قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس

شهاب مسك ايد تمارا بقوة ورفعها و تمارا مسكت ايده بكل قوتها بس طبعا كل وزنها محمل علي دراعها ودراع شهاب. شهاب رفعها قصاده علي الفرس. بس في الرفعة دي. تمارا صرخت بألم من دراعها. شهاب غصب عنه ضمها بقوة وقلق.
شهاب: انتي كويسة.
تمارا بألم: دراعه شكله اتخلع. ااااه.
شهاب: معلش حاجة بسيطة اول ما ننزل هرجعهولك مكانه. بس انتي امسكي نفسك.

شهاب بيحاول يوقف ليل وليل غضبان وبيجري بقوة علشان يحصل ريحانة. شهاب غضبان منه وضربه بس ليل اتعصب اكتر وابتدا يرفع رجليه اللي الامامية بيحاول يوقعهم لانه مش حابب تمارا. فاكر انها السبب في جرح ريحانة. وفعلا بجنونه وجموحه العنيف. وقعهم. شهاب كان كل همه تمارا ما تقعش هي لانها متألمة كفاية. حضنها بقوة ولما وقعه هو اللي اخد الصدمة. وهي وقعت فوقيه. شهاب راسه انجرحت وحس ان ضلعه انكسر. واتألم. تمارا بدون تفكير نسيت الم دراعها وحطت ايديها علي جرح راسه.

تمارا: انت انجرحت جامد.
وبعد كدة افتكرت اللي حصل واتعصبت.
تمارا: احسن تستاهل. حفرتلي حفرة ووقعت فيها اديك انت اللي وقعت واتعورت.
شهاب بيتألم من ضلعه: انتي اللي دخلك شرطة ظلمك اقسم بالله. انتي غبية! هو لو انا اللي فكيت السرج كنت انقذتك. ماكنت سيبتك تقعي وتنكسر رقبتك. انا غلطان والله الواد ده طلع معاه حق. انتي ما بيطمرش فيكي حاجة. ااااااه.
تمارا بتتألم: اااااه. دراعي هموت من الالم.

شهاب اتحامل علي الم ضلعة واللي تمارا لسة ماحستش بيه لحد دلوقت. قام ووقف وراها ومسك دراعها واتملك من باقي جسمها.
شهاب بتعب: امسكي نفسك. هردهولك بس هتتألمي.
تمارا غمضت عنيها وهزت راسها: حاضر بس اياك تنتقم مني وتكسره.
شهاب ضغط بقوة ورجعلها العظمة اللي خرجت مكانها. وهي صرخت بصوت عالي.
تمارا: اااااااااااااه.

شهاب قعد علي الارض بتعب. تمارا ابتدت تاخد نفسها من الالم. وبصت علي شهاب شافته تعبان وواضح عليه الالم. استغربت كل ده من جرح راسه. هو مش عميق للدرجة. قربت منه وهي بتسند علي صدره. شهاب اتألم.
شهاب: اااه. حاسبي.
تمارا: انت حصلك ايه مالك؟
شهاب: واضح كدة ان ضلعي انكسر.
تمارا ماتعرفش ليه قلبها دق من الخوف عليه هي من امتي بتزعل عليه دي كانت نفسها تخنقه. ليه خايفة عليه دلوقتي.

تمارا بقلق: طيب تعالي اتسند عليا لحد العربية انا هوديك المستشفي. وقربت منه من الجنب السليم وحطت دراعه حولين رقبتها وهو قام معاها. بس بص في عنيها ودي اول مرة يكون في نظرة زي دي بينهم. اكنه بيقولها انتي طلعتيلي منين. وهي بتقله اشمعن انت.
شهاب طلع فونه. لقاه انكسر من الوقعه بس لسة شغال. اتصل بمؤمن...
مؤمن مرعوب مش عايز يرد. الفون فصل وشهاب اتصل تاني...

مؤمن بقلق: ليلة سوداء بينها كدة. اكيد وقعت. طب ارد. لا لا مش هرد، لا هرد.
الو.
شهاب بألم من ضلعه و غضب منه: ايوة يا زفت هات عربيتك وتعالي قابلني. وقولهم يطلعوا ورا ليل وريحانة. علشان يرجعوهم. بسرعة.
مؤمن بيبلع ريقه بصعوبة: ليل وريحانة الاتنين! ليه هو مين اللي وقع بالظبط؟
شهاب بعصبية: اخلص يا غبي بسرعة اقسم بالله لكسرلك دماغك لما اشوفك. يلا يا زفت ضلعي انكسر.

مؤمن خبط راسه بإيده: يا نههار مش فايت. طططيب خلاص جاي بسرعة.
وقفل وراح ليهم بسرعة شاف شهاب مسنود علي تمارا نزل بسرعة وسنده وركبه العربية وتمارا ركبت معاهم.
شهاب فونه رن طلعه بتعب لقي رقم حلا. رد
شهاب: ايوة يا حلا.
حلا بدموع: شهاب الحقني فادي في العمليات وانا خايفة ولوحدي. وخايفة اكلم ماما همس او اونكل رعد.
شهاب اتفزع: بتقولي ايه. فادي في العمليات ليه ايه اللي حصل.

حلا: في شباب كانت بتعاكسني وهو اتخانق معاهم. وضربهم وهما ضربوه بسكينة في جنبه ونزف جبته المستشفي ودخلوه عمليات وماحدش بيقولي حاجة، انا خايفة عليه اوي وحياتي تعالي بسرعة. انا كلمتك كتتيير وانت مش بترد.
شهاب غمض عنيه بغيظ: طيب طيب. اهدي. قوليلي انتي في مستشفي ايه.
حلا: في المسشفي بتاعتنا بس ماتتأخرش علشان خاطري.
شهاب: لا لا انا جاي بسرعة اقفلي. قفل معاها. مؤمن اطلع علي المستشفي بتاعة ابويا بسرعة.

مؤمن: حاضر. ماتقلقش ان شاء الله هيبقي كويس. هو حصل ايه.
شهاب بتعب: اخلص يا مؤمن بعدين هتعرف. اوففففف. هو يوم باين من اوله منيل بستين نيلة.
تمارا عقدت حاجبها: انت تقصد ايه. اقصدك ان انا وشي وحش. علي فكرة انت السبب. لو ماكنتش بتعمل فيا كل ده ماكنش ربنا كسرك.

شهاب: الله يكرمك مااسمعش صوتك. احسن وديني اكسراك الدراع التاني انا روحي في مناخير اللي خلفوني. ابعدي عني دلوقتي. ده مرار ايه ده بس ياربي. كان يوم مهبب اللي شوفتك فيه.
تمارا متغاظة: فعلا كان يوم اسود. وبعد كدة شافته بيتألم. بسكتت شوية وبتردد. شهاب
شهاب ساند رأسه علي الكرسي وتعبان: نعم!
تمارا: هي مين حلا دي؟
شهاب رفع حاجبه مستغرب وبص لمؤمن. مؤمن ابتسم بغلاسة وغمزه.
شهاب: حلا دي مرات اخويا. ليه؟

تمارا اتنهدت براحة غصب عنها: اهاه. وفادي ده بقي اخوك.
شهاب بنفاذ صبر: ايوة. وزي ماسمعتي في العمليات. ماتفهميش مين دعي علينا احنا الاتنين النهاردة. وبص لمؤمن بغيظ.
مؤمن بيحاول يعمل مش واخد باله. وبيحمد ربنا. لان موضوع فادي ده جاله نجده.

تمارا انبت نفسها بغيظ. غبية وانتي مال اهلك انتي هي مين. اهو دلوقتي يفتكر نفسه حاجة. عليكي وعلي هبلك. بببس هو انا كنت ومازلت خايفة عليه ليه. بس فعلا شكله بيتألم. مش معقول يكون هو اللي فك السرج. ولا طبعا السرج اتفك لوحده. يبقي مين!، وبتفكير. افتكرت خوفه عليها وتصميمه انه ينقذها. مايقولش ابداا انه هو. اااااااااااه. فهمت. اممممم. وبغيظ. هو بقي حب يعمل انه المنقذ. فخلي حد يفكه وهو ينقذني. علشان يفشلني تاني لا وكمان يطلع هو الهيرو. وجزت علي سنانها ماشي يا شهاب. اديك خدت علي دماغك. وهفرح فيك وانت متجبس ان شاء الله.

في شركة الدعاية والاعلان
كانت فتون قاعدة بتحضر الورق اللي طلبه منها محسن مدير الشركة وبعد كدة قامت وخبطت ودخلته.
فتون: اتفضل حضرتك الورق اللي طلبته.
محسن بنظرات جريئة ووقحة: برا؟وا يا فتون. انتي بتتعلمي بسرعة. وانا متأكد انك قريب هتكوني احسن واحدة عندي في الشركة.
فتون بخجل من نظراته اللي تقريبا ماسبتش مكان فيها ما التهمتهوش بوقاحة.
فتون: ممتشكرة يا فندم. ععن اذنك.

محسن وقفها وقام وقرب منها: استني يا فتون عايزك.
قرب منها بشكل جريئ وهي بتبعد بخوف.
محسن: ايه رئيك بدل التعب في الشغل ده. اشغلك في الاعلانات زي البنات اللي بتيجي هنا.
فتون بخوف: لا لا متشكرة ااانا مرتاحة كدة.
محسن وهو بيحط ايده علي كتفها وجواه رغبة قوية فيها وفي جمالها اللي خلاه يشغلها عنده بدون مؤهلات: ليه بس ده انتي اجمل منهم كلهم وهتكوني رقم واحد.

فتون شدت ايده بسرعة وبعدت برعب: لا مش هينفع. ارجوك انا مش عايزة غير الشغل ده. واني اكون في حالي. ععن اذنك.
وخرجت فتون بتوتر ورعب. ومحسن كان بيتوعد ليها.
محسن: ماشي يا مزة. اتقلي براحتك. بس قريب اوي هاخد منك اللي يطفي ناري. وهتشتغلي معايا غصب عنك. وهتشوفي.

حمزة كان لسة واصل الاستوديو. وحاسس ان فتون وحشته عايز يشوفها مش عارف ليه. قرب من باب الشركة ودخل ولقي فتون مخبية وشها بإيديها وبتبكي قلبه دق وخاف عليها وبقلق.
حمزة: فتون مالك؟
فتون سمعت صوته فتحت عنيها بسرعة وابتسمت. اكنه هو الامان اللي كانت مش حاسة بيه من دقائق ودلوقتي حاوطها حاست لما شافته واقف قصادها. ان ربنا بعتهولها نجدة وبشارة انه دايما هيكون موجود علشان يحميها.

فتون ابتسمت وقامت: استاذ حمزة ازي حضرتك.
حمزة شايف ابتسامة من بين دموع حزن: مالك بتعيطي ليه. في حاجة حصلت. وبغضب بص علي مكتب محسن. هو الراجل ده عملك حاجة. انطقي.
فتون جواها سعادة رهيبة من خوف حمزة عليها بالشكل ده: لا لا ماتقلقش. ااانا بس اللي زعلانة علشان امي.
حمزة: مالها امك؟
فتون بحزن: انا امي مريضة. وعندها كانسر وكل يوم حالتها بتسوء اكتر. وخايفة في يوم اصحي مالقهاش.

حمزة بحزن قرب منها ورفعةايده يمسح دموعها: انتي لازم تكوني مؤمنة بقضاء ربنا. المرض ده اختبار من ربنا وابتلاء لازم نصبر عليه. وبعدين انا معاكي في اي حاجة تحتاجيها. ماتقلقيش مش هسيبك.
فتون ابسمت وبصت في عنيه شافت امان وحضن دافئ. بيضمها بدون ماتخاف ولا تسأل هو ليه بيقرب منها. مش خايفة منه ليه زي محسن. ليه نفسها ترمي نفسها في حضنه وهي مش خايفة.

فتون: انت طيب اوي يا استاذ حمزة. انا بحس ان ربنا بعتك ليا علشان تهون عليا اللي انا فيه.
حمزة ابتسم وهو معجب بعنيها اللي برغم الحزن اللي ماليها الا انها جميلة وكلها حنان.
حمزة: وانا قولتلك انا جنبك. دايما جنبك. مش هسيبك فاهمة. بطلي عياط بقي واضحكي.
فتون ابتسمت براحة: هههه. ربنا يسعدك زي ما بتهون عليا كدة.
حمزة: انتي اللي تسعدي اي حد بمجرد ما عنيه تقع عليكي. انتي زي الملائكة يا فتون.

خرج محسن من مكتبه وهو شايف حمزة واقف مع فتون قريب منها بالشكل ده وكمان ايديه اللي حاضنة وشها وبتمسح دموعها. وهي ساكتة ومش ممانعة. اتغاظ وقرب منهم وبسماجة.
محسن: اهلا. اهلا بالفنان. منور شركتنا خير في حاجة؟!
فتون انكسفت وبتوتر بعدت عن حمزة.
حمزة بكل ثقة لف ليه وبصله بإشمأزاز.
حمزة: لا مافيش حاجة. انا كنت جاي لفتون.
محسن بسخرية: والله. فتون اهاه. وانت تعرف فتون منين.

فتون لسة هترد. حمزة بصلها بغضب علشان تسكت. وبص هو لمحسن وحط ايده في جيبه بكبرياء.
حمزة: اظن مايخصكش. انت يخصك شغلك وبس. انما علاقات الموظفين هما حرين فيها. وانا بحزرك يا محسن. لو فكرت انت او اي حد عندك يدوس لفتون علي طرف. انا هنسفك.
محسن بص لفتون بإستغراب: وانت للدرجة دي مهتم بيها.
حمزة: قولتلك مايخصكش. ولف لفتون وبهدوء. انا ماشي. ولو ينفع عدي عليا في الاستوديو قبل ماتمشي ممكن.
فتون هزت راسها: ححاضر.

محسن: مابدري يا فنان. بقول ايه ماتحن بقي وتشتغل معايا. جايلي اعلان جديد. وعايزك تعمله. وصدقني هنفعك.
حمزة بأرف منه: انا عمري ماهشتغل معاك. وانت عارف. فامتطلبش مني الطلب ده تاني. عن اذنكم.
خرج حمزة وفتون عنيها عليه. وكلها اعجاب بيه قد ايه كان حنين ورقيق معاها. وفجأة بقي شرس وقوي مع محسن. ولجمه وهو مش قادر يرد عليه.

محسن بغيظ: اسمعي يا ست فتون. ده مكان اكل عيش فايريت بقي تخلي علاقاتك الغرامية دي برا الشغل.
فتون بإحراج: ححاضر.
حمزة في الاستوديو سرحان في فتون. مش مرتاح لشغلها مع محسن. شافته ريم زيملته في الفرقة قربت منه.
ريم: مالك يا حمزة!
حمزة اتنهد: مافيش ياريم.
ريم بحب: ازاي بس. انا بفهمك من نظرة عينك. قولي مالك.

حمزة بزهق: يوووه. مافيش ياريم قولتلك. عن اذنك سابها وقام دخل مكتبه. وقفت تبص عليه بحزن. وجاء ايمن صاحبهم.
ايمن: ماله حمزة شكله متضايق.
ريم بحزن: مش عارفة كمان زعق فيا ومشي. انا بس كنت بتطمن عليه.
ايمن بحزن عليها وعلي نفسه. عليها لانه عارف انها بتحب حمزة وهو مش بيفكر فيها. وعلي نفسه لانه بيحبها وهي مش شايفاه. هي فكرها دايما مشغول بحمزة. ومع ذالك هو مش قادر ينساها. ولا قادر يصارحها بحبه.

ايمن: معلش يا ريم. هو بس تلاقيه مشغول. احنا عندنا ضغط حفلات كتيير.
ريم هزت رأسها: عندك حق. عن اذنك انا هروح اكمل تدريب.
امام المستشفي وقف مؤمن بعربيته ونزل وشهاب وتمارا. شهاب بتعب. تمارا ممكن تسبقي انتي دقيقة. سبقته خطوتين. وهو لف لمؤمن.
شهاب: مؤمن طلعلي مفك العجل.
مؤمن مش فاهم: مفك عجل ايه لامؤخذة!
شهاب بتعب: اخلص مفك عجل عربيتك.
مؤمن مستغرب: ليه طيب هو ده وقته؟

شهاب بغضب: اخلص يازفت. بدل ما اطلعه وافتح دماغك.
مؤمن بزهق فتح شنطة العربية وطلع مفتاح العجل. واداه لشهاب. شهاب اخده وقرب من ازاز العربية الامامي.
شهاب: مش انت فكيت السرج وهي اتخلع دراعها وانا يا حيوان ضلعي انكسر وحياة امك لكسر قلبك علي الغالية.
وشهاب بكل قوته كسر ازاز العربية خلاه فتافيت. مؤمن متنح ومش مستوعب. وبعد كدة مسك دماغه بغيظ.

مؤمن: الله يخربيتك ويخربيت معرفتك. حرام عليك دي عليها اقساط. منك لله يا شهاب.
شهاب بتشفي: خالي امك تدفهالك. تعالي ورايا.
دخل شهاب وتمارا مش فاهمة هو عمل كدة ليه.
تمارا: انت مجنون صح. انت كسرت عربية مؤمن ليه!
شهاب: ماتسأليش علشان مايخصكيش.
تمارا بغيظ: تصدق خسارة فيك اني جيت معاك. انا غلطانة.
شهاب: انا عايز اتطمن علي اخويا اسكتي بقي مش وقتك.
كان فيه دكتورة واقفة بتكلم الممرضة وشافت شهاب داخل مع تمارا.

دكتورة نور: اسمعي روحي شوفي هاه الزلمة كيف حاله مبين تعبان.
الممرضة: حاضر يا دكتورة نور.
الممرضة: خير مالك.
شهاب: انا اخويا جاء من شوية وفي العمليات. انا شهاب الحديدي.
الممرضة بإرتباك: شششهاب بيه اخو فادي بيه مش كدة.
شهاب هز رأسه: ايوة. انا كمان ضلعي مكسور شوفيلي الدكاترة فين.

نور كانت سامعة الكلام كله وهي اصلا لما كان رعد يكون في المستشفي لانه صاحبها ويكون مجتمع مع مجلس الادارة. كانت بتبقي هيمانة عليه برغم كبره وانه قد ابوها الا انها كانت بتتمني راجل زيه هيبته وشدته ووسامته اللي برغم سنه الا انها لسة بتسحر الستات. ولما فادي وصل لقت معاه حلا وعرفت انها مراته. لكن لما شافت شهاب اتشدت ليه بسرعة وكمان لما عرفت انه ابن رعد ده فرحها اكتر. قربت منه.

نور: اتفضل معي شهاب بيه انا بهتم فيك. وخيك بإذن الله راح يسير بخير لا تقلق.
شهاب استغرب مين دي: انتي دكتورة هنا!
نور ابتسمت: ايه انا نور طبيبة هون. تعال معي انا بشوف شو فيك. والمدام بتستني هون.
شهاب شاف تمارا بتبص لنور شزرا ومتغاظة والغيرة في عنيها. فحب يختبر احساسه صح ولا غلط.
شهاب: لا دي مش المدام. ده واحد صاحبي.
تمارا بتجز علي سنانها وزغدته: انا صاحبك ليه شايفني بشنب.

شهاب بيتألم: اااي. الله مش انتي بتقولي انك زيي راجل. تبقي صاحبي. ولا تكونيش فاكرة نفسك ست. بصي علي شمالي وشوفي الستات. وبص لنور.
نور: يالا منشان الكسر ما يبرد. تعي معي. ومسكت ايد شهاب. ومشيت.
تمارا هتتجنن من نور واعجاب شهاب بيها: اااه يا بتاع الستات. روح كتك كسر رقبتك. فيها ايه نور دي حلو. كتك قرف علي زوقك.

بعد وقت كبيير فادي خرج من العمليات ودخل اوضته. وشهاب اتجبس ضلعه و طلب من نور انه يفضل مع اخوه في اوضة واحدة. وفعلا دخلته اوضة فادي. وكانوا كلهم في الاوضة. شهاب وفادي كل واحد علي سرير. وتمارا واقفة جنب سرير شهاب. وحلا واقفة جنب فادي. ونور دخلت تطمن علي شهاب.
نور ابتسمت: لك حمد لله علي سلامة الغالي الله يديم عليك الصحة والعافية.
شهاب مبسوط من الغيرة والغيظ اللي في عنين وملامح تمارا. وحب يغيظها زيادة.

شهاب: بصراحة انا كنت تعبان. بس بعد ما شوفتك لازم اخف. هو حد يشوف الجمال ده ومايخفش. ده حتى يبقي عيب.
حلا وفادي مستغربين. من امتي شهاب بقي منحنح كدة وبيعاكس الستات ده طول عمره كارهم. بصوا لبعض. وفادي بسخرية.
فادي: ايه يا بوب مالك. من امتي وانت كدة.
شهاب غمزه: هبقي اقولك بعدين بس عديها.
نور: طيب انا راح روح عمكتبي. وقت ما تحتاچ شي دقلي وانا راح فوت عندك هوا.

شهاب ابتسم وتمارا هتموت من الغيظ: متشكر. بس انتي سورية صح!
نور بخجل: ايه انا سورية.
شهاب: انا بردوا بقول ده جمال مش عادي. مايجيش غير من سوريا. منورة مصر.
نور: ههههههههه. مصر منورة بأهلها. بيكفي ان فيها ظباط متلك. ربي يحفظك ويحفظ مصر كلها. بالاذن منكم.
فادي بيكتم ضحته: شهاب انت من امتي بتشقط.
شهاب مش قادر يمسك نفسه من شكل تمارا: هههههههههه. بس ايه رئيك ثبتها اهو.

حلا بغيظ: ايه عجباك انت كمان. ما انت الخيانة بتجري في دمك.
فادي بزهق: انتي مافيش فايدة فيكي. عايزة ايه تاني كنت هموت بسببك ولسة مخك تخين. افهمي بقي.
شهاب: ايه. ايه. بس انتم ما بتتغيروش.
فادي: اوفففف. سيبك. قولي ماما اللي ردت عليك ولا كلمت بابا.
شهاب: لا طبعا كلمت بابا. هو هيعرف يهديها ويجبها بهدوء. عايزني اتصل بهمس واقولها ان ولادها الاتنين في المستشفي. يا حلاوتك دي تطب ساكتة.

وبعد دقائق الباب اتفتح ودخلت همس وهي منهارة ومعاها رعد وعدي وهنا ومايا.
همس بدموع: ولادي فيكم ايه ايه اللي حصل. انتم الاتنين. في ايه بس.
فادي: اهدي يا امي ماتخفيش. انا كويس ده جرح بسيط والحمد لله بقيت كويس.
شهاب: حبيبتي بطلي عياط. انا كمان بخير. ده مجرد كسر ماتقلقيش.

همس حضنتهم بدموع: ازاي بس. لا انتم اتحسدتم. بيحسدوني عليكم انا عارفة ربنا يحفظكم. من عنين الناس. سلامتك يا حبيبي ايه اللي حصل ومين الولاد اللي ضربوك بالسكينة دول. يارب تنقطع. ايديهم.
فادي ابتسم وباس ايديها: تسلميلي يا ست الكل. اعمل ايه. انا كنت ممكن اموت ولا ان حد يلمس شعرة من مراتي.
هنا بغضب: تقصد طليقتك.
فادي بصلها بغيظ. وهمس غيرت الموضوع.
همس: وانت يا قلب ماما ايه اللي حصلك ضلعك انكسر من ايه!

شهاب: لا ابدا كنت راكب ليل واتعصب وكان زي المجنون. ووقعت وانكسرت. بس الحمد لله كلها اسبوع ولا اتنين وابقي تمام.
رعد: الف سلامة يا ولاد.
فادي وشهاب: الله يسلمك يا بابا.
همس بصت لتمارا ومش عارفة مين دي وليه واقفة جنب شهاب.
همس ابتسمت: مين البنت الجميلة دي يا شهاب.
شهاب بسخرية: جميلة! الله يجبر بخاطرك يا امي. دي تبقي تمارا زميلتي او بمعني اصح بتشتغل تحت ايدي لسة ظابط صغير.

تمارا بغيظ: انا رائد. مش ظابط صغير.
همس حاست انها عنيفة شوية: احمم. ما تخديش علي كلام شهاب. انتي زي القمر.
تمارا وهي عاقدة حاجبها: متشكرة.
همس: شهاب يا حبيبي انكدة ظهرك يوجعك. بقولك حبيبتي ممكن تحطيله مخدة زيادة ورا ظهره.
تمارا: انا!
همس: ايوة انتي.
شهاب بيكتم ضحكته. ورعد كمان لانه فاهم دماغ همس. تمارا اخدت مخدة. وهي بتحطها لشهاب جزت علي سنانها وبصوت واطي.

تمارا: مال الست امك. دي فاضلها تجبلك الرضعة انتي يا بيضة لسة بتتدلعي.
شهاب: بيضة في عينك يا سودا ايوة امي ست عندها احساس. مش راجل متنكر.
تمارا زغدته: طيب انا همشي يا شهاب.
همس: ليه بس يا حبيبتي خاليكي شوية. واخدت بالها انها حاطة حزام ودراعها الشمال مرفوع.
همس: مالك يا تمارا. انا لسة واخدة بالي مال دراعك.
تمارا: لا ابدا حاجة بسيطة. دراعي انخلع لما وقعت من علي الفرس.

همس: ليه هو انتي كنتي مع شهاب وهو علي الفرس.
تمارا: ايوة كنت راكبة معاه.
مايا بغيظ: وياتري كنتي وراه ولا قدامه.
شهاب فهم مايا وعارف ان تمارا ممكن تتغابي عليها.
شهاب: تمارا كانت راكبة ريحانة الفرسة بتاعتي. بس السرج فك وكانت هتقع فلحقتها وركبتها معايا. وبعد كدة وقعنا احنا الاتنين.
همس: الف سلامة يا حبيبتي.
تمارا بتبص لمايا بغضب علي طولة لسانها: متشكرة عن اذنكم.
خرجت تمارا وعدي وهنا متضايقين من فادي.

عدي: حمد لله علي السلامة ياولاد.
فادي وشهاب: الله يسلمك.
هنا: حمد لله علي سلامتك ياشهاب. الحمد لله ياهمس انك اتطمنتي عليهم.
همس: الحمد لله. المهم يقوموا بالسلامة
هنا: حلا تعالي عايزاكي.
حلا خرجت معاها.
حلا: نعم يا ماما.
هنا: اتفضلي معايا.
حلا: علي فين
هنا: علي البيت.
حلا: لا انا هفضل مع فادي.

هنا بغضب: انتي ايه ماعندكيش كرامة. يطلقك في الشركة اكنك مالكيش بيت واهل. وبسهولة كدة عايزة تنسي. انتي ايه ماعندكيش دم.
حلا بدموع: فادي كان هيموت علشاني. وانا ماقدرش اسيبه في الظروف دي.
هنا: انتي ناسية انه طلقك. هتقعدي بصفة ايه.
حلا بتردد: ماهو. ماهو.
هنا بغيظ: ماهو ايه انطقي.
حلا: هو لما فاق. قالي انه هيردني.

هنا بصدمة: لهو انتي عايزاه يردك بالسهولة دي. ده انتي عجبك الزل والمرمطة بقي. انتي اللي معندكيش كرامة.
عدي قرب علي صوتهم: ايه ايه. صوتكم عالي ليه.
حلا بتعيط: مامي بتزعقلي وبتقولي كلام وحش.
هنا: انا بقول الحقيقة. الهانم عايزة ترجع لفادي كدة بكل سهولة ولا كأن حاجة حصلت. وانا بقولها ان ليكي اهل وبيت. يوم مايطلقك يبلغهم مش في الشارع اكنك مالكيش اهل. وكمان يرجعها من نفسه كدة. واحنا بقي مالناش لازمة.

عدي: حلا ماما معاها حق. فادي زودها اوي. وانا كنت ساكت لان انتي مابتتكلميش. ورعد موجود لكن لحد كدة وكفاية هو مش طلقك حتى من غير مايبلغني. يبقي لما يحب يرجعك. يجي لحد عندك بيت ابوكي ويطلب ده مني انا. فاهمة.
حلا بدموع: ازاي وهو كدة.
عدي: لما يبقي يخف ان شاء الله.
حلا: طيب ممكن ادخل اسلم عليه بس واشوفه.
عدي بص لهنا واتنهد بقلة صبر: ممكن تعالي انا جاي معاكي كمان ننده لمايا.

ودخلوا حلا بتبص لفادي بحزن هي بتحبه ومهما عمل بتحبه. بس فعلا اهلها معاهم حق. هو لازم يتغير.
حلا: انا همشي يا ماما همس عايزة حاجة مني.
فادي مستغرب وبغضب: ماشية فين؟!
عدي: ماشية معايا علي بيت ابوها.
فادي: بس انا عايزها معايا.
عدي: بصفتها ايه؟
فادي بعصبية: يعني ايه. بصفتها مراتي طبعا.
عدي: تقصد اللي كانت مراتك. انت ناسي انك طلقتها.
فادي: وممكن اردها حالا.

عدي: ليه مالهاش اهل. واخدها من الشارع. مش كفاية طلقتها في الشركة من غير ماتعمل اعتبار لحد. اسمع بنتي عندي. يوم ماتحب ترجعها تيجي لحد بيت ابوها وتطلبها فاهم.
فادي بص لحلا بغضب: وانتي موافقة علي الكلام ده!
حلا بصت في الارض.
فادي بتصميم: تمام. اتفضلي مع ابوكي. بس اعتبري اللي بيني وبينك انتهي. انا طلبت منك تفضلي معايا. وانتي لتاني مرة بتتحديني.

عدي: والله براحتك. انا بنتي عدتها تخلص وهجوزها للي احسن منك. سلام
خرج عدي وهو بيشد حلا وهي عنيها علي فادي وفادي بيكابر عايز ينده عليها ويقولها ارجعي محتاجك. بس كبره وغروره. سكتوه.
مايا: واقفة مش معاهم خالص. عنيها علي شهاب. وبتفكر في تمارا. معقول فيه بينها وبينه حاجة.
دخلت هنا بعصبية
هنا: مايا، مايا.
مايا انتبهت: هاه نعم
هنا: يالا تعالي معايا انتي كمان.
مايا بزهق: اوففففف. حاضر وخرجت مع هنا.

فادي لرعد: عجبك اللي عمله اونكل عدي ده.
رعد: والله عنده حق. انا لو حد من ولاده كريم ولا امير عمل ربع اللي عملته في خلا. قسما بالله ما اخليه حتى يشوف ضفرها.
فادي: هو حضرتك دايما ضدي كدة.
رعد: انا لا معاك ولا ضدك. انا مع الحق
همس بحزن: معلش حبيبي انت بردوا غلطان. بس ان شاء الله كل حاطة تنصلح. اخرج بس بالسلامة وربنا يحلها.
في فيلا مهاب عز الدين.

تمارا رجعت تعبانة ودخلت اوضتها وفكت الحزام اللي رافع دراعها. دخلت وراها جودي.
جودي: ايه يا بنتي فينك من الصبح كلمتك كتيير مش بتردي.
تمارا: كنت مشغولة وكان يوم منيل.
جودي: ليه بس ايه اللي حصل.
تمارا هقولك: ، بس يا ستي وهو في المستشفي دلوقتي.
جودي بتأثر: يا حراام. وهان عليكي تسبيه. والله انتي قاسية.
تمارا بزهق: وحياة الست والدتك يا نحنوحة هانم. ماتقصاكي. وانا كنت هبات معاه يعني.

جودي بفضول: تيمو قوليلي هو شهاب ده وسيم كدة وجامد.
تمارا بغيرة: وانتي مالك انتي وسيم ولا لا ماتخليكي في مهاب بيه بتاعك. وربنا اكلمه واقوله هخليه يعلقك.
جودي بخوف: لا لا وحياتي عندك. هوبا ايده طرشة وتقيلة. خلاص سكت اهو. ده هوبا ده الحب كله
تمارا: هههههههه. والله العظيم ناس تخاف ماتختشيش.
وبتردد. بتحبيه اوي كدة!

جودي برومانسية: هههههييييححح. بحبه بس. ده هوبا ده حياتي من وانا صغيرة كنت اتلكك واقع علشان يتخض عليا ويشيلني ااااه. فظيع.
تمارا زغدتها: ماتتلمي يا بت انتي وانشفي مالك. يخربيت النحنحة. اوعي انا هدخل اخد حمام. قوليلي هي خالتو ندي جاية بكرة.
جودي: ايوة وهتتغدا معانا هي واونكل سامح وهوبا روح قلبي.
تمارا: هههه. طبعا هتقفي مع ماما في المطبخ علشان تجهزي الاكل لحبيب القلب.

جودي: طبعااااا. احمم. وكمان لخالتو ندي واونكل سامح. ماهما بردوا حمايا وحماتي المستقبلين.
تمارا: ههههههه. طيب سبيني بقي اخد حمام وانام. يالا هاوينا.
في فيلا عدي في اوضة كريم وچوري. كريم قاعد وواضح عليه الزعل. چوري عارفة السبب. چوري قربت منه وملست علي شعره برقة وحنية.
چوري: حبيبي ماله ايه اللي مزعله.
كريم ابتسم بس ملامحه حزينة و باس ايديها: مافيش حبيبتي. انا كويس.

چوري: بس انا عارفة انت زعلان علشان طلاق حلا وفادي. والله انا كمان زعلانة ماكنتش متخيلة ان الموضوع يوصل بينهم للطلاق.
كريم بحزن: فادي زودها اوي يا چوري. طول عمره قاسي عليها كمان يطلقها. ده جزائها
چوري بتعيط: والله انا زعلانة منه. حتى ماروحتلوش المستشفي مش هاين عليا اللي عمله في حلا. كارما راحتله مع امير. وانا كلمت شهاب في الفون واتطمنت عليه بس فادي لا.

كريم حضنها: لا يا حبيبتي ماينفعش. ده مهما كان اخوكي. لازم تزوريه. حتى لو زعلانة لازم تفصلي.
چوري بدموع: كريم هو انت. انت.
كريم: انا ايه مالك.
چوري: لا مافيش.
كريم ابتسم وباسها من خدها: بس انا عارف عايزة تقولي ايه. بس مش كوكي حبيبك اللي يعمل كدة في وردته.
چوري: وانت عارف منين انا بفكر في ايه.
كريم: انتي خايفة اني اتغير معاكي وحاسبك علي اللي فادي عمله في حلا. واقول اوجعه زي ما وجع اختي.

چوري: هو انت ممكن تعمل كدة!
كريم ابتسم: وانتي ممكن تتخيلي ان كريم اللي بيعشق وردته ممكن يأذيها حتى بكلمة. چوري انتي حبيبتي. واللي يحب مايجرحش حبيبه. وانتي روحي. مش بس حبيبتي. انا اخد حق اختي منه هو. هو اللي اذاها. مش منك. ده يبقي ضعف مني وانا مش ضعيف.
چوري ابتسمت: انا بحبك اوي اوي يا كوكي.

كريم ابتسم: وانا بحبك اوي اوي اوي يا وردتي. ربنا يسامحك. انا عايش الدور وعامل حزين وماكنتش ناوي النهاردة اتشاقي. بس بعد الكلمتين دول مش هقدر اتماسك.
چوري بدلع: ههههههههههه.
كريم: يالهههههوي ايه الضحكة دي اموت انا فيكي وانتي منحرفة.
چوري بخجل: كوكي.
كريم: لا هي فيها كوكي ودلع تعالي بقي اقولك كلمة في، شفايفك...
سيبكم من الكابلز اللي يودي في داهية ده. وخاليكم معايا؟

خلصت الحلقة وعايزة اعرف تفتكروا اللي عمله عدي صح ولا غلط؟
تمارا خلاص طبت ولا لسة؟
شهاب فعلا حب تمارا ولسة معجب بيها وبس؟
فادي ممكن يتغير ولا هيفضل زي ماهو؟
حلا موقفها سلبي ولا معذورة لانها بتحبه؟

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة