قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع والعشرون

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع والعشرون

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الرابع والعشرون

فتون مصدومة مش مستوعبة اللي حصل واللي بتسمعه. مين اللي مغتصب حمزة؟!

ازاي معقول الراجل الوحيد اللي ماكنتش بتحس بالامان غير معاه وفي نظرة عنيه. يبقي بالحقارة دي. مش ممكن كل ذكري وكل لحظة جمعتها بيه من اول مرة شافته عدت قصاد عنيها كان جواها اهاااات واسئلة كتييير. عقلها رافض ومش مصدق اللي عرفه. بس افتكرت حزنه وشكله لما صحيت تاني يوم الحادثة دي. كان زي مايكون مهموم ومتأنب. كمان ليه صمم ياخودها للدكتور صاحب عيلته. مش اي حد تاني. وبعدها ليه قرب منها بالشكل القوي ده. وبكت بحصرة ووجع. وافتكرت لما اقنعها ان صوتها حلو وانها تغني وساعدها واشتغلت معاه. واتجوزها كمان. سكوتها قلق حمزة بقي محتار مش عارف ده سببه ايه! قرب منها بحزن وحط ايده علي كتفها. اتفزعت وبعدت عنه وغطت نفسها بخوف. حمزة استغرب من رد فعلها للدرجة دي بقت تخاف منه.

حمزة بوجع: فتون ارجوكي افهميني. صدقيني ااانا بحبك واللي حصل ده كان غلطة ولحظة ضعف مني. ارجوكي سامحيني.

فتون بدموع وجوح اسف واعتذار الكون مش ممكن يداوية: اسف! واسامحك؟ طيب علي ايه. علي كرامتي وشرفي اللي ضاعوا علي ايدك! علي كدبك وغشك ليه! انت عارف انت عملت ايه. انت صرقت فرحتي ضيعت شقي سنين كنت مستعدة اجوع واموت بس ماحدش يلمسني لمسة واحدة ولا ياخد مني حاجة غصب. وانت في لحظة شهوة ضيعت كل حاجة اخدت كل حاجة. كمان وانا غايبة ومش دريانة.

وبكت بحرقة. حتى ماادتنيش فرصة اقاوم ولا ادافع عن نفسي. ماادتنيش فرصة اصرخ واستنجد بحد ينجدني منك. انا وثقت فيك وانت خنتيني. انت كنت الحامي والحرامي في نفس الوقت انت مخادع.
حمزة جواه وجع الكون والم كبير وجرح مالوش اخر. بيمزق بين جرحها ومواجهتها بالحقيقة. وبين برائته وصورته اللي اتلوثت قصاد عنيها. غصب عنه دمع.
حمزة: فتون ااانا عارف اني غلط بس انا صلحت الغلط ده. انتي خلاص بقيتي مراتي.

فتون بإنكسار: مراتك؟ بعد ايه. بعد ماعملت عملتك. انت متخيل ان ده ثمن للي سرقته مني. وبكت اكتر واكتر. انت عامل زي اللي بيقتل روح وراح للقتيل وهو بينازغ وقاله سامحني. وراح لاهله يدفعلهم دية. اهو جوازك مني ده دية قتلك ليا. بس لاسف الدية مش هترجع اللي راح ولا تصحي روحي اللي اندبحت علي ايدك.
انت زيك زي محسن ما فرقتش عنه.
حمزة بصدمة: لا لا يافتون انا مش زيه بلاش تظلميني وتحطيني معاه في كفة واحدة.

فتون بضحكة وجع: هههه. اظلمك؟ ايوة صح انت مش زي محسن لان محسن احسن منك.
حمزة بزهول: انتي بتقولي ايه. فتون فوقي من اللي انتي فيه انا بحبك. محسن ده كلب كان طمعان فيكي.
فتون بدموع وشراسة: بس هو كان واضح من اول يوم ونظراته وتصرفاتة بتلمحلي باللي عايزه. وبوجع. لكن انت مخادع. ضحكت عليا برجولتك المزعومة وبقلبك الطيب. كنت بتوهمني انك هتحميني وانت بتخطط علشان تدبحني.

حمزة بغضب: ولما انا وحش كدة كنت اتجوزتك ليه الا علشان بحبك.
فتون بهدوء وانكسار: علشان تريح ضميرك. واهو انت مش هتخسر حاجة بنت حلوة وهتقضي معاها بدل الليلة لايالي ولما تزهق اهي خدت تمن اللي انت اخدته. وتشوف غيرها.
حمزة بحزن: ياااااه للدرجة دي بقيت بكل القبح والحقارة دي في نظرك. ليه ما تقوليش اني حبيتك ولما ضعفت انبت نفسي وجتلك علشان اصلح غلطتي واتجوزتك.

فتون: والمفروض بقي اني اسكت واحمد ربنا علشان ابن الاكابر اتعطف عليا واتجوزني. لا ياحمزة. مش هيحصل وزي ماسرقت فرحة قلبي وضيعت عليا اجمل لحظات ممكن تعدي علي اي بنت. انا كمان ححرمك مني للابد.
حمزة بلع ريقة بخوف: تتقصدي ايه؟!
فتون بوجع: نتطلق. مش خلاص صلحت غلطتك واتجوزتني. وكمان دفعتلي التمن. وخلتني مطربة. خلاص كدة نبقي خالصين. وكل واحد يروح لحاله.

حمزة بعصبية مسكها من دراعها وهزها بعنف: انتي بتقولي ايه. اكيد اتجننتي انا مستحيل اطلقك انتي بقيتي مراتي خلاص. واللي حصل حصل. واسمعي تزعلي براحتك تبعدي براحتك لكن طلاق ما بطلقش فاهمة.
فتون بدموع: كنت مخبي عليا وشك التاني ده فين. للدرجة دي انت ممثل شاطر ولا انا اللي ساذجة وعبيطة وكنت عمية كمان.

حمزة ملامحه لانت بحزن وفك قبضة ايده من دراعها وبحنان: انا! انا يافتون ليا وش تاني. والله انا بحبك. ااانا بس اتعصبت لما سمعت كلمة طلاق وانك عايزة تبعدي عني.
فتون: انت متأكد انك بتحبني.
حمزة: طبعااا. بحبك اوي كمان
فتون بإستعطاف: يبقي تحقق طلبي وتطلقني. اظن لو باقي جواك رجولة ماتقبلش علي نفسك تعيش مع واحدة مش عايزاك.
حمزة بعد عنها بتعب: انتي مصممة؟
فتون بدموع: ايوة.
حمزة: وقلبك. وحبك ليا هتعملي فيهم ايه.

فتون ضربت قلبها بقوة: قلبي الخاين اللي لسة بيحبك هموته بإيدي واكتم صوته. وحبك انا بوعدك اني احوله لكره علشان اشفي غليلي منك.
حمزة غمض عنيه بمرار: وليه ماتسامحيش ونكمل سوا. من غير بعد. واوعدك اللي تطلبيه هعمله بس بلاش البعد ارجوكي.

فتون بسخرية: هي بالسهولة دي انسي واسامح علي اللي عملته. وبكت بحرقة. انت استهترت بيا بنت فقيرة ومالهاش اهل تاخد حقها اب ميت وام مريضة واخت ضعيفة. وهي اخرها ايه. هتفرح لما اتحوزها. هتبقي زي الكلب اللي بعد ماتاكل وتشبع ترميله عضمة يفرح ويتلهي بيها. بس لا يا حمزة لو انت فعلا بتحبني انا لازم اوجعك زي ماوجعتني لازم اردلك القلم اللي ادتهولي.

حمزة بحزن: خلاص هعملك اللي يرضيكي. بس ممكن نأجلها شوية انت شايفة ان ظروف والدتك تستحمل خبر زي ده. ممكن تتحمل انها تشوفك بتطلقي بعد كام يوم من جوازك. تفتكري انها لو جرالها حاجة مش هتحملي نفسك الذنب. وتعيشي بيه.
فتون خبت وشها وبكت اكتر بإنكسار. حمزة قرب منها بحنية وملس علي شعرها.
حمزة: فتون تعالي نصبر شوية يمكن قلبك يحن ويسامح وتغفريلي الذلة دي.

فتون بصتله بجرح وحسرة: انت مش عارف انت عملت فيا ايه. انا الاول لما كنت بتوجع وتضيق بيا الدنيا بترمي في حضنك. اللي كنت فاكراه الامان والحماية. دلوقتي اروح فين؟ مابقليش.
ليا مكان اروح فيه. بقيت وحيدة وضايعة حتى في وجودك.
حمزة بحنين: ولسة حضني موجود ومفتوح ليكي تعالي في حضني وانا اقسملك انسي واعوضك عن كل اللي عملته زعلك وجرحك. تعالي نبدأ من جديد.

فتون بسخرية: حضنك ده خلاص اتحرم عليا. مش ممكن ارجعله ابدااا مهما كان. وانا فعلا هبدأ من جديد بس لوحدي من غيرك.
وقامت لبست روبها واخدت مخدة حمزة وقفها.
حمزة: رايحة فين.
فتون: هنام برا علي الكنبة. انا مستحيل يجمعني بيك سرير واحد بعد النهاردة.
حمزة اتنهد: لا خاليكي انتي
انا هخرج انام برا وانتي خاليكي هنا.

خرج حمزة وقعد بحيرة بيتمزق بين وجعها ودموعها وبين جرحه ووجع قلبه. فضل يفكر وهو مستغرب ليه الدنيا جاية عليها وعليه بالشكل ده. ليه جرحاهم بالقوي كدة. ليه ضيعت فرحتهم وسرقت ضحكتهم.

فتون قعدت وضمت رجلها وبكت بحرقة. مش مصدقة ان هي دي ليلة عمرها اللي استنتها كتيير من يوم ما شافته. هي دي الليلة اللي حلمت بيها معقول تبقي بالشكل ده. معقول الليلة اللي بتفرح بيها كل بنت هي تنجرح فيها جرح عمرها. وعلي ايد مين حمزة؟! حمزة اللي كان الدفي والحضن والامان. حمزة اللي كانت بتتمني نظرة من عنيه تديها امل في بكرة. حمزة اللي كان مجرد ما تتنفس ريحته في مكان تحس بالامان والراحة. وبكت بحرقة ووجع وهي بتضغط بضوافرها في جسمها بغيظ وحرقة.

حمزة سمع صوت عياتها وشهقات وجعها ماتحملش ولا قدر يمنع حاله. ودخلها لقاها دافنه وشها وضامة نفسها وضوافرها معلمة في جسمها وبتنزف قلبه اتوجع اكتر واكتر قعد جنبها وحاول يحضنها. زقته بعنف وصرخت.
فتون بهيستيرية: ابعد عنيييي. اببببعد مش عايزة اشوفك. مش عايزة اشم ريحتك. مش عايزة ابص في عنيييك. اااابعد بقي حرام عليك. امشي مش عايزة يجمعني بيك مكان واحد.

حمزة غصب عنه دموعه نزلت. لبس بسرعة ونزل وسابها فضل يتمشي في الشوارع. بضياع وحزن. ولما تعب قعد بإرهاق وهو قلبه مهموم وصدره مخنوق. طلع فونه وكلم أكمل.
أكمل لما شاف اسمه حاس انه فيه حاجة رد بلهفة: حبيبي ابوك. طمني عامل ايه.
حمزة بتعب: كويس الحمد لله.
أكمل قلبه دق بترقب: مالك ياحمزة فيك ايه. فتون عاملة ايه.
حمزة بحزن غمض عنيه واتنهد: اااااه فتون. فتون بتضيع قصاد عيني يا بابا.

أكمل بحزن: هي عرفت اللي محسن عمله.
حمزة: مش بالظبط.
أكمل بحيرة: مش فاهم عرفت ولا لا.
حمزة: عرفت اللي حصلها بس ااابس ماقولتلهاش ان محسن اللي عمل كدة.
أكمل بصدمة وترقب: اومال قولتلها مين. اياك تكون عملت اللي في بالي.
حمزة اتنهد: ايوة قولتلها ان انا اللي اغتصبتها.
أكمل خبط الحيطة بإيده بقوة وعصبية: غبي. غبي. ازاي تعمل كدة ضيعت حبكم بإيدك. ضيعت فتون منك للابد.

حمزة بهدوء: عمر الحب ماكان ضعف. الحب تضحية. وانا لو مش هضحي علشان حبيبة عمري والوحيدة اللي قلبي عشقها هضحي علشان مين. هو انت كنت متخيل اني بسهولة كدة اقولها الحقيقة. دي دلوقتي بتموت ومنهارة. تخيل لو كنت قولتلها انها اتغدر بيها علي ايد راجل تاني لمسها وعمل فيها كدة. انا اتحمل اي حاجة ولا اني اشوفها مكسورة وعنيها مش قادرةتحطها في عنيا. انا هدواي جرحي وجرحها.

اكمل افتكر ان هو كمان في يوم من الايام اتوجع هو وتسنيم سنييين بسبب الحب.
اكمل اتنهد: عندك حق الحب تضحية مش غباء. طيب هي عاملة ايه دلوقتي.
حمزة: هتكون ايه. طبعااا منهارة وعايزة تطلق. بس انا مستحيل اطلقها.
أكمل بقوة: اياك تسيبها. مادمت اخدت الطريق يبقي تكمله للنهاية. لازم ترجعها ليك تاني وتثق فيك. وياك تيأس فاهم. خاليك راجل وماتستسلمش.

حمزة ابتسم بحزن: انا ابن اكمل عدو الاستسلام. اللي فضل صابر علي حبيبته سنيين لحد مارجعها لحضنه. وانا هعمل زيك. ومش هسيب فتون الا لما ترجع لحضني.
أكمل: لما ترجعوا كل شئ هيتصلح. خالي بالك منها ومن نفسك.
حمزة: ان شاء الله سلملي علي ماما وچني.
حمزة قفل وفضل يفكر بحيرة هعمل معاها ايه. وازي يهون عليها اللي هي فيه
في مرسي علم چنا قاعدة علي البحر حزينة. خصوصا ان مروان لسة مارجعش. ولسة قاعد مع ريما في القاهرة.

بتبكي وتفكر في حالها واللي وصلتله. هي كانت تتخيل انها تكون حبيبة في السر. وتاخد راجل من مراته وبيته. هي عمرها ماكانت خاينة ولا اخدت حاجة مش من حقها. وبكت بخزي. بس هي حبت ذنبها انها حبت وقلبها دق لمروان بالذات. وافتكرت يوم فرح حمزة حزنها ووجعها وهي شايفاه مع ريما مراته واقف في النور قصاد الناس. وهي لما بيكونوا مع بعض بيبعدوا علي قد مايقدروا علشان ماحدش يشوفهم. هي عارفة انه بيحبها بس ليه لما شافتهم مع بعض. حاست ان الحب ده مش من حقهم. ليه حاست انها بتسرقه منها. وفضلت تبكي. قصاد البحر اللي ياما شال هموم ووجع وجرح وذنوب نااس.

(علي المخفي اليسا)
مافينا هيك نضل قصتنا علي المخفي. داخلك لقيلي حل مش قادرة اكفي.
لا بدي فل واتركك ولا فيا ضل واعشقك.
وبكت بحرقة.
ولا ضميري مأنبني. طعم الخيانة تاعبني. فينا الخطايا مكومة. وعم ندعي العفة.
اتوجعت علشان عمرها ما كانت خاينة. وليه يكون ده نصيبها.
انا شاردة عم ضل قلقانة. مش عارفة حكاينتنا شو حلها.
كتافي ندم وهمومي مثل اللي عادتني الدنيا كلا.
وبحسرة حطت ايديها علي قلبها.

ما اوقحه قلبي اللي بيحبك. هده الغلط مش قادر يهدك.
بيعرف طريقه صعب اخرها. هامل حياته وماشي علي ضربك.
لابدي فل واتركك ولا فيا ضل واعشقك. والله ضميري مانبني وطعم الخيانة مكومة وعم ندعي العفا.
مروان وصل ولما مالقهاش في اوضتها راحلها علي البحر في مكانهم. وقعد جنبها. وبحنان.
مروان: بتفكري فيا. ايه اللي بتسمعيه ده المزيكا دي شكلها حزينة. ولف وشها ليه لقي عيونها كلها دموع. بلهفة. مالك حبيبتي بتبكي ليه. مالك.

چنا رمت نفسها في حضنه وبكت: والله انا مش خاينة. ااانا مش وحشة. ااانا عمري ماكنت عايزة اهدم حياتك ااانا حبيتك والله حبيتك. قلبه هو اللي عمل فيا كدة قلبي خدوه وحاسبوه انا ماليش ذنب.
مروان بحزن ضمها بحنية: لا ذنبي ولاذنبك. ده قدر وانفرض علينا احنا الثلاثة. بس ارجوكي لو بتحبيني بطلي بكي.
چنا: خرجت من حضنه ومسحت دموعها: مروان احنا لازم نبعد لازم ترجع لريما. وانا اخرج من حياتك.

مروان بحزن اتنهد: خلاص فات اوان الكلام ده. انا النهاردة اديت لريما اخر الخيط. كنت مستعد اضحي بيكي وبوجع قلبي وقلبك. بس هي قطعته بكل تصميم. چنا احنا الظاهر قدرنا نكمل. انسي انك تبعدي عني. ريما حاليا بتدورلي علي عروسة علشان اخلف منها.
چنا قامت بحزن: حتى لو ده هيحصل. بلاش انا اانا لازم ابعد. اانا تعبانة مش قادرة اتحمل.
مروان شايفها تعبانة ومرهقة: چنا مالك انتي تعبانة.

چنا بدوخة وعدم اتزان: ااانا هطلع اوضتي. بس وقعت بين ايديه.
مروان بلهفة: چنا. چنا مالك فيكي ايه. شالها بسرعة وطلعها اوضتها.
حمزة رجع بعد وقت طويل تخيل انها نامت من العياط والحزن بس قلبه مش مرتاح دخل يطمن عليها بس انصدم لما لقاها غرقانة دم وايديها بتنزف ولقي سكينة جنبها حاولت تموت نفسها.
حمزة بدموع ضمها وهو منهاار: فتون. فتون ليه عملتي كدة بس. ليه انا بحبك والله بحبك. ليييه.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة