قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الختامي الثالث

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الختامي الثالث

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الختامي الثالث

مابحسش بالعمر ولا بالسنين. مش بحسب عمري الحقيقي. صدقني. انت محسسني ان بنت صغيرة مش ام وجدة كمان.
رعد اتنهد بحبها اللي محتل قلبه وكيانه: وانا صدقيني مش بتعب ولا بتكلف اني اعمل ده. تؤتؤ. انا فعلا بشوف فيكي همس اللي حبتها همس اللي خطفتني من اول مافتحت عنيها وشوفتها. همس بنت العشرين الرقيقة. مافيش حاجة فيكي اتغيرت.
وضمها بمكر: يمكن اللي زاد عليكي بس انوثة زيادة متجددة. شوية خبرة ومكر.

همس: ههههههههه. انا خبرة ومكارة كمان.
رعد: اكبر مكارة في العالم. بتعرفي تحركي كل حته فيه بمنتهي الهدوء. اكنك ماعملتيش حاجة. مش بقولك خبرة.

همس اتنهدت براحة: تعرف انا طول عمري بحب وطول عمري عارفة انك بتحبني. ومن زمان واحنا اتعرضنا لمحن وازمات. وعدينا منها بفضل ربنا. بس الازمة الاخيرة دي كانت مختلفة. من اول يوم تعبت فيه. وانت مافيش لحظة اهتمامك بيا قل. ولا شوفت في عيونك نظرة زهق ولا ملل. كنت جنبي اكنك عيلة بحالها ماحستش معاك واحنا مسافرين اني وحيدة. كنت جوزي وحبيبي وابويا. كنت كل اهلي.

وبكت. رعد انت كل دنيتي كل اهلي كل حد ممكن اتمناه في حياتي موجود فيك. ماحسيتنيش للحظة اني محتاجة حد معايا غيرك. رعد انت كنت اقوي من المرض. انت خلتني احاربه. انا ربنا بيحبني اوي علشان يخلي راجل زيك موجود في حياتي.

رعد ضمها لحضنه بقوة: ياااااااه يا همس. ايه كل ده. انا مش حاسس اني كملت كل ده. حياتي انا قولتهالك قبل كدة. انا حبيت بس حبيت. حبيتك انتي وبحبك وهفضل احبك لحد ما اموت. عمري يا همس ما فكرت في كلمة هقولهالك الكلام بيخرج من قلبي علي لساني علي طول. مابفكرش ازاي هلمسك. ايدي بتنجذب ليكي غصب عني. بتحاول تخبي كل حته فيكي جوايا.
همس انا لو اسطورة فإنتي اللي عملتي الاسطورة دي.

انتي الست اللي حركت وصحت الوحش. وحش الحب اللي كان مدفون جوايا سنين. علشان كدة لما صحي كان عنيف في حبه وشرس في عشقه. وهيفضل شرس لحد ما اموت ويموت معايا. علشان كدة اوعي تتخيلي ان حبي ليكي ممكن يقل لحظة واحدة. يزيد ايوة يقل مستحيل.
همس قربت منه اكتر وبرغبة في امتلاك الراجل اللي صعب انها تقاوم رجولته وعشقه ده.
همس: هو انا قولتلك انك وحشني من امبارح اوي اوي.

رعد ابتسم بخبث: تؤتؤتؤ. ماقولتيش. بس انا دايما مستعد اسمع. قولي.
همس وشوشته بهمس: بحبك. بحبك...
رعد شالها بحماس: انتي كدة قولتي فاضل الشرح والتفاصيل. ودول بقي سبيهم عليا...
في أوضة حلا وفادي. حلا دخلت الاوضة بهدوء لقت فادي بيغير لماسة الحفاضة بنفسه وبيلعابها وهي بتضحكله وعنيها معاه بمنتهي البرائة. حلا ابتسمت بسعادة ودخلت وراه وحضنته بقوة.
حلا: يا خواتتتييي. علي قلبي انا. معقول انت بتعمل كدة بنفسك.

فادي كان خلاص خلص ولبس ماسة هدومها وشالها وباسها. و ضحك: ههههههههه. شوفتي بقي الزمن عمل فيا ايه. شكلك عملتيلي عمل علي رجل خنفسة.
حلا: ههههههههههه. ياي خنفسة. لا لا قول عملتلك عمل علي وردة بنفسج.
فادي لفلها وباسها بنعومة: اموت انا فيك يا بنفسج.
حلا بفرحة: فادي انا بجد مبسوطة اوي اوي. مش مصدقة انك بقيت كدة. انا اكيد بحلم.

فادي نيم ماسة في سريرها وشال حلا واخدها وقعدها في حضنها: لا يا روحي اللي احنا عايشين فيه ده هو الحقيقة. لكن السنين اللي فاتت دي هي اللي كانت كابوس. والحمد لله صحينا منه. ولحقتك يا حلا حياتي قبل ما تضيعي مني.

حلا ضمت ايده بحنان وباستها بحب: وانا ملك ايدك وعمري ما هبعد عنك تاني ولا هزعلك ابدااا. مهما عملت فيا. فادي انت زي ما تكون كنت دافن حنيتك وحبك ده في بركان غويط ودلوقتي البركان ده انفجر. وغرقنا انا والولاد فيه. ماسة كانت وشها حلو علينا اوي بجد.
فادي: قربها ليه اكتر بشوق: علي فكرة ماسة واكلة كويس ومغيرة كمان. يعني ممكن اغرقك في البركان ده شوية كدة ايه رئيك.
حلا عضت علي شفايفها بمكر: تؤتؤتؤ. مش عايزة.

فادي قام وهي في حضنه وبيتنهد بجنون: قولتلك كتيير الحركة دي بتجنني وانتي مصممة تجنيني يبقي ما تستحملي وما اسمعش صوتك.
حلا غمضت عنيها بإشتياق: بس انت اللي بتجبرني صوتي يعلي، غصب عني اعمل ايه. انت عايز تغرقني في بركان جنونك ده. وما اصرخش.
فادي نيمها في حضنه ونفسه ونفسها بقي واحد نفس الحنين والاشتياق: بس دلوقتي هتجربي نوع من الجنون مختلف. هيخليكي تصرخي بجنون. يارب ما حد يسمعك.

حلا: بحبك يا فادي بحبك اوي. مابشوفش رجالة غيرك. عنيا مش بتلاقي راجل يستحق النظرة غيرك، انت راجل من نوع مختلف. مختلف جداااااا.
فادي ضمها اكتر برغبة مجنونة: انا راجل مختلف علشان انتي انثي مختلفة، انثي مدمرة مثيرة لدرجة الجنون، بعشقك يا حلا
وعمري ما لمحت حتى مش بس شوفت ست غيرك، انتي الانثي الوحيدة اللي بتحرك جوايا الراجل ده، فاهمة انتي وبس.
في فيلا عدي & هنا.

عدي وهنا وامير وكريم ومايا قاعدين مع دكتور شريف.
عدي بسعادة: والله يا دكتور انت ربنا جعلك سبب في ان مايا حبيبتي رجعتلنا من تاني يمكن كمان احسن من الاول. وبصراحة هي حكتلي عن علاقتكم. وانا يا ابني مش هلاقي لمايا عريس احسن منك.
شريف مسك ايد مايا بسعادة وابتسم: وانا بتعهد قصادكم كلكم. ان مايا هتكون في قلبي. هحبها واسعدها واعوضها عن كل التعب اللي شافته. مايا قلبها كبير وتستاهل تكون سعيدة.

مايا ابتسمت: انا متأكدة انك هتخلي حياتي اللي جاية اجمل واسعد.
هنا بسعادة: حبايبي الف مبروك. ما تتصوروش انا مبسوطة علشانكم ازاي.
مايا: حبيبتي يا مامي عارفة والله. انا عارفة اني تعبتك معايا سنين وكمان الفترة الاخيرة ضايقتك اكتر. ارجوكي سامحيني.
هنا ابتسمت بحنية: عمري يا قلبي ما زعلت منك. انا بس كنت زعلانة ومقهورة علشانك. بس الحمد لله ربنا كان شايلك شريف اجمل هدية اهو.

أمير بمشاكسة: والله يا شريف انت ربنا ابتلاك بمصيبة. يعني احنا هنرتاح وانت هتلبس. ربنا معاك يا ابني.
شريف ضحك وبص لمايا بحب: ههههههههه. بص هي مصيبة فعلا بس اجمل مصيبة. وياسيدي انا راضي اتدبس. العمر كله مش مهم.
مايا بغيظ من أمير: تصدق انك بايخ. واحد غيرك يفرحلي ده انت توأمي يا متخلف.

أمير: ههههههههه. ومين قال بس اني مش فرحانلك والله ده انا قلبي بيرفرفر من الفرحة. اخيراااا هنرتاح من وجودك علي قلبنا. ده اناتي كنتي كاتمة علي نفسنا يابنتي.
عدي ابتسم: بطل بواخة يا بايخ. والا والله هبعتك لحناك هو اللي بيعرف يظبطك ويكتمك.
أمير كتم بقه: خلاص الا اونكل رعد. ده زعله وحش.
كلهم ضحكوا: هههههههههه.

كريم: ههههههه. عندك حق يا بابا. اونكل رعد الوحيد اللي عارف اكبر عقاب ليه ايه. بياخد كارما تبات عنده يومين. والاخ يفضل يلف حاولين نفسه.
عدي: هههههههه. هاه يا بايخ اتصل بحماك. ولا تبطل بواخة علي اختك.
أمير بحزن مصتنع: واهون عليك يا بابا تكسر قلبي. كله الا كراملتي. ما اقدرش اعيش منغيرها.

كلهم ضحكوا عليه. بس هنا المرة دي كانت اول مرة تضحك وتكون سعيدة من قلبها من حب ولادها لچوري وكارما. لان دلوقتي الوضع اختلف. دلوقتي شايفة بناتها سعيدة ومرتاحة. حلا في قمة سعادتها الزوجية مع فادي الللي اتغير وبدل ما كان سبب في حزنها الدايم ودموعها. بقي سبب في ضحكتها اللي مش بتفارق وشها وهنا خلاص اتأكدت انه اتغير للاحسن ومش هيرجع زي زمان. ومايا اللي كانت واجعة قلبها خلاص لقت الحب والسعادة مع انسان يحبها بجد من قلبه.

شريف قرب من مايا وشوشها: انا كمان لما نتجوز هيكون اكبر عقاب ليا لو في يوم غبتي عني. اوعي تفكري تبعدي عني حبيبتي.
مايا اتنهدت وبصتله بحب: مستحيل ابعد عنك. ابعد ازاي بعد ما لقيتك. بحبك اوي علي فكرة.
شريف ابتسم وغمزها: وانا بعشقك اوي علي فكرة.
عدي مبسوط علشانهم من قلبه: طيب قولي يا شريف هتكون مستعد للفرح امتي.

شريف بحماس: بص حضرتك انا مستعد جداااااا. انا اول مارجعت من السفر وانا اخدت شقة في كومبوند جديد ومساحتها مناسبة جداااا. وحاليا مهندسة الديكور بتخلصها يعني مش اكتر من شهر وتكون جاهزة ونحدد معاد الفرح.
هنا: علي خير يا حبيبي واهو وقت مناسب علشان مايا تستعد فيه. هي عموما مش ناقصها حاجة. انا تقريبا مخلصلها كل احتياجاتها.

مايا بغيرة شدت شريف وبصوت واطي: بتفكرني ليه بالمهندسة الغلسة دي. ده انا نفسي اخنقها. دي بتقعد تسبلك قصادي البجحة.
شريف: هههههههه. ابوس ايدك بلاش غيرتك المجنونة ومؤامرتتك الشريرة البت غلبانة خاليها تخلص الشقة وتروح لحالها.
مايا ابتسمت بمكر: وحياتك لازم ارزعها مقلب تمام يطلع من دماغها بس لما تخلص الشقة.
شريف ضحك بقوة: ههههههههه. هتفضلي شريرة يا روحي. فشلت اعالجك من الشر ده.

مايا: هههههههه. مش هتعرف. انا اللي هتقرب منك هقتلها.
في شقة شهاب وتمارا.
شهاب قاعد في الاوضة بيراقب تمارا من وقت ما كانت بتحمي چواد ابنهم وتلبسه. كان مبهور بيها وبيراقبها وهو مبتسم. قد ايه كانت ثابتة وهادية مش متوترة ولا خايفة. بتتعامل مع ابنها بحرفية وخبرة اكنها خلفت قبله مش هو اول طفل ليها.
تمارا اخدت بالها منه نيمت چواد في سريره وراحت عنده وهو اخدها وقعدها في حضنه.

تمارا ابتسمت بثقة: ممكن اعرف بتبصلي كدة ليه! هي معجب.
شهاب ابتسم وهو بيلعب في شعرها وبيبص في عنيها الشرسة و الواثقة دايما: بصراحة معجب جداااا. جداااا. جداااا.
تمارا وهي تلمس خده بنعومه: اممممم. وايه الجديد ما انت من يوم ما عرفتني وانت معجب.
شهاب رفع حاجبه وابتسم: ايه الغرور ده. بس تعرفي عندك حق تتغري. ده شهاب الحديدي اتجوزك وفك عقدة عنوستك مش اي حد.

تمارا بغيظ ضربته في صدره: بايخ ومستفز مين دي اللي كانت عانس. انا اللي كنت كارهة الرجالة لحد ما النصيب المهبب دبسني فيك.
شهاب ضحك علي غضبها السريع وضمها لحضنه اكتر وباسها بتملك اعتادته منه من اول يوم جوازهم. وبعد كدة بعد عنها بهدوء.

شهاب: انتي تقصدي كنت كارهة اشباه الرجال. لكن اول ما شوفتيني شوفتي اول راجل بجد. انا الراجل الوحيد اللي يستحق يفوز بيكي يا قطتيتي الشرسة. علشان انا الوحيد اللي كان ممكن يروضك. ونجحت في ده تنكري.
تمارا ابتسمت هو فعلا عنده حق هو الوحيد اللي اقنعها برحولته وقدر يخليها تكون بالنعومة دي: لا بصراحة ما اقدرش انكر. انت يا قلبي الفهد المتوحش اللي عرف يخليني احبه.
شهاب: بحبك يا تمارتي بحبك.

تمارا اتنهدت: وانا بمووت فيك يا حبيبي. بس بردوا ما قولتليش كنت بتبصلي ليه. كنت بتفكر في حاجة اعترف.
شهاب: بصراحة مستغرب انتي شاطرة اوي مع جواد مش متلخبطة وخايفة ومهزوزة زي چودي اختك مثلا. يعني مش بتتعبي حتى مامتك زيها تليفونات وكمان تخليها تروحلها كتيير. كمان مش بتشتكي منه زي ما هي بتشتكي من نغم بنتها. كمان چودي بتتصل بيكي تسألك وتفهم منك. جبتي الخبرة والثقة دي كلها منين!؟

تمارا ابتسمت وهي بتلعب في خصلات شعره بثقة: هفهمك. انا من اول ما حملت وخصوصا الفترة اللي انت كنت مسافر فيها اليونان كنت خايفة عليك وخايفة ماترجعليش تاني. كنت بصبر نفسي اني قرا عن كل حاجة تخص الجنين من وهو في بطني لحد ما يتولد. كنت عايزة اكون مستعدة ليه علشان استقبله. كنت خايفة اولده وانت بعيد واكون حزينة وكمان مهزوزة وخايفة. بس انت رجعت وريحت قلبي. وقتها كان الحافز اكبر. فاكر انا كنت مقضية فترة الحمل كلها آكل. وانت بتتريأ. بس ماكنش بس آكل لا كنت بدخل علي جوجل واجيب كتب لإخصائين في التربيةودكاترة. و؟يديوهات اتعلمت منها ازاي اتعامل مع ابني من اول يوم ولادته. وازاي ما اتوترش من اي زن وعياط لانه طبيعي جدااا. كمان لما يتعب اتعامل معاه ازاي. ازاي استغل الوقت اللي بينام فيه. علشان الحق ارتاح فيه لانه هيصحي ويحتاجني جنبه. المهم اني اتعلمت وفهمت ازاي اربي ابني. لان اظن ابني وابنك يستاهل اني اعمل علشانه كدة.

شهاب ابتسم بإعجاب بيها وبتفكيرها: حبيبتي بجد انتي هايلة. لو كل زوجة عملت زيك كدة. ماكنوش تعبوا وزهقوا من الاطفال خصوصا الفترة الأولي. بس حبيبتي بقي ظابط شاطر مقاتلة من نوع عنيد. بترفض تنهزم. واستعدت كويس وانجزت مهمتها بنجاح.
تمارا قربت من وبصت في عنيه: تؤتؤتؤ. لسة ماانجزتش مهمتي. مهمتي هتفضل شغالة طول ما احنا سوا. مهمتي الحقيقية اني اخليك سعيد دايما. واخليك تحبني علي طول. وماتفكرش بس تبص لست غيري.

شهاب ابتسم بشوق عاشق: مستحيل يا قطتيتي الشقية الاقي واحدة مجنونة زيك تخطفني. انا خلاص بقيت اسير عنيكي الشرسة دي. المهم دلوقتي في حاجة مهمة اوي.
تمارا: حاجة ايه!
شهاب: بابا وماما عايزين يعملوا حفلة چواد ونغم ونجمة وكمان أكمل ابن مروان. مع بعض. يوم عيد جوازه هو وماما تبقي حفلة كبيرة والكل يتجمع. انا قولته هسألك الاول يمكن يكون ليكي رأي تاني.

تمارا ابتسمت: لا حبيبي بالعكس. اجمل حاجة العيلة واللمة. انا موافقة. بجد اونكل رعد وطنط همس دول مجمعين الكل. ربنا يخليهم لينا دايما.
شهاب قام وهو شاليها بمكر وخبث: نيجي بقي للأهم والمهم واللي مافيش اهم منه.
تمارا ضحكت علي جنانه: اللي هو ايه يا سيادة المهم.
شهاب: البرنس چواد نام وفي سابع نومة. يبقي ايه!
تمارا ضحكت بصوت عالي: هههههههههه. ايه!

شهاب: ضحكة عالية كمان علشان الواد يصحي وانا ارميكي من البلكونة.
تمارا كتمت ضحكتها: اهو خلاص. اقولك تعالي نتعامل بالاشارة احسن.
شهاب خرج بيها من الاوضة وراح الاوضة التانية وغمزها: اشارة مين تعرفي عني كدة، عيب في حقي. ونزلها بهدوء وهو بيفك بيچامتها بخبرة وهدوء. بصي هنا بقي اضحكي براحتك، اصرخي براحتك، اعملي اللي يعجبك، وانا بقي اكلك براحتي، اعضك براحتي، اااا.
تمارا: ششششش. بس انت ايه. بطل كلام.

شهاب قرب منها اكتر: عندك حق. ده مش وقت كلام. ده وقت قطتيتي المتوحشة. علشان تقضي فترة سجنها في حضني.
تمارا غمضت عنيها بحنين: احلي سجن واشرس سجان. بعشق سجنك. من اول يوم دخلتني فيه. وانا حبيته.
شهاب بنظرة عاشق: وانا بعشق سجنك. بعشق عيونك اللي حبستني جواها، ماقبلتش ولا هقابل زيها، بحبك.
تمارا بهمس: بحبك...
في فيلا مهاب عز الدين.
مهاب ونغم وحياة وأنس متجمعين علي السفرة.

مهاب بحنين لبناته ووجودهم وسطيهم: البيت وحش اوي من غير البنات. كانوا عاملين ليه روح، ماتعرفوش الوقت اللي بيقضوه معانا هنا ده بيبقي بالنسبة ليا ايه. ببقي عايز اوقف عقارب الساعة علشان يفضلوا اكبر وقت ممكن.
نغم ابتسمت: كدة! يعني انا مش ماليه حياتك. زعلانة منك يا هوبا بجد.

مهاب باس ايديها بحب وابتسم: قطع لساني هو انا حياتي تبقي حياة غير وانتي معايا يا ناني. انا بس مش عارف اتأقلم مع بعد البنات. نفسي يجيبوا جوز البيبان اللي متجوزينهم دول والعيال الزنانة اللي خلفوهم ويجوا يعيشوا معانا هنا.
أنس: ههههههههه. يا بابا بصراحة انت حماه متعب. دايما بتناكف في شهاب ومهاب. مش عارف تنسي انهم خطفوا منك بناتك.
نغم: هههههههه. ابوك ده عمره ما هيتغير ابدااا. هيفضل يغير عليهم من رجالتهم.

حياة ابتسمت بحنين لابوها اللي انحرمت منه وهي لسة صغيرة: يا بختهم بيك بجد يا أونكل. حضرتك اب جميل مافيش منك.
مهاب حس بحزنها واحساسها انها يتيمة ابتسم وقام واخد ايدها وحضنها: انا ابوكي انتي كمان ماتنسيش ماشي. وماتعرفيش فرحتي قد ايه لما وافقتي تسيبوا شقتكم وتيجوا تعيشوا معانا هنا. بجد ماليتوا علينا البيت. انتي يا حياة زي تمارا وچودي تمام والله بحبك زيهم.

حياة بكت وحضنته بحب هي فعلا كانت محتاجة تحس بحنان اب بجد هي اتحرمت منه احساس الاب والآمان ده ما يتعوضش ابدااا.
حياة: وانا بجد بحب حضرتك اوي، حساك ابويا بجد، ربنا يخليك ليا.
مهاب شايف أنس هيفرقع من الغيرة من حضن مهاب لحياة غمزه وغاظه زيادة.
مهاب: يا لهههوي يا بختك يا واد يا أنس انت واخد الحضن العسسسل ده لوحدك، صبرت ونولت يا منيل.

حياة خرجت من حضن مهاب وهي بتضحك: هههههههه. مش بقولك مافيش منك. احلي بابا ده ولا إيه.
مهاب: هههههههه. طبعااا طب بذمتك شوفتي بابا حليوة ووسيم زيي كدة. مش انا احلي من جوزك.
أنس بيجز علي سنانه بغيظ وبيبص لنغم: ساكتة ليه يا دكتورة. ما تحوشي الدنچوان بتاعك. دي مراتي والله، هو جوزك ده مش عاتق. ارحمني يا سيادة اللواء. دي هي اللي حيلتي انت حاوليك كتيير.

مهاب حاوط حياة من ايديها: الله مالك ياللا ما تنشف. ثم انت اللي خايب. واحد غيرك يعوض البت عن حضن ابوها. انشف ياللا وخاليها تحس انها بتحضن راجل ابوها وجوزها واخوها. لم الرجالة كلها في حضن. فاهم ولا افهمك.
أنس شد حياة جنبه وبغيظ: لا والله فاهم شكرااا. اصل حضرتك ما بتتوصاش. هتفضحني علنااا. ارحمني. وانتي يا هانم عايزة حضن تعاليلي انا فاهمة.
حياة غمزت مهاب: فاهمة بس حضن اونكل مهاب مختلف. ده بجد بابايا.

مهاب رفع كتفه ببرأة: جبتش حاجة من عندي. البت يا قلبي مفتقدة الحنان. وانت عارف ابوك منبع حنان. تعالي يا قلبي في حضن بابا.
حياة كانت هتروحله وانس مسك ايديها بغيظ وغيرة: والله ابدااا. اتلمي بقي حرقتي دمي مافيش احضان انا وبس. وانت يا بابا ابوس ايدك. سيبهالي بعقلها دي كانت عاقلة. من يوم ما جينا هنا وهي قلبت مجنونة. حرام عليك.

نغم ضحكت من مشاكسة مهاب وانس: هههههههههه. ربنا يسامحك يا مهاب. هتعصي البنت كانت بعقلها.
مهاب: هههههههه. ما اليت بعقلها اهو انتوا شايفنها بتشد في شعرها. ما هي سكر وبتنور في الضلمة اهي.
أنس اخد حياة ورايح اوضته: انا بقول اشوفكم بعدين عن اذنكم آل بتنور في الضلمة اشعرفك انت يا بابا كنت شوفتها في الضلمة. هموووت منك هموووت.

مهاب ضحك ووقفه وبجدية: استني بس. بصي يا حياة انا حبيبتي بتكلم جد. انتي زي بناتي مافيش فرق. اوعي تحسي انك يتيمة ووحيدة. احنا عيلتك زي ما أكمل وعيلته بقوا عيلة فتون اختك. انتي مش أقل منها. انتي مرات أنس عز الدين فاهمة. اوعي تنسي. ونغم امك مش حماتك.
حياة ابتسمت ودمعت وبصت لنغم اللي ابتسمت وغمزتها: ربنا ما يحرمني منكم ايدااا.

أنس ابتسم: احممم. طيب عن اذنكم مراتي في حالة شجن وانا لازم اخرجها من الحالة دي.
مهاب بسخرية: شجن. ما تقولها لا تحزني بالمرة. يا بني هتنقطني ارحمني.
أنس حك شعره بحيرة: حاضر هحاول اتعلم منك يا باشا.
مهاب غمزه: ايوة كدة لاغيها علشان تحبك. ياللا هوينا بقي علشان عايز امك في كلمة سر.
حياة بتكتم ضحكتها. وانس بيخبط راسه بيأس: مافيش فايدة. ابويا هو ابويا. هو مافيش لغة ارقي من كدة يا بابا ايه امك دي.

مهاب بخنقة: وللا اخفي من وشي بدل ما اظبط. انا كدة ماليش في جو الرسمي ده. وامك بتحبني كدة حتى اسألها.
أنس بص لنغم بغيظ: طبعاا الدكتورة مبسوطة مش كدة.
نغم بتضحك: هههههههه. بصراحة اااه اكدب. يا بني ابوك ده كاريزما كدة مالهاش حل. كوكتيل كدة لذيذ. ولعلمك الستات بتحب الراجل اللي ينكشها ويستفزها. مابتحبش الراجل الهادي بزيادة. فاهمني يا دكتور.

مهاب بضيق: نيلة علي دكتور ودكتورة. اجبلكم البلاطي البيضة ارحمونا. دكتور كتورة دي في المستشفي. فاضلكم سرنجة وتبقي كملت. ياللا يا ابني خد مراتك واتكل علي الله.
أنس اخد حياة اللي هالكانة ضحك ودخل اوضته. ومهاب ضحك وقرب من نغم. بمشاكسة.
مهاب: ايه القمر مش ناوي ينزلي بقي ويحن عليا وينورلي اوضتي هنقضيها هنا.
نغم: ههههههههه. انت بجد فظيع. ارحم ابنك حرام عليك. الواد مش قدك.

مهاب شد ايديها واخدها لاوضتهم: يا روحي ابنك ده عايز جلسات كهرباء علشان يتلحلح. انا خايف يكون بيدخل مع البت جوا ويستاذنها قبل ما يطفي النور تبقي مصيبة.
نغم: ههههههههههه. اسكت يخرب عقلك.
مهاب: هههههه. تخيلي بقي لو كان فعلا كدة نهههار اسود. ليكون بيقولها ممكن يا حياة يا حبيبتي ابوسك. تبقي كارثة.
نغم: ههههههههه. والله همووت منك اسكت. مش للدرجة دي.

مهاب بتفكير: تفتكري الواد ده انجز ولا يكون المنيل ده لسة مؤدب والبت زي ما هي من يوم الفرح. ده انا اولع فيه في ميدان عام.
نغم هتمووت من الضحك: لا لا بجد انت مصيبة بس. مش ممكن طبعااا. بس احنا مالنا هما حرين اهرج انت منها بس خاليها تعمر.

مهاب فك ازرار قميصة وهو بيقرب منها بتوعد: عندك حق. احنا نسيبنا منهم خاااااالص ونخلينا هنا. هو انا بقي قولتلك انك من يوم جواز بناتك وابنك احلويتي وبقيتي مثيرة بشكل يبوظ الاعصاب.
نغم ابتسمت: هوبا انت مش ممكن انت اللي مبوظ اعصابي بكلامك ده. انا بدووب معاك اكننا لسة في شهر العسل. مش بقينا جدو وتيتة.

مهاب قربها من حضنه بشوق: طيب دول عيال كلااااب وخلفوا بسرعة ودبسونا معاهم. انا مالي. انا يا ناني يا قلبي هفضل شباب. الشباب شباب القلب والروح. مش السن والشكل.
وغمزها بثقة وغرور: وده كمان مايمنعش اني لسة شباب شكلاااا وموضوعاااااا. ولا ايه.
نغم عضت شفايفها بجنون من الراجل اللي لسة بيحننها ويثير مشاعرها ويستفز انوثتها لحد النهاردة: انت، انت اشقي من كل شباب العالم. انت هوبا حبيبي مدوب قلوب الستات.

مهاب ضمها لحضنه اكتر: وانا عايزة ادوبك انتي وبس. ناني روحي وبس. ستات الدنيا ما تملاش عنيا. هفضل احبك لاخر يوم في عمري يا نغم.
نغم اتنهدت: بحبك يا هوبا بعشقك.
مهاب بمكر السنين: وهوبا ليكي وبين ايديكي بيحبك ودايب فيكي...

مرت ايام ورعد جهز للحفلة الكبيرة علشان يجمع الكل يجمع اصحابه وولاده. يجمع العيلة اللي كبرت وزادت. السنة اللي مرت دي حصل فيها حاجات كتيير. احزان وافراح اوجاع ودموع. ضحكة وسعادة. كل ده مروا بيه لان هي الدنيا كدة. ساعة وساعة. ساعة تفرحنا وساعة تبكينا.
في الحفلة والكل متجمع. وطبعااا أكمل كان رافض يحضر لانه مش في الحالة اللي تسمحله يحضر حفلات
بس رعد وهمس اصروا عليه هو وتسنيم وهو وافق وراح هو وعيلته.

رعد وهمس. واكمل وتسنيم. وعدي وهنا. ومهاب ونغم. كانوا متجمعين بيتكلموا وبيضحكوا. ووصل مروان وريما.
مروان قرب من أكمل وهو حاسس انه مش قادر تيجي عينه في عنيه. برغم انهم اتواجهوا قبل كدة وأكمل سابله أكمل الصغير خضوعااا لوصية چنا. بس هو لسة بيشوفه بيتألم ويفتكر هو قد ايه اذاه...
مروان بتردد: ازيك يا أكمل!
أكمل ابتسامته راحت لما سمع صوته. و لفله بهدوء. وهو بيحاول يتمالك اعصابه.

أكمل ببرود: اهلا. شكلك بقي احسن. سمعت اشاعة انك حزين ومنعزل!

مروان بيبلع ريقه ومعاه ضربة لقلبه واتهاب لحبه ليها وحزنه عليها. : انا فعلا حزين وماكنتش عايز اشوف حد. وان كنت بتتريأ فده اللي ظاهر بس. لكن انت من جواك عارف ومتأكد اني حبيتها وحزنت عليها حزن لو اتوزع علي العالم يكفيه بكي ودموع. چنا ماتت بس عايشة في قلبي عمرها ما هتخرج منه. بس انا طالب منك طلب. ارجوك سامحني انا عارف انه صعب. بس احنا عشرة عمر. انتم اصحابي اللي طلعت بيهم من الدنيا. انا والله ما كنت عايز آذيها اقسم بالله لو بس كنت اعرف انها مريضة ما كنت اتجوزتها ابدااا.

ولا حرقت قلبك عليها. وحرقت قلبي معاك.

أكمل بدموع: اسامحك! انا حتة من قلبي نهشها الموت وخطفها ولسة قلبي بينزف! لسة دموعي بتجري كل ساعة وكل دقيقة! اسامحك بسهولة كدة. انا بس وافقت انك تربي أكمل لان هي طلبت كدة. وانا زي ما كنت بحققلها طلبتها وهي عايشة حتى لو ضد رغبتي بس علشان تكون مبسوطة. هحققها وهي ميتة مهما كانت ضد رغبتي. سيبني يا مروان سيبني يمكن الايام والسنين تقدر تداوي جرحي. وتاكد يوم قلبي يبطل ينزف وعنية تبطل تدمع. وقتها ممكن اسامحك.

رعد قرب منهم بحزن علي حال الاتنين: انا عارف ان احنا الثلاثة اتوجعنا بسبب اللي حصل بس انا عايزكم تسيبوا نفسكم للايام وتحاولوا تصفوا قلوبكم. يمكن نرجع صحاب من تاني.
عدي قرب من أكمل: افتحله قلبك يا اكمل. هو فعلا حبها واكيد عمره ما كان يفكر يأذيها. لو لينا غلاوة عندك افتحله قلبك.
مروان بص لأكمل برجاء وأكمل غمض عنيه بقوة ودموعه نزلت اكتر: ححاول. ححاول صدقوني.

مروان قرب منه وحضنه بقوة وهو كمان بكي: ارجوك خاليها ترتاح. سامحني علشان خاطرها. علشان ابنها حفيدك، ارجوك.
أكمل حضنه وبكي: اوعي تخليه ينسي امه يا مروان اوعي. هي ماتت علشانه.
ريما قربت منه ومن تسنيم: عمرنا ما هزقدر نخليه ينساها. أكمل هيتربي وسطينا كلنا. وكلنا هنحكيله عنها.
تسنيم بدموع اخدت أكمل من ريما وحضنته: حبيبي وحشتني اوي اوي، وهي كمان وحشتني.

همس قربت من تسنيم بحزن: چنا معانا كلنا مش ههنساها. وأكمل هيفضل يفكرنا بيها دايما.
أكمل بعد عن مروان ومسح دموعه واخد أكمل الصغير من تسنيم وباسه وحضنه: اجمل حاجة انه واخد ملامحها عنيها ولون شعرها...
أكمل الصغير ضحك ببرأة
أكمل ابتسم بحنين ليها: حتى ضحكتها ونغزانها اللي كانت مزوداها جمال.
وبص لمروان: أااانا هخده يبات معانا يومين يا مروان.

مروان ابتسم: أكيد طبعااا. زي ما تحب بس هنبقي نعدي كل يوم انا وريما نشوفه علشان ما بنقدرش يعدي يوم من غير ما نشوفه.
تسنيم: طبعااا تنورا. كفاية ان ريما مهتمة بيه بالشكل ده.
ريما بصت لأكمل الصغير بحنان: أكمل ده في عنيا ده ابن الغالين.
عدي قرب من رعد: رعد مش عايزك تكون زعلان مني لو في يوم قولت كلمة تزعلك في حق شهاب. انت عارف اللي حصل كان صعب علينا كلنا.

رعد ابتسم: هو انت مصدق نفسك اني ممكن ازعل منك. ثم ولادك وولادي اي ما واحد. سيبك انت. انا وانت وهمس وهنا. مش ممكن حاجة تفرقنا مهما كانت. احنا عيلة يا عدي عارف يعني ايه عيلة.
عدي حضنه: ربنا يخليك لينا يا كبير العيلة. انت اللي مجمعنا ومفرحنا.
كارما اختارت أغنية لابوها وامها وطبعااا كانت مناسبة لكل اتنين فيهم. وبدأت المزيكا تعلي وكل اتنين بقوا حضن واحد وقلب واحد.
(جوايا ليك اليسا).

جوايااا ليك احساس بيكبر كل يووووم. العين تنام والقلب عمره ماجاله نوووم. من كتر شوقي ولهفتي شايل همووووم.
همس في حضن الملك: ويجلي النوم ازاي وانا بخاف قلبي ينام ويتحرم منك. هفضل حاملة هم اليوم اللي هتحرم فيه منك يا ملك قلبي.
رعد بحنان: همستي احنا خلاص بقينا اقويا لابعد حد. حتى المرض هزمناه وقدرنا عليه. خفيتي ورجعتيلي من تاني تنوري حياتي. حياة الملك اللي عمره ما هيبقي ملك في غيبتك.

همس بحب سنين وعشق ايام وشهور: بحبك...
رعد بنبرة عاشق مافيش ليه مثيل: بحبك يا همسة قلبي وهفضل احبك.
جويا ليك احساس بيكبر كل يوم...
ارتاحتلك. احساس غريب بحسه لما ببصلك، وبحنلك، ولو حتى جنبي حضن قلبي بحنلك. سلمتلك اغلي ماعندي، حتى قلبي فتحتلك...

تمارا بغرور في حضن الفهد اللي مافيش غيرها قدرت تروضه وتخليه يعشقها كدة. حتى ملك عمرها ما وصلت للي وصلت هي ليه. : تعرف من اول يوم شوفتك وانا بحس في وجودك بقلبي بيتخطف. ودقاته بتزيد، وعنية بتتعلق بعنيك اكني مسحورة.
شهاب ضمها وابتسم: ماهو سحر متبادل. انتي كمان عنيكي سجنتني جواها ما انتي عارفة.
تمارا: انا جوايا ليك كتييير اوي يا شيبو اوي.

شهاب سند جبينه علي جبينها بسعادة: مش أكتر من اللي جوايا ليكي يا تمارتي، انا عندي حب يكفيكي طول العمر. بحبك بجنون...
تمارا ابتسمت: بعشقك بجنوووووون.
جوايا ليك احساس بيكبر كل يوم يوم، من كتر شوقي ولهفتي شايل هموووم.
شيري: لو علي الاحساس اللي في قلبي ليك فا مالوش حدود. ولو علي الحب مالوش بديل، نفسي تعرف انت عندي ايه.

مؤمن ابتسم: انا اللي جوايا ليكي حنين وحب. شوق ولهفة، انا اللي قلبي مهموم لا في يوم تسبيه وحيد تاني. ويرجع يتعذب لوحده. انتي مش غيرتي حياتي لا انتي يا سمارتي خلقتي حياة جديدة حياة كلها أمل وفرحة. بحبك يا سمارتي بحبك.
شيري بهمس: جوايا ليك حب ودلع مش ممكن تتخيله ابداااا.
مؤمن غمزها بشقاوة: هو احنا الليلة هنفتتح فقرة جديدة ولا ايه!

شيري بجرأة اكتسبتها منه و بصوت واطي: هو انا ماوقولتلكش اني جبت بلة جديدة.
مؤمن: ههههههه. لا بجد من امتي الجرأة دي!
شيري غمزته: البركة فيك يا روحي.
عمري انااااا. محتاجة منك كل نظرة حنينة، روحي اناااا الثانية في بعادك بكام مليون سنة.
حلا براحة وسعادة: قلبي انا محتاجة منك كل نظرة حنية كل لمسة شوق. فادي ارجوك اوعي تتغير. خاليك زي ما انت. انت جوايا سعادة ماتتوصفش ابداااا.

فادي بتملك وغرور مش بيفارقه: اظن ما بقتيش لسة محتاجة. انا شبعتك كل احتياجاتك. حنية وحب واهتمام وشوق وحنين وغيره. انتي في حضن فادي الحديدي، اوعي اسمع كلمو محتاجة دي تاني فاهمة...
حلا اتنهدت بحب: بحبك، وعمري ما ندمت اني بحبك.
فادي ضمها اكتر بإشتياق: وانا دايما هكون قد حبك ده، علشان انا مغروم بيكي ومجنون بحبك يا حلا حياتي...
قلبي انااااااا لما تبعد عني ببقي مش هنا. جوايا ليك احساس بيكبر كل يوم...

چودي حاضنه ومتعلقة فيه بقوة: اخيراااا لقيت حضنك بعيد عن البيت والزن والعياط. وحشتني اوي يا هوبا.
مهاب ابتسم: عيون هوبا، ولسة بعد الحفلة دي انا وشهاب ومؤمن وفادي وأنس. وكريم وامير عازمينكم علي حفلة خاصة لينا احنا وبس. هندلعكم وسهر للصبح ورقص وغنيى مافيش نوووم الليلة
چودي بحماس: وهيجي منين النووم. مش بقولك بحبك. بحبك.
مهاب شالها ولف بيها: وانا بحبك، بحبك، بحبك...
جوايا ليك احساس بيكبر كل يووووم.

نغم: اللي جوايا ليك زي ماوهو من سنين ما اتغيرش ولا عمره هيتغير، هفضل احبك.
مهاب ابتسم: ما قولتلك ما تحسبيش عمرنا بالسنين. احسبيه بالضحكات والفرحة والسعادة، هو ده العمر الحقيقي. ما تحمليش هم السنين، انتي هتفضلي في قلبي يا نغم...
ارتاحتلك، احساس غريب بحسه لما ببصلك، وبحنلك، لو حتى جنبي حضن قلبي بحنلك.
عدي: بقالنا كتيير ما رقصناش سوا، وحشيتي يا هنا عمري كله.
هنا بسعادة: صحيح هنا عمرك، من قلبك...

عدي فاهم تقصد ايه: طبعاااا. من قلبي وروحي كمان، هنا انتي ماضي وحاضر ومستقبل. بلاش تقارني نفسك بماضي وبس، انتي حبيبة عمري وام ولادي وشريكة حياة كاملة...
هنا براحة: بحبك، بحبك ياديدو، بحبك...
عدي: الله اكبر بقالي كتير ما سمعتش ديدو دي. شكلها ليلة عنب...
هنا: ههههههه. يا حبيي كل فواكه الموسم هتبقي في احتفالية الليلة.
عدي: هههههه. العب يا هنون. ايوة كدة. ابو النكد علي اللي بيحبه.

كريم: كارملتي حبيبتي، الليلة بقي في سهرة صباحي.
كارما: معاك يا روحي، انا بعشق السهر. وبعشقك اكتر يا ميرو.
أمير بص حاوليه: احممم بقولك ايه تعالي كدة عايزك فوق شوية لحد الحفلة ما تخلص ونبقي نخرج مع شلة المجانين.
كارما: هههههه. بطل جنان.
أمير: يا روحي ده الحياة احلي ما فيها الجنون.
كريم بحنان: چوري قلبي وردة عمري. الليلة انتي زي القمر بجد تجنني...

چوري ابتسمت: حبيبي اللي عيونه حلوة وبيشوفني جميلة، ربنا مايحرمني من حنيتك عليا ابداااا. يا كوكي.
كريم ضمها بحب: ولا يحرمني من عبيرك اللي معطر حياتي يا وردتي...
شريف واقف مع مايا بعيد: عقبال فرحنا يا روحي هانت. عايز اخطفك علي بيتنا...
مايا ابتسمت: صدقني انا كمان مستعجلة زيك، انت ما تعرفش بحبك قد ايه يا شريف.
شريف. شاف تمارا وشهاب واقفين بيضحكوا: مش دول تمارا وشهاب.
مايا بصتلهم بإحراج: ايوة هما.

شريف مسك ايديها: مش عايزة تقوليلهم حاجة.
مايا بصتلهم بخزي وبصتله بإحراج.
شريف ضغط علي ايديها بقوة وشجاعة وهز راسه: انا جنبك. تعالي.
قربوا من تمارا وشهاب، ولما شافوهم تمارا بصت لمايا بشفقة هي عرفت اللي مرت بيه وندمها كمان بس شهاب كان لسة مش صافي ليها.
مايا بتردد: مبروك عليكم چواد. ااانا عارفة اني اذيتكم كتيير بس عندي امل تسامحوني علي اللي عملته. ممكن.

تمارا ابتسمت: مسمحاكي. وكفاية ندمك واعتذارك، ومبروك عليكم انا سمعت خبر خطوبتكم وجوازكم القريب.
مايا بفرحة: هتحضروا فرحي.
تمارا: اكيد طبعاااا.
مايا بصت لشهاب بحزن: لسة مش مسامح.
شهاب بيحاول يسامحها هي لسة ليها جواه حب اخت ورفيقة طفولة. ابتسم: مسامحك انتي ناسية انك اختي. مافيش اخ بيفضل قاسي علي اخته.
مايا ابتسمت: وعد تحضر فرحي...
شهاب مسك ايد تمار: وعد نحضر فرحك، وبص لشريف. مبروك يا دكتور. ربنا يسعدكم.

شريف ماينكرش الغيرة اللي جواه من شهاب. بس هو بيحترمه: الله يبارك فيك يا سيادة المقدم. واتمني نفضل علي اتصال.
شهاب: اكيد طبعاااا. انت خلاص هتبقي جوز اختي...
حمزة: حبيبتي عارف اني دمي تقيل وخصوصا لما رفضت دعوة شهاب علي الحفلة الخاصة اللي بعد دي. اسف. بس بجد مش قادر.

فتون: حبيبي بتتأسف ليه بس، انا طبعااا معاك في اي حاجة واي مكان، المهم اني في حضنك، والجايات كتيير والحفلات اكتر. المهم اني جنبك لحد ما تعدي فترة الحزن دي...
حمزة قربها لحضنه: مش عارف لو مكنتيش جنبي كان حصلي ايه!
فتون حضنته بحنان: انت قولتهالي قبل كدة، احنا قدر بعض. وكان لازم نتقابل...
حمزة ضمها بقوة: بحبك. بحبك. يا فتنتي.
فتون: بحبك يا حبيبي
. بحبك...

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة