قصص و روايات - قصص رومانسية :

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس عشر

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس عشر

رواية رحم للإيجار الجزء الثاني للكاتبة ريحانة الجنة الفصل الخامس عشر

مر اسبوع ولسة الاحداث مكملة ولسة ابطالنا علي حالهم.
في الجونة حلا مع الولاد علي البحر وفادي كان في مكتبه في الادارة بيتمم علي شغل القرية والحسابات. دخلت ليه سيلا.
سيلا بإبتسامة: صباح الخير يامستر فادي.
فادي ابتسم: صباح النور يا مدام سيلا اتفضلي.
سيلا قعدت: هو مش ممكن تبطل تقولي مدام دي. خاليها سيلا بس.

فادي عارف انها بتحاول تقرب منه بأي شكل: والله انا شايف كدة افضل خصوصا ان اللي بينا شغل احنا مش اصحاب.
سيلا بغيظ من انه مصر يعمل مسافات وحدود بينهم: فعلا مش اصحاب بس ممكن نبقي ولا ايه.
فادي قام من مكتبه وحط ايده في جيبه: اممم. سيلا انتي عايزة ايه. وياريت نجيب من الاخر انا مابحبش اللف والدوران.
سيلا قامت ووقفت قصاده وقربت منه جداا وبدلع وهي بتلعب في ازرار قميصه.

سيلا: بصراحة انت عارف اني معجبة بيك ونفسي نكون اصحاب. فادي انت رضيت عني وبقيت معايا انا هكون اسعد ست في الدنيا. وهسعدك سعادة عمرك ماعشتها. بس انت حن.

فادي بحزم مسك ايديها بقوة ونزلها: مايتهيأليش انك عمرك سمعتي اني رجالة الحديدي ليهم في الشمال ولا بيلموا زبالة غيرهم. اسمعي يا سيلا انا لو كنت بعدي اي حاجة بتعمليها قبل كدة فده لانك كنتي بتلعبي من بعيد وتلمحي. لكن دلوقتي انتي بتلعبي علي المكشوف. انا تنسيني. انا مش هقرب منك لو بقيتي ملط قدامي مفهوم.
سيلا دمعت: يااااااه. للدرجة دي شايفني وحشة. ولا تكونش بتحب مراتك وعايش دور الوفي.

فادي بسخرية: ههههههه. لا ابدا انتي مش وحشة انتي جميلة واي واحد غيري وحطي تحتها خط دي هاه. ممكن يريل عليكي بسهولة. لكن انا مستحيل. كمان انا مش محتاج اعيش دور الوفي لاني كدة فعلا انا بحب مراتي وعمري ماهخونها وده مش بس لانها ماتستهلش كدة. انا لو كنت حتى مش متجوز ماكنتش هقربلك. لاني قولتهالك رجالة عيلة الحديدي. مابتلمش زبالة غيرها. واللي زيك يا عرفت رجالة فاهماني ياسيلا ولا اقول كمان!

سيلا بقي جواها غضب وغل منه ومن كلامه عنها ونظرته ليها بالشكل ده. كمان برغم كل ده الا انها متمسكة بإنها تحاول لاخر نفس. انها تمتلكه ولو لليلة.
سيلا بتمثيل بتعيط: الناس كلها فهماني غلط. وبتحكم عليا بالشكل ده لكن انا كنت بتجوز انا مش بعمل حاجة حرام.
وقربت منه تاني وبإستعطاف.
طيب ممكن اطلب منك طلب اخير. ولو بتحب حلا مراتك بجد ماترفضدش.
فادي بنفاذ صبر: نعم!

سلا: تجي حفلتي الليلة حتى لو هتجيب معاك مدام حلا مش مهم المهم ان انت تيجي. ارجوك مش طالبة منك غير الطلب ده بس.
فادي بزهق: يا مدام سيلا قولتلك انسي اللي في دماغك.
سيلا برجاء: علشان خاطري طيب بلاش خاطري بحلفك بحياة حلا مراتك تيجي هي مرة فرصة انك اجازة مش في القاهرة وبتبقي مشغول. انا بس عايزة اصحابي يشفوك في الحفلة دي لوحدها كبيرة اوي. وزي ماقولتلك هات حلا معاك.

فادي: طيب ربنا يسهل هشوف. عن اذنك علشان سايب حلا والولاد كتيير لوحدهم.
خرج فادي وفضلت سيلا بتفكر وتدبر ايه اللي ممكن يفرقه عن حلا ويخليه يفكر فيها هي.
في مكان هادي كان مؤمن وشيري واقفين قصاد عربية مؤمن. وبيضحكوا.
شيري: ههههههههه. والله العظيم انت مسخرة آل ظابط آل يخرب عقلك.
مؤمن: ههههههه. لا عندك انا ظابط اوي انتي ماتعرفيش.
شيري: ههو انت ليه ماتجوزتش لحد دلوقتي.

مؤمن اتنهد: بصراحة مش هكدب عليكي. مش لاقي واحدة تكون فيها مواصفاتي حاسس اني بطلب المستحيل.
شيري عقدت حاجبها: مش فاهمة وانت عايز ايه يعني!
مؤمن: احنا كرجالة وشباب لفينا وعرفنا بنات وستات كتيير. لما بنيجي نتجوز بيبقي عندنا مشكلة. عايزنها بنت ناس ومؤدبة ومتربية. وفي نفس الوقت تكون بدلع وشقاوة البنات اللي عرفناها بس طبعا بعد الجواز.
شيري: طيب وفين المشكلة ماهو طبيعي لما تتجوزوا هتخدوا علي بعض وتتفاهموا.

مؤمن بسخرية: والنبي يا بنتي انتي غلبانة يا ايما هبلة.
شيري: ليه بس؟
مؤمن: البنات والستات عندنا ماعندهمش وسط الا قلة بس. يعني ياتكون يمين اوي يا شمال اوي. بصي انا هفهمك. انا ليا. احد صاحبي كان خاربها ستات وشرب وسهر وسفر وايه. عرف ستات في حياته اكتر من الرجالة. زهق بقي وقال الواحد دايما في خطر وبيبقي بينه وبين الموت ثانية. يتوب بقي ويرجع لربنا ويتجوز.
شيري: حلو جدااا. ربنا هداه اهو.

مؤمن بصلها بسخرية: ااه فعلا ماهي مراته توبته. الواد سأل ولقي بنت ناس واهلها محترمين واتقدم واتجوز وكدة قشطة اهو.
شيري: وبعدين.

مؤمن: من اول ما اتجوزها وهو حاسس انه اتجوز واحد صاحبه. يهزر كدة ولا كدة تقفش وتزعق. قال يمكن مكسوفة احنا لسة بناخد علي بعض. يطلب منها حاجة كدة ولا كدة. تبهدله. وتقوله انت فاكرني مين زي البنات الزبالة اللي عرفتهم. الواد ياقلب امه صبر واستحمل وقال يمكن مع الوقت تفك وتاخد وتدي كدة. خلف بنت في التانية. وهي زي ماهي مابتتغيرش.
الواد تعب بقي وقلبه اشتكي من قلة الهشتكة.

شيري: هههههههههه. انت فظييع. ايه اللي بتقوله ده.
مؤمن: هههههههههه. اه والله ياقلب امه اتمرمط مع الشاويش اللي اتجوزها دي. المهم قال يحركها شوية ويفاجأها كدة. قام مشتري بدلة رقص ورجعلها. قالها يا حياتي عايز اشوفك بترقصي. الولية جالها انهههيار في اعصابها وقلبت علي الليمبي. انت سافل انت راجل مش محترم. انت واخدني من بيت ناس انا متربية ويالهههوي كانت ليلة سوداء.
شيري: يا خبر ليه كل ده.

مؤمن: انا عارف. محسساني انه قالها انا هشغلك في جامعة الدول ولا مضيت عقد احترافك في تركيا. حاجة نيلة. المهم اتصلت بأهلها واهله وفضحته وقالتلهم شوفوا البيه عايز ايه. اهلها بهدلوه احنا بنتنا متربية مش بتاعة الكلام ده انت فاكرها ايه.
شيري: يادي الفضيحة ليه كل ده بس؟! وهو عمل ايه.

مؤمن: عمل ايه. عمل كل خير. طبعا مارضيش يطلقها علشان عياله. بس بقي بينهم شرخ. اصل انا راجل من حقي اتلع واعيش حياتي في بيتي مع مراتي حلالي. اللي. سيبت كل الستات واخترتها هي. نهزر نضحك تحسسني انها حبيبتي وعشيقتي وصاحبتي. مش مجرد مراتي وام ولادي. وانا كمان ادلعها واعيشها كل اللي اتحرمت منه وماعاشتهوش.
شيري: طيب مش يمكن انكسفت او مش بتعرف ترقص.

مؤمن: علي فكرة المشكلة مش انها تعرف ولا لا. المشكلة في المبدأ نفسه. هي مش عايزة تتغير. بصي ياشيري لاسف احنا عندنا فكر عقيم متخلف سواء ستات او رجالة. الراجل اللي يطلب من مراته انها تدلعه هو وبس هو ماطلبش منها تدلعه هو اصحابه مثلا. يبقي قليل الادب وعايزها تنحرف. والست اللي تسأل وتفهم وعايزة تسعد زوجها ونفسها جوزها يعتبرها انحرفت وبقت مش تمام لا ده كمان ممكن يشك فيها. الغريب ان ربنا أمرنا بالحب والتودد بين الازواج. مش بالجفاء والنفور. كمان الحرام بين. والحلال بين. هو مابيطلبش منها حاجة حرام. هو عايز اهتمام دلع فرفشة بعد قرف اليوم اللي بيشوفه.

شيري: عندك حق. ولعلمك لو كل ست اعتبرت ان تزينها ودلعها ورقتها مع زوجها دي مكافأة ليها هي كمان بعد يوم طويل مع الولاد والبيت والمسؤلية. هتحس براحة مش مجرد تأدية واجب وخلاص.
مؤمن ابتسم وغمزها: ايه ياواد ياسمارة العقل ده هو فيه كدة.
شيري بخجل: ههههه. المهم صاحبك عمل ايه مع مراته.
مؤمن: ولا حاجة مش هو سافل وقليل الادب وهي مالهاش في قلة الادب. سابلها ادبها بقي وراح للي تدلعه.
شيري: رجع يعرف ستات.

مؤمن: تؤتؤ. هو كان زهق من النوع ده. بس اتعرف علي واحدة تانية وارتحلها واتجوزها من وراها ومدلعاه اخر دلع.
شيري: ياحررام. ومراته.
مؤمن: كاتها قطر ياكلها. دي وليه حيزبون عايزة تتعلق من حاوجبها. تستاهل مش هي اللي طفشته. يابنتي الانسان مننا طاقة لما بتخلص ويجيب اخره مابيتحملش ولا بيعمل حساب حاجة. ولعلمك هو مستبيع لو عرفت هيطلقها ويخلص منها وبناته يبقي يشوفهم براحته.

شيري: احممم. طيب ممكن تروحني بقي اتأخرت.
مؤمن بحزن: ليه بس لسة بدري. انا مالحقتش اشبع منك. شيري انا مش برتاح غير وانا معاكي.
شيري بخجل: ووانا كمان والله. بس ماما مستنياني علشان محتاجاني معاها في مشوار. تتعوض مرة تانية.
مؤمن ابتسم: خلاص علشان خاطر ماما بس. وقرب منها وبص في عنيها. احمم هو انا ممكن اسألك سؤال.
شيري: اه طبعا اسأل.
مؤمن ابتسم بخبث: هو انتي بتعرفي ترقصي.

شيري انكسفت وزقته وراحت تركب: انت قليل الادب.
مؤمن ضحك وشدها قبل ماتركب. ولفها ليه
: ههههههههه. يبقي بتعرفي. قويناااا يااااارب.
شيري بخجل ووشها احمر: اوعي بجد عايزة امشي انا غلطانة اني بسمعك.
مؤمن بحنية: شيري عايزك تحددي معاد مع باباكي عايز اقابله.
شيري بصتله بزهول: بببابا وانت عايز بابا ليه!
مؤمن بمكر: والله مش فاهمة!
اصلي قديم (اصلي قديم).

دي ماهياش مستهلة لا س ولا ج. انا فاهمك صح انا اصلي قديم. من ايدك دي انا لإيدك دي. ومعاك انا دغري ماشي سليم.
شيري ابتسمت: لا مش فاهمة عايزه ليه!
مؤمن قرب منها اكتر: عايز اقوله ان بنتك حلوة اوي وجميلة اوي ومجننناني اوي اوي.
اااه ياشاغل قلبي عيني دابه. ده انا داخل بيتكوا من بابه. سنين صابر. كله بثوابه شوف بقي التصميم.

شيري قلبها بيدق دقات مش عادية كلها فرحة وسعادة ماكنتش متوقعة من مؤمن انه يتقدم لها عايزة تصرخ وتقوله قولها بصراحة فرح قلبي.
شيري: عايز تقول كدة لبابا بس.
مؤمن اتنهد: شكلك بتحبي شغل الروايات والافلام. تمام وانا مش هحرمك من حاجة. يا سمارة.
مؤمن نزل علي ركبته قصادها ومسك ايديها باسها. وبصلها بحب صادق بجد.
مؤمن: شيري تتجوزيني!
شيري من فرحتها دمعت: مؤمن ااانت بتتكلم جد ولا هزال زي عاويدك.

مؤمن قام وقرب منها وهو بيمسح دمعة فرحة نزلت منها: انا عمري ماتخيلت اقولها بجد لاي واحدة. بس انتي عملتي فيا اللي محدش غيرك قدر يعمله. كل حاجة فيكي حبيتها واتمنيتها.
الاحلي في عيني بالترتيب عنيك ضحكتك اشوفهم اشيب. انا ماقابلتش كدة في الدنيا. احساسي ده جديد عليا اكيد.
اااه ياشاغل قلبي عيني دابه. ده انا داخل بيتكوا من بابه. سنين صابر. كله بثوابه. شوف بقي التصميم.
شيري ابتسمت: واشمعن انا يا مؤمن.

مؤمن قرب من ودنها وهمس بحب: علشان بحبك.
شيري مسكت ايده لانها حاست ان كل اللي بيحصل ده جديد عليها كانت اكنها دايخة ومش عارفة تتماسك.
مؤمن مسك ايديها بقوة وسندها وابتسم ورفع عنيها ليه تقابل عنيه: بتحبيني!
شيري من غير ماتفكر بصت في عنيه بحب: بحبك وبحبك اوي كمان.
مؤمن باسها من جبينها بحب: اوعدك يا شيري اخليكي اسعد عروسة في الكون ده.
شيري ابتسمت: مصدقاك.
مؤمن: طيب هاجي لباباكي امتي بقي.

شيري: امممم. هتفق معاه وابلغك.
مؤمن ابتسم بخبث وغمزها: طب ايه مافيش حاجة كدة تحت الحساب ما انا جاي لابوكي اهو راضيني بقي كدة وهاتي بوسة.
شيري بغيظ ضرته في كتفه: مش هتتغير هتفضل سافل كدة. ده بعينك لما تكتب الكتاب يا حبيبي.
مؤمن عض علي شفايفه: هي هتبقي بوسة بس ده انا هموتك بعد كتب الكتاب ده. بس تعالي هنا. قولي حبيبي دي كدة تاني.
شيري: ههههههههههه. تؤتؤ
مؤمن: وحياتي ده انا غلبان.
شيري: انت حبيييييبي.

مؤمن اتنهد: يالهههوي ياجدعان حد يجبلي ابوها هكتب وقتي هنا.
شيري: ههههههههه. يالا يا مصيبة روحني اتاخرت.
مؤمن غمزها: قريب مافيش اتاخرت وروحني. هتبقي روحنا علي عش الحب وطير يا حمام.
شيري بخجل: ياارب.
مؤمن: انا قولت انتي واقعة من زمان ماصدقتنيش.
شيري بغيظ: بس يارخم.
مؤمن: طيب يالا علشان لروحك واعرف هتعملي ايه مع باباكي ياسمارتي.

في الاستوديو الخاص بحمزة التهامي. كانت فتون لوحدها في الاستوديو وكانت في مكتب حمزة وواقفة قصاد صورته وسارحانة وبتغني. (لولا الملامة ل وردة).

حمزة كان في معاد برا ومعاه ايمن. ورجع ومالقاش فتون برا قرب من مكتبه لقاها بتغني وقف هو وايمن مصدومين صوتها جميل جدااا. ايمن جه يدخلها. بس حمزة وقفه وشاورله مايتكلمش عايز يسمعها دي اول مرة يعرف ان صوتها حلو كدة. وهي بتغني. ابتسم وسمعها بقلبه. فتون بهياام وهي بتبص لصورة حمزة.

لولا الملامة ياهوا لولا الملامة. لفرد جناحي علي الهوا زي اليمامة. واطير وارفرف في الفضا واهرب من الدنيا الفضا. وكفاية عمري. كفاية عمري اللي انقضي وانا بخاف الملامة.
حمزة ابتسم: وانا بحبك والله بحبك.
فتون بدموع وحزن لما افتكرت كلام ريم ونظرة كل اصحابه ليا وخوفها من اللي جاي.
سألوني كتيير. سألوني كتيير سألوني. سألوني عليك. بتحبيه؟

ايوة. ايوة. وهنكر ليه. بصولي ملام وقالولي كلام جراح. ااااه. فرشولي الارض فرشولي الارض دموع والشمس جراح.
فتون حضنت صورته بدموع.
كل ده كله عشان حبيت. ولا عشان قولت انا حبيت. لولا الملامة.
حمزة بإعجاب وهو ايمن سقفوا ليها بقوة.
فتون اتخضت ولفت بصدمة وانكسفت.
حمزة قرب منها وبصلها بحب: مش معقول انتي صوتك يجنن. ليه ماقولتيش انك صوتك حلو كدة.

فتون وشها احمر بكسوف: اااانا. لا مش للدرجة دي. ااانا بس بدندن مع نفسي.
أيمن: لا يا فتون فعلا صوتك حلو اوي. كمان ادائك مع الاغنية مقنع.
حمزة بصله بغضب وغيرة: أيمن استناني برا.
ايمن بإحراج: احممم. حاضر عن اذنكم.
خرج ايمن وحمزة بص لفتون تاني: بقولك ايه ايه رئيك. تغني معايا.
فتون بزهول: انا! اغني مش ممكن.

حمزة بحماس: ايوة انتي. اسمعي مش انتي اللي مخوفك من ارتباطنا انك تحسي انك اقل مني مع انا مش شايف كدة. بس انتي لما تغني معايا هتتشهري في الحفلات والكل هيعرفك ووقتها هيبقي ارتباط اتنين مغنين. ده غير انك هيكون ليكي نسبة من اي حفلة هتتعمل وده هيفرق معاكي ماديا. طبعا قصاد الناس. لانه مايفرقش معايا وانتي عارفة. كمان هتكوني معايا طول الوقت في الرو؟ة هنا وفي الحفلات. هاه قولتي ايه.

فتون متلخبطة ومترددة بس طبعا ثقتها في حمزة مالهاش حدود اتنهدت: انا مش فاهمة كل ده. بس مادمت انت شايف ان ده في مصلحتنا انا موافقة بس انا بنكسف اغني قصاد حد. هعمل ايه قصاد الناس.
حمزة قرب منها وبص في عنيها وابتسم: وقتها هخليكي تبصي في عنيا وتغنيلي انا مش هتحسي بالناس. زي ماكنتي بتغني لصورتي من شوية.
فتون بكسوف: ااانت سمعتها كلها؟

حمزة ابتسم: ااه كلها. بس انا عايزك تفضلي واثقة في نفسك وفيا اياكي تخلي حد يقلل منك. انتي حبيبة حمزة التهامي مش اي حد.
فتون ابتسمت: ربنا يخليك ليا انت اجمل هدية من ربنا.
حمزة باس ايديها وبمكر: وانتي اكبر فتنة من ربنا ليا. مش عارف هصبر عليكي ازاي وانتي قصادي كدة وعمالة تحلوي وتحلوي. كدة ممكن اتهور.

فتون: هههههههه. مستحيل تتهور انا عمري مااخاف منك. انا ارمي نفسي في النار لو انت قولتلي ان دي جنة هصدقك واكدب عنيا.
حمزة قربها لحضنه بحنين: وانا عمري ماهأذيكي ابدااا. هحطك تاج علي راس الكل. مش هتكوني حبيبتي وبس لا هتكوني مراتي وحبيبتي وشيركتي كمان. انتي بقيتي دنيتي كلها يا فتون. المهم بقي انا عندي ليكي خبرين الاتنين احلي من بعض.
فتون: بجد خير قولي بسرعة.

حمزة: عرفت مكان محسن الكلب وحاليا بحضرله مصيبة علي مزاجي تليق بكلب زيه.
فتون بحزن: مش بحب اسمع اسمه بفتكر اللي حاول يعمله.
حمزة بحزن اكبر جواه: وانا اكتر منك. بس انا بيتولد جوايا نااار لما بفتكر اللي عمله مش اللي كان هيعمله.

حمزة: احمم. انسي يافتون انتي حاليا بقي ليكي حياة جديدة معايا وليا. ماتفكريش في اي حاجة عدت نهائي. فكري في اللي جاي وبس. انا بقولك بس علشان تتأكدي اني عمري ماهسيب حقك وحقي ابدا. وانا اقسمت هوصله لحبل المشنقة بنفسي ولو ماحصلش هقتله بإيدي.
فتون بصتله بحب: بحبك اوي ياحمزة اوي.
حمزة اتنهد براحة: طيب ينفع كدة توقعيني من سابع سما وانا في عز حماسي كدة. وتخليني انهاار. يالههوي قولي بحبك ياحمزة كدة مرة كمان.

فتون بخجل: حمزة بس بقي انا قولتها كدة. مااعرفش طلعت ازاي.
حمزة: ههههههه. طلعت من قلبك يا روحي. وانا كمان بحبك وبموووت فيكي. نقول بقي الخبر التاني.
فتون هزت راسها: قول.
حمزة: خلاص لقيتلك الشقة الجديدة اللي هتنقلي فيها انتي ووالدتك واختك. ومضيت العقد ومن بكرة هتكوني في الشقة الجديدة. يعني تروحي النهاردة وتجهزوا كل هدومكم بس مش هتاخدي اي حاجة غير كدة.

فتون: بجد. ربنا يخليك ليا ببس ايجارها كام وفين وازاي هناخد هدومنا بس طيب هنفرشها ازاي.
حمزة قعد وقعدها جنبه: قلبي انا الشقة حاليا بتتفرش. انا اختارت كل حاجة وهما دلوقتي بيفرشوها. وبعدين انا عايزك تنسي خالص بكام ومنين. انا اللي متكفل بكل حاجة. انتي نسيتي اني قولتلك انك ملزومة مني يبقي خلاص. ماتشليش هم حاجة.
فتون دمعت: كل ده بتعمله علشاني. انت بجد بتحبني اوي كدة.

حمزة مسح دموعها: لا مش بحبك كدة. بحبك اضعاف كدة. فتون انا ماحبتش غيرك ومش عايز غيرك. انتي بقيتي حتة مني.
فتون: انا كنت دايما اقول اني حظي قليل وان الدنيا جاية عليا واني مش عارفة افرح. بس اتضح ان ربنا راضي عني وشايلي اجمل واحلي هدية. نصيبي معاك وقدرنا ده. نعمة كبييرة اوي وكتييرة عليا.

حمزة ضمها لحضنه بحب وحزن علي اللي حصلها واللي هي لسة ماتعرفوش: انتي اللي ماتستهليش اي حاجة وحشة حصلتلك. انتي جميلة وبريئة وتستاهلي حبي واكتر كمان.
فتون ضمته بحب وآمان: ربنا يخليك ليا انا مااقدرش اعيش من غيرك.
حمزة ابتسم: ويخليكي ليا يا روحي. ولا انا كمان اقدر اعيش من غيرك ابدااا.

وخرجها من حضنه بهدوء. : بستهبل انا واحضنك كتيير. بس غصب عني لما بتكوني قصاد عنيا مش بسيطر علي نفسي وابقي همووت واضمك لحضني. علشان كدة عايز في اسرع وقت نتمم جوازنا.
فتون: طيب مش لما تكلم اهلك الاول.

حمزة: قلبي انا لمحتلهم اني معجب بيكي وعرفتهم ظروفك وماحدش منهم علق ولا اعترض. بس النهاردة هافتحهم في جوازنا. بس ماتقلقيش. انا مافيش اي حاجة ممكن تخليني ابعد عنك مهما كانت. يالا بقي تعالي اروجعك البيت علشان تلحقي تجمعي حاجاتكم. علشان بكرة الصبح هاجي اخدكم علي الشقة الجديدة.
فتون: حاضر يالا بينا. حمزة كنت عايزة اسألك. انت اعتذرت لريم زي ماوعدتني.

حمزة ابتسم: ايوة ياستي وصالحتها كمان. وهي تفهمت. عصبيتي يومها وفهمت اني بحبك ومش ممكن هبعد عندك. وبعدين ريم دي صديقة عمر من زمان وعارفاني كويس.
فتون: الحمد لله. كنت زعلانة اوي. ماكناش احب ابقي سبب في اي بعد بينك وبين اصحابك. يعني هترجع تشتغل معانا هنا.
حمزة: ايوة هترجع بس مش دلوقتي هي هتسافر فترة كدة مع اهلها ولما ترجع. هتشتغل معانا تاني. يالا بقي علشان مانتاخرش.
في فيلا مهاب عز الدين.

چودي ومهاب قاعدين مع بعض لوحدهم.
چودي بخوف: مهاب ابعد شوية علشان انا اصلا ماصدقت بابي رضي عني وعدي المرة اياها. اتلم بقي.
مهاب بضيق: ابو كدة بقي انا زهقت. ماتخلصي طيب بقي الشقة الجملي دي. انا كدة مش متحمل.
چودي بدلع: الله وايه بقي اللي مخليك مش متحمل.
مهاب: طيب بذمتك لما تقعدي تدلعي كدة عليا وانا متكتف ومش قادر اقربلك يبقي حلال ولا حرام.

مهاب من وراه ضربه علي دماغه: لا حلال وحياة ابوك الغالي. ماتتلم يالا انت انت مابتحرمش.
مهاب اتعدل في قعدته: احمم. ايه بس يا سيادة اللواء انا عملت ايه. دي مجرد همسات بريئة.
مهاب: ههههههه. بريئة ماتت مولعة يا ابن سامح. ولا اتقل كدة علشان هنفخك.
مهاب بغيظ: طيب مانكتب الكتاب بس لحد الشقة ماتجهز.

مهاب: ماينفعش اختها مسافرة وانت عارف. مش هكتب كتابها من غير تمارا. ثم كتاب مين يا اهطل انت. انت عايزني اكتبلك انت وبعدين الجواز. يا ابني اللي زيك ما اضمنوش من هنا لحد الباب ده. انت هكتبلك يوم الفرح وقبل كمان ما الفرح يخلص بربع ساعة. ده انت ممكن تسهينا وتاخدها قبل ما الفرح يبدأ اصلا.
چودي: هههههههه. والله يابابي عندك حق مجنون ويعملها.

مهاب بعصبية: ليه يعني مافيش ثقة خالص كدة. والله هتحكم في نفسي بس كدة حرام ممنوع الهمس واللمس.
مهاب: ههههههه. اقسم بالله. انا فرحان فيك. وبعدين انا لو كتبتلك عليها هلقيك اجوزتها ليلتها انت اصلا متنيل علي عينك ضايع. انا عارف انت ظابط ازاي بس.
مهاب: لا ياباشا بقي عندك. انا جامد اوي وبتحكم في نفسي. بس ده حب قلبي بقي بحبها من وهي في اللفة.

مهاب قام يدخل اوضته: يبقي تتحكم من دلوقتي وماتقرفنيش معاك. خاليها تخلص الديكورات. واول ماتمارا ترجع بالسلامة اجوزكم وارتاح منكم بقي جاتكم الهم.
مشي مهاب. ومهاب قرب من چودي بحماس: سامعة يا چيچي. تخلصي بقي بسرعة ابوس ايدك. علشان نتجوز.
چودي بدلع: اممم. ايدي بس.
مهاب قرب منها اكتر بشوق: ايديك ايه بس اللي بس دي. دي ايدك ورجلك ووو.
مهاب من بعيد: ابعد شوية يا حيوان. احسن اجيلك واكسرلك ايدك دي.

مهاب بعد عن چودي وهي بتكتم ضحكتها.
مهاب: اوفففف. الصبر يارب. انا مافيش حاجة مصبراني علي المرار ده. غير اني بحبك. الله يلعن ابوا الحب ده. بيقل قيمة الواحد.
چودي صعبان عليها وبحنية: وانا كمان بحبك يا هوبا. وعمري ماحبيت غيرك. حقك عليا انا اسفة. والله هخلص الشقة في اسرع وقت.

مهاب ابتسم وقرب تاني وباس ايديها: ولا يهمك يا قلب هوبا. انا لو هعدي النار بس اوصلك هستحمل واعدي. انتي مش ممكن تتخيلي انا بحبك قد ايه. انتي روحي يا چيچي.
چودي: غمضت عنيها وابتسمت: ياربي عليك انت بتجنني بكلامك ده.
مهاب: طيب ابوس ايدك فتحي عنيكي بقي واسكتي علشان انا كدة علي اخري وربنا اقوم اغتصبك وابوكي هنا. ولا يهمني.
چودي: ههههههههه. لا لا خلاص اعقل يا رمضان.

مهاب: واجيبه منين ياختي بقي وانتي واخدة عقلي معاكي. انا اصلا ماشي من غير قلب وعقل سرقتيهم والحمد لله.
چودي: ربنا يقرب البعيد ونتحوز. بس يارب تفضل تحبني كدة وماتتغيرش بعد الجواز.
مهاب: اتغير مين بس ده انا هستقيل من الدخلية واقعد جنبك بس نتجوز.
چودي: هههههههه.
مهاب: اضحكي يا تاعبة قلبي انتي. هههههههههه.
في ايطاليا بمدينة فلورنسا. داخل محل ملابس شيك جدااا واقفة تمارا مع شهاب.

تمارا بعصبية: انت اكيد اتجننت انا مستحيل اشتري الحاجات دي. انا ازاي هلبس الفستان ده ولا الجزمة ايه الكعب ده. علي جثتي.
شهاب بتجاهل ليها اختار كل حاجة واداها للبنت علشان تجهزهاليهم.
تمارا بغيظ: انت بتستفزني صح.

شهاب بهدوء: اولا بقي مافيش عروسة وجاية تقضي شهر العسل وتفضل طول الوقت باللبس ده. انتي لازم تلبسي زي البنات والستات. كمان هنا هنكون معظم الوقت علي البحر ولازم لبس مناسب لكدة. ده غير الحفلة اللي بيجهزولها اخر الاسبوع ده. هتروحي بإيه بقي ممكن اعرف؟
تمارا بإحراج: اايوة ببس. انا عمري مالبست كدة.
شهاب: عارف. اعتمدي عليا وانا هختار كل حاجة. انتي بس اسمعي الكلام.

تمارا: ببس انا مش هقدر البس كدة ده لبس مكشوف وووانا. ااانا.
شهاب ابتسم وقرب منها: انتي هتكوني جميلة اكتر لما تتغيري. وخاليكي واثقة اني مستحيل البسك حاجة عريانة ولا قصيرة. ده لبس عادي بس انتي مش واخدة عليه.
تمارا ابتسمت: وليه بقي مش هتخليني البس عريان. انا حرة اصلا. افرض عجبتني حاجة وجبتها.

شهاب: هاتي اللي يعجبك والاو؟ر. هيتلبس في البيت. ماحدش هيشوفه. وده مش كلام. ده امر. يالا اتفضلي قدامي. لسة ورانا مشاوير كتييير.
تمارا ابتسمت: اااه يازمن بقي تماارا عز الدين تاخد اوامر منك عجبي.
شهاب: ههههههههه. ولسة انتي شوفتي حاجة. ده البوب انا السيطرة يابنتي.
تمارا: ههههههههه.

شهاب وتمارا اشتروا كل حاجة وروحوا البيت. ولما رجعوا كانوا بيجهزوا علشان يروحوا يراقبوا مهدي كان عنده مقابلة مع اشخاص من الما؟يا. بس المقابلة هتكون في أوتيل وفي غرفة في الاوتيل ده. حجزوا اوضة هما كمان وراحوا الفندق وغيروا هدومهم بلبس تاني وغطوا وشهم وملامحهم. وجهزوا الادوات اللي هينزلوا بيها من تراس الاوضة للدور اللي فيه الغرفة اللي فيها مهدي واللي معاه. ونزلوا فعلا بإستخدام ادوات زي ادوات تسلق الجبال كدة. ووصلوا تراس الاوضة بتاعة مهدي. وبحزر قربوا وسجلوا المقابلة صوت وصورة. بس في نهاية المقابلة حد من الحرس لمح طيف في التراس. وشهاب اخد باله منه. وبسرعة ابتدا يهرب هو وتمارا من التراس بس ماطلعوش اوضتهم. نزلوا لتحت والحرس شافهم وهما بينزلوا بالحبل ده. وضرب عليهم رصاص. شهاب وتمارا نزلوا تحت وخرجوا من الاوتيل وابتدا يحصل قلق والحرس نزلوا وراهم. شهاب بسرعة ركب العربية هو وتمارا. بس حرس مهدي وراهم. بعربية تانية. شهاب كان بيسوق بسرعة جنونية. تمارا فجأة اخدت بالها ان شهاب بيكتم المه. بصت علي دراعه. لقته بينزف. اتخضت.

تمارا: شهاب انت انصبت وبتنزف
شهاب متماسك ومركز مع عربية رجالة مهدي: ماتلقيش انا كويس. اسمعي تحت الكرسي اللي انتي قاعدة عليه ده. هتلاقي شنطة طلعيها.
عربية رجالة مهدي بتقرب وبيضربه رصاص علي شهاب وتمارا. وشهاب بيضرب عليهم هو كمان.
شهاب: بسرعة يا تمارا.
تمارا طلعتها: اهي طلعتها.
شهاب: افتحيها بقي وهاتي السلاح اللي قصادك.
تمارا فتحتها بس استغربت: ده سلاح غريب اوي. ايه ده.

شهاب بيتألم: تمارا المرة دي عايز نشانك يصيب اياكي تفشلي. عايزك تنشني علي العربية بتاعتهم كويس. هي طلقة بس وهنخلص منهم.
تمارا بخوف ورهبة من الموقف: ححاضر ححاول.
شهاب بحزم وعصبية: مافيش محاولة لازم تنشني صح بسرعة.
تمارا اخدت نفس طويل وخرجت برا شباك العربية ونشنت وفعلا نشانها اصاب واصابت العربية.
شهاب ابتسم بألم: برا؟وا عليكي. هاتي بقي الجهاز اللي في الشنطة.

تمارا ادتلوا الجهاز. شهاب اخدته وشغله وداس علي زرار. وفي لحظة كانت عربية رجالة مهدي بتلف حاولين نفسها بسرعة وجنون وفجاة انفجرت.
شهاب اخد نفسه وارتاح وكمل سواقة علي البيت.
تمارا: مش ممكن ده ايه السلاح ده.
شهاب: لسة هتشوفي وتعرفي اكتر معايا. ماتستعجليش.
تمارا بخوف عليه: شهاب انا قلقانة عليك. انت بتنزف جامد اوي. اسوق انا طيب.
شهاب بيتحامل علي الالم: لا انا هكمل ربنا يستر. وبصلها بقوة.

انا هبقي كويس طول ما انتي جنبي وخير. انا مش مهم المهم انتي تبقي كويسة.
تمارا مسكت ايده اللي سايق بيها: وانا جنبك ومش هسيبك. وهعمل المستحيل علشان انت كمان تكون بخير.
شهاب ابتسم وكمل سواقة للبيت.

الفصل التالي
جميع الفصول
روايات الكاتب
روايات مشابهة