هتوحشني، هتوحشني اوي.

خلص ال؟يديو ومروان بكاه ودموعه اكنها نهر فاض وغرقه. فضل يصرخ بجنون وغضب بيلوم نفسه ويعنفها، قلبه بيصرخ علي اللي اتسبب فيه، فضل يكسر كل شئ ويدمر كل اللي يقابله...

مروان بدموع وصريخ: ليييه. لييبه عملتي كدة. لييه، كنتي بعدتي. كنتي سافرتي. علي الاقل كنتي زمانك عايشة، لييه وردة زيك تنطفي وتموت بسببي. بسبب واحد اناني، اااااه يا چنا، مش ممكن تكوني بشر مش ممكن، قلبك ماكنش تعبان لا قلبك كان قلب ملاك ماقدرش يعيش وسط البشر. كان لازم يتخلي عن الحياة دي. حياة التعب والوجع...

بس انا عمري ما هسامح نفسي ابداااا. عمري ما هغفرلها انها اتسببت في موتك، انا كنت عايز ابقي اب ايوة. بس مش علي جثتك ابداااا...
ياريتك فضلتي عايشة حتى لو بعيد عني، بس عايشة لاهلك. اهلك اللي سرقتك منهم وكنت السبب في حرمانهم منك...

مسك صورتها وبكي بندم: سامحيني يا چنا سامحيني. انا حبيتك. حبيتك، وحشتييني. ولسة هتوحشيني، وصدقيني عمر مافيه واحدة ممكن تعوضني عنك ولا تملي مكانك. حتى ريما ليها مكانها لكن مكانك انتي صعب. صعب واحدة غيرك تملاه...
بعد ساعاات من البكاء والحزن والالم. مروان تعب وهمد وبقي ساكت مش قادر حتى يتنفس. اخد فونه واتصل بريما...
ريما: الو، الو، مروان انت سامعني، مروان.
مروان غمض عنيه بألم وبكي: ريما. انا محتاجلك.

ريما بخوف: مروان مالك، فيه ايه. انت بتبكي!
مروان بقهر: چنا ماتت وهي بتولد، ماتتت يا ريما، ماتت علشان تحيني، ماتت علشان ابقي اب. چنا ضحت بعمرها علشاني، ماتت خلاص. ماتت.
ريما حطت ايديها علي بقها تمنع صرختها من صدمة الخبر، دمعت بحزن حقيقي من قلبها.
ريما: چنا ماتت. ازاي! ازاي ماتت.
مروان بوجع: انا محتاجلك. تعبااان ووحيد، مافيش حد جنبي الكل بعد، انا موجوووع يا ريما. موجججووووع.

ريما بتبكي: حبيبي انا جنبك، هكون عندك في اول طيارة.

ريما فعلت حجزت طيارتها وبلغت منير بالسفر. وعلي قد ما كانت حزينة علي فراق آسر. واستغربت حكمة ربنا انها تسيبه كمان زي امه ما سابته. علي قد ما كانت متفائلة لانه اتحسن وبقي افضل بقي بيلعب وبدأ يتكلم. ويصاحب اصحاب في سنة ويتجاوب مع الناس. اتطمن عليه. وعرفت انها ربنا بعتها ليه في وقت هو محتاجة. وهي كمان فصلت وهديت وفضلت علاقتها مستمرة بمروان. واديه اهو في عز احتاجه ليها. ومش لوحده. هو، وابنه. ابن چنا...

عند المقابر قصاد قبر چنا اكمل قاعد بيبكي ومهزوم وحزين، كان بيكلمها اكنها قاعدة قصاده وشايفها. بيعاتبها ويلومها.
أكمل بدموع: كدة، كدة. تسبيني وتمشي، هونت عليكي تكسري قلبي بالشكل ده، ليييه وعشان ايه، علشان مروان، بقي مروان احب. واغلي عندك مني انا! ابوكي اللي ماليش غيرك!

هانت عليكي نفسك تعملي فيها كدة، لييه يا قلبي خبيتي عني. لييه فضلتي تتألمي لوحدك، لييبه اتحملتي اللوم والعتاب والوجع لوحدك، ازاي قلبك اتحمل كل ده! عملتي زي أمك. متي في عز شبابك، بس هي علشان غلطة. وانتي علشان حب وتضحية، وبكي بنحيب يقتل، بس مافيش حد يستاهل، هو عايش. ومعاه مراته. وكمان سبتيله ابنك، حتة منك...

لكن انا سبيتلي ايه، قوليلي يا حبيبتي سبتيلي ايه، سبتيلي كسرة قلب وحرج روح هعيش بيه لحد ما اموت، مين يعوضني عنك، عن برائتك وطيبة قلبك، مين! قوليلي مين...
حمزة بدموع قرب من أكمل وطبطب علي كتفه وأكمل بصله بحزن وحضنه...
أكمل: اختك ماتت. ماتتت خلاص يا حمزة، چنا مش هتبقي موجودة تاني، چنا راحت، راحت...

حمزة بدموع: ده عمرها وقدرها يا بابا. چنا لو خرجت من حياتنا. مش ممكن تخرج من قلبنا، كفاية انها عاشت زي النسمة ماحدش حس بيها لا أذت حد ولا زعلت حد...
ارجوك كفاية، ماما في المستشفي تعبانة وابن چنا في الحضانة. مافيش غيري انا وانت. احنا سند الكل.

أكمل بص لقبر چنا وبكي: وهي كان مين سندها. لما عاشت كل ده لوحدها. وكتمته في قلبها، اسمع ابنها هيعيش معانا، ابنها هيفضل في حضني، مش هخليه يا خده ابدااااا. يمكن بعوضني عنها، يمكن.
في مرت الايام وبقت شهور قليلة وقربت ولادة تمارا وچودي وشيري...
في المستشفي.
شيري في سريرها. وجنبها والدها وولدتها، ومؤمن وامه ابتسام.
والدة شيري: الف مبروك يا حبيبتي، بنوتة جميلة.
والدها: ماشاء الله زي القمر شبه مامتها.

مؤمن شايف ابتسام ساكتة وقاعدة: مالك يا امي في حاجة.
ابتسام دمعت وافتكرت انها يوم ما ولدته كانت صغيرة وطايشة ومش عارفة قيمته. وحرمته من حنانها وحضنها وسابته لمرات ابوه وكانت احن عليها منه.
مؤمن شاف دموعها قعد قصادها ومسح
دموعها بقلق: مالك يا امي ليه العياط ده بس.
ابتسام بندم: افتكرت انا عملت فيك ايه. واذيتك ازاي وحرمت. مني ومن حضني.

مؤمن ابتسم بوجع واخدها في حضنه: انسي يا امي انسي. خلاص احنا ابتدينا من جديد، وانتي اهو بتعوضيني، وانا خلاص كبرت وبقيت راجل واللي عدي عدي سيبك انتي منه.
وخرجها من حضنه بحنان وابتسم: في خبر هيفرحك، انا طول الفترة اللي فاتت وانا بظبط الحيوان طليقك، وجبتلك تنازل منه عن الفيلا والعربية ورجعتلك كمان الفلوس والمجوهرات. هما اينعم ناقصين بس مش كتيير. حقك رجعلك...

ابتسام باست ايده بحب: انت حقي وعوضي بجد، انت اهم من الفلوس والدهب. مش عايزة حاجة، انت كفاية عليا.
شيري بكت من فرحتها بتعويض ربنا لمؤمن علي عذاب طفولة وضياع مراهقة وقهر راجل. بسبب اللي حصل، بس الحمد لله ربنا عظيم كرمه عظيم...
مؤمن قام واخدها جنب شيري واخد بنته واداهالها: قوليلي تحبي تسميها ايه!
ابتسام: لا شيري تسميها.
شيري ابتسمت: انا موافقة ساميها انتي.
ابتسام ابتسمت: نجمة.

مؤمن بص لشيري والاتنين استغربوا: نجمة!
ابتسام هزت راسها: ايوة نجمة تنور ايامكم ولاياليكم زي ما انتم نورتم دنيتي وايامي.
الاتنين ابتسموا: خلاص تبقي نجمة.
في شقة شهاب. تمارا قاعدة بتاكل وشهاب هينفجر من الغيظ.
وتمارا فجأة سابت الاكل وبدأت تحس بألم. وندهت لشهاب.
تمارا بتتألم: شهاب. شهاب الحقني...

شهاب بيتابع مبارة مهمة ومش عايز يبصلها: قسما بالله ما هتحرك، ده انتي مشقياني روح هات مياه. روح هات طفح. روح هات عصير، . اعملي فشار. اعملي نسكافية. بس اتهدي بقي.
تمارا صرخت: بوووولد يا ظالم، منك لله الحقني...
شهاب كان فاكرها فعلا عايزة حاجة بس بصلها لقاها بتتألم بجد جري عليها بقلق: مالك. انتي هتولدي بجد ولا ايه!
تمارا بتتوجع: وحياة الست الغالية ماوقت غباوة. ههزر يعني، الحقني بسرعة.

شهاب متلخبط وبيلف حاولين نفسه: طيب. طيب اعمل ايه!
تمارا صرخت: يالهههههوووي. وديني المستشفي مش محتاجة ذكاء هموووت يخربيتك.
شهاب بغيظ شالها: وحياة ابوكي هقول للدكتورة تقصلك حتة من لسانك ده مستفزة.
شهاب اخد تمارا المستشفي وولدت. وللحظ چودي كمان ولدت بعدها بساعات، والاتنين كانوا في اوضة واحدة والعيلة كلها موجودة.

مهاب: ماشاء الله خلتوني جد يا ولاد الكلب انا لسة صغير مش كفاية نياتكم وجوزتكم. ايه. مصممين تضيعوا المعجبات طب اقولهم ايه بقيت جد. كانت جوزات منيلة.
رعد ابتسم: هو انت لييه مصمم تعيش دور الدنچوان. ما ترضي بحكم الزمن واعترف انك بقيت اب وجد كمان.
نغم بغيظ: تقول ايه يا بس رجل عايز يعيش متكتف هيموتني ناقصة عمر...
مهاب ببرأة: انا! انا عمرك لقتيني كلمت ست هما اللي بيجوا لوحدهم. ارفض نعمة ربنا. حتى حرااام.

كلهم ضحكوا.
همس ابتسمت: مبروك يا تمارا حبيبتي. مبروك يا چودي.
تمارا وچودي: الله يبارك فيكي.
شهاب: شوفتي يا همستي جبتلك حفيد اسد زي ابوه.
همس: ههههههه. ماشاء الله شبهك يا شهاب حبيبي. ربنا يباركلك فيه وتشوفه عريس.
تمارا شدت شهاب ووشوشته: انت فهد مش اسد. ياقلبي. علشان للفهد مكار ومخادع وكمان سريع...

شهاب ابتسم وباسها من خدها: . اموت انا في قلبي اللي حافظني ومركز معايا. اسكتي ده انا هطير من الفرحة ان البلونة دي فرقعت. وعتبطلي اكل. وانا اعيش بقي واعض فيكي براحتي. بلا حمل بلا هم. مافيش حمل تاني لمدة 20 سنة انتي فاهمة. ابن المفجوعة ده عقدني في العيال والخلفة.
تمارا: هههههههههه. بعينك. انا عايزة عيااال كتييير اوي. هملالك البيت عيال وهربطك.

شهاب بسخرية: قلبي هو انا قولتلك اني عندي مهمة لمدة 10 سنين ابقي استنيني بقي ووريني هتخلفي من مين.
مهاب زوج چودي قعد جنبها وباسها: روح قلبي. سلامت قلبك، ايه الحلاوة دي بنوتة حكاااية قمر شبهك.
چودي بدلع: بجد هو انا بسة حلوة شكلي اتبهدل بسبب الحمل والولادة...
مهاب ابتسم بحب وعشق: انتي في عيوني اجمل الستات. حياتي انا من يوم ما عرفت الحب عرفته معاكي، وعمري ما هشوف غيرك.

أنس دخل هو وحياة: السلام عليكم. مبارك يا اخواتي الحلوين، المستشفي منورة.
كلهم: وعليكم السلام...
شهاب غمزه: مين قدك انت عايش ومقضيها عسسل. ولا لسة خناق ولا حمل ولا وجع دماغ. يا باختك.
مهاب زوج چودي: ياعم ده دماغ العيلة سلامتك يا دماغي مع نفسه كدة ما تسمعلوش صوت. سوسة.

أنس بص لحياة وبصلهم: انا دخلت فين بالظبط. تصدقوا انتم قرارين وعنيكم وحشة وانا غلطان اني جيت وانتم هنا. هاجي لاخواتي وانتم مش هنا. عن اذنكم تعالي يا حبيبتي احسن تفرقعي ولا حاجة من عنيهم دي.
شهاب قام بسرعة ومسك أنس: عندك رايح فين. انت مأنسنا هنا. ماهو مش احنا نقعد نشيل عيال وصريخ وبيبي بعيد عنك. وانت تهيص مع موزتك لا تتكدر معانا.

مهاب زوج چودي قامله ومسكه من دراعه التاني: ايوة. اللي يسير علينا بسير عليك، واعمل حسابك مراتك هتبات مع اخواتك اه لازم نكون يد واحدة وعائلة مترابطة.
أنس بدهشة وغيظ بص لحياة اللي فطسانة ضحك. بص لمهاب: بابا عجبك كدة قولهم انا ماليش فيه انا يادوب عريس من كام شهر. عايز اتهني.
مهاب: ههههههههه. وانا مالي لو تقدر علي جوز الثيران دول مع نفسك. انا موفر صحتي لناني حبيبتي...
أنس بص لرعد: طب حضرتك يا أونكل.

رعد قام ومسك ايد همس: حبيبي احنا اصلا متأخرين حظ سعيد.
انس بص لحياة: بتضحكي، ماشي حسابنا بعدين.
شهاب ومهاب اخدوا انس وخرجوا.
شهاب: قولتلي بقي انت عريس وعايز تتهني، ده انا هفاجأك بشوية خاوزيق منتظراك عنب. هتنبسط اوي.
مهاب: ايوة وعيه يا بوب، اولها بتبدأ بتحليل الحمل. وهتلبس بقي 9 شهوور عذاب.
شهاب: وحياة غلاوتك لو دخلت المعتقل يبقي ارحم...

مهاب: انت هتلاقي كائن البطريق نايم جنبك ورجلها في بوقك ودماغها في اخر السرير. وتسمع سيمفونية عزف اوبرالي تصحي الميت. شخيير ما سمعتوش في حياتك.
شهاب: كمان بقي دايما الثلاجة بتتملي وتفضي كل 3 ساعات تقريبا، وهتتمرمط بقي.
هات اكل. اكلني. نيمني، قلبني اصلي اتقلبت ومش عارفة ارجع. فسحني، انا مخنوقة، بتعيط، بتضحك، بتصوت، 300 حالة وطلب في دقيقة.
مهاب: ...

أنس بصوت عالي: باااااااالس. حرام عليكم. عقدتوني من الجواز والخلفة ربنا ياخدكم. انتم ايه متسلطين عليا.
مهاب وشهاب بيكتموا ضحكهم: ههههههههه. بنوعيك يا برنس. علشان تستعد.
أنس مشي بعصبية: منكم لله قفلتوني من الجواز ربنا يهدكم.
شهاب بيضحك: ههههههههههه. احسن اشمعن احنا انا كنت عايش مع اند تكر في الكام شهر اللي فاته. ربتني والله.
مهاب: هههههههه. اهو كدة بقي يدخل المرحلة اللي جاية وهو متحفظ، والله هيدعلنا.

شهاب: هههههه. تعالي معايا لما نشوف جوز الغزلان اللي جوا دول.
في خاتمة.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة